KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

افتخاری دیگر برای خواجه نصیر...

 به دکتر سعید بلالایی عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر برای بومی سازی یکی از داروهای مهم و جدید در داخل کشور تبریک میگیم.... 

تا به حال تولید داروی zometa که برای درمان بیماری های پوکی استخوان، سرطان سینه و پروستات استفاده می شد در اختیار کشورهای اروپایی و آمریکایی بود که با تلاش محققین کشور انحصار این دارو شکسته و در داخل کشور تولید شد.  

دکتر سعید بلالایی( فوق دکتری شیمی آلی و استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی) در خصوص دانش فنی تولید ماده اولیه داروی زولدرونیک اسید در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفتند: داروی زولدرونیک اسید از خانواده بیس فسفونات ها بوده و با نام تجاری zometa عرضه می شود، این دارو در درمان پوکی استخوان، سرطان های سینه، پروستات و هیپر کلسمیا مورد استفاده قرار می گیرد، و در حال حاضر سالیانه حدود 50000  از این دارو ها به صورت انحصاری و با صرف هزینه ارزی زیاد به کشور وارد می شود.
وی همچنین افزود: در این طرح پژوهشی روش موثر و مناسبی جهت ساخت ماده اولیه داروی زولدرونیک اسید ارائه شده است. ترکیب منتشر شده با استفاده از کلیه روش های طیف سنجی، طیف بینی جرمی و همچنین روش های مستند آنالیز فارماکوپه مورد بررسی قرار گرفت و با کیفیت خوبی مورد تائید قرار گرفت. ایشان خاطرنشان کردند: سنتز ترکیب مذکور جهت تامین نیاز داخل کشور فراهم شده است و می توان این دارو را در داخل تولید و انحصار آن را شکست.

گفتنی است، این مقاله جزو مقالات برتر هفدهمین جشنواره رازی اعلام شد. با کمال مسرت انتخاب استاد محترم جناب آقای دکتر بلالایی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی را به عنوان فناور برگزیده در جشنواره علوم پزشکی رازی تبریک عرض می نمایم. مطمئنم این نتیجه تلاشهای مستمر ایشان در حوزه دارویی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد