به گزارش خبرنگار نوروز، رمضان زاده در این نشست که از سوی شاخه جوانان منطقه تهران جبهه مشارکت برگزارشد، با استقبال از پیشنهاد جمعی از کارشناسان و فعالان سیاسی که گفته بودند دولت احمدی نژاد مذاکرات خود در مورد خزر را به تعویق بیاندازد، گفت: این دولت هرجا با طرف خارجی وارد مذاکره شده، امتیاز داده است. بنابراین بهتر است که وارد هیچ مذاکره ای نشود و خارجی ها نیز بدانند اگر از این دولت امتیازی بگیرند، از نظر ما قابل قبول نیست و ملت ایران این امتیازاتی را که دولت نهم از روی ضعف و وادادگی داده است را نخواهد پذیرفت.
وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر سیاستهای خاصی از طرف دولت نهم عرضه شده است این سیاست را «سیاست ماجراجویانه» نامید ودر تشریح این نوع رفتار گفت: در بازیهای ماجراجویانه معمولاً عقل و منطق کمتر کاربرد دارد و قاعدتاً کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و فرد ماجراجو در مقابل آدم زورگو اگر چه پرخاش می کند، اما به راحتی کوتاه می آید.
رمضان زاده افزود: معمولاً سیاستمداران و دولتمدارانی که از پشتیبانی مردمی خوبی برخوردار هستند درداخل و با مردم کشورشان نرمتر و در مواجه با خارجی از موضع مستحکمتری برخورد میکنند و بالعکس دولتمدارانی که از پشتوانه داخلی کمتری برخوردارند، ممکن است برای خوراک داخلی و جذب پشتیبانیهای احتمالی درداخل شعارهای تندی بدهند اما در مقابل در برابر نیروی قدرتمند خارجی معمولاً با نرمش برخورد میکنند.
وی در ادامه با اشاره به سفر آقای خاتمی به عشقآباد و شرکت در اجلاس سران خزر گفت:در سال 81 در حالی که ایران «محور شرارت» نامیده شده بود و دولت ایران سعی میکرد از زیر این فشار خارج شود، جلسه سران کشورهای حاشیه خزر در عشق آباد برگزار شد. آقای خاتمی برای سفر به فرودگاه رفتند و آماده حرکت به عشقآباد بودند که خبر رسید در سالن همایش با نشست نقشهای رسم شده است که در آن سهم ایران از خزر 3/11درصد نشان داده شده است. ایشان از فرودگاه برگشتند و گفتند تا این تابلو کنده نشود، به عشقآباد نخواهند رفت و بعد از اینکه این تابلو یا نقشه کنده شد، معاون وزیر خارجه در این اجلاس شرکت کردند. این نوع برخورد، مخصوص یک دولتی است که از پشتوانه مردمی برخوردار است.
رمضان زاده در ادامه به وضعیت فعلی ایران اشاره کردو افزود: این عملکرد دولتی بوده است که میگویند مرعوب است و حالا شما مقایسه کنید رفتار اصلاح طلبان مرعوب را با دولت فعلی. آقای احمدینژاد در قطر در نشست سران شورایی شرکت میکنند که گذشته از آنکه اساساً برای مقابله و دشمنی با ایران تشکیل شده است در خود آن نشست نیز 7 رئیس جمهور عرب حاضر در نشست را یک طرف و آقای احمدینژاد را در طرف دیگر سالن در شرایطی که درست زیر پرچم این شورا با نام مجعول خلیج است مینشانند و در پایان نیز بیانیهای صادر میکنند که در آن تمامیت ارضی ایران مورد خدشه قرار میگیرد و رئیس جمهور ما نه فقط با سکوت از کنار آن میگذرد، بلکه این سفر را موفقیتآمیز میخواند.البته بجز در صدا و سیما و مطبوعات وابسته به دولت هیچ جای دیگری هیچ خبری از موفقیتهای سیاست خارجی ایران دیده نمیشود.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: دولتی میتواند در حوزه سیاست خارجی موفق عمل کند که از پشتیبانی وسیع مردمی برخوردار باشد. دولتی در سیاست خارجی موفق است که آرایش متکی بر آراء اکثریت مردم در یک انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی باشد.
وی با اشاره به تهدیدات امنیتی و سیاست که ایران را در سالهای 75 و 76 بر ایران سایه انداخته بود و همینطور بازگشتن بسیاری از سفرای کشورهای بزرگ به کشورهایشان انتخابات 76 را مصداق این نوع انتخابات دانست و گفت: انتخابات خرداد 76 که با درایت مقام رهبری به انجام رسید و توانست بسیاری از تهدیدات امنیتی و سیاسی را از سر کشور دور کند و در حال حاضر اگر دولت احمدینژاد اجازه بدهد با حضور مردم در صحنه انتخابات میشود، بسیاری از تهدیدات و فشارهای بینالمللی بر ایران را که باعث شده به دیگر کشورهای خارجی بدین صورت امتیاز بدهیم را کاهش دهیم.
رمضان زاده در بخش دیگری از سخنرانی خود که در جمع جوانان منطقه تهران جبهه مشارکت ایراد میکرد، با تأکید بر شناخت و فهم روابط خارجی توسط دولتمردان و سیاستمداران گفت: فهم تحولات بینالمللی برای هر سیاستمداری که وارد حوزه سیاست خارجی میشود، مسئله ای بسیار حیاتی است. شناخت زمینه کاری و اینکه یک دیپلمات با یک مقام سیاسی چه وقتی جدی رفتار کند و یا چه وقتی شوخی کند و یا کجا ایستادگی و مقاومت کند و کجا مذاکره، مسئله بسیار مهمی است.
وی با بیان اینکه این شناخت یا باید از تجربه بدست بیاید و یا توسط کار کارشناسی و استفاده از نخبگان این حوزه تحقق یابد، این دولت را از هر دو مؤلفه بیبهره دانست و گفت: اگر در این دوران نگاهی به وزارت خارجه داشته باشیم کارشناسان این وزارتخانه یا مشغول جدول حل کردن هستند و یا در گوشهای ساکت نشستهاند و آن هم نشأت گرفته از نگاه این دولت به کارهای کارشناسی است که اساساً هیچ ارزشی برای کار کارشناسی قائل نیست.
سخنگوی دولت اصلاحات با تأکید بر این موضوع که «سیاست خارجی باید از اختلافات جناحی مصون بماند»، گفت:سیاست خارجی صحنه واماندگی و ماجراجویی نیست. سیاست خارجی محل دفاع از منافع ملی در همه ابعاد کشور است.
وی افزود:آقای احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور ایران در جایی میرود که تشکیل آن بخاطر مخالفت با ایران است ودر جایی مینشیند که بالای آن، آرم خلیج عربی نوشته شده است. وقتی اعتراض میکنیم، میگویند شما نمیفهمید و میگویند خلیج فارس «خلیج دوستی» است. بسیار خوب ما نمیفهمیم. حالا دیگر 40درصد از سهم آبی ایران را واگذار کردهاند، باز هم ما نمیفهمیم؟ اگر نخواهیم بگوییم به اینها مشکوک هستیم، باید بگوییم سیاستورزی بلد نیستند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که « 12 سال است که دردانشگاه تهران حوزه آسیای میانه و قفقاز را درس می دهد و با بسیاری ازدیپلماتها و کارشناسان این حوزه در ارتباط هستند»، گفت: با اطمینان می گویم از سال 1991 که روسیه تجزیه شد و بحث دریای خزر مطرح شد هیچ ایرانی چنین جسارتی را به خاک ایران نکرده بود و این بسیار خطرناک است که وزیر خارجه ایران چنین صحبتی را کرده باشد. من شخصاً امیدوارم این جمله توسط ایشان گفته نشده باشد؛ در غیر اینصورت بهترین کار این است که ایشان ضمن اظهار شرمساری در مقابل مردم ایران و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، برای جبران بخشی از خطای خود استعفا دهد و برای همیشه با دنیای سیاست خداحافظی کنند.
وی با انتقاد به عملکرد مجلس هفتم افزود: به جرات می توانم بگویم که اگر یک مجلس قدرتمند داشتیم و یا حداقل نمایندگانی داشتیم که 50درصد از مردم را نمایندگی می کردند و یا حداقل کمی مستقل تر بودند، آقای متکی با این جسارتی که به تمامیت ارضی ایران کرده است، حتی یک روز نمی توانست در قدرت باقی بماند. اما چه کنیم که بسیاری از راهیافتگان به این مجلس زیر 10درصد از آرای افرادواجد شرایط در محلهای انتخاباتی خود را آن هم در حالتهای غیر رقابتی و بدون رقیب کسب کرده اند و نمی توانند در مقابل دولت عکس العملی نشان بدهند.
قائم مقام دبیر کل جبهه مشارکت با ناامیدی از مجلسی که برخی راهیافتگان آن حتی زیر 5/2 درصد از آرای واجدین شرایط را کسب کرده اند، وادادگی را یکی از اصول این افراد خواند.
وی با اشاره به نامه فرماندهان سپاه به آقای خاتمی در دوران اصلاحات، گفت: همین جا گلهای میکنم از همسنگران سابق خود در ارتش و سپاه. فرماندهانی که بخاطر مطالب چند روزنامه در دوران اصلاحات نامه نوشتند و گفتند کاسه صبرشان لبریز شده است چرا در مقابل این سخنان سکوت کردهاند؟ یادآوری میکنم بسیاری از فرزندان این مرز و بوم به فرماندهی شما دوستان بخاطر چند متر از این خاک جان خود را فدا کردهاند. شما چرادر مقابل واگذاری این امتیازات به بیگانگان سکوت کردهاید؟ کجاست غیرت فرماندهان جنگ در برابر این وادادگیها؟
رمضان زاده در بخش دیگری از سخنانشان با ناامیدی از مجلس و دولت اظهار داشت: اگر جامعه ایرانی در مقابل اظهارات تحقیرآمیز کشورهای منطقه پاسخ مناسبی میداد، شاید بسیاری از اتفاقات نمیافتاد.
وی افزود:وقتی آقای پوتین در نشست قزاقستان به رئیس جمهور ایران توهین میکند و حتی وی رانمیپذیرد و در تهران با تمام امتیازاتی که میگیرد، با تمسخر مردم ایران در مورد زمان افتتاح نیروگاه بوشهر میگوید من فقط در بچگی به مادرم قول میدادم و جامعه ایرانی سکوت میکند، او جرأت میکند در تهران و در حضور رئیس جمهور ایران قراردادهای 1921 و 1940 را رسماً ملغی نماید و البته باز هم نه از طرف جامعه و نه از طرف رئیس جمهوری اعتراض صورت نمیگیرد. وقتی رئیس جمهوری ایران در قطر زیر نام مجعول خلیج مینشیند و ما سکوت میکنیم، وقتی در همان نشست امارات ایران را متجاوز میخواند و ادعاهای خود را نسبت به جزایر ایرانی تکرار میکند و جامعه ایرانی سکوت میکند رئیس جمهور نیز در حالی که چند روز مانده به سفرش نزدیک به 10 نفر از غواصان ایرانی توسط امارات ربوده م یشوند به این کشور سفر میکند و باز هم اعتراضی صورت نمیگیرد. باید منتظر باشیم کسی که بر صندلی وزارت خارجه ایران تکیه داده است، جرات میکند بگوید هیچ وقت سهم ایران بیش از 3/11درصد نبوده است و باز جامعه سکوت خود را نمیشکند. البته باید بگویم ایشان اگر این حرف را زده باشند که من جداً امیدوارم این چنین نباشد اگر نگویم ایرانی نیستند، قطعاً نمیتوانند و نباید وزیر خارجه ایران باشند.
رمضان زاده در مورد دلایل انفعال جامعه ایران گفت:در این شرایط جامعه ایرانی منفعل است و گرفتار روزمرگی شده است. فشار اقتصادی در حال نابود کردن طبقات مختلف اجتماعی است. بخشی از جامعه احساس میکند مطرح شدن این مسائل برای منحرف کردن افکار عمومی است. بسیار معتقدند که دولت نهم خودش میخواهد مسئلهسازی کند تا اذهان منحرف شود و ما نیز داریم به این موضوعها دامن میزنیم. اما واقعیت این است که این مسئله به قدری مهم است که نمیشود با بیتفاوتی از کنار آن گذشت و البته تاکید میکنم در حالی که کشور شکوفاترین روزهای تاریخ درآمدهای مالی خود را میگذراند، مردم در حال گذراندن سختترین روزهای خود هستند و زندگی مردم ایران در معرض نابودی قرار گرفته است.
وی در پایان سخنانش در پاسخ به سئوالی که عدم حضور مردم در انتخابات و به تبع آن پیروزی احمدینژاد را حاصل عملکرد دولت و مجلس اصلاحات میخواند با پذیرش برخی انتقادات به عملکرد دولت و مجلس اصلاحات گفت: آیا اگر در خانوادهای پدری بداخلاق باشد، اعضای خانواده مردی معتاد و از کارافتاده را جایگزین او میکنند؟ فرض کنیم دولت و مجلس اصلاحات هیچ خدمتی به ایران نکرده است، آیا این دلیل می شود که با رفتارهای سیاسی خود اجازه بدهیم کشور بدست دولتی ناکارآمدتر بیافتد؟
سخنگوی دولت اصلاحات در مورد وضعیت اقتصادی کشور در سال 1377 گفت: در حالی که کل درآمد ایران در سال 1377 سیزده تا چهارده میلیارد دلار بود و باید حدوداً 5 میلیارد دلار بدهی خارجی پرداخت میشد و حدود شش میلیارد دلار نیز بابت واردات کالاهای اساسی هزینه شده بود، باید با 3 تا 4 میلیارد دلار کشور اداره میشد. کار بجایی رسید که آقای حبیبی در جمع استانداران گفتند دولت دیگر توان پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارد. با همه اینها با تدبیر و توجه به کار کارشناسی کشور اداره شد و کمترین هزینهها به مردم تحمیل شد. این وضعیت را با وضعیت فعلی کشور مقایسه کنید. امروز در حالی که کشور در بالاترین سطح درآمدی خود در تاریخ روبروست، مردم در چه وضعیتی قرار گرفتهاند و آقایان با این حد از درآمدها باز هم نمیتوانند کشور را اداره کنند و هزینههای بسیاری را بر مردم تحمیل کردهاند. آیا کسانی که میگفتند وضع بدتر از این نخواهد شد و انتخابات را تحریم کردند، آیا میتوانند به این سئوال پاسخ بدهند که آیا واقعاً وضع نسبت به دوران اصلاحات بدتر نشده است؟
رمضان زاده در پاسخ به این سئوال که «حدود اختیارات وزیر امور خارجه چیست و آیا اساساً تصمیمگیری در حوزه سیاست خارجی بر عهده وزیر و یا دولت است که از دولت انتقاد می شود؟»، گفت:در حوزه سیاست خارجی مطابق قانون اساسی ما تصمیمگیریهایی که منجر به صلح یا جنگ میشود در حوزه اختیارات رهبری است و ما اصلاح طلبان نیز اعلام کردهایم به قانون اساسی التزام داریم و در این حوزهها هیچ شبههای وجود ندارد. اما شما یقین بدانید نوع نگاه به کار کارشناسی و نوع رفتار مجریان در سیاست خارجی بسیار مهم و موثر است. اینکه سفیر ایران در یکی از کشورها بعد از بازدید از یک نمایشگاه نقاشی یا عکس در واکنش به عکس یک خانم اعتراض کتبی به وزارت خارجه آن کشور بدهد که شئونات اسلامی رعایت نمیشود، آیا ربطی به سیاستگذاریهای رهبری دارد؟ اینکه وزیر خارجه بدین صورت از سهم ایران در خزر صحبت کند، سیاستگذاری رهبری است؟ ما در مورد خزر میدانیم نظر رهبری چیست. یا مثلاً اگر آقای احمدینژاد در قطر زیر آرمی با نام مجعول «خلیج» مینشیند، مسئولیتش با مقام رهبری است؟ به نظر من این جفا به حق رهبری است. بطور حتم در بسیاری از این موارد رهبری دخالت نمیکنند و این تخلفات قطعاً گناه دولت است.
وی در پاسخ به سئوالی که از نوع تعامل اصلاحطلبان با گروههای تحریمی پرسیده بود، گفت: این دوستان در انتخابات ریاست جمهوری جلسات مربوط به آقای معین را برهم میزدند. مثلاً در اصفهان در حالی که جلسات آقای قالیباف، لاریجانی یا حتی احمدی نژاد به آرامی برگزار میشد مراسم آقای معین را در دانشگاه بر هم زدند و جلسه نیمه کاره قطعه شد و تا این حد فکر میکردند برای کشور ضرر داریم.
رمضان زاده افزود: ما اصلاح طلبان در چارچوب قانون کار میکنیم و فراتر از قانون عمل نمیکنیم و معتقد به روشهای قانونی، تدریجی، آرام و بدون تحمیل هزینه به مردم هستیم و البته از ما انتقاد میکنند که محافظهکاریم. بله من به صراحت میگویم: ما اصلاح طلبان در این بخش که نمیخواهیم هزینهای به مردم تحمیل شود، محافظهکاریم.
کولایی: مساله ای که در حال حاضر در مورد دریای مازندران وجود دارد حاصل عدم ارتباط ایران با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است
بر اساس این گزارش، در این نشست الهه کولایی نیز گفت: به لحاظ ضرورت دفاع از حق حاکمیت ملی و منافع کشور لازم است دولتمردان نهم بر لزوم پایبندی به توافق های صورت گرفته تاکید کنند. هرچند این تصور در تصمیم گیرندگان کشور ما ایجاد شده که روسیه در تقابل با غرب است اما باید این واقعیت را پذیرفت که ساختار نظام بین الملل تحولی جدی یافته است و روسیه منافع مهمی در زمینه انرژی دارد که آن منافع تعیین کننده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم افزود:مقامات روسیه اعلام کرده اند که ارسال سوخت به نیروگاه بوشهر در چارچوب توافق های بین المللی بوده است. این سخنان خود نشان می دهد که هیچ امتیازی واگذار نشده که ما بخواهیم در برابر آن امتیازی بدهیم، هرچند ضرورت دارد که قراردادهای 1921 و 1940 در مورد خزر مورد توجه قرار گیرد و سیاست کشور در این مسیر حرکت کند.
عضو شورای مرکزی حزب مشارکت با انتقاد از اینکه «توهم تقابل روسیه با امریکا ایجاد شده است»، گفت؛ ضرورت دارد این واقعیت پذیرفته شود که روسیه مجدانه منافع خود را پیگیری می کند و تصور تقابل با امریکا و غرب یک تصور غیرواقع بینانه است و تاریخ همواره نشان داده است روسیه همیشه به تامین منافع خود اندیشیده است.حتی زمانی شیر نفت را نیز بر روی متحد استراتژیک خود یعنی روسیه سفید بست.
نماینده مجلس ششم با ارزیابی سفر پوتین به تهران اظهار داشت: اساساً بعد از انقلاب هیچ رهبری از شوروی و روسیه به ایران نیامده بود اما مساله مهم این است که روسیه از نزدیکی با ایران چه بهره ای را به دست آورده است. تصور من این است که دو کشور ضرورت دارد روابط نزدیکی را با یکدیگر دنبال کنند اما مساله مهم توهم استفاده از وزن روسیه در مقابله با امریکا است و اصولاً این تصور که روس ها می توانند دوستان خوبی برای ایران در مقابل امریکا باشند به هیچ وجه درست نیست و تاریخ نشان داده است تجربه دوستی روسیه، تجربه موفقی نبوده است.
رئیس بخش اوراسیای دانشگاه تهران با اشاره به نقش مهم مجلس در تاثیرگذاری بر عرصه سیاست خارجی کشور گفت: مقایسه عملکرد مجلس های ششم و هفتم نشانگر تفاوت و تاثیر نمایندگان پارلمان بر حوزه سیاست خارجی است؛ به گونه یی که مجلسی که حساسیت لازم داشته باشد، می تواند تحرک لازم را به دستگاه دیپلماسی کشور وارد کند و به همین دلیل می توان با یک رویکرد واقع بینانه نقش مجلس را مورد ارزیابی قرار داد؛ به گونه یی که نوع مجلس، دقت و توجه نمایندگان به امور و نگاه کارشناسی آنها می تواند بر عملکرد دولت تاثیرگذار باشد و در این زمینه می توان به تعامل مناسب بین دولت و مجلس اصلاحات توجه کرد، به صورتی که کنوانسیون حفظ محیط زیست دریای خزر در سال 83 به دنبال این تنش ها به تصویب رسید و بلاتردید نوع ترکیب نمایندگان مجلس می تواند در بهینه شدن دیپلماسی کشور موثر باشد. حتی مجلس هفتم نیز اگر دفاع از مصالح کشور را ملاک کار خود قرار می داد، می توانست بر سیاست های دولت موثر باشد
کولایی سپس به مباحث خزر اشاره کرد و گفت؛ مساله ای که در حال حاضر در مورد دریای مازندران وجود دارد حاصل عدم ارتباط ایران با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است، درحالی که ایران می تواند از تعارض های موجود به نفع خود بهره برداری کند. اما به واقع این گونه نشده است و اقدام ایران در چارچوب نگاه به شرق در واقع فقط امتیازی است که به دیگران داده ایم. درحالی که اگر قرار است راه حلی ارائه شود باید متعادل شود اما واقعیت این است که سیاست نگاه به شرق در شرایط فشار غرب زمینه ساز ناکامی است.
وی در پایان تصریح کرد: روش های عقلانی مبتنی بر منافع ملی باید مورد توجه قرار گیرد زیرا شرایط ژئوپولتیک می تواند ایران را بهره مند کند نه اینکه ایران تبدیل به ابزاری برای بازی سایر کشورها شود و این بهره مندی از شرایط کشور فقط با یک نگاه واقع گرایانه قابل حصول است.
ویسی: عراق همواره خواسته است به مثلث بصره، کویت، خوزستان تسلط داشته باشد
مراد ویسی روزنامه نگار وکارشناس مسائل منطقه نیز در این نشست، با اشاره به قرارداد 1975 ایران و عراق که به قرارداد الجزایر معروف شد، گفت؛ قرارداد 1975 بیشتر قرارداد مرزی و حسن همجواری است و چیزی به عنوان قرارداد الجزایر نیست. بلکه چون اساس شکل گیری آن در الجزایر بین ایران و عراق صورت گرفت به قرارداد الجزایر معروف شد که در اصل شامل سه پروتکل اصلی و پنج پروتکل فرعی است و ایران به هیچ وجه نباید از اصل این قرارداد کوتاه بیاید.
وی افزود: قراردادهای عمده ایران با عراق به جز قرارداد الجزایر شامل 6 قرارداد است که شامل قرارداد قصر شیرین (1018 ش)، قرارداد کردان (1125 ش)، قرارداد ارزنه الروم اول (1202ش)، قرارداد ارزنه الروم دوم (1847 میلادی) و پروتکل مرزی 1913 میلادی و قرارداد 1937 (1316 ش) است که در قرارداد 1937 بر پذیرش خط تالوگ در مقابل بندرهای آبادان و خرمشهر به عنوان مرز، تعیین ساحل ایران به عنوان مرز در سایر نقاط رودخانه، تشکیل کمیسیون مشترک نگهداری و لایروبی تاکید شده است.
ویسی با اشاره به سرنگونی حکومت پادشاهی در عراق و به قدرت رسیدن قاسم اظهارداشت؛ برای شاه این نگرانی به وجود آمد که مبادا عراق الگو قرار گیرد و روابط ایران و عراق بسیار تیره شد. حتی قاسم در سال 1960 اعلام کرد که استقلال کویت را به رسمیت نمی شناسد و نقض مکرر قرارداد 1937 از سوی عراق موجب شد که ایران اعلام کند این قرارداد را به رسمیت نمی شناسد.هرچند عبدالکریم قاسم در مورد قرارداد 1937 (1316ش) اظهار داشته بود که عراق در سال 1937 تحت فشار جدی ناچار شده است پنج کیلومتر از اروندرود را به ایران واگذار کند.
وی در ادامه افزود: قرارداد 1975 (1354) شامل سه محور عمده تعیین خط تالوگ و خط القعر به عنوان مرز ایران و عراق در اروندرود، واگذاری پاسگاه های سه گانه سیف سعد، زین القوس به عراق و تعهد دو کشور به عدم نفوذ نیروهای خرابکار از مرزهایشان به خاک کشور دیگر بود.ویسی با اشاره به سابقه تاریخی عملکرد عراق گفت؛ عراق همواره خواسته است به مثلث بصره، کویت، خوزستان تسلط داشته باشد و این از رفتارهای عراقی ها همیشه مشخص بوده است و این استراتژی چه از سوی حکومت پادشاهی، چه بعثی، چه جمهوری از سوی عراق همواره دنبال شده است، زیرا عراق 7 دهه است که به دنبال کسب خاک ایران است.
مراد ویسی در ادامه تصریح کرد؛ بهترین راه دفاع از منافع ملی شناخت وضعیت منطقه و کاهش تهدیدها و افزایش فرصت ها و کاهش آسیب در داخل کشور است.
طبق قوانین جدید شما آقای صفری فقط باید ۱ پست بدهید ولی تمام وبلاگ پر شده از این پست های سیاسی شما که هیچ دانشجوی آنها را نمی خواند من نمی دانم شما چرا این ابحاث رو درون وبلاگ می زارید الان وبلاگ از حالت وبلاگ همکلاسی خارج شده وهمش زندانی شدن فلان کس شده
با درود بر شما دوست گرامی
دوست عزیز٬ در درجهی اول سپاس از اینکه با دقت نظر خود قوانین همکلاسی را مورد بررسی قرار داده و بر آنها نظارت میفرمایید٬ ولی دوست عزیز ای کاش با دقت نظر بیشتری این قانون را مورد مطالعه قرار میدادید٬ از شما دعوت میکنم تا با دقت نظر بیشتری این قانون را مورد مطالعه قرار دهید٬ چراکه در این قانون انتشار متون در ساعات ۲۴ الی ۶ از نظر عددی آزاد بوده و محدودیتی ندارد٬ ضمن آنکه طبق آخرین ویرایش این قانون در ساعات ۶ الی ۲۴ نیز تعداد ۲ متن برای هر شخص آزاد میباشد.
بنابراین من امری را بر خلاف قانون انجام ندادهام٬ در مورد مخاطبین هم بارها و در دیگر نظرها مطرح شده و دیگر مجال آن در اینجا نیست و دعوت میکنم تا آنها را جست و جو فرمایید...
با آرزوی بهترینها برای شما دوست گرامی
تا درودی دگر بار بدرود
شهدا در قهقه مستانشان ودر شادی وصولشان عند ربهم یرزقونندو از نفوس مطمئنی هستند که مورد خطاب فدخلی فی عبادی فدخلی فی جنتی ..... پروردگارند
دوست عزیز با نهایت اطمینان قلبی به شما وسایر دوستان عرض می کنم تا زمانی که سایه مقام عظمای ولایت مستدام است ذره ای از خاک پاک وطنمان به دست هیچ ناهالی نخواهد افتاد
دریغ است ایران ویران شود
کنام پلنگان و شیران شود
اگر سربه سر تن به کشتن دهیم
دریغ است خاک ایران به دشمن دهیم
با درود بر الیار عزیز
امیدوارم که به واقع اینچنین باشد و سیاستهای ماجراجویانه و خانمان سوز این دولت حاصل آن همه شهید٬ آرمان و آرزو را بر باد ندهد...