KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

بررسی مجدد طرح حجاب پلیسی به مناسبت ایام محرم


امر به معروف به سبک نیروی انتظامی !

 

بررسی مجدد طرح حجاب پلیسی به مناسبت ایام محرم


به نام خدا

عبارات سبز رنگ را از کتاب استاد محسن قرائتی ، رئیس ستاد اقامه ی نماز ، تایپ نموده ام :

امام حسین (ع) : من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به کربلا می روم1

اگر کسی خواست جلوی فساد را بگیرد ، حتما باید مو به مو از عالم با تقوی پیروی کند تا گرفتار حرکت های ناشیانه و خودسرانه ای که سبب بهره برداری دشمن و یا سوء استفاده ی افراد مغرض و یا مانع حرکتهای اساسی می شود ، قرار نگیرد.

از امام صادق(ع) سوال شد : آیا امر به معروف و نهی از منکر بر همه واجب است ؟

امام فرمودند: این کار بر شخصی واجب است که مورد احترام و اطاعت دیگران باشد و نسبت به معروف(کار صحیح) علم و بصیرت داشته باشد و نه بر کسانی که خود در انتخاب راه متحیرند2

برای مشاهده ی گوشه ای از تحیر، روی لینک کلیک نمایید و علائم تحیر را از نوسان طرح ببینید :

اجرای این طرح تا زمانی که ‌احساس کنیم موضوع بدحجابی برطرف نشده است ، ادامه خواهد یافت.

چکمه بپوشید اما تا روز انتخابات

در اینجا حدیث جالبی را نقل می کنیم تا بدانیم که امر به معروف و نهی از منکر کار ساده ای نیست و هرکسی نمی تواند با هر شناختی که دارد و با هر شیوه ای که می پسندد ، این کار را انجام دهد ، در حدیث حسینی می خوانیم : کسی که امر به معروف می کند ، باید دین شناس باشد و حلال و حرام را بداند .....اگر از مردم آزاری دید ، انتقام نگیرد و شکایتی نکند .

سردار رادان گفت : افرادی که به تذکرات ماموران انتظامی بی‌توجهی نشان دهند، دستگیر و به مرکز انتظامی هدایت می‌شوند.

وی اظهار داشت : در صورتی که افراد بدحجاب به ارشادات ماموران و مشاوران نیروی انتظامی بی‌اعتنایی کنند ، از طریق قضایی با آنان برخورد خواهد شد.

امام صادق(ع) : هرکس برادر دینی خود را مخفیانه موعظه کند ، او را آراسته است ، ولی هرکس او را آشکارا موعظه کند ، شرمنده اش کرده است 3

حتما بارها دیده اید که چگونه دختران بدحجاب در حضور همه ی مردم (مثلا در جای شلوغی مثل متروی میرداماد) مورد موعظه قرار می گیرند .

مطالبی با دست خود می نویسند و می گویند که قانون خدا این است ، همان گونه که سامری گوساله ای ساخت و به مردم گفت : خدای شما این است .

خانم رجبی ، تسلیم بودن بهتر از تحریف کردن است !

امام حسین(ع) خود ، خانواده و بهترین یارانش را فدای فریضه ی امر به معروف کرد ، و اما امروز سردار عزیز ما نه تنها دلیلی برای فدا کردن خود نمی بینند ، بلکه حاضرند ، جامعه را فدای اجرای طرح های سیاسی خود نمایند !

زنی به خاطر درگیری با گشت ارشاد راهی آی سی یو شد

احتمال تقاضای نبش قبر برای روشن شدن دلایل مرگ دکتر زهرا

و حالا در شرایطی قرار دارند که پشتیبانان دیروز ، از آنها حمایت نکرده و مسئولیت طرح را به گردن یکدیگر می اندازند.

تلاش دولت برای تبری جستن از طرح امنیت اجتماعی

طرح امنیت اجتماعی در زمین سیاست

شورای نگهبان: مخالفت دولت با طرح امنیت اجتماعی تبلیغات انتخاباتی


http://www.google.com/search?q=%D8%B7%D8%B1%D8%AD+%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA+%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C&hl=fa&sitesearch=kntu.blogsky.com

 


1 – امر به معروف و نهی از منکر ، اثر استاد محسن قرائتی (رئیس ستاد اقامه ی نماز)

2 – بحارالانوار ، جلد 97 ، ص 93

3 – بحارالانوار ، جلد 75 ، ص 374

 

بحران گاز یا بحران ناکارآمدی!

بحران گاز یا بحران ناکارآمدی!


در هفته‌ای که گذشت شاهد بحران گاز در کشور بودیم به گونه‌ایکه آمار شهرهای فاقد گاز به بیش از بیست شهر بزرگ در استان‌های مختلف سراسر کشور رسید.

در استان مازندران گاز شهرهای قائمشهر و ساری کاملاً قطع و شهرهای بهشهر، نکا، گلوگاه، آمل و بابل با قطعی 60 درصدی، و محمودآباد، نور و چمستان 50 درصد قطعی گاز داشتند . در استان گلستان گاز شهرهای گنبد و گرگان، بندر ترکمن، و سیمین شهرکاملاً قطع گردید. این وضعیت صرفاً در استان‌های شمالی کشور همچون مازندران، گیلان، گلستان، خراسان، اردبیل و آذربایجان اتفاق نیافتاد بلکه در سایر استان‌های کشور نیز کم و بیش شاهد این وضعیت بودیم به گونه‌ایکه فی‌المثل شهرهای استان لرستان از جمله خرم آباد، نورآباد، الشتر، کوهدشت، پلدختر و زاغه با قطعی گاز مواجه و سایر شهرهای این استان با افت فشار جدی روبه رو گردیدند.در استان سمنان نیز شهرهای بزرگ سمنان، دامغان و شاهرود شاهد قطعی گاز بودند که باعث روی آوردن مردم به استفاده از سوخت‌های ذغالی و ...گردید. گزارش‌ها حاکی از آن بود که در این شهرها ، علاوه بر کمبود گاز، تهیه نان و دیگر ارزاق عمومی نیز دشوار گردید و شرایطی همچون ایام قحطی بر شهرها مستولی گردید.

اگرچه در ابتدای امر قطعی گاز وارداتی ترکمنستان عامل این امر قلمداد گردید اما بعدا معلوم شد ، قطع واردات گاز از ترکمنستان عامل بحران بوجود آمده نبوده است چرا که میزان گازی که روزانه از ترکمنستان وارد کشور می‌شد 25 میلیون متر مکعب بود که به همین میزان نیز گاز به ترکیه صادر می‌شد. بنابر این با قطع گاز صادراتی به ترکیه در واقع کمبود گاز ناشی از قطع واردات از ترکمنستان جبران می‌شده است بنابراین استدلالی که علت کمبود گاز در روزهای اخیر را قطع واردات از ترکمنستان می‌دانست، نه تنها موجه نبوده بلکه صرفاً تلاشی برای سرپوش گذاردن بر ناکارآمدی دستگاههای مسئول در این موضوع بوده است.
دارندگی و برازندگی!

در هفته گدشته ، دومین دارنده ذخایر گاز دنیا در تامین گاز مصرفی‌اش با مشکل جدی مواجه شد. ایران عزیز با داشتن 23 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی (47 درصد ذخایر گاز طبیعی خاورمیانه) بعد از روسیه دومین نام جهانی را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که سهم ایران در تولید گاز بیش از دو درصد گاز دنیا نیست!

در میان هشت مخزن فعال فعلی گاز در کشور ، بیش از نود درصد گاز مصرفی از مخزن عظیم پارس جنوبی تامین می‌گردد و به اعتقاد نگارنده که خود سال‌ها در پروژه‌های متعدد پارس جنوبی (بزرگترین میدان گازی دنیا مشترک بین ایران و قطر) در دهه گذشته فعالیت نموده است تاخیر جدی ایجاد شده در دو سال اخیر در پروژه‌های این منطقه و ناکارآمدی دولت در پیشبرد و بهره‌برداری فازهای مختلف پارس جنوبی مهمترین عامل بحران گاز در کشور بوده است.به گونه‌ایکه بر اساس تازه‌ترین گزارش نشریه اکونومیست، قطر تاکنون حدود شش برابر ایران و بیش از 36 میلیارد دلار بیش از ایران برداشت نموده و ایران بازندهء بزرگ مسابقه توسعه پروژه‌ها و برداشت از این میدان مشترک بوده است.

در حال حاضر فاز یک منطقه پارس جنوبی، به علت آماده نبودن سکوی بهره‌برداری با نصف ظرفیت به کار خود ادامه می‌دهد و فازهای 6، 7 و 8، با سه سال تاخیر مواجه است و این همه درحالی‌است که تاخیر این سه فاز با قیمت فعلی روزانه موجب 10 میلیون دلار عدم النفع کشور می‌شود. این ضرر روزانه 10 میلیون دلاری سالانه معادل حدود 6/3 میلیارد دلار است. در حال حاضر فازهای 9 و 10 نیز تاخیر دارد و در شرایطی که می بایست تا اوایل سال 85، فازهای 9 و 10 پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و گازتولیدی آنها وارد مدار مصرفی شهروندان ایرانی شود، اما به علت تعلل در این امر نه تنها این فازها به بهره‌برداری نرسیده ، بلکه با روند کنونی پیشرفت این طرحها، بهره برداری از آنها تا پایان سال آینده نیز بعید به نظر می‌رسد.

خلاصه آنکه با توجه به سیاست‌های دولت سرمایه‌گذاری کشور در زمینه تولید گاز طبیعی ال.ان.جی همچنان به صورت لاک پشتی است و علیرغم بالا رفتن افسانه‌ای قیمت نفت، سهم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز کشور نسبت به سال‌های گذشته افول نموده است.

نگاهی به آمار ارایه شده در نطق نماینده مردم ایلام در این خصوص گویاست:«مطابق آمار در سال 83 در عسلویه بیش از 30 هزار نفر در پروژه های مختلف شاغل بودند لیکن در حال حاضر طبق آمار وزیر نفت، میزان افراد شاغل در این منطقه به 4 هزار نفر کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که سرمایه‌گذاری جدیدی در این مدت در بخش نفت و گاز صورت نگرفته است! و وزیر نفت اخیراً در جلسه‌ای خصوصی نیز اقرار کرده است که اگر این روند کاهش سرمایه‌گذاری به همین صورت ادامه یابد تا چهار سال آینده میزان تولید نفت 4 میلیون بشکه‌ای به 2 میلیون و 800 هزار بشکه کاهش پیدا می‌کند! این یعنی اینکه کشور از جمله‌ی تولیدکنندگان اصلی نفت دنیا نیز حذف می‌شود».
سخن آخر اینکه ایکاش دولتمردان با علم و اعتراف به لزوم سرمایه‌گذاری و پیش بینی حوادث از اتفاق بوجود آمده در هفته گدشته درس گرفته و به فکر چاره‌اندیشی عدم تکرار آن در آینده می‌بودند و نه آنکه فرافکنی نموده و قطغی گاز ترکمنستان را به اصلاح‌طلبان منسوب نمایند و یا اینکه همانند وزیر محترم کشور مدیریت سرماى اخیر در کشور را از اقدامات مشابه در آمریکا و اروپا ارزنده‌تر دانسته و اشاره کنند که بیش از ۹۸ درصد مردم کشور از آب، برق، گاز و نان برخوردارند و لابد همه این بحران‌ها و مشکلات مربوط به 2 درصد باقیمانده است که گویا خیلی هم مهم نیست!

بحران فراگیر هفته گذشته زنگ خطری جدی برای ضعف و ناکارآمدی و عدم پیش‌بینی وضعیت‌های خاص و بحرانی توسط دولت در تأمین سوخت و انرژی برای هموطنان از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها بود که در این خصوص ضروری است دولت به جای پرداختن به شعارهای عوام‌گرایانه و روزمره و زودگذراز سوی همه دلسوزان ، به توجه بیشتر به مسائل زیربنایی و جهت‌گیری سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آسیب‌پذیر فراخوانده شود.

زیبنده جامعه‌ای که با فروش نفت 100 دلاری توسط دولت در دو سال اخیر بیش از 120 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته ‏که بیش از کل درآمد 8 ساله دولت اصلاحات بوده ‏است این نیست که نرخ تورم آن از 12 به 19 درصد افزایش یافته و نرخ بیست درصدی بیکاری را تحمل کرده و در زمستان نیز از سرما کشته داده و تحقیر شود.

نوشتاری از: مجید فراهانی

چکمه بپوشید اما تا روز انتخابات

نشانی دیگر بر سیاسی بودن طرح ارتقای امنیت اجتماعی

انتخابات آمد و گشت ارشاد رفت

چکمه بپوشید اما تا روز انتخابات

با درودی دگر بار بر همه‌ی دوستان عزیز

 

باری دیگر در این روزها شاهد آنیم که طرح ارتقای امنیت اجتماعی مطرح گشته و ارتباط آن را با دین و مسائل حواشی آن را مطرح می‌کنند.

 

دوستان عزیز٬ من یکبار نظر خود را در این باره در نظرات نوشتاری تحت عنوان ((خانم رجبی ، تسلیم بودن بهتر از تحریف کردن است !)) مطرح نمودم٬ و در گام نخست این طرح را از نظر قانونی فاقد هرگونه مشروعیتی یافتم٬ و سپس این طرح را مغایر با اهدافش دیده٬ و در نهایت هم هدف آن را سیاسی و غیر دینی دانستم٬ بی راه نمی‌دانم تا این نظر را باری دیگر یاد آور گردم:

((۱-دوستان٬ کلیت برنامه اجرایی به لحاظ قانونی فاقد اعتبار است. چرا غیر قانونی است:

این برنامه اگر برمبنای ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی انجام می‌شود در این صورت فعل ارتکابی از سوی زنان و مردان مورد نظر جرم است، و نیروی انتظامی حق ارشاد و دستگیری و آزاد کردن ندارد، و تنها می‌تواند فرد را دستگیر و تحویل مقامات قضایی دهد. و در این صورت هم فرقی میان بیرون بودن یک تار مو با کل موی سر ندارد. زیرا توصیف حجاب شرعی مرسوم میان علما در این مورد تا حدی مشخص است. البته در میزان مجازات ممکن است فرق کند، اما در اصل جرم بودن فرقی ندارد. مثلاً کسی که هزار تومان بدزدد یا فرد دیگری که صد میلیون بدزدد در اصل هر دو دزد و مجرم هستند، و باید دادگاه درباره آنها نظر دهد، البته اولی را ممکن است با مجازات کمی و دومی را با مجازات سنگینی مواجه کند.

۲-فارغ از مسأله قانونیت، اجرای این طرح آثار سوء اجتماعی دارد. شاید طرفداران آن دل خود را خوش کنند که ۸۷ درصد مردم موافق اجرای این طرح هستند، اما فارغ از صحت و سقم این ادعاها و مفهومی که با آن موافقت کرده‌اند، خوب است چند جامعه‌شناس را همراه خود در محل‌هایی که با زنان برخورد می‌کنند ببرند و آثار رفتارشان را نزد مردمی که شاهد و ناظر ماجرا هستند ببینند. بعلاوه فیلم‌هایی که از این درگیری‌ها منتشر می‌شود و تاکنون هم چند مورد شده است (حتی در سطح جهان)، کل ماجرا را تحت شعاع قرار می‌دهد و باعث خسارات اجتماعی و روانی می‌شود.

۳ـ وارد کردن مردان نیروی انتظامی در مواجهه با موضوعی که تناسبی با شأن جنسیتی آنان ندارد، جز اینکه آثار سوء فرهنگی و ارزشی و اسلامی دارد، هیچ نتیجه دیگری برای آنان ندارد، از ذکر موارد آن پرهیز می‌کنم که طرفداران طرح ناراحت نشوند. وارد کردن زنان پلیس در این مبارزه نیز مشکل دیگری دارد. زنان پلیس با چادر و حجاب در برابر زنان دیگر قرار می‌گیرند و عرفاً تقابل چادر با غیر چادر می‌شود و این به نفع چادر نیست. ضمن اینکه در این شرائط چادر برای برخی زنان نیز ویژگی ابزاری پیدا کرده است. در همین روزها می‌بینید که زنان با حجابی که مورد قبول حکومت نیست در خیابان‌ها هستند، اما چادر ذخیره‌ای در کیف خود دارند تا در صورت مواجهه با مشکل، از آن استفاده کنند، و چنین جایگاهی برای چادر ایجاد کردن، بیشترین ضربه به چادر است. این مسأله حتی موجب دشمنی با چادر هم خواهد شد، بدون اینکه لزوما و در واقعیت امر کسی با حجاب و چادر مشکلی داشته باشد، اما این اقدامات باعث دشمنی می‌شود، زیرا چادر را نماد موضوعی دیگر تلقی خواهند کرد.

۴ـ اما به نظر من بدترین تأثیر این طرح، مستهلک کردن نیروی انتظامی و پلیس به عنوان حافظ امنیت مردم است. پلیس را نباید در برابر این امور قرار داد. این کار به استهلاک بیشتر آن می‌انجامد. یکروز در نزدیکی محل ما، پلیس (مرد) بازوی دختری را گرفت تا به سوی خودروی پلیس ببرد، اما دختر مقاومت کرد و جیغ و داد را شروع کرد، ده‌ها نفر از مردم ایستاده و این درگیری را نظاره می‌کردند، و چون دختر برخورد سختی کرد و گریه و جیغ او به آسمان رفت، همه متأثر شدند، حتی همان حجاب نیم بندش هم از میان رفت. آخر سر پلیس مجبور شد او را رها کند. و نکته اینجا بود که مردم حاضر در صحنه برای دختر کف زدند و خوشحالی کردند. این کار نابود کردن نیروی پلیس است. در جامعه‌ای که سالم است، پلیس از جمله مورد اعتمادترین نیروهاست. این سرمایه اجتماعی بسیار مهمی برای حفظ آرامش و تأمین امنیت است. آنان که پلیس را به این آوردگاه نابرابر گسیل داشته‌اند آیا می‌دانند که چگونه پلیس را در برابر مردم منفعل می‌کنند؟ همه اشکالات این طرح یک طرف، این اشکال هم یک طرف. پیشنهاد می‌کنم که تصمیم‌گیرندگان در این مورد، بجای نظرسنجی از مردم، از پلیس تحت امر خود نظرسنجی کنند که چه احساسی از این کار دارند و واکنش مردم را چگونه می‌بینند؟

۵ـ مبارزه با بدحجابی عمدتاً تحت عنوان حفظ نوامیس مردم و... صورت می‌گیرد. گویی که در هیچ کشور دیگری در دنیا، نوامیس مردم حرمت و اعتباری ندارد و فقط ما همّ و غم خود را مصروف این مهم کرده‌ایم. در حالی که واقعیت غیر از این است و در ایران به دلایل متعدد نوامیس مردم حتی در خیابان‌های پایتخت چندان امنیتی ندارند، بگذریم از تجاوزات زیادی که علیه زنان و جوانان و کودکان صورت می‌گیرد و به دلایل ضعف قانونی اثبات نشده محسوب و متهم در خوش بینانه ترین حالت با اندک مجازاتی رها می‌شود، اما در خیابان‌های پایتخت به وضوح می‌بینیم که زنان (حتی زنان چادری) از متلک‌ها و بوق زدن‌ها و ترمز کردن‌ها و حتی برخوردهای بدنی و... افراد هرزه در امان نیستند و تاکنون نشنیده‌ایم که پلیس و حکومت در این زمینه اقدامی جدی کند، در حالی که در غربی که به نظر برخی از افراد حکومت ایران ، ناموس بی‌ارزش است، بوق زدن جلوی یک خانم تا دو سال زندانی دارد. حتی خیره نگاه کردن به زنی موجب مشکلات حقوقی می‌شود. بدیهی است، وقتی که سرگرم برخورد با پوشش زنان و موی پسران باشیم، متجاوزین به نوامیس مردم در هر شکلش در امنیت به سر برند.

۶ـ علت مبارزه حکومت با پوشش زنان چیست؟ شاید برخی فکر کنند مسأله شرعی و دین است. البته تعدادی از افراد ممکن است از این حیث به موضوع نگاه کنند (مانند حمید عزیز در این متن)، اما به نظر من این نکته فرعی است و جایگاهی ندارد. اگر واقعاً مسأله شرع باشد، چرا غیر مسلمانان را مجبور به داشتن حجاب کرده‌اند. در حالی که چنین امری در شرع وجود ندارد؟ بعلاوه ده‌ها مسأله شرعی مهم هم هست که هیچکدام به این صورت مورد توجه و اهتمام قرار نمی‌گیرد. دلیل برخورد حکومت با پوشش زنان سیاسی است. در واقع اگر هیچ یک از مردم هم نماز نخوانده و روزه نگیرند، که از اهم واجبات است، حکومت کاری به آنان ندارد. حتی اگر کسی به خدا هم اعتقادی نداشته باشد، کاری به او ندارند. زیرا اینها در ظاهر قضیه تعریضی به اقتدار و ادعاهای ساختار سیاسی ندارند. اما حجاب چنین نیست. عقب و جلو رفتن چند انگشت روسری ،یا بالا و پایین رفتن چند سانتی متر مانتو ،یا تنگ و گشاد شدن شلوار ،یا سیاه و رنگی شدن جوراب، تماماً تعبیر و تفسیری سیاسی دارد، زیرا می‌توان آن را به ضعف و قوت حکومت ربط داد. اما از آنجا که حکومت ایران نمی‌تواند (هیچ حکومتی نمی تواند) بر عقل‌ها و قلب‌های مردم نظارت کند و در عین حال ادعای چنین نظارتی را دارد، لذا حجاب و پوشش زنان و ریش و کراوات مردان را معرف عقل و قلب آنان می‌داند و از این رو در برابر چنین معرفی به شدت واکنش نشان می‌دهد. اگر جامعه ایران همه بدحجاب باشند اما نماز بخوانند، معرف حکومت موجود نخواهند بود، در مقابل اگر هیچ کس نماز نخواند ولی همه با حجاب کامل باشند، معرف حکومت خواهند بود.
دلیل دیگر برخورد با پوشش بانوان، نگاه جنسیتی حاکم بر حکومت نسبت به زنان است که فعلاً مجال پرداختن به آن نیست!))

 

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته ۲۷/۱۰/۸۶ در ویژه نامه‌ی روزنامه‌ی اعتماد مطلبی مبنی بر اثبات این ادعا و مصداق سیاسی بودن این طرح را یافتم٬ که بی راه نمی‌دانم تا آن را نیز طرح کرده و بیشتر بر سیاسی بودن این طرح واقف گردیم:

((به خیابان ها و تفرجگاه های شهر دقت کرده اید؟ بعد از آن همه هیاهو و جنجال، چکمه پوش ها دوباره پیدایشان شده و خانم هایی که می خواهند پاچه شلوارشان از خیس شدن در امان بماند بدون هیچ مشکلی و بدون هر گونه ایرادی چکمه پوشیده و در سطح شهر تردد می کنند. به میادین اصلی شهر توجه کرده اید؟ گشت های ارشاد که روزگاری در میان مردم انگشت نما بوده و حضور بحث برانگیزی داشتند، حالا حضور کمرنگی در سطح شهر دارند. آنها هم که در این سرما در نقاط معین شده مستقر هستند کاری به تبرج و مصادیق بدحجابی ندارند. از قرار معلوم نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات باعث شده طرح امنیت اجتماعی کمرنگ شده و گشت های ارشاد دیگر کاری به مردم نداشته باشند. در واقع نوعی مصلحت سنجی اصولگرایانه که اولین جلوه اش با اعلام مخالفت غلامحسین الهام بروز یافت در نهایت به اینجا منجر شد که طرح برخورد با بدحجابی بدون سر و صدا جمع و جور شده و تا اطلاع ثانوی (احتمالاً پس از برگزاری انتخابات) از دستور کار خارج شود.هرچه باشد انتخابات در پیش است و همه نیازمند آرای تک تک افراد جامعه، پس اصولگرایان هم به جای اعتراض به کمرنگ شدن فعالیت گشت ارشاد، ترجیح می دهند از کنار آن ساده عبور کنند. در این زمینه اگر سوالی شود البته پاسخ می دهند طرح امنیت اجتماعی به قوت خود باقی است و اجرا می شود اما به وضوح پیداست که معدود ون های مستقر در میادین از کنار موارد بارز بدحجابی گذشته و ترجیح می دهند در این ایام باقی مانده تا انتخابات کاری نکنند که صدای اعتراض چهره های سیاسی اصولگرا بلند شود. هر چه باشد در حال حاضر دولت احمدی نژاد و جمع کثیری از نمایندگان اصولگرا پای خود را از ماجرا بیرون کشیده و در عرصه عمومی حاضر نیستند از طرح مبارزه با بدحجابی دفاع کنند. این در حالی است که ناظران بر این باورند گشایش محدود فضای جامعه و متوقف کردن برخورد فقط انتخاباتی بوده و به محض پیروزی مجدد اصولگرایان در انتخابات دوباره محدودیت ها آغاز خواهد شد. نکته عجیب ماجرا اینجاست که چهره های اصولگرایی که تا پیش از این بسیار تاکید داشتند برخورد با بدحجابی و چکمه پوش ها با حمایت خانواده ها همراه بوده و اکثر مردم با آن موافق هستند با فرا رسیدن فصل انتخابات و زمان کسب رای مردم فتیله را پایین کشیده و از اجرای سختگیرانه آن پرهیز می کنند؛ گویی مسوولان نیک می دانند که این برخوردهای تند و تیز به ریزش آرای آنان منجر شده و از محبوبیت آنها می کاهد. با وجودی که اصولگرایان در عمل نشان داده اند نسبت به عواقب و تبعات برخورد سختگیرانه با جوانان آگاهی کامل دارند اما هر گاه پای اظهارنظر به میان می آید آن را خواست خانواده ها عنوان می کنند ولی سر بزنگاه که خانواده ها این امکان را دارند تا نظر خود را نسبت به عملکرد مدیران و مسوولان ابراز کنند، همه چیز گل و بلبل می شود و ارشاد و نصیحت به تعطیلات می رود. به همین خاطر است که این روزها با نزدیک شدن به انتخابات و باز شدن نسبی فضای اجتماعی و کمرنگ شدن فعالیت گشت ارشاد، جوانان به طنز می گویند باز انتخابات آمد و گشت ارشاد رفت، صد شکر که این آمد و...))

زنی به خاطر درگیری با گشت ارشاد راهی آی سی یو شد


زنی به خاطر درگیری با گشت ارشاد راهی آی سی یو شد


درگیری گشت ارشاد با زنی ۲۶ ساله باعث تشنج و بستری شدن این زن در بیمارستان شد.

 

ظهر دیروز در چهارراه زهره تقاطع خیابان مفتح و مطهری ماموران گشت ارشاد این زن را به دلیل بد حجابی به اجبار سوار اتومبیل های گشت ویژه ارشاد کردند. بعد از مدت کوتاهی این زن در خودروی گشت ارشاد دچار تشنج شدیدی شد و به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان پاستورنو منتقل شد.

 

یکی از بستگان نزدیک این زن که از هنرمندان سینماست مستاصل در بیمارستانی که دور تا دورآن را نیروی های پلیس اشغال کردند و حتی در راهروهای ان ماموران پلیس دیده می شوند قدم می زند.

 

می گوید:«ساعت ۲ بعد از ظهر بود که این زن که از بستگان نزدیکم است تماس گرفت و آشفته از دستگیری اش خبر داد و گفت به نیروی های پلیس زن توضیح داده که بیمار و هیجان برای او خطرناک است.اما ماموران به گفته های اوتوجه نکردند و حتی وقتی خود را به سرعت برای کمک رساندم به گفته های من نیز توجهی نکردند..»

 

او که از شدت نگرانی مدام پله های بیمارستان را بالا و پایین می رود وگهگاهی با نیروی انتظامی مستقر در بیمارستان صحبت می کند ادامه می دهد:« در راه بیمارستان ده اتومبیل پلیس، آمبولانس را دنبال می کردند چرا که تصور می کردند این زن تظاهر به بیماری می کند و واقعاً دچار تشنج نشده است.»

 

به محض رسیدن دختر جوان به اورژانس بیمارستان پرشک وضعیت او را وخیم دانست و به آی سی یو منتقل اش کرد. دلیل استقرار نیروهای پلیس در بیمارستان را همراه این بیماراینگونه توضیح می دهد:« آنها منتظرند تا بیمار بهبود یابد و او را همراه خود ببرند.»

 

مسئول فنی بیمارستان ازماموران نیروی انتظامی خواهش می کند تا بیمارستان را ترک کنند.و پلیس بعد از یک ساعت به همراهان این زن هشدار داد که ۹ صبح روز بعد به همراه بیمار یا همسر او به نیروی انتظامی مراجعه کنند.

 

همراهان این بیمار از برخورد نامناسب و بی ادبانه ماموران نیروی انتظامی به ویژه پلیس های زن گلایه می کنند:«حتماً به خاطر این نوع برخورد که می توانست جان یک انسان را به خطر بیاندازد از نیروی انتظامی شکایت می کنیم چرا که حقوق شهروندی ما را رعایت نکرده اند.»

 

روابط عمومی نیروی انتظامی تهران بزرگ هیچ اطلاعاتی درباره این واقعه به خبرنگار سایت کانون زنان ایرانی نداد..

 

کانون زنان ایرانی                        http://kntu.blogsky.com/?PostID=2062

عدالت

در مقیاس احساس پاک

عطوفت هم وزن عدالت است

و آسمان؛

 ماه و خورشید را در تکرار روزها و شبها با ستارگان تقسیم میکند

و ساکنان سرزمین مهرورزی

 بی تردید دریچه های دل رابر روی بی تفاوتی خواهند بست

 نسرین موحدیان

انحراف از عزاداری حسینی !!!


انحراف از عزاداری حسینی !!!


 

به نام خدا

چند دقیقه پیش اس ام اس زیر را یکی از دانشجویان برای بنده ارسال کرد :

به خدا این عزاداری حسین نیست !  به خدا حسین راضی نیست ، به خدا گناهه این عزاداری که هر چی آدم قرتی و ملحد بیان عزاداری ، اون هم برای خود نمایی !

 

دوست من !

اینکه تو ظاهر دینی داری دلیل بر مسلمان بودنت نیست و اینکه کسی ظاهر دینی ندارد ، دلیل بر نامسلمانی او نیست ، پس چرا افراد به اصطلاح قرتی را ملحد و کافر تصور می نمایی ؟

اگر این افراد قصد خودنمایی داشتند ، چرا برای خودنمایی به پوشش دینی روی نیاورده اند ؟

فرض را بر این می گیریم که این عزیزان کافر هستند ، آیا کافران حق ندارند برای پاسداشت حق طلبی و آزادمردی امام حسین(ع) به جمع عزاداران بپیوندند ؟

آیا حساسیت تو به حضور چنین افرادی در عزاداری حسینی جز این است که خود را برتر از ایشان ، و شایسته ی عزاداری می دانی ؟

چرا وقتی به مجلس عزاداری می روی به جای پرداختن به عزاداری ، به عیب جویی می پردازی ؟


دوست من ، ببخش که کمی تند صحبت کردم ، این متن زیبا را بخوان :   دیروز شیطان را دیدم...  به امید آنکه من و تو نیز قلبمان را پس بگیریم !


http://kntu.blogsky.com/?PostID=2016

آخرین اخبار دانشگاه‌ها

ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی سنندجی، زیر شکنجه بازجویان اطلاعات کشته شد 

 

خبرنامه امیرکبیر: ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور سنندج، زیر شکنجه بازجویان اداره اطلاعات سنندج کشته شده است.

ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی ترم ۵ دانشگاه، به دستور شعبه سوم بازپرسی سنندج، بعد ازخروج از جلسه امتحان در روز یکشنبه ۱۶ دی ماه ۱٣٨۶ بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود.


گفت وگوی «نوروز» با وکیل دانشجویی که در سنندج کشته شد/ نیکبخت: خواستار کالبدشکافی مقتول هستیم

 

نوروز: وکیل خانواده «ابراهیم لطف اللهی» دانشجوی دانشگاه پیام نور سنندج، مرگ او را در دوره بازداشت تایید کرد.«صالح نیکبخت» روز جمعه با اعلام این خبر به خبرنگار نوروز گفت: تلاش می کنم که برای کالبدشکافی حکم نقش قبر او را بگیرم.


توضیح دبیر انجمن اسلامی دانشگاه کرمان در خصوص توقف غیرقانونی فعالیت های این انجمن 

 

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان این که فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان، تعلیق نشده است، گفت: تنها بحث از توقف فعالیت‌های این انجمن عنوان شده است.


۱۰ دانشجوی دانشگاه رجایی بر اثر گازگرفتگی در خوابگاه راهی بیمارستان شدند، معاون دانشجویی: تکذیب می کنیم!

 

خبرنامه امیرکبیر: ده نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهیدرجایی تهران بر اثر گاز گرفتگی در خوابگاه راهی بیمارستان شدند.


خوابگاه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بدون آب و برق، معاون دانشجویی: مهم نیست!

 

روزهای سرد اخیر که همزمان بود با برگزاری امتحانات دانشگاه، روزهای سختی را برای دانشجویان یکی از ‏خوابگاه های دانشگاه پلی تکنیک رقم زد: درس خواندن با دست های یخ زده؛ امری که از دید معاون دانشجویی ‏‏”مهم” نبود.‏


مسوولان دانشگاه تهران جداسازی دختران و پسران را تکذیب می کنند

 

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران، خبر داده اند که کلاس های درس های عمومی این دانشگاه در ترم آینده برای دانشجویان دختر و پسر به صورت مجزا برگزار خواهد شد. این خبر در برخی نشریات دانشجویی این دانشگاه هم تایید شده است.

اما با این اوصاف مسوول روابط عمومی دانشگاه تهران، در گفت وگو با اعتماد، اصل خبر تفکیک دانشجویان دختر و پسر را در درس های عمومی این دانشگاه تکذیب کرد. ضیایی گفت؛ «من در این مورد چیزی نشنیده ام و یقین دارم که اصلاً بحثی هم در این مورد نبوده، چرا که در هیات رئیسه که در واقع مرکز اصلی تصمیم گیری در مورد مسائلی اینچنینی است، این بحث به هیچ عنوان مطرح نشده است.» ضیایی نیز همچون دیگر مسوولان دانشگاه که از بحث تفکیک اظهار بی اطلاعی می کردند جدایی دختر و پسر و برگزاری کلاس های مجزا در درس های عمومی را کاملاً منتفی دانست، اما نکته در صحبت های او، تکذیب خبر تفکیک دختر و پسر در سرویس های نقلیه دانشگاه بود.

 

وی صراحتاً مدعی شد که اصلاً چنین موضوعی نبوده و از برگزاری تجمع اعتراض آمیز دانشجویان در این مورد، اصلاً اطلاعی ندارد. این در حالی است که مهرماه و آبان ماه امسال دانشگاه تهران صحنه اعتراضات دانشجویی به تفکیک دختر و پسر در سرویس های نقلیه دانشجویی این دانشگاه بود؛ اعتراضی که تا به امروز پاسخ روشن هیچ مقام مسوولی در وزارت علوم یا دانشگاه تهران را در پی نداشته است.

آخرین اخبار روز

اخبار نگران‌کننده خاتمی درباره ردصلاحیت‌ها

نوروز:اعضای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان صبح روز پنج‌شنبه با آقای خاتمی دیدار کردند. در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از روند انتخابات و احساس مسئولیتی که نیروهای اصلاح‌طلب برای حضور در صحنه دارند، بر ضرورت بهره‌گیری از حق قانونی شهروندان و نیز تقویت نظام تاکید شد. همچنین اعضای ستاد ائتلاف اصلاح‌طبان از برخی از اخباری که از درون محافل مسئول اجرای انتخابات درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان شنیده می‌شود، به شدت ابراز نگرانی کردند.


تاج‌زاده هشدار داد:
ردصلاحیت فله‌ای و تاییدصلاحیت قطره‌چکانی در انتخابات مجلس
 

نوروز: در پی اظهارات آقای خاتمی مبنی بر اینکه «اخباری به دستم رسیده که حاکی از نوعی تنگ‌نظری و اقدام برای محروم کردن بسیاری ازنیروهای مومن مجرب و روشن از حضور در صحنه انتخابات است»، «سید مصطفی تاج‌زاده»عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی جزئیاتی از این اخبار نگران‌کننده و تحلیل خود از روند بررسی صلاحیت‌ها را ارائه کرد.


انتقادات صریح آیت‌الله توسلی از بنیادگرایان:
انقلاب را بعد از امام تحریف کردند
همانطور که بعد از پیامبر، اسلام تحریف شد

نوروز: آیت‌الله محمد توسلی، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز و مسؤول دفتر امام خمینی، در سخنانی که در مراسم شب تاسوعای حسینی از سوی این تشکل روحانی برگزار شد، بشدت از جریان بنیادگرا و مخالف مردمسالاری انتقاد کرد و گفت این جریان، همانطوری عمل می کند که پس از رحلت پیامبر عمل شد و مبانی اسلام را تحریف کردند. این روحانی مبارز و شاگرد امام تاکید کرد که این جریان، به همان شکل مبانی انقلاب و حتی سخنان امام خمینی را تحریف کرده است.


 خاتمی:‌
‌*مردم‌سالاری‌خواهی گفتمان غالب جامعه است
‌*شکوه عشق، بلندی همت و ایمان‌وآرامش در عاشورا متجلی است

رییس موسسه‌ی بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، استبدادزدگی را یکی از دردهای جامعه‌ی ایرانی برشمرد و تصریح کرد که به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری‌خواهی و آزادی‌خواهی در این جامعه به صورت گفتمان غالب درآمده است.


حمله مقامات دولتی به منتقدان و مطبوعات پس از سفر احمدی نژاد به فارس

نوروز: در پی سفر یک روزه احمدی نژاد به استان فارس که دو هفته پیش و برای افتتاح تعدادی طرح عمرانی انجام شد، مقامات استان فارس حملاتی را متوجه رسانه ها و فعالان سیاسی منتقد دولت ساخته اند.


عمادالدین باقی به مرخصی آمد

نوروز: «عمادالدین باقی» رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان، پنج‌شنبه‌شب برای مدت یک ماه به مرخصی آمد.


ویژه «نوروز»: درگیری گسترده و تیراندازی در جریان عزاداری در اصفهان

نوروز: در جریان عزاداری‌های روز پنج‌شنبه در اصفهان، میان یک هیات عزاداری با نیروهای پلیس درگیری گسترده‌ای شکل گرفت که به تیراندازی، پرتاب گاز اشک‌آور و زخمی و بازداشت شدن تعدادی از عزاداران انجامید.


زنی به خاطر درگیری با گشت ارشاد راهی آی سی یو شد

درگیری گشت ارشاد با زنی ۲۶ ساله باعث تشنج و بستری شدن این زن در بیمارستان شد.ظهر سه‌شنبه در چهارراه زهره تقاطع خیابان مفتح و مطهری ماموران گشت ارشاد این زن را به دلیل بد حجابی به اجبار سوار اتومبیل های گشت ویژه ارشاد کردند. بعد از مدت کوتاهی این زن در خودروی گشت ارشاد دچار تشنج شدیدی شد و به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان پاستورنو منتقل شد.


 گاز سهمیه‌بندی می‌شود

 
تیتر نخست حزب‌الله به سخنان مهدی هاشمی معاون عمرانی وزیر کشور اختصاص دارد که گفته است: برای رفع مشکل قطع گاز به‌ دنبال سهمیه‌بندی این سوخت در برخی از نقاط کشور هستیم... براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی از روز دوشنبه موج سوم بارش در راه است که گفته‌اند از جمعه اطلاعات قطعی مربوط به آن را به ما می‌گویند.

ظهر عاشورا

 

 

دست از مس وجود چو مردان ره بشوی 

                                          تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

 

آیا چنین شوخی ای ، صحیح است ؟!


آیا چنین شوخی ای ، صحیح است ؟!


به نام خدا

دیشب وقتی خبر فوت مهدی دزفولی رو سند تو ال کردم ، تعداد زیادی از دانشجوها بهم پی ام دادند ، یکی از دانشجوهای نرم افزار بهم گفت که امروز متوجه شدم که مهدی invisible هست و بهش پی ام دادم و جوابی بهم نداد ، معلومه که مساله سرکاریه و با خودش هم هماهنگ شده ، یکی از دانشجوهای صنایع هم بهم گفت از ظاهر اطلاعیه میشه حدس زد که جعلیه ، یکی از دانشجوهای فناوری اطلاعات هم بهم گفت که کسی که اطلاعیه رو چاپ کرده بلد نبوده با word وسط صفحه ، خط متمایز کننده قرار بده ، و احتمالا بعد از پرینت با خودکار آبی ، روی اطلاعیه خط کشیده !

خوب ، بعد از گریه ای که کرده بودم ، این حرفها خیلی خوشحالم کرد ، اما از اونجایی که چنین شوخی ای را از سعید و مهدی بعید می دانستم ، به خودم اجازه ندادم این متن رو بنویسم !

صبح با سعید تماس گرفتم ، گوشی رو برنداشت ، با مهدی تماس گرفتم ، گوشیش خاموش بود !

نزدیکهای ظهر، یکی از دانشجوهای صنایع باهام تماس گرفت و گفت ، با مسجد الجواد تماس گرفته و اونا گفتن ، همچنین مجلسی برای این شخص برگزار نشده !

هنوز نمی دونم ، سعید و مهدی ، به چه نحوی پاسخگو خواهند بود ؟!

به نظر شما میشه اسم چنین کاری رو شوخی گذاشت ؟


هجرت  

 

مهدی ، خواجه نصیری ها هم به بهشت می روند!  


مهدی ، خواجه نصیری ها هم به بهشت می روند!


بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران    کز سنگ ناله خیزد روز وداع یاران


به نام خدا

سه شنبه حدود ساعت 11 صبح تو ساختمان مرکزی همدیگرو دیدیم ، من بودم ، پویا ، روزبه ، احسان و خانم شفیعی !

بعد از جلسه ای که گزارشش رو قبلا نوشتم  اسکان موقت دانشجویان ساکن شهرستان ،   وام دانشجویی !   

http://kntu.blogsky.com/?PostID=2049

اول رفتیم هایدا و ساندویچ خوردیم ، بعد برای دیدن اعضای شورای صنفی دانشکده مکانیک ، همگی رفتیم اونجا ، موفق نشدیم اعضا رو ببینیم ، به خاطر امتحانات !

بعد از مکانیک ، تو میدون ونک ، حدود نیم ساعت مهدی با روزبه سر بعضی مسائل سیاسی جامعه گفتگو کردن !

اون روز در مورد همکلاسی هم با من صحبت کرد ، قرار شد یه وبلاگ امتحانی ایجاد کنه و یک قالب طراحی کنه ، بعد که کامل شد ، قالبشو با قالب فعلی همکلاسی عوض کنم ، البته مساله گرافیک قالب نبود ، قرار بود مشکل اخیر اعضای همکلاسی در مورد به روز رسانی سریع وبلاگ رو با دسته بندی بهتر اطلاعات حل کنه !

با من یه صحبتی هم در مورد اون متنی کرد که در مورد تولد هانیه کرمی نوشته بود و ناراحت بود از اینکه چرا بعضی از بچه ها از متن برداشت خوبی نکردند ، درحالی که اون قصد جسارت به محرم رو نداشته !

چند باری هم که داشت مثل بعضی موقع ها میگفت فلان چیز شدنی نیست ، به شوخی بهش گفتم ، منبع انرژی منفی هستیا !

بزارید در مورد این متن هم توضیح بدم   @@ دست از طلب ندارم تا کام من برآید

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1788

سه شنبه ی قبل از نوشتن این گزارش من و مهدی با خانم خدابخش و خانم الله بخشی حدود ساعت 9 صبح با دکتر بازارگان جلسه داشتیم ، قرار بود اون روز جلسه ی هیئت رئیسه تشکیل بشه و در مورد تشکل های دانشجویی تصمیم گیری بشه !

منم قبل از تشکیل این جلسه با دکتر بازارگان وقت گرفتم که آخرین تلاش خودمونو برای توجیه مسئولین بکنیم ، خانم الله بخشی از چند وقت پیش بهم گفته بودن که اگه با دکتر بازارگان جلسه ای برگزار شد به منم بگید که بیام ، به ایشون اطلاع دادم ، به مهدی هم گفتم بیاد ، خانم خدابخش هم وقتی با خبر شدند که همچین جلسه ای هست ، اومدند !

مهدی از اول جلسه شروع کرد به صحبت و تقریبا 70% حرفها رو اون زد ، با اینکه قبل از جلسه کلی انرژی منفی به ما داده بود و میگفت نمیشه ، نمیشه ، ولی تو جلسه سعی خودشو کرد که توانایی ها بالقوه ی دانشجویان الکترونیکی رو منعکس کنه ، با مثالهای مختلف از دانشجوهای مختلف توجه دکتر بازارگان رو به این استعداد ها جلب کرد ، طوری که اگه اشتباه نکنم دو بار دکتر از جاشون بلند شدند و نکاتی از صحبت های مهدی رو یادداشت کردند که تو جلسه بیان کنن !

مهدی گروه کوهنوری رو هماهنگی کرد ، البته از خیلی وقت پیش از این گروه صحبت می کرد ، برای گروه ادبیات هم مهدی متن نوشته بود که من باهاش صحبت کردم و گفتم مهدی ، اگه افراد شرکت کننده برای هماهنگی انجمن ها بیشتر باشند ، برای مسئولین جلوه ی بهتری داره ، بهش گفتم اگه میشه این متن رو حذف کن تا من در مورد انجمن ادبی ، یک دانشجوی دیگه اقدام کنه ، و فکر کنم دو روز بعدش ، پویا ضیایی متن انجمن ادبی رو منتشر کرد !

الان یادم اومد ، که بار آخری که دیدمش در مورد اولین قرار کوهنوری دانشجویان الکترونیکی صحبت کرد ، بهم گفت دانشکده برق قرار میزاریم ، فکر کنم گفت 26 فروردین یا ... ، گفت چند روز دیگه متن مینویسم در موردش و زمان و مکان رو دقیقا به بچه ها میگم تا از الان آماده باشن ، حدود دو ساعت پیش سعید اسماعیلی باهام تماس گرفت ، اصلا به روی خودش نیاورد که چه اتفاقی افتاده ، فقط بهم گفت نام کاربریشو فراموش کرده ، بهش یادآوری کردم ، نیم ساعت پیش ، اومدم ببینم سعید بعد از این همه مدت چه متنی تو همکلاسی نوشته ، یدفعه دیدم به جای متنی که مهدی قولشو داده بود ، عکس مهدی تو صفحه اول همکلاسیه ، اول یه جورایی می خواستم خودمو گول بزنم ، گفتم حتما داداش مهدیه ، چند بار اسمشو خواندم ، رفتم مشخصات مدیران همکلاسی رو نگاه کردم ، نمی خواستم باور کنم اما دیگه نمیشد کاری کرد...................

بهم نگید این چیه نوشتی ؟!  خیلی سخته برای مرگ همکلاسی متن نوشتن ، خیلی سخته !

 

چرا خواجه نصیری ها به بهشت نمی روند؟!!!!!!!

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1140

هجرت 

هجرت

                  Mahdi Dezfouli

                          از ما که گذشت باید به ابر بیاموزیم که

                                    از عطش گیاه نمیرد...

                      

  با سلام خدمت دوستان عزیز

این متن رو دوستمون آقا مهدی نوشته

دیروز ساعت ۸:۳۰ موبایلم زنگ زد.آقا مهدی بود.گفت سعید یوزر پسورد همکلاسیت رو بده میخوام یه متن بنویسم منم گفتم دوستمه روشو  زمین نندازم  که دیدم این متنو نوشت بهش گفتم ورش میدارم گفت این کارو نکن میخوام عکس العمل بچه ها رو ببینم . منم تا الان صبر کردم ولی چون اصلا دوست ندارم با   دوستام از این شوخیها کنم این متنو نوشتم که از همه دوستام معذرت خواهی کنم.میدونم اصلا شوخی با مزه ای نبود ولی کاره خود مهدی بود دلیلشو منم نمیدونم                      بازم از همه معذرت میخوام                                                                          

حسین وارث آدم

حسین وارث آدم - علی شریعتی

مردی از خانه فاطمه بیرون آمده است . مدینه را می نگرد و مسجد پیامبر را و مکه ابراهیم را و کعبه ی به بند نمرود کشیده را و اسلام را و پیام محمد (ص) را و کاخ سبز دمشق را و در بندکشیدگان را و .........

مردی از خانه فاطمه بیرون آمده است . بار سنگین همه این مسئولیت ها بر دوش او سنگینی می کند .

او، وارث رنج بزرگ انسان است . تنها وارث آدم، تنها وارث ابراهیم و.......... تنها وارث محمد ! و........

مردی تنها !

اما نه، دوشادوش او زنی نیز از خانه فاطمه بیرون آمده است، گام به گام او ، نیمی از بار سنگین رسالت برادر را بر دوش خود گرفته است .

مردی از خانه فاطمه بیرون آمده است، تنها و بی کس ، با دست های خالی ، یک تنه به روزگار وحشت و ظلمت و آهن یورش برده است . جز مرگ سلاحی ندارد اما او فرزند خانواده ای است که "هنر خوب مردن" را در مکتب حیات خوب آموخته است .

در این جهان هیچکس نیست که همچون او بداند که :"چگونه باید مرد ؟"

آموزگار بزرگ "شهادت" اکنون برخواسته است تا به همه آنها که جهاد را تنها در "توانستن"می فهمند و به همه آنها که پیروزی بر خصم را تنها در "غلبه"می دانند، بیاموزد که :"شهادت" نه یک "باختن" که یک "انتخاب" است .

و حسین وارث آدم که به بنی آدم زیستن داد و وارث پیامبران بزرگ که به انسان، "چگونه باید زیست" را آموخت .

اکنون آمده است تا در این روزگار به فرزندان آدم "چگونه باید مرد" را بیاموزد .

*بخشی از کتاب "حسین وارث آدم ، دکتر علی شریعتی" 

 

بدینوسیله اولویت ثبت نام اصلی نیمسال دوم تحصیلی 87-86 جهت اطلاع


 اولویت ثبت نام اصلی نیمسال دوم تحصیلی 87-86


بهمن پاکروان : به اطلاع کلیه دوستان سه رشته الکترونیکی مهندسی صنایع - کامپیوتر و آی تی می رساند


بدینوسیله اولویت ثبت نام اصلی نیمسال دوم تحصیلی 87-86 جهت اطلاع اعلام می گردد.

اولویت اول: ترم ورودی

اولویت دوم: ثبت نام مقدماتی

اولویت سوم: معدل کل

اولویت چهارم: واحد گذرانده

همانگونه که به اطلاع رسید ثبت نام اصلی نیمسال دوم تحصیلی 87-86 در روزهای یکشنبه و دوشنبه مورخ 86-11-28  و 86-11-29 برگزار می گردد.

www.kahkeshan-kntu.coo.ir

 

@ پیشنهادات یک دانشجو برای تشکل های دانشجویی ِ دانشجویان الکترو


پیشنهادات یک دانشجو برای تشکل های دانشجویی ِ دانشجویان الکترونیکی


به نام خدا

امکان عضویت در انجمن های علمی ، فرهنگی ، ورزشی دانشگاه ، برای دانشجویان الکترونیکی محیا گردد ، بطوریکه دانشجوی الکترونیکی بتواند در صورت داشتن صلاحیت ، مانند سایر دانشجویان ، رئیس و یا عضو شورای مرکزی شده و در تصمیم گیری ها ، سهیم باشد .

امکان در خواست انجمن های جدید ، مانند انجمن امنیت و شبکه دانشگاه صنعتی خواجه نصیر توسط دانشجویان الکترونیکی ، تعریف شود، بطوریکه دانشجویان غیرالکترونیکی نیز بتوانند در این انجمن ها عضو شوند .

حداقل یک اتاق مخصوص تشکل های دانشجویی ِ دانشجویان الکترونیکی در نظر گرفته شود .

حداقل یک سایت برای اطلاع رسانی تشکل های دانشجویی ِ دانشجویان الکترونیکی در نظر گرفته شود

شورای موسس برای تشکیل شورای صنفی و انجمن ها تشکیل شود تا برای تهیه اساسنامه ی پیشنهادی اقدام گردد .

شورای صنفی دانشجویان الکترونیکی بتواند یک نماینده برای شورای صنفی کل دانشگاه معرفی نماید .

انتخابات شورای صنفی و انجمن ها به صورت حضوری برگزار گردد ( برای شرکت دانشجویان شهرستانی در انتخابات ،ساعت انتخابات نزدیک به ساعت کلاس حضوری دانشجویان باشد )

 

اینها تنها پشنهادات یک دانشجو بود ، نظر شما چیست ؟ 

 

اسکان موقت دانشجویان ساکن شهرستان ، وام دانشجویی !


اسکان موقت دانشجویان ساکن شهرستان ،   وام دانشجویی !


 

به نام خدا

    تعدادی از دانشجویان ورودی 85 و 86 از سه رشته ی مختلف ( روزبه ناعمه ، عاطفه شفیعی، احسان یوسف بیک ، پویا صفری ، مهدی دزفولی و...) دیروز با معاونت محترم آموزشی ، جناب دکتر کاویان پور دیدار کردند .

    با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان شهرستان در دوره ی امتحانات جای مشخصی برای سکونت در تهران ندارند ، طرح مساله ی اسکان موقت دانشجویان در الویت بود ، جناب دکتر کاویان پور پس از طرح این مساله ، با جناب دکتر بازارگان ، معاونت محترم دانشجویی تماس گرفته و اعلام کردند که این مساله رو در جلسه ی هفته ی بعد پیگیری می کنند ، همچنین در مورد خوابگاههای خودگردان پرسیده شد اما پیگیری این مساله هنوز به اتمام نرسیده است .

    وام دانشجویی که تا امروز شامل دانشجویان الکترونیکی نبوده است ، نیز مطرح شد ، مدیریت محترم آموزش الکترونیک ، جناب دکتر عقیق در حال پیگیری این مساله است و ان شاالله اگر صندوق رفاه موافقت نماید ، بعد از این ، دانشجویان الکترونیکی می توانند وام بگیرند ، دکتر کاویان پور در مورد چگونگی پیگیری این مساله توسط دانشجویان راهنمایی هایی کردند .

    در انتها در مورد اطلاعیه ی آموزش الکترونیک در مورد جشن پایان ترم سوالاتی پرسیده شد که جناب دکتر کاویان پور اظهار بی اطلاعی کردند .

    این دانشجویان همچنین در مورد اقدامات بعدی برای تشکیل شورای صنفی و انجمن های علمی ، فرهنگی ، ورزشی دانشجویان الکترونیکی توسط جناب دکتر بازارگان ، راهنمایی شدند .

 

 

موضوع همکلاسی احترام به عقاید دیگران و انتشار آزادنه ی عقاید خوی


موضوع همکلاسی ، نه نجوم است ، نه سیاست ، نه اخبار صنفی ، نه کامپیوتر و نه ....


به نام خدا

دوستان علاقه مند به نجوم از مدت ها پیش فعالیت علمی خودشون رو در همکلاسی آغاز کردند ، بطوریکه این مساله باعث شد موضوع بندی ستاره شناسی به همکلاسی افزوده شود ، همچنین این فعالیت مستمر ، علاقه مندان به نجوم رو تا حدی بیشتر کرد به طوریکه برخی از دانشجویانی که هیچ فعالیتی در زمینه ی نجوم نداشتند برای عضویت در انجمن نجوم اعلام آمادگی کردند .

اخیرا متوجه شدم که متاسفانه یکی از دانشجویان که ظاهرا علاقه مند به نجوم نیست خواسته یا نا خواسته با نظر دادن برای یکی از متن های مربوط به نجوم ، موجب ناراحتی تعدادی از علاقه مندان به نجوم شده است .

دوستان عزیز ، موضوع همکلاسی ، نه نجوم است ، نه سیاست ، نه اخبار صنفی ، نه کامپیوتر و نه ....

موضع همکلاسی ، به نمایش گذاشتن همکاری میان دانشجویان یک دانشگاه و تمرین یک کار گروهی است ، موضوع همکلاسی احترام به عقاید دیگران و انتشار آزادنه ی عقاید خویشتن است !

به نظر بنده دانشجویان علاقه مند به نجوم از افتخارات دانشگاه هستند ، (همانطور که میدونید دانشگاه صنعتی خواجه نصیر مهمترین پشتوانه ی علمی کشور ایران در زمینه ی نجوم است) ولی ممکن است از نظر یک دوست ، نجوم تنفرآمیز باشد اما این دلیل نمی شود ، عشق و علاقه ی همکلاسی خود را با نظر دادن ، زیر سوال ببرد !

متاسفانه چند نفر از اعضای محترم همکلاسی چند روزی است که برای احترام به نظر آن دانشجو از انتشار متن در مورد نجوم دست کشیده اند ، بنده به عنوان یکی از اعضای همکلاسی که علی رغم عدم استعداد در علم زیبای نجوم ، علاقه مند به این علم می باشد ، از همکلاسی های عزیر خود خواهشمندم که همانطور که به نظر مخالفان بها می دهید به نظر موافقان خود نیز بها داده و بنده و سایر دوستان را از متن های خود بی بهره نسازید .

متشکرم

آخرین اخبار دانشگاه‌ها

کلاسهای دانشگاه تهران در ترم آینده بصورت مجزا برگزار خواهد شد

کلاسهای عمومی دانشکده های مختلف دانشگاه تهران در ترم آینده برای دانشجویان دختر و پسر بصورت مجزا برگزار خواهد شد.


زینب پیغمبرزاده و سارا کرمانیان به کمیته انضباطی احضار شدند 

در پی موج گسترده احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی و صدور احکام سنگین محرومیت از تحصیل، سارا کرمانیان و زینب پیغمبرزاده، دو فعال دانشجوی دانشگاه تهران، به این کمیته احضار شدند.


محمد علی دادخواه: این اولین بار است که مسئولان یک زندان از دستور یک قاضی سرپیچی می‌کنند

سه هفته پس از اعلام حکم برائت سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر از اتهام چاپ نشریات، آنها هنوز در زندان به سر می‌برند. وکیل دانشجویان می‌گوید این اولین بار است که می‌بیند مسئولان یک زندان از دستور یک قاضی سرپیچی می‌کنند.


جوابیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به سخنان دبیر کمیته انضباطی دانشگاه علامه 

نعیمی، دبیر کمیته ی انضباطی دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبه ای در روز یکشنبه با خبرگزاری ایسنا، احکام سنگین کمیته انضباطی و احضارهای دانشجویان دانشگاه علامه را مربوط به زمان پیش از شروع امتحانات دانسته بود. وی در مصاحبه خود عنوان کرده بود: “در فرجه‌های امتحانی، احضار جدیدی صورت نگرفته است؛ احکام صادر شده مربوط به آبان ماه بوده است.”


نگرانی نسبت به وضعیت بهرام شجاعی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه آزاد

روز گذشته درگیری بین بهرام شجاعی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه آزاد، و افسر نگهبان زندان اوین رخ داده است٬ پس از این درگیری مسئولین زندان، بهرام شجاعی را به بیرون بند ۲۴۰ و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. وی هیچ تماسی با خانواده خویش نداشته و خانواده وی نسبت به وضعیت سلامت وی نگران می باشند.


دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد با خانواده ایلناز جمشیدی 

دوشنبه ۲۴ دی ماه دانشجویان دانشگاه های آزاد به دیدار خانواده ایلناز جمشیدی دانشجوی بازداشت شده دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز رفتند. حضور دانشجویان دانشگاه های آزاد، با ملاقات خانواده ایلنازجمشیدی بعد از ۴۰ روز با او مصادف شده بود که این امر شادمانی و سرور را در بین خانواده و دوستان و دانشجویان دانشگاه آزاد به همراه داشت.

مهمترین اخبار روز

خاتمی:
مردم در مواقع حساس درست انتخاب می‌کنند

«سیدمحمد خاتمی» رییس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در گفت‌وگویی با روزنامه اسپانیایی «ال‌پائیس» نکات مهمی را درباره برخوردهای انجام‌شده با ایده‌‌های اصلی خود چون گفت‌وگوی تمدن‌ها، دموکراسی‌خواهی و اصلاحات را بیان داشت.

http://norooznews.ir/news/5276.php


هشدار رئیس ستاد تهران ائتلاف اصلاح طلبان: مسئولین رفتار یکسان ومشابهی برای نامزدهای انتخاباتی داشته باشند

مرتضی حاجی،رییس ائتلاف اصلاح طلبان تهران ،با تاکید بر اینکه مسئولین رفتار یکسان و مشابهی برای نامزدهای انتخاباتی داشته باشند گفت:اصلاح طلبان با تماس با مراجع عالی نظام و شورای نگهبان،انها را دعوت بر رفتارهایی کنند که در قانون مشخص شده است و رفتار یکسان ومشابهی برای نامزدهای انتخاباتی داشته باشند،همچنین شور انتخاباتی با نزدیکی به زمان رای گیری صورت می گیرد و فضای انتخاباتی فعلا در موقعیت عادی قرار دارد.

 


هفته نامه زیر نظر مصباح یزدی: در رد صلاحیت اصلاح طلبان مصلحت اندیشی نکنید

هفته نامه پرتوبه موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی درسرمقاله خود به قلم قاسم روانبخش از شورای نگهبان خواست که مصلحت اندیشی نکند.


اصلاح طلبان رد صلاحیت می شوند!

نشریه داخلی یکی از ارگانها ی نظامی به صراحت نوشت :اصلاح طلبان رد صلاحیت  می شوند پس بهتر است استعفا دهند که بعدانخواهند هیاهو کنند.


مجمع روحانیون : بوش نمی‌تواند حامی جریان اصلاح‌طلب باشد 

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به جلسه اخیر این تشکل روحانی گفت: در این جلسه اعضا ضمن محکوم کردن شدید اظهارات اخیر بوش مبنی بر اعلام حمایت از برخی جریانات در داخل کشورمان و همچنین اظهارات اخیر آن در اجلاس ابوظبی و متهم کردن مجدد ایران به حمایت از تروریسم، این اظهارات را در ادامه سیاست‌های خصمانه‌ آمریکا و ماجراجویی‌های بوش علیه انقلاب اسلامی ارزیابی کردند.


میردامادی: بوش بیشترین خصومت را با خاتمی و اصلاح‌طلبان نشان داد 

به دنبال تشدید حملات رسانه‌ها و سخنگویان وابسته به جناح حاکم علیه اصلاح‌طلبان و طرح ادعای «حمایت آمریکا » از این جریان سیاسی، دکتر «محسن میردامادی» دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، در پرسش و پاسخی با خبرنگار نوروز، به این اتهامات پاسخ گفت و دلایل مطرح شدن آن را در شرایط کنونی و همزمان با اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی را تشریح کرد.


انتقاد شدید توکلی از بودجه 87 دولت

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یادداشتی ضمن بررسی و نقد بودجه 87 راهکارهای پیشنهادی خود را نیز ارائه داده است.

http://norooznews.ir/news/5281.php


معاون احمدی‌نژاد هم حاضر به دفاع از لایحه بودجه نشد! 

اولین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی لایحه بودجه دولت به دلیل عدم حضور «امیر منصور برقعی»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، برگزار نشد.


محتوای نامه تند احمدی‌نژاد به حدادعادل چه بود؟ 

«محمود احمدی‌نژاد» رییس جمهوری که اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی بصراحت، مجلس هفتم را بعنوان یکی از عوامل ناکامی دولت در تحقق وعده‌هایش معرفی کرده بود، اخیرا در نامه‌ای به رییس مجلس بشدت به انتقادات و موضع‌گیری‌های مجلس علیه دولت واکنش نشان داده است.

 

لاله های آسمانی ایران عزیزمان۵

بخشی از وصیت نامه شهید حاج عباس کریمی

همیشه با توکل به خدا وتوجه به ائمه معصومین (ع) واطاعت از دستورات رهبر عزیز وعالیقدر بر دشمنان بتازید تا انها را از صفحه روزگار بردازیدوهیچ وقت بر پیروزیهایتان مغرور نشوید.

 

.......................

 

چقدر چشم های من دخیل آسمان شود

به پلک انتظار تو چقدر میهمان شود

ببین که غیرت زمین اجیر تکه نان شود

 

متون قبلی منتشر شده در مورد لاله های آسمانی

http://kntu.blogsky.com/?PostID=2028

http://kntu.blogsky.com/?PostID=2020

http://kntu.blogsky.com/?PostID=2012

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1993

وبلاگ دارالارشاد: http://darolershad.blogsky.com/

مناجات های عاشقانه با خدا ۲

- اِلهی قَد جُرتُ عَلی نَفسی فی النَّظَرِ لَها فَلَها الوَیلُ اِن لَم تَغفِرلَها.

خدایا در نگهداری و محافظت از خودم بر خودم ظلم کردم پس وای بر من اگر مرا نبخشی.

13- اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِری بِطاعَتِکَ وَ باطِنی بِمَعرِفَتِک وَ قَلبی بِمَحَبَّتِک وَ رُوحی بِمُشاهِِدَتِک.

خدایا، ظاهرم را با طاعت خود و اندرونم را با معرفت خود و قلبم را با محبت خود و روحم را با مشاهده خود نورانی بفرما.

14- اِلهی، اَعوذُ بِکَ مِنَ العَدیلَةِ عِندَ المَوت.

خدایا به تو پناه می برم که هنگام مرگ از حق عدول کنم

15- اَللّهُمَ اَغنِنی بِحَلالِکَ عَن حَرامِکَ وَ بِفَضلِکَ عَمَّن سِواکَ.

خدایا با حلال خود مرا از حرام و با فضل خود از غیر خودت بی نیازم کن.

16- اَللّهُمَ لَکَ العُتبی حَتّی تَرضی یا اَکرَمَ مَنِ اعتَذَرَ اِلَیهِ المُسیئُونَ

خدایا عذر به درگاهت آورده ام. بحدی که راضی شوی ای کریم ترین کسی که اهل خطا به درگاهش عذر خواهی می کنند.

17- اِلهی مَن اَنَا حَتّی تَغضَبَ عَلیَّ اِلهی ما اَنا حَتّی تَغضَبَ عَلیَّ وَ ما اَنا یا سَیِّدی وَ ما خَطَری .

خدایا من چه کسی هستم که بر من خشمگین شوی، خدایا من چه هستم که بر من غضب نمایی، خدایا اگر آتش باشم کجا را می سوازنم.

18- اِلهی کُنتُ بِئسَ العَبدَ وَ اَنتَ نِعمَ الرَّبِّ.

خدایا، چه بد بنده ای هستم برای تو و تو چه زیبا پروردگاری برای من

http://darolershad.blogsky.com/

منبع مناجاتهای عارفانه دکتر سید حسن عاملی

تاریخچه مصور کربلا

The History of KARBALA

تاریخچه کربلا 

Obaydullah ibn Ziyad's henchmen about to throw Muslim ibn Aqeel from a tower in Al-Kufa

افراد عبیدالله ابن زیاد در حال پرت کردن مسلم ابن عقیل از بالای یک برج در کوفه 

 

 

Imam Hussain's (A) convoy arrives at Karbala

لشگر امام حسین(ع) به کربلا میرسد 

 

 

Imam Hussayn (A) talking to the people of Bani Asad's tribe and negotiating purchase of Karbala

امام حسین(ع) در حال گفتگو با مردم قبیله بنی سعد می باشند و خواستار خریداری و اجازه ورود به کربلا هستند

 



  Imam Hussain (A) addresses the army of Omar ibn Sa'ad before the battle

امام حسین(ع) قبل از نبرد ارتش عمر ابن سعد را اندرز می دهند 

 



  Two men from Oman ibn Sa'ad's army approaching Imam Hussain (A) and offering loyalty to him which he accepts

دو نفر از افراد سپاه ابن سعد به امام حسین(ع) می پیوندند و با ایشان بیعت می بندند و ایشان نیز می پذیرند

 

Imam Hussain (A) brings a martyr's body into the tents

امام حسین(ع) بدن چاک چاک یک شهید را به خیمه می آورند

 



  Battling with the enemies

در حال مبارزه با دشمنان

 



  Ali Al-Akbar (A): Oldest son of Imam Hussain (A) dying on the laps of his father

علی اکبر(ع): بزرگترین پسر امام حسین(ع) در حال جان دادن در دامان( آغوش ) پدر

 


Abbas (A) on the Euphrates river looking towards the fleeing army of Omar ibn Sa'ad

حضرت عباس(ع) در حال نگریختن به ارتش در حال فرار عمر ابن سعد  

 

 

Imam Hussain (A) rises his baby Ali Al-Asghar towards the unashamed army of Oman ibn

Sa'ad requesting water for him.

  امام حسین(ع) فرزد خردسال خویش علی اصغر را به سمت لشگر بی حیا ابن زیاد بالا برده است و از آنها برای علی اصغر طلب آب می کند

The army replies him with a fatal arrow

لشگر لعین نیز پاسخ ایشان را با یک تیر کشنده می دهند 

 



  Imam Hussain (A) bidding the last farewell to the ladies at the tents

امام حسین(ع) آخرین خداحافظی های خویش را با زنان خیمه انجام می دهند 

 


Imam Hussain (A) at battle

امام حسین(ع) در نبرد

 


The fallen Imam (A) awaiting the call of Allah almighty

امام بر زمین غلطیده منتظر لبیک حق تعالی  

 



  Zul-Janah [The Winged] returning without his master

ذول الجنا بدون صاحبش باز می گردد 



Women of the sanctified household at the feet of Zul-Janah who returns without the Imam (A)

زن های مقدس اهل خانه به پاهای ذول الجنا که بدون امام(ع) بازگشته است می افتند



The ladies with Zul-Janah weeping at the martyrdom of Imam (A) . The women of Imam's household wailing over the total devastation in Karbala over the past few hours

زنها به همراه ذول الجنا در حال عذاداری برای شهادت امام(ع). زنهای خانه امام در حال شیون برای ویرانی کربلا (و بلایی که بر سرشان آمده است)که در مدت زمان کوتاهی نیز رخ داده است میباشند 

 


The headless body of Imam Hussain (A) left on the plains of Karbala

پیکر مقدس و بی سر امام حسین(ع) در دشت کربلا رها شده است

البته این عکس رو نمیخواستم تو این پست بذارم اما فکر کردم که شاید نقطه اوج این داستان همین تصویر باشه.

 پس سعی کنیم که خوب درکش کنیم که چرا این چنین شد و قدر چنین امامی را بدانیم و با خود زمزمه کنیم که ایشان شهادت را به ذلت زندگی با آن شرایط  ترجیه دادند تا الان بعد از گذشت چندین قرن اسلام همواره زنده بماند

پس حداقل کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که یک مسلمان واقعی باشیم؛ و همان اسلامی را بنا نهیم که امام حسین (ع) برایش جنگید و در کمال افتخار به شهادت رسید 

 

 

Omar ibn Sa'ad's army Looting and Burning of the tents

لشگر عمر ابن سعد خیمه ها را چپاول می کنند و به آتش می کشند

 

While in chaos, the ladies rally around the new Imam Ali Zainul-Abideen (A) [The Best Of Worshipers]

در آن هرج و مرج و شلوغی زنان دور تا دور امام جدید امام زین العابدین(ع) اجتماع کردند 

 


In chains and on foot, the women are taken prisoners to Al-Kufa

زنانی که اسیر و زندانی شده اند در بند و زنجیر و با پای پیاده به سمت کوفه می روند

 

Sayyida Zainab (A) addresses Yazeed ( Allah's curse upon him ) in the royal court

حضرت زینب(س) یزید را که لعنت خدا بر او باد در دربار پادشاهی اش مورد خطاب قرار میدهد ( و وی را بازخواست و محکوم میکند)

سلام بر حسین(ع) و بر علی ابن حسین(ع) و بر اولاد حسین(ع) و اصحاب حسین(ع)

«و در آخر امیدواردم مورد قبول آنکس که باید؛ قرار بگیرد»

  از شما دوستان عزیز نیز کمال تشکر را دارم. البته اگر در ترجمه این متن اشتباهی مشاهده می فرمایید امیدوارم به بزرگی خودتان و به حق همین روزهای عزیز این بنده حقیر را عفو کنید چون هنوز آنقدر در این کار مهارت کسب نکرده ام؛ اما خیلی دوست داشتم این متن بالا رو به فارسی هم داشته باشیم

منبع:http://www.saffinatulnajat.org/yahossayn.htm

خواهش می کنم تو این ایام مقدس و پاک وقتی که به مساجد و تکایا و یا حتی به خونه دلتون مراجعه میکنین حتما به یاد افرادی که منتظر دعاهای ناز شما هستند باشید و برای بیماران طلب شفا از خداوند بزرگ و صاحب این ماه داشته باشید و تو اون گوشه و کنار دلتون هم یه دعای کوچیک برای ما بکنید چرا که جدا التماس دعا داریم

با تشکر دوست کوچک شما

ما رایت الا جمیلا : ندیدم چون زیبایی

*کن تماشا آسمان تابناک شام را کآفتاب برج عصمت از افق پیداستی*

*در شجاعت چون حسین و در شکیبایی حسن در بلاغت چون علی و عالمی اعلاستی*

*کرد روشن با جمالش آسمان شام را کز فروغ چهره گویی زهره زهراستی*

 

 

سلام بر تو ای دختر محمد(ص) سلام بر تو ای دختر علی مرتضی

سلام بر تو ای دختر فاطمه زهرا سلام بر تو ای بانوی کریمه و بزرگوار

سلام بر تو ای دختر خدیجه ی کبری سلام بر تو ای بانوی با تقوای پاکیزه

 

سلام بر تو که در پاسخ کافران درباره ی شهادت برادرت حسین فرمودی:

 

*****ما رایت الا جمیلا : ندیدم چون زیبایی*****

 

آری مگر جز این از زینب می توان انتظار داشت؟

او چه زیبا بود چه زیبا دوست می داشت.

چه زیباترین زیبایی ها را انتخاب کرد و با او همراه شد.

او حسین را جلوه ای از شهود و کمال می دانست.

 

و ای بانوی گرامی ما نمی بینیم در تولدت، حیاتت،عفاف و پیرویت، شکیبایی و مقاومتت در مقابل کفر.......

 

                                                                      جز زیبایی!

 

 

چرا اینهمه نگرانی

چرا اینهمه نگرانی


یکم. در روزهای اخیر خبرها از جانب رسانه‌های اقتدارگرا همگی دارای اهداف مشترکی است:

1- گرفتن نوک پیکان حمله به اصلاح طلبان با انواع ترفندها

2- خط و نشان کشیدن برای اصلاح طلبان و انواع تهدیدها

3- نشان دادن چهره‌ای وابسته از اصلاح‌طلبان

4- و در نهایت آماده کردن بستر حذف آنان در انتخابات

 

با مشاهده گذرا بر روی تیترهای روزهای اخیر تمامی این رسانه‌ها از رسانه ملی گرفته تا نشریات وابسته به حکومت مانند کیهان خواهید دید این چهار مورد به وفور در آنها دیده می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که تمامی این تلاش‌ها و تهمت‌ها و افتراها و شیطنت‌های رسانه‌ای و چسباندن حرف‌های نزده به برخی اصلاح‌طلبان تنها برای رسیدن به گزینه چهارم است، یعنی بستر سازی حذف کامل اصلاح طلبان موثر از انتخابات آتی و آماده کردن فضا برای برپا کردن دوباره یک مجلسی مشابه امروز و از پیش تعیین شده، مانند آنچه در مجلس هفتم رخ داد.

دوم. بررسی گفتارها و رفتارهای این رسانه‌ها در سالهای اخیر و به خصوص پس از پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نشان دهنده این مسئله است که در هر مقطع زمانی اقتدارگرایان با شادمانی تمام اعلام کرده‌اند که مردم از اصلاح طلبان ناامید شده‌اند و دیگر به آنان اطمینان ندارند.

در مقطع زمانی پس از انتخابات جریان پیروز در آن دوره با هدف تحقیر اصلاحات و اصلاح طلبان مدام با به کار بردن اخبار و تحلیل‌های اینگونه سعی در ناامید کردن این جریان سیاسی و به نوعی بی انگیزه کردن این جریان برای ادامه حیات و خالی کردن صحنه را برای رقیب در آینده خالی بود، که البته این هدف تا به امروز به سد استقامت اصلاح‌طلبان خورده است.

سوم. با نزدیک شدن به یک مقطع سرنوشت ساز در عرصه تصمیم سازی کشور از سوی مردم، این رسانه‌ها که تا دیروز داد و فغان بر می‌آوردند که اصلاح طلبان و مردم در دو خط دو جدا شده از هم حرکت می‌کنند، امروز سعی می‌کنند زمینه حذف آنان را قبل از انتخاب مردم آماده کنند.

حال سئوال این است که پس این همه ترس و نگرانی برای چیست؟ مگر مردم از اصلاح طلبان ناامید نشده بودند؟ مگر این مردم نبودند که مشت محکمی در انتخابات ریاست جمهوری به دهان اصلاحات زدند؟ پس چرا امروز سعی می‌شود به هر بهانه‌ای آنان را ناجوانمردانه از صحنه حذف کرد؟

پاسخ به این سئوال شاید حاوی این نکته اساسی باشد که اقتدارگرایان نیز به خوبی خود اصلاح‌طلبان دریافته‌اند که رمز شکست اصلاح طلبان در گذشته تفرقه بوده است و امروز به مدد محمد خاتمی و عقل جمعی، ائتلاف جایگزین تفرق شده است و این امر جز نوید پیروزی در آینده نخواهد بود و به همین دلیل است.

امروزه در اردوگاه محافظه کاران و اقتدارگرایان تفرقه حرف اول را می‌زند و به همین دلیل تمام تلاش آنان این شده است که این تفرقه را به خارج از محیط خود و اصلاح طلبان تعمیم دهند.

چهارم. امروزه بر ماست که با نگاه پخته‌تر نسبت به گذشته، در پی ساختن آینده باشیم و نشان دهیم که در چرخه روزگار اصلاحات را تفدیده کرده است و نگاهمان به پیش پایمان نیست و ائتلاف و اتحاد و همبستگی و مشارکت دسته‌جمعی را راهکار نجات کشور می‌دانیم.

نوشتاری از: حنیف مزروعی

کواکبیان:انتساب ستون پنجم دشمن به اصلاح‌طلبان نمونه بداخلاقی

مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با ایسنا:
ـ چه کسانی بر طبل ایجاد یاس در میان مردم می‌کوبند؟
ـ انتساب " ستون پنجم دشمن" به اصلاح‌طلبان نمونه بداخلاقی انتخاباتی است


 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

دبیرکل حزب مردمسالاری با بیان این‌که " در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله(ع) باید تابع آموزه‌های دینی این بزرگان باشیم" گفت: متاسفانه همه ما شعار رعایت اخلاق انتخاباتی را سر می‌دهیم اما در عمل مشاهده می‌شود که از هم‌اکنون بداخلاقی‌های انتخاباتی آغاز شده است.

مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) افزود: این‌که یک مقاله‌نویس در یک روزنامه‌ای عنوان کند که اصلاح‌طلبان ستون پنجم دشمن هستند نمونه بارزی از بداخلاقی‌های انتخاباتی است.

وی با اظهار تاسف از این‌که " برخی در تمامی استنادات بحث‌ها را به نوعی به بزرگان منتسب می‌کنند" افزود: این در حالی است که شکی نیست رهبر معظم انقلاب هم‌چون پدری برای همه‌ جناح های کشور محسوب می‌شوند و همه‌ گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را در دایره‌ گروه‌های خودی نظام تلقی می‌کنند.

رییس ستاد ائتلاف مردمی اصلاحات با تاکید بر این‌که " افراطیون مدعی اصولگرایی اصولا با هرگونه اصلاح‌طلبی و اصلاحات مخالف هستند" گفت: برای اینان هیچ تفاوتی بین افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی در خارج از کشور و اصلاح‌طلبان معتدلی که در چارچوب مقررات نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند وجود ندارد.

کواکبیان افزود: این‌ها اساسا مخالف ورود هرکسی که به نوعی در جرگه‌ی روند اصولگرایی مدنظر خودشان قرار نگیرد هستند. به عبارتی از تز «من لم یکن معنا فهو علینا» پیروی می‌کنند؛ یعنی هرکسی که با ما نیست حتما بر علیه ماست.

دبیرکل حزب مردمسالاری ادامه داد: این‌ها توجه ندارند در سالی این‌گونه اقدامات و نوشته‌ها را بر روی سایت‌ها و مطبوعات خود منتشر می‌کنند که مزین به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی شده است.

رییس ستاد ائتلاف مردمی اصلاحات با تاکید بر این‌که " شکی نیست ما در این ستاد افرادی داریم که بسیار اصولگراتر از مدعیان اصولگرایی هستند و در طول دوران سی ساله انقلاب ثابت کردند که هیچ‌گاه مخالف پیشرفت و سعادت ملت و نظام جمهوری اسلامی نیستند" پرسید: آیا حقیقتا می‌توان از افرادی هم‌چون میرحسین موسوی‌ها، کروبی‌ها، خاتمی‌ها، محتشمی‌پورها، سید هادی خامنه‌ای‌ها و . . . اصولگراتر و معتقدتر به مبانی پذیرفته نظام یافت؟

کواکبیان در عین حال با طرح این پرسش که " آیا این افراد اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شوند و اگر اصلاح‌طلب هستند باید آن‌ها را در زمره‌ ستون پنجم دشمن تلقی کرد؟" گفت: ما هم‌اکنون بیش از 350 نفر از کاندیداهای‌مان را در سراسر کشور شناسایی کرده‌ایم که این‌ها هیچ‌گاه ذره‌ای از خطوط قرمز نظام عبور نکرده‌اند و همواره به عنوان اصلاح‌طلب معتدل خط امامی شناخته شده‌اند.

دبیرکل حزب مردمسالاری ادامه داد: اگر برخی می‌خواهند با این فضاسازی‌ها شرایطی بوجود آورید که زمینه‌های رد صلاحیت‌های گسترده‌ دیگری را فراهم کنند، بهتر آن است که صریحا بگویند مخالف حضور گسترده‌ مردم هستند. زیرا با رد صلاحیت‌های گسترده ثابت شده است که ما مشارکت حداقلی خواهیم داشت و مشارکت حداقلی یعنی همان خواست افرادی که به دنبال تحریم انتخابات هستند.

کواکبیان تاکید کرد: برخی از مدعیان اصولگرایی و دلبستگان به قدرت چنان با بداخلاقی انتخاباتی مواجه هستند که می‌خواهند همان خواسته‌ جنایتکارانی هم‌چون بوش را تحقق ببخشند.

رییس ستاد ائتلاف مردمی اصلاحات با طرح این پرسش که " آیا غیر از این است که بوش هیچ تمایلی ندارد که مردم بالای 50 درصد در انتخابات شرکت کنند؟" ادامه داد: چه کسانی بر طبل ایجاد یاس در میان مردم می‌کوبند؟

این فعال سیاسی ابراز عقیده کرد: ممکن است عده‌ای افراطی دم از نظارت خارجی بر انتخابات بزنند که ما هم به شدت با آن مخالفیم و آن را مردود می‌دانیم اما این مساله به این مفهوم نیست که نظارت مردمی را بر عملکرد مجریان و ناظران انتخاباتی رد کنیم.

کواکبیان با بیان این‌که " آن دسته از افراطیون مدعی اصولگرایی که همه‌ اصلاح‌طلبان را با یک چوب رانده و بر این باورند که همه‌ آن‌ها ستون پنجم دشمن تلقی می‌شوند یادشان رفته که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران چگونه از شخصیت‌های اصلاح‌طلب در طول تاریخ یاد کرده‌اند" افزود: بسیاری از افرادی که امروز در میان اصلاح‌طلبان شناخته شده‌اند از جمله کسانی محسوب می‌شوند که در پی‌ریزی نظام و تقویت همیشگی آن کوشش کرده‌اند و سوابق ارزشمند حضور در سال‌های دفاع مقدس را با خود به همراه دارند. آیا همه این‌ها ستون پنجم دشمن هستند؟

دبیرکل حزب مردمسالاری ادامه داد: من به عنوان یک اصلاح‌طلب اعلام آمادگی می‌کنم که با برخی از این مدعیان اصولگرایی مناظره‌ای داشته باشم تا مشخص شود که عملکرد آنان بیشتر به نفع دشمن تمام می‌شود یا عملکرد امثال ما.

رییس ستاد ائتلاف مردمی اصلاحات گفت: چرا ما باید این احتمال را مطرح نکنیم که امثال بوش به دنبال ایجاد اختلاف هرچه بیشتر بین همه‌ عناصر دلسوز انقلاب هستند؟ ما بر این باوریم در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هم کسانی هستند که خادمان واقعی و دلسوزان حقیقی مردم می‌باشند و هم کسانی حضور دارند که اگر ضرورت پیدا کند از همه‌ شعارهای اساسی انقلاب دست شسته و صرفا به فکر جیب خود و منافع شخصی خود هستند و تفاوتی هم در این زمینه بین عنوان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی وجود ندارد.

کواکبیان با تاکید بر این‌که " ما باید در سال اتحاد ملی توجه داشته باشیم که صرفا با حضور همه‌ جناح‌های معتقد به نظام است که این شعار تحقق عینی پیدا می‌کند" گفت: والا همگان می‌دانند که با سخنرانی و بخش‌نامه و به صورت کلیشه‌ای نمی‌توان اتحاد ملی ایجاد کرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: مجریان و ناظران انتخاباتی باید به مر قانون پایبند بوده و تحت تاثیر چنین فضاسازی‌هایی قرار نگیرند و بدانند که افراطیون در هر جناحی که قرار بگیرند حاضرند به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند و تفاوتی هم در این زمینه بین جناح‌ها وجود ندارد.

دبیرکل حزب مردمسالاری با تاکید بر این‌که " اگر کسانی در صدای آمریکا ادعای اصلاح‌طلبی داشته باشند ما نباید آن‌ها را با خادمان واقعی به مردم و نظام اسلامی یکسان بدانیم" در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا افزود: البته نباید اصولگرایان واقعی را با متحجران دارای افکار طالبانی و واپس‌گرا یک‌کاسه و یکسان بپنداریم.

انتهای پیام

کد خبر: 8610-12668

فرار به جلوی طرفداران احمدی‌نژاد در ماجرای قطع گاز ترکمنستان

فرار به جلوی طرفداران احمدی‌نژاد در ماجرای قطع گاز ترکمنستان


نوروز: در پی افشای بی‌کفایتی دولت در ماجرای گاز ترکمنستان و افشای دلیل قطع آن از سوی آن کشور که اعلام شده بود دولت ایران بدهی خود را نپرداخته است، طرفداران افراطی دولت احمدی ن‍ژاد در اقدامی ناشیانه با اعلام کرده‌اند: ‌احمدی نژاد اطلاعاتی در دست دارد که برخی از افراد در داخل کشور با ترکمنستان صحبت هایی را داشته اند و از آنان خواسته اند که گاز صادراتی خود به جمهوری اسلامی ایران را قطع کنند تا یک جریان سیاسی خاص در داخل از آن بهره برداری کند و ترکمنستان هم به قیمت بالای گاز دست یابد ، فرار به جلوی واضح و مشخصی را داشته اند.

به نظر می رسد با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس و حضور گسترده اصلاح طلبان در این انتخابات، ‌اقتدارگرایان طرفدار احمدی ‍نژاد با اظهار نظرهایی مانند حمایت امریکا از گروهی خاص و یا دست داشتن گروهی خاص در عدم صدور گاز از ترکمنستان به ایران سعی در تخریب چهره اصلاح طلبان و ایجاد احساس بی اعتمادی جامعه نسیت به اصلاح طلبان دارند.

پرسه در خاک غریب

ناسا جزئیات برنامه سفر انسان به مریخ را که قرار است در دهه‌های آتی انجام شود اعلام کرد.

هفته‌گذشته کارشناسان ناسا در هوستون تگزاس اعلام کردند که می‌خواهند یک فضاپیمای 400تنی را هواکنند تا این مأموریت 30 ماهه را انجام دهد.

 اما چون فرستادن این جرم سنگین به فضا از روی زمین انرژی زیادی را می‌طلبد، ناسا اعلام کرده، ابتدا قطعات این فضاپیما به مدار زمین فرستاده می‌شود و بعد آن‌ها را در مدار زمین به هم وصل می‌کنند و سفر از مدار زمین شروع می‌شود. این سفر 30 ماهه، احتمالا سال 2028 شروع می‌شود و تا 2031 ادامه خواهد داشت.

حدود سال 2003 بود که آمریکایی‌ها اعلام کردند می‌خواهند تا سال 2018 دوباره به ماه برگردند و با اعلام این خبر، هیجان برنامه‌های فضایی در دهه 1970 را دوباره زنده کردند. اما چند روز بعد از اعلام این خبر، روس‌ها اعلام کردند که تا پیش از رسیدن آمریکایی‌ها به ماه، ما پایگاه فضایی خود در ماه را راه‌انداخته‌ایم، «آمریکایی‌ها وقتی به ماه رسیدند، اگر چیزی احتیاج داشتند، سری به پایگاه ما بزنند!»

 ظاهرا روس‌ها منابع زیرزمینی خوبی در ماه پیدا کرده‌اند که می‌تواند همه نیازهای اولیه برای راه‌اندازی زندگی در ماه را تأمین کند. گویا هیجان مسابقات فضایی دارد دوباره زنده می‌شود. این‌طور بود که سه سال پیش، جرج بوش در ژستی شبیه مرحوم کندی که در اوایل دهه 1960 خواستار تمرکز تمام تلاش دست‌اندرکاران علوم و صنایع آمریکا برای سفر به ماه شده‌بود، اعلام کرد که ما باید حتما تا سال 2020 به ماه و بعد از آن به مریخ برویم. دراین بین اما روس‌ها فعلا ساکت هستند. روس‌ها که از وقایع دهه 1960 درس بزرگی گرفته‌اند، دیگر نمی‌خواهند نقش یک خرگوش شلوغ و پرسروصدا را بازی کنند که سرانجام از لاک‌پشت شکست خورد.

راکت جدید

مهم‌ترین وسیله‌ای که می‌تواند امکان سفر به فراتر از مدار زمین را تأمین کند، راکتی قوی باید باشد. در مأموریت آپولو، به‌دلیل کوتاه بودن مأموریت و سبک بودن تجهیزات، راکت‌های معمولی آن زمان می‌توانستند، به راحتی این سفر را انجام دهند. این سفر با راکت ساترن 5 (Saturn V) انجام شد.

 اما برای یک سفر طولانی و با تجهیرات کافی نیاز به راکت‌های قوی‌تری است. چند وقت پیش، ناسا آمار طرحی برای ساخت راکتی با چنین توانی را داد: «آرس 5» (Ares V). این موشک قرار است سفر به ماه و بعدش مقدمات سفر به مریخ را انجام دهد.

هتل 5 ستاره رباتیک

در برنامه ناسا برای سفر به مریخ، اعلام شده  قرار است مکانی برای محل اقامت فضانوردان و یک آزمایشگاه  در  آنجا  توسط ربات‌ها ساخته شود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، چهار مرد و سه زن در یک سفر ۶ تا ۷ ماهه به مریخ می‌روند و حداقل ۱۶ ماه را در این هتل مریخی می‌گذرانند و سپس به زمین برمی‌گردند.

طبق این برنامه قرار است که راکت‌های آرس5، قطعات این فضاپیما را برای سرهم‌شدن به مدار زمین ببرند و سپس بقیه سفر پس از وصل شدن این قطعات به هم، توسط این فضاپیما انجام می‌شود. توی این فضاپیما یک گلخانه هست که فضانوردان می‌توانند میوه و سبزی پرورش بدهند.

 برای تأمین آب‌وهوا این فضانوردان از سامانه‌های بازیافت ویژه این مواد استفاده می کنند، به‌این ترتیب فضاپیما آب و اکسیژن کمتری حمل می‌کند. با وجود تمام پیش‌بینی‌ها به‌نظر می رسد این نقشه، دو نقطه ضعف داشته باشد. اولین نقطه ضعف مسئله حفاظت فضانوردان از تشعشات کیهانی است و دومین مورد مشکلات روحی و روانی فضانوردان است.

شاید پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی و گزارش‌های پی‌درپی و مصاحبه‌های تلویزیونی با فضانوردان، باعث شود که حوصله‌شان سرنرفته و این ارتباط همیشگی با زمین مانع افسردگی‌شان بشود. ولی فرض کنید که فضانوردان قاط نزنند ولی کامپیوترشان قاطی کند، می‌شود یک چیزی تومایه‌های اودیسه 2001!

اما همه می‌دانند که مهم‌ترین بخش این قضیه تأمین پول لازم برای این سفر است. ناسا تخمین دقیقی از هزینه‌ها ندارد و در همین برنامه که ناسا در تگزاس برگزار کرد عدد‌هایی از 20 تا 450 میلیارد دلار به‌عنوان هزینه برگزاری این سفر اعلام شده‌است.

خرس‌ها در مریخ

روس‌ها  فعلا ساکت هستند و درباره برنامه‌های فضایی خود زیاد حرفی از مریخ نمی‌زنند. اما معلوم است که آن زیر‌ها خبرهایی هست. همه می‌دانند که روسها دقیقا 44 سال است که آرزوی لیس‌زدن بستنی یخی روی مریخ را دارند.

شوروی اولین بار، در دهه ۱۹۶۰ می‌خواست فضانورد به مریخ بفرستد. می‌بینید این ملت چه‌قدر اعتماد به نفس دارند!

در آن طرح، اول چند راکت، قسمت‌های ۸۰ تنی را به مدار می‌فرستادند تا با استفاده از آن قسمت‌ها، فضاپیمایی با جرمی حدود ۲۵۰ تن ساخته‌شود. می‌بینید، مهندسان ناسا برای سفر به ماه نیاز به خلاقیت زیادی هم نداشتند!

 اما چون سفری که روس‌ها پیش‌بینی کرده بودند، بیش از دو سال طول می‌کشید، تنها منبعی که می‌تواند انرژی موتورهای الکتروراکت را تأمین کند، انرژی هسته‌ای بود. در ظاهر نیروی بالابرنده کم این موتورها در مدت چند ماه سرعت فضاپیما را کم می‌کند. پس از گذشتن فضاپیما از حلقه‌ شعاع زمین، گروهی از ۶ فضانورد خود را به فضاپیما می‌رسانند. بر اساس این طرح، در هنگام ورود به مریخ باید تمام ورود و خروج‌ها از کابین خدمه صورت گیرد و سپس سکو‌های اکتشافی و راکتورهای هسته‌ای خود را روی آن ایجاد کنند. این سفر درمدار مریخ حدود یک سال طول می‌کشید.

 در اوایل دهه ۱۹۷۰ طرح شکل واقعی‌تری به خود گرفت. در این طرح اندازه‌های فضاپیما بسیار کوچک‌تر شد. فضاپیمای مریخی به شکل یک سوزن بلند درآمد. یک خارج‌کننده برای امنیت راکتور تعبیه شد و تعداد خدمه تا ۴ نفر کم شد.

با این‌حال روس‌ها مدتی است که درباره مریخ سکوت اختیار کرده‌اند. اما سال گذشته آکادمی علوم روسیه اعلام کرد که دنبال پنج داوطلب سفر به مریخ است.

 البته این تقاضا برای سفر به مریخ نبوده بلکه برای آزمایش روی شرایط پزشکی و روانی فضانوردان در این مأموریت بوده است. اگر روس‌ها دنبال تعیین شرایط حاکم بر حال و احوال پزشکی و روانی فضانوردان هستند، پس حتما از نظر فنی هم پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند که فعلا اعلام نکرده‌اند. به‌قول وزیر ارتباطات خودمان، دارند چراغ خاموش حرکت می‌کنند!

همشهری آنلاین

دلم میگیرد........



دلم از شوق حرم می گیرد

مثل یک قرن شب تاریک است

دو سه روزی که دلم می گیرد

مثل این است که دارد کم کم

هستی ام رنگ عدم می گیرد

دسته سینه زنی دردل من

نوحه می خواند ودم می گیرد

گریه ام یعنی : باران بهاری!

هم نمی گیرو و هم می گیرد

بس که دلتنگی من بسیار است

دلم از وسعت کم می گیرد

لشگر عشق حرم را به خدا

به خود عشق قسم می گیرد

عشق یعنی ......

                                         آی بایتدی صبح آچیلدی زینب نوایه گلدی

زهرا دئدی حسین وای عالم صدایه گلدی
چون ییخلار آتیندان سلطان تشنه کامی

دنیایه اولدی اعلان قٌتَل حسین پیامی

دامن ختم نبی عرش زینب است
شهپر روح الامین فرش زمین زینب است

ساطع از رخساره اش اشراق نور پنج تن

جلوه زهرای اطهر در جبین زینب است

 

سنه ای مدعی گر عشق حسیندی پیشه
قورخما محشرده اماندی ایلمه اندیشه
دوت حسین دامنینی خاتمه وئر تشویشه
عاشقون بیلم قبرده کچر آسان گجه سی

 

   وبلاگ دارالارشاد: http://darolershad.blogsky.com/

آخرین اخبار دانشگاه‌ها

خانواده سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر: به بازداشت غیرقانونی فرزندانمان پایان دهید

خانواده‌های مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر که با وجود دستور قاضی جوادی، قاضی دادگاه عمومی تهران و تودیع وثیقه ۸۰ میلیون تومانی هنوز در زندان به سر می‌برند با ارسال نامه سرگشاده به شاهرودی رئیس قوه قضاییه خواستار دخالت وی برای اجرای قانون شدند. این نامه در حالی برای شاهرودی ارسال می‌شود که حدود سه هفته از دستور قاضی دادگاه با توجه به تبرئه دانشجویان می‌گذرد و مسئولان زندان اوین با این بهانه که باید دادگاه انقلاب به استعلام آنها پاسخ گوید، از اجرای این دستور سرباز می‌زنند.


بیانیه انجمن های اسلامی دانشجویان ۳۷ دانشگاه کشور در اعتراض به موج جدید سرکوب فعالین دانشجو

انجمنهای اسلامی ۳۷ دانشگاه کشور٬ از جمله انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی٬ در بیانیه مشترکی با برشمردن جدیدترین موارد سرکوب و اعمال فشار بر دانشگاه، خواستار توقف این فشارها و محدویتها بر ضد جنبش دانشجویی شدند


بیانیه انجمن اسلامی شیراز و علوم پزشکی در ارتباط با بی تدبیری دولت نسبت به شرایط جوی اخیر

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی در ارتباط با بی تدبیری دولت و مشکلات به وجود آمده برای مردم در فصل سرما بیانیه ای صادر کرده است


احکام انضباطی ۳۰ دانشجوی دانشگاه شیراز صادر شد

احکام کمیته انضباطی بیش از ۳۰ دانشجوی دانشکده دندانپزشکی شیراز که چندی پیش به علت شرکت در یک مهمانی مختلط به کمیته انضباطی احضار شده بودند صادر شد.

احکام دانشجویان شامل یک ترم محرومیت مشروط از تحصیل، محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه تا پایان تحصیلات، توبیخ کتبی با درج در پرونده و تذکر کتبی با درج در پرونده می باشد.


اخبار جدید از احضار فعالین دانشجویی و صدور احکام سنگین انضباطی برای دانشجویان دانشگاه علامه

۹ تن از دانشجویان دانشگاه علامه در پی فعالیت‌های سیاسی و دانشجویی به کمیته‌ی انظباطی احظار و احکام سنگینی برایشان صادر شد.


تنها راه حل‎ ،‎رعایت حقوق بشر و اعاده آزادیهای آکادمیک است؛ گزارشی از ناآرامی های دانشگاه بوعلی همدان


بار دیگر جوسازی نیروهای حامی دولت علیه قوه قضاییه و اساتید مستقل دانشگاه آغاز شد 

پس از صدور رای دادگاه مبنی بر انفصال از خدمت رئیس متخلف دانشگاه یزد بار دیگر جوسازی نیروهای حامی دولت بر علیه اساتید مستقل و قوه قضاییه از سر گرفته شد.

سعید شریعتی:رقابت اصلی بین اصولگرایان و ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان

سعید شریعتی:
ـ انتخابات مجلس آغاز یک رالی جدید برای انتخابات ریاست‌جمهوری است
ـ رقابت اصلی بین لیست اصولگرایان اصلاح‌طلب و ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

 


یک عضو شورای مرکزی جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی با بیان این‌که " نیروهای سیاسی در ایران حول مسائل و رویکردهای متفاوتی کنش‌ها و عکس‌العمل‌های خود را شکل می‌دهند" گفت: طبعا هر یک از این جریانات مبتنی بر نوع اعتقادات خود موضع‌گیری‌های خود را صورت‌بندی کرده و بر این اساس به جذب آراء و تقسیم قدرت می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سعید شریعتی درباره تحلیل درجه دومی در عرصه‌ سیاست، اظهار کرد: تحلیل درجه‌ دومی نیروهای سیاسی در عرصه‌ تحلیل سیاسی در ایران سابقه طولانی ندارد و شاید بعد از انقلاب اولین بار در سال 74 بود که از نگاه درجه دومی آرایش نیروهای سیاسی به طور جدی مورد تحلیل قرار گرفت و مبنای بسیاری از تحلیل‌های سیاسی پس از خود شد.

وی مفهوم تحلیل درجه‌ دومی را این چنین عنوان کرد: تحلیل درجه‌ دومی به این معناست که تحلیل‌گر سیاسی فارغ از نقش خود در هر یک از جریان‌های سیاسی به دادن الگو برای گروه‌های مختلف بپردازد.

 

 

شریعتی با بیان این‌که " این اقدام پیشتر با جهت‌بندی‌ها و مرزبندی‌هایی که توسط نیروهای سیاسی با رقیب‌های‌شان می‌شد صورت می‌گرفت" افزود: مثلا تقسیم نیروها به خط امام و لیبرال یکی از مرزبندی‌هایی بود که در ابتدای انقلاب صورت می‌گرفت ولی این‌ها از موضع‌گیری‌های نیروهای سیاسی عنوان و این مرزبندی‌ها به جامعه القاء می‌شد.

این عضو شورای مرکزی جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی، به تحلیل ارایه شده از سوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سال 74 اشاره کرد و افزود: نخستین بار به طور جدی چنین تحلیلی در عرصه آرایش نیروهای سیاسی از سوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ارایه شد و گرایش‌های فکری، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در تحلیل خود گنجاند و بر اساس ماتریسی از این تقسیم‌بندی‌ها گروه‌های سیاسی را عنوان‌بندی کرد که بسیار هم موثر افتاد و هنوز هم آرایش نیروهای سیاسی متاثر از همین تحلیل است.

وی افزود: پس از آن تحلیل و با الگوگیری از آن، بعدها در سال‌های 75 و 76 نشریه‌ بهمن که توسط آقای مهاجرانی و علوی‌تبار چاپ می‌شد به شکل دیگری آرایش گروه‌های سیاسی را دسته‌بندی و تحلیل کرد. سپس آقای گنجی و دوستانش در نشریه راه نو تحلیل‌هایی را در این باره ارایه کردند.

شریعتی چنین تحلیل‌هایی را یک امر مبارک توصیف کرد و گفت: این تحلیل به فعالان سیاسی جهت می‌دهد تا بتوانند نیروهای سیاسی را بهتر بشناسند و چشم‌انداز و عملکرد گروه‌های مختلف را ارزیابی کرده و پیش‌بینی‌هایی انجام دهند.

این عضو شورای مرکزی جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی، یکی از مقدمات تحلیل آرایش نیروهای سیاسی را شناخت شکاف‌های اعتقادی فعال در جامعه دانست و اظهار کرد: یکی از این شکاف‌ها نسبت نیروهای مختلف با سنت و مدرنیسم است و شکاف‌های دیگر نگاه به مقوله‌ قدرت و توزیع قدرت، شکاف اقتصادی و نگاه گروه‌ها به مسائل اقتصادی و همچنین نسبت به مسائل بین‌المللی است.

وی در مورد دسته‌بندی نیروها بر اساس تفسیر آن‌ها از دین و نقش دین در جامعه، بنیادگرایان دینی، سنت‌گرایان دینی، نوع‌گرایان دینی، سکولارها و لائیک‌ها را بخش‌های عمده‌ این دسته‌بندی عنوان کرد و افزود: مثلا جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم را می‌توان در سنت‌گرایان دسته‌بندی کرد یا در برخی از طیف‌هایی از درون حوزه‌ علمیه مثل مدرسه حقانی، مدرسه معصومیه و پژوهشکده امام خمینی(ره) در قم می‌توان نوعی بنیادگرایی دینی را مشاهده کرد.

شریعتی اضافه کرد: روشنفکران دینی و طیف‌هایی از روحانیونی که در مجمع روحانیون مبارز و جاهای مشابه آن حضور دارند را نیز می‌توان به نوعی نوگرایی دینی و ارایه‌ قرائت جدید از دین منصوب کرد که اغلب اصلاح‌طلبان نیز در زمره‌ این نیروها دسته‌بندی می‌شوند.

این عضو شورای مرکزی جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی، ادامه داد: بعد از این دسته‌ها سکولارها قرار دارند که به جدایی دین از عرصه‌ سیاست معتقدند و سپس لائیک‌ها که به جدایی دین از اجتماع اعتقاد دارند.

وی درباره دسته‌بندی گروه‌ها بر اساس دیدگاه‌های‌شان نسبت به توزیع قدرت، اظهار کرد: برخی از آن‌ها کسانی هستند که از یکه‌سالاری دفاع می‌کنند و منشا قدرت را متمرکز در یک فرد می‌دانند و دسته دیگر گروه‌سالاران هستند که معتقدند باید طبقه‌ خاصی از جامعه حاکم شود.

شریعتی با بیان این اعتقاد که " طبقه جدیدی در حال شکل‌گیری است که رنگ و بوی نظامی دارد" ابراز عقیده کرد: این طبقه معتقد است، کسانی که انقلاب و جنگ را حفظ کرده‌اند همین طبقه بوده‌اند و حق آن‌هاست که اداره‌ جامعه را به عهده بگیرند.

 

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، با بیان این‌که " یک رقابت زیرپوستی بین این دو گروه در جریان است" تصریح کرد: اگرچه در مقابل سایر رقبا در کنار یکدیگر همکاری می‌کنند ولی خصوصا در دهه‌ 80 رفته رفته زمینه‌های رقابت‌های جدی بین این دو طبقه قابل مشاهده است.

شریعتی دموکراسی‌خواهان را گروه دیگری در این دسته‌بندی عنوان کرد و افزود: این گروه را می‌توان به دموکراسی‌خواهان حداقلی و حداکثری تقسیم کرد. کسانی که معتقد به رقابت و مشارکت حداکثری هستند، دموکراسی‌خواهان حداکثری نام دارند و از طرف دیگر نیز می‌توان دموکراسی‌خواهان حداقلی را برشمرد، یعنی کسانی که معتقد به رقابت و مشارکت حداقلی رقابت هستند.

وی با اشاره به ایده‌ جمهور ناب اظهار کرد: ایده جمهور ناب به این مفهوم بود که رقابت حداقلی را تعریف کنیم و کاری کنیم تا کسانی که معتقد به اساس نظام هستند بتوانند رای بیاورند و تاثیرگذار باشند.

وی درباره‌ رقابت حداکثری و مشارکت حداقلی نیز اظهار کرد: این یعنی اجازه بدهیم همه طیف‌ها در انتخابات شرکت کنند ولی به گونه‌ای طراحی کنیم که طرفداران یک جناح فکری نتوانند بیایند مثلا سن رای‌دهندگان را بالا ببریم تا یک طیف که در بین جوانان پایگاه بیشتری دارد، رای نیاورد.

شریعتی درباره دسته‌بندی بر اساس گرایش‌های اقتصادی، گفت: چون در جامعه‌ ما چرخ توسعه و حرکت‌های اقتصادی نسبت به کشورهای توسعه‌یافته عمر کوتاهی دارد، تکوین نیروهای فکری حول مسائل اقتصادی هنوز به بلوغ کافی نرسیده است ولی می‌توان با یک نگاه کلی نیروها را در این عرصه تقسیم‌بندی کرد.

 

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی افزود: عده‌ای از نیروهای موجود در جامعه‌ ما پوپولیست‌ها هستند یعنی کسانی که معتقدند با پر کردن جیب و سفره‌مردم یک رضایت نسبی را در جامعه انتشار داد. این قشر نگاه کوتاه‌مدتی به مسائل اقتصادی دارد.

شریعتی گفت: گروه دیگر کسانی هستند که معتقدند اقتصاد ایران کاملا در قیومیت دولت است و به دلیل اشراف به منابع و امکانات، قدرت بلامنازع اقتصاد است. پس باید مجری و متصدی مطلق آن نیز باشد.

وی به طرفداران اندیشه دولت‌بازار و طرفداران اندیشه بازاردولت در برخی جوامع اشاره کرد و گفت: دسته‌ اول معتقد است که چیرگی با دولت است ولی دسته‌ دوم می‌گوید که بازار اولویت دارد و دولت باید خود را با بازار تنظیم کند.

وی با بیان این‌که " به دلیل این‌که نیروهای اقتصادی کشور به بلوغ کافی نرسیده‌اند، هنوز شکل مرزبندی و تفکیک‌شده‌ای را ندارند" اظهار کرد: مثلا در اصلاح‌طلبان و در بین کسانی که عموما به بازاردولت معتقد هستند شعاری مثل شعار توزیع 50 هزار تومان مطرح می‌شود که کاملا یک شعار مبتنی بر پوپولیسم اقتصادی است و یا جناح راست سنتی که به خصوص در اول انقلاب معتقد به مطلق بودن نقش بازار بودند امروز معتقد به نقش حداکثری دولت شده‌اند.

شریعتی در حوزه‌ مسائل بین‌المللی سه دسته‌ کلی را برشمرد و اظهار کرد: عده‌ای انزواطلب هستند و معتقدند که نیازی به کشورهای دیگر نداریم و ایران یک کشور غنی است که می‌تواند روی پای خود بایستد و اگر درها را ببندیم فرصت رشدمان بیشتر خواهد شد. این گروه به دو دسته‌ انزواطلب‌های فعال و منفعل تقسیم می‌شوند. برخی از این افراد انزواطلب‌های فعال هستند و تلاش می‌کنند که کشور را منزوی کنند و عده‌ای دیگر نیز انزواطلب‌های منفعل هستند که کوششی در این راه انجام نمی‌دهند ولی مشکلی هم با انزوای کشور در صحنه‌ جهانی ندارند. عده‌ای نیز استقلال‌طلب هستند و استقلال به معنی آن‌چه شعار انقلاب بود و به معنی حاکمیت ملی و تصمیم‌گیری بر اساس نظر ملت است.

شریعتی با بیان این‌که " دسته سوم انحلال‌طلب‌ها هستند" افزود: این افراد می‌گویند که کشور بدون جامعه‌ جهانی هیچ است و با وجود مقوله‌ جهانی شدن و اقتصاد بدون مرز مساله استقلال دیگر مفهومی ندارد.

وی در ادامه به تحلیل شرایط کنونی کشور پرداخته و انتخابات دوره‌ نهم ریاست جمهوری را نقطه‌ عطف و یک ایستگاه مهم در تحلیل مسائل سیاسی ایران عنوان و ابراز عقیده کرد: انتخابات ریاست جمهوری نهم و تغییر و تحولات پس از آن پایان یک دوران و آغاز دوران جدید دیگری بود و از این جهت باید عملکردها و آرایش نیروهای سیاسی را به قبل و بعد از تیر ماه 84 تقسیم‌بندی کرد. در آن زمان چند کاندیدای جدی در عرصه حضور داشتند و هر کدام شاخص یک جریان بودند و به نوعی یک رقابت قابل قبول بین نیروهای اثرگذار در عرصه سیاسی ایران وجود داشت و طیف‌های مختلف در آن انتخابات کاندیداهایی داشتند.

وی ادامه داد: در برابر طیفی که در نتیجه آن انتخابات حاکم شد، کسانی قرار دارند که شکست خورده‌ آن انتخابات هستند و طیف‌هایی که سایر ویژگی‌ها را دارند. از همان مقطع به بعد زمینه‌های ائتلاف نانوشته‌ای بین شکست‌خوردگان انتخابات سال 84 در مقابل پیروزشدگان آن انتخابات شکل گرفت. همه‌ این گروه‌ها با وجود اختلاف‌نظرهای جدی که در درون‌شان وجود داشت ولی در یک چیز مشترک بودند.

این عضو جبهه مشارکت اظهار کرد: می‌بینیم قالیباف در شورایی که اصلاح‌طلبان در آن کرسی داشتند با رای اصلاح‌طلبان شهردار تهران می‌شود در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری، همه‌ اصلاح‌طلبان فکر می‌کردند رقیب اصلی آنان قالیباف است ولی همین طیف در سال 86 به او رای می‌دهد.

شریعتی گفت: مخالفت با وضع موجود و جریان حاکم، تمام این ائتلاف‌ها را در جناح منتقد دولت دسته‌بندی می‌کند و می‌بینیم حتی طرفدارانی پس از انتخابات ریاست جمهوری اکنون از دولت انتقاد می‌کنند.

 

وی به " ایجاد شکاف در میان گروه‌های مدعی حمایت از دولت" معتقد است.

وی با اعتقاد بر این‌که " در آستانه انتخابات مجلس هشتم یک جریان زیرپوستی به رهبری نمایندگان تفکر اقتصادی طیف مقابل اصلاح‌طلبان در حال شکل‌گیری است" افزود: البته شاید این جریان تا زمان اعلام لیست‌ها خود را نشان ندهد. هدف این‌ها شکل دادن به جریانی و تهیه فهرستی است که اصولگراست ولی تابلو و وجه‌ انتقاد از دولت داد؛ چراکه معتقدند در غیر این صورت برنده ماجرا همان ائتلاف نانوشته خواهد بود.

این عضو جبهه مشارکت ادامه داد: ائتلاف نانوشته که در درون آن ائتلاف‌های کوچک‌تری وجود دارد شامل ائتلاف‌هایی از جمله اصلاح‌طلبان، جبهه‌ اعتدال و جبهه محافظه‌کاران سنتی تحت عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری است.

شریعتی با اشاره به ثبت‌نام نکردن حسن روحانی و نوبخت، اظهار کرد: کنار کشیدن این افراد و افراد شاخص دیگری از حزب اعتدال و توسعه که مدعی شکل دادن جبهه اعتدال بود باید مورد تحلیل قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که " ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان یک ائتلاف 100 درصدی نیست" افزود: به نظر می‌رسد در روز رای‌گیری در حوزه‌هایی که تک‌نماینده هستند و یا تعداد نمایندگان آن‌ها کم است لیست‌های اصلاح‌طلبان یکی شود و در حوزه‌ تهران هم دو لیست جدی از سوی اصلاح‌طلبان ارایه شود که البته به قول برخی از دوستان 70 – 80 درصد آن هم مشترک است.

وی تعداد لیست‌های تهران را پنج لیست عنوان کرد و گفت: پیروان خط امام و رهبری و گروه‌های نزدیک به آن و همچنین لیست حامیان دولت از جمله این پنج لیست خواهند بود.

شریعتی با پیش‌بینی ارایه فهرستی از سوی اصولگرایان اصلاح‌طلب تصریح کرد: اصولگرایان اصلاح‌طلب یا اصولگرایان مستقل گروه دیگری است که به نظر من اصلی‌ترین رقابت جدی که باید نسبت به آن فعال بود رقابت بین ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان و لیست همین گروه است. البته باید توجه کرد که این گروه در شعارها و تبلیغات سیاسی خود یکسری حرمت‌ها و حریم‌هایی را قائل خواهند شد ولی وقتی وارد برنامه‌ها و مباحث عینی شوند، بی‌رحمانه مسائل اقتصادی را به چالش کشیده و نقد می‌کنند. تریبون‌های خوبی نیز در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت به طوری که صدای رقیب اصلی یعنی اصلاح‌طلبان در نقد دولت و مساله‌ کارآمدی تحت تاثیر قرار بگیرد و شنیده نشود.

شریعتی معتقد است: طیف حامیان دولت با توجه به نتایجی که در انتخابات شوراها به دست آوردند در این انتخابات هم اگر بخواهند صف خود را جدا کنند به همان سرنوشت دچار خواهند شد.

این عضو شورای مرکزی جبهه‌ مشارکت دامن زدن به مباحث اخیر مطرح شده از سوی بوش در حمایت از گروهی سیاسی در ایران و منتسب کردن آن به اصلاح‌طلبان را در راستای منفعل کردن اصلاح‌طلبان در پرداختن به نقد از دولت در مسائل اقتصادی دانست و تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باید حواس‌شان جمع باشد که سیاست فعال خود در نقد اصولی را کنار نگذارند؛ چراکه این یک خطای تاکتیکی و استراتژیک برای اصلاح‌طلبان است.

شریعتی با تاکید بر " اتکای اصلاح‌طلبان بر مبانی همیشگی خود" افزود: اصلاحات ادامه‌ تفکر امام(ره) و انقلاب است و باید بر مبانی اندیشه‌ اصلاحات که توسط شخص آقای خاتمی مطرح شده و نقد جدی از ضعف‌های موجود تکیه کند.

 

شریعتی با " هشدار مجدد در مورد منفعل نشدن اصلاح‌طلبان" اظهار کرد: اصلاح‌طلبان باید به جای افتادن به انفعال، ادامه نقد فعال را در راس کارهای خود قرار دهند و به مسائل اصلی مردم بپردازند؛ چراکه این نقطه، نقطه برد اصلاح‌طلبان است.

این عضو شورای مرکزی جبهه‌ مشارکت افزود: انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز یک رالی جدی برای انتخابات دوره بعد ریاست جمهوری خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که در بررسی تعیین صلاحیت‌ها آن‌چه در انتخابات مجلس هفتم اتفاق افتاد تکرار نشود.

وی با اشاره به تحصن برخی نمایندگان در مجلس ششم ایام تحصن را جزء تلخ‌ترین روزها دانست و افزود: کسانی که در تحصن قرار داشتند هم از این کار خوشحال نبودند و افرادی بودند که انقلاب بر دوش آن‌ها بنا نهاده شده بود و تاسف‌بار بود که فرزندان انقلاب در مقابل هم جبهه گرفته بودند. تحصن تلخ اما لازم بود. هیچکس راضی نبود که تحصن کند و همه دوست داشتند که رایزنی‌های آقای خاتمی و کروبی و دوستان دیگر به نتیجه برسد.

این عضو جبهه مشارکت در ادامه با اشاره به مساله هسته‌یی ایران ابراز عقیده کرد: این مساله هنوز تمام نشده است.

شریعتی افزود: مساله بین ایران و آمریکا تنها مساله هسته‌یی نیست و آمریکا با ایران مشکل جدی دارد و اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد. در زمان دولت اصلاحات آمریکا بیشترین جفا را در حق ایران کرد. استقلال‌طلبی و دفاع از حق حاکمیت ملی مسائلی است که برای آن مبارزه کرده‌ایم و جزء افتخارات جریان اصلاح‌طلب است و همچنان هم از آن دفاع می‌کنیم و معتقدیم نسل جدیدمان هم از این مساله دفاع می‌کند و به همین دلیل شعارهای اصلاح‌طلبان در میان نسل جدید اقبال بیشتری دارد؛ چراکه اصالت بیشتری هم دارند.

وی با تاکید بر این‌که " دشمنی آمریکا با اصلاح‌طلبان بیشتر است" تصریح کرد: اصلاح‌طلبان علاوه بر این‌که نگاه‌شان به طور اصولگرایانه‌تری ضد آمریکایی است، در عین حال دولت آمریکا را خلع سلاح کرده بود. جریان اعتمادساز آقای خاتمی در دنیا در حال پیشروی بود و آمریکا روز به روز نسبت به ایران منزوی‌تر می‌شد.

وی با اشاره به روابط بین حزب مشارکت و حزب اعتماد ملی، اظهار کرد: مناسبات ما و آقای کروبی، مناسبات درون‌جبهه‌ای است و نقدهایی هم که ایشان نسبت به جبهه‌ مشارکت انجام می‌دهند، جای بحث و جواب دارد ولی الان زمان مناسبی برای این کار نیست و نباید شکاف بین ما و حزب اعتماد ملی و شخص آقای کروبی بی‌دلیل باز شود.

شریعتی در ادامه با بیان این اعتقاد ‌که " مساله‌ امروز مساله‌ قانون نیست" ابراز عقیده کرد: مساله ایران قدرت و توزیع قدرت است و اگر هم به مجلس نگاه می‌شود از بعد قانونگذاری نیست.

این عضو شورای مرکزی جبهه‌ مشارکت با بیان این‌که " در برخی موارد ازدیاد قانون وجود دارد" یکی از شرایط حکمرانی خوب را مقررات‌زدایی عنوان کرد و گفت: یکی از کارکردهای مثبت مجلس این است که برخی قوانین دست و پا گیر را لغو کند.

شریعتی با بیان این‌که " قانونی واقعا قانون است که ضمانت اجرایی داشته باشد" ضمانت اجرایی را متکی بر قدرت دانست و افزود: کرسی‌های مجلس جزء قدرت هستند ولی اگر این قدرت متکی به عقبه و پشتوانه مردمی نباشد استحاله خواهد شد.

وی اضافه کرد: رفتن به مجلس بخشی از پروسه تولید قدرت است و بخشی دیگر نیز ایجاد فرصت برای توسعه و گسترش قدرت اجتماعی است.

وی با بیان این‌که " یکی از مسائلی که باید دنبال کنیم، پروسه‌ اعتمادسازی در درون حاکمیت است" بر شناخت واقعیت‌ها تاکید کرد و گفت: زمانی بعد از انتخابات دوم خرداد برخی از دوستان ما فکر می‌کردند که رقبا کاملا از بین رفته‌اند، ولی دیدید که بعدا در بازی قدرت غلبه پیدا کردند.

شریعتی در پایان سیاست را یک امر تدریجی، زمان‌بر و متلازم قدرت دانست و تاکید کرد: وقتی مجلس هشتم روی کار آمد، باید پیش از هر کاری اعتمادسازی کند.

انتهای پیام

کد خبر: 8610-12811

لاله های آسمانی ایران عزیزمان۴

شهید عقیل عرش نشین :
بار پروردگارا
!
معصومان وپاکان تو از چه می نالند وما خود باختگان از چه می نالیم ای قادر بی همتا اگر به تو روی نیاوریم واز تو یاری نجوییم پس به چه کسی درد بی درمانمان را بازگو کنیم
.
الهی!
با عظمت بی پایان وبا بزرگواری خودت ،همچنان آزرده لان را می پذیری وخواهی پذیرفت چون تو مهربان ترین مهربانانی

متون قبلی منتشر شده در همسن موضوع:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=2020

http://kntu.blogsky.com/?PostID=2012

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1993

وبلاگ دارالارشاد: http://darolershad.blogsky.com/

مناجات های عاشقانه با خدا ۱

بسم الله الرحمن الرحیم

خوب دعا کردن هنر است و این هنر با تمام زیباییهایش در تخاطب معصومین با حضرت حق،جل و علا تجلی یافته است و هیچکس چون آنها با خدا زیبا حرف نزده است.ادب مخاطبه با خدا را باید از آنها یاد گرفت و شقی کسی است که این گنجینه را دراختیارش داشته باشد و آن را نگشاید.این سخنان چنان سفته شده که معنی غبطه لفظ را می خورد و لفظ قبطه معنی را و احس الشعر آن است که تتعشقه الاذان قبل ان تتعشقه الاذهاب !  طرفه سخن آنکه الفاظ زائتات المعانی باشد.

 

 

 

 

ذیلاً قطعه هایی از این گنجینه که می توان با آن در خلوت

خانه ها در قنوت در سجده و ... اسرار دل را ه صاحب اسرار عرضه کرد تقدیم است :

 

1- اَللّهُمَ احمِلنی عَلی عَفوِکَ وَ لا تَحمِلنی عَلی عَدلِکَ یا کَریم.

خدایا مرا به عفو خودت حواله بده نه بر عدالتت ای خدای کریم.

2- اِلهی ظَلَمتُ نَفسی وَ تَجَرَّاتُ بِجَهلی وَ سَکَنتُ اِلی قَدیم اِحسانِکَ لی وَمَنِّکَ عَلَیَّ یارَبَّ .

خدایا بر خود ستم کردم و از سر جهل بر مخالفت با تو جرات پیدا کردم و با یاد آوری نیکی هایی که از قدیم بر من عطا نموده ای آرامش پیدا کردم.

3- اَحیِنی یا ربِّ سَیعداً وَ تَوَفَّنی شَهیداً.

خدایا مرا با سعادت زنده بدار و با شهادت بمیران.

4- اِلهی اَدعُوکَ کَما اَمَرتَ فَاَستَجِب لی کَما وَعَدتَ اِنَّکَ لا تُخلِفُ المیعاد .

خدا یا تو را می خوانم که دعوتم کردی، پس اجابت کن که وعده ام دادی، بدرستیکه خلف وعده تو را نسزد.

5- اَللّهُمَ اَجعَل نَفسی مُطمَئِنَّةً بِقَدَرکَ راضیةً بِقَضاکَ مُولَعَةً بِذِکرِکَ وَ دُعائِک

خدایا، مرا آن چنان قرار بده که از تقدیرات تو آرام و از حکم تو راضی و به یاد و نیایش تو حریص باشم

منبع:مناجات های دکتر سید حسن عاملی

امام جمعه محبوب اردبیل و نماینده مقام معظم رهبری در استان

http://darolershad.blogsky.com/

هر چه دل تنگت می خواهد بگو..

یه سلام به گرمی قلبتون به همه ی شما دوستان!

با اینکه خوابم میاد و کلاس ریاضی هم دارم ولی مینویسم و دست دارم نظرتون رو بدونم!

خوب کجا بودیم؟ اهان راستی یادتونه ۴ ماه پیش ...یادش بخیر ! چه زود گذشت !!!!

ولی الان چی ؟یه ۱۵ روز مونده به امتحانات و میان ترم رو هم که به خوبی خوب پشت سر گذاشتیم!!!   حالا اینا بماند ......به حرفای استاد هامون توجه کردین؟ توی یه لحظه می گن امتحان ترم خیلی سخته و همه (روم به دیفال روم به دیفال) میوفتیم.. ولی چند دقیقه که می گذره میگن :بابا کاری نداره که همه قبول می شین!

حجم کار هم که کم نیست ..خوندنش کار حضرت فیله!

شما هم که همش سند تو آل میکنیین!!!!!!!!

حالا هدف که گفتن این حرف ها نبود که هدفه این بود:

هرچه دل تنگت می خواهد بگو==>بگو وووو=>

آخرین اخبار انتخابات

 
اسامی کامل نامزدهای اصلاح طلبان اعلام شد
 

 

تهران :  اسحاق جهانگیری (وزیر صنایع دولت خاتمی) ، محمدرضا عارف (معاون اول دولت خاتمی) ،مرتضی حاجی (وزیر آموزش و پرورش دولت خاتمی)، عیسی کلانتری (وزیر کشاورزی دولت خاتمی)، احمد خرم (وزیر راه و ترابری دولت خاتمی)، علی صوفی (وزیرتعاون دولت خاتمی) ، سید محمود دعایی( مدیر مسئول روزنامه اطلاعات  و نماینده شش دوره مجلس ) ، ،جمیله کدیور(نماینده مجلس ششم ) ، محسن آرمین( نماینده مجلس ششم و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) ، داود سلیمانی ( نماینده مجلس ششم ) ،فاطمه راکعی ( نماینده مجلس ششم )،شهربانو امانی ( نماینده مجلس ششم )،بالیاس حضرتی ( نماینده سابق مجلس )هزاد نبوی( نایب رئیس مجلس ششم و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) ، علی مزروعی ( نماینده مجلس ششم) ، علی شکوری‌راد (نماینده مجلس ششم)، عباس میرزا ابوطالبی(قائم مقام حزب همبستگی) ، جهانبخش خانجانی (سخنگوی وزارت کشور دولت خاتمی )، محمد صدر(معاون وزارت خارجه دولت خاتمی)، مرتضی الویری(شهردار اسبق تهران) ، عبدالله ناصری (سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دولت خاتمی) ، دکتر نجفقلی حبیبی( رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی). زهرا نژاد بهرام ( معاون سابق فرماندار تهران )افشین حبیب زاده (عضو خانه کارگر)، آذر منصوری ، مجید فراهانی( عضو جبهه مشارکت) ، مصطفی تاج زاده ( معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی و عضو جهبه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی )، محمد سلامتی(دبیرکل سازمان مجاهدین). ، علی اشراقی(نوه حضرت امام) ، فاطمه کروبی(دبیرکل مجمع اسلامی بانوان ) ٬ یدالله اسلامی (دبیر کل مجمع ادوار مجلس شورای اسلامی) ، فرج کمیجانی (دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی)، علیرضا تابش( مدیر کل دفتر وزارتی وزارت ارشاد در دولت خاتمی ) ، سعید شریعتی ( عضو جبهه مشارکت ) ،حسن یونسی (فرزند حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی) ،کسری نوری (سردبیر روزنامه ایران در دولت خاتمی)، احمد شیرزاد(نماینده دوره ششم مجلس) ، شمس‌الدین وهابی (نماینده مجلس ششم) ، الهه راستگو( نماینده مجلس پنجم )، اسماعیل گرامی مقدم (نماینده فعلی مجلس از بجنورد) ،علیرضا محجوب(نماینده فعلی مجلس) ،سهیلا جلودارزاده(نماینده فعلی مجلس) ،رسول منتجب‌نیا (نماینده ادوارمجلس) ،جواد اطاعت(نماینده سابق مجلس) ،ابراهیم امینی (نماینده سابق مجلس) ، سید محمود میر لوحی (معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت خاتمی) ، حجت السلام محمد اشرفی اصفهانی ،محمدجواد حق ‌شناس (مدیر کل سیاسی سابق وزارت کشور) ،محمد قمی (نماینده فعلی مجلس از پاکدشت) ،مجید انصاری(نماینده سابق مجلس ) ،ابوالفضل شکوری (نماینده سابق مجلس ) ، حمیدرضا جلایی پور( فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت) ،علی اصغر خدایاری(معاون وزیر علوم دولت خاتمی )محمدرضا راه ‌چمنی (نماینده سابق مجلس ) ،مسعود سلطانی فر (استاندار در دولت خاتمی) ، ملاوردی (عضو کمیسیون زنان جبهه‌ی مشارکت)، ابراهیم امینی ( نماینده مجلس ششم ) محمد بهشتی لنگرودی ، فاطمه تندگویان ، محسن رهامی ، اعظم سقطی( عضو حزب اعتماد ملی ) ، شهاب طباطبایی( عضو حزب مشارکت ) ، رحمان قلی قلی زاده ، نرگس کریمی ، علیرضا هاشمی ، خانم فخرالسادات محتشمی پور ( عضو شورای مرکزی و ریئس شاخه زنان جبهه مشارکت ) ، خانم فریده ماشینی ( عضو شورای مرکزی و ریئس کمسیون زنان جبهه مشارکت ) ، رضا امرالهی ( رئیس سابق سازمان انرژی اتمی )، علی منتظری ( رئیس اسبق جهاد دانشگاهی ) ، حسین عبده تبریزی ( اقتصاددان و رئیس اسبق سازمان بورس )

 

کرج:سید علی میر باقری(مدیر کل سابق وزارت کشور ) ،شهبازی (فرماندار سابق) ،.محمد حسین خلیلی اردکانی (نماینده سابق مجلس) ،بهرام آجرلو ( دانشگاهی)

دماوند و فیروزکوه:مصطفی خانزادی(نماینده دوره ششم مجلس)، دکتر رامین (چشم پزشک)

تبریز: دکتر بهشتی ( دکتری اقتصاد و استاد دانشگاه و عضو سابق شورای شهر ) ، دکتر رضایت پرویزی ( عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی و فوق تخصص جراحی قلب ) ، مهندس علی اکبر زاده ( نماینده اصلاحات طلب دوره ششم ) ، دکتر لواسانی ( عضو سابق شورای شهر ) ، هادی غفاری ، اسد محمودی ( از فعالان سیاسی اصلاح طلب ) ، مجید جابری ( فعال ملی مذهبی ) ، دکتر میرزا کوچکی ( عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ) ، دکتر اسلامی ( رئیس حزب اعتماد ملی آذربایجان شرقی ) ، فریده حقیقی ( فعال اصلاح طلب ) ، خام سوینا اندیش (فعال اصلاح طلب) ، اکبر اعلمی ( نماینده ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی ) ، مهندس کهنمایی ( فعال سیاسی اصلاح طلب ) ، دکتر مسعود پزشکیان ( وزیر بهداشت دولت خاتمی )، میر ابولفضل ثابتی ( فرماندار و مدیر کل امور اجتماعی در دولت خاتمی ) ، مهندس صفر شاسفند ( عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت آذربایجان شرقی و معاون مجتمع پتروشیمی تبریز) ، رضا عبادی ( فرماندار تبریز در دولت خاتمی ) ، انتظار قرا ملکی ( عضو سابق شورای شهر تبریز)

اردبیل :ولی آذروش (نماینده فعلی مجلس ، اصلاح طلب) ، نورالدین پیرموذن (نماینده فعلی مجلس ، اصلاح طلب)علی محمد غریبانی، کمال الدین پیرموذن(شهردار سابق،اصلاح طلبان)

مهرانگیز مروتی (نماینده فعلی مجلس)از«خلخال و کوثر»،از ناصر نصیری(نماینده فعلی مجلس ،کاندیدای اصلاح طلبان) ،سهرابی نماینده شش دوره مجلس

ارومیه : محمد صادق محسن پور ( فرماندار ارومیه در دولت خاتمی و رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان آذربایجان غربی) ، دکتر فریبا بشیری ( پزشک اصلاح طلب و عضو جبهه مشارکت ) ، گودرز صادقی ( رئیس سابق دانشگاه ارومیه ) ، ملازاده ، مهدی خلقخانی (کارشناس وزارت کشور )

 

میانه :سید حسین هاشمی(نماینده فعلی مجلس)

کلیبر :لیزاده ( نماینده دوره ششم مجلس)

اصفهان :سید محمود حسینی(استاندار سابق ) مدنیان (رئیس سابق آموزش و پرورش استان) ،تاج الدین (جبهه دوم خرداد) ،خانم مصوری منش(نماینده دوره ششم مجلس) ، حجتی ( مدیر کل سابق جهاد کشاورزی)از«اصفهان» کیان ارثی(نماینده ادوار گذشته مجلس از فریدن،رضوی(نماینده ادوار گذشته)از«نائین»،.

کاشان : دکتر توفیقی (نماینده کاشان در مجلس ششم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، معاون وزیر کشاورزی دولت مهندس موسوی)، دکتر تقی آزاد ارمکی(جامعه شناس، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، دکتر مجتبی شریعتی (رئیس انجمن نانو کشور، رئیس سابق دانشگاه کاشان وعضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، حسینی مکارم (اقتصاد دان و معاون سابق پست بانک)

ایلام :علی قنبری ( نماینده فعلی مجلس) ،علی عسگر احمدی ریسس سابق آموزش وپرورش و معرف بسطامی٬داریوش قنبری ( نماینده فعلی مجلس) ،علی عسگر احمدی ریس سابق آموزش وپرورش و معروف بسطامی ( معاون سابق فرماندار ایلام ) ، سعید بسطامی ( مدرس دانشگاه ) ، صادق لطفی ( فرماندار سابق مهران و ایوان و عضو حزب اعتماد ملی ) ، علی محمد سهراب نژاد ، دکتر متین

بوشهر :اسماعیل تبادار ( استاندار سابق بوشهر) قائد زاده (فرماندار سابق بوشهر)

بروجن:میرزا کوچکی(نماینده دوره ششم)

اردل و فارسان :علی قنبری(نماینده سابق مجلس )

مشهد و کلات : حسن رسولی ( استاندار سابق خراسان رضوی) ،حسین آفریده ( نماینده فعلی شیروان ، کاندیدای اصلاح طلبان ) ،مهندس امینی(استاندار سابق سیستان و بلوچستان)،علی ظفرزاده (نماینده سابق مجلس )غلام حسین تکفلی( نماینده دوره ششم ) علی صالح آبادی ( حزب همبستگی ) محمد صادق جوادی حصاری ( روزنامه نگار ) علی فریدونی

اهواز:دکتر حیات ممبینی ( رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز) حمید زنگنه ( نماینده فعلی مجلس) عبدالله طرفاوی (معاون سابق وزارت دفاع) آقا غلامرضا شریعتی معاون سابق استانداری خوزستان ، دکتر حسین زاده مدیر کل سابق اجتماعی استانداری خوزستان و عمویی

بهبهان:ولی الله شجاع پوریان(نماینده فعلی مجلس)

سمنان :محمد علی غریب شایان ( عضو مستعفی شورای شهر سمنان ) سید طاهر طاهری ( نماینده ادوارگذشته مجلس از سمنان ) مصطفی کواکبیان ( حزب مردمسالاری )

بابل: مهندس نریمان (نماینده مجلس ششم)

رشت : صادقزاده احمد رمضانپور (نماینده دوره ششم مجلس ، مشارکت) روشنک سیاسی حاجی پور(معاون سابق فرماندار رشت)

زنجان : احمدحکیمی پور، نصرالله نصیری استاد دانشگاه زنجان

ساری : علی اضغر یوسف نژاد نماینده دوره پنجم

سبزوار: مرتضی خیرآبادی (نماینده مجلس ششم)

سنندج : توفیقی و جلال جلالی زاده

دهلران و دره شهر :  آقای حسین کلانتری ( فرماندار سابق دهلران ) ، عباس رشنوادی ( مدیر کل سابق تعاون عضو حزب مشارکت) ، دکتر احسان زاده (رئیس سابق شبکه بهداشت دره شهر ) ، صادق درکوند (بخشدار سابق از دره شهر )، محمد رضا جاور ( از فرمانده های سابق سپاه عضو حزب اعتماد ملی ) ، عیسی باقری ( رئیس سابق آموزش و پرورش آبدانان) ، رضا افسر زاده
گرگان : علی اصغر احمدی (دبیرکل حزب همبستگی)، دکتر سبطی ( عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت )، دکتر صالحی ( رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان و همدان و عضو جبهه مشارکت ) ، خانم پهلوان ( مشاور سابق استاندار و عضو جبهه مشارکت ) ، آقای رفعتی ( فرماندار سابق گرگان ، عضو هئیت داوری جبهه مشارکت ) ، مهندس نیرومند ( مدیر مسئول هفته نامه محلی ستاره گلستان و عضو جبهه مشارکت و ریئس دفتر دائمی انتخابات جبهه مشارکت در استان گلستان )

شیراز : دکتر سپهر رییس شاخه سازمان مجاهدین فارس، قاسم مرادی رییس مشارکت فارس.معافیان (رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان) دکتر قادری ( شهردار سابق شیراز ، حامیان دولت )٬ دکترکریم زارع(معاون دانشگاه آزاد اسلامی) مهندس حجازی 

قزوین : قدرت الله علیخانی (نماینده فعلی مجلس از بویین زهرا و آوج) .محمد علیخانی (نماینده فعلی مجلس از قزوین یا احتمالا از تهران ) دکتر بهشتی سرشت(رئیس جبهه مشارکت قزوین) .محمد فاضل الموتی (رئیس سابق آموزش و پرورش) .سید ناصر قوامی (نماینده دوره ششم مجلس)

تاکستان:امیر طاهرخانی (کاندیدای اصلاح طلبان)از «تاکستان»

بوئین زهرا : غلام عباس آقا علیخانی ( عضو فراکسیون اقلیت مجلس پنجم) 

قم : حضرت آیت الله سید محسن موسوی تبریزی( عضو سابق مجلس خبرگان رهبری ) ،  دکتر سید رضا رئیس کرمی ( رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در دولت اصلاحات و رئیس شاخه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) ، جواد کرخی ( فرماندار دولت اصلاحات و رئیس جبهه مشارکت استان قم ) ، فتح الله حقیقی ( معاون سابق سیاسی استانداری قم در دولت خاتمی) ، احمد گاینی ( رئیس جهاد کشاورزی استان قم در دولت خاتمی) ، جعفر آرشید ( مدرس دانشگاه) ، محمد علی سبحانی ( سفیر سابق ایران در لبنان)

کرمان : محمد علی کریمی (استاندار سابق کرمان ).سید حسن خوشرو (نماینده دوره ششم مجلس) .دکتر ناهید افتخار (عضو سابق شورای شهر).دکتر فدایی(معاون عمرانی استانداری)

گچساران : غلامرضا تاجگردون(معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی

گرگان : علی اصغر احمدی (دبیرکل حزب همبستگی)

گرمی : ناصرنصیری (عضو فراکسیون اقلیت)

مشهد : حسین کاشفی (معاون دبیرکل حزب مشارکت)، سیدحسن رسولی (مدیرعامل بنیاد باران) ، علی ظفرزاده (دبیرکل جمعیت تولیدگرایان)، عجم ، صالح آبادی(مدیرمسئول روزنامه همبستگی) ،حسن رنجبر ، حسین آفریده.

زاهدان: علی غلامی ، پرویز بهادر زهی ، طباطبایی (ریاست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ) باقر کرد ( نماینده دوره ششم مجلس)

سواد کوه و قائم شهر: جواد حق نظر عضو انجمن اسلامی معلمان و جبهه مشارکت

شهرکرد:نصرالله ترابی معاون سیاسی امنیتی استانداری چهار محال بختیاری

کوهدشت: صدور

زابل: حجازی نیا

سراوان: محمد رفیعی ده باری قروه: دره وزنی و قادر مرزی

سقز وبانه: حسین فیروزی و احمد عزیزی

دهل ران :مهران عباس رشنوادی و رضا افسرده

خرم آباد:شجاع دریک وند (فرماندار سابق خرم آباد) ناصر غلامرضایی(عضو مستعفی شورای سوم شهر) .نصرت الله جهانی چگینی(عضو شورای شهر اول و دوم خرم آباد)

همدان:زبردست ( استاندار قبلی همدان) شریف زادگان (وزیررفاه در دولت خاتمی)

ملایر:بیژن شهبازخانی ( نماینده فعلی مجلس)

یزد :حجه الاسلام سید محمد رضوی (نماینده دوره ششم یزد ) مهندس کلانتری (استاندار پیشین )

اردکان:محمد رضا تابش (نماینده فعلی مجلس)از «اردکان»

لاهیجان: ایرج ندیمی(نماینده فعلی مجلس)

بندر انزلی: هادی حق شناس(نماینده فعلی مجلس)

بابل:محسن نریمان (نماینده دوره ششم مجلس )

بهشهر و نکا: علی اصغر رحمانی خلیلی

نوشهر و چالوس: انوشیروان محسنی بند پی

قائمشهر: ولی رعیت

* * * *

اصلاح طلبانی که نام نویسی نکردند

 

برغم ثبت نام گسترده اصلاح طلبان در تهران و سایر شهرهای کشور ، تعدادی از نامزدهای پیشنهادی احزاب که در فهرست 300 نفره تهران قرار داشتند ، حاضر به ثبت نام نشدند.

اسامی تعدادی از این فعالان سیاسی اصلاح طلب به شرح زیر است:موسوی لاری رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان ، حبیب الله بیطرف عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان، حسین مرعشی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان، اشرف بروجردی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان ، سیدصفدر حسینی عضو شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان، حسین کمالی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان ، مهدی علیخانی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان ، محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت ، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، محسن صفایی فراهانی ، عضو ارشد جبهه مشارکت ، مصطفی معین ، محمد ستاری فر ، دکتر امین زاده ، زهرا اشراقی و زهرا شجاعی رییس مجمع زنان اصلاح طلب

 

* * * *

خبرگان

تهران : آیت اله محمدرضا توسلی

قزوین : آیت اله محمدی تاکندی

آیت الله سید محسن موسوی تبریزی ( نماینده سابق اصلاح طلب در مجلس خبرگان رهبری )

برنامه اصلاح طلبان برای مجلس هشتم اعلام شد


راستی‌آزمایی احمدی‌نژاد
دولتی که می‌خواست بر انتخابات دیگران نظارت کند، خود چه خواهد کرد؟

http://norooznews.ir/news/5224.php


اطلاعات ویژه «نوروز» از پروژه وزارت کشور برای ردصلاحیت‌های فله‌ای

 

اخبار رسیده از وزارت کشور حکایت از آن دارد که این وزارتخانه کار گسترده‌ای را برای پرونده‌سازی علیه داوطلبان انتخابات و ردصلاحیت‌های فله‌ای در هیات‌های اجرایی تدارک دیده است.

http://norooznews.ir/news/5227.php

آخرین اخبار دانشگاه‌ها

سه دانشجوی در بند امیرکبیر به حکم ۴ ماه حبس اعتراض کردند 

خبرنامه امیرکبیر: احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی، سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر، نسبت به حکم ۴ ماه حبس که به اتهام نشر اکاذیب صادر شده بود اعتراض کردند. (برای مشاهده‌ی ادامه‌ اخبار بر روی لینک سر تیتر اخبار کلیک فرمایید)


صدور احکام سنگین محرومیت از تحصیل برای ۴ دانشجوی دانشگاه یاسوج

چهاردانشجوی دانشگاه یاسوج از سوی کمیته انضباطی این دانشگاه احکام سنگین ۲ ترم محرومیت از تحصیل دریافت کردند.


بیانیه اتحادیه ی دمکراتیک دانشجویان کرد در خصوص دستگیری دانشجویان در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر

خبرنامه امیرکبیر: اتحادیه ی دمکراتیک دانشجویان کرد، سومین بیانیه خود در خصوص دستگیری دانشجویان در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر را منتشر نمودند.


ابراز امیدواری عمید زنجانی برای رفع مشکل دکتر سمتی

عمید زنجانی در خصوص وضعیت دکتر هادی سمتی که چندی پیش حکم بدوی اخراج از دانشگاه تهران را از هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی این دانشگاه دریافت کرده، گفت: “پیش بینی می کنم و امیدوارم که مشکل دکتر سمتی در کمیته تجدیدنظر حل شود.”


قوه قضاییه رئیس دانشگاه یزد را به علت اخراج غیرقانونی یک استاد به انفصال از خدمت محکوم کرد

دادگاه شعبه ۱۰۷ جزایی استان یزد، رییس دانشگاه یزد را به دلیل مقاومت غیرقانونی در مقابل بازگشت یک استاد به دانشگاه به انفصال موقت از خدمات دولتی، به مدت یک سال محکوم کرد.

لاله های آسمانی ایران عزیزمان۳

شهید سلطانعلی ابراهیم پور :
خدایا بارالها
بسوی در گاهت شتافته ودر راهت قدم گذاشته ام تا خودم را به تو برسانم امام این بنده گنهکار با دست خالی برگشته واحساس کرده ام که عاشقت را نپذیرفته ای می دانم که بنده خالصی نبوده ام می دانم که لیاقت نداشته ام اما معبود بپذیر بپذیر این رو سیاه را که دیگر توان وتحمل دوری ندارم


شهید هادی قرآن نویس:
خدایا با!
دلم را متوجه خود کن وبسوی خود هدایت فرما پروردگارا به من شناختی بده تا به تو برسم وعلمی ده که بندگی تو رابکنم وبس ،ودر راه وفای به تو فقط تو در نظرم باشی وبس
لیاقتی عطا کن تا دربند تو باشم واز بندهای بندگانت بگریزم وبسوی تو پرواز کنم.


شهید اکبر بضاعت پور :
از این که بعد از سال ها انتظار ،شبی را که پیوسته در عشق او پرواز می کردم دریافتم ،خدای منان را حمد وثنا می گویم واز پروردگار بی همتا می خواهم که دراین شب که حشمان ملائکه الله ومسلمانان جهان در انتظار آن است برا مت اسلامی مبارک قرار دهد وگناهان این بنده مذنب وذلیل وعصیان گر را بهلطف ورحمت خود عفو نماید واین دل خونین ومحزون را به هدف دیرینه اش که یعنی شهادت فی سبیل الله وپرواز به سوی لقاءالله است برساند.
پروردگارا!
من تورا ستایش می کنم وبا جان ودل تو را می پرستم چون تو شایسته ستایشی وپرستشی

متون قبلی منتشر شده در موضوع لاله های آسمانی

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1993

http://kntu.blogsky.com/?PostID=2012

و وبلاگ دارالارشاد :  http://darolershad.blogsky.com/

وضعیت تغییر امتحانات پایان ترم نیمسال اول 87-86 و ثبت نام نیمسال


تغییر زمان امتحانات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی


 

احتراما با توجه به بخشنامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص عدم برگزاری امتحانات در ایام سوگواری عاشورای حسینی بدینوسیله وضعیت تغییر امتحانات پایان ترم نیمسال اول 87-86 و ثبت نام نیمسال دوم به شرح زیر اعلام می گردد:

 

 

1- امتحانات روز پنجشنبه مورخ 27/10/86 به روز دوشنبه 8/11/86 تغییر یافته است.

 

2- امتحانات روز یکشنبه مورخ 30/10/86 به روز سه شنبه 9/11/86 تغییر یافته است.

 

3-ثبت نام نیمسال دوم 87-86 در روزهای چهارشنبه مورخ 10/11/86 و پنجشنبه 11/11/86 برگزار می گردد.

 

4- شروع کلاسهای نیمسال دوم 87-86 روز شنبه 13/11/86 می باشد.

 

 

خبر قبلی :

 

برنامه امتحانات پایان ترم نیمسال اول تحصیلی 87-86 مطابق برنامه

قصری از یاقوت قرمز!!

قصری از یاقوت قرمز!!

 

 

 


هنگامى که شهادت امام حسن مجتبى (ع) نزدیک شد و اثرات زهر در بدن شریفش ظاهر گشته بود، برادرش حسین (ع) کنار بستر او آمد و نشست ؛ و سپس اظهار داشت :

 چرا چهره ات به رنگ سبز متمایل گشته است ؟

 

 


امام حسن علیه السّلام گریست و فرمود:

برادرم ، سخن جدّم درباره من عملى شد، وبعد از آن یکدیگر را در بغل گرفته ؛ و هر دو گریان شدند.


و پس از لحظاتى فرمود:

 جدّم مرا خبر داد: موقعى که در شب معراج در یکى از باغ هاى بهشت وارد شدم و بر منازل مؤ منین عبور کردم ، دو قصر و آپارتمان بسیار مجلّل کنار هم ، مرا جلب توجّه کرد که یکى از زبرجد سبز و دیگرى یاقوت قرمز بود.

 


به جبرئیل گفتم : این دو قصر مربوط به کیست ؟

پاسخ داد: مربوط به حسن و حسین است .

 


گفتم : چرا یک رنگ نیستند؟


پاسخى نداد و ساکت ماند، گفتم : چرا سخن نمى گوئى ؟


گفت : از تو خجالت دارم و شرمنده ام!

 


گفتم : تو را به خدا سوگند مى دهم ، مرا از علّت آن خبر دهى ، که چرا داراى دو رنگ مى باشند؟

 


اظهار داشت : آن قصری که سبز رنگ است مربوط به حسن (ع) خواهد بود، چون که او را مسموم مى کنند و موقع مرگ ، رنگش سبز خواهد شد!

 


و قصری که قرمز مى باشد مربوط به حسین (ع) است ، چون که او را خواهند کشت و رنگش از خون ، قرمز خواهد شد!!

 

منبع: کتاب چهل داستان و چهل حدیث از امام حسین (ع )

مؤ لف : عبداللّه صالحى
 

جوان و آینده نگری

انسان در گردش گردونه روزگار با مشکلات عدیده و دست اندازهای جاده ‏پر پیچ و خم‎ ‎زندگی روبرو است. در این میان, عقل تنها چیزی که به یاری ‏انسان می‌شتابدعقل‎ ‎موهبتی الهی است که وجه تمایز انسان از سایر ‏خلایق و موجودات شمرده می‌شود‎.عقل‎ ‎انسان عاقل در توقف گاه هایی از تاریخ جلوه گر می‌شود. یکی از ‏این مواقف, به هنگام‎ ‎روبه رو شدن با حوادث است. آینده نگری یکی از ‏بهترین دلایل بر قوت عقل است. حدیث‎ ‎ذیل مهر تأییدی بر گفته ما است; ‏حضرت علی(ع) می‌فرماید: راهنماترین دلیل و نشانه‎ ‎بر انبوهی عقل, ‏حسن تدبیر است.(1)

مفهوم آینده نگری‎

الف) تعریف لغوی: آینده‎ ‎نگری تقریباً معادل لفظ تدبیر در عربی است. ‏‏(تدبیر در اصل از دَبْر (بر وزن ابر) به‎ ‎معنای پشت سر و عاقبت چیزی ‏است. بنابراین, تدبیر به معنای بررسی کردن عواقب کارها و‏‎ ‎مصالح را ‏سنجیدن و بر طبق آن عمل کردن است.(2‏)

ب) تعریف اصطلاحی: آینده نگری یعنی‎ ‎گسترش افق دید خود و دیدن ‏پشت پرده مسائل و هم چنین زمانی که شخص در آن است; یعنی‎ ‎در ‏زمان حال, آینده را دیدن که نتیجه آن, چاره اندیشی برای رخدادهای ‏احتمالی‎ ‎است‎.

ج) تعریف روایی: امام علی(ع) در بیان تعریف دوراندیشی می‌فرمایند: ‏‏(الحزم‎, ‎النظر فی العواقب ومشاورة ذوی العقول;3 دوراندیشی, نگاه کردن ‏به عاقبت‌های کار و‎ ‎مشورت کردن با خردمندان است). این دو بیت زیبا از ‏نظامی به نحوی مفهوم آینده نگری‎ ‎را روشن می‌کند‎.

در سر کاری که درآیی نخست‏‎
رخنه بیرون شدنش کن درست‎
تا‎ ‎نکنی جای قدم استوار‎
پای منه در طلب هیچ کار‏

اهمیت آینده نگری در تعالیم اسلامی‎

در این جا لزوم آینده نگری را به‏‎ ‎کمک منابع بزرگ اسلامی بیان می‌کنیم‎.

الف) قرآن: رجوع به آیاتی در این زمینه هم‏‎ ‎چون: (ثم استوی علی العرش ‏یدبر الامر),4 (یدبر الامر یفصل الآیات),5 (یدبر الامر من‎ ‎السمأ الی ‏الارض)6 و… ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که تدبیر و آینده نگری از‏‎ ‎صفات قدسی و ربوبی حضرت حق است. این مهم با عقیده شیعه در ‏مسائل کلامی هم چون قضا و‏‎ ‎قدر, بدأ و دیگر مسائل بی ارتباط نیست‏‎.

ب) روایات: ائمه(ع) در گفتار و کردار‎ ‎این مسئله را تأکید کرده اند. حضرت ‏علی(ع) می‌فرماید: (اعقل الناس انظرهم فی‎ ‎العواقب; عاقل‌ترین مردم ‏کسی است که نگاهش به عواقب امور بیشتر از دیگران‏‎ ‎باشد‎).

ج) ادعیه: در دعای معروف تحویل سال می‌خوانیم: (یا مدبر اللیل والنهار ‏یا‎ ‎محول الحول و الاحوال. همه این‌ها دلیل بر این است که تعالیم اسلامی ‏به آینده نگری‎ ‎بسیار اهمیت داده است‎.

لزوم آینده نگری برای قشر جوان‏‎

پرهیاهوترین دوره عمر‎ ‎آدمی, ایام جوانی است. غلیان شهوت و تمایل به ‏جنس مخالف و… پرتگاه هایی هستند که به‏‎ ‎شدت یک جوان را تهدید ‏می‌کنند. اگرچه راه مشخص است, ولی چاله و بلکه چاه‌های بسیاری, ‏هستی روحانی او را به خطر می‌اندازد. به طوری که اگر به خود نیندیشد, ‏این‎ ‎مرغ ملکوتی سر از (بَلْ هُمْ اَضل)8 درمی آورد. این از یک سو و از ‏سوی دیگر ما باید‏‎ ‎این نکته را آویزه گوش خود قرار دهیم که زندگی انسان ‏و به تعبیر دقیق‌تر عمر آدمی‎ ‎هم چون جاده‌های معمولی نیست که یک ‏راننده بی تجربه بارها آن مسیر را طی کند تا‏‎ ‎بتواند مهارت پیدا کند و از ‏خطرات احتمالی در امان باشد. عمر هم چون آبی است که فقط‏‎ ‎یک بار ‏روی زمین ریخته می‌شود.باید ببینیم که آن را در گلستان می‌ریزیم یا‎ ‎خارستان‎!

آن چه ندارد عوض, ای هوشیار‏‎

عمر عزیـز است غنیمـت شمار

راه‌ها و موانع گسترش افق دید‎

بی شک چگونگی نگاه جوان به زندگی و این‏‎ ‎که از کدام دریچه به روزگار ‏نظر کند, در اعمال و رفتار او تجلی پیدا می‌کند. در این‎ ‎طریق اموری ‏هست که در تعالی بخشیدن به زاویه دید انسان, مؤثر و اموری دیگر نیز ‏مانع‎ ‎هستند. تفصیل مطلب را در ذیل بیان می‌کنیم‎.

الف) عوامل‎:

‎1. ‎تفکر: همان طور که‎ ‎سابق گفتیم, عقل و فکر, وجه تمایز انسان از ‏سایر مخلوقات است. تفکر, فانوس و بلکه‎ ‎چراغ منوری در میان ‏تاریکی‌های زمان است. امیر بیان در این زمینه می‌فرماید: (طول‎ ‎التفکیر ‏یصلح عواقب التدبیر;9 اندیشیدن طولانی, آینده نگری‌ها را سامان ‏می‌بخشد‎). ‎این حدیث شریف رابطه تنگاتنگ تفکر و تدبیر را به صراحت ‏بیان می‌کند‎.

‎2. ‎مشورت‎: ‎انسان هیچ گاه به تنهایی نمی‌تواند با انبوه مشکلات دست ‏و پنجه نرم کند و در هیچ‎ ‎زمانی بی نیاز از یک مرشد و مشاوری مناسب ‏نیست. مولای متقیان علی(ع) می‌فرماید: (من‎ ‎استغنی بعقله ضلّ;10 ‏هرکه به عقل خود اکتفا کند گم راه شود.) آری, به راستی گران‏‎ ‎بهاترین ‏کالاها (تجربه) با نازل‌ترین قیمت (یک خواهش) در دسترس تک تک افراد ‏بشر‎ ‎است, ولی کسی خواهان آن نیست‏‎.

ب) موانع‎:

1- جهل: سرچشمه جهل انسان می‌تواند‎ ‎اموری هم چون بی تجربگی, ‏عبرت نگرفتن از حوادث, مشورت نکردن و… باشد. جهل, پرده ای‎ ‎در مقابل ‏چشمان فرد آینده نگر می‌افکند و او را به شخصی کوته بین مبدّل ‏می‌کند‎. ‎بالاترین نوع جهل, جهل به نفس است. شخصی که ‏استعدادهای خویش را نمی‌شناسد, چگونه می‌تواند راه صحیح را برگزیند. ‏امام علی(ع) می‌فرمایند: (اعظم الجهل, جهل الانسان امر‎ ‎نفسه).11‏‎

2- عجله: ما بارها پیامدهای شتاب کردن در انجام کارها را در زندگی ‏خویش‎ ‎دیده ایم. عجله, عاقبت امور را تباه می‌کند. آیةاللّه مشکینی ‏‏(حفظه الله) عجله‎ ‎نکردن در کارها را از نتایج تدبیر می‌داند و می‌گوید: ‏‏یکی از نتایج تدبیر, عجله‎ ‎نکردن در اقدام به امور است; اگر وقتشان ‏نرسیده باشد.(12)

ثمرات آینده نگری‎

یکی از نویسندگان خطاب به خوانندگان چنین نوشته است‏‎:‎ تو, هم ‏می‌توانی ساخته تاریخ باشی و هم سازنده تاریخ, تا در کلاس تاریخ به ‏چه‎ ‎عنوان نشسته باشی; معلم یا شاگرد؟(13) آری, ما هم می‌توانیم ‏خمیری باشیم تا زمان به‏‎ ‎ما شکل دهد و هم می‌توانیم زمان را مسخر ‏خود کنیم و به آن حالت دهیم. شخص آینده نگر‎ ‎قطعاً در سر و سامان ‏بخشیدن به آینده از فردی که فاقد چنین ارزشی است, موفق‌تر است‎. ‎آینده نگری غلبه بر مشکلات را آسان می‌کند‎.

همان طور که می‌دانیم رفتار و کردار‎ ‎انسان بستگی به تصمیم گیری او ‏دارد. این همان معنای اختیار انسان است, اما سرچشمه و‎ ‎منشأ تصمیم ‏چیز دیگری است, که روایت ذیل صریحاً آن را بیان می‌کند. (اصل العزم‎, ‎الحزم و ثمرته الظفر;14 اساس تصمیم و اراده, دوراندیشی و نتیجه آن ‏پیروزی است). به‎ ‎راستی که درخت اراده ریشه در خاک دوراندیشی دارد, ‏که اگر خاک مساعد و مناسبی باشد‏‎, ‎میوه‌های پیروزی یک به یک به بار ‏خواهند نشست‎.

از بزرگ‌ترین خطرات نبود آینده‎ ‎نگری, تحیر و ابهام است. شخصی که آینده ‏نگر نیست, سرنوشت خویش را هم چون هیولایی‎ ‎تصور می‌کند که به ‏انتظارش نشسته و می‌خواهد او را به کام خویش فرو برد. نداشتن‎ ‎بینشی گسترده و فراگیر, عاملی مهم در ایجاد مشکلات روانی هم چون ‏انزوا, عقده ای‎ ‎شدن, پرخاش گری است‏‎.‎

ملاک و معیار در آینده نگری‎

آینده نگری نیز مانند اکثر امور از قاعده‏‎ ‎خیرالامور اوسطها پیروی می‌کند. ‏مهم‌ترین ملاک در آینده نگری, اعتدال است. گاهی‎ ‎تأمل و به قول مردم ‏این پا و آن پا کردن, ناشی از ترس شخص از آینده می‌باشد. خارج‎ ‎شدن ‏از حد اعتدال, در آینده نگری آفاتی را نتیجه می‌دهد. گاهی انسان به ‏جای ترسیم‏‎ ‎آینده خویش, اسب خیال را زین کرده و به (ناکجا آباد) ‏می‌رود. به یقین آینده نگری با‏‎ ‎خیال بافی دو چیز متفاوت است, ولی ‏گاهی امر بر انسان مشتبه می‌شود. خیال بافی از‏‎ ‎ترس درونی شخص ‏نشأت می‌گیرد. امام حسن عسکری(ع) می‌فرماید: انّ… للحزم مقداراً ‏فان‎ ‎زاد علیه فهو جبن;15 دوراندیشی حد و مرزی دارد که اگر از این ‏محدوده خارج شود, ترس‎ ‎است‎.

از دیگر آفات آینده نگری, (به فعل نرساندن برنامه ریزی ها) است. توجه به‎ ‎این نکته ضروری است که صِرف آینده نگری ارزشی ندارد, بلکه عمل به آن ‏و یافتن راه حل‌های مناسب و رفع موانع و مشکلات است که آینده نگری ‏را عینیت می‌بخشد و نتیجه آن را‎ ‎تضمین می‌کند. اگر آینده نگری طبق ‏معیارهای اسلامی نباشد, پیامدهای نامناسبی را‏‎ ‎خواهد داشت, تا جایی ‏که می‌تواند سبب هلاکت فرد باشد. امام علی(ع) می‌فرماید: من‎ ‎سأ ‏تدبیره کان هلاکه فی تدبیره;16 هرکه دوراندیشی صحیحی نداشت, ‏هلاکتش در تدبیرش‎ ‎است‎.

پاورقیها‎:‎

‎1‎ـ غررالحکم و دررالکلم, ج1, باب الدال‎. ‎

‎2‎ـ تفسیر نمونه, ج8, ص230‏‎. ‎

‎3‎ـ غررالحکم و دررالکلم,همان, باب الحأ‎. ‎

‎4‎ـ یونس (10) آیه 3‏‎. ‎

‎5‎ـ همان, آیه 31‏‎. ‎

‎6‎ـ سجده (32) آیه 5‏‎. ‎

‎7‎ـ میزان الحکمه, ج2, باب (الحزم‎). ‎

‎8‎ـ قسمتی از آیه 179 از سوره مبارکه اعراف می‌باشد; یعنی آن‌ها حتی از ‏چهارپایان‎ ‎هم گم راه ترند‎. ‎

‎9‎ـ جلوه‌های حکمت, ص474‏‎. ‎

‎10‎ـ غررالحکم و دررالکلم, باب الشین‎. ‎

‎11‎ـ جلوه‌های حکمت‎, ‎ص143‏‎. ‎

‎12‎ـ (ثم ان من نتائج التدبر عدم تعجیله فی الاقدام لو لم یخل وقته‏‎). ‎

‎13‎ـ جواد محدثی, چشم دل, ص78‏‎. ‎

‎14‎ـ جلوه‌های حکمت, ص400‏‎. ‎

‎15‎ـ میزان الحکمه, همان‎. ‎

‎16‎ـ غررالحکم و دررالکلم, همان‎. ‎

منابع‎:‎
  • ‎غررالحکم و دررالکلم,ج1‏‎ ‎
  • ‎جلوه‌های حکمت,ص474‏‎ ‎
  • ‎چشم دل,جواد محدثی,ص78‏‎ ‎
  • ‎تفسیر نمونه,ص230ج8‏‎ ‎
  • ‎‎جلوه‌های حکمت,ص143‏‎ ‎
  • ‎میزان الحکمه,[2‏‎

http://darolershad.blogsky.com/

دیروز شیطان را دیدم...

دیروز شیطان را دیدم. در حوالی میدان بساطش را پهن کرده بود؛فریب می فروخت. مردم دورش جمع شده بودند، هیاهو می کردند و هول می زدند و بیشتر می خواستند.توی بساط همه چیز بود: غرور، حرص، دروغ و خیانت، جاه طلبی و ... هر کس چیزی می خرید و در عوض چیزی می داد.

بعضی ها تکه ای از قلبشان را می دادند و بعضی پاره ای از روحشان را. بعضی ها ایمانشان را و بعضی دیگر آزادگی شان را.
شیطان می خندید و دهانش بوی گند جهنم را می داد. حالم را به هم می زد.دلم می خواست همه نفرتم را توی صورتش خالی کنم.
انگار ذهنم را خواند. موذیانه خندید و گفت: من کاری با کسی ندارم، فقط گوشه ای بساطم را پهن کرده ام و آرام نجوا می کنم. نه قیل و قال می کنم و نه کسی را مجبور می کنم چیزی از من بخرد. می بینی! آدم ها خودشان دور من جمع شده اند.
جوابش را ندادم. آن وقت سرش را نزدیک تر آورد و گفت: البته تو با اینها فرق می کنی. تو زیرکی و مومن. زیرکی و ایمان، آدم را نجات می دهد. اینها ساده اند و گرسنه. به جای هر چیزی فریب می خرند.
از شیطان بدم می آمد. حرف هایش اما شیرین بود.گذاشتم که حرف بزند و او هی گفت و گفت و گفت.
ساعت ها کنار بساطش نشستم و تا اینکه چشمم به جعبه ای عبادت افتاد که لا به لای چیزهای دیگر بود .دور از چشم شیطان! آن را توی جیبم گذاشتم.
با خودم گفتم: بگذار یه بار هم شده کسی، چیزی از شیطان بدزدد. بگذار یک بار هم او فریب بخورد.
به خانه آمدم و در کوچک جعبه عبادت را باز کردم. توی آن اما جز غرور چیزی نبود.جعبه عبادت از دستم افتاد و غرور توی اتاق ریخت.فریب خورده بودم، فریب. دستم را روی قلبم گذاشتم، نبود! فهمیدم که آن را کنار بساط شیطان جا گذاشته ام.
تمام راه را دویدم. تمام راه لعنتش کردم. تمام راه خدا خدا کردم. می خواستم یقه نامردش را بگیرم. عبادت دروغی اش را توی سرش بکوبم و قلبم را پس بگیرم. به میدان رسیدم، شیطان اما نبود.
آن وقت نشستم و های های گریه کردم. اشک هایم که تمام شد، بلند شدم. بلند شدم تا بی دلی ام را با خودم ببرم که صدایی شنیدم، صدای قلبم را.
و همان جا بی اختیار به سجاده افتادم و زمین را بوسیدم. به شکرانه قلبی که پیدا شده بود.

جلسه محاکمه عشق بود...

جلسه محاکمه عشق بود

 و عقل قاضی ، و عشق محکوم ....

 به دلیل تبعید به دورترین نقطه مغز یعنی فراموشی ، قلب تقاضای عفو عشق را داشت ولی همه اعضا با او مخالف بودند. قلب شروع کرد به طرفداری از عشق ، آهای چشم مگر تو نبودی که هر روز آرزوی دیدن چهره زیبایش را داشتی ، ای گوش مگر تو نبودی که در آرزوی شنیدن صدایش بودی وشما پاها که همیشه درحال رفتن به سویش بودید حالا چرا این چنین با او مخالفید ؟
همه اعضا روی برگرداندند و به نشانه اعتراض جلسه را ترک کردند ، تنها عقل و قلب در جلسه ماندند عقل گفت: دیدی قلب همه از عشق بی زارند ، ولی متحیرم با وجودی که عشق بیشتر از همه تورا آزرده چرا هنوز از او حمایت میکنی !؟ قلب نالید و گفت: من با وجود عشق دیگر نخواهم بود و تنها تکه گوشتی هستم که هر ثانیه کار ثانیه قبل را تکرار میکند و فقط با عشق میتوانم یک قلبی
واقعی باشم

لاله های آسمانی ایران عزیزمان۲

شاپور برزگر گلمغانی:
شاپور بزرگر ،در 22آبان ماه 1336 از مادری به نام سریه در خانواده ای نسبتاًمرفه ومذهبی در شهرستان اردبیل بدنیا آمد پدرش (اسکندر)به همراه برادران خود در خا نه ای که از پدر به ارث برده بود زندگی می کردند شهید در کودکی نسبت به همسالان خود قد بلندتربود وهیکل درشتی داشت از این رو رهبری سایر بچه ها وهمبازیهایش را به دست می گرفت وبه هنگام بازی همه را تحت نظارت خود در می آورد .
در سال 1343 به دبستان شمس حکیمی (ابوذر فعلی)رفت در سال 1348 مقطع راهنمایی را گذراند ودر سال 1352 راهی دبیرستان شریعتی اردبیل شد.در طول مدت تحصیل از کمک به پدر درادامداری غفلت نمی ورزید وحتی گاهی در کارهای خانه به مادرش کمک می کرد علاوه براین هنگامی که دانش آموز دبیرستان بود در حرفه آهنگری وپنجره سازی مشغول به کار شد .
در سالهای نوجوانی به کشتی علاقه مند شد وبه صورت نیمه حرفه ای ورزش را ادامه دادوچندین بار موفق به کسب رتبه در این رشته گردید .
پس از پایان تحصیل وکسب مدک دیپلم برای مدت کوتاهی در تهران به کار مشغول شد اما به اردبیل بازگشت ودر کارگاه آهنگری که پدر برایش دایر کرده بود به کار پرداخت در همین زمان به قید قرعه از خدمت سربازی معاف شد .
با شروع انقلاب وتظاهرات بر علیه رژیم پهلوی ،به صف تظاهر کنندگان پیوست ودر مواقع ضروری در ساختن کوکتل مولوتوف ،پخش اعلامیه ،شعار نویسی روی دیوا و...بسیار فعال بود تا آنجا که به اتفاق چند تن از دوستانش پس از شناسایی منزل یک ساواکی ،شبانه ماشین فرد ساواکی را به آتش کشیدند فردای آن روز شاپور دستگیر ودر کلانتری اردبیل مورد ضرب وشتم ماموران قرار گرفت وبه زندان انتقال یافت اما پس از آزادی از زندان همراه مردم در تظاهرات شرکت می جست وبه فعالیتهای خود ادامه می داد حتی چندین بار تحت تعقیب قرار گرفت اما نتوانستند اورا دستگیر نمایند.
در هنگام ورود حضرت امام خمینی (ره)به تهران ،جز استقبال کنندگان بود با پیروزی انقلاب اسلامی در بنیاد مسکن اردبیل به عنوان مسئوا تحقیق مشغول به کار شد مدتی بعد ضرورتاضبه چوپ بری چوکا در نزدیکی هشت پر طوالش گیلان رفت ودر حفظ جنگل ورسیدگی به دهات سعی بسیار کرد سپس باسمت فرمانده گروه حفاظت از کارخانه کاغذسازی چوکا در برقراری نظم ،نقش فعالی ایفا کرد وچندی بعد به اردبیل بازگشت وپس از گذارنیدن دوره های آموزش نظامی به عضویت سپاه پاسداران در آمد اودر تشکیل بسیج شهرستان اردبیل از فعالان این نهاد بود ودر آموزش بسیجیان اهتمام می ورزید .
در همین دوره بود که با خانم رویا احمدیان آشنا شد ،خانم رویا احمدیان درباره نحوه آشنایی خود با شاپور بزرگر
می گوید :
((
من در بسیج خواهران که آن موقع تشکیلات گسترده ای نداشت با برادر زاده ایشان آشنا شدم واز این طریق به خانواده بزرگر معرفی شدم روزی که به خواستگاری آمدند تمام صحبتهای شاپور حال وهوایی الهی داشت از من خواستند که در زندگی جدید حضرت زهرا (س) را الگوی خود قرار دهم وبا هم به قرآن قسم خوردیم تا نسبت به هم وفادار باشیم مراسم عروسی بسیار ساده وبدون هیچگونه تجملی برگزار شد .
بیش از آنکه آشنایی ما به ازدواج بیانجامد در نامه ای به من نوشته بود ای کاش زمینه مساعد بود باهم به جبهه حق علیه باطل می رفتیم ودر کنار جوانان مسلمان جشن عروسی را برپا می کردیم ، حدود 2سال اول زندگی را در خانه پدی شان زندگی کردیم تا توانست خانه مستقلی بسازد در مسایل سیاسی بسیار حساس بود روزی کتابی برایم آورد وگفت چون وقت ندارم این کتاب را بخوان وخلاصه کن تامن خلاصه آن را بخوانم گفتم بگذار برای وقت دیگر گفت همانطوی که در مقابل دشمنان از نظر نظامی آماده هستیم باید در مقابل منافقین هم که در سطح شهر هستند از لحاظ عقیدتی نیز بایستیم ومقابله کنیم .
شاپور در جریان مقابله با منافقین فعالیت بسیار داشت وگاه شبها تا صبح در سطح شهر گشت می زد واعلامیه آنها را جمع آوری می کرد .
با شروع جنگ تحمیلی وپیشروی دشمن به سوی آبادان وخرمشهر ،راهی جبهه شد وبه اتفاق دوستانش به دفاع از آبادان پرداخت ودر طی یک عملیات محدود مجروح شد او پس از بهبودب در سپاه پاسداران اردبیل به سمت معاون فرماندهی مشغول خدمت شد وبعد از مدتی ،مسئولیت واحد آموزش را برعهده گرفت.
در تاریخ 11/2/1361 چند روز قبل از شروع عملیات فتح المبین به جبهه اعزام شد ودر منطقه حسینیه بین اهواز وخرمشهر توان فرماندهی وشجاعت خود را نشان داد در این عملیات همراه نفرات گروهان شهید باهنر که فرماندهی آن رابه عهده داشت با پاتک دشمن به مقابله برخاست ودشمن رابه عقب نشینی وادار کرد استعداد نیروهای دشمن در این پاتک سه تیپ بود مدتی بعد به جبهه رود نیسان واز آنجا به خرمشهر (شلمچه )رفت شاپور در اولین مرحله از عملیات بیت المقدس به همراه دوست ویار صمیمی خود جعفر جهازی نیز شرکت داشت در این عملیات جعفر به شهادت رسید واواز ناحیه کتف مجروح شد وپس از مداوا وارائه گزارش عملیات به شلمچه رفت ودر ضمن یک نبرد سخت به اتفاق چند نفر از همرزمانش موفق شد جنازه شهید جعفر جهازی راه به عقب بیاورد در عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت داشت پس از خاتمه عملیات شاپور به اردبیل بازگشت اما در اردبیل به علت اینکه زنده برگشته است هدف اتهام برخی از بستگان شهدا قرار گرفت.
بعداز عملیات بیت المقدس به خاطر شهادت عده ای از دوستانش بسیار متأثربود ومدام یاد آنها را مرور می کرد وبه زبان می آورد اوبرای خود درخانه اتاقی کوچک ساخته واسم آن را حجله گاه شهدا گذاشته بود وتصاویر شهدا را بر دیوار آن نصب کرده ودر آنجا با خود خلوت می کرد وبه عبادت می پرداخت این حوادث زمینه تحولی درونی را برای او فراهم کرد ودر تاریخ 11/8/1361 دوباره عازم جبهه گردید ودر سمت مسئول آموزش لشکر 31 عاشورا به کار مشغول شد اما به دلیل بروز تأخیر در عملیات به اردبیل بازگشت در عملیات والفجر مقدماتی بهمن سال 1361 مسئول آموزش نظامی تیپ 9 بود در عملیات والفجر 1،فرماندهی گردان حبیب بن مظاهر را به عهده داشت پس از این عملیات به فرماندهی پادگان آموزشی شهید پیرزاده اردبیل منصوب شد در تاریخ 14/2/1362 در اثر انفجار نارنجک در پادگان آموزشی دست راستش از مچ قطع شد بعداز ترخیص از بیمارستان شهید مصطفی خمینی تبریز به مدت سه ماه مسئولیت واحد آموزش نظامی منطقه پنج کشوری را عهده دار بود.
شاپورابتدا صاحب دختری به نام عذارشد ومحمد بعداز او به دنیا آمد رابطه پدر با دختر عاطفی بود در همین حال نمی خواست که فرزندانش دلبسته حضور او باشند به این دلیل به همسرش می گفت ((بعد از شهادتم سعی کن جای خالی مرا پرکنی ونگذاری فرزندانم نبود پدر را احساس کنند))
در مرحله سوم عملیات وافجر 4ودر ارتفاعات شیخ گزنشین در سمت مسئول محور لشکر 31عاشورا در خاک عراق (پنجوین)به تاریخ 13/8/1362 د اثر تیر دوشکا واصابت ترکش به پشت به شهادت رسید.
مدفن او در گورستان غریبان شهرستان اردبیل واقع است.عذرا به هنگام شهادت پدر دوساله ومحمد چهار ماهه بود پس از شهادت شاپور ،برادرش علیرضا در سال 1363 به شهادت رسید چندی بعد برادر همسرش عارف احمدیان نیز به صف شهدا پیوست.

 

منبع
پی نوشته:
فرهنگنامه جاودانه های تاریخ (زندگینامه فرماندهان شهید استان اردبیل)مولف:یعقوب توکلی

http://darolershad.blogsky.com/

متون گذشته در مورد لاله های آسمانی ایران

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1993

تحلیلی بر دیپلماسی تهاجمی

تحلیلی بر دیپلماسی تهاجمی


در پی انتشار نوشتار دوست عزیز٬ جناب بنی‌احمد در باب نسبت دادن نظریه‌ی ((فشار از پایین٬ و چانه زنی از بالا)) به آمریکا و اسرائیل و ... از سوی حسین شریعتمداری٬ سردبیر روزنامه‌ی کیهان٬ بر آن شدم تا نوشتاری در این باب نگاشته و نظر شخصی خود را بیان نمایم.((آشوب از درون ، فشار از بیرون))

 

اصطلاح معروفی داریم که می‌گوید ((جنگ زمانی آغاز می‌شود٬ که سیاست به پایان رسیده باشد)) پس می‌توان با سیاست‌ ورزی تا جایی که امکان دارد از جنگ دور شد. به واقع جنگ آخرین مرحله در سیاست ورزی است و با شکست دیپلماسی است که جنگ آغاز می‌شود.

اما گاهی با تعبیر ((دیپلماسی تهاجمی)) در برابر ((دیپلماسی انفعالی)) مواجه می‌شویم٬ و زمانی که سیاست بطور کامل به انتها می‌رسد و حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند٬ به قصد فرار به جلو از کاربرد دیپلماسی تهاجمی در مقابل قدرتمندان استفاده می‌شود٬ و با اتهام نسبت به طرف مقابل و سلب مسئولیت از خویش این فرار انجام می‌شود.

پیش برنده می‌تواند دو نوع استراتژی برای بقای خویش اتخاذ نماید: بحران زا و بحران‌ زی.

حال شاهد استراتژی بحران زی هستیم٬ پیش برنده چون قادر نیست تا وعده‌های پیشین خود را برای شهروندان خویش محقق سازد٬ و در حل مشکلات داخلی کشور باز مانده و عنان مدیریت را از دست داده و حتی دوستان خود را علیه خود می‌بیند٬ با بزرگ نمودن مشکلات خارجی و نشانه گرفتن انگشت اتهام به سوی طرف مقابل٬ تلاش دارد تا فضای داخلی را در دست گیرد٬ و چند صباحی بیشتر حضور خویش را در قدرت تمدید نماید.

این٬ همان حکایت این داستان است٬ که قصد بر آن است تا با منتسب کردن تفکر و ایده‌ها به آمریکا و زیر سؤال بردن سیاست‌ های دوران اصلاحات٬ این گریز را به سمت جلو انجام دهند٬ ای کاش نقدهایی به کلیت این موضوع و ریز موضوع‌ های این تئوری گرفته می‌شد٬ تا در آن باب گشایشی را می‌داشتیم٬ ولی چه سود که باید در باب‌های دیگر گفتارمان را پیش بریم و در باب‌های دیگر گشایش‌هایی داشته باشیم. 

 

اگر به حافظه‌ی تاریخی خود مراجعت نماییم٬ زمانی به این تئوری٬ براندازی قانونی هم گفته می‌شد!!! چه مزاح جالبی بود٬ به نظر شما براندازی قانونی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! اگر قانوینی است٬ براندازی چه معنایی دارد٬ اگر براندازی است٬ قانون دیگر چیست...؟!

این مصداق ((حشو قبیح)) بود٬ یعنی براندازی همیشه غیر قانونی است٬ براندازی قانونی دیگر چه صیغه‌ای است؟!

حال گویا دوستان به تفکر پرداختند تا واژه و حکایت بهتری را بسازند٬ و گویا حاصل این تفکر براندازی نرم و نسبت دادن این آن به بنیاد سروس است!

اصلاح طلبان آرمان هایی داشته و دارند و این آرمان ها با گذشت زمان تغییر نکرده است. برای مثال تقویت جامعه مدنی، اصل شایسته سالاری، تقویت اعتماد مردم به همدیگر، اعتماد به دولت و اعتماد به نفس (همان اصلی که مورد تأکید مقام رهبری در انتهای این نوشتار قرار گرفته است٬ و لازمه‌ی آن می‌باشد) ، مهار قدرت، مهار و موازنه و غیره٬ که همه این آرمان ها در اصل به قوت خودشان باقی هستند.

اما آرمانی که در این نوشتار مورد تهاجم نگارنده قرار گرفته است٬ یعنی تئوری معروف ((فشار از پایین و چانه زنی از بالا)) که توسط دکتر حجاریان ساخته و پرداخته شده را دنبال می‌نماییم.

روندی که دولت اصلاحات در این زمینه داشت یعنی تقویت نهادهای صنفی و واگذاری تصمیم گیری درباره حقوق صنفی به شاغلین هر صنف بوده است که در حال حاضر کاملا معکوس شده است. متاسفانه با روی کارآمدن دولت نهم، غلبه نگاه امنیتی نیز بر همه شئون مدیریت کشور تسری یافته است. همین نگاه با تدوین چارچوبه‌ای تحت عنوان «براندازی نرم»، درصدد برآمده هر نوع کار مدنی و صنفی وسیاسی مشروع و قانونی را در قالب جزئی از پروژه براندازی نرم نشان داده و به قهری‌ترین شیوه‌ها درصدد حذف آن برآید. پرونده‌سازی برای فعالین کارگری، فرهنگیان، دانشگاهیان و سیاسیون و نویسندگان و روزنامه‌نگاران و در پاره‌ای موارد صدور احکام سنگین علیه آنان تنها بخشی از اقداماتی بوده که در طول 2 سال گذشته علیه فعالان جامعه مدنی صورت گرفته است. برخی از نهادهای نحیف و تازه شکل گرفته مدنی نیز به بهانه‌های امنیتی پلمب و تعطیل گردیده و برای برخی دیگر نیز محدودیت‌های دیگری اعمال شده است. این همه در حالی است که پاره‌ای متهمان مشخص برای برنامه براندازی نرم که با جنجال و طی مراحل نمایش‌های تلویزیونی در بازداشت بودند، بدون هیچ نتیجه مشخصی و در آستانه سفر رییس‌جمهور به آمریکا آزاد شدند و اجازه یافتند که به کشور متبوعشان بازگردند و بدین ترتیب معلوم شد که این پروژه‌ها تا چه اندازه غیرجدی و دارای مصارف داخلی نوعا با کارکردی علیه رقبای سیاسی است.

امنیتی کردن مدیریت کشور جز نشانه ضعف و استیصال دست‌اندرکاران فعلی و ناتوانی جریان حاکم در اداره کشور نیست. چنین نگاهی با عنایت به پیشینه آن، بیش از آنکه در خدمت امنیت ملی کشور باشد در خدمت امنیت قدرت پاره‌ای جریان‌های سیاسی و اقتصادی است و بدین ترتیب قهرا نتیجه‌ای در جهت امنیت ملی کشور نخواهد داشت.

و در اینجا این نکته جالب می‌نماید که این گروه با امنیتی کردن موضوع و با نسبت دادن این تئوری به آمریکا و اسرائیل و در نتیجه خائن خواندن آنان٬ چگونه است که مسئولین با دیپلماسی ماجراجویانه و ضعیف خود٬ چوب حراج را بر مرز و بوم این کشور زده و وجب به وجب این خاک را که برای آن شهیدان بسیاری خون خود را داده‌اند٬ و سال‌ها جنگ و مبارزه صورت گرفته٬ حال چگونه می‌توانند اینگونه به آن همه شهید٬ آرمان٬ آمال و آرزوها خیانت کرده و دریای خزر را اینگونه از دست داد٬ اروند رود را در قبال کشوری که ضعیف‌ترین دیپلماسی را دارا می‌باشد از دست داد٬ آب هیرند را بر رویمان بندند و بر زیر نقشه‌ای نشست که خلیج همیشه فارس را خلیج عربی نامیده و خلیج همیشه فارس را خلیج عربی و دوستی نامید...؟؟؟!!!

 

و اما دیگر موارد:

 

در مورد ۱۸ تیر ماه ۷۸ که نقش روزنامه‌های به قول شما زنجیره‌ای و مجلس ششم و آقای تاجبخش و دیگر جریاناتی که ذکر فرمودید٬ گمان می‌کنم که همان توضیح اولیه نیز صادق باشد و لزومی به تکرار بدیهیات نباشد و مشخص شده است که اینگونه پروژه‌ها دیگر کارکردی نبوده و تنها برای مصارف داخلی علیه رقبای سیاسی کارکرد داشته که دیگر آن هم لوث و بی معنی شده.

 

اما در مورد دوم که بی اعتقادی و حتی ضدیت اصلاح‌طلبان را با دین هدف قرار دادید٬ تا شاید از آن ملحد بودن آنها را نشانه گرفته و نتیجه‌گیری نمایید.

اصلاح‌طلبان همواره بر این اعتقاد بوده و هستند که آیین نورانی اسلام اصلی‌ترین منبع حیات بخش معنویت و اخلاق بوده و روشن‌کننده مسیر نحوه رسیدن به سایر اهداف برای نیل به یک جامعه و حکومت خوب و مطلوب است. از این منظر، ماهرگونه قشری‌نگری و تعصب‌ورزی کورکورانه و جمود و تحجر را نه تنها مانعی در برابر این مسیر بلکه حجابی در برابر چهره رحمانی دین نیز می‌بینند. معنویت، پلکانی برای ایجاد یک طبقه خاص و بروز دادن نشانه‌های غیض و غضب و سختگیری‌های سخیف و سلیقه‌ای و محدود کردن حقوق دیگران نیست. معنویت بسان آب دریا پهنه زلال و بخشنده‌ای است که همگان را با هر مرام و مسلکی در خود می‌پذیرد و آنها را از عطش سیراب می‌سازد. عدالت نیز مفهوم جامعی است که شعبه‌ای از حسناتش، حسن آزادی یکسان برای همگان است و معیار آن اخلاق است که در عرصه حکومت، چارچوبه‌های عرف و وجدان جمعی باید مرزها و ویژگی های آن را به صورت قانون متجلی و مجری سازد.

 

اما در مورد بعدی٬ که در مورد حزب پادگانی سخن راندید٬ حزب پادگانی آخرین دستاورد این جریان بود که امکاناتی را که مقرر بوده درخدمت دفاع از کشور باشد به میدان رقابت‌های سیاسی گسیل داشت و وجهه آن را به قدری تنزل داد که ضمن آنکه در تخریب چهره پاره‌ای بزرگان وسرمایه‌های ملی از هیچ اقدامی فروگذار نکرد؛ عملا در حکم پیاده نظام و به عنوان ماشین رای جمع‌کنی برای جریان خاصی بکار گرفته شد.

در تمام این مدت این طور تبلیغ می‌شد که اگر قوای کشور همسو شوند به یکباره همه مشکلات از پیش روی کشور رخت بربسته و ثمرات نیکو و معجزه‌آسای آن در کوتاه مدت، خود را با پیشرفت‌های جهش‌وار نشان خواهد داد. بر همین اساس، مجلسی که مقرر است نقش خانه ملت را ایفا کند با برگزاری یک انتخابات تاسف‌بار و نمایشی درحالی که بنابر نقل صریح روسای دو قوه، تکلیف 190 کرسی از 290 کرسی آن پیش از انتخابات کاملا معلوم بود، به گونه‌ای شکل گرفت که نقش آن نه در حکم قوه‌ای که باید در راس امور باشد بلکه در حد یک نهاد دست چندم فروکاسته شد و اینک پس از 3 سال، چنان تنزل اعتباریافته که در طول همه دوره‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشته است.

از سوی دیگر به مدد حزب پادگانی، دولتی همسو با دیگر قوا و نهادها شکل گرفت که بر همه تجارب و دستاوردهای گذشته خط نفی کشید و درصدد پی افکندن رسمی برآمد که امروزه عملکردش در بسیاری حوزه‌ها انگشت حیرت بر دهان ناظران سیاسی و اجتماعی نشانده است. به این ترتیب، برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب قوای حاکم در همه ابعاد خود کاملا یکپارچه و هم‌جهت شد.

در مورد نیروی انتظامی و عملکرد او در قبال طرح امنیت اجتماعی٬ همین بس که امروز دولت خود را علیرغم هماهنگی بین این دو٬ بر سر این طرح٬ منکر آن شده و در قبال آن موضع‌گیری نمی‌نماید و حتی خود را از آن مبری می‌دارد!

اما در مورد چهارم هم باید عرض نمایم که مهم‌ترین هدف نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی حاکمیت قانون و برتری آن بر رای و پسند سلطانی بود. قانون، یگانه راهبردی است که می‌تواند معیار اعتماد، برقراری نظم اجتماعی و محاسبه‌پذیری رفتار حکومت و جامعه باشد. قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و قانون مادر، تنها گواهی است که تضمین پایداری نظام سیاسی و بالندگی آن درگرو محترم داشتن و عمل به اصول آن است. اصلاح‌ طلبان معتقدند قانون اساسی جمهوری اسلامی در برقراری مناسبات دموکراتیک و حقوق شهروندی ظرفیت‌های بالایی دارد که چنانچه به تمامی مورد اهتمام باشد بسیاری از نارسایی‌های فعلی رفع خواهد شد. از این منظر باید بگویم پس از یک قرن، هدف اصلاح‌ طلبان از حیث برقراری قانون و قیمومیت آن با اسلافمان در قیام مشروطه و مشروطه خواهان مشابهت بلادرنگی دارد.

اصلاح‌ طلبان با تاکید بر تجربه‌های گرانقدر برآمده از مبارزات آزادی‌خواهانه و استبدادستیزانه صدساله ملت ایران و سر فرودآوردن در برابر ایثارها، فداکاری‌ها، رنج‌ها و شهادت های پاکترین فرزندان این سرزمین باز بر این دستاورد ملی که در قانون اساسی نیز آمده اصرار می‌ورزند که نیل به «آزادی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور» با باور به «تفکیک‌ناپذیری» این مولفه‌ها همراه است. از این رو بر این اعتقادند که «هیچ فرد یا گروه یا مقامی حق ندارد» به نام و یا به بهانه حفظ هر یک از این مولفه‌ها، هرچند با وضع قوانین و مقررات بر مولفه‌های دیگر خدشه‌ای وارد کند. ریشه‌یابی مسائل و تحلیل چالش های مبتلا به کشور نشان می‌دهد که امروز «آزادی» نیاز حیاتی و لازمه پویایی جامعه ایران است. از این رو، اعمال تفرد آمرانه به جای قانون، تفسیرهای انحصارطلبانه و قشری از دین و اعمال سلیقه‌های تنگ‌نظرانه در حوزه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و اجتماع، نادیده گرفتن تجارب تاریخی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های امام راحل بوده و در نتیجه تهدیدهای آشکاری برای جمهوری اسلامی و کشور است.

دموکراسی مهمترین تجربه بشری در نحوه زیست بهتر و کم‌هزینه‌تر است که امروزه این معنا تقریبا مورد اجماع جهانی قرار گرفته است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تاکید شده «خدا انسان را بر سرنوشت خویش حاکم ساخته است و هیچکس نمی‌تواند این حق را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد». بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی نیز با فتوای مشهور «میزان رای ملت است» از بدو امر تلاش کرد که امور کشور برپایه رای و اراده عمومی جریان یابد. بر این اساس به باور اصلاح‌ طلبان، درستی و مشروعیت تصمیمات در هر سطحی مشروط به داوری آزادانه و قانونمند مردم ایران خواهد بود. هر اندیشه و اقدامی که دانسته یا نادانسته موجب تحدید یا تخفیف این حق خداداد و قانونی شود، انحراف از اصول و آرمان‌های انقلاب، قانون اساسی، دوری از بینش و مشی معمار انقلاب، بی‌توجهی به دستاوردهای مبارزاتی مردم ایران و نادیده گرفتن میثاق ملی و در نتیجه نقض آن است.

اما در موارد پنجم٬ ششم و هفتم که به لحاظی مرتبط می‌باشند از لحاظ نظر نظارت استصوابی  همان توضیحات مورد قبل را کافی و صادق در این امر نیز می‌دانم و علاوه بر آن نیز باید بیفزایم که قانون اساسی می گوید نظارت استصوابی است اما همین قانون اساسی می گوید همه مناصب اداری و اجرایی و تقنینی کشور با رای مردم انتخاب می شوند. اساساً معنای جمهوریت همین است.

اصلاح طلبان بر این باورند که  شورای نگهبان حق احراز صلاحیت ندارد. شورای نگهبان باید بر صحت و سقم شرایط نظارت کند٬ و حق احراز صلاحیت برای شهروندان مهم است نه شورای نگهبان٬ و همواره می‌گویند که بر طبق قوانینی که در فوق ذکر شد شورای نگهبان این حق را از کجا آورده است؟، مگر حق از آن مردم نیست. مردم باید بگویند یک نامزد صلاحیت دارد یا ندارد.شورای نگهبان کجا این حق را ثابت کرده است و شورای نگهبان تنها حق نظارت استطلاعی دارد.

و اصلاحات از نظر اصلاح طلبان بازگشت دوباره به آرمان‌های انقلاب اسلامی و روزآمدکردن آن شعارهای جاوید است که اصلی‌ترین وجوه آن در تثبیت و تحکیم پایه‌های دموکراسی، دوری از هرنوع آمریت و قیم‌مآبی و جلوه‌های استبدادی و درنتیجه گشایش فضای سیاسی و اجتماعی و نهایتا رفع ستم از اقشار مختلف جامعه است. بر این پایه اصلاحات، عدالت بنیاد است و آزادی‌خواه. عدالتی که مبتنی بر خرد جمعی ایرانیان و به دور از ظن و گمانه‌های معدودی افراد است که خود را معیار حق و عدل فرض کرده و از این ناحیه بسا بی‌عدالتی که بر ملک و ملت روا می‌دارند.

اما در مورد اشاره به قومیت‌ها و مذاهب مختلف و حقوق آنان در موارد ششم و هفتم هم علاوه بر موارد ذکر رفته  باید بگویم که «ایران برای همه ایرانیان» شعار راهبردی اصلاح طلبان است.  اصلاح طلبان ایران را ملک مشاع همه ایرانیان می‌دانند و هر نوع تقسیم‌بندی خودی-غیرخودی شهروندان را بر مبنای سلایق و مشرب های سیاسی- قومی- اندیشه ای و زبانی و امثال آنها برخلاف قانون اساسی دانسته و آن را مردود می‌شمارند. مردمی که در گذار هزاره‌ها و سده‌ها در رنج‌ها و شادی‌ها در کنار هم و با هم زیسته و در ساختن آنچه امروزه تمدن و فرهنگ و تاریخ ایران زمین شناخته می‌شود؛ سهیم بوده‌اند امروز نیز حقشان است که در تعیین سرنوشتشان مشارکت داشته باشند.

در مورد هشتم هم باید بگویم که در پرونده هسته‌ای موضع اصلاح طلبان همانطور که قبلا اعلام داشته‌اند پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای همراه با جلب اعتماد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر کشورها و درنتیجه دور کردن ماشین تبلیغات منفی علیه ایران است. به نظر اصلاح طلبان  چنین امری تنها با واقع‌گرایی و تجدید نظر در پاره‌ای سیاست ها و رفتار دولت و حاکمیت مطلق تدبیر میسر است. سخنانی نظیر بسته شدن پرونده هسته‌ای و یا متهم کردن پاره‌ای رقبا به خیانت در پرونده هسته‌ای توسط بالاترین مقام اجرایی اگرچه ممکن است در کوتاه مدت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغاتی و امنیتی، در تغییر فضا به نفع آنها موثر افتد ولی دیری نمی‌گذرد که واقعیات دراین‌باره آشکار خواهد شد و دولت باید پاسخگوی عملکرد خویش و کاستی‌ها و بی تدبیری‌ها باشد. آنچه اصلاح طلبان از این دولت می‌خواهند یک مطالبه حداکثری نیست –که چندان امیدی به تحقق آن ندارند- بلکه در این مرحله خواست آنها تنها تلاش برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های بیشتر و در نتیجه وضع تحریم‌های گسترده‌تر و یا خدای ناکرده قرار گرفتن کشور در معرض تهدید‌های جدی‌تر است.

در جهانی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی به عرصه ماجراجویی و یکه‌تازی‌های آمریکا تبدیل شده سیاست خارجی ما باید عرصه‌ای برای بهره‌گیری از رقابت‌های جهانی با آمریکا در برابر اجرای این سیاست باشد.
آمریکا می‌کوشد برای سرپوش نهادن بر ناکامی خود در عراق، مساله تهدید ایران را به یک اولویت جهانی تبدیل کند. عمده تلاش ما در رفتار و گفتارباید بر خنثی کردن این ترفند متمرکز شود. ژئوپولتیک خاص ما در منطقه می‌تواند به عنوان یک فرصت در این عرصه بکار گرفته شود.
ترویج گفتمان صلح‌طلبی، مسالمت‌جویی و دموکراسی‌خواهی و اجرای آنها در داخل می‌تواند به عنوان بخش مهمی از راهکارها برای نیل به این مقصود باشد که هم امنیت داخلی را ارتقا می‌بخشد و هم تبلیغات آمریکا را علیه ایران خنثی کرده و موجب برقراری پیوندهای امنیتی بیشتر کشورها و به ویژه همسایگان با ما می‌شود.

در مورد نهم و دهم که در مورد و دهم که در مورد اقتصاد و حمایت از اشخاصی سخن گفتید باید عرض نمایم که اصلاح طلبان همچنان خاستگاه اصلی مشکلات کشور را در حوزه سیاست داخلی ارزیابی می‌کنند و بر این باورند مادامی که پاره‌ای مناسبات در ساختارهای سیاسی اصلاح نشود، امکان اصلاح در سایر حوزه‌ها نیز کمتر محتمل است. تجربه دوران 8 ساله اصلاحات به خوبی نشان داد که این ارزیابی واقعی است و در برهه ای که همه شرایط برای سرازیر شدن سرمایه‌گذاری خارجی و رشد سرمایه‌گذاری داخلی، می‌رفت که جهشی در اوضاع اقتصادی کشور و بهبود چشمگیر کیفیت زندگی عمومی مردم ایجاد کند، بحران آفرینی‌هایی که از کانون‌های وابسته به قدرت پی در پی صورت می‌گرفت با هدف ناکام گذاردن اصلاحات، فرصت‌ها را از کشور گرفت و توان و پتانسیل عظیم ایجاد شده را با ایجاد درگیری وتداخل در قوا به هدر داد.

بدین ترتیب، سرمایه‌های انسانی نیز که مصمم به بازگشت به وطن و بکارگیری آنها برای پیشرفت ایران بودند؛ به سیکلی معکوس تبدیل و کارشکنی‌ها و بی ثباتی‌های ایجاد شده و ناامنی به جایی رسید که بسیاری از سرمایه‌های مادی و معنوی داخلی نیز رفتن را بر ماندن ترجیح دادند که پاره‌ای آمارها دراین‌باره عبرت‌آموز و درعین حال هشداردهنده است. از همه زیان بارتر اینکه راهبرد مترقی تبدیل «معاند به مخالف و مخالف به موافق» که سیاستی مدبرانه و گشاینده و فزاینده در جهت منافع ملی و امنیت کشور بود و به طور مضاعفی از مخالفان نظام کاسته و بر شمار دوستدارانش می‌افزود؛ بیرحمانه و تنگ‌نظرانه تلاش شد که روندی معکوس بیابد و عملا جهتی برخلاف منافع و امنیت ملی کشور پیدا کند.

بر روی روزنامه‌ها تیغ توقیف کشیده شد و روزنامه‌نگاران و نویسندگان و فعالان سیاسی و مدنی به زندان افتادند یا انرژی آنها در راه دادگاه‌ها و طی مراحل فرساینده بازجویی‌های نوعا سیاسی گرفته شد. رسانه ملی علیه دولت و مجلس و تشکیلات اصلاح‌طلبان و در خدمت جناح مقابل به کار گرفته شد و عملا تلاش شد همزمان با از کار انداختن ماشین اصلاحات، فضای افسردگی و یاس ناشی از ممتنع بودن اصلاحات در کشور نیز به بدنه جامعه تزریق شود. از همه بدتر اینکه برای تامین این هدف سیاسی، امکانات معنوی و مادی پاره‌ای نهادها نیز در خدمت آمد و عملا نهادهایی که طبق قانون اساسی مکلف بودند نقشی اجماعی برعهده گیرند؛ علیه نهادهای منتخب مردم وارد عمل شدند: صدا و سیما، بخش‌هایی از قوه قهریه و پاره‌ای نهادهای انقلابی نقش‌هایی ایفا کردند که گویی زیرمجموعه‌ای از جناح مخالف اصلاحات هستند و هدفشان هم کنار زدن این جریان اجتماعی به هرنحو ممکن هست.

تأملی در زندگی روزمره مردم و بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی بیانگر آنست که دولت نهم هر چند، تا پایان سال 1386 بیش از 150 میلیارد دلار (به اندازه کل دوران دولت اصلاحات)از منابع ارزی کشور را به مصرف رسانده و خواهد رساند اما نه تنها پول نفت بر سر سفره‌های مردم آورده نشده است که سفره‌های آنان نیز با تهدید جدی تورم و کمبود روبرو بوده است. کاهش بی رویه تعرفه‌های گمرکی و صدور مجوزهای رسمی و غیر رسمی واردات برخی کالاها از جمله شکر، فولاد، گوشی تلفن همراه و همچنین مواد غذایی نه تنها موجب کاهش رانت‌های اقتصادی نشده است که بیشترین رانت‌های اقتصادی را نصیب برخی باندها و گروه‌ها کرده است.

و بطور دقیق‌تر در مورد یازدهم هم باید عرض نمایم که نخستین و مشهودترین دستاورد اصلاحات پس از حماسه دوم خرداد 76، باز شدن فضای کشور و با تزریق اکسیژن در آن؛ شفافیت فضا و امکان تنفس بهتر برای مردم و متقابلا نامساعد شدن آن برای رانت‌خواران و مفسدان و سوداگران بود. مطبوعات آزاد و مستقل شکل گرفتند و ظرف کوتاه زمانی با اقبال گسترده مردمی به تیراژی وسیع دست یافتند. «آگاهی» حق مردم دانسته شد و به همین سبب مشارکت‌های آنان در صحنه‌های مختلف و از جمله در انگیزه‌یابی برای ایجاد جامعه مدنی فزونی یافت و بدین ترتیب روح قانون اساسی مبنی بر تعیین‌کننده بودن اراده عمومی در تصمیمات و سرنوشت کشور بر سایر مقدرات پیشی گرفت و به این ترتیب ضریب امنیت ملی نیز ارتقا یافت.

و اما در باب مورد دوازدهم که اعتصاب نمایندگان مجلس را ذکر فرمودید هم باید بگویم که حرکت اصلاحی و مجلس ششم به هیچ وجه به دنبال ساختار شکنی نبوده و نیست٬ و تنها سخن آنان این است که  همه‌ی قدرت‌ها باید حد و حدود و وظایف و اختیاراتشان در چارچوب قانون اساسی معلوم و نسبت به آن به مردم و نه تنها به خدا پاسخگو باشند.چرا که نظام ما مردمی است و پاسخگویی به خدا جای دیگر و مکانیزم دیگری دارد. تمام اجزاء و ارکان نظام ما باید به مردم پاسخگو باشند. اگر این حرف ساختارشکنی است، بله اصلاح طلبان ساختارشکن هستند. آیا این اعتقاد که همه‌ی قدرت‌ها در چارچوب قانون اساسی باید محدود و پاسخگو باشند، ساختارشکنی است؟

حرکت تند مجلس ششم را تحصن می‌نامند، نمایندگان آن مجلس فکر می‌کردند تلاش می‌شود، اساس جمهوریت نظام منهدم شود دست به این اقدام زدند. انتخابات مجلس هفتم اولین انتخاباتی در جمهوری اسلامی بود که به قول رییس جمهور و رییس مجلس وقت تکلیف 190 کرسی مجلس از پیش تعیین شده بود. آیا ایستادگی مجلس اصلاحات در مقابل این کار تندروی بود؟ این تنها کاری بود که نمایندگان ملت می‌توانستند انجام دهند. به علاوه این که تحصن حق نماینده است و در هیچ کجای قانون تحصن تخلف نیست.

در جریان انتخابات مجلس هفتم ازهشت هزار نفر نامزد انتخابات 3 هزار و پانصد نفر رد صلاحیت شدند. آن هم تحت این عنوان که ما صلاحیت آنها را احراز نکردیم!! مگر توانسته بودند صلاحیت بقیه را احرازکنند؟ مگر 12 عضو شورای نگهبان توان این را داشتند که در مورد چهارهزار و پانصد نفر به یقین برسند که شرایط را دارند؟

اگر اصلاح طلبان در مجلس ششم در اعتراض به هدم اساس جمهوریت نظام و تعطیلی دموکراسی در کشور تحصن نمی‌کردند٬ رای دهندگان حق داشتند به آنها اعتراض کنند که چرا آنها در مقابل چنین واقعه‌ای ایستادگی نکردند. در تحصن، نتیجه ملاک نبود. به وظیفه‌ی خود عمل کردند و کارشان ارزشمند بود. ما موظف به عملیم نه نتیجه! ممکن است در فضاسازی‌هایی که آن روز یا امروز می‌شود به اهمیت آن توجه نشود. اما در طول تاریخ انقلاب و کشور این اتفاق مهم بود. وقتی از مرحوم مدرس و مصدق در طول تاریخ به نیکی یاد می‌کنیم به خاطر چند سخنرانی تعیین کننده بود هرچند که پیروز نشدند.مجلس ششم مدرس و مصدق‌های بسیاری داشت که اکثریت آن مجلس در تمام این برنامه‌ها درجهت تحقق حرکت اصلاحی فعالانه حضور داشتند و شرکت می‌کردند.

 

اما بد نیست تا کمی هم حافظه‌ی شما را فعال نمایم٬ چراکه به نظر می‌آید بسیار کم حافظه گشته‌اید٬ بنابراین ذکر حداقلی چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

۱) بنابر اعلام بانک مرکزی٬ نرخ تورم در سال ۸۶ از مرز ۱۸٪ هم گذشت٬ این در حالی است که درآمد  حاصل از فروش نفت در طی دو سال اخیر٬ با روی کار آمدن دولت نهم در بالاترین و بی سابقه‌ترین حد خود بوده است و صندوق ارزی نیز با طوفان‌ها و گردباد‌های سهمگین مواجه بوده است.

۲) نرخ رشد اقتصادی که می‌توانست با این میزان درآمد٬ در بالاترین حدی که ماهنده مشکلات اقتصادی باشد٬ برسد٬ به پایین‌ترین حد خود در سال اخیر تنزل پیدا کرده است. افزایش نقدینگی و کاهش بهره‌ وری هم در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

۳) به استناد آمارهای موجود نرخ سرمایه گذاری‌های خارجی نیز با افت قابل توجهی در کشور مواجه شده٬ این در حالی است که بسیاری از واحد‌های تولیدی متوسط و نیمه کوچک و کوچک به دلیل فشار‌های موجود و قانون کار تعطیل و یا رو به تعطیلی هستند. در کنار این موضوع تعطیلی واحدهای بزرگ صنعتی نظیر٬ نیشکر هفت تپه نیز بر خیل عظیم بیکاران کشور افزوده است و بنابر پیش‌بینی‌های موجود نرخ بیکاری روند رو به افزایش نیز در سال های پیش رو خواهد گرفت.

۴) مشکل مسکن جوانان نیز جزء مسائل اساسی مردم مطرح بود٬ متأسفانه سوء تدبیر دولت نهم٬ موجب شده که تأمین مسکن جوانان و بی‌خانمان‌ها به آرزوی دست نیافتنی مبدل شود.

۵) قرار بود با آمدن پول نفت بر سر سفره‌ی مردم٬ مشکلات اساسی حل شود٬ جوانان با آرامش خاطر بیشتری برای زندگی مشترک برنامه‌ ریزی کنند٬ اما نه تنها پول نفت بر سر سفره‌ها نیامد٬ بلکه وزیر محترم کشور چاره‌ی مشکلات جوانان را ((ترویج با جسارت ازدواج موقت)) بر شمرد.

۶) همه‌ی اینها ذر حالی است که اثرات صدور قطعنامه تحریم توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران٬ هنوز بر پیکره‌ی اجتماع احساس نمی‌شود٬ و بیم آن می‌رود در صورت ادامه‌ی تحریم‌ها علیه ایران اوضاع اقتصادی به مراتب وخامت بیشتری به خود گیرد. این در حالی است که قرار بوده٬ در غلتان با آب نبات معاوضه نشود. متأسفانه سیاست‌های دولت نهم و اتخاذ برخی مواضع هرگونه برون رفتی را از چالش‌های پیش رو در شورای امنیت غیر ممکن ساخته است.

۷) مجلس هفتم نیز مشکلات اساسی مردم را در تغییر ساعت کار بانک‌ها و سهمیه‌بندی بنزین خلاصه نموده و نهایت همکاری را با دولت نهم به عمل آورده است.

۸) قرار بود مصادیق فساد اقتصادی با جسارت اعلام شود و بساط رانت خواری در کشور برچیده شود٬ حتی یک نمونه شاهد این امر در دو سال اخیر وجود نداشته و فقط در خد شعار باقی مانده.

۹) رسانه‌ی ملی و رسانه‌های رو به افزایش دولت نهم نیز از هرگونه همراهی با اقدامات دولت دریغ نکرده و به بهترین شکل به رسالت همراهی بدون چون و چرا با حاکمیت یک دست ادامه داده است و اتفاقا به عنوان منتقدین منصف از بابت این همراهی مورد تشویق قرار گرفته و به آنان جایزه و پاداش هم تعلق می‌گیرد.

موارد گفته شده شاید بخشی از آنچه باشد که اثبات می‌کند٬ نه تنها دولت نهم توفیق چندانی در حل مشکلات اساسی نداشته٬ بلکه دامنه و عمق مشکلات روند شتابان و رو به افزایشی به خود گرفته است. این در حالی است که تمامی مدیران و کارشناسان ((نا کار آمد)) دولت‌های قبلی از مسئولیت کنار گذاشته شده‌اند و از نیرو‌های کاملا همراه سیاست‌های دولت نهم برای مدریت‌ها حتی میانی و رده‌ پایین استفاده شده است.

طبیعی است در چنین شرایطی یا باید به دنبال مقصر بود٬ یا فرافکنی و قرار دادن انگشت اتهام به سوی دولت‌های گذشته ضعف‌ها و کاستی‌ها را بپوشاند. از قرار معلوم دولت نهم به بهترین شکل در بکارگیری این دو راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند٬ اما کم حافظه بودن هم حدی دارد.

به نظر می‌رسد حال با گذشت دو سال از پایان گرفتن شکل‌گیری این پازل قدرتی، شرایط برای محک زدن عیاری که نابسامانی‌ها را به دلیل عدم همسویی قوای 3 گانه و سایر نهادها می‌دانست، مناسب باشد. اتفاقا این یکپارچگی در همه ابعاد کامل و فراگیر بوده و قائلان بدان نمی‌توانند دامان خود را از پیامدهای قهری آن به بهانه‌های مختلف مبرا کنند به نحوی که هرآنچه اثری از اصلاحات و یا تعلقی به مدیریت‌های پیش از آن داشت از همه اجزای بدنه دولت پاک و جایگزین‌های مطلوب برایشان تدارک دیده شد.

اما آنچه تاکنون از این یکپارچگی عاید کشور شده جز رشد تورم و نقدینگی و تضعیف قدرت خرید مردم، بی‌برنامگی و ارجحیت سلیقه فردی بر کار کارشناسی و خرد جمعی، سیبل کردن کشور در برابر مخاطرات خارجی و بیان مواضعی که بر شکل‌گیری همگرایی بیشتر علیه منافع کشور منتج شده، سانسور بی‌سابقه در حوزه فرهنگ و اطلاع‌رسانی و نهایتا نفی تحزب و مولفه‌های مردم سالاری نبوده است.

به‌رغم وعده‌های دولتمردان در بهبود وضعیت معیشتی مردم، در دو سال گذشته با وجود کسب درآمدهای نفتی افسانه‌ای، نشانگرهای اقتصادی نه تنها روند روبه بهبودی را نشان نمی دهند، سهل است که نگرانی‌ها را نیز در این زمینه مضاعف ساخته‌اند. شرایط کشور از حیث همسویی قوای مختلف اگرچه منحصر به فرد بوده ولی نداشتن یک راهبرد اقتصادی و بی‌برنامگی که رهیافت‌های سلیقه‌ای و فردی و غیرکارشناسی را جایگزین آن کرده از یک سو و مشکلات بین المللی از سوی دیگر چشم انداز آینده را تیره‌تر هم نموده است.

حال پس از سپری شدن نیمی از زمان قانونی دولت نهم٬این دولت باید پاسخگوی افزایش فقرعمومی، فساد و زمینه‌های آن و نیز تبعیض، به عنوان محورهای ساختاری نابسامانی‌های اجتماعی- سیاسی- اقتصادی باشد و از این پس هیچ عذری مبنی بر فرار از پاسخگویی دولت در این زمینه پذیرفته نیست. همانطور که پیگیری حقوق ایران در عرصه بین‌المللی حق مسلم فرض می‌شود، بالمآل رهایی از فقر و فساد و تبعیض نیز حق مسلم همه ایرانیان است. همچنانکه برخورداری از موهبت آزادی و حقوق اجتماعی آنها نیز مطابق قانون اساسی چنین است.

 

امید به آنکه دیگر شاهد اینگونه مسائل و پس ماندگی‌ها و سیاست‌های غلط نباشیم٬ و با اجرای سیاست‌های خردمندانه‌تر شاهد سرافرازی و فردایی بهتر برای ایران و ایرانی باشیم.

اسامی نامزدهای اصلاح طلب

اسامی نامزدهای اصلاح طلب


ستاد انتخابات کشور و ستاد ثبت نام مستقر در فرمانداری تهران طی هفته گذشته عرصه حضور سیاسی دوباره و قدرت نمایی دو جناح عمده کشور در آستانه انتخابات هشتم مجلس بود. با آغاز زمان ثبت نام در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیاری از چهره های اصلاح طلب با حضور در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری ها برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند .اسامی نامزدهایی که تاکنون ثبت نام کرده اند و به آن دست یافته ایم است ، به تفکیک حوزه های انتخابیه به شرح زیر است :(این گزارش بطور متناوب تکمیل خواهد شد)

 

 

تهران :  اسحاق جهانگیری (وزیر صنایع دولت خاتمی) ، محمدرضا عارف (معاون اول دولت خاتمی) ،مرتضی حاجی (وزیر آموزش و پرورش دولت خاتمی)، عیسی کلانتری (وزیر کشاورزی دولت خاتمی)، احمد خرم (وزیر راه و ترابری دولت خاتمی)، علی صوفی (وزیرتعاون دولت خاتمی) ، سید محمود دعایی( مدیر مسئول روزنامه اطلاعات  و نماینده شش دوره مجلس ) ، ،جمیله کدیور(نماینده مجلس ششم ) ، محسن آرمین( نماینده مجلس ششم و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) ، داود سلیمانی ( نماینده مجلس ششم ) ،فاطمه راکعی ( نماینده مجلس ششم )،شهربانو امانی ( نماینده مجلس ششم )،بالیاس حضرتی ( نماینده سابق مجلس )هزاد نبوی( نایب رئیس مجلس ششم و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) ، علی مزروعی ( نماینده مجلس ششم) ، علی شکوری‌راد (نماینده مجلس ششم)، عباس میرزا ابوطالبی(قائم مقام حزب همبستگی) ، جهانبخش خانجانی (سخنگوی وزارت کشور دولت خاتمی )، محمد صدر(معاون وزارت خارجه دولت خاتمی)، مرتضی الویری(شهردار اسبق تهران) ، عبدالله ناصری (سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دولت خاتمی) ، دکتر نجفقلی حبیبی( رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی). زهرا نژاد بهرام ( معاون سابق فرماندار تهران )افشین حبیب زاده (عضو خانه کارگر)، آذر منصوری ، مجید فراهانی( عضو جبهه مشارکت) ، مصطفی تاج زاده ( معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی و عضو جهبه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی )، محمد سلامتی(دبیرکل سازمان مجاهدین). ، علی اشراقی(نوه حضرت امام) ، فاطمه کروبی(دبیرکل مجمع اسلامی بانوان ) ٬ یدالله اسلامی (دبیر کل مجمع ادوار مجلس شورای اسلامی) ، فرج کمیجانی (دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی)، علیرضا تابش( مدیر کل دفتر وزارتی وزارت ارشاد در دولت خاتمی ) ، سعید شریعتی ( عضو جبهه مشارکت ) ،حسن یونسی (فرزند حجت‌الاسلام و المسلمین علی یونسی) ،کسری نوری (سردبیر روزنامه ایران در دولت خاتمی)، احمد شیرزاد(نماینده دوره ششم مجلس) ، شمس‌الدین وهابی (نماینده مجلس ششم) ، الهه راستگو( نماینده مجلس پنجم )، اسماعیل گرامی مقدم (نماینده فعلی مجلس از بجنورد) ،علیرضا محجوب(نماینده فعلی مجلس) ،سهیلا جلودارزاده(نماینده فعلی مجلس) ،رسول منتجب‌نیا (نماینده ادوارمجلس) ،جواد اطاعت(نماینده سابق مجلس) ،ابراهیم امینی (نماینده سابق مجلس) ، سید محمود میر لوحی (معاون پارلمانی وزارت کشور در دولت خاتمی) ، حجت السلام محمد اشرفی اصفهانی ،محمدجواد حق ‌شناس (مدیر کل سیاسی سابق وزارت کشور) ،محمد قمی (نماینده فعلی مجلس از پاکدشت) ،مجید انصاری(نماینده سابق مجلس ) ،ابوالفضل شکوری (نماینده سابق مجلس ) ، حمیدرضا جلایی پور( فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت) ،علی اصغر خدایاری(معاون وزیر علوم دولت خاتمی )محمدرضا راه ‌چمنی (نماینده سابق مجلس ) ،مسعود سلطانی فر (استاندار در دولت خاتمی) ، ملاوردی (عضو کمیسیون زنان جبهه‌ی مشارکت)، ابراهیم امینی ( نماینده مجلس ششم ) محمد بهشتی لنگرودی ، فاطمه تندگویان ، محسن رهامی ، اعظم سقطی( عضو حزب اعتماد ملی ) ، شهاب طباطبایی( عضو حزب مشارکت ) ، رحمان قلی قلی زاده ، نرگس کریمی ، علیرضا هاشمی ، خانم فخرالسادات محتشمی پور ( عضو شورای مرکزی و ریئس شاخه زنان جبهه مشارکت ) ، خانم فریده ماشینی ( عضو شورای مرکزی و ریئس کمسیون زنان جبهه مشارکت ) ، رضا امرالهی ( رئیس سابق سازمان انرژی اتمی )، علی منتظری ( رئیس اسبق جهاد دانشگاهی ) ، حسین عبده تبریزی ( اقتصاددان و رئیس اسبق سازمان بورس )

 

کرج:سید علی میر باقری(مدیر کل سابق وزارت کشور ) ،شهبازی (فرماندار سابق) ،.محمد حسین خلیلی اردکانی (نماینده سابق مجلس) ،بهرام آجرلو ( دانشگاهی)

دماوند و فیروزکوه:مصطفی خانزادی(نماینده دوره ششم مجلس)، دکتر رامین (چشم پزشک)

تبریز: دکتر بهشتی ( دکتری اقتصاد و استاد دانشگاه و عضو سابق شورای شهر ) ، دکتر رضایت پرویزی ( عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی و فوق تخصص جراحی قلب ) ، مهندس علی اکبر زاده ( نماینده اصلاحات طلب دوره ششم ) ، دکتر لواسانی ( عضو سابق شورای شهر ) ، هادی غفاری ، اسد محمودی ( از فعالان سیاسی اصلاح طلب ) ، مجید جابری ( فعال ملی مذهبی ) ، دکتر میرزا کوچکی ( عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ) ، دکتر اسلامی ( رئیس حزب اعتماد ملی آذربایجان شرقی ) ، فریده حقیقی ( فعال اصلاح طلب ) ، خام سوینا اندیش (فعال اصلاح طلب) ، اکبر اعلمی ( نماینده ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی ) ، مهندس کهنمایی ( فعال سیاسی اصلاح طلب ) ، دکتر مسعود پزشکیان ( وزیر بهداشت دولت خاتمی )، میر ابولفضل ثابتی ( فرماندار و مدیر کل امور اجتماعی در دولت خاتمی ) ، مهندس صفر شاسفند ( عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت آذربایجان شرقی و معاون مجتمع پتروشیمی تبریز) ، رضا عبادی ( فرماندار تبریز در دولت خاتمی ) ، انتظار قرا ملکی ( عضو سابق شورای شهر تبریز)

اردبیل :ولی آذروش (نماینده فعلی مجلس ، اصلاح طلب) ، نورالدین پیرموذن (نماینده فعلی مجلس ، اصلاح طلب)علی محمد غریبانی، کمال الدین پیرموذن(شهردار سابق،اصلاح طلبان)

مهرانگیز مروتی (نماینده فعلی مجلس)از«خلخال و کوثر»،از ناصر نصیری(نماینده فعلی مجلس ،کاندیدای اصلاح طلبان) ،سهرابی نماینده شش دوره مجلس

ارومیه : محمد صادق محسن پور ( فرماندار ارومیه در دولت خاتمی و رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان آذربایجان غربی) ، دکتر فریبا بشیری ( پزشک اصلاح طلب و عضو جبهه مشارکت ) ، گودرز صادقی ( رئیس سابق دانشگاه ارومیه ) ، ملازاده ، مهدی خلقخانی (کارشناس وزارت کشور )

 

میانه :سید حسین هاشمی(نماینده فعلی مجلس)

کلیبر :لیزاده ( نماینده دوره ششم مجلس)

اصفهان :سید محمود حسینی(استاندار سابق ) مدنیان (رئیس سابق آموزش و پرورش استان) ،تاج الدین (جبهه دوم خرداد) ،خانم مصوری منش(نماینده دوره ششم مجلس) ، حجتی ( مدیر کل سابق جهاد کشاورزی)از«اصفهان» کیان ارثی(نماینده ادوار گذشته مجلس از فریدن،رضوی(نماینده ادوار گذشته)از«نائین»،.

کاشان : دکتر توفیقی (نماینده کاشان در مجلس ششم، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، معاون وزیر کشاورزی دولت مهندس موسوی)، دکتر تقی آزاد ارمکی(جامعه شناس، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، دکتر مجتبی شریعتی (رئیس انجمن نانو کشور، رئیس سابق دانشگاه کاشان وعضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، حسینی مکارم (اقتصاد دان و معاون سابق پست بانک)

ایلام :علی عسگر احمدی ریسس سابق آموزش وپرورش و معرف بسطامی٬داریوش قنبری ( نماینده فعلی مجلس)، سعید بسطامی ( مدرس دانشگاه ) ، صادق لطفی ( فرماندار سابق مهران و ایوان و عضو حزب اعتماد ملی ) ،علی قنبری ( نماینده فعلی مجلس)٬ علی محمد سهراب نژاد ، دکتر متین

بوشهر :اسماعیل تبادار ( استاندار سابق بوشهر) قائد زاده (فرماندار سابق بوشهر)

بروجن:میرزا کوچکی(نماینده دوره ششم)

اردل و فارسان :علی قنبری(نماینده سابق مجلس )

مشهد و کلات : حسن رسولی ( استاندار سابق خراسان رضوی) ،حسین آفریده ( نماینده فعلی شیروان ، کاندیدای اصلاح طلبان ) ،مهندس امینی(استاندار سابق سیستان و بلوچستان)،علی ظفرزاده (نماینده سابق مجلس )غلام حسین تکفلی( نماینده دوره ششم ) علی صالح آبادی ( حزب همبستگی ) محمد صادق جوادی حصاری ( روزنامه نگار ) علی فریدونی

اهواز:دکتر حیات ممبینی ( رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز) حمید زنگنه ( نماینده فعلی مجلس) عبدالله طرفاوی (معاون سابق وزارت دفاع) آقا غلامرضا شریعتی معاون سابق استانداری خوزستان ، دکتر حسین زاده مدیر کل سابق اجتماعی استانداری خوزستان و عمویی

بهبهان:ولی الله شجاع پوریان(نماینده فعلی مجلس)

سمنان :محمد علی غریب شایان ( عضو مستعفی شورای شهر سمنان ) سید طاهر طاهری ( نماینده ادوارگذشته مجلس از سمنان ) مصطفی کواکبیان ( حزب مردمسالاری )

بابل: مهندس نریمان (نماینده مجلس ششم)

رشت : صادقزاده احمد رمضانپور (نماینده دوره ششم مجلس ، مشارکت) روشنک سیاسی حاجی پور(معاون سابق فرماندار رشت)

زنجان : احمدحکیمی پور، نصرالله نصیری استاد دانشگاه زنجان

ساری : علی اضغر یوسف نژاد نماینده دوره پنجم

سبزوار: مرتضی خیرآبادی (نماینده مجلس ششم)

سنندج : توفیقی و جلال جلالی زاده

دهلران و دره شهر :  آقای حسین کلانتری ( فرماندار سابق دهلران ) ، عباس رشنوادی ( مدیر کل سابق تعاون عضو حزب مشارکت) ، دکتر احسان زاده (رئیس سابق شبکه بهداشت دره شهر ) ، صادق درکوند (بخشدار سابق از دره شهر )، محمد رضا جاور ( از فرمانده های سابق سپاه عضو حزب اعتماد ملی ) ، عیسی باقری ( رئیس سابق آموزش و پرورش آبدانان) ، رضا افسر زاده
گرگان : علی اصغر احمدی (دبیرکل حزب همبستگی)، دکتر سبطی ( عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت )، دکتر صالحی ( رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان و همدان و عضو جبهه مشارکت ) ، خانم پهلوان ( مشاور سابق استاندار و عضو جبهه مشارکت ) ، آقای رفعتی ( فرماندار سابق گرگان ، عضو هئیت داوری جبهه مشارکت ) ، مهندس نیرومند ( مدیر مسئول هفته نامه محلی ستاره گلستان و عضو جبهه مشارکت و ریئس دفتر دائمی انتخابات جبهه مشارکت در استان گلستان )

شیراز : دکتر سپهر رییس شاخه سازمان مجاهدین فارس، قاسم مرادی رییس مشارکت فارس.معافیان (رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان) دکتر قادری ( شهردار سابق شیراز ، حامیان دولت )٬ دکترکریم زارع(معاون دانشگاه آزاد اسلامی) مهندس حجازی 

قزوین : قدرت الله علیخانی (نماینده فعلی مجلس از بویین زهرا و آوج) .محمد علیخانی (نماینده فعلی مجلس از قزوین یا احتمالا از تهران ) دکتر بهشتی سرشت(رئیس جبهه مشارکت قزوین) .محمد فاضل الموتی (رئیس سابق آموزش و پرورش) .سید ناصر قوامی (نماینده دوره ششم مجلس)

تاکستان:امیر طاهرخانی (کاندیدای اصلاح طلبان)از «تاکستان»

بوئین زهرا : غلام عباس آقا علیخانی ( عضو فراکسیون اقلیت مجلس پنجم) 

قم : حضرت آیت الله سید محسن موسوی تبریزی( عضو سابق مجلس خبرگان رهبری ) ،  دکتر سید رضا رئیس کرمی ( رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در دولت اصلاحات و رئیس شاخه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ) ، جواد کرخی ( فرماندار دولت اصلاحات و رئیس جبهه مشارکت استان قم ) ، فتح الله حقیقی ( معاون سابق سیاسی استانداری قم در دولت خاتمی) ، احمد گاینی ( رئیس جهاد کشاورزی استان قم در دولت خاتمی) ، جعفر آرشید ( مدرس دانشگاه) ، محمد علی سبحانی ( سفیر سابق ایران در لبنان)

کرمان : محمد علی کریمی (استاندار سابق کرمان ).سید حسن خوشرو (نماینده دوره ششم مجلس) .دکتر ناهید افتخار (عضو سابق شورای شهر).دکتر فدایی(معاون عمرانی استانداری)

گچساران : غلامرضا تاجگردون(معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی

گرگان : علی اصغر احمدی (دبیرکل حزب همبستگی)

گرمی : ناصرنصیری (عضو فراکسیون اقلیت)

مشهد : حسین کاشفی (معاون دبیرکل حزب مشارکت)، سیدحسن رسولی (مدیرعامل بنیاد باران) ، علی ظفرزاده (دبیرکل جمعیت تولیدگرایان)، عجم ، صالح آبادی(مدیرمسئول روزنامه همبستگی) ،حسن رنجبر ، حسین آفریده.

زاهدان: علی غلامی ، پرویز بهادر زهی ، طباطبایی (ریاست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ) باقر کرد ( نماینده دوره ششم مجلس)

سواد کوه و قائم شهر: جواد حق نظر عضو انجمن اسلامی معلمان و جبهه مشارکت

شهرکرد:نصرالله ترابی معاون سیاسی امنیتی استانداری چهار محال بختیاری

کوهدشت: صدور

زابل: حجازی نیا

سراوان: محمد رفیعی ده باری قروه: دره وزنی و قادر مرزی

سقز وبانه: حسین فیروزی و احمد عزیزی

دهل ران :مهران عباس رشنوادی و رضا افسرده

خرم آباد:شجاع دریک وند (فرماندار سابق خرم آباد) ناصر غلامرضایی(عضو مستعفی شورای سوم شهر) .نصرت الله جهانی چگینی(عضو شورای شهر اول و دوم خرم آباد)

همدان:زبردست ( استاندار قبلی همدان) شریف زادگان (وزیررفاه در دولت خاتمی)

ملایر:بیژن شهبازخانی ( نماینده فعلی مجلس)

یزد :حجه الاسلام سید محمد رضوی (نماینده دوره ششم یزد ) مهندس کلانتری (استاندار پیشین )

اردکان:محمد رضا تابش (نماینده فعلی مجلس)از «اردکان»

لاهیجان: ایرج ندیمی(نماینده فعلی مجلس)

بندر انزلی: هادی حق شناس(نماینده فعلی مجلس)

بابل:محسن نریمان (نماینده دوره ششم مجلس )

بهشهر و نکا: علی اصغر رحمانی خلیلی

نوشهر و چالوس: انوشیروان محسنی بند پی

قائمشهر: ولی رعیت

* * * *

اصلاح طلبانی که نام نویسی نکردند

 

برغم ثبت نام گسترده اصلاح طلبان در تهران و سایر شهرهای کشور ، تعدادی از نامزدهای پیشنهادی احزاب که در فهرست 300 نفره تهران قرار داشتند ، حاضر به ثبت نام نشدند.

اسامی تعدادی از این فعالان سیاسی اصلاح طلب به شرح زیر است:موسوی لاری رییس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان ، حبیب الله بیطرف عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان، حسین مرعشی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان، اشرف بروجردی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان ، سیدصفدر حسینی عضو شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان، حسین کمالی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان ، مهدی علیخانی عضو شورای سیاستگزاری ائتلاف اصلاح طلبان ، محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت ، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران، محسن صفایی فراهانی ، عضو ارشد جبهه مشارکت ، مصطفی معین ، محمد ستاری فر ، دکتر امین زاده ، زهرا اشراقی و زهرا شجاعی رییس مجمع زنان اصلاح طلب

 

* * * *

خبرگان

تهران : آیت اله محمدرضا توسلی

قزوین : آیت اله محمدی تاکندی

آیت الله سید محسن موسوی تبریزی ( نماینده سابق اصلاح طلب در مجلس خبرگان رهبری )

برنامه اصلاح طلبان برای مجلس هشتم اعلام شد

رمضان‌زاده: کجاست غیرت فرماندهان دوران جنگ؟

با اشاره به اقدامات اخیر دولت علیه تمامیت ارضی کشور
رمضان‌زاده: کجاست غیرت فرماندهان دوران جنگ؟


نوروز: نشست اعتراضی نسبت به واگذاری بخش هایی از خاک کشورمان ، با ارزیابی مسائل پیش آمده در مورد رژیم حقوقی دریای خزر، سهم ایران از آن و سخنان وزیر خارجه در این مورد و همجنین سخنان جلال طالبانی در مورد قرار داد الجزایر، با سخنرانی «عبدالله رمضان‌زاده» قائم‌مقام دبیرکل جبهه مشارکت، «الهه کولایی» عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و «مراد ویسی» کارشناس مسائل منطقه برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار نوروز،‌ رمضان زاده در این نشست که از سوی شاخه جوانان منطقه تهران جبهه مشارکت برگزارشد، با استقبال از پیشنهاد جمعی از کارشناسان و فعالان سیاسی که گفته بودند دولت احمدی نژاد مذاکرات خود در مورد خزر را به تعویق بیاندازد، گفت: این دولت هرجا با طرف خارجی وارد مذاکره شده، امتیاز داده است. بنابراین بهتر است که وارد هیچ مذاکره ای نشود و خارجی ها نیز بدانند اگر از این دولت امتیازی بگیرند، از نظر ما قابل قبول نیست و ملت ایران این امتیازاتی را که دولت نهم از روی ضعف و وادادگی داده است را نخواهد پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر سیاستهای خاصی از طرف دولت نهم عرضه شده است این سیاست را «سیاست ماجراجویانه» نامید ودر تشریح این نوع رفتار گفت: در بازیهای ماجراجویانه معمولاً عقل و منطق کمتر کاربرد دارد و قاعدتاً کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و فرد ماجراجو در مقابل آدم زورگو اگر چه پرخاش می کند، اما به راحتی کوتاه می آید.

 

 

رمضان زاده افزود: معمولاً سیاستمداران و دولتمدارانی که از پشتیبانی مردمی خوبی برخوردار هستند درداخل و با مردم کشورشان نرمتر و در مواجه با خارجی از موضع مستحکمتری برخورد می‌کنند و بالعکس دولتمدارانی که از پشتوانه داخلی کمتری برخوردارند، ممکن است برای خوراک داخلی و جذب پشتیبانی‌های احتمالی درداخل شعارهای تندی بدهند اما در مقابل در برابر نیروی قدرتمند خارجی معمولاً با نرمش برخورد می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به سفر آقای خاتمی به عشق‌آباد و شرکت در اجلاس سران خزر گفت:در سال 81 در حالی که ایران «محور شرارت» نامیده شده بود و دولت ایران سعی می‌کرد از زیر این فشار خارج شود، جلسه سران کشورهای حاشیه خزر در عشق آباد برگزار شد. آقای خاتمی برای سفر به فرودگاه رفتند و آماده حرکت به عشق‌آباد بودند که خبر رسید در سالن همایش با نشست نقشه‌ای رسم شده است که در آن سهم ایران از خزر 3/11درصد نشان داده شده است. ایشان از فرودگاه برگشتند و گفتند تا این تابلو کنده نشود، به عشق‌آباد نخواهند رفت و بعد از اینکه این تابلو یا نقشه کنده شد، معاون وزیر خارجه در این اجلاس شرکت کردند. این نوع برخورد، مخصوص یک دولتی است که از پشتوانه مردمی برخوردار است.

 

 

رمضان زاده در ادامه به وضعیت فعلی ایران اشاره کردو افزود: این عملکرد دولتی بوده است که می‌گویند مرعوب است و حالا شما مقایسه کنید رفتار اصلاح طلبان مرعوب را با دولت فعلی. آقای احمدی‌نژاد در قطر در نشست سران شورایی شرکت می‌کنند که گذشته از آنکه اساساً برای مقابله و دشمنی با ایران تشکیل شده است در خود آن نشست نیز 7 رئیس جمهور عرب حاضر در نشست را یک طرف و آقای احمدی‌نژاد را در طرف دیگر سالن در شرایطی که درست زیر پرچم این شورا با نام مجعول خلیج است می‌نشانند و در پایان نیز بیانیه‌ای صادر می‌کنند که در آن تمامیت ارضی ایران مورد خدشه قرار می‌گیرد و رئیس جمهور ما نه فقط با سکوت از کنار آن می‌گذرد، بلکه این سفر را موفقیت‌آمیز می‌خواند.البته بجز در صدا و سیما و مطبوعات وابسته به دولت هیچ جای دیگری هیچ خبری از موفقیتهای سیاست خارجی ایران دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: دولتی می‌تواند در حوزه سیاست خارجی موفق عمل کند که از پشتیبانی وسیع مردمی برخوردار باشد. دولتی در سیاست خارجی موفق است که آرایش متکی بر آراء اکثریت مردم در یک انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی باشد.

وی با اشاره به تهدیدات امنیتی و سیاست که ایران را در سالهای 75 و 76 بر ایران سایه انداخته بود و همینطور بازگشتن بسیاری از سفرای کشورهای بزرگ به کشورهایشان انتخابات 76 را مصداق این نوع انتخابات دانست و گفت: انتخابات خرداد 76 که با درایت مقام رهبری به انجام رسید و توانست بسیاری از تهدیدات امنیتی و سیاسی را از سر کشور دور کند و در حال حاضر اگر دولت احمدی‌نژاد اجازه بدهد با حضور مردم در صحنه انتخابات می‌شود، بسیاری از تهدیدات و فشارهای بین‌المللی بر ایران را که باعث شده به دیگر کشورهای خارجی بدین صورت امتیاز بدهیم را کاهش دهیم.

رمضان زاده در بخش دیگری از سخنرانی خود که در جمع جوانان منطقه تهران جبهه مشارکت ایراد می‌کرد، با تأکید بر شناخت و فهم روابط خارجی توسط دولتمردان و سیاستمداران گفت: فهم تحولات بین‌المللی برای هر سیاستمداری که وارد حوزه سیاست خارجی می‌شود، مسئله ای بسیار حیاتی است. شناخت زمینه کاری و اینکه یک دیپلمات با یک مقام سیاسی چه وقتی جدی رفتار کند و یا چه وقتی شوخی کند و یا کجا ایستادگی و مقاومت کند و کجا مذاکره، مسئله بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه این شناخت یا باید از تجربه بدست بیاید و یا توسط کار کارشناسی و استفاده از نخبگان این حوزه تحقق یابد، این دولت را از هر دو مؤلفه بی‌بهره دانست و گفت: اگر در این دوران نگاهی به وزارت خارجه داشته باشیم کارشناسان این وزارتخانه یا مشغول جدول حل کردن هستند و یا در گوشه‌ای ساکت نشسته‌اند و آن هم نشأت گرفته از نگاه این دولت به کارهای کارشناسی است که اساساً هیچ ارزشی برای کار کارشناسی قائل نیست.

سخنگوی دولت اصلاحات با تأکید بر این موضوع که «سیاست خارجی باید از اختلافات جناحی مصون بماند»، گفت:سیاست خارجی صحنه واماندگی و ماجراجویی نیست. سیاست خارجی محل دفاع از منافع ملی در همه ابعاد کشور است.

 

 

وی افزود:آقای احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور ایران در جایی می‌رود که تشکیل آن بخاطر مخالفت با ایران است ودر جایی می‌نشیند که بالای آن، آرم خلیج عربی نوشته شده است. وقتی اعتراض می‌کنیم، می‌گویند شما نمی‌فهمید و می‌گویند خلیج فارس «خلیج دوستی» است. بسیار خوب ما نمی‌فهمیم. حالا دیگر 40درصد از سهم آبی ایران را واگذار کرده‌اند، باز هم ما نمی‌فهمیم؟ اگر نخواهیم بگوییم به اینها مشکوک هستیم، باید بگوییم سیاست‌ورزی بلد نیستند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که « 12 سال است که دردانشگاه تهران حوزه آسیای میانه و قفقاز را درس می دهد و با بسیاری ازدیپلماتها و کارشناسان این حوزه در ارتباط هستند»، گفت: با اطمینان می گویم از سال 1991 که روسیه تجزیه شد و بحث دریای خزر مطرح شد هیچ ایرانی چنین جسارتی را به خاک ایران نکرده بود و این بسیار خطرناک است که وزیر خارجه ایران چنین صحبتی را کرده باشد. من شخصاً امیدوارم این جمله توسط ایشان گفته نشده باشد؛ در غیر اینصورت بهترین کار این است که ایشان ضمن اظهار شرمساری در مقابل مردم ایران و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، برای جبران بخشی از خطای خود استعفا دهد و برای همیشه با دنیای سیاست خداحافظی کنند.

وی با انتقاد به عملکرد مجلس هفتم افزود: به جرات می توانم بگویم که اگر یک مجلس قدرتمند داشتیم و یا حداقل نمایندگانی داشتیم که 50درصد از مردم را نمایندگی می کردند و یا حداقل کمی مستقل تر بودند، آقای متکی با این جسارتی که به تمامیت ارضی ایران کرده است، حتی یک روز نمی توانست در قدرت باقی بماند. اما چه کنیم که بسیاری از راهیافتگان به این مجلس زیر 10درصد از آرای افرادواجد شرایط در محلهای انتخاباتی خود را آن هم در حالتهای غیر رقابتی و بدون رقیب کسب کرده اند و نمی توانند در مقابل دولت عکس العملی نشان بدهند.

قائم مقام دبیر کل جبهه مشارکت با ناامیدی از مجلسی که برخی راهیافتگان آن حتی زیر 5/2 درصد از آرای واجدین شرایط را کسب کرده اند، وادادگی را یکی از اصول این افراد خواند.

وی با اشاره به نامه فرماندهان سپاه به آقای خاتمی در دوران اصلاحات، گفت: همین جا گله‌ای می‌کنم از همسنگران سابق خود در ارتش و سپاه. فرماندهانی که بخاطر مطالب چند روزنامه در دوران اصلاحات نامه نوشتند و گفتند کاسه صبرشان لبریز شده است چرا در مقابل این سخنان سکوت کرده‌اند؟ یادآوری می‌کنم بسیاری از فرزندان این مرز و بوم به فرماندهی شما دوستان بخاطر چند متر از این خاک جان خود را فدا کرده‌اند. شما چرادر مقابل واگذاری این امتیازات به بیگانگان سکوت کرده‌اید؟ کجاست غیرت فرماندهان جنگ در برابر این وادادگی‌ها؟

رمضان زاده در بخش دیگری از سخنانشان با ناامیدی از مجلس و دولت اظهار داشت: اگر جامعه ایرانی در مقابل اظهارات تحقیر‌آمیز کشورهای منطقه پاسخ مناسبی می‌داد، شاید بسیاری از اتفاقات نمی‌افتاد.

 

 

وی افزود:وقتی آقای پوتین در نشست قزاقستان به رئیس جمهور ایران توهین می‌کند و حتی وی رانمی‌پذیرد و در تهران با تمام امتیازاتی که می‌گیرد، با تمسخر مردم ایران در مورد زمان افتتاح نیروگاه بوشهر می‌گوید من فقط در بچگی به مادرم قول می‌دادم و جامعه ایرانی سکوت می‌کند، او جرأت می‌کند در تهران و در حضور رئیس جمهور ایران قراردادهای 1921 و 1940 را رسماً ملغی نماید و البته باز هم نه از طرف جامعه و نه از طرف رئیس جمهوری اعتراض صورت نمی‌گیرد. وقتی رئیس جمهوری ایران در قطر زیر نام مجعول خلیج می‌نشیند و ما سکوت می‌کنیم، وقتی در همان نشست امارات ایران را متجاوز می‌خواند و ادعاهای خود را نسبت به جزایر ایرانی تکرار می‌کند و جامعه ایرانی سکوت می‌کند رئیس جمهور نیز در حالی که چند روز مانده به سفرش نزدیک به 10 نفر از غواصان ایرانی توسط امارات ربوده م یشوند به این کشور سفر می‌کند و باز هم اعتراضی صورت نمی‌گیرد. باید منتظر باشیم کسی که بر صندلی وزارت خارجه ایران تکیه داده است، جرات می‌کند بگوید هیچ وقت سهم ایران بیش از 3/11درصد نبوده است و باز جامعه‌ سکوت خود را نمی‌شکند. البته باید بگویم ایشان اگر این حرف را زده باشند که من جداً امیدوارم این چنین نباشد اگر نگویم ایرانی نیستند، قطعاً نمی‌توانند و نباید وزیر خارجه ایران باشند.

رمضان زاده در مورد دلایل انفعال جامعه ایران گفت:در این شرایط جامعه ایرانی منفعل است و گرفتار روزمرگی شده است. فشار اقتصادی در حال نابود کردن طبقات مختلف اجتماعی است. بخشی از جامعه احساس می‌کند مطرح شدن این مسائل برای منحرف کردن افکار عمومی است. بسیار معتقدند که دولت نهم خودش می‌خواهد مسئله‌سازی کند تا اذهان منحرف شود و ما نیز داریم به این موضوع‌ها دامن می‌زنیم. اما واقعیت این است که این مسئله به قدری مهم است که نمی‌شود با بی‌تفاوتی از کنار آن گذشت و البته تاکید می‌کنم در حالی که کشور شکوفاترین روزهای تاریخ درآمدهای مالی خود را می‌گذراند، مردم در حال گذراندن سخت‌ترین روزهای خود هستند و زندگی مردم ایران در معرض نابودی قرار گرفته است.

وی در پایان سخنانش در پاسخ به سئوالی که عدم حضور مردم در انتخابات و به تبع آن پیروزی احمدی‌نژاد را حاصل عملکرد دولت و مجلس اصلاحات می‌خواند با پذیرش برخی انتقادات به عملکرد دولت و مجلس اصلاحات گفت: آیا اگر در خانواده‌ای پدری بداخلاق باشد، اعضای خانواده مردی معتاد و از کارافتاده را جایگزین او می‌کنند؟ فرض کنیم دولت و مجلس اصلاحات هیچ خدمتی به ایران نکرده است، آیا این دلیل می شود که با رفتارهای سیاسی خود اجازه بدهیم کشور بدست دولتی ناکارآمدتر بیافتد؟

سخنگوی دولت اصلاحات در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال 1377 گفت: در حالی که کل درآمد ایران در سال 1377 سیزده تا چهارده میلیارد دلار بود و باید حدوداً 5 میلیارد دلار بدهی خارجی پرداخت می‌شد و حدود شش میلیارد دلار نیز بابت واردات کالاهای اساسی هزینه شده بود، باید با 3 تا 4 میلیارد دلار کشور اداره می‌شد. کار بجایی رسید که آقای حبیبی در جمع استانداران گفتند دولت دیگر توان پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارد. با همه اینها با تدبیر و توجه به کار کارشناسی کشور اداره شد و کمترین هزینه‌ها به مردم تحمیل شد. این وضعیت را با وضعیت فعلی کشور مقایسه کنید. امروز در حالی که کشور در بالاترین سطح درآمدی خود در تاریخ روبروست، مردم در چه وضعیتی قرار گرفته‌اند و آقایان با این حد از درآمدها باز هم نمی‌توانند کشور را اداره کنند و هزینه‌های بسیاری را بر مردم تحمیل کرده‌اند. آیا کسانی که می‌گفتند وضع بدتر از این نخواهد شد و انتخابات را تحریم کردند، آیا می‌توانند به این سئوال پاسخ بدهند که آیا واقعاً وضع نسبت به دوران اصلاحات بدتر نشده است؟

 

 

رمضان زاده در پاسخ به این سئوال که «حدود اختیارات وزیر امور خارجه چیست و آیا اساساً تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی بر عهده وزیر و یا دولت است که از دولت انتقاد می شود؟»، گفت:در حوزه سیاست خارجی مطابق قانون اساسی ما تصمیم‌گیری‌هایی که منجر به صلح یا جنگ می‌شود در حوزه اختیارات رهبری است و ما اصلاح طلبان نیز اعلام کرده‌ایم به قانون اساسی التزام داریم و در این حوزه‌ها هیچ شبهه‌ای وجود ندارد. اما شما یقین بدانید نوع نگاه به کار کارشناسی و نوع رفتار مجریان در سیاست خارجی بسیار مهم و موثر است. اینکه سفیر ایران در یکی از کشورها بعد از بازدید از یک نمایشگاه نقاشی یا عکس در واکنش به عکس یک خانم اعتراض کتبی به وزارت خارجه آن کشور بدهد که شئونات اسلامی رعایت نمی‌شود، آیا ربطی به سیاستگذاری‌های رهبری دارد؟ اینکه وزیر خارجه بدین صورت از سهم ایران در خزر صحبت کند، سیاستگذاری رهبری است؟ ما در مورد خزر می‌دانیم نظر رهبری چیست. یا مثلاً اگر آقای احمدی‌نژاد در قطر زیر آرمی با نام مجعول «خلیج» می‌نشیند، مسئولیتش با مقام رهبری است؟ به نظر من این جفا به حق رهبری است. بطور حتم در بسیاری از این موارد رهبری دخالت نمی‌کنند و این تخلفات قطعاً گناه دولت است.

وی در پاسخ به سئوالی که از نوع تعامل اصلاح‌طلبان با گروههای تحریمی پرسیده بود، گفت: این دوستان در انتخابات ریاست جمهوری جلسات مربوط به آقای معین را برهم می‌زدند. مثلاً در اصفهان در حالی که جلسات آقای قالیباف، لاریجانی یا حتی احمدی نژاد به آرامی برگزار می‌شد مراسم آقای معین را در دانشگاه بر هم زدند و جلسه نیمه کاره قطعه شد و تا این حد فکر می‌کردند برای کشور ضرر داریم.

رمضان زاده افزود: ما اصلاح طلبان در چارچوب قانون کار می‌کنیم و فراتر از قانون عمل نمی‌کنیم و معتقد به روشهای قانونی، تدریجی، آرام و بدون تحمیل هزینه به مردم هستیم و البته از ما انتقاد می‌کنند که محافظه‌کاریم. بله من به صراحت می‌گویم: ما اصلاح طلبان در این بخش که نمی‌خواهیم هزینه‌ای به مردم تحمیل شود، محافظه‌کاریم.

 

 

کولایی: مساله ای که در حال حاضر در مورد دریای مازندران وجود دارد حاصل عدم ارتباط ایران با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است
بر اساس این گزارش، در این نشست الهه کولایی نیز گفت: به لحاظ ضرورت دفاع از حق حاکمیت ملی و منافع کشور لازم است دولتمردان نهم بر لزوم پایبندی به توافق های صورت گرفته تاکید کنند. هرچند این تصور در تصمیم گیرندگان کشور ما ایجاد شده که روسیه در تقابل با غرب است اما باید این واقعیت را پذیرفت که ساختار نظام بین الملل تحولی جدی یافته است و روسیه منافع مهمی در زمینه انرژی دارد که آن منافع تعیین کننده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم افزود:مقامات روسیه اعلام کرده اند که ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در چارچوب توافق های بین المللی بوده است. این سخنان خود نشان می دهد که هیچ امتیازی واگذار نشده که ما بخواهیم در برابر آن امتیازی بدهیم، هرچند ضرورت دارد که قراردادهای 1921 و 1940 در مورد خزر مورد توجه قرار گیرد و سیاست کشور در این مسیر حرکت کند.

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت با انتقاد از اینکه «توهم تقابل روسیه با امریکا ایجاد شده است»، گفت؛ ضرورت دارد این واقعیت پذیرفته شود که روسیه مجدانه منافع خود را پیگیری می کند و تصور تقابل با امریکا و غرب یک تصور غیرواقع بینانه است و تاریخ همواره نشان داده است روسیه همیشه به تامین منافع خود اندیشیده است.حتی زمانی شیر نفت را نیز بر روی متحد استراتژیک خود یعنی روسیه سفید بست.

نماینده مجلس ششم با ارزیابی سفر پوتین به تهران اظهار داشت: اساساً بعد از انقلاب هیچ رهبری از شوروی و روسیه به ایران نیامده بود اما مساله مهم این است که روسیه از نزدیکی با ایران چه بهره ای را به دست آورده است. تصور من این است که دو کشور ضرورت دارد روابط نزدیکی را با یکدیگر دنبال کنند اما مساله مهم توهم استفاده از وزن روسیه در مقابله با امریکا است و اصولاً این تصور که روس ها می توانند دوستان خوبی برای ایران در مقابل امریکا باشند به هیچ وجه درست نیست و تاریخ نشان داده است تجربه دوستی روسیه، تجربه موفقی نبوده است.

 

 

رئیس بخش اوراسیای دانشگاه تهران با اشاره به نقش مهم مجلس در تاثیرگذاری بر عرصه سیاست خارجی کشور گفت: مقایسه عملکرد مجلس های ششم و هفتم نشانگر تفاوت و تاثیر نمایندگان پارلمان بر حوزه سیاست خارجی است؛ به گونه یی که مجلسی که حساسیت لازم داشته باشد، می تواند تحرک لازم را به دستگاه دیپلماسی کشور وارد کند و به همین دلیل می توان با یک رویکرد واقع بینانه نقش مجلس را مورد ارزیابی قرار داد؛ به گونه یی که نوع مجلس، دقت و توجه نمایندگان به امور و نگاه کارشناسی آنها می تواند بر عملکرد دولت تاثیرگذار باشد و در این زمینه می توان به تعامل مناسب بین دولت و مجلس اصلاحات توجه کرد، به صورتی که کنوانسیون حفظ محیط زیست دریای خزر در سال 83 به دنبال این تنش ها به تصویب رسید و بلاتردید نوع ترکیب نمایندگان مجلس می تواند در بهینه شدن دیپلماسی کشور موثر باشد. حتی مجلس هفتم نیز اگر دفاع از مصالح کشور را ملاک کار خود قرار می داد، می توانست بر سیاست های دولت موثر باشد

کولایی سپس به مباحث خزر اشاره کرد و گفت؛ مساله ای که در حال حاضر در مورد دریای مازندران وجود دارد حاصل عدم ارتباط ایران با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است، درحالی که ایران می تواند از تعارض های موجود به نفع خود بهره برداری کند. اما به واقع این گونه نشده است و اقدام ایران در چارچوب نگاه به شرق در واقع فقط امتیازی است که به دیگران داده ایم. درحالی که اگر قرار است راه حلی ارائه شود باید متعادل شود اما واقعیت این است که سیاست نگاه به شرق در شرایط فشار غرب زمینه ساز ناکامی است.

وی در پایان تصریح کرد: روش های عقلانی مبتنی بر منافع ملی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا شرایط ژئوپولتیک می تواند ایران را بهره مند کند نه اینکه ایران تبدیل به ابزاری برای بازی سایر کشورها شود و این بهره مندی از شرایط کشور فقط با یک نگاه واقع گرایانه قابل حصول است.

 

 

ویسی: عراق همواره خواسته است به مثلث بصره، کویت، خوزستان تسلط داشته باشد
مراد ویسی روزنامه نگار وکارشناس مسائل منطقه نیز در این نشست، با اشاره به قرارداد 1975 ایران و عراق که به قرارداد الجزایر معروف شد، گفت؛ قرارداد 1975 بیشتر قرارداد مرزی و حسن همجواری است و چیزی به عنوان قرارداد الجزایر نیست. بلکه چون اساس شکل گیری آن در الجزایر بین ایران و عراق صورت گرفت به قرارداد الجزایر معروف شد که در اصل شامل سه پروتکل اصلی و پنج پروتکل فرعی است و ایران به هیچ وجه نباید از اصل این قرارداد کوتاه بیاید.

وی افزود: قراردادهای عمده ایران با عراق به جز قرارداد الجزایر شامل 6 قرارداد است که شامل قرارداد قصر شیرین (1018 ش)، قرارداد کردان (1125 ش)، قرارداد ارزنه الروم اول (1202ش)، قرارداد ارزنه الروم دوم (1847 میلادی) و پروتکل مرزی 1913 میلادی و قرارداد 1937 (1316 ش) است که در قرارداد 1937 بر پذیرش خط تالوگ در مقابل بندرهای آبادان و خرمشهر به عنوان مرز، تعیین ساحل ایران به عنوان مرز در سایر نقاط رودخانه، تشکیل کمیسیون مشترک نگهداری و لایروبی تاکید شده است.

 

 

ویسی با اشاره به سرنگونی حکومت پادشاهی در عراق و به قدرت رسیدن قاسم اظهارداشت؛ برای شاه این نگرانی به وجود آمد که مبادا عراق الگو قرار گیرد و روابط ایران و عراق بسیار تیره شد. حتی قاسم در سال 1960 اعلام کرد که استقلال کویت را به رسمیت نمی شناسد و نقض مکرر قرارداد 1937 از سوی عراق موجب شد که ایران اعلام کند این قرارداد را به رسمیت نمی شناسد.هرچند عبدالکریم قاسم در مورد قرارداد 1937 (1316ش) اظهار داشته بود که عراق در سال 1937 تحت فشار جدی ناچار شده است پنج کیلومتر از اروندرود را به ایران واگذار کند.

وی در ادامه افزود: قرارداد 1975 (1354) شامل سه محور عمده تعیین خط تالوگ و خط القعر به عنوان مرز ایران و عراق در اروندرود، واگذاری پاسگاه های سه گانه سیف سعد، زین القوس به عراق و تعهد دو کشور به عدم نفوذ نیروهای خرابکار از مرزهایشان به خاک کشور دیگر بود.ویسی با اشاره به سابقه تاریخی عملکرد عراق گفت؛ عراق همواره خواسته است به مثلث بصره، کویت، خوزستان تسلط داشته باشد و این از رفتارهای عراقی ها همیشه مشخص بوده است و این استراتژی چه از سوی حکومت پادشاهی، چه بعثی، چه جمهوری از سوی عراق همواره دنبال شده است، زیرا عراق 7 دهه است که به دنبال کسب خاک ایران است.

مراد ویسی در ادامه تصریح کرد؛ بهترین راه دفاع از منافع ملی شناخت وضعیت منطقه و کاهش تهدیدها و افزایش فرصت ها و کاهش آسیب در داخل کشور است.

هشدار ستاد اصلاح‌طلبان درباره سوءاستفاده انتخاباتی از مراسم محرم

هشدار ستاد اصلاح‌طلبان درباره سوءاستفاده انتخاباتی از مراسم محرم و صفر


ستادائتلاف اصلاح طلبان در بیانیه شماره دو خود با بزرگداشت ماه محرم خاطر نشان کرد : مباد آنکه قلمرو زمانی محرم و صفر و گستره احساسات ناب عاشقان امام حسین علیه السلام به مجالی برای تاخت و تاز کینه توزانه و توهین و اتهام و هتک حیثیت نسبت به دلسوزان دردمند تبدیل شود.

 

متن این بیانیه بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

تمدن ها، فرهنگ ها و سازمان ها و نظام های قدرتمند حکومتی زمانی رو به افول می گذارند که برای سؤال ها و نیازهای امروز و مطالبات جدید مردم پاسخ های دیروز یا راه کارهای گذشته را عرضه کنند. این مهمترین آموزه تاریخی است، در این پیوند جمهوری اسلامی ایران باید توانایی و هوشمندی خود را در بهره‌مندی کارآمد و عبرت گرفتن از تاریخ به نمایش بگذارد و اینک در مقابل دو رویداد بزرگ قرار دارد.

از یک سو در آستانه بزرگداشت مهمترین شاهد تاریخی یعنی عاشورا و از سوی دیگر در برابر آزمون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دارد؛ سومین امام و سالار شهیدان برای درمان ک‍ژی‌ها و نابسامانی‌ها و بحران‌های فرهنگی و اجتماعی و بی عدالتی و نیز تقویت خوبی‌ها و قابلیت‌‌های انسانی و گسترش مجال و امکان رشد معنوی و مادی و اخلاقی و نهایتاً برای اصلاح امت اسلامی قیام می‌کند و با شیوه‌ای جدید به تمام نیازها و توقعات و بحران‌های معنوی و مادی جامعه‌اش پاسخی جدید می‌دهد و راهی نو می‌گشاید.

رویداد دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که آزمون دیگری می‌باشد برای ملتی که از نعمت عشق به امام حسین علیه سلام و تلاش برای شناخت مکتب امام حسین برخوردار است. ملتی که بنابر آموزه‌های قرآنی از تاریخ درس‌ها و عبرت‌ها گرفته است.جامعه انسانی به سبب موهبت الهی عقل و فضیلت کمال طلبی، جامعه‌ای پرنشاط، جستجوگر، آرمان‌گرا و نیز در حال تحول دائمی و خواهان توسعه شتابنده است. توقعات و نیازهای هر روزش اگر نگوییم متفاوت، قطعاً متعددتر و متنوع‌تر می‌گردد. به علاوه جامعه انسانی هر روز ظرفیت‌های تازه‌ای را خلق می کند و نتیجتاً مطالبات و توقعات تازه را پیش روی مدیران و رهبران جامعه قرار می‌دهد.اگر مدیران امروز جامعه، برای مسایل امروز و مطالبات تازه و نو به نوشونده مردم، همان رویکردها و قالب‌ها و سیاست‌های گذشته را - حتی اگر در زمان خود راهگشا و موفق هم بوده باشند- اجرا کنند قطعاً به خطا رفته‌اند و بر حجم مشکلات و خصوصاً نابسامانی‌های اقتصادی کشور می‌افزایند. جامعه ایرانی جامعه‌ای جوان و زنده فلذا طالب مجال‌های متنوع شغلی و فعالیت و نوآوری، آزادی و عدالت اجتماعی ، امنیت شغلی و ثبات و امید و اطمینان به آینده است. ویژگی منحصر به فرد جامعه ایران در قیاس با جوامع دیگر سرعت تحول و گستره و تنوع توقعات نسل جوان جامعه است و این ویژگی نعمت و موهبتی است برای توسعه و کمال جمعی و فردی شهروندان ایران اسلامی.میان ما و آزمون انتخابات، محرم و توفیق مرور و تأمل در آموزه‌های نجات بخش واقعه عاشورا و منظومه فکری و عملی امام حسین علیه السلام قرار دارد. اعتماد به انسان و دفاع از کرامت و عزّت انسان و دفاع از حقیقت و عدالت و پرهیز از انحصار طلبی و اعمال سلیقه شخصی نخستین آموزه‌های مدرسه فکری امام حسین علیه‌سلام است.مباد از ایام پرشور محرم و عشق بی تکلف مردم به امام حسین و خاندان سربلند و سرافرازش به سود گروه یا رویکرد حزبی و سلیقه‌های شخصی و انحصار طلبی بخشی از حاکمیت سوءاستفاده شود. مباد مرثیه‌ها و مویه‌های مردم گرانقدر برای تنهایی و مظلومیت اسوه عدالت و آزادی و بزرگداشت نماد دفاع از کرامت انسان و اعتماد به فطرت بشر، امام حسین علیه السلام در مسیر تحمیل و قیمومیت حزبی و یونیفرم کردن مطالبات و آرمان‌های آحاد جامعه بهره‌برداری شود.در خاتمه مباد آنکه قلمرو زمانی محرم و صفر و گستره احساسات ناب عاشقان امام حسین علیه السلام به مجالی برای تاخت و تاز کینه توزانه و توهین و اتهام و هتک حیثیت نسبت به دلسوزان دردمند تبدیل شود.

ما ائتلاف اصلاح طلبان طعم چنین سوء‌استفاده‌های نابخردانه ای را در گذشته چشیده ایم و نگران مشوه کردن چهره و آموزه های مدرسه عاشورا توسط انحصار طلبان بوده و هستیم. امّا به درک معرفت مردم خوب ایرانمان نیز اعتماد و استظهار داریم که نمی‌گذارند تحت لوای امام حسین بر آموزه‌های درخشان حضرتش زنگار سلیقه و بداندیشی و تشویش بسته شود.

ائتلاف اصلاح طلبان امید دارد مردم عقیل و با شعور کشور با تأمل در آموزه‌های اصلاحی حسین بن علی و اجداد و ابناءاش خود را برای یک مشارکت پرشکوه که همه آحاد جامعه از آن آبرومندانه دفاع کنند آماده کند.

ستاد ائتلاف اصلاح طلبان

موسوی لاری :لحن آقای حداد ، لحن یک رقیب است نه رییس مجلس

موسوی لاری :لحن آقای حداد ، لحن یک رقیب است نه رییس مجلس


رییس ستاد ائتلاف اصلح طلبان با اشاره به صحبت های اخیر حداد عادل مبنی بر اینکه آنهایی که صلاحیت ندارند برای انتخابات ثبت نام نکنند و وقت خود و دیگران را نگیرند اظهار داشت: لحن آقای حداد در این موضوع لحن مناسب رییس قوه قانونگذاری کشورنبود بلکه لحن یک رقیبی است که می خواهد رقیب خود را بترساند و از صحنه خارج کنند که این در شان ایشان نبوده و نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری بهارستان هشتم اظهار داشت: آقای حداد عادل از موضع یک کاندیدا طبیعی است که خود را صاحب صلاحیت دانسته و به کسانیکه صلاحیت ندارند هشدار دهد که ثبت نام نکنند اما از موضع یک مسوول و رییس یکی از قوای سه گانه باید مخاطب ایشان به جای کاندیداها دستگاه نظارت و اجرا باشند.

وی با تاکید بر اینکه آقای حداد عادل باید به دستگاه نظارت و اجرا توصیه کند که قانون را رعایت کرده و بر اساس مبنای قانونی با افراد برخورد کنند ادامه داد: ایشان باید به دو دستگاه مذکور یادآور شود که هیچکس را از حق قانونی خود محروم نکنند چراکه همه شهروندان ایرانی حق دارند در سرنوشت خود سهیم بوده و تنها قانون بین کسانیکه می توانند بیایند یا نمی توانند داوری کند.

رییس ستاد ائتلاف اصلح طلبان، لحن حداد عادل را از موضع و جایگاه رییس قوه مقننه و بخش قانونگذاری کشور مناسب ندانست و عنوان کرد: اولین سوالی که پس از این سخنان در ذهن به وجود می آید اینست که آیا آقای حداد عادل درباره خودش چنین داوری دارد و آیا صلاحیت های قانونی را درباره خود بررسی کرده و پس از آن وارد عرصه شده یا چنین نبوده است؟

موسوی لاری ادامه داد: اگر جواب ایشان به این سوال مثبت باشد سایرین نیز می توانند همین جواب را بدهند یعنی عنوان کنند که ما با توجه به سوابق و تجربیاتمان احساس کردیم که صلاحیت داریم اما اگر پاسخ آقای حداد به این سوال منفی باشد که البته قاعدتا منفی نیست باید حق بدهد که دیگران نیز درباره خود چنین داوری نداشته باشند.

وزیر سابق کشور، در ادامه با اشاره به مرحله ثبت نام کاندیداها و مرحله پس از آن یعنی تایید صلاحیت کاندیداها خاطرنشان کرد: مرحله تعیین صلاحیت ها بزرگ ترین آزمون دولت نهم است و این در حالیست که نوع چینش نیروهای مسوول اجرایی در استان های مختلف امروز بسیار نگران کننده است.

رییس ستاد ائتلاف اصلح طلبان ادامه داد: امروز این نگرانی در بین نیروهای اصلاح طلب وجود دارد که دستگاه اجرایی کشور به جای اینکه مدافع قانون و اجرای آن باشند در صدد قلع و قمع نیروهای منتقد و نیروهایی برآیند که از نظر آنها همراهشان نیستند.

موسوی لاری افزود: پس از مرحله تعیین صلاحیت ها در صورت نیاز از حقوق قانونی کانیداها و مردمی که قصد دارند 24 اسفند در پای صندوق های رای حاضر شوند دفاع خواهیم کرد.

رییس ستاد ائتلاف اصلح طلبان همچنین با اشاره به این شعار اولیه اصلاح طلبان که بخشی از آن در سایت بهارستان 8 آمده مبنی بر اینکه"همراه شو عزیز، کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود" خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مهمترین درد مشترکی که امروز دامن گیر کشور است بی برنامگی در دستگاه اجرایی، گرانی، تورم و فشار معیشتی بر روی مردم است و به طبع شعاری که ما به عنوان شعار اصلی خود در نهایت انتخاب می کنیم نمی تواند از این محدوده خارج باشد.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، در ارزیابی از روند ثبت نام ها در این چند روز اخیر گفت: علی رغم برخی مشکلات با توجه به خبرهایی که از استان های مختلف داریم این روند تاکنون بد نبوده و  تا حدودی انگیزه ثبت نام هنوز در دوستان ما باقی است.

وزیر سابق کشور ادامه داد: اگر برخی از اظهارنظرهای مدیران اجرایی و نظارتی انتخابات ایجاد یاس و ناامیدی نکند ما امیدواریم که بسیاری از چهره ها تا ساعات پایانی ثبت نام کرده و برای حضور در صحنه به تصمیم برسند اما تا این لحظه مجموعا حضور جریانات مختلف برای ثبت نام مناسب بوده است.

رییس ستاد ائتلاف اصلح طلبان در پایان این گفت وگو اظهار داشت: دراین چند روز اخیر فشار زیادی از سوی دوستان برای ثبت نام برروی من بوده اما بنده تا این لحظه ثبت نام نکرده ام

احمد خرم: مهم‌ترین مسأله در مجلس نظارت بر اجرای قانون است

احمد خرم: مهم‌ترین مسأله در مجلس نظارت بر اجرای قانون است


 

«احمد خرم» وزیر سابق راه و ترابری با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای حضور در انتخابات مجلس ثبت‌نام کرد.

وی سپس در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا به صورت مستقل تصمیم دارید وارد انتخابات شوید یا در قالب ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، گفت: من مستقل کار نمی‌کنم. بر اساس اعتقادم مبنی بر این‌که جبهه‌ی اصلاحات نزدیک‌ترین جبهه به خط امام و قانون اساسی کشور است، از موضع این جبهه وارد انتخابات می‌شوم. خبرنگاری از خرم پرسید آیا ممکن است استیضاح شما در مجلس ششم در بررسی صلاحیتتان مؤثر باشد؟ که وی گفت: بعد از استیضاح با توجه به این‌که هیچ‌گونه محکومیتی برای من صادر نشد، حتی مدیران و هیچ یک از افراد تحت پوشش نیز محکوم نشدند، بنابراین مدرک مستند قانونی برای تأثیرگذاری در بررسی صلاحیت من وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و یکدستی هیأت‌های نظارت و اجرا، افزود: در گذشته به دلیل این‌که مجریان و ناظران از یک جنس نبودند مراقب هم بودند و اگر هریک مشکلی ایجاد می‌کرد دیگری فریادش بلند می‌شد. من در برگزاری 20 انتخابات بوده‌ام و در این 20 انتخابات کوچک‌ترین مشکلی که پیش می‌آمد دستگاه‌های بازرسی و نظارت بسیار حساس بودند و کوچک‌ترین تخلفی گزارش می‌شد؛ اما در حال حاضر که مجریان و ناظران از یک جنس هستند باید بیشتر مراقب باشند و در عین‌حال این نکته را در نظر داشته باشند که حضور پرشور مردم در انتخابات در پی اطمینان به انتخابات است.

وی هم‌چنین گفت که مجریان و ناظران باید تاکید کنند مراقب سلامت انتخابات هستند.

خرم در پاسخ به پرسشی درباره تحصن نمایندگان مجلس ششم نیز گفت: در کشور ما اقداماتی در مقاطع مختلف رخ می‌دهد مانند انتخابات و یا برخی بحران‌ها و به هر حال بخشی از افکار جامعه و به خصوص وابستگان به نظام جمهوری اسلامی اگر اعتراضی می‌کنند باید با سعه‌ی صدر با آن‌ها برخورد شود.

وی هم‌چنین درباره برنامه‌های اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم گفت: مهم‌ترین مسأله در مجلس و حتی از قانون‌گذاری مهم‌تر، نظارت بر اجرای قانون است. مجلس باید توانایی نظارت علمی و تخصصی داشته باشد. متأسفانه اکنون نظارت مجلس از حد علمی پایین‌تر است و در واقع منظور ما نظارت علمی و تخصصی به معنای واقعی است نه با داد و فریاد؛ حتی نمونه‌ی آن این که اگر مجلس نظارت جدی داشت نقدینگی تا این حد افزایش نمی‌یافت.

امیدواریم قانون در بررسی صلاحیت‌ها ملاک عمل قرار گیرد

استاندار قبلی خراسان‌رضوی:امیدواریم قانون در بررسی صلاحیت‌ها ملاک عمل قرار گیرد


استاندار قبلی خراسان رضوی، روز گذشته با حضور در فرمانداری مشهد، نسبت به ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، از حوزه انتخابیه مشهد اقدام کرد.

حسن رسولی، سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: یکی از مهمترین واقعیاتی که در تحلیل جامعه‌شناسی ایران مورد توجه مفسران قرار دارد، ضریب مشارکت مردم در انتخابات است.

وی افزود: در 27 سال گذشته این شاخص، میزان مشروعیت برای نظام است. اگر توسعه مشارکت را شرط لازم تامین منافع ملی مخصوصا در شرایط فعلی بدانیم، شرایط کافی و مقدمه این شرط، برگزاری انتخابات پرشور است.

سرپرست بنیاد باران تصریح کرد: انتخابات پرشور در سایه حضور گسترده مردم معنی دارد و حضور گسترده مردم تحت تاثیر آرایش سیاسی نیروهای فعال در عرصه انتخابات است.

رسولی افزود: هر چه رقابت‌ها جدی‌تر و در فصل انتخابات باب تحلیل افکار و گفت‌وگو بیشتر باشد، امکان رسیدن اطلاعات بیشتر به مردم فراهم می‌شود و یک انتخابات باشکوه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: قطعا فضای دوقطبی به جدی‌تر شدن عرصه انتخابات کمک می‌کند و رسیدن به این فضای دو قطبی که باعث انگیزه و حضور بیشتر مردم می‌شود، تا حد زیادی تحت تاثیر رفتار و عمل مجریان انتخابات است که امیدواریم به این وظیفه ملی و شرعی خود به خوبی عمل کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین آفتی که فضای دوقطبی انتخابات را تهدید می‌کند، عدول احتمالی مجریان و ناظران انتخابات از قانون است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، مردم دلسرد خواهند شد و احساس می‌کنند که دایره انتخابات محدود است.

وی تاکید کرد: هر چه ضریب امانت‌داری متولیان انتخاباتی گسترده‌تر باشد، آسیب کمتری متوجه فضای بانشاط انتخابات می‌شود.

رسولی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در استان یزد، مبنی بر این که، "صلابت و امانت‌داری انتخابات باید رعایت شود"، امیدواریم که در انتخابات آتی، قانون مصوب مجلس و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی صلاحیت‌ها ملاک عمل قرار گیرد و برای این موضوع قدری باید صبر کرد.

استاندار قبلی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر مهمترین حساسیت مجموعه اصلاح‌طلبان برای کشور، مربوط به حوزه‌های معیشتی و اقتصادی مردم است. مردم، به‌ویژه جمعیت جوان و تحصیلکرده کشور در سال‌های گذشته با توجه به شعارها و وعده‌های دوستان، به این شعارها اعتماد کرده و به این افراد رای داده‌اند.

وی افزود: امروز که در ماه‌های پایانی فعالیت مجلس هفتم قرار داریم و 30 ماه از زمان آغاز مسوولیت دولت نهم می‌گذرد، باید در برخی عملکردها تجدیدنظر شود.

رسولی خاطرنشان کرد: امروز گرانی، تورم، بیکاری و افزایش قیمت برخی اقلام مصرفی مردم، به یکی از مهمترین دغدغه‌ها تبدیل شده است. مخصوصا در شرایطی که نفت ایران با قیمت بالایی به فروش می‌رسد به همین دلیل باید با استفاده از علم اقتصاد، از تجارب دیگران در جهت رشد اقتصادی کشور استفاده شود.

سرپرست بنیاد باران گفت: ایران شرایط حساسی دارد و دشمن اطراف کشور را محاصره کرده است. لذا باید با استفاده از فرمایشات مقام معظم رهبری، به دنبال ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان باشیم.

رسولی تاکید کرد:‌ دستیابی به چرخه سوخت هسته‌یی حق طبیعی ایران است و به عنوان اصلاح‌طلبان از این حق ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم و معتقدیم در این راه باید از هنر دیپلماسی استفاده کرد.

وی با بیان این مطلب که دوستان دولت نهم شبانه‌روز تلاش می‌کنند، افزود: معتقدم در هر زمانی باید از تجارب گذشتگان استفاده کرد و نباید سرمایه‌های اجتماعی کشور را به هدر داد.

استاندار سابق خراسان رضوی گفت: ایران کشور بزرگی است و کشورداری در ایران کار دشواری است، بر اساس تجربه 27 ساله مدیریتی‌ام می‌گویم که اگر تمام سرمایه‌های اجتماعی و انسانی را با یک سعه صدر بالا بکار بگیریم، باز هم برای اداره کشور نیازمند بهره‌گیری از تجارب کارآمد بیشتری هستیم.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور، انحصار مدیریتی برای یک جریان خاص به صلاح نیست و می‌توان با یک مجلس مقتدر، قوی و خیرخواه اوضاع را بهبود بخشید.

 استاندار قبلی خراسان رضوی افزود: اهل این استان هستم و حدود 4 سال در این استان مسوول بوده‌ام و معتقدم با تلاش‌های دولت نهم کارهای خوبی در استان صورت گرفته است ولی مشهد با شهری که پیشانی ایران است، فاصله بسیاری دارد.