KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اخبار احزاب: رضا خاتمی: ایستادگی در برابر ظلم و انحرافات

رضا خاتمی: اگر ایستادگی در برابر ظلم و انحرافات تندروی است، من به آن افتخار می کنم


امروز:جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی در آخرین روز از اردوی منطقه ای خود به استان سیستان و بلوچستان، میزبان محمدرضا خاتمی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بودند.
به گزارش خبرنگار سایت امروز دبیر کل سابق جبهه مشارکت در جمع جوانان این حزب به برخی از انتقادات وحملات صورت گرفته به اصلاح طلبان پیشرو در دو سال گذشته پاسخ داد.
وی بیان داشت هرچه به زمان انتخابات نزدیک می شویم، موج تبلیغات کور و کر کننده ای که چندی است آغاز شده، بالا می گیرد. مهمترین نکته این تبلیغات پر سر و صدا ترس از وجود جریانی به نام اصلاحات است چرا که دلیلی برای پافشاری بر چیزی که به زودی طبل رسوایی آن به صدا در می آید وجود ندارد.
نایب رئیس مجلس ششم سخنان خود را با این سوال ادامه داد: «تندروی اصولا چیست؟ آیا تعریف جامع و کاملی از تندروی وجود دارد؟ آیا این مسأله به برداشت افراد باز می گردد؟» سپس تندروی را یک امر نسبی و غیر قابل تفکیک از شرایط دانست که ابتدا باید اعتدال به عنوان یک معیار تعریف شود تا تندوری نسبت به آن تشخیص داده شود.
به گزارش سایت امروز عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در ادامه تاکید کرد: «اگر در جامعه ای با ظلم روبه رو هستیم، ایستادگی در برابر این ظلم اعتدال به حساب می اید و نأیستادن در برابر آن کندروی است و به حسب شدت این ظلم کندروی و تندروی مشخص می شود. هیچ کس نه در تاریخ اسلام و نه در تاریخ جهان حرکت امام حسین(ع) را یک حرکت تندروانه به حساب نمی آورد. همه می دانند از حرکت پیامبر(ص) در دل کفار و مشرکین چه می گذرد اما هیچ کس این حرکت را تندروی فرض نمی شمارد.» او همچنین به مثالهایی از تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «ما قبل از انقلاب حرکتهای مسلحانه در کشور داشتیم و بعضی از کسانی که امروز علم اعتدال برداشته اند و می خواهند رقیبان را از صحنه اعتدال بیرون کنند، یا عضو این حرکت ها بودند یا موید انها. آن حرکت ها تندروی بودند یا نه؟ اگر تندروی نبودند پس مشخص می شود معیاری وجود دراد که مشخص می کند این حرکت ها تندروی بودند یا نه.»
محمدرضا خاتمی سپس به جریان اصلاحات و بحث های مطرح در آن پرداخت و گفت که یکی از مباحث اصلی اصلاحات این است که در 20 سال اول انقلاب در درون حاکمیت تندروی صورت گرفته است یه نه؟ جریانهای مختلفی در داخل کشور اتفاق افتاده که همه معتقدیم تندروی بوده است. سوال ما از کسانی که امروز بر طبل اعتدال می کوبند این است که شما در آن تندروی ها که ریشه بسیاری از انحرافات است، چه نقشی داشتید؟ چرا نمی نشینید این جریان ها را آسیب شناسی کنید و جلوی آن ها را نمی گیرید؟
او در ادامه با اشاره به این نکته که پس از جریانات انتخابات مجلس هفتم تنها جایی که این پدیده آسیب شناسی رسمی شد جریان اصلاحات بود گفت: « یک سری حرکت هایی اما در جریان اصلاحات بوده که آن را نماد تندروی می دانندو یکی از این حرکت ها طرح قانون مطبوعات بود. اما آیا این نکته را برای دیگران تصویر می کنند که مجموعه عواملی که به تدوین قانون جدید مطبوعات منجر شد چه بود؟.» خاتمی ادامه داد: «آن سیل بنیان کنی که مطبوعات با آن روبه رو بودند و به بن بست رسیدن همه راهها بود که ما را به تدوین قانون مطبوعات رساند.کسانی که ادعای ریش سفیدی دارند و معتقد بودند با لابی و بازی پشت پرده می توان جلوی این سیل را گرفت حتی توانایی جلوگیری از بسته شدن یک روزنامه را هم نداشتند.»
سپس نایب رئیس مجلس ششم به دفاع از عملکرد مجلس در آن دوره پرداخت و گفت: «در برابر این سیل بنیان کن آیا اگر مجلس می خواهد از حق قانونی خود برای حفظ حقوق مطبوعات استفاده کند تندروی است؟! و ایا در برابر جریان ضد قانون تسلیم شدن اعتدال است؟! اینکه ما بخواهیم این روند را یک روند شفاف کنیم می شود تندروی اما اگر بخواهیم این روند را از دید مردم پنهان کنیم می شود اعتدال؟»
نماینده اول تهران در مجلس ششم در ادامه سخنرانی خود به دو بحران مهم در دوره اصلاحات یعنی قتل های زنجیره ای و ماجرای کوی دانشگاه اشاره کرد و در این زمینه گفت: « حذف این غده چرکین و سالم سازی وزارت اطلاعات آیا تندروی به شمار می رود؟! جریانی که پس از ان اطلاعات موازی شکل گرفت و ضربه های فراوانی را به کشور وارد کرد. آیا ییگیری ماجرای کوی دانشگاه که طبق نظر بسیاری از ناظران سیاسی کشور خود هزینه روشنگری در پرونده قتلهای زنجیره ای است تندروی است؟ بله؛ برخورد می کنند، قلع و قمع می کنند، اما آیا ایستادگی تندروی است؟! آیا مهم نیست عدل و داد برپا شود و مبارزه با ظلم و ستم انجام گیرد؟»
رضا خاتمی در ادامه به مسئله پیگیری مفاسد اقتصادی پرداخت و عنوان کرد که یکی از مسائلی که هیچ جا مطرح نمی شود مسأله مبارزه با مفاسد اقتصادی به وسیله مجلس ششم است .
خاتمی در این باره گفت: «نهادی به ما اعلام می کند که هجده میلیارد درآمد دارد بعد متوجه می شویم که صد و هشتاد میلیارد بوده، وقتی می خواهیم آن را اعلام کنیم در برابر مجلس می ایستد و تمام امکانات خود را برای برخورد و تخریب مجلس به کار می بندد. اما ایستادگی در برابر کسی که به ضدیت با حقوق مردم کاملا شناخته شده است می شود تندروی! آن چیزی که در 8 سال اصلاحات رخ داد و بسیاری آن را تندروی می دانند واکنش طبیعی بود که در برابر ظلم و انحراف صورت می گرفت.»
محمد رضا خاتمی سپس گفت: «اگر ایستادگی در برابر ظلم و انحرافات تندروی است، من افتخار می کنم تندرو هستم، اگر تسلیم شدن در برابر انحراف اعتدال است، من خودم را آلوده این اعتدال نمی کنم. حتی اگر مجبورشوم از سیاست کناره گیری کنم.»
دبیرکل سابق جبهه مشارکت در ادامه افزود: «ریشه اصلی تندروی ها در کشور ما، تفکرات، اندیشه ها و عملکردهایی است که قتل های زنجیره ای را آفرید. اگر بخواهیم در برابر تندروی بأیستیم، بیاییم در برابر این حرکات بأیستیم و آن ها را ریشه یابی کنیم.»
دبیر کل سابق جهه مشارکت در ادامه با اشاره به این آیه قرآن «لا یحب الله الجهر بالسوء الا من ظلم» عنوان کرد که اگر بتوانیم حقوق خود را با ارامش به دست آوریم دلیل ندارد که فریاد بزنیم. در غیر این صورت حق فریاد زدن را به فرموده قرآن داریم.
نایب رئیس مجلسس ششم بار دیگر به عملکرد این مجلس پرداخت و گفت: «مجلس ششم طبق آمار یکی از پرکارترین مجالس پس از انقلاب است که کمترین وقت را در مسائل سیاسی گذاشت. این مجلس با یک سری فشار ظالمانه روبه رو بود و به طور طبیعی در برابر آن ها واکنش نشان داد. این ایستادگی ها باعث شد یک آرامش نسبی در کشور حاکم شود و این اطمینان را به مردم داد که در درون حکومت کسانی هستند که از حقوقشان دفاع می کنند. این آرامش سبب می شود که زمینه رشد و توسعه در کشور فراهم شود.»
خاتمی در پایان با اشاره به وضعیت کنونی کشور گفت: «حالا حکومت یکدست شده است، امکانات و تبلیغات هم به طور کامل در اختیار آنها است اما امروز شاهدیم که تشنج و نا آرامی در کشور افزایش چشمگیری داشته است.

 

اخبار احزاب:ارزیابی جبهه مشارکت از عملکرد دولت احمدی‌نژاد

نشست مشترک نمایندگان شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با کمیته سیاسی ستاد ائتلاف


در جلسه اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مقرر شد چند عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اعضای کمیته سیاسی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان جهت بحث و بررسی استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان نشست مشترک برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران در این جلسه همچنین بر تشکیل و فعالیت هرچه سریعتر کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکید شد.

در جلسه آینده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، اعضای کمیته سیاسی این شورا تعیین و رییس کمیته سیاسی نیز از بین منتخبین مشخص خواهد شد.

انتخابات، شرایط فعلی جامعه و استراتژی اصلاح‌طلبان از جمله دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود و هم‌چنین اخبار حوزه سیاسی نیز مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

روشنک سیاسی عضوشورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ابراز عقیده کرد: متاسفانه جناح محافظه‌کار برای ایجاد دلسردی و تخریب چهره‌های اصلاح‌طلب فعالیت گسترده‌یی را از طریق سایت‌های خبری و رسانه‌های در اختیارش آغاز کرده است. در این جلسه حول این مبحث و راه‌های مقابله با آن نیز بحث و بررسی شد.

 

اخبار سیاسی: تاج‌زاده و سردار نظری در مورد 18 تیر مناظره می‌کنند

تاج‌زاده و سردار نظری در مورد 18 تیر مناظره می‌کنند


           

برای روشن شدن حقایق حادثه 18 تیر، مراسم مناظره‌ای با حضور سردار نظری و مصطفی تاج‌زاده برگزار می‌شود.

محمدصابر سماعی، قائم مقام تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان در گفتگو با فارس، با اعلام این خبر افزود: این مراسم مناظره، جهت شفاف‌سازی و بیان حقایق حادثه تلخ 18 تیر برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: در این مراسم سردار نظری، رئیس نیروی انتظامی تهران در زمان وقوع حادثه 18 تیر و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات حضور خواهند یافت.

سماعی در پایان افزود: محل برگزاری این مراسم تالار خوارزمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه سمنان خواهد بود.

 

اخبار سیاسی: نامه باقی به رییس قوه قضاییه

نامه باقی به رییس قوه قضاییه


امروز:عمادالدین باقی رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان پیش نامه ای خصوصی برای رییس قوه قضاییه ارسال کرده بود که پس از بازداشت اخیرش تصمیم به انتشار آن گرفت . وی در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار سایت امروز قرار گرفته آورده است:
آنچه در زیر می‌آید نخست در 18آبان سال1383به عنوان نامه‌ای خصوصی برای آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضاییه ارسال شد و به توصیه برخی از دوستان برخی نام‌ها و عبارات حذف گردید که در اینجا دوباره افزوده شده و داخل [ ] قرار گرفته‌اند. علاوه بر این به دلیل گذشت زمان،برخی از تواریخ آن اصلاح شدوچند بندپایانی بر آن افزوده شد. اینک متن کامل نامه را برای وجدان عمومی که قاضی واقعی است انتشار می‌دهم.

حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی
ریاست محترم قوه قضاییه
و دادگاه وجدان هر کس که این لایحه را می‌خواند

ز مشکلات طریقت عنان متاب ای دل
رفیق عشق چه غم دارد از نشیب و فراز
سلام علیکم
حاجتی نیست که اصول نوزدهم تا چهل و دوم قانون اساسی را که فصل سوم آن تحت عنوان حقوق ملت است، یادآور شوم. اما از باب حسن مطلع اشارتی را بی فایده نمی‌دانم. اصل نوزده از حقوق مساوی مردم ایران
اصل 20 حمایت یکسان قانون از زنان و مردان
اصل 22 مصونیت حیثیت، جان، حقوق، مسکن و شغل اشخاص
اصل 23 ممنوعیت تفتیش عقاید و مصونیت افراد از تعرض یا مواخذه بخاطر داشتن عقیده
اصل 24 آزادی بیان مطالب توسط مطبوعات و نشریات
اصل 25 ممنوعیت استراق سمع
‌اصل 26 آزادی احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی
اصل 27 آزادی راه‌پیمایی بدون حمل سلاح
اصل 28 حق شغل
اصل 32 ممنوعیت بازداشت بیش از 24 ساعت و تفهیم اتهام کتبی و با ذکر دلایل در مدت احضار یا بازداشت
اصل 34 حق دادخواهی و شکایت
اصل 35 اطلاق حق وکیل گرفتن
اصل 37 اصل برائت
اصل 38 ممنوعیت هر گونه شکنجه و اصل 39 از ممنوعیت هتک حرمت و حیثیت فرد زندانی یا بازداشت شده سخن می‌گویند. در اینجا نمی‌خواهم به مصادیق و موارد نقض تمام این حقوق اساسی درباره خود به عنوان یکی از شهروندان سخن بگویم.
پیش از روی کار آمدن آقای سید محمد خاتمی و بروز جنبش اصلاحی در ایران، تهدیدها و آزارهایی متوجه من و خانواده‌ام شد و شرایطی پدید آورده بودند که از هنگام خارج شدن از خانه اضطراب بر خانواده مستولی بود و نگران حادثه‌ای بودند و اگر چند بار تماس برقرار نمی‌شد یا تأخیری در بازگشت صورت می‌گرفت نگرانی چیره می‌شد. به همین سبب بود که در سال 1378 کتاب تراژدی دموکراسی را با این عبارت اهدا کردم: «تقدیم به همسر و دخترانم که سالهای پر اضطرابی را همسفرم بوده‌اند». اما در اینجا به دلایلی که فعلا از بازگو کردن جزئیات آنچه در سال های پیش از1384 رخ داده درمی‌گذرم و به مجالی مناسب‌تر واگذار می‌کنم وبه برخی دیگر از مشکلات فهرست‌وار اشارتی می‌نمایم:
فهرست برخی از تهدیدها و آزارها
1 ـ در سال 1374 به دادگاه ویژه روحانیت احضار و چند ساعت بازجویی شدم. اتهامات سنگین و بی‌اساس سیاسی وارد شد که در فضای خاص و سکوت آن روزها تبعاتش معلوم بود.
2 ـ در سال تحصیلی 74 ـ 75 از تدریس در دانشگاه ممنوع شدم و در میان ترم تحصیلی، کلاسهایم را تعطیل کردند.
3 ـ مجوز فعالیت انتشاراتی گرفتم که وزارت اطلاعات در دوره آقای فلاحیان طی نامه‌ای به وزارت ارشاد عدم صلاحیت مرا اعلام و دستور لغو پروانه را صادر کرد.
4 ـ در معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی مشغول کار شدم ولی توسط نیروهای امنیتی بر آن موسسه چنان فشار آمد که ناگزیر از کناره گیری شدم و سرانجام برای گذران زندگی خویش به کارگاهی در خارج از شهر تهران (صالح‌آباد در جاده بهشت‌زهرا) رفته و کارگری کردم؛ هر چند پس از مدت کوتاهی دوباره به فعالیت پژوهشی خود مشغول شدم. پس از روی کار آمدن آقای خاتمی انتظار می‌رفت این شرایط تغییر کند اما متاسفانه هنوز این وضعیت ادامه دارد.
5 ـ در سال 1378 که پس از سالها مطبوعات آزاد و مستقل پا به میدان نهاده و تنفسی تازه می‌کردند تهدیدات جانی نسبت به من و برخی از دوستان به حدی رسیده بود که یک مقام نیروی انتظامی با من و گنجی قرار ‌گذاشت و متن نامه‌ای از شورای امنیت را مبنی بر جدی بودن خطر جانی توسط عوامل داخلی و خارجی ابلاغ کرد و بیان داشت، نیروی انتظامی موظف به حفاظت از جان ما شده است. فعلاً از ذکر منابع تهدید درمی‌گذرم.از آن پس تا زمانیکه روانه زندان شدیم تحت حفاظت پلیس بودیم هرچند بصورتی کاملا ناگهانی و غافلگیرانه ،سعید حجاریان ترورشد.
6 ـ در 22 اسفند 1377 پس از چند هفته آتش تهیه روزنامه کیهان، توسط دادسرای نظامی تهران احضار و چند ساعت بازجویی شدم. آنانکه تجربه این وقایع را دارند می‌دانند که هر احضار و بازجویی انسان را در وضعیت تعلیق و بلاتکلیفی در امور زندگانی‌اش قرار می‌دهد.
7 ـ در خرداد 1379 دادگاه دیگری مرا احضار و با انتساب اتهامات ناروایی مرا به 5/7 سال زندان محکوم کردند و سپس در مرحله تجدیدنظر به 3 سال کاهش یافت. این دوره زندان را سپری کردم، در حالیکه 49 فقره شکایت به دادسرای انتظامی قضات اعلام کرده بودم که هیچگاه به آنها رسیدگی نشد. هیچ یک از اتهامات من ثابت نگردید به همین دلیل دادگاه که اسما علنی و در عمل غیر علنی برگزار شد، اجازه در اختیار داشتن متن مذاکرات دادگاه را (که طبق قانون باید نسخه‌ای به من داده می‌شد) و نیز اجازه انتشار بخش مهمی از دفاعیاتم را هم نداد.
8 ـ در طول 25 سال گذشته شغل اصلی من پژوهش و تالیف بوده و تاکنون 21 اثر پژوهشی، مجموعه مقالات و ترجمه منتشر کرده‌ام. اما هفت کتاب من یا پس از انتشار توقیف شده و یا پیش از انتشار ممنوع گردیده. آنان که دستی بر کتابت و تالیف و طبع دارند می‌دانند که توقیف یک کتاب چه زیان مادی و معنوی هنگفتی به یک نویسنده وارد می‌سازد به ویژه آنکه برخی از این کتاب‌ها پس از توقیف در دهها هزار نسخه در بازار سیاه چاپ و منتشر شده و سود کلانی نصیب قاچاقچیان بازار کتاب می‌گردد بدون اینکه حقوق مادی و معنوی نویسنده ادا شود و فقط هزینه آنرا داده است.پس از آزادی از زندان چند ماه بیکار بودم و هیچکس سراغی از نحوه گذران زندگی‌ام نمی‌گرفت و فقط متکی به درآمد ناچیز حق‌التالیف کتابهایم بودم.
9ـ در اوایل سال 82 توسط وزارت احضار شدم و بدون ذکر هیچ دلیل قانونی ممنوعیت مصاحبه با رادیوهای فارسی زبان خارج از کشور مانند رادیو فردا، رادیو آمریکا (به تصریح) و رادیو بی بی سی و فرانسه (به تلویح) به من ابلاغ شد.
10ـ سرانجام با سازمان ملی جوانان مقدمات یک کار پژوهشی را ریختم، ولی از سوی سازمان بازرسی کل کشور افرادی به آن موسسه مراجعه کرده و در جستجوی یافتن مدرکی درباره همکاری پژوهشی من با آنجا بوده‌ و نگرانی‌هایی برای موسسه ایجاد کردند.
11ـ به انتشار روزنامه جمهوریت با رویکرد اجتماعی اقدام کردم. در حالی که 5 ماه زحمت سازماندهی و برنامه‌ریزی آن را متحمل شده بودیم تنها دو هفته از انتشار روزنامه گذشته بود که ]سعید مرتضوی[ دادستان تهران مانع از ادامه کار روزنامه شد. از آنجا که به برخی مقامات و شخصیت‌ها اعلام شده بود سردبیری عمادالدین باقی یکی از علل اصلی متوقف کردن کار روزنامه است به خاطر اعتقاد به اصل بقای روزنامه و جلوگیری از بیکار شدن دهها نفر از همکارانم اعلام کردم داوطلبانه کناره‌گیری می‌کنم اما باز هم تهدید کردند اگر جمهوریت منتشر شود، همان شب توقیف می‌گردد.
12 ـ در حالی که شاید برخی گمان برند روزنامه شرق که از مهم‌ترین روزنامه‌های اصلاح‌طلب کشوربود به دلیل آنکه داماد من محمد قوچانی سردبیری آنرا بر عهده دارد پایگاهی برای من است اما این روزنامه پس از چاپ چند مقاله از اینجانب، تهدید شد. به آنها گفته شد‌ که دیگر هیچ سرمقاله‌ای از عمادالدین باقی چاپ نکنند. آنها هیچ حکم کتبی صادر نمی‌کنند و می‌خواهند بدون ارایه مدرک و با استفاده از زور مانع چاپ مطالب شود تا اگر کسی مدعی شد چنین گفته اند، بتواند تکذیب کرده و به اتهام انتشار کذب با او برخورد کند .{...} بنابراین روزنامه شرق تا حدود یکسال ونیم گاهگاهی مطالب خبری یا نوشته‌های مرا با احتیاط و در لابلای صفحات به طبع می‌رساند و برای جلوگیری از به خطر افتادن بقا و حیات روزنامه نمی‌توانست سرمقاله‌ای از من چاپ کند. البته نماینده قوه قضاییه در هیئت نظارت بر مطبوعات (جناب آقای اژه‌ای) حتی نسبت به همین مطالب غیر سیاسی که گاهگاهی در لابلای صفحات چاپ می‌شد نیز حساسیت و مخالفت ورزیده‌اند.
13 ـ علاوه بر این بنا بر اطلاع من، تلفن‌هایم شنود می‌شوند، خانه‌ام تحت مراقبت امنیتی است و از ساختمان‌های مشرف بر خانه‌ما با دوربین و وسیله استراق سمع همه چیز تحت کنترل است و در حوزه خصوصی خویش مأمون و مصون نیستیم این در حالی است که هیچ فعالیت پنهانی ندارم و نوع کار من نوشتن و عمل کردن در چارچوب قوانین جاری کشور است. براساس نظر یک کارشناس فنی اتومبیل من نیز دستکاری شده و یا شنودگذاری گردیده بود.
واقعیت این است که از نظر شخصی در همه این شرایط به راحتی زندگی می‌کنم و چون دغدغه پنهانکاری ندارم و به عنوان یک نویسنده و گوینده مایلم حتی یک نفر افزون تر گفتنی‌هایم را بشنود لذا از اینکه حتی از طریق شنود نیز یک تن بیشتر از افکارم آگاه شود خرسندم. اما این شیوه در مقیاس ملی بسیار خطرناک و ناقض حقوق شهروندان و بر ضد حقوق بشر است.
14ـ چهار سال واندی از آزادی ام از زندان می گذردودر این مدت 23بار احضار شده ام.(بطور متوسط هر دوماه یا دوماه ونیم یکبار)در یکسال ونیم اول 9باربه دادگاه ویکبار به وزارت اطلاعات احضار شدم ودر دوسال اخیر14بار به دادگاه و وزارت اطلاعات رفتم که مجموعا سه بارآن منجر به صدور حکم محکومیت شده است،یک جریمه مالی و دوحکم زندان یکساله وسه ساله.همچنین با احضارهای پی در پی یک وضعیت تعلیقی و بی ثباتی ایجاد کرده و اجازه نداده‌اند که برنامه بلندمدتی برای زندگی خود ترسیم نمایم.
15ـ هنگامی که همه راهها و درها را بستند، تنها روزنه کار علمی و تنفس باقی مانده، حضور در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی و حقوق بشری است که آنرا هم مسدود کرده و ممنوع الخروجم ساخته‌اند.
ساعت 30/4 بامداد دوشنبه 13 مهر 1383 به همراه خانواده به فرودگاه تهران عزیمت کردم. پس از تحویل چمدان ها به قسمت بار و نیز پرداخت عوارض خروج و ایستادن در صف گمرک، ساعت 30/6 بامداد روی پاسپورت من و همراهانم مهر خروج زده شد. چند روز پیشتر پرس و جوهای لازم را انجام داده بودم و برایم محرز بود که ممنوع الخروج نیستم. هنگامی که گمرک فرودگاه نیز اسم مرا در مانیتور کنترل کرد چون در لیست ممنوع الخروج ها نبودم مهر خروج را روی پاسپورت زد. من از نظر قانونی از ایران خارج شده بودم اما پس از عبور از گمرک ماموری نزد ما آمد و پاسپورت من و کلیه کیف های دستی من و همسر و دخترانم را گرفت و مرا با خود به دفتری برد که تحت عنوان نهاد ریاست جمهوری در فرودگاه مستقر است. بنابراین آنچه رخ داد نه یک رفتار قانونی بلکه یک بازی کاملا امنیتی توسط دستگاه موازی اطلاعاتی بود. دقایقی پس از ورود به دفتر موسوم به نهاد ریاست جمهوری با کمال شگفتی مشاهده کردیم کلیه چمدان‌های ما را که تحویل بار هواپیما شده بود به این دفتر بازگرداندند و تمام محتویات کیف های دستی و ساک و چمدان ها را کاویدند.
سی دی ها و نوارها را یک به یک باز بینی کردند. چیزی جز 50 – 40 جلد کتاب که اغلب آنها کتب منتشر شده خودم بود و چند سی دی فیلم مجاز و دعوتنامه بنیاد پارکینسون و چند قطعه کاغذ و یادداشت چیزی به دست نیامد. نحوه جستجو چنان بود که گویی مظنونی که اطلاعات هسته‌ای کشور را به خارج منتقل می کرده تحت بازرسی است. تا ساعت 30/11 پیش از ظهر این ماجرا به طول انجامید و خستگی مفرط به همراه داشت.
شگفت آور اینکه در پاسخ به اعتراض من گفتند که حکم قضایی دارند اما هیچ حکمی را نشان ندادند و همه کارها و اوامر تلفنی انجام می‌شد. مضاف بر این پاسپورت من ضبط شد و طی نامه ای اعلام داشتند که به درخواست دادگاه ویژه روحانیت این عمل صورت گرفته و من باید به آنجا مراجعه کنم. این در حالی است که فقط می توان از سفر کسی ممانعت کرد که به حکم دادگاه ممنوع‌الخروج شده باشد و من توسط هیچ دادگاهی از جمله دادگاه ویژه روحانیت نه محاکمه، نه محکوم و نه حتی در چند سال اخیر احضار شده‌ بودم و حتی مهر خروج هم بر پاسپورت من نشسته است.
این اقدام یکی از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است. در ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است «هر شخصی حق دارد هر کشوری از جمله کشور خود را ترک کند یا به کشور خویش باز گردد». اگر من می ‌خواستم طی سفر خویش درباره حقوق بشر در ایران سخنی بگویم اما با ممانعت غیر قانونی از سفرم آشکارا مدرک دیگری به نهادهای بین المللی حقوق بشر مبنی بر نقض حقوق مسلم و ابتدایی شهروندان داده‌اند. سفر کردن حق مسلم شهروندی است و هر کس به هر شهر و کشوری که بخواهد می تواند سفر کند و هیچ دولت و مقام و نهادی حق ندارد آنرا از افراد سلب نماید.
تنها در صورتیکه فردی متهم به قتل بوده و بیم فرار او از مجازات وجودداشته باشد و یا اموال عمومی یا خصوصی را سرقت یا اختلاس کرده و با فرار او امکان استیفای حقوق ضایع شده از بین می‌رود می‌توان وی را ممنوع‌الخروج کرد. متاسفانه در کشور ما نویسندگان مورد بی حرمتی قرار می‌گیرند و کتابهای من همچون اشیاء ممنوعه و آلات جرم بازرسی و صورتجلسه می شود. آیا این کاری غیر اخلاقی نیست؟ زیرا آنها در حالی که می توانند از پیش به افراد و به ویژه افراد شناخته شده اطلاع دهند که اجازه خروج از کشور را ندارند، از این کار ساده امتناع می‌ورزند و پس از اینکه آنها وقت و هزینه زیادی را برای تدارک سفر صرف می کنند و تمام برنامه‌های خویش را بر اساس مسافرت چند هفته ای تنظیم می‌نمایند و دهها تماس و قرار و وعده و وعید صورت می گیرد در لحظه خروج دست به چنین عملی می زنند و شهروندان را بدینوسیله مورد اذیت و آزار قرار می دهند. از آنجا که هر روزه برای شهروندان دیگری این حوادث در فرودگاه اتفاق می‌افتد اما صدای آنها به جایی نمی رسد این رویداد را خیر می دانم و با تبدیل آن به یک پروژه می‌کوشم حادثه ممنوع الخروج شدنم را به منبع خیر برای جامعه تبدیل کنم.
16ـ روز پیش از پرواز با تعقیب و مراقبت محسوسی مواجه بودم. عصر یکشنبه دو موتور سوار که در تعقیب من بودند، یکی از بستگانم را که در میدان آرژانتین به قصد آوردن بسته وسایل شخصی‌ام از اتومبیل اقدام کرده بود مورد حمله قرار دادند و بسته مرا از دست او ربودند. او وحشت‌زده شده و از کاربرد کارد و یا سایر سلاح‌های سرد توسط مهاجمان بیمناک گردیده بود. شاید تصور آنها این بود که با ربودن پاسپورت و سایر مدارک سفرم، برنامه بدون پرداخت هزینه لغو خواهد شد و من هم در هیچ محکمه‌ای نمی توانم چیزی را ثابت کنم خصوصا که کیف زنی آنقدر متداول شده که ظن کسی به جای دیگر نمی رود. موتور سواران حتی پس از این تهاجم تا آخر شب که به منزل رفتم در تعقیب من بودند. هنگامی که این تعقیب و مراقبت‌ها انجام شود انسان در خیابان‌ها نیز احساس امنیت نمی‌کند. حتی هر صبح که فرزندانم به مدرسه و دانشگاه می‌روند تا لحظه‌ای که بازگردند نگران آنها هستیم و این داستان هر روز تکرار می‌شود.
17 ـ از هنگامی که انجمن دفاع از حقوق زندانیان را تشکیل داده‌ایم با فشارهای زیادی مواجه بوده‌ایم.از سازمان بازرسی کل کشور به وزارت کشور مراجعه کرده و نسبت به صدور پروانه این انجمن اعتراض کرده و رونوشتی از پرونده را با خود برده‌اند و در پی یافتن مستمسکی برای لغو پروانه بودند. این در حالی است که این انجمن طبق اساسنامه‌ اش نهادی غیر سیاسی، غیر انتفاعی و غیر دولتی است و صرفا فعالیت حقوق بشری داشته و موضوع فعالیت آن عام و شامل همه زندانیان عادی و سیاسی است. این انجمن صرفا فعالیت حقوقی و علمی و خدماتی می‌کند. یادآوری می‌کنم اساسا طبق قانون اساسی ج.ا.ا و اعلامیه جهانی حقوق بشر راه‌اندازی چنین نهادهایی نیاز به مجوز حکومت ندارد. در کجای دنیا برای فعالیت‌های مدنی و خیریه‌ای از دولت‌ها کسب اجازه می‌کنند؟ در عین حال ما به مقررات موجود احترام گذاشتیم ولی به بهانه‌های مختلف در پی جلوگیری از فعالیت‌ این انجمن هستند.
18ـ اقدام بعدی این بود که حکم یکسال زندان تعلیقی با شکایت دادستان تهران به حکم قطعی بدل شد در حالی که حکم تعلیقی هم اساس منطقی نداشت چه رسد به اینکه قطعی گردد. زیرا:
الف: سال گذشته شعبه 6 دادگاه انقلاب بدون اینکه دادگاهی برگزار کند حکم صادر کرده است. من به دلیل اینکه دادگاه غیر علنی بود و به وکیلم اجازه حضور داده نشد و فاقد هیئت منصفه بود آنرا صالح ندانسته و شرکت نکردم. شعبه مربوطه بر اساس کدام دفاعیات حکم صادر کرده است؟
ب: علاوه بر این بسیاری از اتهامات مطرح شده در دادنامه قبلا به من تفهیم نشده بود.
ج: همچنین تمام اتهامات مندرج در دادنامه ، مربوط به مقالاتی بود که صراحتا از یک پرونده سیاسی مطبوعاتی حکایت می‌کرد که مشمول اطلاق اصل 168 قانون اساسی است و تخصیص بردار نیست.
د: قبلا علیه بسیاری از آن مقالات حکم صادر شده و زندانش را تحمل کرده بودم.
هـ: پنجم اینکه اظهارات من در مقالاتم اساسا جرم نبوده است. استفاده از حق آزادی بیان بدون اینکه بزهی در جوف آن واقع شود جرم نیست که بخواهند دادگاه برای آن برگزار کنند.
19 - در سال 1383 من یک درخواست کتبی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم کردم و خواستار مجوزتأسیس مؤسسه ای فرهنگی شدم. من به عنوان عضو هیئت موسس و مسئول و همسرم به عنوان عضو هیئت موسس بودیم. در وزارت اطلاعات دولت محمد خاتمی نیزصلاحیت مرا رد کردند . در آبان 1383 من درخواست خود را طی نامه ای به وزارت اطلاعات و نیز از طریق نمایندگان مجلس پی گرفتم اما هیچ تجدید نظری از سوی وزارت انجام نشد .بنابراین ما از داشتن شغل محرومیم . اکنون از شما می پرسم که چه راه دیگری برای دستیابی به حق مان برای داشتن شغل و درآمد باقی مانده است.
20 – مجله جامعه نو که مدیر مسئول آن همسر من فاطمه کمالی احمد سرائی بود به مدت سه سال منتشر می شد؛اما سرانجام با اراده آقای محسنی اژه ای توقیف وسپس درهیئت نظارت بر مطبوعات که اکثریت اعضای آن را محافظه کاران تشکیل می دادند آقای اژه ای پیشنهاد لغو مجوز آن را داد. پس از تقدیم گزارشی کتبی از سوی مدیر مسئول به این امید که نشان دهد از قانون مطبوعات تخلف نکرده است،آقای اژه ای در جلسه هیات نظارت می گوید : « این مجله از جهت محتوا مقصر است چرا که ترویج کننده سکیولاریسم است» وبدون هیچ دلیل موجهی پروانه انتشار آن لغو شد.(ن.ک.روزنامه شرق23و24اسفند1383 )این در حالی بود که خانم کمالی با وجود5اتهام سنگین مطبوعاتی در دادگاه مطبوعات محاکمه شد وبخاطر ارائه دفاعیات مستند وقوی خودهیات منصفه ودادگاه رای به برائت او دادنداما هیچوقت از مجله او رفع توقیف نگردید. آیا همسرم هم به دلیل اینکه همسر و شریک من است باید قربانی شود ؟
21-دربهمن1384برای دریافت جایزه حقوق بشرکمیسیون ملی فرانسه به آن کشور دعوت شدم اما علیرغم مکاتبات وپیگیری های فراوان من و وساطت برخی از شخصیت های سیاسی،اجازه سفر ندادند.
22-در بهمن1385نیز برای سخنرانی در کنگره جهانی علیه مجازات اعدام در پاریس دعوت شدم ومقاله ای فرستادم که با وجود پیگیری های زیادباز هم اجازه سفر داده نشد لذا این بار هم نماینده ای را به منظور ارائه مقاله اعزام کردم.
23-بجز کتاب های ممنوع شده مذکور در بند8این نامه در سال 1385نیز پس از دوسال که 7«کتاب» و «مجموعه مقالات»ام که درمطبوعات ورسانه ها منتشر شده بودنددر اداره بررسی کتاب(ممیزی)در وزارت ارشاد منتظر دریافت مجوز چاپ بود اعلام شد همه آنها ممنوع از انتشار است.مقامات عالی وزارت ارشاد نیز به نامه های من در این زمینه هیچ پاسخی ندادند.(ن.ک.ایلنا وگویا وبی بی سی وفردا5/8/1385ومطبوعات 6/8/1385(.
24-اکنون که این نامه را می نویسم دو احضاریه جدید هم دریافت کرده ام.یکی احضار به شعبه اول امنیتی دادگاه انقلاب برای یک پرونده جدید که بازپرسی آن آغاز شده و دیگری احضار به دادگاه مطبوعات ومعلوم نیست فرجام این دو پرونده چه خواهد شد اما در حال حاضر یک چیز معلوم است وآن هم ایجاد تعلیق در زندگی ماست.
25-تازه ترین اقدام(در نیمه اول مرداد1386)،صدور 3سال حکم زندان برای من و3سال برای همسرم و3سال برای دخترم و3سال برای برادرزاده همسرم بود که در حال حاضر در مرحله فرجام خواهی است.
26-در 29مرداد1386نیز توسط افراد ناشناسی در غیاب ما دستبرد شبانه به کامپیوتر انجمن دفاع از حقوق زندانیان زده شد وپس از تخلیه کلیه اطلاعات بایگانی،آنها را از دستگاه پاک کرده اند وسبب نگرانی و رنجش همه همکارانم از این نوع اعمال شده اند.
گزارش سابق الذکر به هیج وجه معلول صدور حکم زندان در روزهای اخیر نیست زیرا کسی که بارها از مرگ جسته است و از آن بیمی ندارد زندان را حقیرتر از آن می‌انگارد که انگیزه این تظلم نامه‌اش باشد.

چه خواهید کرد؟
در بحبوحه انقلاب سال 57 هر روز غسل شهادت کردم و به خیابان رفتم اما قرعه به نام من نیفتاد. در حوادث سال 60 و 61 دوبار از دست تروریست‌های مجاهدین خلق جان به در برده‌ام. در جنگ نیز احتمال شهادت بود اما چنین نشد. تجربه نزدیک به سه سال زندان نیز نشان می‌دهد که اگر 30 سال به طول می‌انجامید نیز تاثیری در اراده‌ام نداشت؛ زیرا جز در چارچوب قانون و حقوق مسلم شهروندی خود عمل نکرده‌ام اما بطور مشخص این پرسش و درخواست را دارم که:
اینک شما به عنوان یک مقام مسئول که طبق قانون موظف به تامین امنیت شهروندان هستید بیندیشید چه باید کرد؟ شما خود را لختی جای این دادخواه بگذارید و بگویید اگر جای من بودید چه می‌کردید؟ آیا این وضعیت با بودن در زندان برایتان تفاوتی داشت و این‌سو و آنسوی دیوار چه فرقی می‌کرد؟ شما بگویید خطوط قرمز کجاست؟ به عنوان یک شهروند و نویسنده‌ای که می‌خواهد از حق آزادی بیان استفاده کند و حق انتقاد و مخالفت و نوشتن و سخن گفتن برای او مانند حق آب و هوا است، کجا و چگونه بنویسد که هر روز او را به دادگاه فرا نخوانند؟ و تهدید به زندان نشود؟ اگر قرار باشد سخنی باب میل حاکمان گفته شود که نیازی به آزادی بیان نیست و در هر رژیمی همه در موافقت ورزیدن آزادند. چرا نمی‌توان با پیمودن مسیر قانونی و تاسیس یک NGO غیر دولتی، غیر سیاسی و غیر انتقاعی و صرفا یک نهاد حقوق بشری فعالیت کرد و با فشارها و تهدیدهای پیدا و پنهان مواجه نشد؟
گرچه نوشتاری که آمد ذکر احوال شخصیه بود اما مهم‌ترین نکته و مقصود من از تظلم نامه این است که آنچه گزارش شد در برابر رفتاری که با هزاران شهروند دیگر در این مرز و بوم رخ داده و می‌دهد ناچیز و بی‌رنگ است و به همین قیاس می‌توانید دریابید در دیاری که شما یکی ازمسئولان آن هستید و باید پاسخگوی تک تک ستم‌هایی باشید که رخ می‌دهند، چه می‌گذرد. این در حالی است که طبق آموزه‌های اسلامی حتی اگر خلخالی از پای یک زن یهودی ربوده شود امام علی(ع) می‌گوید سزاوار است مسلمانی از شنیدن این خبر جان ببازد.
حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی طبق اصل 156 قانون اساسی قوه قضاییه باید پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده‌دار وظیفه گسترش عدل و آزادی های مشروع باشد. از سوی دیگر جنابعالی بخشنامه حقوق شهروندی صادر کرده‌اید که در اواخر مجلس ششم به قانون تبدیل شد و پس از آن هم طرح تاسیس دادگاه حقوق بشر (یا حقوق شهروندی) را ارایه داده‌اید،از این رو این نامه را جهت اطلاع جنابعالی نوشته و منتظر پاسخ و نتیجه هستم.
من همان دم که وضو ساختم از چشمه عشق
چار تکبیر زدم یکسره بر آنچه که هست
روندگان طریقت ره بلا ورزند
که مرد راه نیندیشد از نشیب و فراز
برای شما آرزوی موفقیت و تندرستی روز افزون دارم.
عمادالدین باقی
‏چهارشنبه 18شهریور 1386
28رمضان 1428
10اکتبر 2007

اخبار سیاسی: انتقاد صریح ولایتی از رفتن لاریجانی

انتقاد صریح ولایتی از رفتن لاریجانی و دفاعیاتش از خاتمی و روحانی


دکتر «علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، با انتقاد صریح از «عدم خویشتن داری مسئولین در ماجرای استعفای لاریجانی»، تاکید کرد: «قطعا بهتر بود این اتفاق در فضای منفی موجود بین‌المللی علیه ایران نمی‌افتاد».

وی که با خبرگزاری ایسنا گفت‌وگو می‌کرد ضمن بیان مطلب فوق گفت: «در در شرایط حساس و مهمی که پرونده‌ هسته‌ای مطرح است، بهتر بود که این نوع تحولات مهم اتفاق نیفتد و یا حتی‌الامکان از آن جلوگیری می‌شد».

مشاور مقام رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر لزوم قدردانی از لاریجانی به علت کارهایی که در جایگاه حساس دبیری شورای عالی امنیت ملی انجام داده‌بود، اظهار داشت: «البته باید از فعالیت‌های آقای روحانی نیز در این پست قدردانی کنیم».

ولایتی درعین‌حال با خودداری از اظهارنظر درباره دلایل استعفای لاریجانی و با رد این نکته که استعفای لاریجانی به علت مشکلات شخصی بوده‌است، تصریح کرد: «این خیلی مساله را روشن نمی کند، بنابراین قضاوت در این خصوص آسان نیست».

وی با بیان اینکه « لاریجانی انصافا در این دوران تلاش بسیار خوبی کرد و زحمت کشید»،‌خاطرنشان کرد: «با این حال اگر این اتفاق نمی‌افتاد بهتر بود».

ولایتی همچنین در خصوص اینکه «برخی به اختلاف نظر لاریجانی و احمدی‌نژاد بر سر مسایل خزر و اجلاس اخیر سران کشورهای حاشیه‌ی دریای خزر اشاره می‌کنند»، گفت: «تا جایی که من اطلاع دارم، نشنیدم که اختلاف‌ بر سر دریای خزر باعث استعفای دکتر لاریجانی شده باشد، بلکه بالعکس دراین‌باره اتفاق نظر در کشور وجود دارد؛ حفظ و استیفای حقوق ایران در دریای نیمه بسته خزر، توسعه همکاری میان کشورهای همسایه خزر که می توان از آن به عنوان چشم اندازی برای تشکیل شورای همکاری پنج کشور ساحلی سخن گفت از مواردی است که همه بر آن تاکید دارند. بعید می‌دانم در بین مسوولان اهل سیاست و اصحاب تصمیم گیری در اینباره اختلاف نظر وجود داشته‌باشد».

مشاور مقامرهبری در امور بین‌الملل همچنین در سخنانی که در تضاد کامل با مواضع دولتمردان دولت نهم است، اضافه کرد:« تمام کسانی که طی این مدت در بحث هسته‌ای کار کردند چه در گذشته و چه در دوره اخیر همه از سر حسن نیت و برای خدمت به کشور بوده است و حتما باید به عنوان یک ایرانی از هر کسی که به هر عنوانی در هر کجا کار کرده است، قدردانی کنیم».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با دفاع از عملکرد «سید محمد خاتمی» و «حسن روحانی» در جایگاه دبیری شورای عالی امنیت ملی و ریاست بر تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان،‌افزود: «اینکه دولت حق دارد همکاران خود را تعیین کند درست است اما این به معنی آن نیست که ما از کارهای آقای لاریجانی درجایگاه حساس دبیری شورای عالی امنیت ملی قدردانی نکنیم، همانطور که از کارهای دکتر روحانی باید قدردانی کنیم. بنده شاهد بودم که ایشان(دکتر روحانی) در آن دوران زحمات زیادی کشیدند. ایشان در هر دوره سیاست‌های نظام را اجرا می‌کردند. این طور نبود که آقای خاتمی و روحانی سر خود سیاستی را اعمال کنند، به فرض هم زمانی مسوولی پیدا شود که خلاف سیاست‌های نظام عمل کند، مگر چقدر می‌تواند روش خود را ادامه دهد؟».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دکتر لاریجانی از آینده نگرانی خاصی داشته‌اند؟ گفت:«باید در این‌باره با خود دکتر لاریجانی صحبت کرد تا ببینیم مساله چه بوده است».

اخبار اقتصادی: توجیهات عجیب وزیر جهادکشاورزی در مورد بحران شکر!

توجیهات عجیب وزیر جهادکشاورزی در مورد بحران شکر!


نوروز: در حالیکه واردات حدود سه میلیون تن شکر طی دو سال گذشته، صنایع شکر و نیز کشاورزان چغندرقندکار را با مشکلات گسترده مواجه کرده که اعتراضات اخیر کارگران صنایع نیشکر هفت‌تپه تازه یکی از آنها بوده، وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه‌ای به توجیه وضع موجود پرداخته و رقبای سیاسی را متهم ساخته است.

«محمدرضا اسکندری» در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شد: برخی از افراد سیاسی وارد داستان کارخانه نیشکر هفت‌تپه شده‌اند تا از آن بهره‌برداری کنند. این افراد خود در دولتهای قبل مدیر بوده و بی‌مدیریتی آنان در دولتهای قبل موجب شد تا امروز این کارخانه با مشکل مواجه شود.

وزیر جهاد کشاورزی بااشاره به اینکه «مشکل کارخانه هفت تپه هیچ ارتباطی با بحث شکر و واردات آن ندارد»، خاطر نشان کرد: در این کارخانه امروز حتی یک کیلوگرم شکر موجود نیست و مشکل آن در ارتباط با فرسوده بودن تجهیزات آن است.

وی با بیان اینکه‌ «کارخانه هفت تپه در دولت قبل به خاطر زیانده بودن کسی در مزایده آن حاضر نشد»، تصریح کرد: کسانی که خودشان عامل قضایای کارخانه مزبور بودند امروز مدعی شده‌اند که چرا این وضع پیش آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بدهی ‪ ۹۰‬میلیارد تومانی این کارخانه راه حل خروج از بن بست را «نوسازی تجهیزات» ذکر کرد و افزود: دولت تصمیم دارد تا با تامین تسهیلات لازم و نوسازی تجهیزات کارخانه نیشکر هفت‌تپه آن را تا سال ‪ ۱۳۸۹‬به سودهی برساند.

اظهارات مزروعی در این زمینه
گفتنی است پیش از این، «علی مزروعی» عضو کمیسیون برنامه جبهه‌مشارکت درباره بحران به وجود آمده در صنایع نیشکر هفت‌تپه خوزستان گفته بود: زمان روی کار آمدن دولت نهم، وزیر کشاورزی یکی از سیاست‌های اصلی‌اش را خودکفایی در تولیدات کشاورزی اعلام کرده و گفته بود پس از دو سال به خودکفایی در شکر می‌رسیم اما پس از دو سال صنایع تولید شکر با بحران ورشکستگی مواجه شده‌اند.

وی دراین‌باره به خبرنگار نوروز گفت: برای من عجیب است که چگونه در عین حال که وزارت کشاورزی به این سیاست معتقد بوده این اتفاق افتاده و از دو سال گذشته با کاهش تعرفه واردات شکر خام، موجبات واردات بسیار زیادتر از نیاز داخلی فراهم شده به گونه‌ای که طبق آمار گمرک ایران، نزدیک سه میلیون تن واردات انجام شده در حالی که نیاز مصرف داخلی کشور به واردات شکر حداکثر 600 هزار تن در سال است.

عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت گفت: بر این اساس در این دو سال به اندازه مصرف 5 سال واردات شکر صورت گرفته است بنابراین طبیعی است وقتی چنین اتفاقی می‌افتد کارخانه‌های تولید شکر و چغندرکاران با بحران مواجه شوند و این چیز غیرقابل پیش‌بینی نبوده و جای تعجب دارد که مسئولان دولتی نسبت به چنین وضعیتی حساس نبوده و سیاست‌گذاری نکرده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از چغندرکاران از کاشت این محصول منصرف شده‌اند و چون اتحادیه‌ای ندارند فقط کشت را رها کرده‌اند و نتوانسته‌اند اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

مزروعی افزود: از سوی دیگر کارخانه‌های تولید شکر و استحصال از نیشکر چون نتوانسته‌اند شکر تولیدی را به بازار عرضه کنند با بحران روبرو شده‌اند، این بحران به ویژه در کارخانه نیشکر هفت تپه خوزستان خود را نشان داده و کارخانه نیشکر هفت تپه به دلیل این که کارگران این کارخانه حقوق دو، سه ماه خود را دریافت نکرده‌اند در حال اعتصاب هستند.

وی تاکید کرد: کاهش تعرفه واردات شکر باعث شده که در حال حاضر با یک بحران کارگری در کارخانه‌های تولید شکر مواجه هستیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: به دلیل کاهش تعرفه‌های کالاهای کشاورزی تراز بازرگانی ایران در دو سال گذشته به شدت منفی شده و نشانه بسیار منفی نسبت به شعار خودکفایی دولت نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه «روند اقتصادی در کشور را منفی ارزیابی می‌کنم»، اظهار داشت: بر این باورم که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم مسایل و مشکلات اقتصادی بیشتری بروز خواهد کرد که بحران نیشکر هفت تپه یکی از نمونه‌های آن است.

مزروعی در پایان خاطرنشان کرد: نکته جالب در سناریوی شکر این است که با وجود یک چنین واردات زیادی که انجام شده قیمت شکر افزایش یافته و این جای سوال دارد.

تریبون آزاد «ستاره ها در اوین» در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد،

تریبون آزاد «ستاره ها در اوین» در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با گزارش تصویری 


خبرنامه امیرکبیر: تریبون آزاد دانشجویی «ستاره ها در اوین» در اعتراض به صدور احکام ناعادلانه و سنگین چندین سال حبس برای سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر امروز، ۳۰ مهرماه ۸۶، در این دانشگاه با حضور جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه های تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر مدیریت دانشگاه از روز گذشته با ممنوع الورود کردن ناگهانی همه اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی امیرکبیر و همچنین جمع کثیری از فعالین دانشجویی دانشگاه و همچنین فراخواندن کلیه نیروهای انتظامات دانشگاه سعی در جلوگیری از برگزاری این تریبون نمود.

کمیته انضباطی دانشگاه امیرکبیر به دستور دکتر رهایی روز گذشته ضمن تماس با خانواده کلیه فعالین دانشجویی از آن ها خواست از حضور فرزنداشان در تریبون آزاد امروز جلوگیری کنند. کمیته انضباطی خانواده دانشجویان را تهدید کرده بود در صورت حضور دانشجویان در این تجمع علاوه بر صدور حکم محرومیت از تحصیل برای ایشان، نیروهای امنیتی هم آن ها را دستگیر خواهند کرد.

 

انتظامات دانشگاه امیرکبیر همچنین به منظور کنترل بهتر ورود دانشجویان به دانشگاه از صبح امروز دو درب اصلی دانشگاه، درب ولیعصر و درب خیابان سعید، را مسدود کرده و ورود دانشجویان تنها از درب حافظ و درب خیابان رشت امکان پذیر بود.

گزارش های رسیده حاکی از آن است بعضی از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی امیرکبیر صبح امروز با درگیری شدید با نیروهای انتظامات دانشگاه توانستند وارد دانشگاه شوند. نیروهای انتظامات دانشگاه با ضرب و شتم محمداسماعیل سلمانپور، آرمان صداقتی و نریمان مصطفوی مانع ورود آن ها به دانشگاه شد. بلافاصله پس از درگیری انتظامات با دانشجویان به درخواست مدیریت دانشگاه، نیروهای انتظامی از کلانتری میدان فلسطین مقابل درب های دانشگاه مستقر شدند.

تدابیر امنیتی اندیشیده شده توسط دکتر رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، جهت کنترل ورود دانشجویان به حدی بود که حتی عده ای از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که کارت دانشجویی همراه نداشتند نتوانستند امروز وارد دانشگاه شوند. همچنین حضور نیروهای امنیتی در داخل و خیابان های اطراف دانشگاه امیرکبیر بسیار چشمگیر بود.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر با وجود تمام سنگ اندازی های مدیریت دانشگاه امیرکبیر ظهر امروز تریبون بزرگ «ستاره ها در اوین» با حضور جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و همچنین دانشجویان دیگر دانشگاه های تهران ساعت یازده و سی دقیقه، از جلوی دانشکده پلیمر آغاز شد.

دانشجویان شرکت کننده در این تریبون ابتدا با خواندن سرود یار دبستانی و ای ایران، از مقابل دانشکده پلیمر به سمت صحن اصلی دانشگاه راهپیمایی کردند و با تجمع دانشجویان در صحن دانشگاه تریبون آزاد آغاز شد.

در این تریبون، که گزارش کامل آن متعاقبا ارسال می شود، امیرحسین ایرجی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه علامه، و علی عبدی، عضو شورای مرکزی دانشگاه شریف، بیانیه های انجمن اسلامی دانشگاه علامه و شریف را در حمایت از سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر را قرائت کردند.

ادامه مجید شیخ پور و سجاد ویس مرادی، دو عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی امیرکبیر، اقدام به سخنرانی در این تریبون نمودند. و پس از آن یکی از دانشجویان دانشگاه علامه و خواجه نصیر سخنرانی کردند. علی عزیزی، علی وفقی و علی نیکونسبتی، از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، نیز در این تریبون سخنرانی کردند.

در پایان این تریبون پیام سه دانشجوی در بند، مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری که از زندان خطاب به دانشجویان تجمع کننده صادر کرده بودند قرائت شد. پس از اتمام تریبون دانشجویان در حالی که تصاویر سه دانشجوی در بند و پلاکاردهایی با مضامین «مرگ بر دیکتاتور» و «دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد»، در دست داشتند به سمت درب ولیعصر راهپیمایی کردند. دانشجویان شعار می دادند: «رهایی حیا کن دانشگاه رو رها کن»، «رهایی برو گمشو»، «رئیس بی لیاقت استعفا استعفا»، «مرگ بر دیکتاتور»، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین» و… .

گزارش کامل تریبون آزاد امروز به همراه گزارش تصویری متعاقبا ارسال می شود.

 

فریاد مرگ بر استبداد دانشجویان در دانشگاه پلی تکنیک

فریاد مرگ بر استبداد دانشجویان در دانشگاه پلی تکنیک٬ با آغاز تجمع دانشجویی تمامی کلاسهای دانشگاه پلی تکنیک تعطیل شده است


ادوارنیوز: در پی فراخوان انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک تهران دانشجویان این دانشگاه به همراه دانشجویان عضو انجمنهای اسلامی دانشگاههای مختلف شهر تهران از ظهر امروز در اعتراض به صدور احکام سنگین حبس برای احمد قصابان، احسان منصوری و مجید توکلی در صحن دانشگاه امیرکبیر تجمع کردند

به گزارش  خبرنگار ادوارنیوز تمامی کلاسهای درس در دانشگاه پلی تکنیک از ظهر امروز و به دنبال آغاز تجمع و تریبون آزاد دانشجویی به حال تعطیل در آمده است و این در حالی است که نیروهای پلیس ضد شورش با استقرار در برابر دربهای خروجی دانشگاه پلی تکنیک تجمع دانشجویان را زیر نظر گرفته اند.

دانشجویان در ابتدا با برگزاری تریبون آزاد به سخنان فعالان دانشجویی دانشگاههای مختلف شهر تهران و بیانیه های صادره از سوی انجمنهای اسلامی گوش فرا دادند و سپس با راهپیمایی در صحن دانشگاه پلی تکنیک و سر دادن شعارهایی همچون" دانشجومی میرد ذلت نمی پذیرد" این آخرین اخطار است جنبش دانشجویی آماده قیام است" زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و سر دادن سرودهای ای ایران و یار دبستانی تجمع خود را ادامه دادند. دانشجویان همچنین با سر دادن شعار "دریای خزر حق مسلم ماست " نسبت به کوتاهی دولت در برابر تضییع حقوق ایران توسط همسایگان شمالی در دریای خزر اعتراض کردند.

این تجمع دانشجویی تا ساعت 14 ادامه داشت. گزارشهای تکمیلی در این خصوص متعاقبا ارسال می گردد

 

سازمان ادوار تحکیم از موضع دفاع از حقوق بشر کوتاه نخواهد آمد

عبدالله مومنی: سازمان ادوار تحکیم علیرغم تمامی فشارها از موضع دفاع از حقوق بشر کوتاه نخواهد آمد 


عبدالله مومنی که هم اکنون عضو شورای مرکزی و سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم) ‏است، طی دو سال اخیر یکی از شفاف ترین "صداهای اعتراض به نقض حقوق بشر" در ایران بوده است. او ‏به خاطر فعالیتهای حقوق بشری اش چند نوبت به زندان رفته است. او آخرین بار 18 تیر سال جاری و به ‏دنبال حمله ی مسلحانه ی نیروهای امنیتی به دفتر سازمان دانش آموختگان بازداشت شد.‏‎ ‎مومنی این بار وقتی ‏آزاد شد‎ 14‎‏ کیلو وزن کم کرد و به شدت بیمار شد. آنچه بر عبدالله مومنی در زندان گذشت تا زمینه ساز این ‏بیماری و آن کمبود وزن شود، هنوز هم محل سئوال فعالین حقوق بشر است. مومنی اما خود تا کنون در این ‏باره‎ ‎در مجامع رسمی سکوت کرده است. مومنی با روز در مورد نقض گسترده حقوق بشر در ایران سخن ‏گفته است. متن مصاحبه در پی می آید.‏

 

عبدالله مومنی در مصاحبه با روز با انتقاد شدید از "نقض گسترده، نهادین و سازمان یافته ی حقوق بشر و ‏آزادیهای مدنی و برخوردهای غیر عقلانی و خلاف قانون حاکمیت با فعالان سیاسی، اصحاب رسانه، ‏دانشجویان، زنان، معلمان و کارگران" تصریح می کند: "سازمان ادوار تحکیم علیرغم آنکه خود تحت ‏شدیدترین فشارهای امنیتی و قضایی قرار دارد، هیچ گاه از موضع دفاع از حقوق بشر کوتاه نخواهد آمد و ‏دفاع از حقوق محذوفان و حاشیه نشینان قدرت، بدون در نظر گرفتن مرزبندیهای غلط خودی و غیر خودی ‏همچنان از اولویت های اصلی این سازمان است". ‏

عبدالله مومنی با تشریح موارد مختلف نقض آزادیهای مدنی و حقوق بشر در ایران می گوید: "ناقضان حقوق ‏بشر در ایران به گونه ای سازماندهی شده، هرگونه تلاش فعالان تحولخواه برای حضور در عرصه عمومی ‏را سرکوب می کنند".‏

‎نقض حقوق بشر در دانشگاه‎

تحلیل مومنی از وضعیت حقوق بشر در ایران از دانشگاه آغاز می شود.‏‎ ‎او‎ ‎دانشجویان را در صف اول ‏برخورد با اقتدارگرایان می بیند و می گوید:‏‎ ‎‏"در دو سال گذشته دولتمردان و نهادهای امنیتی از هیچ تلاشی ‏برای سرکوب فعالان دانشجویی و مرعوب ساختن آنها در جهت خاموش کردن صدای دانشگاه به عنوان ‏مهمترین نقطه شکل گیری رخدادهای سیاسی و مدنی فرو گذار نکرده اند".‏

دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، صدور احکام سنگین زندان برای احسان منصوری، مجید توکلی و ‏احمد قصابان، 3 دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک را نمونه ای مشخص از عزم نهادهای خاص برای انتقام جویی ‏و عقده گشایی نسبت به دانشجویان ارزیابی می کند و می افزاید:‏‎ ‎‏"انتشار جنجالی نشریات موهن در دانشگاه ‏امیرکبیر و آغاز تبلیغات بر ضد دانشجویان به فاصله چند ساعت از انتشار نشریات، بازداشت گسترده فعالان ‏دانشجویی دانشگاه پلی تکنیک، اخبار و گزارشهای مربوط به آزار و اذیت دانشجویان بازداشت شده و فشار ‏بر آنان برای اعتراف ساختگی، به گونه ای که رییس دستگاه قضایی کمیته ای را مامور به رسیدگی به این ‏گزارشها کرد، برگزاری دادگاه غیر علنی و صدور احکام غیر متناسب با اتهام و طویل المدت زندان برای 3 ‏دانشجوی دستگیر شده، همه حکایت از وجود سناریویی از پیش تعیین شده برای سرکوب و ارعاب جریان ‏دانشجویی دارد". ‏

وی همچنین با اعتراض به بازداشت صباح نصری و هدایت غزالی دو دانشجوی کرد، به صدور احکام کم ‏سابقه کمیته های انضباطی برای فعالان دانشجویی در دانشگاههای مختلف اشاره می کند و می گوید:‏‎ ‎‏"بسیاری ‏از دانشجویان در دو سال اخیر با احکام کمیته های انضباطی از یکی از بدیهی ترین حقوق شهروندی، یعنی ‏حق تحصیل محروم شده اند". ‏

مومنی در این ارتباط به صدور احکام انضباطی برای 31 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، از جمله رشید ‏اسماعیلی عضو کمیته حقوق بشر سازمان ادوار تحکیم اشاره دارد:‏‎ ‎‏"بسیاری از دانشجویان در دانشگاههای ‏مختلف به دلیل تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد انجمنهای اسلامی و زیر پا گذاشتن محدودیتهای غیرقانونی ‏ایجاد شده برای تشکلهای دانشجویی، از تحصیل در دانشگاه محروم شده اند". ‏

سخنگوی سازمان ادوار تحکیم اضافه می کند:‏‎ ‎‏"با کمال تاسف روسای انتصابی از سوی دولت نهم در ‏دانشگاهها به جای دفاع از حقوق دانشجویان و دفاع از آنان در برابر فشارهای نیروهای خارج از دانشگاه، ‏خود مدعی شماره اول برخورد و قلع و قمع دانشجویان شده اند".‏

عبدالله مومنی محروم کردن دانشجویان پذیرفته شده در دوره کارشناسی ارشد را روش ابداعی از سوی دولت ‏نهم و نهادهای خاص برای رهایی یافتن از فعالیتهای آزادیخواهانه و دموکراتیک دانشجویان می داند:‏‎ ‎‏"در ‏حالی که در سال گذشته بسیاری از فعالان دانشجویی از جمله مهدی امینی زاده، پیمان عارف و حامد ‏حسندوست از تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی محروم شدند، امسال نیز تعداد زیادی از داوطلبان ‏کارشناسی ارشد به دلایلی غیر آموزشی از تحصیل بازماندند؛ به گونه ای که سازمان سنجش در اقدامی ‏فضاحت بار از ارایه کارنامه آموزشی به این داوطلبان خوددداری کرد و بیم آن میرود که از سالهای آینده ‏اجازه شرکت در کنکور کارشناسی ارشد هم به فعالان دانشجویی داده نشود". ‏

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران ضمن محکوم کردن صدور احکام حبس تعلیقی برای امین بزرگیان، ‏سعید قاسمی نژاد و امیرحسین اعتمادی به دلیل شرکت در اعتراضات دانشجویی سال 82، آن را ناشی از ‏نگرش حاکم بر دستگاه قضایی مبنی بر قرار دادن شمشیر دموکلوس بر سر فعالان مدنی و سیاسی برای ‏مرعوب ساختن و متوفق کردن فعالیتهای آنان می داند و با اشاره به بازداشت ابوالفضل جهاندار و سعید ‏درخشندی می گوید:‏‎ ‎‏"بیش از 15 ماه از بازداشت این دو فعال دانشجویی می گذرد در حالیکه آنان از بسیاری ‏از حقوق مصرح زندانیان سیاسی و عقیدتی محروم بوده اند". ‏

عبدالله مومنی اخراج اساتید دانشگاه را یادآور خاطرات تلخ برخوردهای حذفی با دانشگاه در انقلاب فرهنگی ‏می خواند:‏‎ ‎‏"اخراج و یا بازنشسته کردن اساتیدی همچون دکتر بشیریه، دکتر غلامعباس توسلی و دکتر سمتی ‏نشان از دست اندازی حاکمیت به نهاد دانشگاه و نقض استقلال و آزادیهای آکادمیک است". ‏

مومنی اعمال محدودیت بر دکتر کدیور را ناشی از تلاشهای روشنگرانه وی برای اصلاح برداشتهای جزم ‏اندیش از اسلام می داند و اضافه می کند:‏‎ ‎‏"کدیور همواره در نقد صاحبان قدرتی که از امتیازهای خاص ‏برخوردارند پیشگام بوده است واینگونه فشارها و محدودیت ها در راستای کنار زدن وی به عنوان چهره ای ‏موثر در عرصه عمومی و در عین حال به عنوان شخصیتی محبوب وصادق که برای دانشگاهیان و فعالین ‏سیاسی مورد تکریم است صورت میگیرد".‏

دبیر سابق تشکیلات دفتر تحکیم با اعتراض به نقض حقوق مسلم وبدیهی دکتر جواد کاووسیان عضو سابق ‏شورای عمومی دفتر تحکیم، محرومیت وی از ادامه تحصیل در مقطع دکتری، در حالیکه حائز رتبه یک ‏دانشگاه شده و ممنوعیت اش در تدریس، در شرایطی که در سال گذشته به عنوان پزوهشگر نمونه دانشگاه ‏انتخاب گردیده، این برخوردها راحاکی از کینه جویی نهادهای امنیتی در ارتباط با فعالین سابق دانشجویی می ‏داند.‏

مومنی در عین حال تصریح می کند که این "فشارهای بی سابقه و انتقامجویانه نسبت به دانشگاه و ارعاب و ‏تهدید فعالان دانشجویی بر بدنه دانشجویی تاثیری نداشته و واکنش یکپارچه اعتراضی دانشجویان به حضور ‏رییس دولت نهم در دانشگاه پلی تکنیک و به فاصله کمتر از یک سال بعد در دانشگاه تهران حکایت از ارعاب ‏ناپذیری بدنه دانشجویی دانشگاه به عنوان مهمترین عنصر آزادیخواه در جامعه دارد".‏

‎نقض حقوق زنان‎

بعد از دانشگاه، جنبش زنان و مسائل مربوط به آن، موضوعی است که عبدالله مومنی به آن می پردازد. ‏مومنی با اشاره به برخوردهای انجام شده با زنان، تایید حکم دو سال حبس تعلیقی برای بهاره هدایت، عضو ‏شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال جنبش زنان را شاهدی دیگر بر نقض آشکار حقوق بشر و آزادیهای ‏مدنی در ایران می خواند. ‏

وی با اشاره به سخنان احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا مبنی بر آزادی‎ ‎‏"کامل" و بی نظیر زنان در ایران می ‏گوید این ادعاها خلاف آن چیزی است که مشاهده می شود، و زنان ایرانی با محدودیت ها ومحکومیت های ‏شدیدی در قبال فعالیت های مدنی وبرابری طلبانه خود روبرو هستند. مومنی با اشاره به محکومیت دو سال ‏حبس برای هدایت به دلیل شرکت در تجمع زنان در میدان هفت تیر، می افزاید:‏‎ ‎‏"اگر چه سخنان ریس ‏جمهور بدلیل تناقض با واقعیت موجود در کشور موجب تعجب افکار عمومی و رسانه های بین المللی است، ‏اما فعالان تحولخواه ایرانی با این نوع دروغگویی ها آشنایی دارند چرا که با کمال تاسف، دروغگویی به ‏نوعی رویه ی معمول در میان مسئولان دولت نهم تبدیل شده است".‏

سخنگوی سازمان دانش آموختگان در نظر گرفته شدن چنین حکمی برای هدایت را به فعالیتهای مدنی وی ‏مرتبط می داند:‏‎ ‎‏"بهاره هدایت در سالهای اخیر نقش بسزایی در آشنا سازی فعالان دانشجویی با مطالبات به ‏حق زنان و همچنین تلاش برای استیفای حقوق دانشجویان دختر به عنوان جنسیت اکثریت در دانشگاهها داشته ‏و یکی از صادقترین فعالان دانشجویی محسوب می گردد. همین دلایل موجب برخورد حاکمیت با وی و نقض ‏حقوق شهروندی و آزادیهای مدنی او شده است". ‏

عبدالله مومنی صدور احکام سنگین برای سایر فعالان جنبش زنان از جمله فریبا داوودی مهاجر، عضو ‏شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم، نوشین احمدی و پروین اردلان، بازداشت روناک صفار زاده از ‏فعالین کمپین در سنندج و صدور احکام محکومیت به جرم اقدام علیه امنیت ملی برای دانشجویان عضو کمپین ‏تنها به دلیل جمع آوری امضا و همچنین برخوردهای غیرانسانی و غیرقانونی صورت گرفته با فعالان جنبش ‏زنان در شهر خرم آباد را ناشی از عزم جدی حاکمیت برای برخورد با جنبش زنان وتخطئه ی کمپین یک ‏میلیون امضا می داند:‏‎ ‎‏"تلاشهای منسجم زنان در عرصه عمومی برای شناساندن حقوق نقض شده زن در ‏قوانین ایران، نمونه ای موفق از حضور فعالان تحولخواه در جامعه مدنی با تکیه بر خواسته های طبیعی اما ‏زیر پا گذاشته شده جمعیت عظیم زنان کشور است و باید از سوی سایر فعالان سیاسی و مدنی مورد حمایت ‏قرار گیرد". ‏

مومنی در عین حال تاکید می کند:‏‎ ‎‏"این حمایت هم اکنون از سوی فعالان تخولخواه به نحو لازم صورت نمی ‏گیرد". ‏

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران با محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته در شهر خرم آباد با ‏اعضای کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین ضد زن، می افزاید:‏‎ ‎‏"این برخوردهای غیر اخلاقی و غیر ‏انسانی که شنیدن آن برای هر انسان آزاده ای آزار دهنده است، در صورت عدم واکنش فعالان سیاسی و مدنی ‏به اشکال بدتری نیز قابلیت تکرار خواهد داشت". ‏

‎نقض حقوق فعالان صنفی‎

برخوردهای صورت گرفته با فعالین حقوق صنفی خصوصا معلمان، بخشی دیگر از اعتراض کلی عبدالله ‏مومنی به وضعیت حقوق بشر در ایران را تشکیل می دهد.‏

وی برخوردهای صورت گرفته با معلمان در دولت نهم را از تلخ ترین موارد نقض حقوق بشر در سالهای ‏اخیر می خواند:‏‎ ‎‏"در حالی که قشر معلم از سوی تمامی افراد جامعه به عنوان قشری محترم و زحمتکش ‏شناخته می شوند، بی حرمتی ها و رفتار غیر قانونی با فعالان صنفی معلمان نشان از دروغ بودن سخنان ‏دولتمردان مبنی بر توجه به خواسته های معیشتی شهروندان است". مومنی تصریح می کند:‏‎ ‎‏"حاکمیت از آن ‏بیم دارد که به نتیجه رسیدن تلاشهای معلمان برای مطالبه حقوق صنفی، تجربه ای برای سایر گروهها برای ‏پیگیری مطالباتشان گردد". ‏

سخنگوی سازمان ادوار هدف اصلی از صدور احکام سنگینی همچون تبعید و یا منتظر به خدمت برای فعالان ‏صنفی معلم را در جهت "ایجاد فشار اقتصادی و روانی بر معلمانی که تنها پیگیر بدیهی ترین حقوق صنفی ‏خود هستند"‏‎ ‎ارزیابی می کند. ‏

‎فعالان قومی و نقض حقوق بشر‏‎

مومنی یکی دیگر از موارد نقض حقوق بشر در ایران را نقض حقوق قومیت ها می داند و می گوید:‏‎ ‎‏"نحوه ‏رفتار نهادهای امنیتی با فعالان قومی و مطالباتشان به نوعی پاک کردن صورت مسئله است".‏

مومنی با اشاره به بازداشت سعید متین پور و جلیل غنی لو، با گذشت بیش از 5 ماه از زندانی شدن این دو ‏فعال سیاسی و قومیتی زنجان و نگهداری آنها در شرایط سخت زندان، ادامه بازداشت بهروز صفری ‏وهمسرش لیلا صفری، عبدالله عباسی وکامرانی اشاره می کند: "سعید متین پور فعال سیاسی ویکی از فعالین ‏قومی مسالمت جو در استان زنجان، بیش از 5 ماه است در زندان ودر سلول انفرادی به سر می برد و از ‏حقوق قانونی یک متهم نظیر حق دستیابی به وکیل وملاقات با خانواده ومشخص شدن اتهام و روند دادرسی ‏پرونده، محروم است. متاسفانه با گذشت ماهها از بازداشت متین پور وسایر فعالین قومی مسالمت جو ‏همچنان حقوق اساسی واولیه شهروندی شان نادیده انگاشته می شود.این نقض حقوق در حالی اتفاق می افتد که ‏نیروهای موسوم به اصلاح طلب در حامعه نیز با بی تفاوتی از کنار این نقض قانون وحقوق می گذرند".‏

سخنگوی سازمان ادوار تحکیم در عین حال تاکید می کند:‏‎ ‎‏"پیگیری مطالبات قومی تنها در چارچوب پذیرش ‏تمامیت ارضی ایران و منافع ملی کشورمان قابل تحقق خواهد بود و برخوردهای حذفی با فعالین صادقی ‏همچون متین پور که به این چارچوبها پایبند وملتزم بوده اند، به تقویت سایر گرایشهای قومی با دیدگاههای ‏غیر قابل قبول ومضر به منافع ملی و تمامیت ارضی منجر خواهد شد".‏

‎برخورد با جنبش کارگری‎

مومنی در مورد برخورد با کارگران، با ابراز نگرانی از وضعیت منصور اسانلو با گذشت چندین ماه از ‏بازداشت وی، می گوید:‏‎ ‎‏"اسانلو در حالیکه دارای مشکلات جسمی است، به دلیل نقض حقوق شهروندی اش، ‏ازحقوق قانونی خویش محروم شده است".‏

سخنگوی ادوار تحکیم ضمن اعتراض به تداوم بازداشت اسانلو و ابراهیم مددی رهبران سندیکای اتوبوسرانی ‏تهران، برخوردهای صورت گرفته با فعالان کارگری را به علت تلاش آنها برای پیگیری مطالبات صنفی در ‏چارچوب احیای سندیکایی مستقل از حکومت می داند و می گوید:‏‎ ‎‏"دولت نهم نسبت به نهادهای غیر دولتی و ‏تشکلهای مدنی به شدت بدبین است و هرگونه حرکت برای سازماندهی گروههای مدنی را سرکوب می کند". ‏

مومنی همچنین با اشاره به بازداشتهای انجام شده در شهریور ماه و همچنین دستگیری برخی فعالان حقوق ‏بشر از جمله سپیده پور آقایی، نسبت به عدم رعایت حقوق مدنی و شهروندی ایشان ابراز نگرانی می کند و ‏خواستار تحقق حقوق قانونی این افراد است.‏

‎آزادی های اجتماعی، حق حیات و امنیت‎

آزادیهای اجتماعی از جمله مواردی است که فعالین سیاسی در ایران کمتر در قبال محدود سازی و نقض آن ‏اعتراض می کنند. عبدالله مومنی ضمن انتقاد از نگاه تقلیل گرایانه ی موجود بین نیروهای سیاسی در مورد ‏حقوق بشر و منحصر کردن حقوق بشر در ازادیهای سیاسی، آزادیهای اجتماعی را نیز از حمله حقوق بنیادین ‏و مهم انسانها می داند و با انتقاد صریح از نقض آزادیهای اجتماعی و تعرض به حریم خصوصی افراد، از ‏عملکرد نیروی انتظامی طی ماههای اخیر انتقاد می کند. وی با تاکید بر آزادی سبکهای مختلف زندگی در ‏چارچوب حقوق بشر، نحوه ی برخورد با زنان و دختران و پسران جوان در خیابانها را مخالف با حقوق بشر ‏و ناقض تعهدات دولت ایران در اجرای میثاق حقوق مدنی- سیاسی ارزیابی می کند.‏

به عقیده مومنی اگر چه حفظ امنیت از وظایف اولیه و از تکالیف حکومتهاست، ولی حکومت و پلیس به بهانه ‏ی حفظ امنیت نباید به گونه ای عمل کنند که خود موجد احساس نا امنی و وحشت در شهروندان باشند: "هیچ ‏کس مخالف برخورد با افرادی نیست که اعمالشان مخل امنیت شهروندان است، منتها برخورد با این افراد نیز ‏باید در چارچوب قانون و موازین حقوق بشر باشد. هرکسی با هر اتهامی باید از فرآیند دادرسی عادلانه بهره ‏مند گردد و کلیه ی حقوق انسانی اش رعایت شود. در واقع حفظ امنیت تنها با رعایت حقوق بشر ممکن است ‏و نادیده گرفتن حقوق بشر و قانون در راه حفظ امنیت نوعی نقض غرض است". مومنی از همین زاویه موج ‏اعدامهای اخیر را مورد انتقاد قرار می دهد و ضمن تاکید بر حرمت و اهمیت حق حیات در آموزه های ‏انسانی، خواهان پیوستن ایران به پروتکل الحاقی میثاق حقوق مدنی-سیاسی پیرامون لغو مجازات اعدام می ‏شود:‏‎ ‎‏"انتظار این است که حاکمیت به تعهدات بین المللی اش در قبال حفظ و رعایت حقوق بشر پایبند باشد".‏

‎فعالیت احزاب‎

سخنگوی سازمان ادوار تحکیم، به بدبینی و نگاه متوهمانه حاکمان به احزاب و گروههای سیاسی را نیز اشاره ‏دارد. او با توجه به‎ ‎‏"شرایطی که کشور به دلیل عملکردهای غلط و غیر عقلانی، زیر شدیدترین فشارهای ‏تبلیغاتی و اقتصادی جهانی قرار دارد" نحوه برخورد با احزاب سیاسی و گروههای مدنی و استفاده از ‏راهکارهای خشونت امیز و امنیتی برای ارعاب آنان را نشان ترس حاکمیت از اقبال مردم به گروه هایی که ‏همواره منافع مردم و کشور را مد نظر داشته اند می داند و با اشاره به فشارهای وارده بر احزاب سیاسی و ‏جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر نهضت آزادی ایران می گوید:‏‎ ‎‏"جلوگیری از برگزاری یک فریضه ی ‏مذهبی که در دوران شاه هم برگزار می شده، در حکومتی که ادعای اسلام خواهی اش گوش فلک را کر کرده ‏است تاسف بار است. دولتمردان ما حتی از امکان ایراد سخنانی بر خلاف میلشان در یک فریضه مذهبی نیز ‏در هراس و توهم بسر می برند". ‏

محکومیت بازداشت عمادالدین باقی و هادی قابل از دیگر موارد مورد تاکید سخنگوی ادوار تحکیم است.، ‏مومنی تصفیه حساب با عماد باقی به دلیل نهادسازی در عرصه مدنی و تلاش برای تقویت عملی و فارغ از ‏هیاهوی حقوق بشر را مهمترین دلیل بازداشت وی می داند و می افزاید:‏‎ ‎‏"امروز دفاع از حقوق باقی به غیر ‏از فعالین حقوق بشر وظیفه ی همه ی کسانی است که او فداکارانه از حقوقشان، فارغ از هر گرایش ‏ایدئولوژیک و سیاسی دفاع کرد، اکنون نباید اجازه داد یکی از سرشناس ترین و فعالترین خدمتگزاران حقوق ‏بشر در ایران تنها بماند".‏

وی همچنین در خصوص ادامه بازداشت هادی قابل می گوید:‏‎ ‎‏"برخورد با یک روحانی نوگرا و روشن بین که ‏در شورای مرکزی جبهه مشارکت عضویت دارد، نشان از عقده گشایی بخشهای از حاکمیت وتسویه حساب ‏با احزاب و گروههای سیاسی اصلاح طلب است".‏

مومنی مصاحبه را با دعوت همه ی فعالین سیاسی و مدنی به توجه ویژه نسبت به "حقوق بشر" خاتمه می ‏دهد. به نظر مومنی آنچه می تواند معیار دوری و نزدیکی نیروهای سیاسی به هم باشد میزان اعتقاد و پایبندی ‏عملی این نیروها به حقوق بشر است. مومنی معتقد است: "صحبت از حقوق بشر کافی نیست. باید دید چه ‏کسانی عملا در صحنه ی پیکار با نقض حقوق بشر حضور دارند و اگر لازم باشد حاضرند در این راه هزینه ‏بدهند".

اخبار سیاسی: موسی غنی‌نژاد:پوپولیست‌ها در آغاز دوران افول

موسی غنی‌نژاد:پوپولیست‌ها در آغاز دوران افول قرار گرفته اند


اعتمادملی-آرش احمدی:موسی غنی‌نژاد استاد دانشگاه و از کارشناسان اقتصادی است که در این گفت‌و‌گو، عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده است. از نظر غنی‌نژاد، اگر دو دوره قبلی ریاست‌جمهوری در ایران را عصر اصلا‌حات اقتصادی و عصر اصلا‌حات سیاسی بدانیم که مجریان آن، هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی بودند، دوره جدید را باید عصر پوپولیسم نامید. وی با تشریح اینکه در دهه اول انقلا‌ب اقتصاد و دولت‌محور حاکم بود، اما هاشمی‌رفسنجانی به‌ سمت اقتصاد بازار آزاد حرکت کرد، می‌گوید، اما پوپولیست‌ها این روند را متوقف کرده‌اند.


وی می‌افزاید: در دولت جدید گرچه ایده‌ها و نیت‌های خوبی مطرح می‌شود، اما گفتار آنها مبهم و عملکردشان بر‌خلا‌ف حتی همان گفته‌هایشان است. غنی‌نژاد مثلا‌ً به رویکرد اقتصادی دولت اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد پوپولیست‌ها، اقتصاد دولتی را نفی می‌کنند، اما جایگزین آن‌ را اقتصاد خصوصی که در دنیا نتایج موفقی داشته است، نمی‌دانند، بلکه صحبت از اقتصاد مردمی می‌کنند، درحالی‌که اصلا‌ً معلوم نیست اقتصاد مردمی چه تعریفی دارد و جالب‌تر اینکه در عمل موجب تضعیف پایه‌های اقتصاد خصوصی نیز می‌شوند. به عقیده این استاد دانشگاه، پوپولیسم همیشه در جوامعی که دوره گذار اقتصادی را طی می‌کنند، به ‌ظهور می‌رسند، اما دوره آنها موقتی است. وی ریشه شکل‌گیری این تفکر را ناکامی دولت‌های گذشته در آزاد کردن اقتصاد و اصلا‌حات اقتصادی می‌داند و می‌گوید زمانی که وضعیت عمومی مردم بهبود آشکاری پیدا نمی‌کند، پوپولیست‌ها در عرصه سیاسی ظاهر می‌شوند و به مردم وعده می‌دهند که ما می‌توانیم به خواست‌های شما پاسخ بدهیم. غنی‌نژاد می‌افزاید: اما این پایان راه نیست، بلکه پوپولیست‌ها زودتر و بدتر از مدیران قبلی موجب نارضایتی می‌شوند، چرا که وعده‌های بیشتری می‌دهند و انتظارات را بالا‌تر می‌برند. این اقتصاددان در عین حال معتقد است در جوامعی مثل ایران و به سبب درآمدهای نفتی ممکن است این نارضایتی به تعویق بیفتد، اما هیچگاه کاهش پیدا نمی‌کند. وی می‌گوید: پوپولیست‌های ایرانی هم‌اکنون وارد دوران افول خود شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنم که مردم در انتخابات مجلس هشتم برای رهایی از این وضعیت، مشارکت بیشتری کنند. دکتر غنی‌نژاد معتقد است که در صورت افزایش تحریم‌ها، اوضاع احتمالا‌ً به نفع اصولگرایان و پوپولیست‌ها خواهد بود تا فضای سیاسی داخل را ببندند، هرچند که نارضایتی‌ها نیز آتش زیر خاکستر خواهد بود.





آقای دکتر شاید بد نباشد سوال اول را به این شکل طرح کنم که جامعه ایران الا‌ن سه عصر را پشت سر گذاشته که معروف به عصر جنگ، عصر سازندگی و عصر توسعه سیاسی است. حالا‌ اگر مورخان یا پژوهشگران، ناظران و حتی افکار عمومی بخواهند به عصر چهارم انقلا‌ب هم اسمی بدهند، شما فکر می‌کنید دوره را به چه عنوانی می‌توان نام نهاد؟


آن سه دوره‌ای که شما اشاره کردید، سه دوره‌ای است که در حقیقت بیشتر از جنبه مثبت و از سوی طرفداران، اسم‌گذاری شده و بعداً به اینها معروف شده است. غیر از البته دوره جنگ که یک واقعیت است و همه روی آن توافق دارند. دوره سازندگی و دوره اصلا‌حات اجتماعی یا اصلا‌حات سیاسی - اصلا‌حات به‌طور کلی که دوره آقای خاتمی و دوره آقای رفسنجانی باشد - در حقیقت دوره‌هایی است که آن گروه‌هایی که بر سر کار بودند، به این شکل، این دوره‌ها را نام‌گذاری کردند. بنابراین اگر آن روال را بخواهیم رعایت کنیم، باید از خود این آقایانی که در این دو سال بر سر کار هستند، بپرسیم که چه اسمی می‌شود برای آنها گذاشت. حالا‌ این اسم‌گذاری به نظر من خیلی مهم نیست. من معتقد هستم که باید از زاویه تحلیلی، گذشته ایران و فعل و شرایط حال حاضر ایران را بررسی کنیم.


منظور آن رویکردها، برنامه‌ها و سیاستگذاری‌هایی است که این دولت‌ها در آن دوره داشتند. حالا‌ ما با نتایجش کاری نداریم. دوره جدید هم که آغاز شده از نظر شما مثلا‌ً عدالت‌گرایی، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض آنگونه که در دوره‌های قبل اصلا‌حات اقتصادی یا سیاسی به عنوان یک برنامه عمل و منشأ سیاستگذاری بوده، هست یا نه؟


ببینید من معتقد هستم که بعد از انقلا‌ب یک ایدئولوژی دولتمدار بر ایران حاکم بود، البته من بیشتر از زاویه اقتصادی مسأله را تحلیل می‌کنم و تأکید را روی نظام اقتصادی می‌گذارم. نظام سیاسی هم البته از آن جدا نیست. در دوره 10 ساله اول یعنی تا سال 67 که جنگ تمام شد و سال 68 که دولت آقای هاشمی سر‌کار آمد، تقریباً ما می‌توانیم بگوییم آن چیزی که بر ایران حاکم بود، یک اقتصاد دولتمدار، دولت‌محور و معتقد به سیاست‌های توزیعی و کمتر معتقد به سیاست‌های بازار، کسب و کار، رقابت و حتی کم‌توجه به سیاست خارجی بود. یعنی یک اقتصاد درون‌گرا و بی‌اعتنا به دنیای بیرون و اقتصاد جهانی که بیشتر متعصب از ایدئولوژی سوسیالیستی و بی‌اعتماد به نظام بازار و بخش خصوصی، در دوره 10 ساله اول در ایران حاکم بود. البته معنای این حرف آن نیست که اجماع کاملی روی این ایدئولوژی بوده، گروه‌های منتقدی هم بودند. آنهایی که بعداً به راست‌ها یا محافظه‌کارها معروف شدند، منتقد دولت آقای موسوی در آن زمان بودند. در هر صورت آن دوره را اگر صرفاً دوره جنگ ندانیم و از نظر اقتصادی بخواهیم آن را تحلیل کنیم، من می‌گویم دوره حاکمیت کامل دولت بر اقتصاد یا نظام اقتصادی دولت‌محور بود. آن چیزی که در دوره آقای هاشمی به‌خصوص در دوره اول اتفاق می‌افتد، نوعی تلا‌ش برای بیرون آمدن از وضعیت اقتصاد دولتی است. خصوصی‌سازی، آزادسازی، باز کردن اقتصاد به طرف دنیای بیرون، ارتباط برقرار کردن با اقتصاد جهانی و همه اینها را من در اصلا‌حات اقتصادی خلا‌صه می‌کنم. منتهی این سیاست به‌طور کامل نتوانست اجرا شود. حالا‌ این مساله دلا‌یل مختلفی دارد که عمده آن، ایدئولوژی چپ حاکم بر ایران بود که هنوز هم هست و به نظر من بیشترین مانع را ایجاد کرد، به‌طوری که راستگرایانی که یک زمانی خودشان منتقد چپ‌ها در دوره آقای موسوی بودند، در دوره آقای هاشمی متحد چپ‌ها در انتقاد از سیاست‌های اصلا‌حات اقتصادی می‌شوند. بنابراین دوره اول آقای هاشمی را من می‌توانم بگویم که دوره شروع اصلا‌حات اقتصادی است، علی‌رغم آنکه دستاوردهای مهمی هم به نظر من داشت، ولی کامل نمی‌شود و در دوره دوم از سال 72 و 73 به‌این طرف،‌در واقع معلق می‌شود. آقای خاتمی وقتی که سر کار می‌آید، در واقع تأکید را بیشتر روی بحث جوان‌ها، زن‌‌ها، حقوق مدنی و مباحث غیر‌اقتصادی، عمدتاً اصلا‌حات سیاسی می‌گذارد. به‌خاطر این هم هست که آن دوره معروف شد به دوره اصلا‌حات سیاسی. اگر دوره آقای هاشمی را بگوییم اصلا‌حات اقتصادی، این دوره اصلا‌حات سیاسی است. از نظر دستاوردها یا شکست‌های آن به لحاظ سیاسی - اقتصادی می‌توانیم بگوییم که دوره اول آقای خاتمی دوره خوبی از نظر اقتصادی نیست، چون اصلا‌حات اقتصادی که در دوره دوم هاشمی متوقف شده بود، در دوره اول خاتمی با همان روزمرگی ادامه پیدا می‌کند. یعنی یک نوع بلا‌تکلیفی اقتصادی بر نظام تصمیم‌گیری ما در دوره اول آقای خاتمی حاکم است، تا می‌رسیم به برنامه سوم توسعه که در سال 79 آماده می‌شود. اما آنجا می‌بینیم که دوباره یک نوع ایده اصلا‌حات اقتصادی شاید منسجم‌تر و بهتر از قبل شکل می‌گیرد که قاعدتاً در دوره دوم آقای خاتمی باید به اجرا گذاشته می‌شد که آن هم به دلا‌یلی به آن صورتی که تهیه شده بود، تحقق پیدا نکرد. بخشی از آنها البته اجرا می‌شود که دستاوردهایش، به نظر من دستاوردهای مثبت و خوبی بود. مثلا‌ً یکسان‌سازی نرخ ارز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، اصلا‌ح قانون مالیات‌های مستقیم و... گام‌های مثبتی است که برداشته می‌شود، ولی سیاست‌هایی که ناظر بر آزادسازی اقتصاد، برقرار کردن مکانیزم بازار و خروج دولت از دخالت و دستکاری در نظام بازار بود، در این دوره هم مانند دوره آقای هاشمی متوقف و معلق می‌شود. مثلا‌ً اصلا‌ح ساختار قیمت‌ها که در دوره آقای هاشمی مطرح بود، اما متوقف ماند، در دوره دوم آقای خاتمی هم مطرح بود، اما متوقف می‌شود. همین قیمت بنزین که الا‌ن به یک معضل تبدیل شده است، در برنامه سوم قیمت کل فرآورده‌های نفتی و همه کالا‌های یارانه‌ای پیش‌بینی شده بود که چگونه اصلا‌ح شود، ولی مجلس ششم که مجلس اصلا‌حات بود، این اصلا‌حات را متوقف می‌کند، یعنی همه اصلا‌حات قیمتی را در سقف 10 درصد تغییر داده و متوقف می‌کند و بقیه را نمی‌گذارد که دولت دست بزند، در واقع می‌توانیم بگوییم که به یک نوعی اصلا‌حات اقتصادی را که در برنامه سوم مطرح بوده و قرار بوده اجرا شود، آنها زمینگیر می‌کنند. مجلس ششم را دیگر نمی‌توانیم بگوییم که مجلس منتقد دولت بود، بلکه خیلی طرفدار و پیشرو اصلا‌حات بود. منتهی اصلا‌حات اقتصادی را همان مجلس متوقف می‌کند و این سوالی است که آنها باید پاسخ بدهند، هرچند همیشه از زیر پاسخگویی فرار می‌کنند. البته مجلس هفتم از آن هم بدتر بود، در واقع آن بی‌اعتمادی یا شک و تردیدی که در دوره مجلس ششم نسبت به آزادسازی قیمت‌ها بود در مجلس هفتم به بی‌اعتمادی کامل و بازگشت به قیمت‌گذاری دولتی و توقف همه اصلا‌حات قیمتی تبدیل می‌شود. در خصوص فرآورده‌های انرژی نفتی می‌بینیم که این کار را کاملا‌ً انجام داد و یا در نظام بانکی هم همین‌طور. بنابراین دوره دو ساله آقای احمدی‌نژاد و دولت جدید را به اضافه عملکرد مجلس هفتم اگر نگاه بکنیم، یک نوع بازگشت دوباره به اقتصاد دولتی است، به‌رغم اینکه در حرف ادعا می‌کنند که می‌خواهند اقتصاد را مردمی کنند.


مردمی کردن اقتصاد در هیچ کتاب درسی و در هیچ کتاب علمی تعریف نشده. اقتصاد مردمی یعنی چه؟ معلوم نیست. اینها خودشان هم نگفته‌اند. ما می‌دانیم که خصوصی‌سازی یعنی چه؟ یعنی اینکه بخش دولت از کارها کنار برود، ولی اینکه اقتصاد مردمی شود، معلوم نیست منظور از آن چیست. اینها تأکیدشان بر عدالت بیشتر از تولید ثروت است. مفهومی هم که از عدالت ارائه می‌دهند، بسیار کلی و مبهم است و معلوم نیست که مراد آنها دقیقاً از این مفهوم چیست. این ابهام و گفتاری که دولت نهم دارد و مجلس هفتم هم قبل از آن داشت، در اصطلا‌ح علوم سیاسی و اقتصادی به آن پوپولیسم یا عوام‌گرایی می‌گویند. یعنی مفاهیم علمی را به زبان عامیانه بیان کنیم، اما تعریف جدید علمی آنها را توضیح ندهیم، بیشتر شعار بدهیم تا اینکه یک راهکار عملی مشخص ارائه دهیم. اینها ویژگی پوپولیسم است. من مجلس هفتم و دولت نهم را دولت پوپولیسم به این معنا که عرض کردم، می‌دانم. بنابراین اگر بخواهم نامگذاری که شما اشاره کردید را ادامه بدهیم به نوعی می‌توانیم بگوییم دوره آقای هاشمی دوره اصلا‌حات اقتصادی است که البته نیمه‌کاره می‌ماند. دوره آقای خاتمی دوره اصلا‌حات سیاسی است که آن هم نصفه‌کاره می‌ماند و به سرانجام نمی‌رسد، اما دوره آقای احمدی‌نژاد عصر عوام‌گرایی و پوپولیسم است.


روی کار آمدن یک دولت اصلا‌حات اقتصادی یا سیاسی همانقدر زمینه می‌خواهد که دولت پوپولیستی به آن نیاز دارد. در واقع سوال من این است که چگونه بعد از دوره‌ای که ما عصر اصلا‌حات اقتصادی را آغاز کردیم و به اصلا‌حات سیاسی هم روی آوردیم و در درون آن کماکان اصلا‌حات اقتصادی را مد‌نظر داشتیم، به یکباره به پوپولیست رسیدیم که اصلا‌ً هیچ تناسبی با بقیه ندارد، آن‌هم از طریق تحول در یک انتخابات، یعنی می‌خواهم بگویم که این کار با طریق انتقال این خواست‌ها از مردم به حاکمان صورت ‌


گرفته؟


ببینید پوپولیسم زمانی موفق شد که برنامه‌های قبلی چه در دولت آقای هاشمی و چه دوره آقای خاتمی قرین موفقیت نبود، یا آن وعده‌هایی را که می‌دهند عمل نمی‌کنند و انتظاراتی را که ایجاد می‌کنند، برآورده نمی‌سازند. این باعث یأس و سرخوردگی مردم می‌شود و بی‌اعتنایی را نسبت به آن کارگزاران قبلی ایجاد و زمینه را برای پوپولیسم آماده می‌کند. پوپولیسم در بستر بی‌اعتنایی و سرخوردگی شکل می‌گیرد. پوپولیست‌ها شعارشان این است که مدیران سیاسی قبلی به حال مردم فکر نمی‌کردند، بلکه به فکر خودشان بودند. دلیلی هم که برای همه مردم دارند این است که ببینید وضع مدیران چگونه بود، اما وضع مردم چطوری است، ولی اگر ما بیاییم آن مدیران را به کل کنار می‌گذاریم، یک مدیریت جدید می‌آوریم بنابراین وضعیت مردم بهتر می‌شود. خب مردم عادی جذب چنین شعارهایی می‌شوند،یعنی سرخوردگی از تکنوکرات‌ها، کارشناسان، کارگزارها، مدیریت‌ها و... . به هر صورت مسوولیت‌ها را باید مشخص کرد که چرا این وضع پیش آمد. البته معتقد نیستم پوپولیست‌هایی که الا‌ن سر کار هستند، همه گفتارهایشان دروغ است، نه اینطوری نیست. خیلی چیزهایی را که می‌گویند، به آن اعتقاد دارند، منتهی راهکار مناسبی برای آن آرمان‌ها و اعتقاداتی که دارند، ارائه نمی‌کنند، راهکارشان راهکار علمی، فنی و آزمون شده در سطح دنیا نیست. یکدفعه حرف‌هایی می‌گویند که در دکان هیچ عطاری پیدا نمی‌شود و در هیچ جای دنیا تجربه نشده است و می‌خواهند در ایران برای اولین‌بار تجربه کنند. این مسائل است که باعث نگرانی از دولت فعلی می‌شود والا‌ من سردمداران دولت فعلی و مسوولا‌نی که در رأس کار قرار گرفته‌اند را با نیت‌های خوب می‌بینم. فکر و آرمان‌های آنها خوب است، منتهی راه‌حل و راهکار مناسبی نمی‌توانند ارائه بدهند.


پس آنچه که ما الا‌ن با آن مواجه هستیم، در واقع یک روبنای مثلا‌ً پوپولیستی فرض می‌شود که یأس و سرخوردگی زیربنای آن را تشکیل می‌دهد.


بله، اگر یک نوع شورش هم نگوییم، عصبانیت و خشم است؛ خشم فروخفته نسبت به مدیران قبلی. نسبت به کسانی که حرف‌هایی را گفته، اما عمل نکرده‌اند.


شما گفتید اینها آرمان‌های خوبی دارند، منتهی راهکار ندارند. آیا این آرمان‌ها مگر از دل همین مردم‌گرایی بر نیامده است؟


ببینید، آن آرمان‌هایی که عوام هم جذب آنها می‌شوند، فی‌النفسه آرمان‌های بدی نیستند. مثلا‌ً مفهوم عدالت به این معناست، که هر کسی آن چیزی را داشته باشد که شایستگی آن را دارد.


اما تعریف پوپولیستی از عدالت این نیست.


بله، مثلا‌ً پوپولیست‌ها معتقد هستند که اقتصاد دولتی در مدیریت دولتی غلط است. اینها می‌گویند که این وضع را باید عوض کنیم. تکنوکرات‌ها و اقتصاددانان می‌گویند که خب جایگزین بخش دولتی، بخش خصوصی است، اما پوپولیست‌ها می‌گویند بخش مردمی. تا آنجا که اقتصاد دولتی را نفی می‌کنند، خوب است. ولی وقتی راهکار می‌خواهند بدهند، می‌گویند اقتصاد مردمی، اشکال اینجاست. بنابراین با پوپولیست‌ها تا جایی می‌شود همراه بود که نفی وضع موجود می‌کنند و می‌گویند اقتصاد دولتی خوب نیست، این مدیران دولتی خوب عمل نکردند. تا اینجا ما با آنها موافقیم اما در اینکه بعد از این حالا‌ چه کار کنیم، اختلا‌ف داریم. اینها ایده‌های مبهمی را مطرح می‌کنند که هیچ جای دنیا آزموده نشده و فکر می‌کنند اینقدر توانایی دارند که بتوانند این کار را انجام بدهند. خب زیاده ارزیابی خود و کوچک ارزیابی کردن دیگران و نادیده گرفتن تجربه‌های دنیا، از اشکالا‌ت پوپولیست‌هاست. بنابراین من می‌گویم نیت‌شان مشکلی ندارد.


در عرصه اقتصاد و حداقل پوپولیست‌های وطنی از منتقدان اقتصاد خصوصی هستند، یعنی یکی از سرچشمه‌های اینها مبارزه با اقتصاد خصوصی است. این آرمان آیا نتیجه‌بخش است؟


عرض کردم، ابهام که می‌گویم همین است. اینها از اقتصاد دولتی انتقاد می‌کنند، از آن‌طرف از بخش خصوصی هم انتقاد می‌کنند، بعد می‌گویند جایگزین ما اقتصاد مردمی است. یعنی حرف مبهمی می‌زنند، فکرشان، فکر آشفته‌ای است، راهکارهای آنها منسجم نیست، اشکال پوپولیسم این است. منتهی مردم عادی چون توجه‌شان صرفاً به شعارها و آرمان‌هاست، به راهکارها، بحث‌های علمی، فنی، علا‌قه و توجهی ندارند و متوجه این تفاوت‌ها نمی‌شوند. به همین خاطر است که جذب پوپولیست‌ها می‌شوند و خطر پوپولیسم در اینجاست. اتفاقاً خطر پوپولیسم بیشتر از همه متوجه خود پوپولیست‌ها است. پوپولیست‌ها وعده‌هایی به مردم می‌دهند اما بدتر از مدیران قبلی نمی‌توانند اجرایش کنند و بدتر از مدیران قبلی زیر سوال می‌روند. چرا ؟ چون توقعات را بیشتر از مدیران قبلی بالا‌ می‌برند و این گرفتاری را نه فقط برای خودشان بلکه برای کل جامعه ایجاد می‌کنند که اکثریت مردم و توده‌های مردم یکدفعه به کسانی که بر آنها حکومت می‌کنند، بی‌اعتماد می‌شوند. این مساله تنش ایجاد می‌کند و چیز خوبی نیست.


یعنی در واقع پوپولیست‌ها در جوامعی که به لحاظ اقتصادی و سیاسی دوره گذار را طی می‌کنند و با مشکلا‌تی مواجه هستند، ظهور می‌کنند و تاریخ مصرف دارند؟ ‌


بله، همین‌طور است. ‌تاریخ مصرف پوپولیست‌ها زیاد نیست، برای اینکه اینها وعده‌های خیلی تند و تیز و مشخصی به مردم می‌دهند و در کوتاه‌مدت مدعی می‌شوند که اینها را برآورده خواهند ساخت، اما چون نمی‌توانند، مردم خیلی زود از آنها بر‌می‌گردند و نسبت به آنها خشمگین می‌شوند. اما مسأله ایران این است که یک منبع خدادادی اقتصادی به اسم نفت وجود در کشورمان دارد که بخشی از وعده‌های پوپولیست‌ها را با تکیه بر آن می‌توان برآورده کرد، منتهی با هزینه‌های خیلی بالا‌ که در میان‌مدت و بلندمدت اشکالا‌ت و نقایص و زیان‌های این سیاست خودش را نشان خواهند داد. بنابراین در شرایط اقتصادی کشوری مثل ایران که دولت دسترسی به منابع برون اقتصادی مثل درآمد حاصل از صادرات نفت خام را دارد، عمر پوپولیسم به نسبت جوامع دیگر می‌تواند بیشتر باشد.


آیا شما فکر می‌کنید که نهادهای حاکمیتی منتسب به پوپولیست‌ها در دوران اوجشان هستند یا بعد از یک کارنامه سه، چهار ساله رو به افول گذاشته‌اند، در چه مرحله‌ای هستند؟


به نظر من الا‌ن در مرحله آغاز افول قرار گرفته‌اند. یعنی بالا‌خره دو سال از آن وعده‌هایی که داده شده بود که وعده‌های خیلی کوتاه مدتی بودند، گذشته است. الا‌ن می‌بینید سیاست‌هایی که در جهت مبارزه با تورم بود، موفق نبوده، تورم بالا‌ رفته، قیمت مسکن افزایش پیدا کرده، مشکل بیکاری که وعده داده می‌شد که به سرعت حل می‌شود، نشده است، یعنی آن توقعاتی که انتظار می‌رفت این دولت به‌سرعت پاسخگوی آنها باشد، علی‌رغم اینکه همه امکانات را در اختیار داشته، نتوانست عمل کند. بنابراین به‌طور طبیعی می‌شود انتظار داشت که دوره افول آنها شروع شده باشد، علا‌ئم این را شما از انتخابات شورای شهر و مجلس خبرگان می‌توانید ببینید و به نظر من در مجلس هشتم بیشتر خودش را نشان خواهد داد.


در واقع یکی از طبقاتی که در جامعه همیشه از اهمیت زیادی برای ناظران اقتصادی و سیاسی برخوردار بوده، طبقه متوسط است. بگذریم از اینکه در ایران طبقه متوسط در چه وضعیتی قرار دارد، اما وجود این طبقه باعث می‌شود که اتفاقات و حوادثی که به اسم شگفتی نامیده می‌شود، رخ ندهد. منتهی برخی اعتقاد دارند که در اثر اینکه، این طبقه به خواسته‌هاش نرسید، دچار یک سرگشتگی، آشفتگی، به تعبیری دچار نوعی فروپاشی شد و پوپولیست‌ها توانستند از این وضعیت استفاده کنند. آیا این طبقه در این وضعیت توان این را دارد که بتواند خودش را بازسازی کند؟


من البته با رویکرد طبقاتی موافق نیستم. طبقه فکر نمی‌کند، احساس نمی‌کند، بلکه مردم هستند که وضعشان خوب یا بد می‌شود. ما می‌توانیم اینها را از لحاظ درآمدی طبقه‌بندی بکنیم، بگوییم که بالا‌، پایین و متوسط هستند یا نیستند. آن چیزی که به‌طور مداوم بعد از انقلا‌ب اتفاق افتاده این است که اقشار میانی در جامعه ما تعدادشان زیاد شده و این در هر جامعه‌ای که بخواهد به یک ثباتی برسد، نکته مثبتی است. منتهی آن چیزی که با این نهضت پوپولیستی در کشور ما اتفاق افتاده، به قول شما نسبت به قبل یک تغییری ایجاد کرده است. جامعه یک روال عادی داشت و با تغییرات سینوسی خیلی جزئی بالا‌ و پایین می‌رفت یک روالی را طی می‌کرد. اما اینها دو سال پیش یک شوکی وارد جامعه کردند که به نظر رسد انشقاقی بین توقعات و انتظارات ایجاد کرد. یک عده سرخورده شده و از زندگی اجتماعی - سیاسی کنار کشیدند، یعنی آنها که نیامدند رأی بدهند. آنهایی هم که آمدند رأی بدهند به‌طور مشخص به کسانی رأی دادند که نماینده اقشار تکنوکرات یا علم‌گرا نبودند. ببینید مثلا‌ً پایین آمدن میزان اقبال مردم نسبت به آقای هاشمی‌رفسنجانی در واقع علا‌ئم نگران کننده‌ای از لحاظ کل مدیریت سیاسی کشور را نشان می‌دهد. یعنی نشان می‌دهد، یک عده‌ای آمده‌اند کل مدیریت سیاسی جامعه در سال‌های بعد انقلا‌ب را زیر سؤال برده و مدعی هستند که یک مدیریت جدید را می‌خواهند جایگزین آن کنند. جالب اینکه اینها به پشتیبانی یک عده‌ای که کلا‌ً خودشان را کنار کشیدند، موفق شدند. خوب پیروزی اینها درحقیقت نشان دهنده این است که آن پروژه اولیه به نتیجه نرسیده است. حالا‌ این پروژه دوم که اینها می‌خواهند اجرا بکنند و مدعی هستند که کاملا‌ً در انشقاق و جدایی از مدیریت 16 ساله قبلی است، خودش یک خطر است. یعنی ثبات مدیریتی را دارند به هم می‌ریزند و زیر و رو می‌کنند. حالا‌ بر گردیم به آن اقشار میانی که شما گفتید. من معتقد هستم که بخش مهمی از آن اقشار میانی، الا‌ن منفعل شده‌اند، اصلا‌ً در زندگی سیاسی شرکت نمی‌کنند و کنار رفته‌‌اند. یک عده‌ای که اتفاقاً اقشار میانی رو به پایین هستند، اقشاری که احساس کردند در این دوره 16 ساله گذشته چیزی نصیبشان نشده، از این پوپولیست‌ها استقبال کردند و کسانی بودند که اگر نگاه بکنیم، شاید بتوانیم بگوییم که سطح تحصیلا‌تشان و درآمدشان پایین‌تر بود. شاید به نوعی بتوانیم بگوییم حاشیه‌نشین‌های طبقه متوسط بودند. خود طبقه متوسط در واقع منفعل شده و کنار رفته، اما حاشیه‌نشین‌های طبقه متوسط، پشتیبان این نهضت پوپولیستی جدید شدند. حالا‌ اگر آن طبقه متوسط احساس بکند که وضعش نسبت به قبل بدتر شده و آن انفعال بیشتر به ضررش تمام شده، شاید این دفعه برگردد و وارد صحنه بشود. به نظر می‌آید که این اتفاق دارد می‌افتد، یعنی آن طبقه متوسطی که در گذشته به آقای هاشمی، بعد به آقای خاتمی اقبال کردند، با آن خشم و ناراحتی که کنار رفته بودند، الا‌ن احساس می‌کنند که این عکس‌العملشان بیشتر به ضرر خودشان تمام شد. بنابراین به نظر می‌آید که یک مقدار می‌خواهند معقول‌تر عمل بکنند و مشارکت بیشتری نشان بدهند.


شما فکر می‌کنید که این دولت عملکردش بیشتر در خدمت کدام طبقه و کدام قشر از جامعه بوده؟ با اینکه شعارهای رفع تبعیض، توزیع عدالت، توزیع ثروت می‌دهد در عمل چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ چه کسانی بیشتر از این عملکردها و جهت‌گیری‌ها منفعت می‌برند؟


خوب اگر از نظر سیاسی نگاه کنیم، گروه‌هایی که از این دولت جدید حمایت کردند، اغلب پست‌‌ها را گرفته‌اند و مدیریت‌ها به‌شدت دچار تحول شده است. منتهی اینکه اینها از نظر اجتماعی چه قشری هستند، خیلی نمی‌شود مشخص کرد.


از نظر اقتصادی چه قشری از اینها بهره می‌برد و این سیاست‌ها وقتی به جامعه منتقل می‌شود، در خدمت کدام بخش از جامعه است؟


ببینید اگر سیاست‌ها معقول نباشد، الزاماً اینطور نیست که یک قشری حتماً سود برده باشد، ممکن است همه قشرها وضعشان بدتر شده باشد و فقط عده معدودی نفع برده باشند در کل اگر شما نگاه کنید، این گرانیها و این وضعیت نابسامانی که به‌وجود آمده و بخش خصوصی و تجارت خارجی ما با آن روبه‌رو شده، به زیان همه تمام شده است، ولی خوب یک عده اقلیتی که پست‌ها و مقام‌ها را گرفته‌اند و در رأس بعضی از این شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی و بنیادها قرار گرفته‌اند، از این تحول مدیریت سیاسی کشور سود کرده‌اند.


برخی اعتقاد دارند که نتیجه عملکردشان کاملا‌ً عکس آن چیزی است که خودشان می‌خواستند، یعنی بیشترین ضربه را از این دولت کسانی خورده‌اند که کمترین درآمد را دارند و بیشترین نفع و سود را کسانی بردند که در واقع سرمایه‌های کلا‌نی داشته‌اند و توانسته‌اند از این شوک‌هایی که به اقتصاد ایران وارد شده مثل گرانی مسکن و سکه و... استفاده‌های خوبی ببرند، شما چه نظری دارید؟


این طبیعی است. یعنی وقتی که یک سیاست نادرست اقتصادی در کشور اتخاذ می‌شود و یک شوک ناخواسته و نابجا به اقتصاد وارد می‌شود، ضربه‌پذیرترین‌ها، پایین‌ترین اقشار جامعه هستند والا‌ بازاری‌ها خودشان را تطبیق می‌دهند. این مسأله اختصاص به این دولت ندارد. هر دولتی بیاید، چه پوپولیست باشد و چه اقتصاد چپ و دولتمداری داشته باشد و... اگر سیاست اقتصادی نادرستی در پیش بگیرد و معیارهای اقتصادی جامعه را زیر‌و‌رو کند، بیشترین لطمه را، عموم مردم و به‌خصوص پایین‌ترین اقشار جامعه می‌خورند.


شما فکر می‌کنید که نتیجه و آثار این اتفاقات مثلا‌ً در انتخابات مجلس هشتم خودش را نشان می‌دهد؟


امیدوارم که نشان بدهد. انتخابات یعنی یک روش دموکراتیک حل مسأله. یعنی وقتی یک دولتی کارآمد نیست و نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند، به او می‌گویند ما به شما اعتماد کردیم اما آن حرف‌هایی را که گفتید، نتوانستید اجرا کنید، حالا‌ خیلی هم آدم‌های خوب و محترم هستید، ولی دیگه به شما رأی نمی‌دهیم تا یک عده دیگری بیایند. خوب این اتفاق اگر بیفتد خیلی خوب است، یعنی راه‌حل مناسب و بدون تنش مشکلا‌ت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه، ولی اگر این اتفاق به هر دلیلی رخ ندهد - انتخابات درستی انجام نشود یا مردم خیلی بیشتر از آن سرخورده بشوند که بیایند شرکت کنند - تنش‌های اجتماعی بالا‌ می‌رود.


ما با دو اتفاق مواجه خواهیم شد، یکی این احتمال که نارضایتی عمیق‌تری به‌وجود آید و مردم قید مشارکت سیاسی را بزنند و احتمال دوم اینکه با آگاهی بیشتر حضور پیدا کنند و در واقع رأی بدهند به آن سیستم و برنامه‌ای که می‌خواهند. پیش‌بینی شما کدام اتفاق است؟


من با توجه به تجربه دموکراتیکی که به هر صورت کشور ما کمابیش در سال‌های بعد از انقلا‌ب داشته، معتقد هستم که راه‌حل دموکراتیک غالب می‌شود و امیدوارم که اینطوری بشود. ولی اگر اینگونه نشود، حاکمان نباید دلخوش کنند که تا حالا‌ هیچ اتفاقی نیفتاده و ما هم همچنان سر کار هستیم، این یک آتش زیر خاکستر می‌شود.


ما با فشارها و تهدیدهای خارجی، البته همیشه مواجه بودیم، ولی الا‌ن با وضعیت جدیدتری روبه‌رو شده‌ایم. مثلا‌ً در پرونده هسته‌ای شرایط حساس‌تر شده. شما فکر می‌کنید که چه سناریویی ممکن است اتفاق بیفتد و تأثیر این سناریو بر اقتصاد ایران چه خواهد بود؟


در مورد سیاست‌های خارجی، به نظر من علا‌ئمی که دیده می‌شود، اینگونه نیست که بشود تحلیل دقیقی کرد که چه اتفاقی می‌افتد. یعنی من شخصاً نمی‌دانم چه اتفاقی دارد می‌افتد.


حالا‌ اگر فرض کنیم روند به سمتی می‌رود که تحریم‌ها علیه ایران تشدید بشود، تأثیر این بر اقتصاد ایران چیست؟


اگر تحریم‌ها تشدید بشود، وضعیت اقتصادی ما بدتر خواهد شد، هیچ جای شکی نیست.


خوب فضا برای پوپولیست‌ها چطور؟


بهتر می‌شود. چون آنها دنبال یک بهانه خارجی هستند که بگویند که چرا سیاست‌هایشان شکست خورده است.


آیا مردم می‌پذیرند؟


بستگی به پروپاگاندایی (تبلیغات) دارد که انجام خواهند داد و بستگی به موفقیت نیروهای مخالف و اپوزیسیونی دارد که اینها را نقد می‌کنند و اینکه چه میزان بتوانند مردم را هوشیار کنند نسبت به اینکه خود تحریم‌ها ناشی از یک نوع سیاست پوپولیستی است که اینها دارند و اصلا‌ً ضرورتی ندارد که ما خارجی‌ها را تحریک کنیم و آنها ما را تحریم کنند. در مجموع الزاماً نمی‌توانیم بگوییم که این سیاست یکطرفه است.


خب اگر تحریم‌ها تشدید بشوند، قطعاً صادرات نفت با محدودیت و مشکل مواجه می‌شود؟


بله، بستگی به ابعاد آن دارد، روی همه چیز تأثیر دارد، تا حالا‌ هم تأثیر گذاشته است.


پس اینطوری می‌شود که اگر تحریم‌ها تشدید بشود در داخل فضای سیاسی بسته می‌شود و پوپولیست‌ها فضای مناسبی پیدا می‌کنند؟


بله، بهانه به دستشان بیشتر می‌آید.


جایگزین پوپولیست‌ها در حوزه اقتصاد چه گروه‌هایی هستند. آیا از خودشان و از جنس خودشان هست یا نه؟


سؤال سختی است. جایگزین پوپولیسم می‌تواند یک نوع پوپولیسم دیگر،‌با یک لباس دیگر باشد، ولی در نهایت این راه‌حل نیست.


شما فکر می‌کنید مثلا‌ً تا انتخابات مجلس هشتم آیا در جامعه ایران احتمال وقوع یک اتفاق جدید، غیر‌منتظره، یک حادثه‌ای که از جنس بقیه نباشد، وجود دارد؟


اتفاق غیر‌مترقبه فکر نمی‌کنم بیفتد و امیدوارم که نیفتد.

اخبار سیاسی: ستایش احمدی‌نژاد از خود و حمله به دولت‌های گذشته

ستایش احمدی‌نژاد از خود و حمله به دولت‌های گذشته


امروز:هفتمین جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد، در این جلسه حداد عادل از دولت خواستار راهکار درست برای کنترل تورم شد، محمود احمدی‌نژاد هم به دفاع و ستایش عملکرد خود وحمله به دولت‌های گذشته پرداخت. اعتماد ملی نوشت: احمدی‌نژاد در این جلسه گفت: می‌شد روند جاری بین مجلس و دولت به همان شکلی که وجود داشت ادامه پیدا کند، می‌شد که رئیس‌جمهور 5-4 ساعت بیشتر در طول روز کار نکند و مجلس هم اینقدر حساسیت به کارها نداشته باشد اما این‌گونه نیست... مجلس و دولت دنبال فضاسازی کاذب برای مردم نیست تا آنها را مشغول کند... در دوره‌های قبل کوچک‌ترین انتقاد از دولت در روزنامه‌های مختلف با عنوان توطئه و کودتا تیتر می‌شد و گروهی بودند که اجازه نمی‌دادند کوچک‌ترین انتقادی از مجموعه دولت صورت گیرد اما دولت نهم همیشه از انتقادات استقبال کرده و بناست دولت در آینده نزدیک در مراسمی منتقدین خود را مورد تشویق قرار دهد. فضای کشور فضای صمیمانه است که همه آزادانه حرف‌های خود را می‌زنند... [با تاکید بر اینکه ‌استقبال مردم از سهمیه‌بندی بنزین نباید بی‌پاسخ بماند] مبالغ صرفه‌جویی مردم در خصوص بنزین را به زندگی آنها برگردانیم... طبق آمارهای مجلس، دولت نهم قانونمندترین دولت بوده است.
حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلا‌می نیز در این جلسه با اشاره به برخی مشکلا‌ت مردم گفت: حل مشکل گرانی به ویژه برای طبقات کم‌درآمد به عنوان پشتیبانان مجلس و دولت با همکاری این دو قوه محقق می‌شود... مجلس آمادگی دارد هر قانونی را برای کاهش تورم تصویب کند. چه دلیلی وجود دارد که این دولت ناموفق بوده است زیرا حیف و میل وجود ندارد و علا‌وه بر آن تلا‌ش دولت نهم بسیار زیاد است.

تشکیل کمیته دفاع از انتخابات آزاد

تشکیل کمیته دفاع از انتخابات آزاد 


به نوشته اعتماد دبیر کانون مدافعان حقوق بشر از تشکیل کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه خبر داد، در بخشی از این بیانیه آمده است: این کمیته بر آن است که با تعیین شرایط و ضوابط انتخابات آزاد، سالم و عادلانه بتواند بستری را فراهم نماید تا در صورت تحقق، یکایک شهروندان بتوانند آزادی و آگاهی بیشتری در تعیین سرنوشت خویش داشته باشند... این بیانیه یکی از شاخص‌های حکومت مردم سالار را حضور فعال مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق انتخابات آزاد، سالم و عادلانه می داند... [در مورد ضوابط و معیارهای انتخابات آزاد] اراده مردم اساس و منشاء قدرت حکومت است و این اراده باید به وسیله انتخابات آزاد، سالم و عادلانه اعلام شود . آزادی و سلامت انتخابات هنگامی میسر است که حقوق و آزادی های اساسی مردم طبق معیارهای جهانشمول تحقق پیدا کرده باشد. آزادی و سلامت انتخابات بدین معنی است که همه آحاد ملت و همه گرایش ها و تشکل های سیاسی، عقیدتی و قومی و... بتوانند بدون احساس زور و تحمیل در انتخابات شرکت نمایند و به نامزدهای موردنظر خود رای دهند و به لحاظ رایی که می دهند مورد بازخواست و فشار و محرومیت قرار نگیرند، شرکت یا عدم شرکت در انتخابات تحمیلی نباشد و اثر سوئی در زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد نداشته باشد. همچنین به منظور رعایت عدالت و انصاف در خصوص انتخاب شوندگان و نامزدهای انتخاباتی، غیر از محدودیت هایی از قبیل سن قانونی، تابعیت کشور محل رای یا نداشتن سوءپیشینه موثر کیفری در جرایم عادی - که منجر به محرومیت موقت از حقوق اجتماعی شده باشد - هیچ محدودیت دیگری نباید ایجاد نمود.
دولت باید اقدامات لازم و مناسب برای شفافیت روند انتخابات را به عمل آورد و اصل را بر برائت و واجد صلاحیت دانستن همه نامزدها اعم از زن و مرد قرار دهد و از هر گونه تفتیش عقاید و اعمال نظارت سلیقه یی جلوگیری کند.
رای گیری باید بدون هرگونه تقلب یا ارعاب یا هرگونه اقدام غیرقانونی انجام گیرد و شمارش آرا باید تحت نظارت و بازبینی بی طرفانه نمایندگان احزاب، تشکل ها و نامزدها باشد، دولت مکلف به تضمین و اجرای این بند می باشد.
اعمال هرگونه نظارت استصوابی توسط نهادهای حکومتی - تحت هر عنوان باشد - نادیده انگاشتن حقوق شهروندی و مخدوش ساختن انتخابات آزاد، سالم و عادلانه است... به‌منظور تامین سلامت انتخابات دولت موظف است امکان نظارت و بازبینی بی‌طرفانه نهادها و تشکل‌های مردمی و غیردولتی و نمایندگان احزاب سیاسی را بر فرآیند انتخابات فراهم نماید. در فرآیند انتخابات همه آحاد ملت باید مورد حمایت قانونی قرار گیرند و چنانچه حقوق فردی، اجتماعی، سیاسی و انتخاباتی آنان تضییع گردد باید از امکان جبران خسارت مادی و معنوی برخوردار باشند. کلیه آحاد ملت اعم از زن و مرد و تشکل‌ها و احزاب سیاسی – عقیدتی و قومی باید در شرایط مساوی بتوانند از رسانه‌های گروهی و بویژه از رسانه‌های دولتی جهت تبلیغات انتخاباتی بهره‌مند گردد... مردم حق دارند به‌عنوان رای‌دهنده یا انختاب شونده به‌طور فردی یا از طریق احزاب و تشکل‌های مختل، در انتخابات شرکت نمایند. همچنین احزاب و تشکل‌های مختلف با هر نوع گرایش سیاسی و عقیدتی باید بتوانند در شرایط یکسان نامزدهای خود را معرفی و برای شرکت در انتخابات از شرایط و تسهیلات مساوی و عادلانه بهره‌مند باشند.

اخبار اقتصادی: افزایش فقر مطلق به دلیل بالا‌ رفتن هزینه مسکن

وزیر رفاه در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود خبرداد؛افزایش فقر مطلق به دلیل بالا‌ رفتن هزینه مسکن


اعتماد ملی: وزارت رفاه با تأکید بر مواضع قبلی خود در اینکه اعلا‌م خط فقر هیچ تأثیری در معادلا‌ت اقتصادی کشور ندارد، در میان تمام دستاوردهای مثبت وزارتخانه خود، حاضر به اعلا‌م این نکته شد که تعداد افراد زیر خط فقر مطلق به دلیل افزایش هزینه اجاره مسکن افزایش 5/7 درصدی داشته ‌است.
بر اساس این آمار، فقر مطلق سال 1385 نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته ‌است. 7 میلیون و 303 هزار نفر زیر خط فقر مطلق قرار دارند و بر اساس گفته وزیر، با افزایش شاخص‌های خوراک و پوشاک، این افزایش تنها می‌تواند به افزایش هزینه مسکن مربوط باشد.

وزیر رفاه با روسای همه سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه دیروز برای نخستین بار در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به سوالا‌ت خبرنگاران پاسخ داد. عبدالرضا مصری با اشاره به 28 سال فعالیت اجرایی خود، دلیل تعداد کم مصاحبه‌های مطبوعاتی‌اش را این مسأله دانست که تا فراهم نشدن 99 درصد مقدمات انجام یک کار، درباره آن صحبت نمی‌کند. با آنکه همه مدیران این وزارتخانه، در این جلسه حضور داشتند اما تنها آقای وزیر بود که به سوالا‌ت خبرنگاران در همه حوزه‌ها پاسخ می‌داد. عبدالرضا مصری، از اختصاص 50 درصد از اعتبارات بند <ب> تبصره 15 بودجه 86 معادل 113 میلیارد تومان اعتبار برای تامین مسکن نیازمندان خبر داد. ‌


او به کاهش رقم خط فقر شدید در سال 85 نسبت به سال 84 اشاره کرد و گفت: 5/77 درصد از کسانی که در خط فقر شدید در سال 84 به سر می‌بردند در سال 85 از این وضعیت خارج شدند. مجموع افراد شهری و روستایی که در خط فقر شدید در سال 84 به سر می‌بردند، یک میلیون و 948 هزار و 700 نفر است و این رقم در سال 85 به 691 هزار و 600 نفر رسید.


وزیر رفاه با اشاره به افزایش 150 درصدی مستمری محرومان از ابتدای فعالیت دولت نهم تاکنون، از اهدای یک ماه حقوق به مناسبت عید سعید فطر و پرداخت بن کالا‌ی 32 هزار تومانی به عنوان دو کمک ویژه دولت نهم به محرومان یاد کرد و هنگام معرفی بن‌های صورتی بهزیستی و بن‌های سبز کمیته امداد، به محرومان توصیه کرد که همه این بن‌ها را یکجا خریداری نکنند. مثلا‌ خانواده 5 نفره‌ای که 160 هزار تومان بن دریافت می‌کند، می‌تواند آنها را برای چند ماه نگه دارد تا مواد غذایی را به صورت تازه به مصرف برساند.


اظهار امیدواری برای خصوصی‌سازی طرح پزشک خانواده


وزیر رفاه و تأمین اجتماعی در پاسخ به سوال اعتماد ملی درباره دلیل کامل نشدن پوشش پزشک خانواده با وجود انعقاد تفاهمنامه میان این وزارتخانه با وزارت بهداشت گفت: قبول دارم که سختگیری‌هایی انجام شده، ولی همه آنها به خاطر صیانت از حقوق روستاییان بوده‌ است. ‌


مصری افزود: هزینه خدمات بهداشت خانواده در صورتی به طور کامل به وزارت بهداشت پرداخت می‌شود که در همه 6 هزار پایگاه مربوط به این طرح، نیروهای بهداشتی و درمانی مستقر باشند.


وزیر رفاه با اشاره به تعهدات جدیدی که امسال در طرح پزشک خانواده لحاظ شده ‌است، گفت: در قرارداد با وزارت بهداشت، 270 قلم دارو وجود دارد. ما برای تضمین ارائه خدمات مناسب، قیمت وزنی داروها را محاسبه کرده‌ایم. کارشناسانی که برای کنترل پایش به روستاها مراجعه می‌کنند، در صورت نبود یک قلم دارو، معادل وزن ریالی آن را از مبلغ پرداختی به وزارت بهداشت کم می‌کنند، به همین دلیل به نفع داروخانه‌های وزارت بهداشت نیست که یک قلم دارو را نداشته باشند. ‌


عبدالرضا مصری اعلا‌م کرد: در صورت اعلا‌م آمادگی بخش خصوصی، حاضریم مشابه قرارداد وزارت بهداشت را با آنها ببندیم و امیدواریم روزی برسد که قرارداد پزشک خانواده، به جای وزارت بهداشت، با بخش خصوصی بسته شود.


وزیر رفاه و تأمین اجتماعی درباره سهمی که وزارت رفاه به منظور رفع فقر جنوب کرمان در ستاد راهبردی این منطقه به عهده گرفته‌ است، گفت: این ستاد، امور مربوط به تغذیه مردم این منطقه را به وزارت رفاه سپرده است. مردم این منطقه، امسال 20 درصد بیش از سایر مددجویان تحت پوشش سازمان‌های حمایتی کمک‌هزینه تغذیه دریافت می‌کنند. ‌


در حالی که تعداد زیادی از مردم جنوب کرمان هنوز از گرسنگی رنج می‌برند، وزیر رفاه افزود: همچون سال‌های گذشته دفتر فقرزدایی این وزارتخانه مبلغی را به مناطقی که فقر غذایی دارند اختصاص داده ‌است. بودجه اختصاص‌یافته برای امسال، یک میلیارد و 700 میلیون تومان است.

اخبار سیاسی: انتقاد رسالت از مطبوعات اصلاح‌طلب

انتقاد رسالت از مطبوعات اصلاح‌طلب


رسالت در مطلبی به انتقاد از مطبوعات اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: رسانه‌های دوم خردادی گویی، باب جدیدی در روش انتقاد گشوده‌اند. نظری گذرا به روزنامه‌های دوم خردادی، اینگونه تلقین و القا می‌کند که با دولتی بی‌برنامه، بی‌فکر و فاقد کارایی مواجه است که در کارنامه دو ساله آن، جز سیاهی و تباهی و ویرانی و نابودکردن سرمایه‌های مالی و انسانی و تخریب وجاهت بین‌المللی ایران، چیز دیگری ثبت نشده است... آیا این رسانه‌ها می‌خواهند انتخاب مردم را امری صددرصد اشتباه و غلط جلوه دهند؟ آیا معنای کار آنها این نیست که مردم، شعور و فهم لازم را در انتخاب‌هایشان ندارند؟ آیا این، درست در مقابل آن همه دم‌زدن دوم‌خردادی‌ها از دموکراسی و اهمیت مردم و نیاز نداشتن مردم به قیم نیست؟! آیا نمی‌توان دو وجه زیر را نوشت: یا مردم در مورد انتخاب احمدی‌نژاد، کاملا به خطا رفته و صددرصد اشتباه کرده‌‌اند یا آنکه درست عمل کرده‌اند. اگر شق اول درست باشد، دوم خردادی‌ها اشتباه کرده‌اند، زیرا دموکراسی مورد حمایت دوم خردادی‌ها غلط است، چون تبعات جبران‌ناپذیری برای مملکت داشته است (لابد باید کارها را به دوم خردادی‌ها می‌سپردیم و مردم را کنار می‌گذاشتیم تا مملکت ویران نشود!) و اگر شق دوم درست باشد، باز هم دوم خردادی‌ها اشتباه کرده‌اند که به نقد بلکه تخریب بی‌امان دولت پرداخته و حتی نکات مثبت آن را هم منفی جلوه داده‌اند. پس بنابراین در هر دو صورت، دوم خردادی‌های افراطی اشتباه کرده‌اند.

تصویر نامه ای که در تجمع دیروز تقدیم رئیس حراست دانشگاه خواجه نص

تصویر نامه ای که در تجمع دیروز تقدیم رئیس حراست دانشگاه خواجه نصیر شد .

 

برای مشاهده ی تصویر بزرگ نامه به لینک زیر مراجعه نمایید :

 

http://i20.tinypic.com/2pypcn4.jpg

 

 

بعد از تقدیم نامه با ۹۵ امضا حاج آقا نوربخش به ما قول حتمی دادند که مشکلات را ۱۰۰٪ پیگیری می کنند

و خداییش همه دانشجوهایی که در جلسه بودند دلگرم شدند و ما تا آخر این هفته هم به احترام حمایتی که ازمون شد صبر می کنیم

 

گزارشی از تجمع اعتراض آمیز دانشجویان الکترونیکی دانشگاه خواجه نص

 

تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان الکترونیکی خواجه نصیر ؟ چه لزومی دا

نرم افزار جدید دانشگاه برای بچه های مجازی

راهنمای نصب و راه اندازی برنامه کلاس از راه دور  
نرم افزارهای مورد نیاز
 


آخرین نسخه برنامه کلاس راه دور
Net Framework 2.0 .
Window Media Format 9

نکته مهم1 : برای نصب نرم افزارها می بایست روی لینکهای دانلود کلیک سمت راست کرده و گزینه Save target as را انتخاب کنید. سپس در پنجره ظاهر شده محل ذخیره فایل را انتخاب کرده و روی Save کلیک کنید. پس از تکمیل, فایل دانلود شده را باز کنید و مراحل نصب را بگذرانید.


--------------------------------------------------------------------------------
 
نصب برنامه Net 2.0.
 
قبل از نصب برنامه اتصال به کلاس راه دور نیاز به نصب Net. دارید برای نصب این برنامه دو را وجود دلرد که شما باید یکی از آنها را برگزینید:

دانلود کامل برنامه:
اگر سرعت اینترنت شما مطلوب است و در زمان دانلود قطع نمیشوید برنامه را که سایز آن حدودا 23 مگابایت است را از اینجا دانلود کنید.


دانلود جزء به جزء برنامه :
اگر سرعت اینترنت شما مطلوب نیست و در زمان دانلود قطع میشوید ابتدا اجزاء برنامه که سایز هر جزء آن حدودا 5 مگابایت است را دانلود کنید.

دانلود جز اول   دانلود جز دوم   دانلود جز سوم   دانلود جزء چهارم   دانلود جزءپنجم    merger.exe

توجه داشته باشید که این شش فایل باید در یک پوشه قرار بگیرند و پس از دانلود هر جز, باید  نام آن را به این صورت تغییر دهیید, مثلا پس از دانلود جز اول نام آن را به dotnetfx.exe.1 تغییر دهید و در مورد بقیه جزها به همین صورت عمل کنید( جز دوم :  dotnetfx.exe.2) و در نهایت فایل Merger را اجرا کنید و در پنجره باز شده دکمه Ok را کلیک کنید. حال فایل نصب .Net Framework در همان پوشه برای شما ایجاد می شود.این فایل را باز کنید و مراحل نصب را بگزرانید.


--------------------------------------------------------------------------------

نصب برنامه اتصال به کلاس راه دور

آخرین نسخه برنامه کلاس راه دور نسخه 2.4.1 می باشد و اندازه این برنامه 2.26 می باشد. برنامه را از اینجا دانلود کنید و بر روی کامپیوتر خود نصب نمایید.


--------------------------------------------------------------------------------

نصب برنامه Windows Media Format 9.0

برنامه Windows Media Format 9.0را می توانید از اینجا دانلود کنید. دقت کنید که نصب این برنامه برای تمام کاربران ضروری نیست. این برنامه برای کاربرانی ضروری است که (9.0 ) Windows Media Player و 10.0 و 11.0را  در سیستم خود نداشته باشند.

 
تست برنامه  

پس از نصب برنامه کلاس راه دور, جهت تست برنامه خود  اینجا کلیک کنید. چنانچه برنامه بدرستی تصب شده باشد پنجره شروع به کار برنامه را مشاهده خواهید کرد. در غیر این صورت به بخش خطایابی مراجعه کنید. 

خطایابی در سیستم کلاس راه دور 
1.اگر با پیام خطای "  Server Not Found, Program Exited " مواجه شدید به نکات زیر توجه کنید:

ممکن است اینترنت شما دارای پروکسی باشد. برای اطمینان از این موضوع با مسوول شبکه داخلی خود و یا ISP که از آن سرویس اینترنت می گیرید تماس بگیرید. این امکان نیز وجود دارد که مسوول شبکه داخلی یا ISP , پورت هایی که برنامه کلاس راه دور از آن استفاده می کند  را  بسته است, دراین صورت با ما تماس بگیرید.


2.اگر با پیام خطای " Your Connection to Server lost, Program Terminated "مواجه شدید به نکته زیر توجه کنید:

ارتباط اینترنت شما قطع شده است یا بسیار ضعیف است. کافی است چند دقیقه بعد یا با یک سرویس اینترنت دیگر تلاش کنید.

3.اگر بلافاصله بعد از ورود به کلاس, از کلاس بیرون افتادید و صدای ورود و خروج را حتما شنیده اید, به این نکته توجه کنید:

شما یک برنامه Firewall در سیستم خود نصب کرده اید, اینگونه برنامه ها مانع عملکرد صحیح برنامه کلاس راه دور می باشند. لذا در طول زمان کلاس می بایست این برنامه ها را غیر فعال یا Uninstall کنید.

چند نمونه از این برنامه ها:  McAfee Firewall و Norton Internet Security , Zone Alarm , . . .

 موفق باشید
 

اطلاعیه روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت در حمایت از برگزاری تجمع

اطلاعیه روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت در حمایت از برگزاری تجمع سراسری دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر

autnews.gif

ادوارنیوز:ظلمی که این روزها بر مدافعان آزادی، عدالت و حقوق بشر می رود در کمتر برهه ای از تاریخ این کشور نظیری داشته است. پرونده سازی امنیتی برای سه دانشجوی امیرکبیر که سرانجام پس از تمام تلاشها و کوششهای مدافعان حقوق بشر، جامعه دانشگاهی وسایر فعالین سیاسی و مدنی  منجر به صدور حکم زندان برای آنها شد، نشان از پیش نوشته شدن این حکم توسط رئیس دولت و مشاورانش   است که در هنگام حضور در دانشگاه مورد انتقاد دانشجویان قرار گرفته بودند .

 

همچنین در روزهای گذشته شاهد افزایش شدید بازداشتهای خودسرانه و برخوردهای قضایی و امنیتی با فعالان سیاسی و مدنی بوده ایم.در مجموع افزایش سرکوب منتقدان در روزهای گذشته از تلاش حاکمتی اقتدارگرا و دولتی نظامی  برای ساکت کردن صدای منتقدان حکایت دارد و لزوم مقاومت بیشتر نیروهای تحول خواه رابرای صیانت از عدالت ،آزادی و حقوق بشر یادآور می شود.

 

دفتر تحکیم وحدت ضمن تقدیر از ایستادگی و مقاومت ستودنی دانشجویان امیرکبیر حمایت خود را از تجمع انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که اعتراضی به صدور حکم ننگین برای سه دانشجوی منتقد امیر کبیر و گسترش سرکوب فعالان سیاسی و مدنی است و روز دوشنبه مورخه 30/7/1386 ساعت 12برگزار می شود اعلام می دارد و با حضور در آن همبستگی دانشجویان سراسر کشور را با دانشجویان امیرکبیر تکرار خواهیم نمود

 

تریبون آزاد ستاره ها در اوین، دوشنبه در صحن مرکزی پلی تکنیک برگز

تریبون آزاد ستاره ها در اوین، دوشنبه در صحن مرکزی پلی تکنیک برگزار خواهد شد 


طبق اعلام رسمی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز دوشنبه این هفته تریبون آزادی تحت عنوان ستاره ها در اوین با محوریت اعتراض به صدور احکام ناعادلانه قضایی برای دانشجویان دربند پلی تکنیک، اعمال نفوذ دولت احمدی نژاد در پرونده قضایی سه دانشجو، شکایت رئیس دانشگاه از سه ستاره در اوین و گسترش بازداشتهای خودسرانه و سرکوب جامعه مدنی در صحن این دانشگاه برگزار خواهد شد. کلیه کلاسهای دانشگاه در اعتراض به صدور این احکام ناعادلانه نیز از روز دوشنبه تعطیل است . از سوی دیگر انجمن اسلامی دانشجویان با اعلام برگزاری برنامه های متعدد در دانشگاه امیرکبیر و دنباله دار بودن اعتراضات دانشجویی طی چند روز آینده خبر از ملتهب بودن فضای این دانشگاه و همچنین احتمال دامنه دار شدن این اعتراضات دانشجویی به دانشگاههای دیگر داد. عده کثیری از اساتید دانشگاه نیز ضمن اعلام مواضع یکسان با دانشجویان و اعتراض به این احکام ناعادلانه قضایی اعلام کردند که در تریبون آزاد دوشنبه شرکت خواهند کرد. انجمن های اسلامی سایر دانشگاههای تهران و همچنین دفتر تحکیم وحدت نیز اعلام کرده اند که در این تجمع دانشجویی شرکت خواهند کرد.

بیانیه انجمن اسلامی دانشگاههای صنعتی شریف و علامه طباطبایی

بیانیه انجمن اسلامی دانشگاههای صنعتی شریف و علامه طباطبایی در اعتراض به احکام سنگین حبس برای 3 دانشجوی پلی تکنیک 


ادوارنیوز: انجمن اسلامی دانشگاههای صنعتی شریف و علامه طباطبایی در بیانیه های جداگانه ای نسبت به صدور احکام سنگین زندان برای احسان منصوری، اخمد قصابان و مجید توکلی  3 دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک بر  واکنش جنبش دانشجویی در برابر چنین رفتارهایی تاکید کردند

در بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه شریف آمده است:

 

هنوز چند صباحی از موج صدور احکام سنگین دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه­های علامه و امیرکبیر و تهران و دیگر دانشگاه­های سراسر کشور نمی­گذرد و هنوز پروژه­ی انحلال غیر قانونی تشکل­های منتقد دانشجویی و خاموش کردن صدای مخالف و نیز برخورد با اساتید دگراندیش و فعالین جامعه­ی مدنی را از یاد نبرده­ایم که بار دیگر شمشیر استبداد از غلاف جهل بیرون آمد و سه دانشجوی دانشگاه پلی­تکنیک، مجید توکلی، احسان منصوری و احمد قصابان را به زیر تیغ خود کشید؛ غافل از آن که هیچ تیغی آن­قدر برّا نیست که پویندگان راه دموکراسی و حقوق بشر را به زانو درآورد.

زمانی که رئیس دولت نهم به همراهی تیم امنیتی خود پای به دانشگاه پلی­تکنیک گذاشت و حلقه­به­گوشان حکومت را برای شنیدن سخنانش گردهم آورد باز این فریاد حق­طلبانه­ی دانشجویان آزاده­ی پلی­تکنیک در دفاع از آزادی آکادمیک و اعتراض به حضور مجسم خودکامگی در دانشگاه بود که چونان پتکی بر سر رئیس دولت زده شد. همان زمان می­توانستیم حدس بزنیم که استبداد تاب تحمل آزادی­خواهی و حق­طلبی ندارد و عنان از کف می­دهد و نقاب از چهره­ی کریهش برخواهد کشید. چند ماه بعد نهادهای امنیتی حکومت با پشتیبانی سرسپردگان شبه­نظامی­شان در دانشگاه، دسیسه کردند و با چاپ مطالب موهن در سه نشریه­ی دانشجویی و انتساب آن­ها به دانشجویان آزاده­ی امیرکبیر اقدام به ارعاب و احضار و دستگیری و بازداشت طولانی مدت آنان کردند  و در نهایت با صدور احکام سنگین برای دانشجویان، خشم و حقارت خویش را به رُخ همگان کشیدند.

ما اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در کنار دانشجویان دیگر دانشگاه­های کشور ضمن حمایت از سه دانشجوی دانشگاه پلی­تکنیک و تأکید بر بی­گناهی آنان، انحصارطلبان را هشدار می­دهیم که پوشاندن ضعف خویش در اداره­ی کشور و پنهان­کردن بی­تدبیری­شان در به انزوا کشاندن ایران در عرصه­ی بین­المللی، با اعمال فشار به کنش­گران جامعه­ی مدنی و سرکوب اعتراضات نه تنها چاره­ی درد نیست که ایران به مرز قهقرا خواهد کشاند.

 

انجمن اسلامی دانشگاه علامه نیز در بیانیه خود آورده است:

 

اینجا ایران است. آزادترین کشور دنیا. اما این آزادترین کشور دنیا سال نوی تحصیلی را در حالی آغاز کرد که دیگر در آن سخن از دانشجویان زندانی و محروم از تحصیل تبدیل به امری عادی و روزمره شده است. روز بیستم آذرماه سال 1385 آقای احمدی نژاد در دانشگاه پلی تکنیک، اعتراض دانشجویان به حضور خود را نشانه ی وجود آزادی بیان در کشور دانست و خدای بزرگ را شاهد گرفت که نمی خواهد برای این دانشجویان معترض مشکلی پیش بیاید. اکنون بسیار از همان دانشجویان، طعم محرومیت از تحصیل و ممنوعیت ورود به دانشگاه را چشیده اند؛ هشت نفرشان طعم زندان را؛ و سه نفرشان که هنوز آزاد نشده اند، سه شنبه ی هفته ی گذشته پس از شش ماه بازداشت، جمعاً به هفت و نیم سال زندان محکوم شدند. مسأله وقتی دردناک تر می شود که بدانیم دادگاه بر اساس اعترافاتی که طبق گفته ی خود دانشجویان، تحت شکنجه اخذ شده اند این حکم را صادر کرده است.

این آزادترین کشور دنیا سال نوی تحصیلی را در حالی آغاز کرد که دانشگاه، هرگز تا این حد فشار چکمه ی سرکوب را بر گلوی خود احساس نکرده بود. دانشگاه علامه طباطبایی هم بهار علم و دانش را با سی دانشجوی محروم از تحصیل آغاز کرد که حتی نمی توانند وارد خانه شان دانشگاه شوند. با دو دانشجوی زندانی به نام های محبوبه مقدم و هدایت غزالی آغاز کرد که همکلاسی هایشان هنوز حتی نمی دانند اتهامشان چیست و یا این که بازداشت موقتشان چرا این قدر طولانی شده است. در دانشگاههای دیگر نیز سیل احکام انضباطی و قضایی است که برای فعالان دانشجویی صادر می شود.

البته این آزادترین کشور دنیا را فقط به دانشگاهش نمی شناسند. برخورد با فعالان مدنی که نمونه ی آن بازداشت عمادالدین باقی رییس کانون دفاع از حقوق زندانیان در هفته ی گذشته بود، نشان می دهد که جامعه ی مدنی هم مشمول "آزادی مطلق" دولت نهم شده است که هفته ی گذشته شاهد جلوه های بیشتری از آن نیز بودیم، مانند ممانعت از برگزاری نماز عید فطر عده یی از فعالان سیاسی در هنرستان کارآموز. حال تکلیف آزادی های آکادمیک در دولتی که برگزاری یک نماز را بر نمی تابد معلوم است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه، صدور حکم زندان برای مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری سه دانشجوی بی گناه پلی تکنیک را محکوم می کند و سوال می کند کدام قانون و کدام خرد و کدام اخلاق و کدام شرع می پذیرد که اعترافات تحت شکنجه، بعنوان مدرک برای محکوم کردن افراد استفاده شوند؟ ما خواستار آزادی هر چه سریعتر این سه دانشجو و نیز دادرسی عادلانه برای دیگر دانشجویان زندانی، بخصوص دو دانشجوی زندانی دانشگاه علامه هستیم. و به دولت آقای احمدی نژاد، دلسوزانه انذار می دهیم که دست از سرکوب دانشگاه بردارد زیرا دانشگاهی که با گورستان تفاوت نکند، بود و نبودش فرقی ندارد و بدون دانشگاه پویا و با نشاط و منتقد، شعار این دولت مبنی بر "رسیدن به قله های علمی" افسانه یی بیش نخواهد بود

 

لغو مجوز انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

لغو مجوز انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد


ادوارنیوز:دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد وزارت بهداشت و آموزش پزشکی  با ارسال نامه ای به انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مجوز فعالیت این تشکل دانشجویی را لغو و عنوان نموده که به علت انکه در سال گذشته این انجمن در حالت تعلیق به فعالیت های خود ادامه می داده ادامه فعالیت این تشکل در سال جاری غیر قانونی می باشد.
آرش کوهی ضمن غیر قانونی خواندن این حکم بیان داشت که انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در زمان تعلیق هیچ گونه فعالیت تشکیلاتی نداشته و تنها به صرف باز بودن درب انجمن اسلامی این تشکل از ادامه فعالیت باز مانده است که این بهانه جالبی در جهت لغو مجوز فعالیت این تشکل قانونی نیست و انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به این حکم اعتراض خواهد کرد.
این امر در حالی صوت می گیرد که چندی پیش نیز انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود با حکم وزارت علوم از ادامه فعالیت باز ماند. انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود در آخرین نشست دفتر تحکیم وحدت اعلام داشت که از طیف غیر قانونی شیراز خارج شده و این اعلام خروج از طیف شیراز سبب لغو مجوز فعالیت این تشکل دانشجویی از سوی وزارت علوم دولت احمدی نژاد گردید

اخبار سیاسی: حساب‌کشی صریح خاتمی از دولت نهم

دفاع دقیق و آماری از عملکرد دوران اصلاحات انجام شد:
حساب‌کشی صریح خاتمی از دولت نهم


نوروز: رییس جمهور سابق کشورمان گفت: معتقدم در همه مواردی که در آن خطاب به ملت و گذشته شده و یا مطالب نادرستی که به مردم بیان می‌شود، باید در ازای ارایه آن ، میزگرد گذاشته و مناظره یا بحث شود تا مردم غافل نمانند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی که در جمع مدیرمسوول، دبیران و روزنامه‌نگاران روزنامه سرمایه صحبت می‌کرد با اشاره به ضرورت توجه به علم و تفاوت‌های بین علوم اجتماعی و علوم دقیقه گفت:«یکی از مشخصات دنیای امروز اعتبار دادن به علم است و البته یک مشکل در این میان وجود داردو آن هم این است که بخواهیم علم را جای دین قرار دهیم و یا بالعکس؛ بلکه باید توجه داشت که علم و دین هرکدام جای خودشان هستند و دین واقعی هم دینی است که مخالف با علم نیست.»

رییس بنیاد باران همچنین اظهار کرد:«در زندگی روزمره نیز این که علم میدان‌دار باشد و کار کارشناسی در امور انجام بگیرد این مساله پذیرفته شده است، تجربه هم نشان می‌دهد کسانی که به علم در زندگی خود اعتبار بدهند، موفق‌تر خواهند بود وما نمی‌توانیم در مقابل این مساله بایستیم. بنابراگر بخواهیم اقتصاد خوبی داشته باشیم باید به علم و کارکارشناسی با معیارهای علمی توجه کنیم و به خاطر این که الگوی ما در کشور با الگوی برخی کشورها ممکن است متفاوت باشد، ما نباید با علم مخالفت کنیم، که در این مساله نیز آمار خیلی مهم است.

خاتمی تصریح کرد:«یکی از مشکلاتی که ما داریم، آمار است ؛‌ سیاسی شدن مسایل سبب می‌شود که جامعه از علمی شدن دوری کند و آمار درستی وجود نداشته باشد.» ؛ «اگر خدای ناکرده مشکلی پیدا کردیم برای رفع آن در معیارهای آمارگیری و آمار دست‌کاری کردیم، ممکن است برای یک مدت برخی از مسایل پوشیده بماند و یا برخی از اشکالات را انکار کنیم. اما واقعیت این است که این مساله مشکلات را حل نمی‌کند.»

وی با اشاره به مساله ای مثل تورم خاطرنشان کرد:«اگر در جامعه تورم وجود دارد و بالاتر از ان احساس فردفرد جامعه هم این است که تورم وجود دارد و مردم عادی هم تورم را در هنگام خرید خود احساس می‌کنند. حالا شما آمار بدهید که تورم وجود ندارد و یا تغیری در معیارهای علمی بدهیم که نتیجه دلخواه ما را بدهد؛ اما آن واقعیت از بین نمی‌رود.»

سید محمد خاتمی افزود:«متاسفانه اگر این جامعه احساس کند که به او دروغ گفته شده است، ولو ا ین که این دروغ با حسن‌نیت و نیت خیر بیان شده باشد، این اعتماد متقابل نه تنها میان عالمان و نخبگان با کسانی که مدیریت جامعه را برعهده دارند، از بین می‌رود بلکه اگر اعتماد میان مردم و مدیریت هم از بین برود، این مشکل بزرگی است که باید برای آن فکری اندیشیده شود.»

هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که ظرف دو یا سه سال می تواند مشکلات را حل ‌کند
وی همچنین با بیان اینکه در تولید علم، صنعت و اشتغال مشکلاتی وجود دارد و همه ما می‌دانیم که این نواقص و مشکلات یک شبه قابل حل نیست، گفت: «هیچ دولتی هم نمی‌تواند ادعا کند که ظرف دو یا سه سال این مشکلات را حل می‌کند، گرچه متاسفانه این ادعا هم مطرح شده است ولی آنچه مهم است اینکه جهتی را برگزینیم که به حل مشکلات منجر شود.»

خاتمی گفت: « بنده از اول که آمدم گفتم، ساختار اقتصادی ما بیمار است، این بیماری هم امسال، سال گذشته، پنج سال و 10 سال پیش به وجود نیامده است. یک بیماری ریشه‌داری است. در کنار این‌ها مسایل سیاسی و اجتماعی هم وجود دارد و برخورد با آن‌ها مشکل است. بنابراین باید با تدبیر، همدلی و همگامی، گام به گام جلو رفت و این مسایل را حل کرد.»

رییس بنیاد باران در ادامه افزود: «یکی از آرزوهایی که به دل من ماند هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور است که از ابتدا هم مدنظر من بود و تا حدودی هم در این مسیر گام برداشتیم و جهت‌گیری ما نیز به این سمت بود، ولی نتوانستیم و نشد؛ حالا عدم تحقق‌این مساله چقدر به دلیل نقص من به عنوان مدیر کشور مربوط بوده و چقدر به شرایط اجتماعی که دیکته می‌کرده است ؛امری است که جای بحث آن اینجا نیست ولی مهم این است که جهت گیری به سوی حل مساله باشد و باید ببینیم اکنون این جهت را طی می کنیم یا نه؟

به گزارش روابط عمومی بنیاد باران ، خاتمی ادامه داد: «متاسفانه رسم شده است که مسایل واقعی پوشیده نگه داشته شوند و مسایل به صورت دیگری گفته شوند و دایما فرار به جلو صورت بگیرد. همچنین هر چیزی که نسبت به گذشته است، محکوم و بد جلوه داده می‌شود ؛ ادعای حل مساله می شود در حالیکه می بینیم که مشکل همچنان باقی است بلکه بیشتر و بزرگتر می شود.»

وی هشدار داد: «این مساله اعتماد متقابل بین ملت و نظام را از بین می‌برد و همه باید کوشش کنیم. وگرنه چه کسی می‌خواهد دولتی در این نظام وجود داشته باشد که موفق نباشد، مگر این‌که آن فرد خائن باشد، همه ما دلمان می‌خواهد که کمک کنیم.

رییس‌جمهوری سابق کشور افزود: «ولی این‌طور هم نباشد، که ما هرگونه که می‌خواهیم صحبت کنیم و هر نسبتی که می‌خواهیم بدهیم.»

خاتمی در ادامه سخنانش برنامه چهارم توسعه را مورد توجه قرار داد و گفت: «بنده نمی‌گویم بهترین برنامه‌ای که در دنیا تدوین شده، برنامه چهارم توسعه است. ولی معتقدم علمی‌ترین، کارشناسی‌ترین و کارآمدترین برنامه‌ای که بعد از انقلاب تدوین شده، برنامه چهارم توسعه است که در آن از تجربیات برنامه‌های گذشته و نظریات کارشناسانه بهره‌برداری شده و سعی شده است که نظریات کارشناسی در سطح بالاتری در نظر گرفته شود.»

رییس جمهور سابق کشورمان مواردی از برنامه چهارم را نظیر، رشد اقتصادی 8 %، تورم یک رقمی، وضعیت اشتغال و بیکاری، سرمایه‌گذاری و ... را مورد اشاره قرار داده و گفت: «مگر می‌شود بیکاری را بدون زمینه‌سازی برای ایجاد اشتغال از بین برد و مگر بدون شرکت دادن بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و جذب تکنولوژی و امکانات خارجی می‌توان به اشتغال پایدار و مورد اطمینان رسید. ما که سحر و جادو نمی‌کنیم. بالاخره این کار باید انجام بگیرد. این مسایل باید گفته شود و جامعه بداند که ما چقدر درآمد داشتیم و این درآمد را چگونه مصرف کردیم.

وی در مورد اجرای عدالت نیز گفت:«اگر درآمد سرانه ارتقا پیدا کرد آنگاه توزیع عادلانه در جامعه صورت گرفت ،عدالت معنا پیدا می‌کند؛ در غیر این صورت اگر ارتقا پیدا نکند چه چیز را می خواهیم عادلانه توزیع کنیم؟ بنابراین بایدزمینه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال فراهم شده و سهم بخش خصوصی مشخص شود.»

وی سپس درآمد نفتی در دولت اصلاحات را مورد توجه قرار داد و گفت: «متوسط درآمد نفتی ایران در آن دوره؛ بیست و یکی دو میلیارد دلار در سال یعنی حدود 160 یا 170 میلیارد تومان در هشت سال بود. با این درآمد 15 میلیارد تومان هم ذخیره ارزی در حساب برای دولتی گذاشتم که هم‌اکنون سرکار است و بعد از آن قیمت‌ نفت تقریبا سه برابر شده است اما در این میان بخش خصوصی چقدر رشد کرده است؟

خاتمی تاکید کرد:برای اولین بار حدود هشت یا 9 میلیارد دلار برای بخش خصوصی ازحساب ذخیره ارزی توافق شدوپنج یا شش میلیارد دلار از پول نفت به بخش خصوصی تزریق شدکه فکر می‌کنم مواردی که هم‌اکنون در بخش خصوصی کشور در حال به ثمر رسیدن است مربوط به سرمایه‌گذاری‌های همان وقت است. حالا شما بروید ببینید ظرف دو-سه سال گذشته چقدر از حساب ذخیره ارزی صرف امور جاری کشور شده است؟و چقدر در جای خود یعنی در خدمت سرمایه گذاری بخش خصوصی مصرف شده است؟!»

رییس بنیاد باران افزود: «در عین حال معتقدم که همان زمان هم صددرصد موفق نبودیم و سهمی را که باید به بخش خصوصی می‌پرداختیم، نپرداختیم و امروز که باید چندین برابر در حساب ذخیره‌ ارزی، ذخیره داشته باشیم و چندین برابر گذشته به بخش خصوصی کمک کنیم و رونق در اقتصاد ایجاد کنیم؛ می‌بینیم که باز هم دولت بزرگ‌ترین رقیب بخش خصوصی است.»

سیدمحمد خاتمی در ادامه با اشاره به اصلاح نظام مالیاتی در دولت اصلاحات گفت: «ما ابتدا باید بخش خصوصی را حمایت کنیم. یک روی قانون مالیات‌ها این بود که بخش خصوصی تقویت شود ما میزان مالیات را به نفع تولید در بخش خصوصی کاهش دادیم و این مساله جزو افتخارات ماهست. امروز رسانه‌های فراگیر این مسایل را مطرح نمی‌کنند و کسی هم نیست که در این رسانه‌ها به تبیین این موارد بپردازد؛بلکه این رسانه ها و محافل بر عکس در جهت تخریب و وارونه نشان دادن امور حرکت می کنند.»

اتهام زدن و مسائل را وارونه جلوه دادن نه به نفع اسلام و انقلاب است ؛ نه دردی از مردم و نظام درمان می کند
رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها افزود: «بنده معتقدم در همه مواردی که در آن خطاب به ملت و گذشته شده و یا مطالب نادرستی که به مردم بیان می‌شود، باید در ازای ارایه این مطالب نادرست میزگرد گذاشته و مناظره یا بحث شود تا مردم غافل نمانند.اتهام زدن و مسائل را وارونه جلوه دادن نه به نفع "اسلام و انقلاب" است،نه دردی از" مردم و نظام" درمان می‌کند! نه دولت از این طریق تقویت می‌شود؛بلکه باید به گونه‌ دیگری دولت را تقویت کنیم.»

سید محمد خاتمی خاطرنشان کرد که «دولت باید قبول کند که از علم، واقعیت‌ها و کارشناسان بهره بگیرد.» وی با اشاره به امکانات دولت نهم افزود: «بنده معتقدم امکانات فراوانی وجود دارد؛ هر چند که ما زمان را به سرعت از دست می‌دهیم، چرا که امسال سال سوم برنامه چهارم است.»
در همین زمینه سیدمحمد خاتمی حرکت دولت اصلاحات را در جهت تطبیق با برنامه سوم توسعه کشور مثال زد و تصریح کرد: «ما در برخی‌ جاها از برنامه سوم جلو ، در برخی جاها 90 تا 95 درصد با برنامه سوم همگام و البته در بعضی موارد نیز عقب بودیم.

رییس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:در مجموع حاصل برنامه سوم، مثبت بود و اگر ملاک کارآمدی این مساله قرار دهیم و به درستی اطلاع رسانی کنیم میزان خدمت دولتها معلوم می شود؛البته دولت ایده‌آل دولتی است که نه تنها صددرصد به اهداف برسد بلکه از اهداف برنامه هم جلو بیفتد. همان گونه که در بخش‌های مختلف نظیر صنعت و کشاورزی، جلو زدیم و در بعضی بخشی‌ها هم گاه عقب بودیم.»

وی افزود: «اتفاقات برنامه چهارم با توجه به نقص‌هایی که در کار ما وجود داشت یا برآوردهای نادرستی که در برنامه سوم داشتیم، تکامل پیدا کرد و باید دید واقعا می‌توانیم در پایان چند برنامه‌ای که داریم به اولین قدرت منطقه تبدیل شویم یا خیر؟ بالاخره همه باید جوابگو باشیم. ما وظیفه داریم که به مردم خدمت کرده و آن‌ها را رشد داده و جامعه را به جلو ببریم.»

باید از رسانه ملی گلایه کرد...
به گزارش روابط عمومی بنیاد باران، سیدمحمد خاتمی در ادامه ابراز عقیده کرد: «بنده معتقدم که این مسایل باید با انصاف و منطق در عرصه افکار عمومی بیان شود و از این جهت باید از رسانه ملی که باید پیگیر چنین مسایلی باشد گلایه کرد که هر گونه تهمت و نسبتی به برخی افراد و جریان‌ها نسبت داده می‌شود و طرف مقابل هم هر گونه ادعایی می‌کند و البته جریانی که به آن نسبت ناروا داده شده است نمی‌تواند حرفی بزند و اگر هم حربی بزند به جایی نمی‌رسد و البته مردم را هم اینچنین در بلاتکلیفی می‌گذاریم. این امر به نفع هیچ کس و کشور نیست و آثار بدی نیز برای جامعه به جای می‌گذارد.»

رییس موسسه بین المللی گفت و گوی فرهنگها و تمدنها در ادامه امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌«اگر می‌خواهیم در سال اتحاد ملی به این امر دست یابیم، اولین مساله رعایت انصاف است. باید دولت را که در مرکز و محور کار است کمک نمود،نباید آن را مورد تهاجم بی‌جا قرار داد و تضعیف کرد. از طرفی نه دولت و نه جریان‌های دیگر نباید به کسانی که خدمت‌ کرده‌اند و یا می‌توانند خدمت کنند رفتار ناروا داشته باشند؛امیدوارم خداوند همه ما را هدایت کند که صاقانه با مردم روبرو شویم.»

خاتمی اظهار داشت: «اگر مردم برخی موارد را احساس نکنند برای مدتی می‌توان مسایل را حل کرد اما اگر مسایلی که ادعای اصلاح آن می‌شود با احساس مردم مغایرت داشته باشد، این موارد ضدتبلیغات است.»

رسانه‌ها باید سعی کنند تا واقعیات را به مردم اطلاع دهند
وی در خاتمه اظهار کرد: «کشور متعلق به همه است. تمام مسوولین باید در کنار هم باشند و رسانه‌ها نیز باید با دلسوزی مطالب را برای مردم و دولت منتشر کنند و سعی کنیم تا واقعیات را به مردم اطلاع بدهیم.»

سید محمد خاتمی افزود: «باید مردم را در امور مشارکت بدهیم. مشارکت در اقتصاد و سیاست و همه عرصه ها؛ اگر می‌گوییم ما طرفدار مردم هستیم باید ملاک و معیارمان مشارکت مردم باشد و موانع را در این زمینه کم و نه این که زیاد کنیم.»

رییس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: «یکی از معیارهایی که باید در موفقیت و نحوه عملکردها در ورای شعارها سنجش قرار بگیرد، این است که ببینم در عمل چقدر به مردم قیمت داده شده است و عملا چقدر مشارکت مردم افزایش یافته و البته باید دید که مردم نیز تا چه حد احساس مشارکت در امور می‌کنند.»

خاتمی در ابتدای این دیدار با اشاره به پایان ماه مبارک رمضان و ابراز امیدواری از این‌که همگان از این ماه بهره و فیض کافی برده باشند گفت:«این جمع، جمع مبارکی است و فعالیت در حوزه نشر و اطلاع‌رسانی و ارایه آگاهی مسلما از کارهای خوب جامعه است.

معرفی نویسندگان وبلاگ گروهی همکلاسی

آرم وبلاگ گروهی همکلاسی

 نویسندگان وبلاگ گروهی همکلاســــــــــــــــــــــــــــــــــی


از  نویسندگان محترم ِ وبلاگ گروهی همکلاســــــــی خواهشمند است پس از ورود به کنترل پنل شخصی خود با کلیک بر روی تنظیمات کاربر به تکمیل مشخصات خود اعم از نام و نام خانوادگی، رشته ی تحصیلی، ایمیل و... بپردازند. در صورتی که در مراحل عضویت در همکلاســـــی دچار مشکل شده اید، در صورتی که نام کاربری (Username) یا کلمه ی عبور (Password) خود را فراموش کرده اید، در صورتی که در مورد چگونگی مدیریت وبلاگ و نحوه ی کار با کنترل پنل سوالی دارید، با ایمیل Kntu.Blog2@Gmail.Com مکاتبه نمایید.

عضویت در وبلاگ گروهی همکلاسی


نام و نام خانوادگی - تاریخ عضویت - مقطع - سال ورود - رشته

نویسندگانی که در سال ۱۳۸۸ عضو همکلاسی شده اند:

   

 نوید محمد پور - ۱۵مهر-کارشناسی -۸۸ - صنایع

دنا جلیلین - ۱۶ مرداد - کارشناسی - 85 - صنایع
نادر قهرمانی - 15 مرداد - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهیار موسوی چاشمی - 14 مرداد - کارشناسی - 86 - صنایع
سجاد آقابابایی - 14 مرداد - کارشناسی - 87 - فیزیک
فاطمه جدی - 13 مرداد - کارشناسی - 87 - صنایع
حمیده احمدی بزرگ - ۸ مرداد - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
حامد شامحمدی - ۲۰ تیر - کارشناسی - ۸۶ - هوافضا
هانیه علیرضایی - 13 تیر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
کیا مسعودی - ۱۲ تیر - کارشناسی - 85 - صنایع
فاطمه سادات میرشجاعی - ۱۱ تیر - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
سلیمه یساری - 16 خرداد - کارشناسی - 85 - فناوری اطلاعات
مهرداد باقری - 16 خرداد - کارشناسی - 86 - نرم افزار
طاهره کیانی - 29 اردیبهشت - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ابوالفضل موسوی فاضل - 25 اردیبهشت - کارشناسی - 87 - فناوری اطلاعات
سید زهرا میرباقری - 23 اردیبهشت - کارشناسی - 85 - فناوری اطلاعات
میثاق خسرونژاد - ۱۹ اردیبهشت - کارشناسی - 85 - برق
کوروش داور - 1 اردیبهشت - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
سحر بنی سلطان - 14 فروردین - کارشناسی ارشد - 86 - عمران

 نویسندگانی که در سال ۱۳۸۷ عضو همکلاسی شده اند:

 

الهه ترابی - 20 اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مارال مبینی - ۱۹ اسفند - کارشناسی - 85 - مکانیک
مهدی طالبی - 12 بهمن - کارشناسی ارشد - 86 - هوافضا
محسن بوستانچی - 12 بهمن - کارشناسی ارشد - 86 - هوافضا
فاطمه مغاری - ۱۹ دی - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
عطیه طالبی - ۱۴ دی - کارشناسی ارشد - ۸۵ - عمران
پروانه نوربخش - ۸ دی - کارشناسی - ۸۴ - صنایع
علیرضا همتی - ۴ دی - کارشناسی - ۶۸ - برق
محمد رودسرابی - ۲۵ آذر - کارمند دانشکده برق - نصیر
سیاوش سرسپار- ۲۱ آذر - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
سید حسین هاشمی- ۱۶ آذر - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
رضا مرادیان- ۱۶ آذر - کارشناسی - ۸۷ - نرم افزار
عاطفه شفیعی- ۱۱ آذر - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
عباس احمدی- ۴ آذر - نماینده ولی فقیه دانشکده هوافض
الیارعاصمی زاده- ۳۰ آبان - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
علی ابوئی- ۲۷ آبان - کارشناسی - ۸۵ - عمران
سینا عظیمی- ۲۵ آبان - کارشناسی - ۸۵ - عمران
محمود توسلیان- 23 آبان - روابط عمومی مرکزی
سینا نوروزی- ۲۲ آبان - کارشناسی - - برق
نادر جعفری- ۲۱ آبان - کارشناسی - ۸۶ - فناوری اطلاعات
امیر پورنصرت- ۲۱ آبان - کارشناسی - ۸۵ - عمران
هانیه کرمی- ۲۱ آبان - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
نیما ابراهیمی- ۱۹ آبان - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
صابره درخشنده - 16 آبان - کارشناسی - ۸۷ - نرم افزار
الهه وحدتی - 16 آبان - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
مهدی نظری - 16 آبان - کارشناسی ارشد - - هوافض
الهه احمدیان - 16 آبان - کارشناسی - ۸۷ - صنایع
ساناز ثانی - 16 آبان - کارشناسی - ۸۷ - فناوری اطلاعات
امیر ادیب - 16 آبان - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
امیر رباط - 16 آبان - کارشناسی - ۸۷ - فناوری اطلاعات
نازنین دلام- 16 آبان - کارشناسی - ۸۷ - نرم افزار
سارا زکی زاده- 16 آبان - کارشناسی - ۸۷ - فناوری اطلاعات
زهرا قره حسنلو- ۹ آبان - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
شقایق جابر انصاری- ۹ آبان - کارشناسی - ۸۷ - نرم افزار
شبنم دمیرچی- ۹ آبان - کارشناسی - ۸۷ - نرم افزار
سپیده شیخ الاسلامی- ۷ آبان - کارشناسی - ۸۷ - ریاضی
امین شکری- ۱ آبان - کارشناسی - ۸۶ - برق
محمد حسین باقری- ۱ آبان - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
گلنوش محبعلی- ۲۶ مهر - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
کیاناز صنایع- ۲۶ مهر - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
حسنی باصفت- ۲۶ مهر - کارشناسی - ۸۵ - فناوری اطلاعات
حوریه جعفری- ۲۴ مهر - کارشناسی - ۸۷ - نرم افزار
پریسا رهبان- ۲۴ مهر - کارشناسی - ۸۷ - صنایع
سپهر سارجانی- ۲۴ مهر - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
سهیل کیان زاد- ۲۴ مهر - کارشناسی - ۸۶ - برق
پرهام صدری زاده- ۲۴ مهر - کارشناسی - ۸۶ - فناوری اطلاعات
محمد قاضی عسگر - ۱۳ مهر - کارشناسی - ۸۷ - صنایع
ابوالفضل اختر- ۱۱مهر - کارشناسی - ۸۴ - شیمی
سعید جوانفکر- 10 مهر - کارشناسی - ۸۵ - مکانیک
محسن رحمانی- 10 مهر - کارشناسی - ۸۷ - فناوری اطلاعات
اکبر ترکاشوند- 10 مهر - کارشناسی ارشد - ۸۶ - برق
نازنین نوش آبادی- 4 مهر - کارشناسی - ۸۷ - فناوری اطلاعات
رزانا عظیمی موحد- 3 مهر - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
امیر انصاری- 3 مهر - کارشناسی - ۸۷ - نرم افزار
سمانه یوسفی - ۳۰ شهریور - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
سحر تسبیحی - ۲۵ شهریور - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
آرین حسین زاده - ۲۵ شهریور - کارشناسی - ۸۶ - عمران
مهسا احمدی - ۲۵ شهریور - کارشناسی - ۸۶ - فناوری اطلاعات
آرش شمس - ۲۱ شهریور - کارشناسی - ۸۶ - برق
حامد شاهسوندی - ۲۱ شهریور - کارشناسی - ۸۶ - فناوری اطلاعات
زهرا رحیمی - ۱۹ شهریور - کارشناسی - ۸۳ - عمران
رامین فتح اله زاده - ۷ شهریور - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
شیدا طائفه - ۲۵ مرداد - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
محمد جواد عباسی - ۷ مرداد - کارشناسی - ۸۰ - نقشه برداری
مونا رحیم اربابی - ۱ مرداد - کارشناسی - ۸۶ - فناوری اطلاعات
میثم عینی اصغری - ۱۰ تیر - کارشناسی - ۸۴ - برق
محمدقدیمی - ۱۰ تیر - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
حمید نصیری - ۱ تیر - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
احسان ماهور - ۳۱ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - برق
محمد لطیفی - ۲۸ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - فناوری اطلاعات
فرخ شیخ احمدی - ۲۶ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - صنایع
معصومه خیاطی - ۲۶ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
امیر نوروزی - ۲۶ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
سروش فرنودی - ۱۹ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
هادی بدری‌زاده - ۱۹ خرداد - کارشناسی - ۸۵ - نرم افزار
سعید شاه صنمی - ۱۶ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
سهند هادیزاده - ۱۴ خرداد - کارشناسی - ۸۶ مکانیک
مهسا آزمند - ۱۳ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - فناوری اطلاعات
معصومه آهنگری - ۳ خرداد - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
هادی حافظ پرست ۳۱ اردیبهشت - کارشناسی - ۸۴ - صنایع
شروین شایگان - ۲۹ اردیبهشت - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
مائده عموزاد خلیلی - ۲۹ اردیبهشت - کارشناسی - ۸۶ - نرم افزار
جاوید حاج همتی - ۲۵ اردیبهشت - کارشناسی - ۸۵ - مکانیک
مهدی افشارپور - ۱۹ اردیبهشت - کارشناسی - - برق
صالح هوشنگی - ۱۴ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - نرم افزار
جواد ارجمند - ۱۰ اردیبهشت - کارشناسی - - فیزیک
سلوی دانشور - ۱۰ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - صنایع
مهرداد سلیمی - ۸ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مسعود افشار - ۷ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - صنایع
امین رشیدشمالی - ۴ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - هوافضا
مریم کاظمی - ۳۱ فروردین - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
علی منتجبی - ۲۵ فروردین - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ملیحه بیات بشرنژاد - ۲۳ فروردین - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد رخشان - ۲۲ فروردین - کارشناسی - - عمران
الهام امینی - ۲۲ فروردین - کارشناسی - 86 - نرم افزار
محمد فتاحی - ۹ فروردین - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
جعفر حسینی - ۳ فروردین - کارشناسی - 67 - مکانیک .

 نویسندگانی که در سال ۱۳۸۶ عضو همکلاسی شده اند:

 

مهرداد ظهراب بیک - ۲۸ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
پگاه شعبانی سیگارودی - ۲۸ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
منصور کیایی - ۲۸ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
امیر علی دل پیشه - ۲۵ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ایمان زند - ۲۴ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
جویا یزدانی - ۲۴ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهدی تقدسی - ۲۱ اسفند - کارشناسی ارشد - - برق
وحید احمدپور - ۱۷ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
سجاد جبارنژاد - ۱۷ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
علی فرخی پور - ۱۶ اسفند - کارشناسی - 86 - هوافضا
روزبه کریمی - ۱۳ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مدیا جولایی - ۹ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد حسین رونیاسی - ۹ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
کیانا احمدی - ۸ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
آرمان دیناروند - ۴ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
زهرا فتاحیان - ۴ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نرجس حمیدیفر - ۴ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
عطیه رویایی - ۳ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
سهیل ایوزخانی - ۱ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
سید سعید حیدری یزدی - ۲۸ بهمن - کارشناسی - 85 - برق
طناز مولویان - ۲۷ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
آیدین قطبی - ۲۷ بهمن - کارشناسی - 85 - صنایع
نیکروز مهرتاش - ۲۵ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
زهرا میرزاهاشمی - ۲۴ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مهسا جورابدوزان - ۲۴ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مهشید علی محمدی - ۲۲ بهمن - کارشناسی - 86 - صنایع
محمد علی جیوار - ۲۲ بهمن - کارشناسی - 85 - عمران
سحر هاشمی - ۲۲ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محبوبه اخباری - ۱۷ بهمن - کارشناسی - 86 - صنایع
بهار زارع - ۱۴ بهمن - کارشناسی - 86 - نرم افزار
صادق عباسی - ۲۷ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
محمد غلامی - ۲۰ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
فاطمه نوبخت - ۱۸ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
روزبه ناعمه - ۱۸ دی - کارشناسی - 85 - صنایع
مصطفی کاظمی - ۱۸ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
نازنین نصرآبادی - ۱۸ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
مهرناز صالحیان - ۱۸ دی - کارشناسی - 85 - برق
نیلوفر بغدادی - ۱۷ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
المیرا فروتن مهر - ۱۷ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
خشایار خلیل خانی - ۱۷ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
حسین محمدی نصرآبادی - 17 دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
ندا نوش - ۱۵ دی - کارشناسی - 85 - صنایع
علی رستمی - ۱۵ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نازنین امیری - ۱۵ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
حسن نوروزی - ۱۴ دی - کارشناسی - 85 - نرم افزار
علی خندان - ۱۳ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
نسرین اکبری - ۱۲ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
بنفشه فرجی - ۱۲ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
احمد بنی احمد - ۱۱ دی - کارمند نهاد نمایندگی ولی فقیه
احسان یوسف بیک - ۱۱ دی - کارشناسی - 85 - نرم افزار
محسن عرب - ۱۱ دی - کارمند نهاد نمایندگی ولی فقیه
زهرا نامجو - ۸ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
آوا رزازیان - ۴ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
کیارش مظفری - ۴ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهسا شبانکاره - ۲ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
فرنوش گلشنی - ۲ دی - کارشناسی 86 - فناوری اطلاعات
المیرا الله بخشی - ۱ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
پویا ضیایی کندری - ۲۸ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
آرمین همدمی - ۲۸ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
فائزه نعیم - ۲۶ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مجید خمسه - ۲۳ آذر - کارشناسی - 83 - مکانیک
محمد جواد اکبری - ۱۷ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مجتبی معصوم پور - ۱۷ آذر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهسا جورابدوزان - ۱۷ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
سید علی رضا کلانتری تفت - ۱۳ آذر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
علیرضا خاتمی نی - ۱۲ آذر - کارشناسی - 84 - صنایع
سید ابراهیم هاشم ورزی - ۱۲ آذر - مدیر روابط عمومی دانشگاه
حسین مالکی - ۱۱ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
فاطمه فاطمی - ۱۱ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
سپیده حسینی - ۱۰ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
فائزه غلامی - ۱۰ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نرگس توکلی - ۸ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
شهاب پاک شکار - ۷ آذر - کارشناسی - 84 - عمران
محمد رشیدی - ۶ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
فرناز فامیلی - ۶ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
شراره درخشنده - ۵ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مهدی عباس زاده - ۵ آذر - کارشناسی - 85 - ریاضی
هستی خضروی - ۵ آذر - کارشناسی - 84 - عمران
ادریس صالحی - ۵ آذر - کارشناسی - 82 - عمران
الناز ختمی - ۵ آذر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
فرزانه محمدی - ۵ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
پویا لطفیان - ۳ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محسن - ۳ آذر - کارشناسی - 86
فهیمه قجاوند - ۳۰ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
امیر رضا قاضی پور - ۳۰ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
راضیه گلدانی - ۳۰ آبان - کارشناسی - 85 - شیمی
فرزان بالکانی - ۳۰ آبان - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهیار مرادی - ۲۹ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
فاطمه قرباوی - ۲۶ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
رویا خدابخش - ۲۳ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
جواد علیرضایی - ۲۱ آبان - کارشناسی - - مکانیک
صمد بیگی زارع - ۲۰ آبان - کارشناسی - -
بابک اکبرزاده - ۱۷ آبان - کارشناسی ارشد - 85 - عمران
سپیده شریفی - ۱۷ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
نوید هاشمی - ۱۶ آبان - کارشناسی - -
عباس آل طعمه - ۱۵ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
پیام لهراسبی - ۱۴ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محسن بابایی - ۱۳ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
آیدین احرایی - ۱۲ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
الهه حسین پور - ۱۰ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
محمد جواد اخوان - ۱۰ آبان - - صنایع
روح اله عنایتی - ۸ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد حسین خلیلی فر - ۷ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نرگس دیاله آبادی- ۵ آبان - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ارشیا طبع - ۵ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
رضا رسایی - ۵ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد حسین زهره وند - ۴ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد - ۳ آبان - -
دریا - ۳ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
سوده مدرس - ۱ آبان - کارشناسی - 85 - نرم افزار
سعید اسماعیلی فرد - ۳۰ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
عارفه خوشبخت مروی - ۳۰ مهر - کارشناسی - 86 - صنایع
فریما تیموری بیات - ۳۰ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
بهمن پاکروان - ۲۸ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
احمد انصاری - ۲۸ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمدرضا غفاری - ۲۷ مهر - کارشناسی - 86 - صنایع
نوید حسنی - ۲۶ مهر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ریحانه هاشم پور - ۲۴ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
سامی قناد - ۲۴ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
پویا صفری - ۲۳ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
آرش داوری - ۱۵ مهر - کارشناسی - 86 -
سمانه قاسمی - ۱۴ مهر - کارشناسی - 85 - صنایع
روح الله احسانی - ۱۴ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
علیرضا قهرمانی - ۱۱ مهر - کارشناسی - 85 - نرم افزار
سید مرتضی قاسم پور - ۱۰ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
وحید پاچیده - ۱۰ مهر - کارشناسی - 84 - عمران
حمید توکلی - ۳۰ شهریور - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
جواد ارجمند - ۱۰ اردیبهشت - کارشناسی - - فیزیک
سلوی دانشور - ۱۰ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - صنایع
مهرداد سلیمی - ۸ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مسعود افشار - ۷ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - صنایع
امین رشیدشمالی - ۴ اردیبهشت - کارشناسی - 86 - هوافضا
مریم کاظمی - ۳۱ فروردین - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
علی منتجبی - ۲۵ فروردین - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ملیحه بیات بشرنژاد - ۲۳ فروردین - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد رخشان - ۲۲ فروردین - کارشناسی - - عمران
الهام امینی - ۲۲ فروردین - کارشناسی - 86 - نرم افزار
محمد فتاحی - ۹ فروردین - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
جعفر حسینی - ۳ فروردین - کارشناسی - 67 - مکانیک .

نویسندگانی که در سال ۱۳۸۶ عضو همکلاسی شده اند:

 

مهرداد ظهراب بیک - ۲۸ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
پگاه شعبانی سیگارودی - ۲۸ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
منصور کیایی - ۲۸ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
امیر علی دل پیشه - ۲۵ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ایمان زند - ۲۴ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
جویا یزدانی - ۲۴ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهدی تقدسی - ۲۱ اسفند - کارشناسی ارشد - - برق
وحید احمدپور - ۱۷ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
سجاد جبارنژاد - ۱۷ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
علی فرخی پور - ۱۶ اسفند - کارشناسی - 86 - هوافضا
روزبه کریمی - ۱۳ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مدیا جولایی - ۹ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد حسین رونیاسی - ۹ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
کیانا احمدی - ۸ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
آرمان دیناروند - ۴ اسفند - کارشناسی - 86 - نرم افزار
زهرا فتاحیان - ۴ اسفند - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نرجس حمیدیفر - ۴ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
عطیه رویایی - ۳ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
سهیل ایوزخانی - ۱ اسفند - کارشناسی - 86 - صنایع
سید سعید حیدری یزدی - ۲۸ بهمن - کارشناسی - 85 - برق
طناز مولویان - ۲۷ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
آیدین قطبی - ۲۷ بهمن - کارشناسی - 85 - صنایع
نیکروز مهرتاش - ۲۵ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
زهرا میرزاهاشمی - ۲۴ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مهسا جورابدوزان - ۲۴ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مهشید علی محمدی - ۲۲ بهمن - کارشناسی - 86 - صنایع
محمد علی جیوار - ۲۲ بهمن - کارشناسی - 85 - عمران
سحر هاشمی - ۲۲ بهمن - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محبوبه اخباری - ۱۷ بهمن - کارشناسی - 86 - صنایع
بهار زارع - ۱۴ بهمن - کارشناسی - 86 - نرم افزار
صادق عباسی - ۲۷ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
محمد غلامی - ۲۰ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
فاطمه نوبخت - ۱۸ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
روزبه ناعمه - ۱۸ دی - کارشناسی - 85 - صنایع
مصطفی کاظمی - ۱۸ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
نازنین نصرآبادی - ۱۸ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
مهرناز صالحیان - ۱۸ دی - کارشناسی - 85 - برق
نیلوفر بغدادی - ۱۷ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
المیرا فروتن مهر - ۱۷ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
خشایار خلیل خانی - ۱۷ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
حسین محمدی نصرآبادی - 17 دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
ندا نوش - ۱۵ دی - کارشناسی - 85 - صنایع
علی رستمی - ۱۵ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نازنین امیری - ۱۵ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
حسن نوروزی - ۱۴ دی - کارشناسی - 85 - نرم افزار
علی خندان - ۱۳ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
نسرین اکبری - ۱۲ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
بنفشه فرجی - ۱۲ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
احمد بنی احمد - ۱۱ دی - کارمند نهاد نمایندگی ولی فقیه
احسان یوسف بیک - ۱۱ دی - کارشناسی - 85 - نرم افزار
محسن عرب - ۱۱ دی - کارمند نهاد نمایندگی ولی فقیه
زهرا نامجو - ۸ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
آوا رزازیان - ۴ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
کیارش مظفری - ۴ دی - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهسا شبانکاره - ۲ دی - کارشناسی - 86 - صنایع
فرنوش گلشنی - ۲ دی - کارشناسی 86 - فناوری اطلاعات
المیرا الله بخشی - ۱ دی - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
پویا ضیایی کندری - ۲۸ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
آرمین همدمی - ۲۸ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
فائزه نعیم - ۲۶ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مجید خمسه - ۲۳ آذر - کارشناسی - 83 - مکانیک
محمد جواد اکبری - ۱۷ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مجتبی معصوم پور - ۱۷ آذر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهسا جورابدوزان - ۱۷ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
سید علی رضا کلانتری تفت - ۱۳ آذر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
علیرضا خاتمی نی - ۱۲ آذر - کارشناسی - 84 - صنایع
سید ابراهیم هاشم ورزی - ۱۲ آذر - مدیر روابط عمومی دانشگاه
حسین مالکی - ۱۱ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
فاطمه فاطمی - ۱۱ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
سپیده حسینی - ۱۰ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
فائزه غلامی - ۱۰ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نرگس توکلی - ۸ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
شهاب پاک شکار - ۷ آذر - کارشناسی - 84 - عمران
محمد رشیدی - ۶ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
فرناز فامیلی - ۶ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
شراره درخشنده - ۵ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
مهدی عباس زاده - ۵ آذر - کارشناسی - 85 - ریاضی
هستی خضروی - ۵ آذر - کارشناسی - 84 - عمران
ادریس صالحی - ۵ آذر - کارشناسی - 82 - عمران
الناز ختمی - ۵ آذر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
فرزانه محمدی - ۵ آذر - کارشناسی - 86 - صنایع
پویا لطفیان - ۳ آذر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محسن - ۳ آذر - کارشناسی - 86
فهیمه قجاوند - ۳۰ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
امیر رضا قاضی پور - ۳۰ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
راضیه گلدانی - ۳۰ آبان - کارشناسی - 85 - شیمی
فرزان بالکانی - ۳۰ آبان - کارشناسی - 86 - نرم افزار
مهیار مرادی - ۲۹ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
فاطمه قرباوی - ۲۶ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
رویا خدابخش - ۲۳ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
جواد علیرضایی - ۲۱ آبان - کارشناسی - - مکانیک
صمد بیگی زارع - ۲۰ آبان - کارشناسی - -
بابک اکبرزاده - ۱۷ آبان - کارشناسی ارشد - 85 - عمران
سپیده شریفی - ۱۷ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
نوید هاشمی - ۱۶ آبان - کارشناسی - -
عباس آل طعمه - ۱۵ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
پیام لهراسبی - ۱۴ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محسن بابایی - ۱۳ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
آیدین احرایی - ۱۲ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
الهه حسین پور - ۱۰ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
محمد جواد اخوان - ۱۰ آبان - - صنایع
روح اله عنایتی - ۸ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد حسین خلیلی فر - ۷ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
نرگس دیاله آبادی- ۵ آبان - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ارشیا طبع - ۵ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
رضا رسایی - ۵ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد حسین زهره وند - ۴ آبان - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمد - ۳ آبان - -
دری - ۳ آبان - کارشناسی - 86 - صنایع
سوده مدرس - ۱ آبان - کارشناسی - 85 - نرم افزار
سعید اسماعیلی فرد - ۳۰ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
عارفه خوشبخت مروی - ۳۰ مهر - کارشناسی - 86 - صنایع
فریما تیموری بیات - ۳۰ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
آناهیتا صفاجو - ۳۰ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
بهمن پاکروان - ۲۸ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
احمد انصاری - ۲۸ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
محمدرضا غفاری - ۲۷ مهر - کارشناسی - 86 - صنایع
نوید حسنی - ۲۶ مهر - کارشناسی - 86 - نرم افزار
ریحانه هاشم پور - ۲۴ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
سامی قناد - ۲۴ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
پویا صفری - ۲۳ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
آرش داوری - ۱۵ مهر - کارشناسی - 86 -
سمانه قاسمی - ۱۴ مهر - کارشناسی - 85 - صنایع
روح الله احسانی - ۱۴ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
علیرضا قهرمانی - ۱۱ مهر - کارشناسی - 85 - نرم افزار
سید مرتضی قاسم پور - ۱۰ مهر - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات
وحید پاچیده - ۱۰ مهر - کارشناسی - 84 - عمران
حمید توکلی - ۳۰ شهریور - کارشناسی - 86 - فناوری اطلاعات

در جلسه نمایندگان ستادائتلاف اصلاح‌طلبان با رییس صداوسیما چه گذش

در جلسه نمایندگان ستادائتلاف اصلاح‌طلبان با رییس صداوسیما چه گذشت؟


سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان درباره دیدار نمایندگان این ستاد با «عزت‌الله ضرغامی» رییس سازمان صدا و سیما روز شنبه انجام شد، گفت: اصلاح‌طلبان آنچه را که در روند حرکت صداوسیما در انتخابات نهم ریاست جمهوری دیدند انتظار داشتند که در انتخابات شوراها و خبرگان نیز دیده شود، اما متاسفانه این روند به میزان قابل توجهی تفاوت پیدا کرد.

«عبدالله ناصری» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: حرکت صدا و سیما درانتخابات نهم ریاست جمهوری بسیار خوب بود و توسط رییس دولت اصلاحات نیز مورد تشویق قرار گرفت اما پس از آن انتظاراتی که داشتیم دیگر برآورده نشد و گاهی با گرایشات اختلاف‌افکنی مسایلی در برخی شبکه‌ها مطرح شد و حتی گاهی نیز شاهد تحریف خبرها بودیم. در ماه‌های گذشته نیز فضای انتخاباتی مجلس هشتم که شکل گرفت این روند ادامه پیدا کرد؛ بنابراین قرار شد گروهی به نمایندگی از ستاد ائتلاف اصلاح طلبان با عزت الله ضرغامی دیدار کنند.

وی ادامه داد: در این نشست مباحث بی‌پرده توسط نمایندگان ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان مطرح شد، آقای ضرغامی نیز صحبت‌های ما را شنیدند و مسایلی را نیز مطرح کردند و قول دادند که این جلسات ادامه پیدا کند. هم‌چنین ایشان مواردی هم از انتقادات اصلاح‌طلبان را نسبت به برخی عملکردهای صدا و سیما پذیرفتند و قول مساعد دادند تا این مشکلات را حل کنند. ما نیز امیدواریم که نتیجه این دیدار خوب و مطلوب باشد.

ناصری هم‌چنین گفت: ما نیز مطرح کردیم که اصلاح‌طلبان به انگیزه شرکت در انتخابات و گسترده کردن دامنه مشارکت و نیز کسب کرسی‌های بیشتر وارد میدان شدند و قانون اساسی و حتی منویات مقام معظم رهبری نیز ایجاب می‌کند که عدالت در اطلاع‌رسانی دیدگاه‌های دو جناح رعایت شود و امیدواریم شاهد روند مثبتی در صدا و سیما باشیم.

سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان ادامه داد: به هر حال مسلم است ‌که بخش‌های زیادی از صدا و سیما در میان افکار عمومی فراگیر و اثرگذار است. خصوصا بخش‌های سراسری خبر و شبکه‌هایی که امروز جا افتاده و کسانی که اخبار سیاسی و اجتماعی را دنبال می‌کنند، خصوصا در بخش‌های خبری 20:30 ، 20 و 21 بخش عمده‌ای از جامعه هستند. بنابراین امیدواریم صدا و سیما به گونه‌ای مسیر خود را طی کند که مردم وقتی بی‌طرفانه می‌خواهند اخبار را تجزیه و تحلیل کنند به این نتیجه برسند که دو جریان سیاسی اصلی در کشور وجود دارد با آن‌ها بیشتر آشنا شوند، این قولی بود که آقای ضرغامی به ما داد.

ناصری همچنین گفت: نکته دیگری حایز اهمیت این دیدار این بود که در جریان اصلاحات اشخاصی وجود دارند که صاحب نظر هستند اما صدا و سیما از آن‌ها استفاده نمی‌کند. این ظلم مضاعفی است که برآن‌ها می‌رود، ما کارشناسان خبره‌ای داریم در حوزه‌های آکادمیک اما به دلیل آن‌که در حوزه اصلاحات قرار گرفته‌اند توانایی‌های آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود که خوشبختانه آقای ضرغامی نیز این موضوع را پذیرفتند و امیدواریم بازتاب جلسه روز گذشته را در رسانه‌ها ببینیم.

وی با بیان اینکه «دردوره ریاست آقای ضرغامی در صدا و سیما تفاوت‌های معناداری نسبت به دوران ریاست آقای لاریجانی مشاهده می‌شود»، ادامه داد: البته بیشتر در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نه سیاسی. به هر حال چنانچه گفته شد در انتخابات نهم ریاست جمهوری صدا و سیما الگوی خوبی از خود به جا گذاشت که این روند می‌تواند در انتخابات مجلس هشتم نیز ادامه پیدا کند.

سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تاکید کرد: امیدواریم با اجرای توافقات و اجرای حق مطلوب یکی از مشکلاتی که با آقای ضرغامی که نیز در میان گذاشتیم این بود تعادل و عدالت در انتخاب نیروها رعایت شود.

حذف نام ایران از یاهو

حذف نام ایران از یاهو


به نوشته اعتماد ملی، نام ایران از فهرست صفحات ثبت‌نام یاهو حذف شد. یاهو، نام ایران را از فهرست صفحات ثبت‌نامش حذف کرده، بدین معنی که وقتی به‌عنوان یک ایرانی بخواهید در گوشه‌ای از دنیا ثبت‌نام کنید و شناسه‌ای مجازی برای خود بسازید، با نام هر تکه خاکی برخورد می‌کنید، غیر از ایران.

اخبار سیاسی: سخنگوی دولت از شیوه جدید بودجه نویسی دولت خبر داد

سخنگوی دولت از شیوه جدید بودجه نویسی دولت خبر داد؛بودجه 87 به سبک دولت نهم


اعتماد:دامنه اصلاحات اقتصادی در دولت نهم هر روز با الفاظ و تعابیر تازه وارد فاز جدیدی می شود.

ظاهراً دولتمردان اقتصادی که برای جبران کسری های بودجه سال جاری خود، در ابتکاری جدید لفظ اصلاحیه را جایگزین متمم کردند و البته با این تغییر منتقدان و مخالفان را هم بی جواب گذاشتند، تصمیم گرفته اند انقلاب دیگری در بودجه نویسی کشور به راه اندازند تا براساس آن دیگر لازم نباشد حرفی از کسری بودجه و توضیحی از جبران آن توسط بودجه نویسان زده شود. آنچه از مدتی پیش مطرح شد و روز گذشته بار دیگر سخنگوی دولت از آن خبر داد، آغاز شیوه جدید بودجه نویسی در دولت برای سال 87 است. اتفاقی که با افتخار از آن حرف زده می شود در راستای همان تحولاتی است که قرار است دامنه اختیارات دولت را در حوزه واگذاری و هزینه کرد اعتبارات در بودجه های سنواتی افزایش دهد. شیوه جدید بودجه نویسی در حالی مطرح می شود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شده و به تبع آن بعد نظارتی این سازمان از دست رفته است. اما با این حال در یک انقلاب جدیدتر تنظیم کنندگان بودجه رای به حذف تبصره های بودجه می دهند و به عبارتی نقش نظارتی مجلس را هم در تصویب و تایید جزئیات بودجه حذف می کنند. سخنگوی دولت در نشست مطبوعاتی روز گذشته خود درخصوص شیوه جدید بودجه نویسی سال 87 گفت؛«ملاک اصلی ما در تنظیم بودجه سندهای بالادستی از جمله چشم انداز است که مطمئناً در راستای تنظیم بودجه به این سندهای بالادستی و همچنین چارچوب و سیاست های کلی که مورد تصویب قرار گرفته است توجه خواهد شد.» غلامحسین الهام گفت؛ «تلاش می کنیم بودجه امسال روان، عملیاتی و اجرایی باشد، به نحوی که ماموریت هر دستگاه مشخص شود، میزان اعتباراتی که به آن اختصاص داده می شود، مشخص باشد و نتیجه کار نیز قابل بررسی و شفاف باشد.» وی گفت؛ «برخی از تبصره ها که در بودجه ها مدنظر قرار گرفته می شود، قوانین دست و پاگیری هستند که ما سعی می کنیم قوانین دست و پاگیر را به حداقل برسانیم.» وی ادامه داد؛ «برخی از تبصره هایی که در این راستا در قانون بودجه قرار داده می شود از نظر حقوقی نیز خالی از اشکال نبود و برخی از حقوقدانان به آن ایراد می گرفتند که چرا قوانین ثابت و پایدار مالی در قانون بودجه قرار داده می شود.» وی گفت؛ «دولت درصدد است تبصره های بودجه که جنبه دائمی دارند را تکمیل کرده و به صورت یک لایحه به مجلس تقدیم کند.»وی افزود؛ «ردیف های بودجه نیز به گونه یی تصویب می شود که مجوزهای لازم بابت این ردیف ها از مجلس اخذ شده باشد.»وی گفت؛ «در این راستا قانون بودجه به نحوی تنظیم می شود که از نظر اجرایی، سخت تر و از نظر حسابرسی قابل کنترل تر باشد.» سخنگوی دولت بعد از بیان این توضیحات در مورد بودجه به تشریح مصوبات دولت پرداخت که از جمله مهم ترین آنها موافقت با واریز 15 میلیارد دلار از درآمد نفت به خزانه است. بر این اساس بانک مرکزی موظف شد بر مبنای مبلغ مندرج در جدول شماره 8 قانون برنامه چهارم معادل مبلغ پانزده میلیارد و یکصد و بیست و هفت میلیون دلار از درآمد حاصل از صادرات نفت خام را به نرخ روز تبدیل و معادل ریالی آن را به حساب درآمد عمومی واریز کند.تعیین قیمت خرید تضمینی ارقام چهارگانه برنج در سال جاری از دیگر مصوبات دولت بود که براساس آن بنا بر پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و مصوبه هیات وزیران قیمت خرید تضمینی ارقام مشابه در گروه های چهارگانه برنج خزر، سپیدرود، ندا، آمل و ارقام مشابه هر گروه تعیین شد. بر این اساس ارقام برنج از 4900 تا 6800 ریال از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری خواهد شد. براساس یکی دیگر از مصوبات ابلاغی دولتی به منظور تسریع در امر خانه دار کردن افراد فاقد مسکن نمایندگان ویژه رئیس جمهور در ساماندهی تولید و عرضه مسکن با انتشار اوراق مشارکت به منظور تسریع در خانه سازی در استان های مختلف موافقت کردند. طبق این مصوبه استان تهران با هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بیشترین و استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و فارس در رتبه بعد قرار دارند.

تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان الکترونیکی خواجه نصیر ؟ چه لزومی دا

۰ 

به نام خدا

همانطور که قبلا هم گفتم در جلسه ی دیروز قرار شد که دانشجویان معترض 6 نماینده جهت انعکاس مشکلات دانشجویی به دانشگاه معرفی کنند که به نظر من این 6 نماینده بعد از این خیلی خیلی بهتر می تونند برای رفع مشکلات ما برنامه ریزی کنند اما تشکیل انجمن اسلامی یه چیز دیگه است ! و هدف مهمتر و گسترده تری  داره !

گوشه ای از تجمع پرشکوه دیروز

انجمن اسلامی ، مهمترین تشکل دانشجویی است و تک تک افراد آن توسط دانشجویان در یک انتخابات رسمی انتخاب می شوند و به پشتوانه ی همین انتخاباته که انجمن اسلامی دانشجویان ِ دانشگاههای ایران بیشتر از هر تشکل دانشجویی دیگه ای در دنیا شناخته شده است .

اگر ما انجمن اسلامی داشته باشیم برای همه ی تشکل های دانشجویی در کشور به رسمیت شناخته میشیم و میتونیم برای رفع خیلی از نیازهامون با اونها ارتباط برقرار کنیم .

نماینده هایی که انتخاب شدند تنها نماینده ی دانشجویان معترض هستند که تقریبا 10% کل دانشجویان را تشکیل می دهند به نظر من باید همه ی 1000 نفر دانشجو بتونند در انتخابات شرکت کنند چون نماینده برای دانشجوی الکترونیکی دارای اهمیت بیشتری هست و دانشجو به این علت که ارتباط کمتری با دانشگاه داره باید بتونه از طریق نماینده اش این کمبود ارتباط رو جبران کنه و نماینده اش رو پل ارتباطی خودش با دانشگاه بدونه .

ما دانشجوها اگه انجمن اسلامی داشته باشیم میتونیم نقش و وظیفه ی هرکس رو در انجمن و وظایف دانشجویان در برابر نماینده هاشون و بالعکس رو تعریف کنیم ، میتونیم به طور ساماندهی شده و مظنم مثلا برای کوه نوردی یا بازدید دسته جمعی از الکامپ برنامه داشته باشیم ، میتونیم از ورزش دانشجو  از هنر دانشجو و از خیلی از استعداد های دیگه ی 1000 دانشجو استفاده کنیم، می تونیم اگر چند تا دانشجو خواستند نشریه الکترونیک تاسیس کنند حمایتشون کنیم ، می تونیم برای خیلی از کارهای دیگه که هنوز برای ما دانشجویان جدیدالورود کمی تازگی داره برنامه ریزی کنیم و با پشتوانه ی همه دانشجوها طرح ها رو به اجرا در بیاریم .

تشکیل انجمن اسلامی یعنی بهره بردن از توانایی های همه ی دانشجویان جهت رفع نیازهای دانشجویی !

مطمئن باشید اگه ما دانشجوها نتونیم برای مشکلات خودمون راه حل پیدا کنیم کسه دیگه ای این کارو برامون نمیکنه !

من پیشنهادم اینه که اگه امکانش بود انجمن اسلامی ما تعداد اعضاش بیشتر باشه یعنی بر خلاف تعداد معمول انجمن های دیگه که 7 نفر هست انجمن ما 12 نفره باشه ، البته این چیزهایی که گفتم و میخوام بگم فقط پیشنهاد یک دانشجو هست نه بیشتر ( البته خیلی هاش بدیهیه ):

12 نفر ، از هر رشته 4 نفر ، 2 تا دختر و 2 تا پسر .

این 12 نفر یک نفر رو از بین خودشون به عنوان سخنگو و رابط بین انجمن و دانشگاه انتخاب می کنند .

این 12 نفر رئیس را از بین خودشون انتخاب می کنند .

این 12 نفر هر ماه حداقل یک جلسه در تهران برای بررسی نیازهای دانشجویی برگزار میکنند.

انتخابات زمانی برگزار میشه که دانشجویان حداقل در چند کلاس حضوری شرکت کردند و با همدیگه بیشتر آشنا شدند .

انتخابات با حمایت دانشگاه و با نظارت 6 نماینده ی فعلی دانشجوها برگزار میشه .

هر کس فقط میتونه به هم رشته ای خودش رای بده ( چون دانشجوهای هر رشته همدیگرو بهتر میشناسند اگر این محدودیت در انتخاب اعمال بشه افراد لایق تری نماینده می شوند )

و طبعا هر دانشجو میتونه حداکثر به 4 نفر رای بده .

شرکت در انتخابات اجباری نیست اما دانشگاه موظف میشه با استفاده از سایت آموزشی به شماره دانشجویی همه ی دانشجویان الکترونیک ایمیل بزنه و کاندید ها رو معرفی کنه و زمان و مکان برگزاری انتخابات رو به اطلاع تک تک دانشجوهای الکترونیکی برسونه و همچنین در همه ی سایت های رسمی دانشگاه اطلاع رسانی کنه چون دانشجویان الکترونیکی تابلو اعلانات ندارند سایت های رسمی دانشگاه باید به عنوان تابلو اعلانات باید به ما خدمات بدهند .

مکان انتخابات بهتره که دانشکده ی مکانیک خواجه نصیر باشه .

اینهایی که گفتم فقط پیشنهاد من به دانشجویان مخصوصا به 6 نماینده ی آنها بود ، هر کس پیشنهادی داره میتونه در نظرات نظر بده یا به ایمیل من (kntu.blog@Gmail.com) متن ارسال کنه تا در وبلاگ با اسم خودش قرار بدم و یا اینکه خودش در این وبلاگ گروهی عضو بشه و پیشنهادشو اعلام کنه !

 

 

چند تا مطلب دیگه :

 

1 – یکی از دوستان در مورد نویسنده ی معارف 1 پرسیدند ؟ استاد کرمانی نژاد گفتند نویسنده اش آقای جوادی هست ، درست گفتند اما از بین 4 نویسنده ی کتاب که در قسمت پیشگفتار معرفی شدند در ابتدای کتاب نام آقای جوادی برده نشده و نام محمد سعیدی مهر ذکر شده ! پس اگر این کتاب رو خریدید ، درست خریدید .

2 – زمان بازدید دسته جمعی از الکامپ با توجه به نظر سنجی قراره توسط وبلاگ نویسان تعیین بشه و به زودی به اطلاعتون میرسه !

3 – چند تا از دوستان پرسیدند گه جز کدام گروه هستند ؟ اگه به نام کاربری استادتون توجه کنید دو تا شماره داره !  مثلا استاد زبان ما دکتر ایروانی english1-2

1 یعنی استاد ما زبان 1 تدریس می کنند و 2 یعنی درس زبان من گروه 2 است .

اگر به برنامه ی درسی خود در گلستان توجه کرده باشید در ابتدای جدول برنامه، شماره و گروه درس نوشته شده است مثلا برای درس فیزیک ما نوشته شده : 

  ۰۳-۲۰۵-۴۲-۴۴

آخرین رقم این شماره نشان دهنده ی اینه که گروه درس فیزیک من گروه 3 می باشد .

4 - یه توضیح کوچک در مورد پسوند اسلامی : واژه اسلامی تنها زینت دهنده ی انجمن اسلامی است و  تا آنجا که من می دانم هیچ ربطی به آن ندارد تقریبا یک چیزی شبیه به مجلس شورای اسلامی !

و تا آنجا که من می دانم تنها انجمن های اسلامی ِ دانشجویان ایرانی در دانشگاههای خارج از کشور به اسلام مربوط می شود ، مخصوصا دانشگاههای آمریکایی و اروپایی !

  • گزارشی از تجمع اعتراض آمیز دانشجویان الکترونیکی دانشگاه خواجه نص
    مهم نیست چه کسی خطا می کند این دانشجو است که باید تنبیه شود !!! تجمع اعتراض آمیز دانشجویان الکترونیک فردا ساعت ۱۰ تا ۱۱ در ..... انتخابات یا...؟!!! نظر شما در مورد تشکیل انجمن اسلامی چیه ؟ دانشجوهایی که میتونند در بخش طنز و سرگرمی وبلاگ کمکمون کنند سریع تر عضو بشند چگونگی عضویت در وبلاگ گروهی

ساخت یک ویروس نما!


قصد داریم ترفندی متفاوت را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن میتوانید به راحتی و تایپ یک متن کوتاه در نرم افزار notepad ویروسی با نام Eicar بسازید. این ویروس در حقیقت یک ویروس نمای استاندارد برای تست آنتی ویروسهاست. لازم به ذکر است این ویروس یک ویروس واقعی نیست و در حقیقت یک ویروس نما است و فقط برای تست آنتی ویروس شما مثل یک ویروس عمل میکند. میتوانید مطمئن باشید که eicar به هیچ وجه به سیستم شما آسیبی نخواهد رساند. برای تکمیل توضیحات فوق باید گفت EICAR مخفف عبارت European Institute for Computer Antivirus Research می باشد.

بدین منظور:
ابتدا
Notepad را باز کنید و عبارت زیر را در آن وارد کنید.
می توانید برای اطمینان و راحتی خودتان از
Copy و Paste استفاده کنید: X5O!P%@AP[4PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
سپس
SaveAs را انتخاب و فایل را با پسوند com سیو کنید یعنی با نامی مثل eicar.com
به همین راحتی کار تمام است!

وبلاگ من: www.microtext.blogfa.com

گزارشی از تجمع اعتراض آمیز دانشجویان الکترونیکی دانشگاه خواجه نص

به نام خداوند حکیم


دیروز وقتی که در کنفرانس دانشجویان آی تی سر تعیین ساعت برای برگزاری تجمع اعتراض آمیز امروز بحث می کردیم یکی از دانشجوها گفت اول از بچه ها بپرس ببین چند نفر میان؟ وقتی پرسیدم فقط حدود 8 نفر گفتند میان ، کلی برای اقناع دانشجویان برای شرکت در تجمع صحبت کردم و دوباره سوال کردم کیا فردا میان ؟ اما یک نفر هم به اون هشت نفر اضافه نشد ... ( البته قطعا کنفرانس های دیگه ای هم بوده که من ازشون اطلاع ندارم )


امروز  با اینکه دقیقا راس ساعت تعیین شده به جلوی در ساختمان مرکزی خواجه نصیر رسیدم با دیدن حدود 20 نفر دانشجو که قبل از زمان مقرر در محل بودند تعجب کردم !


با اینکه از دیروز قرار بود خیلی مزاحم مسئولین دانشگاه نشیم و به وزارت علوم مراجعه کنیم ولی ...
فکر می کنم ساعت 10:30 بود که به دعوت رئیس حراست دانشگاه
حاج آقا نوربخش حدود 10 نفر به نمایندگی از بقیه وارد اتاق رئیس حراست شدند این درحالیه که تا اونجایی که من میدونم قبل از این با حراست هیچ برخوردی نداشتیم و دیدار با حراست اصلا توی برنامه ما نبود .


با اینکه اولش فکر میکردم مشکل آموزشی ما هیچ ارتباطی با حراست نمی تونه داشته باشه ولی بعد نتیجه گرفتم دیدن رئیس حراست برای رفع مشکلات خیلی میتونه مفید باشه !


بین نماینده هایی که در جلسه شرکت کردند 3 تا دختر بود ، 2 تا آی تی و یکی کامپیوتر و حدود 8 نفر هم پسر بودند که به جز یکی دوتا بقیه پسرها آی تی بودند . بین نماینده ها دانشجوی صنایع نبود .


هشتاد درصد صحبت ها را پسرها و بیست درصد را دخترها بیان کردند .


بعضی صحبت ها رو که یادم مونده برای دانشجوهایی که در جلسه حضور نداشتند و دانشجوهایی که کلا نیومدند بیان میکنم :


اول اینکه تنها حرف ضایع رو من زدم و در حضور رئیس
حراست دانشگاه جک  تعریف کردم که خودمم نمی دونم چه ربطی به اعتراض داشت !

مشکلات آموزشی الویت داشت و ابتدای جلسه مطرح شد ، تقریبا اوایل جلسه بعد از تماس رئیس حراست به معاون آموزشی دانشگاه ، دکتر کاویان پور هم به جمع ما پیوستند ، مساله یک ماه تعطیلی و کلاس های جبرانی ریاضی و فیزیک ، وعده های عمل نشده ی مسئولین دانشگاه ، استفاده از کتابخانه ی دانشگاه ، پیشنهاداتی جهت رفع مشکلات فنی سایت آموزشی ، تشکیل تشکل های دانشجویی و تیم های ورزشی از جمله مسائلی بود که توسط نمایندگان مطرح شد .


یک
نامه هم که در آن به طور خلاصه مشکلات بالا مطرح شده بود تقدیم حراست دانشگاه شد که تقریبا همه جاش پر از امضا شده بود ( بیش از 95 امضا در یک صفحه A4)

شاید اگر رئیس حراست به دکتر کاویانپور نمی گفتند که صد نفر دانشجو برای اعتراض اومدند دکتر کاویانپور به خاطر  مشغله ی زیادی که داشتند به جلسه تشریف نمی اوردند و اما نتیجه ای که به خاطر همت  همه دانشجوهای معترض گرفته شد :


 1 – دانشگاه برای جبران وقت تلف شده دانشجویان اقدام به برگزاری کلاس های حضوری
ریاضی و فیزیک می کنه - البته رایگان !


2 – قرار شده به میزان یک ماهی که عقب افتادیم یک ماه
امتحانات دیر تر برگزار بشه !


3 -  اقدامات اولیه برای ایجاد
تیم ورزشی دانشجوها به عمل اومد( شنا و ...) اگر ورزشکار هستید با آقای سعید اسماعیلی مسئول تشکیل تیم ها ارتباط برقرار کنید saied_godfather2@yahoo


4 –   2 نماینده از آی تی 1 نماینده از کامپیوتر و 0 نماینده از صنایع جهت انعکاس مشکلات به دانشگاه معرفی شدند و قرار شد 1 نماینده کامپیوتر دیگر و دو نماینده صنایع تا هفته دیگه معرفی بشوند . که جمعا میشه
6 نماینده ، در مورد انتخاب نماینده ها من به دانشجوها دو بار پیشنهاد انتخابات رسمی دادم اما استقبال نشد !


5 – ان شاالله
تا آخر همین هفته مشکل کلاس ها رفع میشه !


6 – دیگه یادم نیست ....

از همه دانشجوهایی که تشریف آوردند به نوبه ی خودم تشکر می کنم و از دانشجوهای صنایع و کامپیوتر هم می خواهم در حرکت های دانشجویی بیشتر خودشونو نشون بدند هرچند فکر می کنم حضور کمرنگ دانشجوهای صنایع و  دانشجوهای کامپیوتر فقط به خاطر این هست که اصل پیشنهاد تجمع از دانشجوهای ای تی بود و اطلاع رسانی خوبی به دانشجوهای دیگه نشد !


همه دانشجویانی که دم در دانشگاه منتظر نماینده هاشون بودند تا آخرین لحظه صبر کردند و با اینکه جلسه طولانی شد از نماینده هاشون
حمایت  کردند .


از  نماینده ها ، هم تشکر می کنم و هم بهشون
افتخار می کنم و به همه دانشجوهایی که در جلسه نبودند اعلام می کنم که نماینده هایی که امروز توی جلسه دیدم واقعا خیلی خوب مشکلات ما رو منعکس کردند من هم اگه تو جلسه همراه نماینده ها شرکت کردم بیشتر به خاطر همین گزارشی بود که دارم براتون مینویسم .


از خبرنگار
باشگاه خبرنگاران جوان  هم به خاطر حضور در بین تجمع کنندگان دختر تشکر می کنم


فکر می کنم آخر تجمع ، همه نسباتا از آنچه پیش آمده بود
رضایت داشتند و این به خاطر حمایت رئیس حراست و صحبت های راضی کننده ی دکتر کاویانپور بود .

 


دو تا مساله که برای من هنوز حل نشده :


1 – برگزاری انتخابات رسمی با حضور تک تک دانشجویان الکترونیکی برای تشکیل
انجمن اسلامی جهت ساماندهی فعالیت های دانشجویی و ارتباط با دیگر تشکل های دانشگاه خواجه نصیر .


2 – بعضی از دانشجویان برای شرکت در کلاس جبرانی ریاضی و فیزیک 360000 تومان به حساب دانشگاه پول واریز کردند که با وجود تشکیل کلاس های رایگان شرکت در این
کلاس ها دیگه معنی نداره ؟ ولی معلوم نشد که پول این دانشجوها رو کی برمی گردونند ؟


از نمایندهای خودم
آقای پیام لهراسبی و ... می خواهم که به این دو موضوع رسیدگی کنند


همون طور که در تجمع چندین بار از دانشجوها خواستم که عضو این وبلاگ بشوند باز هم از دانشجویان به خصوص از نمایندگان محترمشون همین درخواست رو
تکرار می کنم .


حرف آخر اینکه به خاطر همین گزارشی که فکر میکنید چرت و پرته من امروز توی دانشگاه زمین خوردم  و یک بار هم نزدیک بود با سر برم توی در ورودی دانشگاه  پس لطف کنید یه نظر بدید !


http://kntumajazi.blogfa.com/post-24.aspx  بیشتر متن

 http://www.knt.coo.ir/ بیشتر تصویر

 

کدام سیاره آن قدر دا‎غ است که سرب در آن ذوب میشود؟

نزدیکترین ستاره به زمین

نزدیکترین ستاره به زمین غیر از خورشید از صورت فلکی جنوبی ٬ قنطورس یا آلفا نام دارد ٬ که 7/4 سال نوری از زمین فاصله دارد . بد نیست بدانیم که یک سال نوری برابر است با ده هزار میلیارد کیلومتر!! برای اینکه تجسمی از این فاصله در ذهن خود داشته باشید ، یک نقشه نجومی را در نظر بگیرید ، که در آن فاصله زمین و خورشید از یکدیگر یک سانتیمتر است در این صورت ستاره آلفا در دو هزار و پانصد متری کره زمین خواهد بود ! و اگر ما بتوانیم به ساکنان ستاره آلفا در صورتی که سکنه ای داشته باشد ، پیامی بفرستیم ، و این پیام با سرعت نور همچون پیامهای رادیویی حرکت کند ، آنها پیام ما را بعد از چهار سال و هشت ماه خواهند شنید . یعنی اگه با تلفن با هم صحبت کنیم ، سلام ما هشت سال و هشت ماه طول خواهد کشید که به آنها برسد.

عروسی در فضا

مقدمات برگزاری یکی از عجیب ترین عروسی ها در تاریخ در حال تکمیل استد قرار است یک فضانورد روسی که هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی به دور زمین می گردد، با خانمی در ایالت تگزاس آمریکا به طور غیابی ازدواج کند! این زوج به نام های "یوری مالنچینکو" و "یکاترینا دمیتریوا" که یک آمریکایی روسی تبار است، تاریخ عروسی خود را پیش از آنکه ماموریت یوری در فضا تمدید شود ، تعیین کرده بودند. ماموریت وی در پی انفجار فضاپیمای آمریکایی کلمبیا تمدید شد.

حلقه ازدواج و کت و شلوار دامادی در فضا از طریق یک فضاپیما که ماه پیش برای سوخت رسانی به ایستگاه فضایی رفته بود، به دست داماد رسید. قرار است همکار آمریکایی یوری به نام "ادوارد لو"، ساقدوش وی باشد و مراسم در همانجا برگزار شد. فضانوردان می توانند روزانه یک بار با خانواده خود ارتباط تصویری برقرار کنند و یوری قرار است از این ارتباط برای دیدن همسر آینده خود در تگزاس استفاده کند. بدینوسیله آنها خواهند توانست یکدیگر را ببینند و همه امیدوارند که بتوانند صدای " بله" گفتن یکدیگر را هم بشوند. البته دیگر از بوسیدن عروس پس از مراسم عقد - که در کشورهای غربی یک سنت است- خبری نخواهد بود.

ستاره نوترونی و پل سار

تولد یک ستاره نوترونی پس از انفجارستاره هایی رخ می دهد که جرمشان 4 الی 8 برابر جرم خورشید ماست.این انفجار را سوپر نوا گویند که نتیجه افزایش حجم بیش از اندازه ستارگان بدنبال فعل وانغعا لات هسته ای وگرمای شدید درون انها است. هنگامی که یک ستاره بزرگ منفجر می شودانچه از ان باقی می مانددرناحیه مرکزی تحت گرانش بسیار قوی در هم فشرده شده وشامل ترکیبی از اکترونهاوپروتوتونها با مقدارفراوانی نوترون است به همین دلیل به ان ستاره نوترونی گفته می شود.میدان گرانش یک ستاره نوترونی300000برابر میدان گرانش زمین است در مقایسه با خورشید.قطر یک ستاره نوترونی 10 کیلومتر وجرمش 4/1 جرم خورشید است پل سارها  ستاره های نوترونی هستند که مواد تشکیل دهنده انها بطور دورانی در  چرخش هستندوقتی اززمین پل سارها رصد شوند پرتوهای مخروطی شکلشان دیده می شود که نشان می دهد این ستاره از صفر تا 180 در چرخش است (تصویر بالای متنطبق پیش بینی انیشتین تشعشعات گرانشی که در فضا  موجوار در حرکتند عامل کیهانی مهمی است که مانع چرخش خیلی سریع و ناهمگون پل سار می شود

خط وط میدان گرانش بسیار قوی یک ستاره نوترونی که بادوره  چرخش یک میلیون ثانیه است درچرخش (spin)است

 مریخ سیاره سرخ

فضاپیمای اکتشافی مریخ
قبل از نیمه شب دوم ژوئن ۲۰۰۳ یک موشک سایوزکه حامل فضاپیمای مارس اکسپرس بود از پایگاه فضایی بایکونر قزاقستان به فضا پرتاب شد بر روی این فضا پیمای ایک کاوشگر به نام بیگل۲نصب شده است هدف از این برنامه فضایی جمع اوری اطلا عاتی ازخاک این سیاره مرموز توسط بیگل۲ می باشد .
سفر به مریخ به مدت شش هفته به طول انجام خواهد گرفت. مهندسان هوا فضای
این پروژه امیدوارند که فضا پیما بتواند در ۲۶ دسامبر در مدار مریخ قرارگیرد

 مقایسه مریخ وماه
فاصله زمین تا خورشید ۹۳میلیون مایل و فاصله مریخ تا خورشید۱۴۲میلیون مایل
طول یک روز زمینی ۲۳ساعت و ۵۶دقیقه و طول یک روز مریخی ۲۴ساعت و ۳۷دقیقه
(هر مایل ۶۰۹/۱کیلومتر است)
یک سال زمین ۳۶۵ روز ویک سال مریخ ۶۸۷ روز
مواد تشکیل دهنده اتمسفر زمین اکسیژن نیتروژن هیدروژن بخار اب ودی اکسید کربن
و.مواد تشکیل دهنده اتمسفر مریخ بیشتر دی اکسید کربن ومقداری بخار اب است که
تنها ۱۳٪ ان را اکسیژن تشکیل می دهد.
جاذبه مریخ ثلت جاذبه زمین است در حدود ۳/۳ متر بر مجذور ثانیه
دمای روز مریخ ۲۷ درجه و دمای شب در ان ۱۳۷- درجه سانتیگراد است
زمین فقط یک قمر (ماه) دارد و مریخ دوقمر زیبا به نامهای فوبوس و دموس دارد .مریخ
همواره برای بشر جذاب بوده ودر رابطه با ان تحقیقات زیادی صورت گرفته در همین راستا
اژانس فضایی اروپا اسا در برنامه فضایی خود بنام ارورا در نظر دارد فرود انسان
را بر این ستاره مرموز بین سالهای ۲۰۲۵-۲۰۱۵ میلا دی محقق گرداندو بسیار امیدوارند که
کاوشگر مریخشان (بیگل ۲ )به کمک بازوهای مکانیکی خود بتواند از خاک مریخ نمونه برداری
کند فرق اصلی این کاوشگر اروپایی با کاوشگرهای امریکایی روورها این است که دارای چرخ
برای گردش روی مریخ نمی باشد .در شکل زیر بیگل ۲ را می بینید

 

این اقا پروفسور کولین پیلینگر است که در کنار مدلش از بیگل ۲ ایستاده

چشم هم چشمی ناسا با اسا:
اژانس فضایی ناسا نیز توانست مانند اژانس فضایی اروپا کاوشگر مریخ خود راتوسط موشک دلتای ۲ برای ماموریت به مریخ بفرست این پرتاب در روز سه شنبه دهم ژوئن از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا صورت گرفت .این موشک حامل کاوشگری است که از نسل روورهای کاوشگر قبلی مریخ است ولی به مراتب کاملتر از ان بطوریکه در هر روز مریخی ۴۰ متر را طی خواهد نمود نام این کاوشگر را دختری کوچک به نام سوفی کوللیز انتخاب کرده است.که در عکس زیر کنار مدل کاوشگر ایستاده.
هدف از این برنامه فضایی جمع اوری اطلا عات دقیقتر راجع به مریخ است دانشمندان ناسا میخواهند تا مدتی دیگر کاوشگر دوقلوی اسپریت یعنی اپو روچینی را نیز به مریخ اعزام کنند البته ناسا در سال ۱۹۷۶و۱۹۹۷ دو مامورریت را ترتیب داده بود که طی ان روورهای کاوشگر مریخ نتوانسته بودند اطلا عات زیادی را در مورد مریخ در اختیار محققان قرار دهند

 

این تصویر که جدیدا توسط سفینه  اکتشافی مریخ اسا فرستاده شده نشان دهنده وجود مقدار فراوانی اب بر روی سیاره مریخ است

 

هرتز اسپرانگ

 

هرتز پرونگ یک اخترشناس دانمارکی بود که در باره درخشندگی و روشنایی ستاره ها مطالعه کرد و دریافت که ستاره ها را میتوان در خانواده ای دسته بندی کرد که از گرم ترین و پرنورترین آنها تا ستاره های سرد و کم نود را شامل میشود. این خانواده را رشته یا دنباله اصلی مینامندکه خورشید در میان آن قرار میگیرد. یک اختر شناس آمریکایی به نام هنری راسل نیز تحقیقات مشابهی انجام داد. به همین دلیل ، نمودار انواع ستاره ها را "نمودار هرتز پرونگ-راسل " مینامند


صلیب جنوبی

صورت فلکی صلیب جنوبی را می توان به آسانی در آسمان نیمکره ی جنوبی پیدا کرد. این صورت فلکی به سمت قطب جنوب آسمان است که درست بالای قطب جنوب زمین واقع شده است و در ضمن نشاندهنده ی صورت فلکی قنطوروس می باشد که جهت آن به سوی روشن ترین ستاره ی این صور فلکی یعنی آلفا-قنطوروس است.آلفا قنطوروس دومین ستاره ی نزدیک به ما است.


ستارگان متحرک

به غیر از خورشید ماه و ستارگان دوردست چند جسم دیگر نیز در آسمان که به کمکی به شما نمی کنند ولی توجه شما را به خود جلب می نمایند. اینها پنج جسم روشن ستاره مانند هستندکه به نظر می رسد در آسمان سرگردان هستند و گاهی اوقات به صورت های عجیبی در آسمان دیده می شوند. این ((ستارگان)) سرگردان در واقع سیارات دیگری از منظومه شمسی می باشند.


مریخ سرگردان

به نظر می رسد مریخ از سایر سیارات سرگردان تر باشد. علت این امر آن است که سرعت چرخش مریخ به دور خورشید کمتر از سرعت زمین است و مدارش نیز بزرگتر از مدار زمین می باشد. در نتیجه زمانی که زمین به مریخ رسیده و از آن جلو می افتد به نظر می رسد مریخ به عقب برگشته است.


شکل های گوناگون سیارات

از آنجایی که سیارات داخلی عطارد و زهره بین زمین و خورشید واقع اند. ممکن است تغییرات در شکل ظاهری آنها را ببینید. درست همانگونه که ماه را به شکلهای مختلف می بینیم.


هشدار

هرگز وقتی خورشید در آسمان است با استفاده از دوربین یا تلسکوپ آنها را جست و جو نکنید. زیرا یک نگاه تصادفی به خورشید می تواند باعث کوری شود.


مشاهده ی اقمار

با یک تلسکوپ کوچک می توان جزئیات زیادتری را از مشتری که بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی است مشاهده کرد. احتمالا یک صفحه و چند نقطه ی نورانی را خواهید دید که در طول چند شب می آیند و می روند و به دور سیاره ی مشتری می گردند. اینها بعضی از قمرهای مشتری هستند. همه ی سیارات منظومه شمسی به جز عطارد (ناهید) دارای قمرهایی هستند که به دورشان می چرخند.


منظومه شمسی

منظومه شمسی دارای نه (9) سیاره ی اصلی است که به دور خورشید می چرخند. در ضمن مجموعه ای از اجرام آسمانی سنگی کوچکی نیز وجود دارند که ((کمربند سیارات خرد)) نامیده می شوند و بین مدار مریخ و مشتری قرار دارند. با چشم غیر مسلح فقط پنج سیاره را می توان دید که عبارتند از: عطارد _ زهره _ مریخ _ مشتری و زحل. بقیه ی سیارات آنقدر کوچک یا دورند که بدون تلسکوپ دیده نمی شوند.


دنباله های آتش

دنباله ی برخی از ستارگان دنباله دار را می توان در شب دید. ستاره ی دنباله دار هیل باپ در سال 1997 میلادی از کنار زمین عبور کرد. جریانی که درست در عقب هسته ی ستاره ی وجود دارد. دنباله ی رنگی متمایل به آبی دارد که از جنس گاز است. دنباله ی روشن تری که به طرف راست کشیده شده است ذرات گرد و غباریست که هنگام نزدیک شدن به خورشید از آن پرتاب می شود.


نکته های جالب خواندنی

1_ همه ی اجسامی که با جوٌ زمین برخورد می کنند کاملا نمی سوزند.

2_ شهاب سنگهای بزرگ هر 000/10 سال یکبار با سطح زمین برخورد میکنند.

3_ وقتی جسمی با زمین برخورد می کند شهاب سنگ نامیده می شود.

4_ اجسام بزرگتر با نیروی بسیار زیادی با زمین برخورد کرده و گودالهایی را در روی آن به وجود می آورند. یکی از گودالها به اسم آریزونای آمریکاست.      

  


ستارگان چشمک زن

اگر شب هنگام که هوا تاریک و صاف است به آسمان نگاه کنید ستارگان را می بینید در یک شب کاملا صاف می بینید هزاران ستاره را ببینید . اگر آنها را با دقت کافی بررسی کنید متوجه می شوید که حتی دو ستاره شبیه به هم به نظر نمی رسند. ستارگان از نظر روشنی چشمک زدن و حتی رنگ با یکدیگر تفاوت دارند.

رنگ دما

رنگ ستارگان بسته به درجه حرارت سطح آنها متفاوت است. به عنوان مثال دمای یک ستاره ی سرخ کمتر یک ستاره ی نارنجی است. که دمای آن هم کمتر از دمای یک ستاره ی زرد است.

علت سوسوزدن ستارگان

نوریک ستاره کم و بیش از موانع متعددی در فضا عبور کرده و به زمین می رسد گرچه قبل از رسیدن به زمین نور آن باید از جو نیز بگذرد نور ستاره هنگام عبور از هوا می تواند توسط جریانها و ذرات هوا شکسته شود. این امر باعث می شود که از دید یک ناظر زمینی ستاره به نظر چشمک یا سوسو بزند.

از کوچک به بزرگ

اندازه ی ستارگان متفاوت است. خورشید ستاره ی ما ستاره ی بزرگی نیست! و گا ستاره ای به رنگ سفید آبی است که چندین برابر خورشید می باشد. دبران که یک ستاره ی نارنجی رنگ است حدودا 20 برابر خورشید است.(بتل گوس) یک ستاره ی سرخ و عظیم است 600 برابر خورشید می باشد (بتل گوس) همان (آلفای جبار) یا (یدالجوزای الیمنی) است.

هفت خواهران

در زمستان به سمت شمالی آسمان نگاه کنید. گروه کوچکی از ستارگان را می بینید که کنار هم گرد آمده اند و جزئ گروهی از ستارگان به نام صورت فلکی (ثور) هستند این مجموعه ی ستارگان را خوشه ی روین با هفت خواهران می نامند. اگر جه با چشم غیر مسلح فقط شش تای آنها را می توان دید. این ها گروهی از ستارگان هستند که با هــــم تشکیل یک خوشه را داده اند. نورانی ترین ستاره های این خوشه یک ستاره آبی رنگ درخشان است . علت رنگ آبی آنها بخاطر این است که بسیار سریع می سوزند ( چپ) و ستارگان تند سوز عمر زیادی ندارند. این نشان میدهد که ستاره های آبی رنگ در زمان نه چندان دوری متولد شده اند.

نامگذاری ستارگان

مردم همیشه داستان هایی درباره ستارگان ساخته و پرداخته اند و آنها را به گروههایی مرتبط کرده و نام شخصیتهایی را بر روی آنها گذاشته اند شما می توانید از این گروهها برای تقسیم بندی آسمان و پیداکردن مسیرتان از ستاره ای به ستاره ی دیگر استفاده کنید.

دیدار با ستارگان

تقسیم بندی ستارگان بر اساس گروههایی به نام صورت فلکی است. برای نشان دادن این صورتهای فلکی به طور واضح آسمان را به چند بخش ستاه ای تقسیم کرده ایم. این تقسیم بندی ها نشان دهنده صور فلکی اصلی است که شامل بروج دوازده گانه و شکارچی (جبار) با کمربند سه ستاره گرزجنگی و سپرش می باشد.

ستارگان راهنما

هنگام شب برای پیدا کردن مسیر در آسمان نیازی به به نقشه ی بسیار دقیق ستارگان ندارید.

ستارگان خودشان به عنوان راهنما عمل می کنند.

شکارچی در حال تیراندازی

برای پیدا کردن ستاره ی شعرای یمانی می توان از صورت فلکی شکارچی (جبار) استفاده کرد. سه ستاره ی کمربند جبار به سوی صورت فلکی ثور (گاونر) هدایت می کند. با استفاده از

ستاره ی پای شکارچی (رجل الجبار) و ستاره ی نیانی کمربندش می توانید ستاره ی کاستور (راس پیکرپیشین) را در صورت فلکی جوزا (دوپیکر) پیدا کنید.

راهنمایان شمالی

بخشی از صورت فلکی دب اکبر را هفت ستاره تشکیل می دهند. این هفت ستاره را (بگردان بزرگ) یا (گاو آهن) می نامند. دو ستاره ای که در لبه سمت راست قرار دارند ما را به سمت ستاره ی قطبی و  صورت فلکی قطبی اسد (شیر) راهنمایی می کنند.دب اکبر هم چنین هدایت کننده ی ما به سوی صورتهای فلکی سیاهگوش وسماوک رامح (نگهبان شمالی) می باشد.

   فضا از کجا شروع میشود؟

 

فضا از بالای جو شروع میشود.هر چه بالاتر رویم هوا رقیقتر میشود.در ارتفاع تقریبا 160 کیلومتری هوا به قدری رقیق میشود که در واقع چیزی از آن باقی نمیماند.فضا از این نقطه آغاز میشود.

آیا زمین مرکز جهان است؟

جهان مجموعه ای از تمامی سیارات ، اقمار، ستارگان و کهکشانهاست. جهان در تمام جهات گسترده شده است.ممکن است ما نتوانیم قسمتهایی از جهان را با تلسکوپ ببینیم.بنابراین نمیتوانیم بگوییم که آیا زمین در مرکز جهان است یا نه.

مدار چیست؟

مدار مسیری است دایره ای و یا بیضی شکل که اجرامی در فضا ان را طی میکنند.سیارات روی مدار محور دایره ای شکل خورشید میگردند و اقمار حول مداری به دور سیارات گردش میکنند.برای قرار گرفتن یک فضاپیما در مدار زمین،فضاپیما باید به آن سوی جو پرواز کند.فضاپیما باید سرعت خود را لااقل به28 هزار کیلومتر در ساعت برساند، یعنی تقریبا معادل 8 کیلومتر در ثانیه.اگر فضاپیما نتواند به این سرعت برسد، به زمین سقوط خواهد کرد.

کدام سیاره آن قدر داغ است که سرب در آن ذوب میشود؟

گرمترین سیاره، نزدیکترین سیاره به خورشید،یعنی تیر یا عطارد نیست بلکه ناهید،دومین سیاره منظومه شمسی است.سطح این سیاره بسیار داغ است، زیرا برعکس تیر، ناهید دارای جو است.جو همانند شیشه های گلخانه به گرم کردن سطح سیاره کمک میکند.دمای این سیاره در حدود 500 درجه سانتیگراد است که برای ذوب کردن بسیاری از فلزات مانند قلع، سرب و روی کافی است.

سیارات داخلی و خارجی کجا قرار دارند؟

سیارات داخلی چهار سیاره ای هستند که نزدیک خورشیدند،یعنی تیر،ناهید،زمین و مریخ.پنج سیاره ی دیگر یعنی مشتری، کیوان، اورانوس، نپتون و پلوتون از خورشید بسیار دورند و به همین دلیل سیارات خارجی نامیده میشوند.

کدام سیارات حلقه هایی به دور خوذ دارند؟

سه سیاره ی مشتری، اورانوس و کیوان حلقه هایی به دور خود دارند.حلقه ها کمربندهای باریکی از سنگهای بزرگند که حول محوری به دور سیاره میگردند.حلقه ی کیوان، این سیاره را به زیباترین سیاره ی آسمان تبدیل کرده است.ستاره شناسان عقیده دارند که نپتون نیز دارای حلقه هایی است.

کدام سیاره آن قدر کند حرکت میکند که طول روز آن برابر دو سال زمینی است؟

عطارد به قدری به خورشید نزدیک است که خورشید چرخش آن را کند کرده است.این سیاره به قدری کند

 

 

مهم نیست چه کسی خطا می کند این دانشجو است که باید تنبیه شود !!!

  مهم نیست چه کسی خطا می کند این دانشجو است که باید تنبیه شود !!!

 

به نام خدا

قبل از اینکه کنکور قبول بشم معلم ما میگفت که در ایران مساله کنکور مثل یک قیف وارونه است یعنی اگر دانش آموزان بتونند از قسمت تنگ قیف یا همان کنکور بگذرند بقیه قیف یا همان ادامه تحصیل در دانشگاه به راحتی میگذره و تمام میشه ، نمی دونم چرا  بعد از اینکه کنکور قبول شدم و در دانشگاه خواجه نصیر ثبت نام کردم این قیف داره هر لحظه تنگ تر و تنگ تر میشه !!!

روزی که با یکی از دوستان برای گرفتن کتاب دیفرانسیل 1 به دانشکده ی علوم خواجه نصیر رفته بودم در سالن دانشکده یک دخترخانم از من پرسید : ببخشید شما هم رشتتون آی تیه ؟

گفتم : بله ، بعدش گفت : شما پشیمون نشدید اومدید خواجه نصیر ؟

من هم که نمی دونستم نمیشه خیلی روی قول مسئولین دانشگاه حساب کرد با اطمینان بهش گفتم نه و سعی کردم اونو از نا امیدی دربیارم ولی نمی دونم امروز اگه یک دانشجو از من بپرسه شما از ثبت نام در خواجه نصیر پشیمان هستید یا نه ؟ چی باید جواب بدم ؟

 

روز 31 شهریور مثل کلاس اولی ها می خواستم برم مدرسه ولی به ما گفتند 7 مهر !

7 مهر که کلاسها همگی به قول بچه ها افتضاح بود اعلام کردند که نگران نباشید دو سه روزی آزمایشیه ! برای رفع نقص سیستم دانشجوها این کلاسها برگزار میشه !

کم کم دانشجوها متوجه شدند زنگ آزمایشگاه داره خیلی بیش از دو سه روز طول میکشه و نقص بیشتر از اون که از سیستم دانشجوها باشه از سیستم دانشگاهه !

شروع کردند به تلفن زدن و مراجعه به دانشگاه ! و تا اونجایی که من اطلاع دارم دوتا تجمع برای اعتراض تشکیل شده و دانشجوها درخواست دادند امضاء کردند پیگیری کردند و مسئولین دانشگاه هم مهلت خواستند و گفتند مشکلات تا فلان روز حل میشه !

داشت بحث اصلی یادم میرفت !!!

یادمه مدرسه که میرفتیم دانش آموزهایی که درس نمی خواندند برای اینکه تنبلی های خودشونو جبران کنند به مدرسه پول می دادند و از مدرسه می خواستند که کلاس جبرانی برگزار کنه تا تجدید نشوند

وقتی که اومدیم دانشگاه برای ثبت نام 430000 تومان پول گرفتند ، اما بعد از گذشت یکماه هنوز هیچ کلاس استانداردی تشکیل نشده ( به جز یکی دو تا جلسه که اون هم به خاطر اینه که از تخته وایت برد استفاده نشده ) حالا دانشگاه تصمیم گرفته برای جبران وقت و پول تلف شده دانشجویان یکبار دیگه 360000 تومان از دانشجویان پول بگیره تا دو تا درس حضوری براشون برگزار کنه !

 

دانش آموزهای تنبل برای این پول میدادند که تنبیلشون جبران بشه

ولی امروز دانشگاه از ما پول می خواد که تنبلی ِ خودشو جبران کنه

ظاهرا یکی از تفاوتهای دانشگاه با مدرسه اینه که اینجا چه دانشجو خطا کنه چه دانشگاه

این دانشجو هست که باید تنبیه بشه !

 

از مسئولین دانشگاه یک سوال دارم : شما موقع ثبت نام 430000 تومان پول گرفتید در ازای این پول چه خدماتی به دانشجویان ارائه دادید ؟

از کجا مطمئن باشیم که اگر این 360000 تومان را بدهیم کلاسی برگزار می شود یا خیر ؟

شاید فردا ساعت 10 تا 11 که همه دانشجوهای الکترونیکی در ساختمان مرکزی خواجه نصیر برای اعتراض جمع شدند ، مسئولین دانشگاه در جواب این سوال به ما بگویند که : ما پول برگزاری کلاس های جبرانی رو اگه از شما نگیریم از کی بگیریم ؟ اگه من تا فردا زنده نموندم و نیومدم بهشون بگید که : از همون حساب دانشگاه که روز ثبت نام پر شد و اگر اون حساب به همین زودی خالی شده بردید از سازمان سنجشی که به شما کد رشته داده و ما رو به این روز انداخته پول بگیرید !

 

ولی خسته نباشید در ازای این پول حداقل یک چیزی از شما یاد گرفتیم و اون هم اینه که اگر با ماشین زدیم یکی رو له کردیم ببریمش بیمارستان بعد بهش بگیم درسته که من مقصر بودم ولی خرج بیمارستان با خودته !

همکلاسی مارگزیده ی من یادت باشه که آدم عاقل اشتباهشو تکرار نمی کنه!

کلاس جبران ِ اشتباهات دانشگاه باید رایگان برگزار شود !

 

در آخر از آقای دکتر عقیق ، دکتر صفایی ، دکتر خاکی صدیق ، دکتر کاویانپور و ... به خاطر لحن تندم معذرت می خوام اگر بچه ها تا امروز صبر کردند فقط به خاطر ادب و شخصیت شما عزیزان بوده چون نحوه برخوردتون یجوریه که عصبانیت دانشجوها را فروکش می کنه ما می دونیم که شما ها دارید همه ی سعی خودتونو می کنید که مشکل رفع بشه ، قبول کنید که یک ماهی هم که صبر کردیم به خاطر شماها بوده اما بعد از این اگه بخواهیم صبر کنیم خیلی ضرر می کنیم و  وقتی دانشجوها ضرر کنند قطعا دانشگاه هم ضرر میکنه و اعتبارشو از دست میده ! چون  میدونیم که مشکل از کم کاری شماها نیست و شما هم مثل ما غصه خوردید برای همین فردا قرار نیست خیلی مزاحم شما بشویم و اگر همه چیز طبق برنامه پیش بره به مسئولینی رجوع می کنیم که اصل مشکلات ما کم کاری آنهاست ، و اگر به جای این مسئولین کم کار ، مسئولین دانشگاه را مخاطب قرار دادم فقط به خاطر اینه که هنوز نمی دونم فردا قراره کی رو ببینم و اسم کسی رو بلد نیستم . به هر حال ببخشید !

 

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان الکترونیک فردا ساعت ۱۰ تا ۱۱ در .....

انجمن اسلامی و بسیج - دکتر خاکی صدیق - دبیرستان ما 

وبلاگ گروهی دانشجویان خواجه نصیر !!!

 

سوراخ لایه اوزن کوچک‌تر شده است


سوراخ لایه اوزن کوچک‌تر شده است

خبرگزاری فارس: سوراخ ایجاد شده در لایه اوزن نسبت به سال گذشته در حدود 16 درصد جمع‌تر شده است. 
  


 
به گزارش خبرگزاری فارس به خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس فضایی آمریکا «ناسا» از کوچک شدن 16 درصدی سوراخ لایه اوزن در منطقه بالای قطب جنوب خبر داد و همچنین اعلام کرد هنوز اندازه این سوراخ هم اندازه شمال آمریکا است.
بر اساس این گزارش اندازه سوراخ لایه اوزن در اواسط ماه سپتامبر (شهریور) در حدود 9.7 میلیون مایل مربع بوده است و این در حالی است که اندازه این سوراخ در سال گذشته در حدود 11.5 میلیون مایل مربع بود.
لایه اوزن محافظ زمین است و این لایه خاصیت حیاتی به کره زمین بخشیده‌ است، چون مقادیر بسیار زیادی از اشعه ماورای بنفش تابشی از سوی خورشید را جذب می‌کند و مانع از رسیدن آن به زمین می‌شود.


برخی از محصولات گازی بشر مانند گاز کلر و برم موجب تخریب این لایه می‌شود که به آن سوراخ لایه ازن می‌گویند.
سوراخ لایه اوزن برای نخستین بار در سال 1985 کشف شده است.
 

ضرب و شتم دانشجویان معترض توسط پلیس

همایش مدیران مسئول زیر سایه سنگین اعتراض به بازداشت ۳ دانشجوی پلی تکنیک: ضرب و شتم دانشجویان معترض توسط پلیس 


500

خبرنامه امیرکبیر: تجمع اعتراض آمیز نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه ها که برای شرکت در هفتمین همایش مدیران مسئول نشریات دانشجویی سراسر کشور در تهران به سر می بردند با دخالت نیروی های امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شد و در اثر ضرب و شتم دانشجویان توسط نیروی انتظامی، چند تن از دانشجویان زخمی شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در پی اعلام خبر صدور احکام سنگین چندین سال حبس برای سه دانشجوی شکنجه شده دانشگاه امیرکبیر، مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در دومین روز همایش مدیران مسئول نشریات دانشجویی اقدام به برگزاری تجمع و تریبون آزاد کردند.

نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی در روز پنج شنبه ۲۶ مهرماه، دومین روز برگزاری این همایش، و در آستانه حضور محمدباقر خرمشاد، معاون فرهنگی وزارت علوم، در این مراسم با در دست گرفتن تصاویر سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر و پلاکاردهایی روی آن ها نوشته شده بود: «احکام کمیته انضباطی را لغو کنید»، «سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر را آزاد کنید» و… تریبون آزاد خود را آغاز کردند.

در ابتدای این مراسم مراد باصره، نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاه ایلام، با اشاره به روند غیرقانونی بازپرسی و برگزاری دادگاه دانشجویان بازداشتی، گفت: «رفتارهای مسئولان وزارت علوم برنامه ریزی شده است و من از مدیران مسئول نشریات سراسر کشور می خواهم نسبت به دانشجویان امیرکبیر حساس تر باشند، چرا که این برخوردها سراسری و در سایر دانشگاه های کشور دامنه دار است».

500

ادامه نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاه کاشان ضمن اشاره به فشارهای وارد بر نشریات در دانشگاه ها و مراقبت های مدیران مسئول نشریات دانشجویی، گفت: «امکان ندارد هیچ مدیرمسئولی مطالب موهنی مانند آن چه در نشریات مجعول دانشگاه امیرکبیر چاپ شده بود را در نشریه خودش چاپ کند». همچنین یکی از نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه شاهرود خطاب به محمود احمدی نژاد گفت: دوران حکومت های خودکامه به اتمام رسیده و این دولت محکوم به شکست است.

داوود دشتبانی، نماینده مدیران مسئول نشریات دانشگاه تهران، با اشاره به شعارهای دولت احمدی نژاد، گسترش بی دینی و ریا را در جامعه نتیجه سیاست های دولت نهم دانست. وی برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان امیرکبیر را بی عدالتی سیاسی خواند و خاطرنشان کرد: «بزرگترین خطری که کشور را تهدید می کند نظامی شدن کشور در همه عرصه ها مخصوصا اقتصاد و سیاست است که این مسئله خطرناک ترین دشمن دموکراسی است.»

مجید شیخ پور، یکی از دانشجویان بازداشتی دانشگاه امیرکبیر و مدیرمسئول نشریه سرخط، ضمن تشکر از دانشجویانی که نسبت به مسائل پلی تکنیک حساسیت دارند، روند رسیدگی به پرونده نشریات مجعول را غیرقانونی خواند و افزود: «به نظر ما پروژه جعل نشریات دانشجویی امیرکبیر، پروژه ای مشابه ۱۸ تیر ۷۸ بود و طراحان آن می خواستند همان طور که در آن زمان به سرکوب دانشجویان پرداختند، با این پروژه به سرکوب دانشگاه امیرکبیر بپردازند.»

500

این دانشجو در ادامه با تاکید بر این نکته که مسئولان قضایی هیچ دلیل و مدرک مشخصی دال بر گناهکار بودن ۳ دانشجوی در بند غیر از اقاریر اخذ شده تحت شکنجه ها و فشارهای داخل بند ۲۰۹ توسط بازجو ندارند، از مسئولان امنیتی پرسید: «فیلم دوربین مدار بسته داخل ساختمان ابوریحان دانشگاه امیرکبیر که می تواند مسببان پخش نشریات جعلی را مشخص کند چگونه و با چه هدفی ناپدید شده است؟»

در ادامه این تریبون آزاد امیر قلی زاده، مدیر مسئول نشریه توقیف شده فرهنگ مبارزه دانشگاه شاهرود، با اشاره به سال «اتحاد ملی» خواندن امسال و همچنین نقض گسترده حقوق شهروندی از ابتدای سال جاری، این نامگذاری را جفا به واژه ها دانست و اظهار داشت: «مسئولان ارشد حاکمیت که مسئول مستقیم اتقاقات اخیر بوده اند، بهتر بود امسال را به نام «وحشت ملی» نامگذاری کنند. چرا که از ابتدای سال اخیر پیوسته شاهد گسترش فضای رعب و وحشت در سطح جامعه بوده ایم.»

نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی همچنین اعلام کردند، در صورت حضور خرمشاد، معاون فرهنگی وزیر علوم، در این همایش اعتراض خود را در خصوص جعل نشریات دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و همراهی وزارت علوم با جاعلین این نشریات، به وی اعلام خواهند کرد و در خصوص سیاست های فرهنگی این وزارتخانه از او توضیح خواهند خواست.

در انتهای این تجمع بیانیه ای که از طرف مدیران مسئول نشریات سراسر کشور تنظیم شده بود، قرائت شد. در این بیانیه آمده است: «در طول دو سال گذشته حملات وسیعی علیه جنبش دانشجویی صورت گرفته است. انحلال بیش از ۴۵ تشکل دانشجویی، توقیف گسترده نشریات دانشجویی، احکام متعدد کمیته انضباطی، محرومیت فعالین دانشجویی از تحصیل و بالاخره توطئه ناجوانمردانه علیه نشریات دانشگاهی منتقد دانشگاه امیرکبیر حاکی از روند پیش گرفته شده از سوی بنیادگرایان در جهت خاموش کردن صدای منتقد در دانشگاه ها است».

در ادامه این بیانیه ضمن اعتراض به روند خلاف قانون رسیدگی به پرونده نشریات مجعول دانشگاه امیرکبیر و همدردی با دانشجویان این دانشگاه، اعلام شده است: «ما خواستار آزادی دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر، رسیدگی به پرونده نشریات جعلی در دانشگاه مطابق آیین نامه نشریات، توقف برخوردهای سلیقه ای و فراقانونی در دانشگاه ها که موجب توقیف گسترده و محدودیت های برای نشریات دانشجویی شده است، ادامه تحصیل دانشجویان محروم از تحصیل و… هستیم».

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در پی برگزاری این تجمع خرمشاد، معاون وزیر علوم، که قرار بود عصر پنج شنبه در این همایش سخنرانی کند، از حضور در همایش صرف نظر کرد و اعلام شد از میان مسئولین وزارت علوم اسلامی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تنها در مراسم صرف شام روز پنج شنبه این همایش، که در یکی از رستوران های فرحزاد برگزار شد، شرکت می کند. پیش از این خبرگزاری های رسمی، مانند ایسنا، خبر از حضور و سخنرانی خرمشاد در این مراسم داده بودند.

دانشجویان شرکت کننده در این مراسم که از فرار مسئولین وزارت علوم از پاسخگویی به سوالات ایشان عصبانی بودند با در دست گرفتن تصاویر دانشجویان در بند دانشگاه امیرکبیر و پلاکاردهایی که روی آن ها شعارهایی در اعتراض به سیاست های وزارت علوم نوشته شده بود، اطراف میز اسلامی تجمع کردند و خواستار پاسخگویی وزارت علوم به اعتراضات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی شدند.

500

فشار مسئولین برگزاری این همایش به مدیر این رستوران جهت برخورد با دانشجویان معترض سبب شد، مدیر رستوران ضمن اعتراض شدید به دانشجویان تجمع کننده، پلاکاردهای دست آن ها را پاره کرده و آن ها را به بیرون رستوران هدایت کند. در پی این مسئله دانشجویان تجمع خود را در خیابان مقابل رستوران ادامه دادند. پس از چند دقیقه نیروهای امنیتی و انتظامی با حضور در محل و ضرب و شتم دانشجویان معترض قصد داشتند از ادامه این تجمع جلوگیری کنند.

در پی حمله نیروهای انتظامی و امنیتی به دانشجویان چند تن از آن ها مجروح شدند و اسلامی، مدیرکل وزارت علوم، به دانشجویان اعلام کرد در صورت خاتمه دادن به این تجمع پس از صرف شام در محل برگزاری همایش مدیران مسئول حاضر شده و به سوالات آن ها پاسخ خواهد داد.

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با اسلامی در مجتمع عصر انقلاب شهریار تا ساعت ۱ بامداد ادامه پیدا کرد و اکثر شرکت کنندگان در این همایش به سیاست های وزارت علوم اعتراض داشتند. در این جلسه ابتدا یاسر رضایی، نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی، تصمیم مدیریت دانشگاه امیرکبیر را در جلوگیری از انتشار نشریات دانشجویی آن دانشگاه غیرقانونی دانسته و اعلام کرد: «تصمیم اتخاذ شده بر اساس آئین نامه های مصوب وزارت علوم و کمیته ناظر بر نشریات نبوده است.»

اسلامی در پاسخ به این سوال با تاکید بر این نکته که مورد دانشگاه امیرکبیر، موردی خاص و متفاوت بوده و از مقوله مسائل امنیتی است، اظهار داشت: «قبول دارم تصمیم گیری مدیریت دانشگاه امیرکبیر در دو مرحله و عدم نظرخواهی از کمیته ناظر دانشگاه و کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی مرکزی بر خلاف قانون است». اسلامی همچنین از ارسال دو نامه محرمانه به دانشگاه امیرکبیر و توضیح خواستن از مدیریت این دانشگاه در همین خصوص خبر داد.

یکی دیگر از مدیران مسئول حاضر در این جلسه ضمن اشاره به وظیفه وزارت علوم در خصوص نظارت بر حسن اجرای آئین نامه های مصوب، از اسلامی پرسید: «چرا به عمل غیرقانونی مدیریت دانشگاه امیرکبیر اعتراض رسمی و علنی نمی کنید؟ با ارسال ۱۰۰ نامه هم کاری از پیش نمی رود و مدیریت خودسر پلی تکنیک پروژه خود را در قلع و قمع کردن نشریات دانشجویی پیش می برد.»

                         500  

     

اسلامی در پاسخ به این سوال تنها سکوت کرد. دانشجوی دیگری از اسلامی پرسید: «خرمشاد که پای ثابت تمامی جلسات تشکلهای وابسته و خودساخته وزارت علوم است و تمام تلاش خود را برای حمایت این تشکلهای جعلی بکار می گیرد، چرا در این همایش حضور نیافت؟» که اسلامی به این سوال نیز جوابی نداد.

نمایندگان مدیران مسئول نشریات سراسر کشور در حالی که پاسخ های مدیرکل فرهنگی وزارت علوم را قانع کننده نمی دانستند، با اعلام نارضایتی از اعمال غیرقانونی مدیریت دانشگاه امیرکبیر و اعتراض به سکوت وزارت علوم در برابر آن به نشانه اعتراض و با سر دادن شعارهای «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد»، سالن را ترک کردند.

اسلامی پس از خاتمه همایش طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا از برگزاری تجمع توسط دانشجویان ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «در جلسه پرسش و پاسخ پنج شنبه شب به سوالات دانشجویان دانشگاه تهران پاسخ داده شد و موضوع حل شده است». اسلامی همچنین اعلام کرد: «پنج شنبه ساعت ۱۲:۳۰ شب پرسش هایی را از من مطرح کردند و این پرسش و پاسخ تا ساعت ۱ بامداد به طول انجامید و موضوعات مختلفی همچون حمایت‌های مادی و سخت افزاری از نشریات دانشجویی، موضوع سه دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر و مسایل پیرامون آن فضای دانشگاه‌ها و جایگاه نشریات دانشجویی و موضوعات فرهنگی دانشگاه‌ها مطرح شد».

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این همایش که قرار بود نمایندگان مدیران مسئول در کمیته مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی انتخاب شوند، مسئولان برگزاری از ثبت نام تعدادی از کاندیداها به بهانه این که زمان ثبت نام به پایان رسیده خودداری کردند.

محمدحسین زارع، مدیر مسوول نشریه دانشجویی ایران آزاد و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران‌ و علوم پزشکی تهران، در این خصوص گفت: «در حالی که روز پنجشنبه در این همایش حضور پیدا کردیم، متوجه شدیم که ثبت نام روز چهارشنبه انجام شده و به این ترتیب از ثبت نام ما خودداری شد».

وی افزود: «وقتی به مسوولان مربوطه مراجعه کردیم آنها گفتند که شیوه‌نامه همایش را که در آن، زمان انتخابات، روز چهارشنبه اعلام شده است را به دانشگاه ارسال کرده‌ایم اما قمصری، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه تهران و عسگری، مسوول دبیرخانه کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کردند که این شیوه نامه به دانشگاه ارسال نشده است».

وی با اشاره به اینکه در چنین مواردی هیات نظارت ۵ نفره موضوع را بررسی می‌کند، تصریح کرد:‌ «محسنی، مسوول برگزاری انتخابات، که خودش با ثبت نام مخالف بود اعلام کرد درخواست شما پذیرفته نشده است. اما ما طی تماسی که با سه نفر از اعضای این هیات داشتیم، مطلع شدیم که با ثبت نام ما مشکلی ندارند و حتی این مسئله را ایشان به صورت کتبی نیز نوشتند، اما آقای محسنی رضایت نداد. این شایبه پیش آمده که آنها قصد برگزاری انتخاباتی غیر رقابتی دارند و قصدشان این بوده که ما در انتخابات حضور نداشته باشیم».

اسلامی، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، در این خصوص گفت: «ابتدا با ثبت نام آن ها مشکلی نداشتیم، اما تعدادی از دانشجویان دانشگاه اصفهان گفتند که با توجه به گذشتن زمان نباید از آنها ثبت نام شود!» مدیرکل فرهنگی وزارت علوم همچنین اعلام کرد: «ساعت ۱۵ روز جمعه با حضور دکتر خرمشاد معاون فرهنگی وزیر علوم همایش به پایان می‌رسد». که علیرغم این اعلام، خرمشاد باز هم حاضر نشد در همایش مدیران مسئول نشریات دانشجویی شرکت نماید. خبرگزاری فارس در خبری که از نتیجه برگزاری انتخابات مدیران مسئول داده، به دروغ بر شرکت خرمشاد در این همایش تاکید کرده است.

گفتنی است در پی اعتراض شدید نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی سراسر کشور نسبت به بازداشت و صدور احکام سنگین حبس برای دانشجویان پلی تکنیک، در روز جمعه ۲۷ مهرماه، تشکلی به نام «مجمع صنفی نشریات دانشجویی»، با صدور و پخش بیانیه ای در این همایش ضمن حمایت از اظهارات محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا، خود را «تنها داعیه دار مستقل نشریات دانشجویی» دانسته و گفته است: «دانشجویان عضو این مجمع، اظهارات و اقدامات ورشکستگان سیاسی و ابلهانی که در لباس مقدس دانشجو و نشریات دانشجویی، اقدام به توهین و جسارت به مقدسات دین مبین اسلام و… نموده اند و پس از مواجهه با خشم انقلابی دانشجویان به انکار و دروغ متوسل شدند و با مظلوم نمایی سعی در تخریب وجهه مسئولین و نهادهای نظام اسلامی دارند، را محکوم نموده و مخالفت خود را با این جیره خواران پیاده نظام امپریالیسم و استکبار جهانی اعلام می نماید.»

به گزارش خبرنامه امیرکبیر مجمع صنفی نشریات دانشجویی استان تهران، همچنین بولتنی در ۵۲ برگ از حوادث اردیبهشت ماه دانشگاه امیرکبیر تهیه کرده و در پایان این همایش میان شرکت کنندگان پخش کرد. در این بولتن که با عنوان «فتنه ای که ریشه دار بود…» منتشر شده سعی شده با آمیختن راست و دروغ در خصوص حوادث دانشگاه امیرکبیر، انتشار نشریات موهن را به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نسبت دهد.

اعتراض به اخراج استاد دانشگاه تهران

اعتراض به اخراج استاد دانشگاه تهران


اعتماد: در پی انتشار خبر اخراج یکی دیگر از استادان دانشگاه تهران، جمعی از دانشجویان این دانشگاه به این حکم اعتراض کرده و نسبت به ادامه این روند هشدار دادند.این دانشجویان تاکید کرده اند؛ هیات بدوی انتظامی هیات علمی دانشگاه تهران در مرداد 1386 رای (قابل پژوهش) خود را مبنی بر اخراج آقای دکتر محمد دهقانی استادیار فاضل گروه زبان و ادب فارسی صادر کرد. این حکم شامل 9 اتهام بود و عموماً اتهاماتی بود که در اتهام نامه نخست هیات مذکور وجود نداشت. تفاوت اتهامات در دو نوبت و کیفیت اتهامات غیرعادی به نظر می رسید و اعتراضاتی را برانگیخت. پس از انتشار خبر صدور حکم اخراج دکتر دهقانی در شهریور گذشته، در دانشکده ادبیات شایع شده بود که یکی از مستندات هیات در حکم مزبور (که البته در حکم تصریحی بدان نشده)، گزارش یا شهادت چند تن از دانشجویان بر ضد دکتر دهقانی بوده است. در ادامه بیانیه دانشجویان که با نام و امضای بیش از 150 تن از شاگردان این استاد به «اعتماد» ارسال شده آمده است؛ دانشجویان کلاس های دکتر دهقانی می خواستند بگویند که اگر آن چند تن گزارش هایی پنهانی بر ضد ایشان داده اند ما می خواهیم آشکارا به شایستگی ها و فضل و فضیلت استادمان شهادت دهیم و بگوییم که ایشان الگوی علمی و اخلاقی مان بوده اند و قرار بر این گذاشتند که تنها دانشجویان گروه زبان و ادب فارسی یا دانشجویان دیگر گروه ها که شاگرد ایشان بوده اند این طومار را امضا کنند. شاید که انبوه این گواهان گزارش آن چند تن را که با سلیقه های خاص به حرف های ایشان توجه کرده اند نقض نماید و در رای هیات انتظامی خللی ایجاد نماید. در این بیانیه با اعتراض به ممانعت از حضور دهقانی از سوی مسوولان دانشگاه تهران یادآوری شده است؛ رایی که قابل پژوهش بود و قاعدتاً باید بنا بر آنچه خود نوشته بودند پس از رسیدگی به تقاضای تجدید نظر دکتر دهقانی اجرا می شد، اما معلوم نیست چرا اولیای دانشگاه این اندازه شکیبایی نداشتند و در هفته دوم مهر مانع حضور ایشان در کلاس های درس شان شدند.

محکومیت مجدد ابوالفضل جهاندار به ۳ ماه حبس تعزیری

محکومیت مجدد ابوالفضل جهاندار به ۳ ماه حبس تعزیری 


خبرنامه امیرکبیر: ابوالفضل جهاندار، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه، به اتهام «توهین به رئیس جمهور و شورای نگهبان» به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر جهاندار پیش از این و توسط شعبه ششم دادگاه انقلاب، به دو سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود. دادگاه انقلاب با اعلام سلب صلاحیت از خود در خصوص اتهامات دیگر پرونده از قبیل توهین به رئیس جمهور، توهین به شورای نگهبان، رابطه نامشروع از طریق داشتن عکس یادگاری دسته جمعی با دانشجویان و… پرونده این فعال سابق دانشجویی را به دادگاه عمومی ارسال کرد.

چندی پیش دادگاه تجدیدنظر در حالی که حکم ۴ سال و نیم حبس دکتر کیوان انصاری را به یک سال حبس تعزیری و ۳ سال حبس تعلیقی تبدیل کرد، حکم دو سال و نیم حبس را برای جهاندار و سه سال حبس را برای درخشندی عینا تایید کرد. قاضی دادگاه تجدیدنظر به خانواده جهاندار و درخشندی گفته بود جهت تایید این حکم تحت فشار قرار داشته است.

هفته گذشته شعبه رسیدگی کننده به اتهامات ابوالفضل جهاندار با اعلام رای در خصوص اتهامات این فعال سابق دانشجویی، اظهار داشت: «بر اساس اقاریر متهم در جلسه دادگاه، وی به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم می شود.» این در حالی است که جهاندار در جلسه دادگاه اتهامات انتسابی را رد کرده بود. دادگاه همچنین اتهام ارتباط نامشروع از طریق داشتن عکس یادگاری، وارد نداسته و متهم را در این خصوص تبرئه کرده است.

لازم به ذکر است، در حالی که یک ماه از ابلاغ رای دادگاه تجدیدنظر به ابوالفضل جهاندار و سعید درخشندی می گذرد، هنوز این حکم برای زندان اوین ارسال نشده است و این دو فعال سابق دانشجویی، علیرغم گذشت بیش از یک سال از حبس آن ها، هنوز قادر به استفاده از امکان مرخصی و… نیستند.

کدام قانون می پذیرد که اعترافات تحت شکنجه مبنای محکومیت قرار گیر

انجمن اسلامی علامه: کدام قانون، شرع، اخلاق می پذیرد که اعترافات تحت شکنجه مبنای محکومیت قرار گیرد؟! 


خبرنامه امیرکبیر: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با صدور بیانیه ای صدور احکام سنگین حبس برای سه دانشجوی در بند دانشگاه امیرکبیر را محکوم کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

اینجا ایران است. آزادترین کشور دنیا. اما این آزادترین کشور دنیا سال نوی تحصیلی را در حالی آغاز کرد که دیگر در آن سخن از دانشجویان زندانی و محروم از تحصیل تبدیل به امری عادی و روزمره شده است. روز بیستم آذرماه سال ۱۳۸۵ آقای احمدی نژاد در دانشگاه پلی تکنیک، اعتراض دانشجویان به حضور خود را نشانه ی وجود آزادی بیان در کشور دانست و خدای بزرگ را شاهد گرفت که نمی خواهد برای این دانشجویان معترض مشکلی پیش بیاید. اکنون بسیار از همان دانشجویان، طعم محرومیت از تحصیل و ممنوعیت ورود به دانشگاه را چشیده اند؛ هشت نفرشان طعم زندان را؛ و سه نفرشان که هنوز آزاد نشده اند، سه شنبه ی هفته ی گذشته پس از شش ماه بازداشت، جمعاً به هفت و نیم سال زندان محکوم شدند. مسأله وقتی دردناک تر می شود که بدانیم دادگاه بر اساس اعترافاتی که طبق گفته ی خود دانشجویان، تحت شکنجه اخذ شده اند این حکم را صادر کرده است.

این آزادترین کشور دنیا سال نوی تحصیلی را در حالی آغاز کرد که دانشگاه، هرگز تا این حد فشار چکمه ی سرکوب را بر گلوی خود احساس نکرده بود. دانشگاه علامه طباطبایی هم بهار علم و دانش را با سی دانشجوی محروم از تحصیل آغاز کرد که حتی نمی توانند وارد خانه شان دانشگاه شوند. با دو دانشجوی زندانی به نام های محبوبه مقدم و هدایت غزالی آغاز کرد که همکلاسی هایشان هنوز حتی نمی دانند اتهامشان چیست و یا این که بازداشت موقتشان چرا این قدر طولانی شده است. در دانشگاههای دیگر نیز سیل احکام انضباطی و قضایی است که برای فعالان دانشجویی صادر می شود.

البته این آزادترین کشور دنیا را فقط به دانشگاهش نمی شناسند. برخورد با فعالان مدنی که نمونه ی آن بازداشت عمادالدین باقی رییس کانون دفاع از حقوق زندانیان در هفته ی گذشته بود، نشان می دهد که جامعه ی مدنی هم مشمول “آزادی مطلق” دولت نهم شده است که هفته ی گذشته شاهد جلوه های بیشتری از آن نیز بودیم، مانند ممانعت از برگزاری نماز عید فطر عده یی از فعالان سیاسی در هنرستان کارآموز. حال تکلیف آزادی های آکادمیک در دولتی که برگزاری یک نماز را بر نمی تابد معلوم است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه، صدور حکم زندان برای مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری سه دانشجوی بی گناه پلی تکنیک را محکوم می کند و سوال می کند کدام قانون و کدام خرد و کدام اخلاق و کدام شرع می پذیرد که اعترافات تحت شکنجه، بعنوان مدرک برای محکوم کردن افراد استفاده شوند؟ ما خواستار آزادی هر چه سریعتر این سه دانشجو و نیز دادرسی عادلانه برای دیگر دانشجویان زندانی، بخصوص دو دانشجوی زندانی دانشگاه علامه هستیم. و به دولت آقای احمدی نژاد، دلسوزانه انذار می دهیم که دست از سرکوب دانشگاه بردارد زیرا دانشگاهی که با گورستان تفاوت نکند، بود و نبودش فرقی ندارد و بدون دانشگاه پویا و با نشاط و منتقد، شعار این دولت مبنی بر “رسیدن به قله های علمی” افسانه یی بیش نخواهد بود.

انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه علامه طباطبایی

طومار هزار امضایی دانشجویان علامه و در خواست برکناری رییس دانشگا

طومار هزار امضایی دانشجویان علامه و در خواست برکناری حجت الاسلام شریعتی رییس این دانشگاه


ادوارنیوز: جمعی از دانشجویان دانشگاه دانشگاه علامه با استناد به امضای هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه، مبنی بر سو مدیریت ریاست این دانشگاه خواستار عزل آقای شریعتی شدند. گفتنی است تا به حال کمتر سابقه داشته که چنین جمعیت دانشجویی یک خواسته مشخص داشته باشد. البته چند سال پیش جمع بسیار کمتری از  دانشجویان  دانشگاه امیرکبیر، این خواسته را برای دکتر ریاضی، ریاست این دانشگاه مطرح کردند که ایشان به خاطر داشتن شخصیت آکادمیک و دانشگاهی، فورا این خواسته را پذیرفتند.

متن کامل نامه به شرح ذیل است:

آقای  دکتر محمد مهدی زاهدی

وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری

با سلام

 پیرو تقاضای بی اجابت ملاقات اعضای کمیته دفاع از حق تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی با جنابعالی وامتناع آن وزارت از پذیرش نمایندگان دانشجویان محروم شده از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی، ذیلاً مطالبی معروض می شود:

_ عملکرد آقای شریعتی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، طی دوسال ریاست این مرکز مهم آموزش عالی، مصداق واقعی سوءمدیریت و بحران سازی بوده است. متأسفانه ایشان با آفریدن بحران های پی در پی از طریق اقدامات نسنجیده، غیرقانونی و تحریک آمیز، فضای لازم برای فعالیتهای آکادمیک، پویایی و نشاط دانشگاه را از بین برده و به عمد، با ساختن فضای متشنج، دانشجویان را تحریک کرده اند.

 _اعلام غیرقانونی انحلال انجمن اسلامی دانشجویان، ایجاد محدودیت برای کلیه ی انجمن های مستقل دانشجویی، عدم ارائه مجوز برگزاری انتخابات شوراهای صنفی، توقیف نشریات دانشجویی و عدم ارائه مجوز به متقضیان در طول دوره مدیریت، ایجاد جو وحشت و خفقان در دانشگاه از طریق برخوردهای دون شأن نظام آموزشی عالی و دور از موازین اسلامی، برخورد فیزیکی، توهین، ضرب و شتم و فحاشی از سوی کارکنان دانشگاه و ماموران حراست که در نامه شماره 3352  دبیرخانه وزارتی، مشروح آن ذکر شده است  و از همه غم انگیزتر و باورنکردنی تر صدور حکم محرومیت از تحصیل، در روندی کاملا غیر قانونی برای نزدیک به سی دانشجوی دانشگاه علامه که تنها گناهشان نقد مسالمت آمیز و دلسوزانه ی این رویه های غیرقانونی بوده است، تنها بخشی از مصادیق این سوءمدیریت متحیرکننده است. مسلماً ریاست یک مرکز علمی در حد دانشگاه علامه طباطبایی باید بر عهده ی فردی با سجایای اخلاقی پسندیده، خصوصیت وزانت شخصیت علمی و مقبولیت در میان دانشجویان و اساتید باشد.  اما متأسفانه آقای شریعتی در برخورد با دانشجویان و حتی اعضای هیأت علمی، زبانی جز زبان زور، تهدید و تحقیر نمی شناسند. همین رویه بود که در سال گذشته به استعفای جناب آقای دکتر احمدی، ریاست فاضل دانشکده ی حقوق منجر شد. اکنون، اگر ما به شما به عنوان مرجع عالی تر متوسل شده ایم، به این دلیل است که ایشان تقاضای ما را برای گفت و گو در میان دانشجویان بی پاسخ گذاشته و حاضربه پاسخ در قبال عملکرد خود و حوزه مدیریتیش نیست. و اگر این بار هم نتوانیم پاسخ بگیریم برای احقاق حقوق خویش چاره یی جز توسل به دیگر نهادهای قانونی مانند مجلس شورای اسلامی نخواهیم داشت.

 _گویاست که این سخن چند نفر نیست و صدای گویا و محکم یک هزار دانشجوست، چیزی که تا کنون سابقه نداشته و بنابر آنچه گفته شد و با استناد به امضا و خواست قریب به هزار تن از دانشجویان دانشگاه علامه که به این نامه پیوست می شود، دو خواسته از جنابعالی داریم:

الف- عزل بی قید و شرط آقای شریعتی، ریاست دانشگاه و جایگزینی ایشان با مدیر شایسته یی که بر اساس ضوابط و قواعد یک نهاد آکادمیک انتخاب شده باشد.

ب- رفع تمام تحدیدها و لغو احکام انضباطی و احکام محرومیت از تحصیل و لغو محدودیت تشکل ها و نشریات دانشجویی که در زمان ریاست ایشان به طور غیرقانونی ایجاد  شده است و بازگشت هر چه سریعتر دانشجویان محروم شده به سر کلاس های درس.

در پایان امیدواریم که در نظام آموزشی کشورمان دیگر شاهد این برخوردهای غیرمنطقی و غیرقانونی با دانشجویان نباشیم.

    جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی 

 رونوشت:

کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

دفتر ریاست دانشگاه علامه طباطبایی

خبرگزاری های داخلی

اطلاعیه شماره 6 کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه

اطلاعیه شماره 6 کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی


ادوارنیوز:  

عمادالدین باقی فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار برجسته به‌شکلی باور نکردنی و با روشی پیچیده زندانی شد. به زندان فرستادن این شخصیت شناخته شده و فعال حقوق بشر با هر شکل و شیوه‌ای که انجام گیرد اقدامی است که فقط می‌تواند توسط جریانات افراطی به اجرا در آید. اصرار بر به زندان فرستادن باقی منجر به آن شد که حتی علی‌رغم تأ‌مین وثیقه توسط همراهان وی، باز هم او را به زندان فرستادند !

کمیته پی‌گیری بازداشت‌ شدگان خودسرانه سیاسی و عقیدتی به‌منظور تأمین حقوق بازداشت شدگان و ضمن تأکید بر خواست‌های مطرح شده در اطلاعیه‌های قبلی خواهان رسیدگی فوری و عادلانه به برخورد انجام گرفته با آقای عماد‌الدین باقی است.

موج بازداشت‌ها در هفته‌ها‌ی اخیر همچنان ادامه دارد. از جمله هفته‌ی پیش خانم روناک صفازاده فعال 21 ساله‌ی حقوق زنان در سنندج بازداشت شد. علاوه بر آن آقای ملّا سیف‌الله حسینی امام جماعت مسجد خاتم‌الانبیاء شهرستان سقز و آقای ملِّا حسین حسینی امام جماعت مسجد حضرت حمزه جوانرود نیز بازداشت شده‌اند که پرونده‌ی این دو روحانی اهل سنّت به دادگاه ویژه روحانیت همدان ارجاع شده است. تعداد دیگری از هموطنان کرد نیز اخیراً در شهرهای مختلف کردستان بازداشت شده‌اند که نام و مشخصات آنان در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.

کمیته تلاش برای آزادی بازداشت شدگان خودسرانه بر ضرورت تأمین حقوق همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی تأکید کرده و خواهان توجه فوری مقامات قضایی به پرونده‌های مربوطه در سراسر کشور و به‌خصوص موارد زیر می‌باشد:

* مجید توکلی، احمد قصابان، احسان منصوری، دانشجویان پلی‌تکنیک تهران

* منصور اسالو، ابراهیم مددی، رئیس و نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی

* لیلا حیدری، بهروز صفری، جلیل غنی‌لو، رضا متین‌پور، سعید متین‌پور، از فعالان دفاع از حقوق اقوام در زنجان

* هادی قابل، مجتهد نواندیش حوزه علمیه قم

* صالح کامرانی، وکیل مبارز دادگستری

* اجلال قوامی، روزنامه‌نگار کرد

وزارت بهداشت در حال تدوین آئین نامه نحوه پوشش دانشجویان است

دبیر شورای فرهنگی وزارت بهداشت از تدوین آئین نامه نحوه پوشش اساتید، پرسنل و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در شورای فرهنگی وزارت بهداشت با متولی گری معاونت سلامت وزارتخانه خبر داد.

دکتر عباس مسجدی ‏افزود: تیمی در شورای معاونین با محوریت معاونت سلامت وزارت بهداشت برای این منظور تهیه شده است که کار تدوین آئین نامه را بر عهده دارد.

وی در خصوص اعضای این تیم یاد آور شد: نمایندگان معاونت های آموزشی و توسعه وزارت بهداشت، نماینده نظام پزشکی برای اجرای آئین نامه در بخش خصوصی، معاونان درمان ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، نماینده مرکز بانوان وزارت بهداشت در این گروه حضور دارند.

مسجدی خطاب به معاونین آموزشی درخواست کرد پیش از ابلاغ آئین نامه نظرات خود را با نگاه فنی برای هرچه بهتر تدوین شدن آن به شورای فرهنگی ارائه دهند.

احظار ۴ دانشجوی دانشگاه یاسوج به دادگاه

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یاسوج از احضار چهار دانشجوی دانشگاه یاسوج به دادگاه به دلیل شکایت مدیر عامل مخابرات کهگیلویه و بویراحمد از آنها، خبر داد.

مجتبی تقوی نژاد در این باره گفت: در پی صدور بیانیه‌ای از سوی فعالان دانشجویی دانشگاه یاسوج در اواخر خرداد ماه سال جاری مبنی بر معضلات ومشکلات مخابرات پس از روی کارآمدن مدیریت جدید، مدیر عامل مخابرات این استان از چهار دانشجوی دانشگاه یاسوج شکایت کرد.

این دانشجویان نیما رضایی، محمد باقرنیا، حکیم تقی زاده، و مجتبی تقوی نژاد هستند که پس از دریافت احضاریه در روز بیست و پنجم مهرماه باید روز یکشنبه بیست و نهم مهرماه در دادگاه انقلاب حاضر شوند.

تقوی نژاد، در این باره گفت: مدیر عامل مخابرات استان کهگیلویه و بویراحمد با ادعای تشویش اذهان و تنها از چهار دانشجو اعلام شکایت کرده است.

اخبار احزاب: قوامی: ما اصلاح‌طلب تندرو نداریم

قوامی: ما اصلاح‌طلب تندرو نداریم


رییس کمیسیون حقوقی و قضایی دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت: طرح حضور اصلاح‌طلبان اعتدال‌گرا در مجلس هشتم، ترفندی تکراری از سوی محافظه‌کاران برای به حاشیه‌بردن اصلاح‌طلبان پیشرو است.

ناصر قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان این‌ اعتقاد که " محافظه‌کاران به دنبال ایجاد اختلاف در میان اصلاح‌طلبان هستند" ادامه داد: عده‌ای می‌خواهند اصلاح‌طلبان را به تندرو و معتدل تقسیم کنند تا با استفاده از همان ترفندی که درمجلس هفتم داشتند، در این انتخابات هم موفق شوند. آن‌ها عده‌ای را به اسم اعتدالگرا تایید صلاحیت کرده و عده‌ای را به نام تندرو رد صلاحیت کردند و با این روش حتی اعتدالگراهای اصلاح‌طلب هم رای نیاوردند.

وی با اشاره به این‌که " ما اصلاح‌طلب تندرو نداریم، بلکه آن‌ها اصلاح‌طلب پیشرو هستند" اظهار کرد: محافظه کاران در انتخابات مجلس هفتم با رد صلاحیت اصلاح‌طلبان پیشرو کاری کردند تا اصلاح‌طلبان در این انتخابات رای نیاورد و از همین ترفند با تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبان می خواهند مانع موفقیت اصلاح‌طلبان شوند. چون با این روش ممکن است طرفداران اصلاح‌طلبان پیشرو در انتخابات حاضر نشوند و عدم حضور آن‌ها نیز موجب می‌شود تا اصلاح‌طلبان معتدل هم رای نیاورند و این مساله به نفع اصولگرایان خواهد بود.

این عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس با تاکید بر این‌که " محافظه‌کاران با در دست داشتن ابزار قدرت از رانت‌ها برای پیروزی در انتخابات استفاده می‌کنند" اظهار کرد: گردنه رد صلاحیت‌ها برای اصلاح‌طلبان پیشرو بسیار مهم است و چون رد صلاحیت مانند بازی فوتبال است که داور یک طرفه همه بازیکنان یک تیم را اخراج می‌کند، همین مساله موجب واگذاری قدرت به یک جریان خاص می‌شود.

اخبار سیاسی: تاریخ درباره خاتمی و احمدی‌نژاد قضاوت خواهد کرد

پاسخ صریح درایتی به الهام: تاریخ درباره خاتمی و احمدی‌نژاد قضاوت خواهد کرد


مصطفی درایتی مشاور سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری،انتقاد تند اخیر «غلامحسین الهام» سخنگوی دولت نهم از طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها را «فرافکنانه» و برای «توجیه ناکارآمدی و ضعف شدید دولت کنونی در اداره کشور چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی» دانست.

وی در گفت‌وگو با سایت آفتاب در این خصوص توضیح داد: طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها که در جریان سفر تاریخی آقای خاتمی به مقر سازمان ملل از سوی ایشان ارائه شد، با استقبال گسترده ملت‌ها و دولتهای جهان روبرو گشت تا جایی که سازمان ملل متحد ناچار شد تا سال 2001 را به این نام نامگذاری کند.

عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت ادامه داد: برخلاف نظر آقای الهام باید گفت که ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها دقیقا منطبق با آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است اما مشکل از این است که درک آقای الهام و مجموعه دولت نهم از آرمان‌های انقلاب چیز متفاوتی است.

درایتی با بیان اینکه «خاتمی دولت اول خود را در بدترین شرایط زمانی و مکانی و در حالی که تهدیدهای داخلی و خارجی فراوانی کشورمان را در معرض خطر قرار داده بود، تحویل گرفت»، اظهار داشت: در چنین فضایی بود که آقای خاتمی با شناخت صحیح و دقیق مناسبات جهانی، به موقع طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها را ارائه کردند و کلیه معادلات جهانی را به نفع ملت و دولت ایران تغییر دادند.

مشاور محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری با تاکید بر این نکته که «طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها، تهدیدات و خطرات زیادی را از کشورمان مرتفع کرد»، ‌افزود: متاسفانه دولتمردان دولت نهم به دلیل ناکامی‌ها و ناتوانی‌ها در عمل به وعده‌های خود،‌ به جای اثبات خویش، خط تخریب اقدامات موفق دولت‌های قبلی را پیش گرفته‌اند.

وی گفت: کشورما امروز یکی پس از دیگری دچار تحریم‌های بین‌المللی از جانب سازمان ملل می‌شود اما مسئولان دولت نهم به جای آنکه تدبیری برای رفع مشکلات فراوان کشور و تهدیدات خارجی بیندیشند، به فکر فرافکنی و بزرگنمایی اقدامات کوچک خود می‌پردازند.

عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت تاکید کرد: آقای الهام و سایر دولتمردان کنونی به جای تخریب اقدامات تاریخی دولت‌های گذشته، راهی برای برون رفت کشور از شرایط کنونی پیدا کنند و به این پرسش‌ پاسخ دهند که چرا کشوری را که در بهترین شرایط سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تحویل گرفتند، ظرف دو سال به جایی رساندند که در تمام 28 سال گذشته سابقه نداشته است.»

وی تصریح کرد: قضاوت نهایی در خصوص ادعاهای آقای الهام با تاریخ و مردم است.

مشاور سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری همچنین با اشاره به بی‌توجهی به پیشنهاد اخیر احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل برای تشکیل «جبهه جهانی برای صلح» گفت: طبیعی است که وقتی ما در داخل کشور سخنانی بگوییم که از آن بوی جنگ به مشام برسد، هنگامی که در خارج از کشور شعار صلح سر می‌دهیم کسی به حرفمان توجه نکند.

درایتی افزود: آنچه خاتمی در سازمان ملل مطرح کرد از روی اعتقاد قلبی و دانش و مطالعات وی بود و به همین علت مورد استقبال ملتها و دولتها قرار گرفت اما بی‌توجهی به پیشنهادات آقای احمدی‌نژاد به این علت است که ایشان نه اعتقادی به سخنان خود دارد و نه آنها را به موقع طرح می‌کند.

اخبار سیاسی: اتهام علیه روسای جمهوری دوره اصلاحات و سازندگی

اتهام علیه روسای جمهوری دوره اصلاحات و سازندگی ادامه دارد؛انتقاد عضو ارشد موتلفه از خاتمی و هاشمی


اعتماد: «حمیدرضا ترقی» عضو حزب موتلفه اسلامی دولت های کارگزاران و اصلاحات را متهم به تلاش برای دخالت در انتخابات کرد.

این نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در قالب بازگویی خاطراتش از دوران نمایندگی در پارلمان با انتقاد شدید از عملکرد دولت های هاشمی و خاتمی نقش مجلس پنجم را کنترل و برخورد با سیاست های نادرست دولتمردان ششم و هفتم عنوان کرد.ترقی که هم اکنون مسوولیت امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی را برعهده دارد، در گفت وگوی مفصلی با ایسنا هاشمی را متهم به حزب سازی با حمایت از وزرا و معاونان خود برای تاسیس حزب کارگزاران به منظور راهیابی به مجلس پنجم کرد و همچنین طرح ها و پیشنهاداتی که از سوی دولت خاتمی و طرفداران وی ارائه می شد را در مسیر سکولاریزه کردن کشور و همسو با مخالفان ارزیابی کرد.

دولت حزب ساز

ترقی در این مصاحبه ابتدا به سال آخر دولت هاشمی در دوران مجلس پنجم پرداخت و گفت؛«پیش از انتخابات مجلس پنجم، بعضی از وزرا و تعدادی از معاونین در دولت آقای هاشمی مبادرت به تشکیل حزب کارگزاران کردند و تلاش داشتند در انتخابات ایفای نقش کرده و تعدادی از نمایندگان همفکر کارگزاران را وارد مجلس کنند. در آن مقطع زمانی مقام معظم رهبری اصل حضور وزرا در این حزب را مغایر با قانون دانستند و با آن مخالفت کردند. کارگزاران مجبور شدند با ترکیب معاونین به کار خود ادامه دهند. به هرحال کارگزاران، با ترکیبی از جبهه پیروان خط امام(ره) و مجموعه مجمع روحانیون مبارز در آن زمان شکل گرفت و توانست جمعیتی حدود 90-80 نفر را در مجموعه یی سامان دهد. در آن مقطع تقریباً جو اصلی در اختیار جناح اصولگرا بود که برنامه خود را در مجلس دنبال می کرد. در مقایسه با دوره قبل شاید تنها دوره یی در مجلس بود که به لحاظ تشکیلاتی مجموعه نمایندگان جناح اصولگرا از سازماندهی مرتبی برخوردار شدند. لذا دوره پنجم اولین بار است که مجلس با فراکسیون قوی و تشکیلاتی وارد عمل در حوزه قوه مقننه می شود.»

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد؛«انتقادات موتلفه به این تشکل در آن مقطع بیشتر در این مورد بود که دولت طبق قانون نباید در انتخابات دخالت کند. دولت برای اینکه بتواند خودش را در قدرت حفظ کند، نباید حزب سازی کند. این شیوه تشکیل حزب منجر به بدبین شدن مردم نسبت به تحزب در کشور می شود و عاملی برای رویگردانی مردم از حزب خواهد بود.»

وی با بیان اینکه درست نیست احزاب با قدرت ها بیایند و با قدرت ها بروند، افزود؛« آقای هاشمی هم ابتدا از آنها حمایت کرد، اما از آنجا که وزرا دست به تشکیل چنین حزبی زده بودند و رهبری آن را مغایر با قانون دانستند ایشان کنار کشید. مخالفت ما بیشتر به این دلیل بود که انتخابات دولتی نشود و دولت بابی را برای دخالت کردن در انتخابات باز نکند، چرا که این کار در واقع سیئه یی می شد و دولت بعدی را نمی شد از آن برحذر داشت.»

ترقی در ادامه روی کارآمدن حزب کارگزاران در عرصه سیاسی را تحلیل کرد و گفت؛ «شیوه هایی که در این نوع اقتصاد، عناصر حزب کارگزاران دنبال کردند موجب شد در جامعه فرهنگ مصرف جدیدی بر خلاف فرهنگ قناعت و صرفه جویی که در دوران جنگ داشتیم، حاکم شود و جامعه به سمت مصرف گرایی پیش رود. ارزش ها کاملاً تغییر کند. این حزب با ایجاد روزنامه همشهری فعالیت تبلیغاتی وسیعی را برای تغییر نظام ارزشی دنبال کرد، به گونه یی که یک باره جامعه یی که اوقات فراغت و تفریحش را به سوریه یا عمره مفرده می رفت، سلیقه اش تغییر کرد. بازار تبلیغ برای رفتن به کیش و دوبی کاملاً در روزنامه ها رونق پیدا کرد و تبلیغ اشرافی گری و زندگی مرفه جای صرفه جویی ها و قناعت های قبلی را گرفت.»

لوایح تورم زای هاشمی

ترقی که نمایندگی مردم مشهد را در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی برعهده داشت همچنین تصریح کرد؛ «به تدریج مشی اقتصادی کارگزاران به تئوری سیاسی تبدیل شد و از طریق اقتصاد و کار اقتصادی وارد حوزه سیاست شد. اولین اختلاف در حوزه اقتصاد بود، اما به مرور کارگزارانی ها چون با جریان اصولگرا و مذهبی و انقلابی وجه اشتراکی نداشتند و تنها میدان فعالیت خود را در جریان چپ در کشور می دیدند، به سمت ائتلاف با چپ پیش رفتند و امروز هم این وضعیت را دارند.»

وی در ادامه با یادآوری اینکه در پایان دولت آقای هاشمی مسائل مهمی در کشور رخ داد، گفت؛ «در بعد اقتصادی در آن مقطع زمانی لایحه فقرزدایی دولت آقای هاشمی که تقریباً بسیار مهم بود، مطرح شد و مجلس هم آن را به علت تورم زا بودن و آثاری که در گسترش فقر و فاصله طبقاتی داشت، تصویب نکرد.»

پول برای استیضاح

وی در بخش دیگری خاطراتش از مجلس پنجم در دوران اصلاحات را مرور کرد و با بیان اینکه در جریان استیضاح های وزرا رقابت ها خود را نشان می داد و مرزبندی ها سخت می شد، اظهار داشت؛«اقلیت مجلس شورای اسلامی در آن دوره بسیار فعال بود و برای اینکه بتواند اقلیت را اقلیت موثری قرار دهد سرمایه گذاری زیادی می کرد. لذا آنها در استیضاح آقای مهاجرانی با 3 یا 4 رایی که شب رفته بودند و تعدادی از نماینده ها را دیده بودند و امکانات و پول هایی را برای حوزه انتخابیه شان خرج کرده بودند، توانستند مانع موفقیت ما شوند.»

ترقی در ادامه خاطرنشان کرد؛ «استیضاح آقای نوری مخالفین بیشتری داشت. حتی تعدادی از نمایندگان فراکسیون اقلیت نیز با این قضیه موافق بودند. فاصله آرای آقای نوری با مهاجرانی بالای 20 تا اختلاف داشت. این نشان می داد که به خاطر اختلاف عزل و نصب استانداران و فرمانداران با نماینده ها، ما در استیضاح آقای نوری طرفداران بیشتری داشتیم. این اختلاف میان اقلیت هم وجود داشت.»

لوایحی برای سکولاریزه کردن کشور

وی اضافه کرد؛ «فضا در مجلس از نظر کار کردن سخت بود؛ همه هم تحمل نداشتند. اما عده یی بودیم که تکلیف مان در مسائل روشن بود. در خط مقدم برخورد بودیم. من جزء نمایندگانی بودم که مرتب در نطق های قبل از دستور موضع گیری های شفاف و تندی را نسبت به دولت آقای هاشمی و خاتمی داشتم. تقریباً کار میان افراد تقسیم بندی شده بود که کدام در خط مقدم عمل کنند و کدام در پشتیبانی عمل کنند و چه کسانی برای مهار شرایطی که در کشور پدید آمده بود، برنامه ریزی کنند. این دوران را تقریباً به شکلی برنامه ریزی کردیم و پشت سر گذاشتیم که حتی دولت آقای خاتمی نتوانست بگوید مجلس دارد برای من کارشکنی می کند و نمی گذارد من کار کنم،» ترقی همچنین خاطرنشان کرد؛ «به رغم این، طرح ها و پیشنهاداتی که از طرف طرفداران دولت و خود دولتمردان به مجلس داده می شد، همه در مسیر اهداف سکولاریزه کردن کشور بود و جهتی داشت که میدان را کاملاً برای مخالفین نظام هموار می کرد، اما مجلس در این شرایط باید با دقت و مهارت جوری با این طرح ها برخورد می کرد که خیلی فضا، فضای درگیری و جنگی نشود. به هر حال فضایی که در کشور در نفی ارزش ها و کم رنگ شدن آنها پدید آمده بود، برای انقلاب خطر زیادی داشت.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه یادآور شد که «در آن مقطع زمانی به طور مرتب با جلساتی که داشتیم این شرایط را مهار کردیم و در همان جلسات زیرساخت های جریان اصولگرایی را در کشور برای 8 سال بعد رقم زدیم.»

فائزه هاشمی تعلل کرد

ترقی همچنین به ماجرای کوی دانشگاه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ریاست کمیته تحقیق و تفحص مجلس از حادثه کوی دانشگاه با فائزه هاشمی بود، اظهار داشت؛ « کمیته مذاکرات زیادی با همه افراد دست اندرکار داشت. در جلساتی با آنها صحبت کردیم. تحقیقات به جایی رسید که نشان می داد عواملی از دولت در تشدید این قضایا نقش داشته اند. حتی بسیاری از اسناد توزیع بی سیم ها و موبایل ها توسط وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و مجموعه یی که با تحکیم ارتباط داشتند را مشخص کرد. تحقیقات نشان داد آنها دانشجویان مرتبط با تحکیم را برای این کار تجهیز کرده اند. در این کمیته نقش تعدادی از دانشجویان اصلی و محوری در این قضیه و پشتیبانی یی که از طریق بعضی از عناصر در وزارت علوم و کشور می شدند تا اندازه یی روشن شد.

در مجموع این مسائل به جایی رسید که از وزیر کشور آن زمان خواسته شد در جلسه غیرعلنی و محرمانه مجلس توضیحاتی ارائه دهد. حتی نقش یکی از افراد مطرح وزارت کشور در بسترسازی برای حمله بعضی از مردم به وزارت کشور و شکستن در وزارت کشور و تحریکاتی که ایشان در آنجا انجام داد نیز روشن شد. اما اینها منجر به نهایی شدن گزارش و ارائه آن به مجلس نشد و مجلس پنجم به اتمام رسید. خانم فائزه هاشمی هم سعی می کرد در پیگیری مقداری تعلل کند و قضیه را خیلی جدی نگیرد. نهایتاً گزارش همان طور ابتر ماند و به نتیجه نرسید.»

وی همچنین یادآور شد؛«مجلس ششم که دست آقایان افتاد همه اسناد و مدارک دست آقای میردامادی بود که دیگر ما نفهمیدیم پیگیری قضایا چه شد.»

دولت اصلاحات دخالت کرد

ترقی در پایان با خاطرنشان کردن این مساله که شرایطی که پس از انتخابات ریاست جمهوری پدید آمد کاملاً طبیعی بود، اظهار داشت؛« نگرانی که از دولت آقای هاشمی در مورد دخالت دولت در انتخابات داشتیم در دولت آقای خاتمی خیلی بیشتر شد. نقش وزارت کشور در انتخابات مجلس ششم بسیار روشن و شفاف بود. مشخص بود که دولت تلاش وسیعی کرده بود که نیروهای اصولگرا و طرفدار روحانیت در انتخابات رای نیاورند.»

اخبار سیاسی: "جلیلی" جایگزین دبیر شورای عالی امنیت ملی شد

الهام با اعلام خبر قبول استعفای علی لاریجانی: "جلیلی" جایگزین دبیر شورای عالی امنیت ملی شد


سخنگوی دولت گفت: استعفای علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی پذیرفته شد و مراحل جانشینی ایشان در حال طی شدن است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) غلامحسین الهام در نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران خبر داد: آقای علی لاریجانی به دلیل مشکلات شخصی مایل بودند که در دیگر حوزه‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند و در این راستا تقاضاهایی را مطرح کرده بودند و اصرار به استعفا داشتند که گویی در حال حاضر این استعفا پذیرفته شده و موضوع جانشینی ایشان در حال طی شدن مراحل است.

اخبار اقتصادی: نفت از 90 دلار عبور کرد

نفت از 90 دلار عبور کرد


اعتماد:قیمت نفت بی وقفه و بدون توجه به دیدگان مبهوت کارشناسان و تحلیلگران به پیش می رود و رکوردهای جدیدی را ثبت می کند. رکورد 90 دلار و دو سنت آخرین رکورد بهای نفت در بازارهای جهانی است که برای نفت خام سبک شیرین امریکا- وست تگزاس اینترمدییت- برای تحویل در ماه نوامبر در بازار مبادلات نفتی نیویورک (نایمکس) رقم خورد تا علاوه بر ثبت بالاترین رقم قیمت نفت از آغاز فعالیت بازار در 1983 پیش بینی تحلیلگران خیلی زود به واقعیت بپیوندد. اگرچه آنها نفت 90 دلاری را تنها رویا می دانستند و افزایش بهای نفت در این سطح را تنها مختص نمودار پیش بینی ها تصور می کردند اما نفت 90 دلاری به واقعیت پیوست تا حالا همان تحلیلگران خوش بین نفت 100 یا حتی 125 دلاری را برای آینده نه چندان دور پیش بینی کنند.

جرارد برگ کارشناس ارشد انرژی بین الملل درباره نفت 90 دلاری می گوید؛ هیچ دلیلی برای افزایش قیمت نفت در این سطح وجود ندارد. براساس اصول بنیادی بازار در دوره یی قرار داریم که باید با کاهش تقاضا مواجه باشیم.

8 ماه تمام عوامل غیربنیادین دست به دست هم دادند تا بهای نفت به سطح 90 دلار برسد. افزایش تنش ها بین دولت ترکیه و شورشیان شمال عراق دلیل غیربنیادین افزایش بهای نفت است. کوین نوریش تحلیلگر موسسه بارکلایس کپیتال معتقد است؛ افزایش بهای نفت خام در هفته جاری به دلیل افزایش نگرانی ها از مسائل ژئوپولتیک مربوط به عراق و ترکیه و کاهش ارزش دلار که موجب شده کالاهایی همچون نفت که به دلار معامله می شوند، برای معامله گران دارای ارز قوی تر، ارزان تر تمام شود و در نتیجه تقاضای نفت افزایش یابد، رخ داده است.

او می افزاید؛ به نظر می آید رسیدن به نفت 100 دلار در هر بشکه خیلی طول نخواهد کشید اما چه زمانی، مشخص نیست.

تحلیلگران نیز اعلام کردند معامله گران تنش های موجود در مرز عراق و ترکیه را به شدت زیر نظر دارند. معامله گران همچنین از کاهش عرضه انرژی به ویژه پیش از فرا رسیدن فصل زمستان در نیمکره شمالی در شرایطی که تقاضا برای سوخت گرمایشی افزایش می یابد، ابراز نگرانی کردند.

این براساس بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر در پایان دادوستدهای روز پنجشنبه (26 مهر) با دو دلار و هفت سنت افزایش به رکورد بشکه یی 89 دلار و 47 سنت رسید.

اوپک هم رکورد زد

«نوسانات قیمت نفت کاملاً عجیب و حیرت آور است و کسی نمی تواند آینده تحولات بازار انرژی را پیش بینی کند.» این جمله را وزیر انرژی اندونزی در حالی که بهای نفت اوپک به 81 دلار و 9 سنت رسیده عنوان کرد. او می گوید؛ افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر به علت گسترش تنش های سیاسی بین المللی بوده است و نیاز به برگزاری نشست فوق العاده وزرای اوپک است.

او به شدت متعجب است، اما دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش جدید خود عنوان کرد؛ سبد نفتی اوپک- متشکل از 12 نوع نفت خام - در آخرین روز مورد بررسی به 81 دلار و 9 سنت رسید که افزایش 27 سنتی را تجربه کرده است.

این در حالی است که پس از آنکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در آخرین نشست خود برای بررسی سیاست های تولیدی در ماه های آینده در وین تصمیم گرفتند میزان تولید را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهند، انتظار می رفت که قیمت سبد نفتی اوپک در روند نزولی قرار گیرد، ولی این اتفاق برعکس آنچه تحلیلگران انتظار داشتند به جریان افتاد و رکوردهایی جدید برای سبد نفتی اوپک به ثبت رسید، ولی در روزهای گذشته قیمت ها با نوسانات زیادی مواجه شده بود تا اینکه در چند روز اخیر روند ثبت رکورد بی سابقه جدید برای سبد نفتی اوپک از سر گرفته شده است.

نشستی در کار نیست

در حالی که بهای نفت همچنان از پله های صعود بالا می رود و یک بار دیگر نگاه ها به سمت اوپک خیره مانده واشنگتن ضمن ابراز نگرانی از افزایش بیش از حد قیمت نفت، خواستار افزایش تولید اوپک شده است. اما اعضای اوپک دلیلی بر افزایش تولید نفت نمی بینند. یک مقام نفتی ایران در این زمینه می گوید؛ قیمت بالای نفت نتیجه تنش های ژئوپولتیک و سیاسی است و ارتباطی با کمبود عرضه نفت ندارد.او می افزاید؛ بازگرداندن آرامش به شرایط بین المللی به کاهش قیمت ها کمک خواهد کرد.

این مقام نفتی تاکید می کند؛ نیازی به افزایش مجدد تولید نفت این سازمان برای کاهش قیمت ها وجود ندارد.

به گزارش رویترز، در حالی که انتظار می رود وزیران نفت اوپک در جریان نشست سران این سازمان که در عربستان برگزار خواهد شد، دیداری غیررسمی با یکدیگر داشته باشند این مقام ایرانی تصریح می کند؛ بسیار زود است که پیش بینی کنیم این برنامه به دیداری رسمی تغییر خواهد کرد یا نه. با نگاه به بازار نفت به نظر نمی رسد نیاز به نفت خام بیشتر وجود داشته باشد. ما از اول نوامبر 500 هزار بشکه نفت علاوه بر ظرفیت موجود به بازار عرضه خواهیم کرد و باید تاثیر این کار بر بازار را بررسی کنیم.

شرکت نفت امارات نیز اعلام کرد؛ افزایش قیمت نفت از کنترل تولیدکنندگان خارج شده است.

بزرگ ترین شرکت نفتی دولتی امارات عنوان می کند تولیدکنندگان از تاثیرگذاری بر عواملی که باعث رسیدن قیمت ها به این سطح شده برخوردار نیستند.

سلطان الحمیری مدیر بخش بازار و پالایش شرکت نفتی ابوظبی تصریح می کند؛ دلیل اصلی افزایش اخیر قیمت نفت کمبود ظرفیت پالایشی و تنش های ژئوپولتیک است.

وزیر انرژی نیجریه نیز می گوید؛ کاهش ارزش دلار و دلالی و سفته بازی مهمترین علل افزایش بی سابقه قیمت نفت به شمار می رود.

خبرگزاری رویترز به نقل از اودین آجرموگوبیا می افزاید؛ احتمال دخالت اوپک در بازار نفت وجود دارد. به نظر من سفته بازی و دلالی تاثیر زیادی در افزایش قیمت نفت داشته است و تقاضای جدیدی در بازار نفت به وجود نیامده است. افزایش تولید اوپک در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر کاهش قیمت ها نخواهد داشت.

و این در حالی است که نگاه ها به سمت اجلاس سران اوپک که 17 نوامبر در ریاض برگزار می شود همچنان امیدوارانه است اگرچه کارشناسان بین المللی انرژی معتقدند نشست سران اوپک در شهر ریاض تاثیری بر کاهش قیمت جهانی نفت نخواهد داشت اما افزایش سقف تولید عربستان که از ابتدای ماه آینده از 7/8 به 9 میلیون بشکه به رغم مخالفت ایران و ونزوئلا صورت می پذیرد می تواند باز هم مصرف کنندگان را امیدوار سازد، همان گونه که سیاست سکوت آنها در اجلاس ماه سپتامبر بی پاسخ نماند.شرایط بازار جهانی نفت بسیار پیچیده است. نگرانی های ژئوپولتیک می تواند قیمت ها را حتی از رکوردهای بی سابقه کنونی نیز بالاتر ببرد. اگر چه نفت 90 دلاری یا 100 دلاری برای تولیدکنندگان می تواند شادی آور باشد، البته در کوتاه مدت اما در بلندمدت کشتی آمال 100 دلاری این کشورها به راحتی نمی تواند در ساحل آرامش لنگر بیندازد. نگرانی از کاهش تقاضا، جایگزینی انرژی های نو به جای نفت و نیاز به سرمایه گذاری عظیم برای توسعه میادین نفتی می تواند آرزوهای آنها را بر باد دهد تا اقتصاد نفتی آنها به راحتی سقوط کند که شیرین نخواهد بود.

اخبار اقتصادی: تحلیل اکونومیست از سفر پوتین به ایران

تحلیل اکونومیست از سفر پوتین به ایران؛آخرین تانگو در تهران


 

 

هفته نامه اکونومیست چاپ بریتانیا در مطلبی راجع به سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به تهران و روابط ایران و روسیه با انتخاب عنوان «سیاست خارجی روسیه؛ آخرین تانگو در تهران» نوشت که ولادیمیر پوتین مردی فاضل است و در دیدار با صدراعظم آلمان در شهر ویسبادن در روز 15 اکتبر خاطرنشان کرد که این شهر همان جایی است که داستایوفسکی، نویسنده قرن نوزدهم روسی، در آن رولت بازی کرد و باخت. اکونومیست می افزاید که در همان حال، پوتین در سفر روز بعد به تهران فضل و دانش خود از ادبیات قرن نوزدهم را پنهان داشت و تصمیم گرفت به این موضوع اشاره نکند که در دوره قاجار الکساندر گریبایدوف، شاعر و دیپلمات روسی، کشته شد.

به نوشته اکونومیست در ظاهر امر، پوتین برخورد خوبی با محمود احمدی نژاد داشت و حتی رئیس جمهور ایران را دعوت کرد از روسیه دیدن کند. محمود احمدی نژاد هم در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی تاکید ورزید که روسیه و ایران متحدان طبیعی هستند. اکونومیست می افزاید؛ این رفیق بازی ها به ظاهر نمونه دیگری از گرایش ضد غربی در سیاست خارجی روسیه است به خصوص اینکه دیدار ولادیمیر پوتین از ایران پس از برخورد سرد او با وزیران خارجه و دفاع امریکا در مسکو صورت گرفت که در جریان آن، رئیس جمهور روسیه آنان را بیش از نیم ساعت در انتظار نگاه داشت و بعد هم برنامه امریکا برای استقرار شبکه دفاع ضدموشکی را به باد انتقاد گرفت.

به نوشته اکونومیست سیاست خارجی روسیه قطعاً مددکار امریکا نبوده، اما انتظار هم نمی رفت که چنین باشد زیرا روسیه با اکراه به قطعنامه های سازمان ملل برای وضع تنبیه های تجاری علیه ایران رای داده و تاکنون هم از حمایت از صدور قطعنامه سوم خودداری ورزیده است.

این هفته نامه می نویسد؛ مهمتر از این موارد، تصمیم روسیه به فروش موشک های ضدهوایی به ایران بوده است.

با این حال روسیه از اتمی شدن ایران نگران است زیرا ایران به مراتب به مسکو نزدیک تر است تا به واشنگتن و حضور یک قدرت اتمی در جنوب این کشور آخرین چیزی است که روسیه به آن علاقه دارد. اکونومیست می افزاید؛ با این همه، روسیه مایل نیست ایران را از خود برنجاند زیرا ایران تاکنون از مداخله در درگیری نظامی روسیه در چچن خودداری ورزیده و همچنین در کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه دخالتی نکرده است و روسیه مایل است همین وضعیت ادامه یابد و همزمان منافع تجاری این کشور در ایران نیز حفظ شود.

اکونومیست می افزاید؛ به همین دلیل هم پوتین، با وجود رفتار دوستانه خود در تهران، مراقب بود که با احتیاط گام بردارد و این نکته را مورد تاکید قرار داد که سفر او به تهران پنج سال قبل برای شرکت در اجلاس پنج جانبه خزر برنامه ریزی شده بود. وی تاریخ مشخصی را برای تحویل سوخت هسته یی به نیروگاه بوشهر تعیین نکرد. این هفته نامه اظهار می دارد؛ سیاست خارجی مستقل پوتین بدون مخاطره نیست و ممکن است باعث دوری اروپاییان از روسیه شود و نتیجه می گیرد که پوتین تنها می تواند امیدوار باشد که خوش اقبال تر از نویسنده قمارباز روسی قرن نوزدهم در آلمان باشد.

گزارش بازیهای دیروز ۲۷ مهر

تعویض طلایى قطبى، فیروز را مات کرد
زندگى درآخرین نفس
پرسپولیس ۳ - استقلال اهواز ۲
153105.jpg
جمعه ۲۷/۷/۸۶
ورزشگاه: آزادى تهران
ساعت: ۵۰:۱۷
چارچوب: هفته دهم لیگ برتر
پرسپولیس: ۳
گل ها: باقرى (۱۴) و بادامکى (۴۱ و ۹۳)
پاس گل: بادامکى، باقرى و خیرخواه
استقلال اهواز: ۲
گل ها: میداودى (۲۲)، مصطفى حقى پور (۷۲)
پاس گل: حمودى و رمضانى
داور: مسعود مرادى
کمک ها: حسن نوشه ور و محسن نریمانى
اخطار: فراز فاطمى (پرسپولیس) و مصطفى حقى پور (استقلال اهواز)
اخراج: محمد نصرتى (۶۹ - پرسپولیس)
تماشاگر: ۷۰ هزار نفر
ستاره میدان: کریم باقرى (پرسپولیس)

پرسپولیس: حسن رودباریان، سپهر حیدرى، شیث رضایى (فرهاد خیرخواه ۸۸)، محمد نصرتى، پژمان نورى، الونگ الونگ، کریم باقرى، حسین بادامکى، احسان خرسندى (محمدرضا مامانى ۷۹)، محسن خلیلى و فراز فاطمى (بهادر عبدى ۶۲)
سرمربى: افشین قطبى
استقلال اهواز: ناصر سالارى، مجتبى شیرى، رضا جلالى ثابت (حمید سرآبادانى ۸۴)، حسین ماهینى، مصطفى حقى پور، داود حقى، على حمودى (مهرزاد رضایى ۶۹)، روح الله بیگدلى، سعید رمضانى، رضا طاهرى (محمد فعال ۶۴) و میلاد میداودى
سرمربى: فیروز کریمى

ایران ورزشى - منتقدان انتظار داشتند پس از بازى هفته نهم برابر استقلال،  پرسپولیس را با چهره متفاوتى در ادامه رقابت هاى لیگ شاهد باشند خصوصا در شرایطى که گفته مى شد صدرنشین رقابت هاى لیگ تنها با تیم هاى نیمه پایانى جدول روبرو شده و در آغاز بازیهاى سخت به مشکلات فراوانى بر مى خورد.
پرسپولیس همچنین اولین بازى بدون نیکبخت را تجربه کرد و عباس آقایى هم به دلیل مصدومیت نتوانست در ترکیب تیمش قرار بگیرد.
قطبى براى نخستین بار تیمش را در غیاب دو بازیکن اصلى به میدان فرستاد با دو تغییر اجبارى نسبت به بازى قبل اما اینهمه مانع از موفقیت سرخ پوشان در هفته دهم رقابت هاى لیگ برتر نشد.
صدرنشین لیگ على رغم نمایش غیر منتظره در بازى با استقلال همچنان حمایت پرشور هوادارانش را به همراه داشت و با حضور بیش از هفتاد هزار تماشاگر برابر شاگردان فیروز کریمى قرار گرفت. تماشاگران البته هرگز از این حضور پشیمان نشدند چه جذاب ترین و تماشایى ترین بازى لیگ را از نزدیک تماشا کردند.
فیروز در این سو هرگز خاطره شکست صفر-۴ برابر تیم دنیزلى را فراموش نکرده بود اما پرسپولیس جدید را با توجه به نمایش دربى شکست ناپذیر نمى دید.
پرسپولیس بازى را با حملات پر شور دقایق ابتدایى آغاز کرد و بر خلاف همیشه خیلى زود به نتیجه لازم از این حملات دست یافت. سرخ پوشان که به دریافت گل اول مسابقه عادت کرده بودند اینبار با سنت شکنى ابتدا از میهمان پیش افتادند. فراز فاطمى بهترین موقعیت مناسب براى گلزنى را در دقیقه ۸ از دست داد اما کریم باقرى با استفاده از پاس مناسب بادامکى و یک ضربه دقیق در دقیقه ۱۴ سرخ پوشان را از میزبان اهوازى پیش انداخت.
استقلال با استفاده از سرعت دو مهاجم جوانش به اشتباهات دفاع چهار نفره پرسپولیس امیدوار بود. فضاى پشت سر نورى هم مناسب به نظر مى رسید. میداودى در همین فضا چند بار صاحب موقعیت شد که در نهایت یکى از همین فرصت ها را روى پاس دقیق حمودى در دقیقه ۲۲ به گل تساوى تبدیل کرد.
این گل باز هم روند بازى را به نفع تیم مقابل تغییر داد. حالا نوبت حمله و البته گلزنى به پرسپولیس رسیده بود که البته نمى توانست تماشاگران مشتاقش را بیش از حد در انتظار برترى بگذارد.
گذشته از نتیجه مى توان گفت ۳۰ دقیقه ابتدایى این مسابقه جذابیت هاى فراوانى داشت و بازى با سرعت خوبى دنبال مى شد. برترى نسبى پرسپولیس در این دقایق مشهود به نظر مى رسید اما مهاجمان سرخ پوش موقعیت هاى زیادى را از دست دادند. بالاخره کریم باقرى باز هم زمینه ساز پیروزى تیمش شد. نفوذ باقرى از جناح راست و سانتر دقیق کاپیتان پرسپولیس با ضربه سر تماشایى بادامکى در دقیقه ۴۱ باز هم برترى را به اردوى سرخ پوشان آورد. دقایق باقى مانده از نیمه نخست به آرامى سپرى شد و قطبى ۳ امتیاز ارزشمند را به چنگ آورد.
در آغاز نیمه اول نیز آرامش دقایق پیشین ادامه داشت در شرایطى که به نظر مى رسید پرسپولیس توان حفظ مسابقه را دارد و به دنبال حفظ نتیجه تلاشى براى وارد شدن به زمین تیم اهوازى نشان نمى دهد. تنها نگرانى کادر فنى پرسپولیس از سرعت مهاجمان و هافبک هاى استقلال اهواز بود که البته بالاخره خطر ساز شد. فرار روح الله عطایى در میانه هاى نیمه دوم این بازیکن را در موقعیت تک به تک قرار داد. محمد نصرتى که سه امتیاز تیمش را در خطر مى دید به هر شکل ممکن با خطاى مسلم و عمدى بازیکن جوان حریف را سرنگون کرد و مسعود مرادى به درستى مدافع شماره ۲۰ را از میدان اخراج کرد.
ضربه ایستگاهى را حقى شلیک کرد که رودباریان با مهار توپ این موقعیت حساس را از حریف گرفت. با اخراج نصرتى اما روند بازى تغییر قابل توجهى کرد. اهوازى ها به توقف حریف ده نفره و حتى پیروزى در این مسابقه امیدوار شدند. حملات متعدد آنها خیلى زود نتیجه داد و مصطفى حقى پور ۳ دقیقه بعد از اخراج نصرتى با یک شلیک دقیق براى دومین بار رودباریان را تسلیم کرد.
153081.jpg
اتفاقات این بازى اما پایانى نداشت. هرگز از جذابیت و حساسیت مسابقه تا آخرین ثانیه چیزى کم نشد و همچنان تغییر نتیجه را انتظار مى رفت. پرسپولیس ده نفره با حمایت هوادارانش تازه میل به هجوم پیدا کرد و این از معدود مسابقاتى بود که تماشاگران هم تمایلى به ترک ورزشگاه نداشتند.
ابتدا محسن خلیلى که دور از روزهاى اوج به نظر مى رسید یک فرصت مناسب را در یک قدمى دروازه از دست داد. یک دقیقه بعد بهادر عبدى در موقعیت تک به تک موفق به گشودن دروازه میهمان نشد و بعد از آن کریم باقرى ضربه ایستگاهى پشت محوطه جریمه را به تیرک افقى دروازه کوبید!
کاپیتان پرسپولیس در این مسابقه متفاوت از همه روزهاى اخیر به نظر مى رسید و مؤثر ترین ستاره سرخ پوش بود. مهارت باقرى اما براى خروج پرسپولیس از این بن بست کافى به نظر نمى رسید و حملات تیم ده نفره تا حدودى فروکش کرد.
دقایق پایانى اما باز هم غیر قابل پیش بینى بود. ورود خیرخواه بر شدت حملات پرسپولیس افزود و برگ برنده جوان قطبى با یک پاس مناسب در آخرین ثانیه ها بادامکى را در موقعیت گل زنى قرار داد. مهاجم شماره هشت که همه ناکامى هاى فصل جارى خودش را در همین بازى به فراموشى سپرد با یک ضربه دقیق براى سومین بار پرسپولیس را پیش انداخت و البته دیگر فرصتى براى جبران باقى نگذاشت.
جو ورزشگاه در پى این گل کاملاً متفاوت از همه بازیهاى دیگر به نظر مى رسید در حالى که خوشحالى بزرگ تماشاگران پرسپولیس را هرگز اینچنین ندیده بود. آخرین نفس هاى پرسپولیس به سردى مى گرایید که یک باره زندگى دوباره در بالاترین نقطه جدول از راه رسید و سرخ پوشان همچنان با ۲۴ امتیاز از ده مسابقه در صدر جدول باقى ماندند.

عصبانیت فیروز در وقت تلف شده!
ایران ورزشى- انگار اهوازى ها تا گل سوم اصلا یادشان نبود که به قضیه محرومیت تماشاگران پرسپولیس اعتراض کنند. دقیقه ۹۳ و زمانى که بادامکى گل سوم تیمش را وارد دروازه استقلال اهواز کرد، فیروز کریمى به شدت به ناظر بازى به خاطر حضور تماشاگران پرسپولیس اعتراض کرد. کریمى به قدرى از این موضوع ناراحت بود که حاضر به مصاحبه با هیچ کس نبود و حتى در حال پایین رفتن از پله ها به یکى از خبرنگاران تلویزیونى توهین کرد.

خدریان: تماشاگر روند بازى را تغییر داد
ایران ورزشى ـ بعد از آنکه فیروز کریمى حاضر نشد در کنفرانس مطبوعاتى شرکت کند، حبیب خدریان دستیار او به جاى او پاسخگوى سؤالات خبرنگاران شد. خدریان درباره بازى گفت: جریان بازى همه ما را به طرف حاشیه کشاند. ما مطمئن هستیم پرسپولیسى ها همه چیز را بیرون از زمین رقم زده اند.
اگر اینطور نبود آنها به حکم کمیته انضباطى احترام مى گذاشتند. او ادامه داد: «ما نسبت به قضاوت مرادى اعتراضى نداشتیم چون فکر مى کردیم بازى بدون تماشاگر خواهد بود اما مرادى تحت تأثیر تماشاگران پرسپولیس قرار گرفت و ترسید. چرا وقتى بازیکن ما ۳ دقیقه بیرون بود او اجازه بازگشت به زمین را نداد.» خدریان درباره محرومیت تماشاگران پرسپولیس توضیح مى دهد: «چرا این راى عوض شد. قبول داریم تیم ما اشکالات فنى داشت اما چطور مى شود وقتى پرسپولیس در مقابل مقاومت محروم شده هنوز جلسه شوراى استیناف تشکیل نشده است.
ما شناخت خوبى از پرسپولیس داشتیم اما تماشاگران روند بازى را عوض کردند. » او به مشاجره اش با نورى اشاره مى کند: در سال گذشته در اهواز نورى خیلى براى ما رجزخوانى کرد و باید در این شرایط جواب او را مى دادم.

توهین اهوازى ها به مرادى
ایران ورزشى- یکى از مسؤولان استقلال اهواز روى پله هاى ورزشگاه با مرادى درگیر شد. مسعود مرادى داور دیدار دیروز وقتى از پله ها براى رفتن به رختکن پایین مى آمد با توهین یکى از مسؤولان استقلال اهواز مواجه شد. مرادى به قدرى از این رفتار عصبانى شد که قصد درگیرى فیزیکى با مسؤول اهوازى را داشت که با وساطت اطرافیان مسأله ختم به خیر شد.

برق شیراز یک - شیرین فراز صفر
جناب سرهنگ و برق روى نوار خوشبختى
جمعه ۲۷/۷/۸۶
ورزشگاه: حافظیه شیراز
ساعت: ۳۰:۱۵
چارچوب: هفته دهم لیگ برتر
برق شیراز: یک
گل: محمدناصر شکرون (۱۵)
پاس گل: مهدى شیرى
شیرین فراز کرمانشاه: صفر
داور: البرز حاجى پور
کمک ها: محمدحسین معتمدى، جهانگیر حیدرى
اخطار: بدرا آلوجاکیتا، مجتبى انصافى، محمد آقامحمدى (شیرین فراز)، ستار زارع (برق شیراز)
اخراج: بدرا آلوجاکیتا (۹۴ - شیرین فراز)
تماشاگر: ۲ هزار نفر
ستاره میدان: مهدى شیرى (برق شیراز)

برق شیراز: مارتین رائول، هادى ایمانى، همت عابدین نژاد، میرهانى هاشمى، ستار زارع، مهدى شیرى (وحید غلامزاده ۲+۹۰)، محمد آفند، مهدى کریمیان، احتشام ساسانى، شهرام گودرزى (حمید جعفرى ۷۵)، محمدناصر شکرون
سرمربى: محمود یاورى
برق شیراز : ارشاد یوسفى، بدرا آلوجاکیتا، رامین محمدپور، مجتبى انصافى، محمد آقامحمدى، محمدباقر زعفرانى، روح الله عطایى، محمد سیاه (پوریا سیف فنایى ۶۸)، محمد احمدپورى (حمید تبریزى ۶۸)، ایوان دراجوویچ، نناد استکوویچ (اتابک نمازى ۷۶)
سرمربى: میودراگ یسیچ

ایران ورزشى - محمود یاورى و شاگردانش نمى خواهند روند خوبشان را از دست بدهند. بعد از برد درخشان در کرمان این بار برق شیراز در خانه و در مقابل تیم سختکوش کرمانشاهى به ۳ امتیاز باارزش دست پیدا کرد. ارزش این ۳ امتیاز زمانى معلوم مى شود که شیرین فراز توانسته بود در هفته هاى اخیر چه در خانه و چه بیرون از خانه نتایج قابل قبولى بگیرد. برق با روحیه اى که از دیدار قبل داشت در خانه بازى را بسیار خوب شروع کرد و حملات این تیم از همان ابتدا روى دروازه شیرین فراز برنامه ریزى شد. در دقیقه ۱۵ سانتر ستار زارع به شیرى رسید و او در حال تک به تک با یوسفى توپ را به محمدناصر داد تا مهاجم عراقى دروازه خالى را باز کند. بعد از گل بازى به تعادل کشیده شد و برق بازى را اداره کرد تا نیمه اول با برد به رختکن برود. در نیمه دوم باز هم برقى ها حملات خود را افزایش دادند و گودرزى در دقیقه ۵۸ و در حالى که با یوسفى تک به تک شده بود توپ را به دروازه بان شیرین فراز داد. محمد ناصر هم در دقیقه ۷۲ یک موقعیت صددرصد را از دست داد. تلاش شیرین فراز هم براى جبران به خاطر بازى حساب شده و فشرده برق بى ثمر ماند تا برق شیراز ۱۴ امتیازى شود.

یسیچ: اگر مهاجمان برق دقت مى کردند گل هاى دیگرى هم مى خوردیم
ایران ورزشى- میودراگ یسیچ با انتقاد از عملکرد بازیکنانش در بازى مقابل برق شیراز گفت: تیم ام اصلا فوتبال زیبایى بازى نکرد و آنچه از آنها خواسته بودیم را انجام ندادند. من حاضرم تیم ام با ۲ یا ۳ گل ببازد اما فوتبال زیبایى بازى کند نه اینکه در طول بازى تنها زیر توپ بزند و توپ ها را دفع کند.وى با زیبا خواندن بازى برق شیراز ادامه داد: منکر بازى زیباى برق نمى توان شد، آنها زیبا بازى کردند و تیم ما شانس آورد که گل هاى بیشترى نخورد. اگر مهاجمان برق دقت بیشترى مى کردند مى توانستند حداقل ۲ یا ۳ گل دیگر به ما بزنند.
یسیچ درمورد خطاهاى بازیکنانش به خصوص خطاهاى مجتبى انصافى گفت: تیمى که فوتبال بازى نمى کند فقط مى تواند خطا کند. عدم بازى فوتبال باعث خطا کردن بچه ها روى بازیکنان برق شد.

یاورى: با خودمان مساوى شدیم
ایران ورزشى- محمود یاورى بعد از پیروزى تیمش مقابل شیرین فراز کرمانشاه گفت: من از تمامى بازیکنانم رضایت دارم و از تلاش و دوندگى بچه ها تشکر مى کنم. این نتیجه براى خودم حکم مساوى را دارد چرا که ما ۴ باخت داشتیم و با این برد ۴ پیروزى به دست آوردیم بنابراین با داشتن ۴ باخت و ۴ برد تازه الان با خودمان مساوى شده ایم.

۲ نفر خط خوردند
اسامى ۱۴ بازیکن
تیم امید ایران اعلام شد
مهر - با حذف ۲ بازیکن اسامى ۱۴ نفر نهایى تیم فوتسال امید کشورمان براى شرکت در دومین دوره بازیهاى داخل سالن قهرمانى آسیا اعلام شد.
پس از قهرمانى تیم فوتسال کشورمان درنخستین دوره مسابقات فوتسال غرب آسیا، از سوى ژوراندیرو دوراتا اسامى ۱۴ بازیکن نهایى تیم فوتسال کشورمان براى شرکت در دومین دوره بازیهاى داخل سالن ماکائو اعلام شد .
اسامى بازیکنان تیم امید کشورمان به این شرح است :
مصطفى نظرى، حسین مهدوى (دروازه بان)، مجید لطیفى، محمد کشاورز، محمد طاهرى، مسعود دانشور، اصغر حسن زاده، ابراهیم مسعودى، احمد مولاعلى، مصطفى طیبى، على کیایى، محمد کاتبى، حسن دنیایى و سجاد بندى سعدى .
ازجمع اردونشینان تیم کشورمان ۲ بازیکن به نام هاى علیرضا صمیمى و اسماعیل وطن خواه از تیم فوتسال امید حذف شدند .
تیم فوتسال امید کشورمان براى دفاع ازعنوان قهرمانى نخستین دوره بازیهاى سالنى آسیا، ساعت ۵ صبح روز سه شنبه اول آبان ماه براى شرکت در دومین دوره بازیهاى سالنى قهرمانى آسیا از طریق تایلند عازم ماکائو خواهد شد .
دومین دوره بازیهاى داخل سالن قهرمانى آسیا از ۳ تا ۱۲ آبان ماه در شهر ماکائو برگزار خواهد شد و کشورمان با ۱۴۰ ورزشکار در ۱۶ رشته آقایان و ۵ رشته خانم ها در این دوره از بازیها حضور خواهد داشت .

بازگشت خوردبین به نیمکت
153078.jpg
ایران ورزشى ـ سرپرست پرسپولیس بعد از ۲ هفته دورى دوباره روى نیمکت تیمش نشست. محمود خوردبین که به خاطر بیمارى در مقابل ذوب آهن و استقلال، پرسپولیس را روى نیمکت حاضر شد. گفته مى شود وضعیت جسمانى خوردبین رضایت بخش است.

در شیرین فراز چه مى گذرد؟
فکرى با تیم «ب» تمرین مى کند
153087.jpg
ایران ورزشى ـ حکایت اداره و مدیریت ۲ تیم شیرین فراز کرمانشاه نیز در نوع خود جالب توجه مى باشد. این تیم که با هزاران امید راهى لیگ برتر شد حالا پیش از آنکه مقهور قدرت حریفان شود گرفتار مسائل داخلى و حاشیه سازان مى شود، برخى نبود وفاق و همدلى در روى نیمکت این تیم را باعث حرکات سینوسى این تیم مى دانند، همکاران یسیچ به جاى خدمت به تیم و در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح براى سرمربى بیشتر به فکر موقعیت خود هستند.
برکنارى شرفى و کرمانى مقدم همه از جمله همین حرکات بود. انتظار این بود که پس از قهر فکرى و بازگشت مجدد او به تیم این بازیکن باتجربه بتواند عصاى دست کادر فنى باشد اما جالب است بدانید که فکرى این روزها در اوج آمادگى به سر برده اما شب قبل از بازى او را از لیست ۱۸ نفره خط مى زنند و بدتر اینکه فکرى با تیم «ب» کرمانشاهى ها تمرین مى کند، فرمان کریمى مدیرعامل این تیم که در جلسه آشتى کنان فکرى با یسیچ حضور داشت فهمید که به سرمربى اطلاعات غلط داده اند اما این روند همچنان ادامه دارد. در حال حاضر یسیچ، ستار همدانى و یک مربى یوگسلاو کادر فنى شیرین فراز را تشکیل مى دهند.

تابلو نتایج هفته دهم
153102.jpg

افشین قطبی، برنامه دارد

افشین قطبی، برنامه دارد    
۲۵ مهر ۱۳۸۶

آشوبی بر می گردد، آن هم با قدرت
فرزاد آشوبی فعلاً که باید به رتق و فتق امور مربوط به ازدواجش بپردازد. تا چند روز بعد از آن هم که بازار دید و بازدید و رفت و آمد داغ است. اما بعد از همه این ها او باید برگردد و جدی برنامه هایش را دنبال کند تا دوباره همان پدیده برتر لیگ برتر باشد.آشوبی این فصل را خوب شروع کرد، او در ادامه، روی نیمکت رفت و این مسئله با حرف و حدیث هایی در خارج از تیم همراه بوده است، اما قرار نیست این روند ادامه پیدا کند، همه چیز تا حد زیادی بستگی به خود آشوبی دارد، اما فاکتورهای دیگری مثل خواست مربی و شرایط دیگر نفرات تیم نیز تعیین کننده است
.
یک بحث این بوده است که آشوبی تا روز قبل از بازی دربی در ترکیب اصلی بوده، اما افشین قطبی تحت تأثیر غرولند بازیکن دیگری، آن ها را جابجا کرده است. البته از ظواهر امر همین بر می آمد ولی اینطور نبود. وقتی مجموع صحبت های کادر فنی را کنار هم قرار می دهیم، به این جمع بندی می رسیم که واقعاً اینطور نبوده است. همه اعضای کادر فنی این سخن افشین قطبی را تکرار می کنند که در طول هفته، فرم های مختلفی از ترکیب مد نظر بوده است و در آخرین تصمیم گیری با توجه به پیشرفت حسین بادامکی در طول هفته و همچنین آخرین تحلیل ها از نوع بازی استقلال، ترکیب تیم مشخص شد.
به هر حال برای ما مسجل شده است که واقعاً اینطور نبوده است که از ترس یک بازیکن تصمیمی گرفته شود. گو اینکه نمی توانیم منکر این ایراد باشیم که مثلاً در نوع برخورد انضباطی با شیث رضایی و نیکبخت واحدی تفاوت آشکاری در میان بوده است و البته این هم از ناحیه تفاوت قائل شدن بین بازیکنان نبوده، بلکه ناشی از تفاوت در حساسیت بازی ها بوده است
.
از اصل موضوع دور نشویم. صحبت بر سر آشوبی بود. آشوبی جای خود را در ترکیب فیکس از دست داد ولی شاید این سراشیبی، آغاز یک سر بالایی باشد. شاید که نه، حتماً اینطور است.

افشین قطبی می گوید: به آشوبی اعتقاد کامل دارم، اگر او از هافبک دفاعی کنار رفت، به خاطر بالا رفتن فرم الونگ بوده است، اما می دانم که او قابلیت های ویژه ای دارد، می تواند در بازی رو به جلو نقش داشته باشد. او را کنار نگذاشته ایم.
برای او برنامه های خاصی داریم، البته این سخن من به این معنی نیست که قرار است او را جای کسی بگذارم، اما او می تواند خود را در یک قالب جدید به ترکیب اصلی نزدیک کند. تیم ما، تیم خوشبختی است که رقابت در میان هافبک های آن بالاست
.
و اما قطبی به عنوان سرمربی، نمی تواند بسیاری مسایل را شفاف مطرح کند. آشوبی از اینکه هافبک دفاعی باشد و اجازه پیشروی پیدا نکند، راضی نبود. این شاید برای الونگ و شخصیت فوتبال او که کمی به تنبلی هم نزدیک است، ایده آل باشد، اما آشوبی دنبال هیجان و جسارت است. به هر حال این تغییر و تحول نمی تواند بدون تبعات باشد. در حال حاضر مهم ترین کار برای آشوبی، دور کردن همه افکار و تصورات بد است که ممکن است در شرایط سخت، در ذهن هر فردی متولد شود. نقش اعضای کادر فنی هم در ایجاد آرامش و اعتماد، تعیین کننده خواهد بود، اما در نهایت یک بازیکن حرفه ای نباید توقع داشته باشد که مرتب دور و اطرافش را بگیرند و البته آشوبی را به عنوان یک جوان خود ساخته، چنین نمی بینیم.
او کار سخت و سنگینی را هم پیش روی خود دارد. به هر حال چند روز دوری از تمرینات و برداشته شدن تمرکز به دلیل رویداد مهم ترین بخش زندگی می تواند برای یک مقطع کوتاه بخشی از انرژی و زمان او را بگیرد، اما این گذرا است. به هر حال آخرین وضعیت آشوبی و نگاه کادر فنی، نسبت به او اینگونه است. مافیایی در کار نیست. اعتقاد وجود دارد، اما آشوبی که از نوادگان پهلوانان کشتی است، خوب باید بداند که وقتی یک کشتی گیر به یک وزن بالاتر برود یا اینکه به وزن پایین تری بیاید، با شرایط و رقبای کاملاً جدیدی روبرو می شود و گاهی نیاز به گذشت زمان، کاملاً ضروری است.

جدول گلزنان لیگ برتر

جدول گلزنان لیگ برتر

 

۷ گل: محسن خلیلی(پرسپولیس)
۶ گل: محمود کریمی(سپاهان)
۵‬گل: روح اله عطایی(شیرین فراز
)
۴ گل: هادی اصغری(راه آهن) صابر میرقربانی(صنعت نفت) فریدون فضلی(صباباتری) بهمن طهماسبی(مقاومت سپاسی)
۳ گل: عباس آقایی، علیرضا واحدی نیکبخت(پرسپولیس) آدریانو آلوز(سایپا) میثم رضاپور(پیکان) رضا خالقی فر(مقاومت سپاسی) امیر خدامرادی(ملوان) سید محمد حسینی(ابومسلم) پائولو زالدون(مس) آرش برهانی(استقلال تهران)

بازی پرسپولیس با استقلال اهواز

سوپر گل، سوپر بادامکی برای ادامه نقشه قهرمانی چاپ ایمیل
۲۷ مهر ۱۳۸۶

پرسپولیس ده بازیکن مثل باقری و بادامکی دیروز می خواهد تا شیری سر پنجه باشد. شیری که شکارش فرصت عرض اندام نیابد و با تصویرهایی، صلابت شیر را به ریشخند نگیرد. پرسپولیس یک کادر فنی می خواهد که همه بازیکنان را مجبور کنند که چون بادامکی باشند.
از آن روز که از شدت تمرین بادامکی به خاطر بالا رفتن بیش از حد ضربان قلبش کاسته شد، بیش از دو هفته می گذرد و او در تمام این مدت تحت نظر برنامه تمرینی و تغذیه ویژه ای را دنبال کرد تا اینکه دیروز، بار دیگر شاهد نمایش خیره کننده او بودیم
.
حالا بهتر می توانیم درک کنیم که او چگونه خود را به ترکیب بازی دربی رساند و البته آنچه درباره اش گفته شد بی انصافی بود
.
بادامکی البته به نظر کینه ای دیرینه هم با استقلال اهواز دارد، چون سال قبل، درست مقابل استقلال اهواز، بهترین بازی خود را انجام داد
و با سه پاس گل و یک گل روزی رویایی را تجربه کرد.
او دیروز هم یک پاس گل داد و دو گل زد تا نقش تعیین کننده ای در حفظ موقعیت پرسپولیس در جدول ایفا کند و این بار امیدواریم بهترین بازی او را ندیده باشیم و البته بعد از تجربه یک فصل زمان آن فرا رسیده است که او را ستونی برای تمام بازی های بعدی بدانیم.
یک سوپر بادامکی مثل آنچه دیروز دیدیم، همیشه می تواند در لحظات حساس، نتیجه یک بازی را رقم بزند و البته انتظار داریم که او و کریم باقری تنها بازیکنانی نباشند که از دقیقه ۶۰ به بعد، فعال بازی می کنند و می دوند
.

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان الکترونیک فردا ساعت ۱۰ تا ۱۱ در .....

 

دانشجویان الکترونیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

فردا یکشنبه بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ برای اعتراض

 نسبت به وضع آموزشی خود به ساختمان مرکزی

دانشگاه ، واقع در خیابان میرداماد مراجعه نمایید

 

کلاس حل تمرین فیزیک طبق روال گذشته

تشکیل نخواهد شد

 

هر چه تعداد شرکت کنندگان در تجمع فردا

بیشتر باشد قطعا سرعت و احتمال رسیدگی

 به اعتراض بیشتر خواهد بود

 

در مورد اینکه دانشجویان بعد از ساختمان مرکزی

 به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری می روند یا

خیر فردا تصمیم گیری خواهد شد

 

بنده از ساعت ۱۰ منتظر شما هستم