KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

طولانی‌ترین تصنیف تاریخ موسیقی


طولانی‌ترین تصنیف تاریخ موسیقی


 

طولانی‌ترین تصنیف تاریخ موسیقی ایران را همایون شجریان با آهنگسازی محمدرضا درویشی روی بازسازی کاری از عبدالقادر مراغی خوانده که قرار است اواخر امسال به بازار موسیقی عرضه شود.

به‌گزارش همشهری‌آنلاین محمدرضا درویشی، در دومین نشست پیش‌همایش عبدالقادر مراغی، موسیقی‌دان نامدار قرن نهم هجری که در ساختمان فرهنگستان هنر در خیابان ولی‌عصر برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: « این تصنیف که ۲۱ دقیقه زمان دارد، حاصل دو سال تلاش شبانه‌روزی گروه عبدالقادر مراغی است که قرار است به‌همراه ۲۳ تصنیف دیگر در مجموعه‌ای با یک کتاب و سه سی‌دی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(!) به بازار موسیقی عرضه شود. »

وی گفت: « به‌دلیل آنکه ۱۷ دقیقه از این تصنیف در مدح امام هشتم شیعیان سروده شده است، هیچ‌گاه از سوی نوازندگان و خوانندگان ترکیه اجرا نشده و برای نخستین بار است که بعد از پنج قرن این تصنیف اجرا و خوانده شده است. »

این تصنیف که بخش‌هایی از آن در همین نشست پخش شد در سه‌گاه نوشته شده و عمده‌ی آن در بخش‌های اوج صدای خواننده قرار دارد و همایون شجریان توانسته با تمرینات طاقت‌سوزی که روی این کار انجام داده، به خوبی از پس کار برآید.

 

در این نشست که با حضور برخی از اعضای گروه عبدالقادر مراغی برگزار شد، همایون شجریان ـ که از سوی درویشی برجسته‌ترین خواننده‌ی معاصر بعد از پدرش لقب گرفت ـ حضور داشت و گفت که وقتی کار را ابتدا شنید برایش بسیار عجیب و شگفت‌انگیز جلوه کرد؛ چرا که در برخی از لحظات تصنیف نقاط اوج و فرودهای آن با معیارهای آوازخوانی موسیقی سنتی همخوانی نداشت؛ ‌به این معنا که خواننده درست در زمانی‌که باید فرود بیاید با یک اوج دیگر روبه‌رو می‌شود که این تجربه به این می‌مانست که دونده‌ای که صد متر را با بالاترین سرعت دویده، وقتی به خط پایان رسید، تازه به او بگویند که صد متر دیگر را هم باید در جهت عکس بدود.

وی همچنین از کم آمدن نفس خواننده در برخی از نقاط خبر داد و گفت کار عبدالقادر به گونه‌ای بود که در بخش‌های بم تصانیف، خواننده با کمبود نفس روبه‌رو می‌شود و برای غلبه بر این مشکل نیازمند تمرینات طاقت‌سوزی است که من سعی کردم از پس کار برآیم.

 

محمدرضا درویشی درباره‌ی چگونگی کار روی این تصانیف گفت که دو سالی است، هر هفته دو جلسه‌ی ۴ ساعته با گروه تمرین می‌کند و شکل‌گیری این گروه ۹ نفره به گونه‌ای‌ست که نه کسی می‌تواند به گروه اضافه شود و نه از آن کم شود ؛ چرا که پیوستن هر فرد به گروه، نیازمند ۶ ماه تمرین مقدماتی فشرده برای آشنایی با سبک کار مراغی و نواختن این قطعات است.

درویشی گفت که چند سالی، تمامی وقت و انرژی خود را گذاشته تا از آرشیوهای شخصی و نیز کتابخانه‌های موسیقی ترکیه و یونان بتواند این تصانیف را به‌دست آورد که از میان سی تصنیفی که یک محقق ترک نشانی آنها را در کتاب خود داده، توانسته به ۲۴ تصنیف دست پیدا کند و بقیه‌ی تصانیف را نتوانسته به‌دست آورد.

 

در گروه عبدالقادر مراغی نگار بوبان (عود)، ساناز نخجوانی (قانون)، آرش شهریار (چهارتار)، علی صمدپور (رباب)، سیروس جمالی (رباب)، سیامک جهانگیری (نی)،احسان ذبیحی فر (کمانچه آلتو)، سامر حبیبی (کمانچه آلتو) و بهزاد میرزایی (دایره) می‌نوازند و به گفته‌ی درویشی در شکل‌گیری و ساخت این مجموعه تصانیف تمامی اعضای این گروه که از آهنگسازان و نوازندگان شناخته‌شده‌ی کشور به شمار می‌روند سهمی جدی و تأثیرگذار داشته‌اند.

 

درویشی گفته است که پس از انتشار آلبوم و سی‌دی عبدالقادر مراغی، گروه یادشده کنسرت صحنه‌ای کار را در ایران و سایر کشورها اجرا خواهد کرد.

پیش از سخنان درویشی، داریوش طلایی درباره‌ی « علم و عمل موسیقی: دیدگاه‌ها و کاربردها » سخن گفت و ضمن ارائه‌ی تاریخچه‌ای از نظریه‌پردازی در موسیقی ایران، از فارابی تا ابن‌سینا و ارموی و مراغی، به فضای عملی کارهای آنها نیز پرداخت.

 

پس از درویشی نیز فرهاد فخرالدینی که چند سال قبل یکی از تصانیف عبدالقادر مراغی را در سریال امام علی (ع) با صدای صدیق تعریف انتشار عمومی داده بود، به شکل تئوریک و با استفاده از عدد و رقم و نت گفت که سی سال است روی این پروژه کار کرده تا توانسته به چنین لحن و بیان عملی در کار دست یابد.

پس از سخنان فخرالدینی و درویشی، چند تن از حاضران سؤالاتی را با این دو موسیقی‌دان نامی در میان گذاشتند.

منبع : همشهری آنلاین

برنامه‌های نخستین روز جشنواره موسیقی فجر


برنامه‌های نخستین روز جشنواره موسیقی فجر


نخستین روز بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر با 20 اجرای موسیقی و یک سخنرانی از جمعه 30 آذر کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین در بخش ویژه بانوان که در تالار وحدت برگزار می‌شود (ساعت 18) ارکستر موسیقی پارس به سرپرستی ناصر نظر، موزیسین موسیقی کودک و نوجوان اجرای برنامه خواهند داشت.

در سالن رودکی که اجراهای بخش رقابتی جشنواره در آن برگزار خواهدشد، گروه‌های موسیقی پیام هنر به سرپرستی بهرنگ کوفگر و گروه فلک الافلاک خرم آباد به سرپرستی فرشاد سیفی (ساعت 18) و دو گروه ارکستر مجلسی فرهنگسرای بهمن به سرپرستی مهدی غلامی و گروه شباهنگ خلیج فارس از ماهشهربه سرپرستی عزیز حیدری (ساعت 20 و 30 دقیقه) اجرای برنامه دارند. در هین بخش گروه علی شمس در ساعت 19 در سالن آوینی فرهنگسرای بهمن برنامه اجرا خواهد کرد.

در فرهنگسرای هنر چهار گروه آوای فاخته از همدان به سرپرستی رضا عباسی،گروه شور ازتبریز به سرپرستی بهزاد کیاست (ساعت 18) ، گروه کوئینتت هم آوا به سرپرستی هوتن غضنفری و گروه بوم رنگ به سرپرستی مازیار یونسی (ساعت 20 و 30) اجرای برنامه خواهند داشت.

در فرهنگسرای نیاوران دو گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو (ساعت 18) و گروه دوئت از فرانسه(ساعت 20 و 30 دقیقه) اجرای برنامه دارند.

در مجموعه اریکه ایرانیان ابتدا ارکستر فیلارمونیک تهران و ارکستر سازهای بادی تهران(ساعت 18) اجرای برنامه دارندو در ساعت  20 و 30 دقیقه هم سید عبدالحسین مختاباد با گروه رودکی برنامه اجرا می کنند.

اریکه ایرانیان برای نخستین بار است که به سالن های جشنواره موسیقی فجر اضافه می شود.

در فرهنگسرای بهمن و در سالن سینما تراس دهکده ، ابتدا گروه فاخته به سرپرستی رضا موسوی زاده ( ساعت 18) اجرای برنامه دارند و درساعت 20 و 30 دقیقه هم دو اجرا ی ارکسترال در همین سالن به صحنه می رود.ابتدا ارکستر سازهای زهی فرهنگسرای بهمن به رهبری آرمان نوروزی و سپس گروه کر فرهنگسرای بهمن به رهبر ی آرش فلاحی  اجرای برنامه دارند.

در بخش موسیقی پاپ جشنواره موسیقی امسال خشایار اعتمادی با ارکستر 75 نفره خود در تالار بزرگ کشور (ساعت 20) اجرای برنامه دارد. اعتمادی این برنامه را شب بعد هم در همین مکان تکرار می کند.

در نهایت این که ناصر مجرد روزنامه نگار پیش کسوت که چند سال قبل کتابی هم درباره چهره های موسیقی انتشار داده بود، در ساعت 18 و 30 دقیقه در خانه هنرمندان درباره راز ماندگاری موسیقی سنتی ایران سخن می گوید.

بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر تا هفتم دی ماه ادامه دارد و اختتامیه این جشنواره هم هشتم دی در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

یک هفته بی خبری از علیرضا حیدری، دانشجوی دانشگاه آزاد کرمانشاه

یک هفته بی خبری از علیرضا حیدری، دانشجوی دانشگاه آزاد کرمانشاه 


خبرنامه امیرکبیر: در حالی که برخی منابع خبر از آزادی یونس میرحسینی، دانشجوی دانشگاه شیراز، میلاد معینی و سارا خادمی، دانشجویان دانشگاه مازندران، می دهند از کرمانشاه خبر می رسد علیرضا حیدری، یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه، پس از آن که سه شنبه هفته گذشته پس از احضار به حراست دانشگاه مراجعه کرد، دیگر بازنگشته و از این دانشجو اطلاعی در دست نیست.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر به نظر می رسد علیرضا حیدری در رابطه با پخش بیانیه ای در حمایت از برگزارکنندگان تجمع ۱۵ آذر در این دانشگاه بازداشت شده باشد. پیش از پارسا کرمانجیان، از فعالین دانشجویی همین دانشگاه، در این رابطه دستگیر شده بود.

میلاد معینی و سارا خادمی دو دانشجوی بازداشت شده دانشگاه مازندران

میلاد معینی و سارا خادمی دو دانشجوی بازداشت شده دانشگاه مازندران آزاد شدند 


میلاد معینی و سارا خادمی دو دانشجوی دانشگاه مازندران که به دنبال بازداشتهای دانشجویی هفته های اخیر دستگیر شده بودند آزاد شدند.

سارا خادمی بعد از ۱ هفته و میلاد معینی بعد از ۲۰ روز  بازداشت آزاد شده است.

منبع: ادوارنیوز

هیچ کس حق ندارد بی دلیل مردم را از حق انتخاب محروم کند

خاتمی در جمع پرشور مردم تبریز هشدار داد:
هیچ کس حق ندارد بی دلیل مردم را از حق انتخاب محروم کند


رییس جمهوری سابق کشورمان گفت: دفاع از جمهوریت نظام امروز وظیفه همگانی است و این به معنی دفاع از قرآن، اسلام و خون شهدایی است که برای انقلاب ریخته شده است.

بر اساس این گزارش،سیدمحمد خاتمی عصر پنجشنبه درسخنرانی برای جمعی ازمردم تبریز در سال شهید اقدمی، افزود: دفاع از جمهوری اسلامی، دفاع از حق مردم است و نگذاریم تفکرات متحجرانه جایگزین محتوای اصلی اسلام که در انقلاب ما تجلی یافت، شود.

وی گفت: امروز باید متوجه باشیم که اسلام انقلابی و اصلاحی ما توسط متحجران مصادره نشود، چرا که این نوع اسلام خطرناک است.

رییس مرکز گفتگوی تمدنها اظهارداشت: در جمهوری اسلامی قدرت بدون مردم معنی ندارد و قدرت تحت نظارت مردم باید باشد و در حقیقت در این نظام در اصل حاکمان، نوکران و خدمت‌گذاران مردم هستند.

وی، اسلام متحجران را اسلامی توصیف کرد که درآن ظاهرسازی، سطحی نگری، زور و تحمیل، خشونت و محدودیت زن و مرد و قیم تعیین کردن برای مردم موج می‌زند.

خاتمی، مبنا و ریشه انقلاب اسلامی را به نام خدا و دین خدا عنوان کرد که خواستار آزادی مردم، جبران عقب ماندگی‌ها و پیشرفت کشور در همه زمینه‌ها است.

وی، تحجر را از دردهای مهم جهان اسلام دانست که هنوز این کشورها از آن رنج می‌برند.

خاتمی گفت: متحجران کسانی هستند که مقدس ماب بوده و با پیشرفت، تعقل و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و اخلاق مخالف هستند و اگر بخواهند عمل کنند، راه‌کاری جز خشونت ندارند.

وی خاطرنشان ساخت: نباید به متحجران اجازه داد درایران آزاد و آباد که یکصد سال است برای مردم سالاری دینی به‌پا خاسته اند، نوعی تفکر ارتجاعی خود را محتوای اصلی نظام جا بزنند.

خاتمی، بااشاره به موقعیت حساس و ممتاز استراتژیکی و برخورداری ازمواهب مادی و معنوی کشورهای اسلامی، عقب ماندن این کشورها را شایسته ندانست و گفت: متاسفانه این کشورها اغلب با مشکلاتی نظیر تحجر، واپس گرایی، ظاهر پرستی و اسلام هراسی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رییس بنیاد باران با اشاره به اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس، اظهارداشت: حضور گسترده در این عرصه برخی تنگ نظری‌های موجود را بی‌اثر می‌کند.

وی با ابراز امیدواری برای رعایت اخلاق سیاسی و اسلامی درانتخابات پیش‌رو، تحقق این مهم را موجب ایجاد فضای انتخاباتی سالم و رقابت مناسب بین نامزدهای انتخاباتی دانست.

به گفته‌ی خاتمی، هیچ کس و هیچ مقامی حق ندارد هیچ انسانی را باهر عقیده و مرام، وقتی که می‌گوید قانون اساسی را قبول دارد و مرتکب جرم در مراجع قضایی نشده، از حق انتخاب کردن و انتخاب شدن محروم کند.

 

سید محمد خاتمی:رایزنی‌هایی در سطوح بالا شده و می‌شود

سید محمد خاتمی:
ـ به موفقیت جبهه اصلاحات بیندیشیم
ـ رایزنی‌هایی در سطوح بالا شده و می‌شود
ـ انتخابات صحیح‌تر است یا تصمیم‌گیری عده محدودی ولو با حسن نیت؟


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی گفت: در انتخابات پیش‌رو باید به موفقیت جبهه اصلاحات بیندیشیم این‌که کدام حزب چه سهمی دارد مهم نیست. زیرا اگر جبهه اصلاحات پیروز شود همه احزاب آن پیروز هستند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) رییس‌جمهور سابق کشورمان طی سخانی در جمع اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی اظهار کردد: آرمان بزرگ ملت ایران به عنون پیشتاز حرکت به سوی جامعه مدنی و مردم‌سالاری در دنیای اسلام و شرق همواره این بوده است که از سلطه دیرپای استبداد که در دوره اخیر به استعمار هم متکی بوده است رهایی یابد و برسرنوشت خود حاکم شود؛ برای تحقق این امر فداکاری‌های زیادی کرده و نهضت‌های مختلفی همراه با هزینه‌های فراوان داشته و حرکت این ملت در جریان انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از طلایی‌ترین اصول قانون اساسی که مورد تایید امام(ره) و مردم قرار گرفت، مساله حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش بود و انتخابات که محور کار در آن رای و رضایت و حضور مردم است، جایگاه بروز و ظهور این خواست ملی و حق الهی است.

وی تصریح کرد: همه باید بکوشند در انتخابات شرکت کنند. انتخابات نیز باید واقعی، سالم و آزاد باشد. زیرا ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه حق دارند و باید حضور داشته باشند.

رییس بنیاد باران افزود: همه اصلاح‌طلبان دارای تفکر مشترکی هستند؛ گرچه هنوز همه ابعاد آن مشخص نیست و باید برای آن تعریف دقیق‌تری ارایه داد؛ اصلاح‌طلبان درکنار همدیگر هستند و دارای آرمان‌ها و خواست مشترک و احساس مسولیت می‌کنند اگر نتوان ازامکاناتی که قانون و انقلاب در اختیار ملت قرارداده است، استفاده کرد، نمی‌توان آن خواست‌ها را عملی کرد.

خاتمی گفت: ما نگران سرنوشت کشور هستیم. ایران می‌تواند جایگاه بسیار برتر و وضعیت مناسب‌تری از همه لحاظ داشته باشد و معتقدم که در این زمینه راهکارهای مناسبی وجود دارد. تجربه گذشته وجود دارد؛ این‌که چگونه می‌توان تهدیدها را رفع و از فرصت‌ها استفاده کرد. آن‌چه مهم است، این‌که همه باید در عرصه حضور داشته باشند تا بتوانند با در اختیار گرفتن امکانات قانونی راهکارهای منطقی تحقق خواست‌ها را طی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد باران، خاتمی گفت: به اصل انقلاب افتخار می‌کنیم، زیرا انقلاب اسلامی از موضع دین مردم‌سالاری و جمهوری اسلامی را مطرح کرد و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود را پذیرفت. قانون اساسی سازگار با ارزش‌ها و معیارهای دینی است و حد نصاب‌های یک جامعه دموکراتیک در آن لحاظ شده؛ گرچه همه آن‌ها عملی نشده است.

رییس‌جمهور سابق کشورمان اظهار کرد: انتخابات باید آزاد، سالم ، عادلانه و رقابتی باشد و همه تلاش این است که اینچنین باشد. البته باید حق آزادی و مشارکت نهادینه شود. بسیاری از حرف‌هایی که اخیرا زده می‌شود نگرانی ما را زیاد می‌کند. اصل برائت یک اصل اسلامی است و نشانه اعتماد به ملت است. همان چیزی که امام خمینی(ره) داشت و پیروزی نصیب ملت کرد.

رییس جمهور سابق کشورمان گفت: نباید کسانی احساس کنند در محدوده خاص خود بیشتر و بهتر از مردم می‌توانند مصالح را تشخیص دهند. یکی از اصول انقلاب و مردم‌سالاری اعتماد به مردم است. آیا انتخابات صحیح‌تر است یا تصمیم‌گیری عده محدودی ولو با حسن نیت؟

خاتمی تصریح کرد: یکی از اشتباهات مجلس ششم عدم تشخیص اولویت‌ها بود، شاید اگر این حساسیت‌ها نبود لااقل دو لایحه راجع به انتخابات و اختیارات ریاست جمهوری به سرانجام خوبی می‌رسید.

وی افزود: اصلاحات یک امر تدریجی است و باید آرام،آرام جلو رفت. در زمینه انتخابات رایزنی‌هایی در سطوح بالا شده و می‌شود که امیدوارم نگرانی‌های ملت رفع شود.

رییس بنیاد باران گفت: اگر جامعه با رغبت در عرصه حاضر شود و حضور چشمگیر داشته باشد، با همه موانع نتیجه مورد نظر محدود کنندگان حاصل نخواهد شد و با این حضور علی‌رغم مشکلات می‌توان به نتایج نسبی مطلوب جامع رسید.

خاتمی گفت: حتما باید چهره‌های شناخته شده، آگاه و مسوول و روشن و با تجربه و وزین در انتخابات شرکت کنند. اگر به وفاق برسیم و نزدیکی بیشتر پیدا کنیم می‌توانیم به نتایج خوب برسیم . باید به موفقیت جبهه اصلاحات بیندیشیم. این‌که کدام حزب چه سهمی دارد مهمی نیست. باید به مصالح ملت، انقلاب و جمهوری اسلامی اندیشید و این رشد و شعور را نشان دهیم که می‌توانیم جبهه‌ای کار کنیم چون اگر جبهه اصلاحات پیروز شود، همه احزاب آن پیروز هستند.

رییس بنیاد باران گفت: دموکراسی باید متکی بر رای مردم باشد. رضایت مردم شرط اصلی یک حکومت مطلوب است که با رضایت مردم در قدرت برآمده از ملت و مسوولیت قدرت در برابر مردم، جابجایی قدرت بدون توسل به زور توسط مردم تحقق می‌یابد.

خاتمی در پایان گفت: هرکس پذیرفته است در چارچوب قانون اساسی فعالیت کند و جرمی مرتکب نشده باشد باید با اطمینان بتواند نامزد شود وکسی نباید او را از حق خود محروم کند.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-17811

ابطحی:حضور خاتمی در صحنه‌های مختلف نقش تعیین‌کننده دارد

ابطحی:
حضور خاتمی در صحنه‌های مختلف نقش تعیین‌کننده دارد


خبرگزاری دانشجویان ایران - تبریز
سرویس: سیاسی

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: اصلاحات یک جریان زنده و پویاست و در کشور علاقه‌مندان زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی ابطحی در جریان سفر سید محمد خاتمی به تبریز در جمع خبرنگاران افزود: روز به روز بر نشاط جریان اصلاحات افزوده می‌شود.

وی گفت: فضای جامعه نیاز دارد چهره‌های بزرگ اصلاحات در صحنه‌ها حاضر شوند و از خودشان مایه بگذارند و اندیشه‌های اصلاح‌طلبی را تبیین کنند.

ابطحی با بیان این که آقای خاتمی نامدارترین چهره اصلاحات است، ظهار کرد: حضور کسی که با وجود وی در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاحات شکل و معنا گرفت، در جاهای مختلف می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

ابطحی با بیان این که بحث صلاحیت‌ها و سلامت در انتخابات از جمله نگرانی‌های ماست افزود: باید تلاش شود همه اقشار جامعه شریک شوند و یک انتخاب بهتر در فضایی سالم برگزار شود.

وی در مورد بازسازی جریان اصلاحات نیز گفت: من معتقدم اگر مجموعه‌ای به بازسازی احتیاج داشته باشد اصول‌گرایان هستند که برای بهبود ارتباط با مردم به این کار نیاز دارند.

ابطحی ادامه داد: اختلافاتی که اکنون در درون اصول‌گرایان وجود دارد بسیار جدی و ریشه‌دارتر است؛ اما درمورد اصلاح‌طلبان در آینده جریان اصلاح‌طلب بسیار امیدوارانه‌تر و هماهنگ‌تر از گذشته برای حضور در انتخابات تلاش خواهد کرد و اکنون نیز اختلافات جدی و عمیقی وجود ندارد.

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز ابراز عقیده کرد: در حالی که جریان دولت و اصول‌گرایان یکی هستند؛ اختلافات جدی بین آن‌ها وجود دارد و من همیشه به طنز گفته‌ام جدی‌ترین ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان عملکرد دولت است.

وی هم‌چنین درباره تبلیغ برای مشارکت مردم در انتخابات نیز گفت: به طور عمومی فضای کشور به سوی مشارکت بیشتر پیش می‌رود.

ابطحی ادامه داد: اصلی‌ترین ضربه‌ای که جریان اصلاحات خورده تحریم‌هایی است که جمعی انجام داده‌اند.

وی گفت: اکنون روش و منشی که در جامعه وجود دارد، باعث زدن تلنگر به این گروه شده است و مردم فهمیده اند شرکت‌نکردن در انتخابات می‌تواند چه ضرری به آنها وارد کند.

ابطحی درباره نگرانی‌ها از ردصلاحیت‌ها نیز گفت: در جریان اصلاح‌طلب در برخی موارد نگرانی‌هایی وجود دارد؛ از جمله برخی اظهارات که در شان انتخابات نیست.

وی گفت: مسوولان برگزاری انتخابات باید فضای آرام‌تری ایجاد کنند تا مردم اطمینان بیشتری برای مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-17550

 

بزرگداشت دومین سالروز شهادت سردار احمد کاظمی و دیگر شهدای عرفه


بزرگداشت دومین سالروز شهادت سردار احمد کاظمی و دیگر شهدای عرفه


سردار شهید سرلشکر پاسدار "احمد کاظمی" در سن ‪ ۱۸‬سالگی ، پس از تحصیلات دوره دبیرستان در صف مبارزین و جبهه‌های جنوب لبنان حضور پیدا کرد و مبارزه با استکبار و اشغالگران را آغاز نمود.
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی جزو اولین کسانی بود که به سپاه پاسداران پیوسته و از فرماندهان شجاع ، پر انرژی ، مدیر و خلاق بود و به همین دلیل حکم مسوولیت‌های زیادی را از دست مبارک مقام معظم رهبری دریافت کرد. شهید کاظمی ، با شروع جنگ تحمیلی ، با یک گروه ‪ ۵۰‬نفره در جبهه‌های آبادان حضور یافت و مبارزه را با دشمن متجاوز آغاز کرد. وی، از همان اول فرماندهی یکی از جبهه‌های آبادان را برعهده گرفت و در عملیات حصر آبادان و در یکی از محورهای عملیات مسوولیت مهمی برعهده داشت .
وی در پایان جنگ تحمیلی همان گروه ‪ ۵۰‬نفره روز اول جنگ را تبدیل به یکی از لشکرهای قوی و مهم سپاه کرد و لشکر را با سلاح‌های به غنیمت گرفته شده از عراقی‌ها به یک لشکر زرهی با صدها تانک و نفربر و توپخانه و ماشین آلات ، تحویل نظام داد. وی در راه‌اندازی و شکل‌گیری نیروی زمینی سپاه به عنوان معاون عملیاتی نیروی زمینی سپاه خدمات شایانی داشت . سردار کاظمی همچنین در سال ‪ ۱۳۷۲‬با حضور در منطقه شمال غرب کشور به عنوان فرمانده منطقه شمال غرب حکم فرماندهی را از دست مقام معظم رهبری دریافت کرد .
مقام معظم رهبری در همان دوران مسوولیت سردار کاظمی در استان اذربایجان غربی و کردستان حضور پیدا کردند و از برقراری امنیت منطقه توسط سردار کاظمی تقدیر به عمل اورد .
در سال ‪ ۱۳۷۹‬حکم فرماندهی نیروی هوایی سپاه را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد و نیروی هوایی را از نظر سازمان ، ساختار و سازماندهی و سازمان موشکی ارتقا داده تا جایی که دشمنان جمهوری اسلامی ایران از توانمندی موشکی کشور حیرت زده بودند .
وی پس از ‪ ۵‬سال خدمت ارزنده در نیروی هوایی سپاه ، در سال ‪ ۱۳۸۴‬حکم فرماندهی نیروی زمینی سپاه را از مقام معظم کل قوا دریافت کرد و طی سه ماه فعالیت شبانه‌روزی، بیش از ‪ ۱۰۰‬سفر به تمامی یگان‌های نیروی زمینی داشت و وضعیت یگان‌های نیروی زمینی را از نزدیک بررسی می‌کرد.
سردار شهید کاظمی محور عمده فعالیت‌های نیروی زمینی را تقویت و ارتقای یگان‌های صفی نیروی زمینی سپاه اعلام کرد و در این زمینه ،خدمات ارزنده‌ای را ارایه داد.
وی ، شب شهادت در جلسه‌ای ، ضمن آنکه که حسرت می‌خورد که چرا شهید نشده و یاران او رفته‌اند ، سفارش کرد ، " شهدا خیلی به گردن ما حق دارند ، باید تلاش زیادی کنیم " باید در اردوهای راهیان نور از همه شهدا ( ارتش ، سپاه ، بسیج ، ) بگویید ، از خودتان نگویید از دیگران بگویید.از نیروی هوایی ارتش از هوانیروز ارتش ، از شهدای ارتش و جهاد بگویید .

وی صبح روز شهادت عازم منطقه شمال غرب شد.

سردار صفوی درخصوص شهدای سانحه سقوط هواپیمای فالکن گفت: سردار"احمد کاظمی" فرمانده نیروی زمینی سپاه، از اولین پاسدارانی بود که در سال ‪ ۵۸‬به سپاه پیوست و رشادت‌های زیادی در دوران دفاع مقدس از خود نشان داد .
وی اظهار داشت : سردار کاظمی جانباز ‪ ۴۵‬درصد، فرماندهی مدبر و شجاع بود که با پذیرفتن مسوولیت‌های مختلف در رده‌های فرماندهی سپاه ، نقش موثری در پیروزی‌های عملیات جنگی نظیر، عملیات آزادسازی مناطق شمال غرب از دست ضد انقلاب ، عملیات شکست حصر آبادان ، فتح خرمشهر ، فتح‌المبین ایفا کرد .
وی گفت: سردار کاظمی که حدود پنج ماه فرماندهی نیروی زمینی سپاه را برعهده گرفته بود از نیروهای تحصیل کرده بود که سه مدال فتح و شجاعت را بعد از جنگ گرفت و این اواخر نیز شدیدا به یاد شهدای دفاع مقدس خصوصا ،شهید خرازی و باکری بود .

به گفته فرمانده‌کل سپاه ، سردار سعید مهتدی جعفری فرمانده لشکر ‪۲۷‬ مکانیزه محمدرسول‌الله ‪ ۳۰‬درصد جانباز بود که صد ماه سابقه جبهه داشت و فوق لیسانس مدیریت امور دفاعی بود . آخرین مسوولیت وی معاون عملیاتی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: سردار سرتیپ عباس کربندی نیز از استادان خلبان دوره‌های فرماندهی و آموزش‌دهنده ی هواپیمای آنتونوف و فالکن بود. او خلبانی کاملا فنی،استاد و با فهم و علم بالا بود و در جنگ مسوولیت‌های مختلفی را برعهده داشت.

سردار صفوی اظهار داشت : صفدر رشادی معاون طرح و برنامه‌ی سپاه با سی ماه سابقه‌ی دفاع مقدس و فوق لیسانس مدیریت دفاعی و" سعید سلیمانی" معاون عملیات نیروی زمینی سپاه، ‪ ۹۰‬ماه در جنگ حضور داشت، ‪ ۳۵‬درصد جانباز بود و "نبی‌الله شاه مرادی "معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه نیز ‪ ۱۱۰‬ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل بود.

فرمانده کل سپاه درباره خصوصیات سایر شهدا نیز گفت : "احمد الهامی نژاد" خلبان دوم جزو بهترین خلبانان و فردی با جدیت بالا و دلسوز." غلامرضا یزدانی" فرمانده توپخانه‌ی نیروی زمینی سپاه با ‪ ۶۰‬ماه سابقه‌ی حضور در جبهه‌بود.

سرهنگ پاسدار "حمید آذین پور" کارشناس جامعه‌شناسی و امور دفاعی بود.  ۱۰۰‬ماه حضور در جبهه داشت و جانباز شیمیایی بود، سرهنگ بصیری نیز مسوول فنی پرواز بود که در این حادثه به شهادت رسید.

مهندسی فناوری اطلاعات چیست؟!!

مهندسی فناوری اطلاعات!!

 

 

ماهیت:

در هزاره سوم، فناوری اطلاعات یا(IT) به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان منظور شده است و دستاوردهای ناشی از آن، آن چنان با زندگی مردم عجین گردیده که روی گردانی از آن، اختلالی عظیم در جامعه و رفاه و آسایش مردم به وجود می آورد. برای مثال، کامپیوتری شدن بسیاری از امور جاری مردم، انجام بسیاری از کارهای روزمره بانکی با استفاده از اینترنت و شبکه های ارتباطی در منزل و خانه‌ها، آموزش الکترونیکی و مجازی و عدم نیاز به حضور در کلاسهای درس، توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی از نتایج و دستاوردهای فناوری اطلاعات است؛ عواملی که هر چند، در مراحل اولیه رشد و تکامل قرار دارند، اما در همین حد نیز در رفاه و آسایش انسان نقش بسیار مهمی دارند.

از همین رو امروزه تمامی کشورها در زمینه فناوری اطلاعات و عمومیت بخشیدن به آن در جامعه تلاشی پیگیر دارند. در کشور ما نیز برای تربیت نیروی متخصص و کارآمد در زمینه IT و حرکت سریع در این عرصه، رشته IT در دانشگاهها و مرکز آموزش عالی ارائه می شود.

فناوری اطلاعات یا IT که مخفف Information Technology می باشد، رشته ای است که تمام رشته های دانشگاهی را می تواند پوشش دهد. منتها از نظر عملیاتی یک رشته میان رشته ای بین کامپیوتر و صنایع برق است که در این میان امور مربوط به تولید، پردازش، نگاهداشت و عرضه اطلاعات به مباحث کامپیوتری مرتبط می شود، بحث های مدیریت اطلاعات و فرآیندهای آن از سلسله بحث های رشته صنایع و رشته برق است و به خصوص گرایش مخابرات، انتقالات مرتبط با اطلاعات و داده ها را بر عهده دارد.

IT ابزاری است که امروزه در تهیه، توزیع و به کاربری اطلاعات نقش بزرگی را بر عهده دارد. برای مثال ، در امر آموزش، IT مجموعه ای ابزاری از سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی است که کمک می کند تا علم و دانش با بهترین کیفیت و کارآیی در هر زمان و هر مکان در اختیار همه قرار گیرد.از سوی دیگر بر خلاف آموزش سنتی ما که یادگیری با تکیه بر حس شنوایی است، IT زمینه ای را فراهم می آورد تا چشم و گوش 50 هزار Bit کامپیوتری است در حالی که ضریب انتقال از طریق چشم و گوش 4 میلیون و سیصد هزار Bit کامپیوتری است. در واقع IT امروزه با تغییر در نحوه انتقال اطلاعات و ایجاد مدارس و دانشگاهها مجازی، فضای آموزشی دنیا را تغییر داده و تأثیر بسیار زیادی بر آن گذاشته است.

به عبارت دیگر IT استفاده بهینه از اطلاعات برای کاربردهای مختلف است یعنی متخصص این رشته باید بتواند اطلاعات را جمع آوری، دسته‌بندی و پردازش کرده و به موقع از آن استفاده نماید. از همین رو کارشناس این رشته باید مبانی کامپیوتر را بلد باشد. به عبارت دیگر هسته اصلی کارشناسی این رشته بهره وری به موقع و صحیح از اطلاعات است. دانشجوی IT باید دارای اطلاعات جنبی در زمینه های مختلف باشد. برای مثال، فردی که می خواهد از این تکنولوژی در تجارت الکترونیکی استفاده کند. باید مدیریت بداند یا فردی که می خواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد، باید با روشهای آموزش آشنا باشد.

 

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه:

با توجه به ماهیت میان رشته ای مهندسی فناوری اطلاعات، دانشجوی این رشته لازم است که به دو مبحث علوم مدیریت و کامپیوتر علاقمند باشد. همچنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. زیرا به گفته الکساندروف، ریاضی دان و فیلسوف معاصر شوروی، علم ریاضی کاربرد فراوانی در سایر دانش ها، صنعت و در همه زمینه های مربوط به زندگی بشری دارد. این رشته در حال حاضر از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی دانشجو می پذیرد اما بسیاری معتقد هستند که رشته IT باید از بین داوطلبان هر 5 گروه آزمایشی دانشجو بپذیرد و آزمون این رشته باید به صورت نیمه متمرکز برگزار گردد تا علاقمندترین و مستعدترین داوطلبان وارد این رشته گردند. داوطلبانی که پیش از ورود به دانشگاه، با کامپیوتر آشنایی داشته و در این زمینه توانمند باشند.

 

آینده شغلی و بازار کار:

اینجا یک شهر الکترونیکی است. شهری که آموزش، تفریحات، خرید و فروش و بخش قابل توجهی از ارتباطات آن الکترونیکی می باشد. در این شهر، فارغ التحصیلان IT حضوری فعال دارند. زیرا از سوار شدن به مترو و تاکسی، تا خرید از فروشگاهی که در آن فروشنده ای حضور ندارد، به صورت الکترونیکی صورت می گیرد.

این تصویری از آینده تمامی کشورهای جهان از جمله کشور ایران است. تصویری که بیانگر وجود فرصت های شغلی فراوان برای فارغ التحصیل IT است. البته یک مهندسی IT نه تنها در آینده، بلکه در حال حاضر نیز فرصت های شغلی فراوانی دارد.

 

پیش بینی وضعیت آینده این رشته در ایران:

در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است که سیستم تجارت ایران را مثل کشورهای پیشرفته، الکترونیکی کند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی که اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار کار شوند. باز هم پاسخگویی نیاز این پروژه و پروژه های مشابه نخواهند بود. حتی در کارهایی ساده تر مثل مکانیزه شدن سیستم یک اداره، نیاز به متخصص این رشته است. به عبارت دیگر در حال حاضر، هم چیز به سمت IT پیش می رود و به همین دلیل فارغ التحصیلان این رشته اگر توانمند باشند، بیکار نخواهد ماند!!

 منبع: مجله راهنمای انتخاب رشته علوی 

کامپیوتر:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1321

 صنایع:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1322

 

مهندسی کامپیوتر چیست؟!!

مهندسی کامپیوتر !

 

 

ماهیت:

رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر می پردازد، از اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. هدف از طی این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاهها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگه داری، عیبیابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند.

طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش، ویرایش و ... همه مفاهیمی هستند که با بالاترین دقت و در کوتاهترین مدت زمان ممکن در برنامه های نرم افزاری کامپیوتر انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است.

کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است. اجزاء فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی سخت افزار نامیده می شوند.

نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می بخشد و اصولاً به برنامه ای گفته می شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد.

نرم افزارها را می توان به دو رده کلی دسته بندی کرد که عبارتند از : نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی.

نرم افزارهای سیستمی برنامه هایی هستند که کامپیوتر برای فعال شدن یا سرویس دادن به آن نیاز دارد و به این دلیل از سوی سازندگان سیستمهای کامپیوتری عرضه می شوند و مهمترین آنها سیستم عامل، برنامه های سودمند و مترجم های زبان می باشد.

نرم افزارهای کاربردی نیز برنامه هایی هستند که کاربر یا خود آن ها را می نویسد یا شرکت های نرم افزاری آنها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می کنند. این گونه برنامه ها معمولاً عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می شوند.

مهندسی سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه، بررسی و طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می تواند طراحی سخت افزاری کند که با IC ها کار کند، با کامپیوتر کار کند و یا از دروازه های کامپیوتر استفاده نماید و در نهایت می تواند به طراحی مدارهای مجتمع دیجیتالی بپردازد. که البته به این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می شود.

 

توانایی های فارغ التحصیلان :

فارغ التحصیلان این مقطع، قابلیتها و تواناییهای زیادی دارند و چنانچه در مسیر مناسب هدایت شوند، قادر خواهند بود مشکلات زیادی را حل کنند. برخی از این تواناییها به شرح زیر است:

1) بررسی و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به کارگیری آنها.

2)بررسی کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخشهای صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آنها، امکان سنجی وتعیین ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها.

3)تجزیه و تحلیل سیستمهای کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آنها.

4)طراحی مجموعه های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و تولید طرحهای اجرایی برای آنها.

5)اجرای طرحهای کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آنها.

6) پشتیبانی و نگهداری سیستمهای نرم افزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستمها.

7) عیب یابی کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری و رفع عیبها.

8) شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت کامپیوتر و ارزیابی و به کارگیری آنها.

تواناییهای ذکر شده مربوط به کارشناسان نرم افزار و سخت افزار می باشد؛ اما روشن است که کارشناسان نرم افزار در محدوده مسائل نرم افزاری توانایی بیشتری دارند و برعکس کارشناسان سخت افزار در محدوده مسائل سخت افزاری از توانایی بیشتری برخوردارند.

آینده شغلی و بازار کار:

با توجه به گسترش روزافزون دنیای کامپیوتر امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به متخصصان کامپیوتر احساس می شود. امروزه یک مهندس کامپیوتر اگر علاقمند به کار باشد، هیچ وقت با مشکل بیکاری روبه رو نمی شود. به خصوص مهندسین نرم افزار فرصت های شغلی بیشتری داشته و برای کارکردن نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. فرصت های شغلی این رشته به حدی گسترده و متعدد است که نه تنها فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب بازار کار می شوند بلکه دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می توانند وارد بازار کار شده و فعالیت کنند. برای مهندسین سخت افزار هم امکان کار در شرکتهای تولید کننده قطعات و دستگاهها و مراکز صنعتی  تولیدی بسیار فراهم است و از نظر سطح درآمدی هم با توجه به دانش و پشتکار شخصی در حد قابل قبول و ایده آلی قرار دارند. از طرفی با توجه به استفاده روزافزون از شبکه اینترنت زمینه کار در این موضوع نیز بسیار مهیاست.

 

وضعیت نیاز کشور به این رشته در حال حاضر:

رشته کامپیوتر که باعث جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته امروز و آینده است تا جایی که پیش بینی می‌شود تا 10 سال دیگر در کشورهای پیشرفته مردم همان قدر که به نیروی برق وابسته هستند به شبکه اینترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضیحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در زندگی روزانه، اشتغال و موقعیت کاری برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است تا در قالب شرکتهای تولیدکننده نرم افزار، شرکتهای تولیدکننده قطعات، مراکز صنعتی تولیدی، شرکتها و مؤسسات خدماتی، مراکز آموزشی و ... مشغول به کار شده و فعالیت کنند. با توجه به پیشرفت کند ایران نسبت به جامعه جهانی کامپیوتر، در سالهای اخیر نیاز به مهندسین خلاق و کوشا در این زمینه کاملاً احساس می‌شود.

روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در محافل عمومی و خصوصی، استفاده گسترده از شبکه اینترنت و زمینه های مرتبط با آن، فراهم آمدن شرایط آموزش و تجارت الکترونیک همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اکنون چشم انداز روشنی نسبت به آینده این رشته وجود داشته باشد به نحوی که فعالان در این زمینه از آینده معلوم و مطمئنی برخوردار خواهند بود!!

 منبع: مجله راهنمای انتخاب رشته علوی 

فناوری اطلاعات:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1320

 

 صنایع:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1322

 

مهندسی صنایع چیست؟!!

مهندسی صنایع!

 

 

ماهیت:

مهندسی صنایع بیشتر با مدیریت واحدهای تولیدی سرو کار دارد و با یک نگرش سازمان یافته مسائل و مشکلات کارخانه را تحلیل کرده و به گونه‌ای عمل می‌کند که با حداقل ورودی مواد حداکثر خروجی مواد را داشته باشد. چون طراحان یک واحد صنعتی از مهندس مکانیک گرفته تا برق و سایر رشته‌ها عموما وقتی مشغول طراحی می‌شوند از مسائل اقتصادی، افزایش بهره‌وری و سایر مسائل غافل می‌مانند اما یک مهندس صنایع هنگام برنامه‌ریزی برای اداره کارخانه‌ای که دارای کارگران زیاد و ماشین‌آلات بسیار است برای مثال به این مساله توجه می‌کند که چگونه می‌توان بیکاری ماشین‌آلات را به حداقل رساند و از نیروی انسانی نیز بهترین استفاده را کرد و در ضمن محصول کارخانه فوق کمترین ضایعات را داشته و نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات نیز به بهترین نحو انجام بگیرد. این رشته در دوره کارشناسی دارای چهار گرایش تولید صنعتی، تحلیل سیستمها، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی است.

گرایش تولید صنعتی فن به‌کارگیری مهارتهای تکنیکی- اقتصادی و استفاده مؤثر و نظام یافته‌ از نیروی انسانی، زمان، ماشین‌آلات، ساختمان و مواد به منظور تولید کالا با کیفیت مطلوب می‌باشد. در واقع این گرایش تربیت مدیران تولید واحدهای صنعتی است. 

گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها تا حدودی جنبه نرم‌افزاری دارد و بیشتر به ارائه‌ی راهکار سیستماتیک می‌پردازد. در واقع هدف این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روشهای جدید و سیستماتیک و مدل‌های ریاضی مسائل واحدهای صنعتی بزرگ را تجزیه و تحلیل نموده و بیشترین رهنمودها را در استفاده از منابع موجود در عملکرد اجزاء تشکیل سیستم را ارائه بدهند.

گرایش تکنولوژی صنعتی نسبت به گرایشهای تولید صنعتی و تحلیل سیستمها فنی‌تر بوده و به مهندسی مکانیک نزدیک‌تر می‌باشد. هدف این گرایش تربیت تکنولوژیست‌های کارخانه است.

گرایش ایمنی صنعتی به مسائل مشکل ساز در صنعت از لحاظ ایمنی می‌پردازد که از جمله این مسائل می‌توان به کوره‌ها یا آلودگی هوا اشاره نمود.

 

توانایی‌های لازم:
این رشته ارتباط نزدیکی با مدیریت دارد و دانشجوی آن باید توانایی‌های مدیریتی داشته و قدرت تحلیل و درک بالایی داشته باشد. دانشجویان رشته مهندسی صنایع باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی باشند. بخصوص در درس ریاضیات جدید که آمار و احتمالات این درس تا حدی به مهندسی صنایع مربوط می‌شود. همچنین یک دانشجوی مهندسی صنایع باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.

 

موقعیت شغلی در ایران:
این رشته در چند سال اخیر جایگاه خود را یافته است و اکثر مسؤولان و متخصصان نیز به این موضوع واقف شده‌اند که جامعه نیاز بسیاری به تخصص فارغ‌التحصیلان این رشته دارد. چرا که رشته مهندسی صنایع افراد را برای مدیریت پرورش می‌دهد و بهترین و نزدیکترین رشته به کارهای مدیریتی و برنامه‌ریزی و اداره امور است و اگر قرار باشد برای مدیریت بخش تولید یک واحد صنعتی بین مهندس مکانیک، برق و صنایع که دارای شرایط مساوی هستند، یک نفر را انتخاب کرد، مهندس صنایع اولویت اول را دارد. بنابراین این رشته از نظر بازار کار مشکلی ندارد!!

 منبع: مجله راهنمای انتخاب رشته علوی 

فناوری اطلاعات:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1320

 

کامپیوتر:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1321

 

جشنی خودجوش در پلی تکنیک در پی تبرئه دانشجویان، با عکس

جشنی خودجوش در پلی تکنیک در پی تبرئه دانشجویان، با عکس 


 

jashn۱.JPG

خبرنامه امیرکبیر: حال و هوای دانشگاه امیرکبیر ساعتی پس از ابلاغ رسمی حکم تبرئه احمد قصابان، احسان منصوری و مجید توکلی دگرگون شد.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر انتشار خبر تبرئه سه دانشجوی در بند که از طریق تلفن و sms به دانشجویان پلی تکنیک رسیده بود، موجی از شادی در میان آن ها به همراه داشت. چندین نفر از دانشجویان با شنیدن خبر بلافاصله در اقدامی خودجوش اقدام به تهیه شیرینی کرده و در دانشگاه میان دانشجویان و اساتید توزیع کردند.

 

دانشجویان پلی تکنیک که از اردیبهشت ماه امسال تاکنون، پس از پخش نشریات جعلی، تحت فشار شدید مدیریت دانشگاه و نهادهای خارج از دانشگاه قرار داشتند، احساس می کردند پس از پشت سر گذاشتن ۸ ماه فشار شدید، از این مبارزه پیروز بیرون آمده اند.

 

از لحظه پخش خبر تلفن اتاق اساتید و کارمندان دانشگاه امیرکبیر نیز به صورت مداوم در حال زنگ خوردن بود و آن ها نیز خبر تبرئه دانشجویان را به یکدیگر اطلاع می دادند و به هم تبریک می گفتند.

jashn۰.JPG

به گزارش خبرنامه امیرکبیر ۷۸ نفر از اساتید دانشگاه امیرکبیر در هفته گذشته با ارسال دو نامه جداگانه، یکی برای رهایی، رئیس دانشگاه، و یکی برای هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی احمد قصابان، احسان منصوری و مجید توکلی شده بودند.

 

اساتید دانشگاه امیرکبیر در نامه خود به علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، او را در خصوص شکایتش از دانشجویان مورد سرزنش قرار داده بودند. این دو نامه قرار بود در رسانه ها منتشر نشود تا اساتید بتوانند با مذاکرات پشت پرده خود زمینه آزادی دانشجویان را فراهم آورند.

 

روز چهارشنبه پلی تکنیک غرق شادی بود. تنها نهادها و افرادی که از انتشار خبر تبرئه دانشجویان شوکه شده بودند، رئیس دانشگاه، حراست و بسیج بود. دانشجویان به علیرضا رهایی، که برای بازدید از نمایشگاهی به دانشگاه آمده بود، شیرینی تعارف کردند. رهایی از دانشجویان پرسید علت توزیع شیرینی چیست؟ که آن ها پاسخ داده بودند: »دانشجویان تبرئه شدند»، رهایی شوکه شده بود!

 

علیرضا رهایی شاکی خصوصی دانشجویان در این پرونده بود و تلاش فراوانی جهت محکومیت آن ها در طول ۸ ماه گذشته انجام داد. شنیدن خبر تبرئه دانشجویان و آزادی قریب الوقوع آن ها موجب خشم و استیصال او شد.

 jashn۲.JPG

حراست دانشگاه امیرکبیر نیز دیروز مرتبا با انتظامات دانشگاه تماس می گرفت و می پرسید: «چه کسی در حال پخش شیرینی داخل دانشگاه است؟ چه کسی دانشجویان را در صحن جمع کرده است؟ چرا با آن ها برخورد نمی کنید؟» و انتظامات پاسخ می داد: «نمی دانیم! امروز برنامه ای نبوده، دانشجوها خودشان جمع شدند و به خاطر تبرئه دوستانشان شیرینی پخش می کنند».

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر بسیجیان نیز متحیر از پخش خبر تبرئه دانشجویان، به یکدیگر از طریق sms پیغام می دادند: «پروژه جدید لمپن ها برای ایجاد آشوب در دانشگاه: پخش شایعه تبرئه توهین کنندگان به مقدسات». در حالی که آن چه آن ها دوست داشتند شایعه باشد، خبر موثقی بود که تمام رسانه ها آن را مخابره کرده بودند.

 

دانشجویان امیرکبیر روز چهارشنبه در صحن دانشگاه جمع شدند. تصاویر سه دانشجویی، که برای در آغوش کشیدن آن ها لحظه شماری می کردند، در دست گرفتند. سرود یار دبستانی خواندند و شعار دادند: «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد».

jashn۳.JPG

 

یلدا

شب یَلدا یا شب چِله آخرین شب آذرماه، نخستین شب زمستان و درازترین شب سال است. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک می دارند و این شب را جشن می‎گیرند.

جشن یلدا و عادات مرسوم در آن

در آیین کهن , بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی‌ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند. دربان‌ها و نگهبانان کاخ شاهی و همه‌ی برده‌ها و خدمت‌کاران در سطح شهر آزاد شده و به‌سان دیگران زندگی می‌کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و آحاد مردم همگی یکسان بودند( صحت این امر موکد نیست , شاید تنها افسانه باشد ) . جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‎نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود. متل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان خوانی است در قدیم اجرا می شده است به این صورت که خانواده ها در این شب گرد می آمدند و پیرتر ها برای همه قصه تعریف می کردند . آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند , این میوه ها که اکثرا" کثیر الدانه هستند , نوعی جادوی سرایتی محسوب می شوند که انسان ها با توسل به برکت خیزی و پر دانه بودن آنها , خودشان را نیز مانند آنها برکت خیز می کنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می دهند . در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.

درازترین شب سال، شب اول برج جدی. شب چله بزرگ زمستان. این کلمه در سریانی به معنی میلاد است. چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می‌کردند از اینرو بدین نام نامیدند.

امری که از شواهد تاریخی حکایت می کند این است که بیشتر رسوم دین مسیحیت از مهرپرستی و یا میتراییسم برگرفته شده است . مانند تولد مسیح در یک آقل که برگرفته شده از تولد میترا در غار است و همچنین شب میلاد مسیح که مصادف با یلدا می باشد , نیز از این آیین کهن آریایی گرفته شده است و همچنین درخت سرو و کاج که در آیین مهر با ستاره ای بر فرازش تزیین می شد . ( ستاره نشانه ایست که بازرگانان را راهنمایی می کند تا به میترا در غار برسند - درخت سرو را از این روی دوست داشتند که نماد آزادگی و مقاومت در برابر تاریکی بود که آثارش را در ادبیاتمان می توانیم به وفور بیابیم - درخت کاج از این روی در کشورهای اروپایی مرسوم شد که محیط طبیعی آنها برای رویش کاج بهتر بود ) .

@ گزاشی جامع در مورد بازدید های صورت گرفته از همکلاسی


گزارشی جامع در مورد آمار بازدید همکلاسی


وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر


 

آغاز کار همکلاسی : 30 شهریور 86

 

بیشترین ورودی از وبلاگ :  حداقل 223 بار  http://www.kntumajazi.blogfa.com/  از وبلاگ

بیشترین تعداد ورودی از سایت : حداقل 50 بازدید از www.webgozar.com

بیشترین تعداد ورودی از موتور جستجوگر : 5129 ورودی از www.google.com 

به طور متوسط روزانه 150 بازدید از طریق موتورهای جستجوگر انجام می گیرد .

با توجه به رتبه بندی قابل توجه همکلاسی در سرچ وا‍ژه های چون استاد دکتر حسین بهزاد ( حداقل 101 بار) و الکامپ 2007 (حداقل 65 بار) می توان نتیجه گرفت که همکلاسی از دید فارسی زبانان دنیا بیشتر به عنوان یک وبلاگ علمی شناخته شده است .علاوه بر اسم استاد بهزاد در بین وا‍ژه های سرچ شده اسم استادانی همچون دکتر علی خاکی صدیق ، دکتر ایروانی ، دکتر کوروش نوروزی ، دکتر فاتح و ... به چشم می خورد .

 

تعداد کل متن های منتشر شده : 1303

تعداد کل اعضا : 80 نفر

بیشترین کلیک روی موضوع بندی : 150 کلیک روی عکس و تصویر

عضوی که بیشترین تعداد متن را منتشر کرده است : پویا صفری

عضوی که پربازدید ترین متن را نوشته است : سعید اسماعیلی فرد

 

  

بیشترین بازدیدکنندگان ساعت 11 صبح و کمترین بازدیدکنندگان ساعت 4 صبح آنلاین بوده اند .

 

تعداد کل بازدید در

 مهر ماه 86 : 2423

آبان ماه 86 : 13875

آذر ماه 86 : 24702

 

کمترین تعداد بازدید در روزهای جمعه صورت گرفته است .

رکورد بازدید روزانه : 2701 بازدید   12 آذر

میانگین بازدید روزانه در هفته ی گذشته 905 بازدید

بازدید کل از ابتدا تا این لحظه : 41129

 

استقبال دانشجویان از موضوعات صنفی و امور دانشجویی ( اخبار دانشکده ها ) نسبت به دیگر موضوع بندی ها بیشتر بوده است .

 

26 وبلاگ و وبسایت مربوط به دانشگاه در همکلاسی لینک شده است .

 

60% از بازدیدکنندگان همکلاسی از خاک میهن عزیزمان ایران به اینترنت وصل شده اند .

و 36% از بازدیدکنندگان از کشور انگلستان بوده اند .

به بیان دیگر به ازای هر 2 نفر از ایران 1 نفر از انگلستان از همکلاسی بازدید کرده است .

 

 

مدتی پس از اینکه همکلاسی به دستور ریاست محترم دانشگاه ، جناب دکتر خاکی صدیق در سایت رسمی دانشگاه قرار گرفت بنا به شکایت یکی از مسئولین محترم دانشگاه از نقد های موجود در همکلاسی لینک همکلاسی از سایت رسمی دانشگاه برداشته شد ، کاش مسئول محترم شاکی از همکلاسی به جای فراموش کردن صدای منتقدین به جبران کاستی های خود می پرداخت .

 

همچنین یکی از اعضای محترم همکلاسی که از نماینده رشته ی خویش ، انتقاد کرده بود به علت برخورد نا محترمانه ی دانشجویان و عدم نقد پذیری آنان متن خود را حذف کرده و خواستار لغو عضویت از همکلاسی گردید .

 

این مسائل نشان می دهد که تعداد کمی از مسئولین محترم دانشگاه و دانشجویان گرامی هنوز فواید انتقاد و انتقاد پذیری را به طور کامل درک نکرده اند .

باید برای آموزش نقد و نقد پذیری تلاش خود را ادامه داده و شرایط را برای آزادی بیان در سایه ی حفظ شئونات انسانی ، فراهم آوریم !

 

 http://kntu.blogsky.com/?PostID=936

طراح سناریوی پلی‌تکنیک کجاست؟

پرسش رییس شاخه دانشجویان مشارکت در پی اعلام حکم دادگاه:
طراح سناریوی پلی‌تکنیک کجاست؟


۳nfr.jpg

 

نوروز: رییس شاخه دانشجویان جبهه مشارکت ایران اسلامی با ابراز خرسندی نسبت به تبرئه احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاهها باید آماده استقبال از این سه دانشجو به عنوان «قهرمانان دانشجویی» باشند؛ چرا که این سه در مقابل فشارها مقاومت کردند و زیر بار اتهامات از پیش طراحی‌شده نرفتند.

«رضا شریفی» در گفتگو با خبرنگار نوروز در مورد حکم تبرئه این سه دانشجو، گفت: این حکم نشان می‌دهد که در دستگاه قضایی همچنان نهادهای مستقلی وجود دارند که به دور از فشارهای سیاسی به طور مستقل تصمیم می‌گیرند و به درستی تشخیص می‌دهند، که این سبب امیدواری است.

وی افزود: جریانی که تمام تلاش خود را به کار برد تا دانشجویان را مقصر اصلی این قضیه جلوه دهد و از همه روشها استفاده کرد تا با استفاده از این مساله فعالیت‌های دانشجویی را محدود کند، با رسوایی بزرگی مواجه شده است.

شریفی با تاکید بر اینکه «اکنون که روشن شده انتشار نشریاتی که در آنها به مقدسات توهین شده کار دانشجویان نبوده، باید مسببان اصلی آن مشخص شوند»، تصریح کرد: باید مشخص شود چه کسانی این جریان را راه انداختند تا فضای دانشگاهها را تحت تاثیر قرار دهند؟ دانشجویانی که در این قضیه مورد اتهام قرار گرفته‌اند هم باید تقاضای اعاده حیثیت کنند و پیگیر این مساله باشند تا مشخص شود این سناریو یعنی توهین به مقدسات و سوء استفاده از آن، کار کدام جریان بوده است؟

وی افزود:هم دانشجویانی که در این قضیه مظلوم واقع شدند و هم نهادهایی که مدعی دفاع از مقدسات هستند، باید پیگیر این مساله باشند. باید ابهامات این مساله و مسببان اصلی آن که قطعا از جریانی هستند که می‌خواهند فضای دانشگاهها را ببندند، مشخص شود.

همچنین «عبدالفتاح سلطانی» عضو کانون مدافعان حقوق بشر در مورد تبعات حقوقی آنچه که در مورد سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر واقع شده یعنی «تبرئه پس از تحمل ماهها فشار در سلول انفرادی»، گفت: اگر کسی زندانی و بعد تبرئه شود، حق دارد هم تقاضای اخذ خسارت کند و هم اعاده حیثیت کند اما اینکه آیا در مورد این سه دانشجو این مساله انجام شود، بستگی به دادگاه دارد که آیا حاضر است در این شرایط به این مساله رسیدگی کند؟

 

یونس میرحسینی دانشجوی بازداشتی دانشگاه شیراز آزاد شد

یونس میرحسینی دانشجوی بازداشتی دانشگاه شیراز آزاد شد 


یونس میرحسینی دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شیراز که در تاریخ ۱۴ آذر ماه جلوی درب دانشگاه دستگیر شده بود، امروز( ۲۸ آذر) با قرار وثیقه آزاد شد. از زمان بازداشت میرحسینی سه تجمع در حمایت از او و دیگر دانشجویان دربند در دانشگاه شیراز برگزار شده بود. امروز یونس میرحسینی در حالی به دانشگاه شیراز وارد شد که دانشجویان جلوی درب ورودی دانشگاه جمع شده بودند و با پخش گل و شیرینی خوشحالی می‌کردند. اتهام وی قبلا اقدام علیه امنیت ملی اعلام شده بود.

 

میرحسینی اولین دانشجویی است که به دنبال بازداشتهای گسترده دانشجویی در دو هفته اخیر آزاد می گردد.

 

ادوار نیوز

تعلیق انجمن اسلامی دانشگاه باهنر

تعلیق انجمن اسلامی دانشگاه باهنر 


صدای عدالت خبر داد: مجوز فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان به حالت تعلیق درآمد. در پی برگزاری تریبون آزاد از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان و اعتراض بسیج دانشجویی این دانشگاه، مجوز فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر به حالت تعلیق درآمد. برهمین اساس پیش از این 4 تن از اعضای شورای مرکزی این تشکل دانشجویی به کمیته انضباطی احضار شدند.

 

نگرانی عمیق نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان هفته‌های اخیر

نگرانی عمیق نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان هفته‌های اخیر 


chap۱.jpg

طی هفته‌های اخیر بیش از سی دانشجو در تهران و شهرستان‌ها از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. دانشجویان بازداشت شده در تهران در زندان اوین و در شهرستان‌ها در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. اتهام بازداشت‌شدگان اتهام علیه امنیت ملی اعلام شده است.

بازداشت‌ها که از روز یازدهم آذرماه جاری آغاز شد تاکنون تداوم داشته است. وزارت اطلاعات ایران طی اطلاعیه‌ای از دستگیری عده‌‌ای که آنان را اخلال‌گر خوانده خبر داده است. در این اطلاعیه که پس از گذشت شش روز پس از شروع بازداشت‌ها منتشر شد ادعا شده عده‌ای از عوامل اخلالگر که با استفاده از کارت جعلی دانشجویی و به قصد برگزاری تجمع غیرقانونی وارد دانشگاه شده بودند دستگیر شدند.

تجمعی که از آن نام برده شده بنابر اعلام دانشجویان برابری‌خواه دانشگاه‌های تهران به مناسبت روز دانشجو در سیزدهم آذر در دانشگاه تهران برگذار شد. تعداد زیادی از دانشجویان حین تجمع و پس از آن دستگیر شدند. نکته حائز اهمیت آنکه برخلاف ادعای دستگاه امنیتی ایران اکثریت قریب به اتفاق دستگیرشدگان دانشجو بوده و تعداد زیادی از آنان خارج از روند برگزاری تجمع و در خارج از دانشگاه بازداشت شده‌اند.

در حالی که فضای ابراز عقاید و دامنه آزادی بیان در دانشگاه‌ها روز بروز محدودتر می‌شود، دور جدیدی از فشار و برخورد با فعالین دانشجویی آغاز گشته است. دانشجویان بازداشت شده در رابطه با گرایشات ایدئولوژیک خود بازداشت شده‌اند و از این رو زندانی عقیدتی محسوب می‌شوند. طبق ماده ۱۹ منشور جهانی حقوق بشر هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد؛ این حق دربرگیرندهٔ آزادی ِ داشتن عقیده بدون مداخله، و آزادی درجست و جو، دریافت و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق هر نوع رسانه‌ای بدون در نظر گرفتن مرزها می‌شود. بنابر این اعمال محدودیت برای دانشجویان به دلیل آرا و نظرات آن‌ها کاملاً برخلاف یک رویکرد دموکراتیک و موجب تخریب هر چه بیشتر فضای آزادی گفتار است.

بنابر گزارش‌های رسیده از زندان اوین چهار تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های سعید حبیبی (از اعضای کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر)، مهدی گرایلو، دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بهروز کریمی‌زاده دانشجوی اسبق دانشگاه تهران و پیمان پیران از بند ۲۰۹ این زندان به بند ۳۲۵ منتقل شده‌اند. بند ۳۲۵ تحت نظر حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران قرار داشته و بطور مستقل از سازمان زندان‌ها و حتی وزارت اطلاعات عمل می‌کند. با توجه به اشاره چندین باره به عنوان غیردانشجویان دستگاه امنیتی سعی در جداسازی بازداشت‌شدگان به دو دسته دانشجو و غیر آن را داشته و ازین رو وضعیت پیمان پیران، سعید حبیبی و بهروز کریمی‌زاده نگران‌کننده ارزیابی می‌شود. بنابر اخبار موثق این چهار تن در این بند تحت شکنجه‌های جسمی و آزار روحی قرار دارند. اصل ۳۸ قانون اساسی ایران مقرر داشته هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به صراحت شکنجه را منع نموده. از طرف دیگر کلیه بازداشت‌شدگان در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. سلول انفرادی خود از مصادیق بارز شکنجه و نقض صریح حقوق شهروندی متهم است.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر فزاینده خود را نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام داشته و نسبت به سکوت گروه‌ها، نهادهای سیاسی، حامیان و داعیان حقوق بشر در مورد آنان هشدار می‌دهد. این کمیته در این زمینه سازمان‌‌ها و نهاد‌های داخلی و خارجی را به اقدام قاطع و مؤثر فرا می‌خواند.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

 

بازداشت موقت یاسر گلی برای ۲ ماه دیگر تمدید شد

بازداشت موقت یاسر گلی برای ۲ ماه دیگر تمدید شد 


خبرنامه امیرکبیر: روز گذشته مسئولین قضایی سنندج، بازداشت موقت یاسر گلی را برای ۲ ماه دیگر تمدید کردند. مهلت بازداشت یاسر در حدود ۱۰ روز پیش به پایان رسیده بود ولی با تمدید قرار بازداشت، این دانشجو همچنان دربند خواهد بود.

 

یاسر از هفدهم مهرماه در بازداشت می باشد.

تایید خبر بازداشت بهرام شجاعی، دانشجوی دانشگاه آزاد توسط وکیل وی

تایید خبر بازداشت بهرام شجاعی، دانشجوی دانشگاه آزاد، توسط وکیل وی 


نعمت احمدی، وکیل مدافع بهرام شجاعی، خبر بازداشت وی را تایید کرد. وی در این زمینه گفت: شجاعی در تجمع دانشگاه تهران به مدت دو شب بازداشت شده بود و پس از آن چند بار به دادسرای انقلاب احضار شده و مراجعه کرده بود که در نهایت عصر روز گذشته، بازداشت و روانه‌ی زندان اوین شد.

 

این فعال دانشجویی روز ۱۵ آذرماه، به دلیل پخش تراکت های حاوی اعتراض به بازداشت دانشجویان دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد. وی روز یکشنبه جهت ادای توضیحات بیشتر به شعبه ۲ دادگاه انقلاب مراجعه کرد و به دستور قاضی بازداشت شد.

 

خودکشی نافرجام یک دانشجو در زندان

خودکشی نافرجام یک دانشجو در زندان 


گفته می شود یکی از دانشجویان چپگرا زندانی در زندان اوین در هفته گذشته دست به خودکشی ناموفق زده است.
بنابر برخی اخبار منتشره، عماد باقی فعال حقوق بشری که در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می برد در ملاقات با خانواده‌اش این خبر را منتقل ساخته و اشاره کرده است مسئولان زندان با رسیدگی به این دانشجو که برای قطع رگ دست خود تلاش کرده بوده است وی را نجات داده‌اند.
در روزهای اخیر گزارشهای مختلفی در مورد شکنجه و فشار بر دانشجویان زندانی در اوین منتشر شده است.
این دومین مورد خودکشی یک دانشجو در زندان اوین در ماههای اخیر می باشد پیش از این منابع دانشجویی از خودکشی احمد قصابان دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک در بند ۲۰۹ اوین خبر داده بودند.

جزییات آیین‌نامه جدید شورای صنفی دانشگاهها اعلام شد

جزییات آیین‌نامه جدید شورای صنفی دانشگاهها اعلام شد:
شفاف‌ترشدن تخلفات، ممنوعیت عضویت درشورای مرکزی سایرتشکلها و ارایه دروس مهارتی به اعضا درآیین‌نامه جدید


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: صنفی

قائم مقام معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جزییات آیین‌نامه جدید شوراهای صنفی دانشگاههای کشور از تثبیت دستورالعمل شوراهای صنفی توسط سند بالا دستی، تاکید بر عدم عضویت اعضای شوراهای صنفی درشورای مرکزی سایر تشکلها، تشکیل هیات ناظر مجزای شورا‌های صنفی در دانشگاه و ستاد وزارت علوم، ارایه آموزش به شوراهای صنفی و روشن شدن بحث تخلفات در آیین‌نامه جدید خبر داد.

دکتر خواجه سروی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جزییات و آخرین وضعیت تصویب آیین‌نامه جدید شوراهای صنفی دانشگاههای کشور، اظهار کرد: آیین‌نامه شورا‌های صنفی پیش از این نیز وجود داشته است ولی دستورالعمل اجرایی آن موقت بود که باید تکلیف آن روشن می‌شد، بنابراین با هدف تقویت دستورالعمل شورا‌های صنفی، آیین‌نامه شورهای صنفی اصلاح شد.

وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته و پیشنهادات وزارت علوم در این آیین‌نامه، افزود: با توجه به اهداف دانشگاه یعنی کادر‌سازی برای آینده کشور و مشارکت دادن دانشجویان در بسامان شدن فعالیت‌ها نیازمند بازنگری و تجدیدنظردر این آیین‌نامه بودیم.

دکتر خواجه سروی با بیان اینکه دستورالعمل تدوین شده شورای صنفی برای تعیین و تصویب ضوابط ناظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، گفت: باید بر اساس این ضوابط دستورالعمل گذشته را تصحیح کنیم که احتمالا این آیین‌نامه تا دو ماه آینده نهایی و ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به برخی از اشکالات دستورالعمل قبلی شورا‌های صنفی، تصریح کرد: دستورالعمل شورا‌های صنفی در گذشته توسط وزیر مربوطه ابلاغ می‌شد و همیشه این نگرانی وجود داشت که با تغییر وزیر و مدیران، دستورالعمل اجرایی مربوطه و تشکل دانشجویی که براساس آن شکل گرفته تضعیف و یا حذف شده و تعاملات نیز حفظ نشود، بر این اساس پیشنهاد ما در آیین‌نامه جدید آن است که دستورالعمل شورا‌های صنفی را با تصویب در سند بالادستی تثبیت کنیم تا نگرانی‌های موجود برطرف شود.

تاکید بر عدم عضویت اعضای شوراهای صنفی در شورای مرکزی سایر تشکلها

وی در خصوص سایر اشکالات، اظهار کرد: همچنین نگرانی‌هایی از جانب دانشجویان، دانشگاه‌ها، ستاد وزارت علوم و حتی بخش‌های مرتبط فرهنگی کشور وجود داشت که طی آن باید شورا‌های صنفی در حوزه امور رفاهی و صنفی فعالیت کنند نه در جایی دیگر، البته در این راستا امور صنفی شامل مباحث مربوط به تجهیزات آموزشی و برنامه‌های کمک آموزشی نیز می‌شود.

وی با بیان این که احتمال سیاسی شدن فعالیت‌ شورا‌های صنفی وجود دارد، اظهار کرد: برای تثبیت فعالیت شورا‌های صنفی و عدم استفاده سیاسی از آن‌ها، ضرورت فعالیت آن‌ها در حوزه رفاهی دانشجویان در سند بالادستی تصریح خواهد شد.

وی با اشاره به ساختار دستورالعمل جدید برای فعالیت‌ شورا‌های صنفی، اظهار کرد: تشکیل هیات نظارت مجزای شورا‌های صنفی در دانشگاهها و ستاد وزارت علوم، مشخص کردن محدوده دقیق فعالیت‌های صنفی و دانشجویی، تاکید بر عدم دخالت شورا‌های صنفی در امور سیاسی و عضویت اعضای شورا‌های صنفی در شورای مرکزی سایر تشکل‌ها برخی از مواردیست که در این آیین‌نامه جدید مدنظر قرار گرفته است.

تشکیل هیات نظارت مجزای شورا‌های صنفی در دانشگاهها

وی با بیان اینکه در دستورالعمل قبلی هیات نظارت بر شورا‌های صنفی همان هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی‌ دانشگاه‌ها بود، گفت: برای اصلاح این مساله و رفع شائبه‌های سیاسی، در آیین‌نامه جدید، هیات مستقل ناظر بر شورا‌های صنفی تعریف شده که کاملا دارای شکل رفاهی است.

وی افزود: براساس این آیین‌نامه، مدیر امور مالی دانشگاه، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مدیر امور دانشجویی و مدیر امور فرهنگی دانشگاه از اعضای هیات نظارت بر شورا‌های صنفی در دانشگاه هستند. همچنین پیشنهاد شده است که رییس صندوق رفاه دانشجویان، معاون دانشجویی و مدیر امور فرهنگی وزارت علوم و دو عضو دانشجویی اعضای هیات مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه متولی شورا‌های صنفی معاونت دانشجویی وزارت علوم است، گفت: به دلیل وجود کمیته‌های تخصصی بررسی آیین‌نامه‌ها، اصلاح و تدوین آیین‌نامه شورا‌های صنفی مانند سایر آیین‌نامه‌ها در بخش معاونت فرهنگی انجام شده است.

دکتر خواجه سروی با بیان اینکه در گذشته شورا‌های صنفی در مقابل دانشگاه فعالیت می‌کردند، گفت: در این حالت بیشتر وقت شورا‌ها صرف رفع تضاد می‌شد تا رفع مشکلات موجود.

وی با بیان اینکه در تدوین این آیین‌نامه نقطه نظرات دانشگاه‌ها نیز جمع‌آوری شده است، گفت: همچنین برای اخذ نظرات برخی از شورا‌های صنفی از جمله شورای صنفی دانشگاههای صنعتی اصفهان، شیراز و صنعتی شریف آیین‌نامه ارسال شده است، البته هنوز مراحل نهایی این آیین‌نامه طی نشده و همچنان بنا داریم از اعضای شورا‌های صنفی برای ارائه نظرات، دعوت به عمل بیاوریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اعضای دانشجویی شورای مرکزی نظارت بر نشریات دانشجویی با برگزاری انتخابات مشخص و معرفی می‌شوند، اظهار کرد: پس از انتخاب این دو عضو دانشجویی از دانشگاههای مربوطه در خصوص صحت انتخاب این افراد استعلاماتی صورت خواهد گرفت.

شفاف شدن بحث تخلفات در آیین‌نامه جدید

هیات نظارت شورا‌های صنفی در دانشگاه مرجع اولیه رسیدگی به تخلفات

به گفته دکتر خواجه سروی در آیین‌نامه جدید شرایط عضویت و بحث تخلفات به صورت روشن‌تری دنبال شده است.

وی با بیان این که براساس این ‌آیین‌نامه، هیات نظارت شورا‌های صنفی در دانشگاه مرجع اولیه رسیدگی به تخلفات است، گفت: این شورا می‌تواند خود به صورت مستقل حکم صادر کند ولی ممکن است به دلیل نامربوط بودن موارد، رسیدگی به پرونده را به مراجع ذی صلاح ارجاع دهد و پس از آن نیز هیات مرکزی ناظر بر شورا‌های صنفی در ستاد وزارت علوم مرجع رسیدگی به تخلفات خواهد بود و در این مرجع امکان تجدیدنظر در احکام وجود دارد، به عبارت دیگر این هیات مرکزی، شورای حل اختلاف خواهد بود.

ضرورت ارایه آموزش و دروس مهارتی به اعضای شوراهای صنفی

دکتر خواجه سروی افزود: تلاش می‌شود بین هیات‌های ناظر بر شورا‌های صنفی دانشگاه‌ها از نظر نحوه بررسی مسائل و مشکلات و صدور رای یا حکم، وحدت رویه ایجاد شود که در این راستا پیش‌بینی شده است که اعضای شورا‌های صنفی باید مانند سایر تشکل‌ها آموزش ببینند.

به گفته وی براساس آیین‌نامه جدید، تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه آموزشی یکی از وظایف هیات مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی خواهد بود که طی آن اعضای شورا‌های صنفی در حد خود بر قوانین کشوری و مقررات شورا‌های صنفی مسلط می‌شوند.

دکتر خواجه سروی در خاتمه تاکید کرد: ارائه سایر دروس مهارتی به اعضای شورا‌های صنفی از دیگر نقاط روشن آیین‌نامه جدید است تا طی ارائه این آموزش‌ها، اعضای شورای صنفی پس از فارغ التحصیلی نیز به دلیل کسب این مهارت‌ها در جامعه اثرگذار باشند.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-04330

 

محمد خاتمی:کوچکترین تعلل، کشور را از اهداف چشم‌انداز دور می‌کنذ

سیدمحمد خاتمی:
کوچکترین تعلل، کشور را از اهداف چشم‌انداز دور می‌کند
توجه به بخش خصوصی، باعث گسترش تولید و صنعت می‌شود


خبرگزاری دانشجویان ایران - تبریز
سرویس: سیاسی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی در جمع صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی تبریز با بیان این مطلب که کوچکترین تعلل کشور را از اهداف چشم‌انداز دور می‌کند، اظهار کرد: با توجه به سرعت رشد کشورهای رقیب، ما در منطقه باید با تمام توان امکانات کشور را برای توسعه و پیشرفت کشور بر تمامی زمینه‌ها به کار بگیریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وی با اشاره به سرعت رشد علمی، فناوری و اقتصادی کشورهای ترکیه و مصر یادآور شد: اگر این کشورها در وضعیت فعلی بمانند ایران برای رسیدن به توسعه مشابه باید رشد اقتصادی بیش از 11 درصد را تجربه کند.

خاتمی تدوین برنامه چشم انداز بیست ساله کشور را مربوط به دوران ریاست جمهوری خود دانست و اظهار داشت: چون احساس می‌شد ایران در آستانه جهش اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته این برنامه تدوین شد.

رییس جمهور سابق کشورمان تدوین این چشم‌انداز را دستآورد مهم جمهوری اسلامی قلمداد کرد و گفت: وجود این برنامه نشانه اعتماد به آینده است.

خاتمی با تصریح این‌که در عرصه سیاسی و فرهنگی می‌شد چشم‌انداز را بهتر از این تدوین کرد، خاطرنشان ساخت: اما در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، علمی این برنامه به بهترین شکل تهیه شده است.

وی گفت: برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز باید از امکانات موجود کشور از جمله نفت، بخش‌خصوصی و سرمایه‌های مادی و علمی خارج از کشور استفاده شود.

خاتمی اهمیت بخش‌خصوصی در عرصه اقتصادی و تولید را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند و گفت: باید توجه داشت که توجه به بخش خصوصی باعث گسترش تولید و صنعت می‌شود.

قبل از سخنرانی خاتمی، نماینده اتاق بازرگانی و دبیراجرایی خانه کارگر و نماینده کارگران آذربایجان شرقی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

 

 

 

 

 

توضیح: عکسها مربوط به نشست جمعی از فعالان ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تبریز با سیدمحمد خاتمی می‌باشد که در شب گذشته صورت گرفته است٬ و مربوط به جلسه‌ی مذکور نمی‌باشد.

انتهای پیام

خاتمی وارد تبریز شد

کد خبر: 8609-17202
 
 
 

 

باقری: حدود آزادی رسانه‌ها را قانون تعیین می کند، نه سردار افشار

باقری: حدود آزادی رسانه‌ها را قانون تعیین می کند، نه سردار افشار


عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب و مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی در واکنش به اظهارات اخیر سردار افشار معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر اینکه «آزادی بیش از حد رسانه‌ای، انتخابات را زیر سوال می‌برد»، گفت: باید یادآوری کرد که حد آزادی رسانه‌ها را سردار افشار و مسئولین وزارت کشور تعیین نمی‌کنند و این نکته‌ای است که معاون سیاسی وزارت کشور باید توجه داشته باشد.
علی باقری در گفت‌وگو با سایت خبری آفتاب افزود: حد آزادی رسانه‌ها را قانون تعیین می‌‌کند و مسئولین و ضابطین اجرایی موظف هستند در چارچوب قانون از حقوق ملت پاسداری کنند.
وی در ادامه گفت: شاید نگرانی سردار افشار و مسئولین وزارت کشور این باشد که رسانه‌ها به ابزاری برای انتقال انتقاد از برخی رفتارهای خلاف قانون که در جریان انتخابات رخ می‌دهد و مورد اعتراض جناح‌های سیاسی قرار می‌گیرد، تبدیل شوند. به نظر من ایشان از این قسمت نگران هستند.
باقری خطاب به سردار افشار گفت: به معاون سیاسی وزارت کشور توصیه می‌کنم به عنوان مسئول مستقیم انتخابات، به جای آنکه نگران انتقال انتقاد منتقدین برخی شیوه‌های اجرایی انتخابات باشد، با سالم کردن فضا و قانونمند کردن فرایند انتخابات زمینه انتقادات را از بین ببرد.
باقری همچنین در بخش دیگری از سخنانش و در واکنش به سخن دیگر سردار افشار مبنی بر اینکه «در کشورهای پیشرفته اعلام نتایج زیر سوال نرفته و همه نامزدها به آن احترام می‌گذارند»، گفت: این صحبت درست است در کشورهایی که نهاد انتخابات جا افتاده و نهادینه شده و انتخابات با ساز و کارها و هنجارهای تعریف شده برگزار می‌شود، پیروز و شکست خورده انتخابات، نتایج را محترم می‌شمارند.
باقری وجود یک پیش شرط را برای به وجود آوردن وضعیت مذکور، ضروری دانست و گفت: اگر می‌خواهیم همه به نتایج انتخابات احترام بگذارند باید ساز و کار انتخابات شفاف باشد، در کشورهای پیشرفته که همه به نتایج انتخابات احترام می‌گذارند، ساز و کارهای انتخابات شفاف است و در مقابل دیدگان ناظران بی‌طرف و نمایندگان احزاب، انتخابات برگزار می‌شود و این فرایندی است که همه به آن اعتماد می‌کنند.
باقری افزود: انتخاباتی که تمام مراحل آن با نگرانی، شک، شبهه و برخی نارسایی‌‌ها همراه باشد و مثل انتخابات اخیر شوراها صندوق‌های رای مفقود و یک باره در مکان‌های نامعلوم پیدا شوند و همچنین شمارش آرا بدون نظارت موثر احزاب باشد، طبیعی است که با شک، شبهه و بی‌اعتمادی به این انتخابات نگاه می‌شود.

   پایان خبر

 

استیضاح پورمحمدی در دستور کار مجلس

استیضاح پورمحمدی در دستور کار مجلس


اعتماد:داریوش قنبری نماینده ایلام از طرح استیضاح وزیر کشور که هفته آینده تقدیم هیات رئیسه مجلس می شود، خبر داد.به گزارش آفتاب، عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد؛ تاکنون 17 نفر از نمایندگان استیضاح وزیر کشور را امضا کرده اند. این در حالی است که براساس آیین نامه داخلی مجلس برای استیضاح وزرا حداقل 10 نفر از نمایندگان باید طرح استیضاح را امضا کنند.عضو فراکسیون اقلیت نحوه انتصابات در وزارت کشور و فرمانداری ها، تبلیغات زودهنگام مدیران اجرایی کشور، نوع ورود به انتخابات که مغایر با اصل بی طرفی مجریان است و شیوه توزیع بنزین را از موارد استیضاح وزیر کشور برشمرد.

   پایان خبر

نمایندگان برای استیضاح وزرا صف بستند

همزمان با اصرار به فراخوانی احمدی‌نژاد؛ نمایندگان برای استیضاح وزرا صف بستند


اعتماد-احسان مهرابی: کمی تلخی می‌تواند در همه چیز باشد حتی در شوخی اصولگرایان مجلس با احمد‌ی‌نژاد. دیروز نمایندگان حامی دولت در مجلس موضوع سوال از رئیس‌جمهور بر اساس اصل 88 قانون اساسی و احضار او به مجلس و همچنین استیضاح‌های متعددی که در مجلس مطرح است را یک شوخی پنداشتند. در مقابل نیز نمایندگان پیگیر سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزرا پاسخ دادند که این سوال و استیضاح حتی اگر هم شوخی باشد باز هم برای احمدی‌نژاد بسیار تلخ خواهد بود.


احمد بزرگیان نماینده اصولگرای مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور را یک شوخی می‌داند اما از سوی دیگر سعید ابوطالب عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل خبر می‌دهد که شاهد جمع‌آوری امضا توسط نمایندگان برای سوال از رئیس‌جمهور بوده است.او به استیضاح‌هایی که در مجلس در حال پیگیری است از جمله استیضاح وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ارشاد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلا‌عات اشاره می‌کند و از سوی دیگر با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور می‌گوید: سخنان احمدی‌نژاد نشان داد که اعتراضات نمایندگان در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی وارد بوده است اما پیش از این اشکالا‌ت را تکذیب می‌کردند.وی با بیان اینکه نارضایتی از طرف نمایندگان مجلس وجود دارد، می‌گوید: نمایندگان به شکل دیگری پیگیر مساله هستند. من امروز دیدم که نمایندگان اصولگرا برای سوال از رئیس‌جمهور مطابق اصل 88 قانون اساسی امضا جمع‌آوری می‌کردند چون فکر می‌کنند صحبت‌های احمدی‌نژاد نشان داد که سوءمدیریت را قبول دارد اما آقای احمدی‌نژاد فرافکنی کرد و تمام مشکلا‌ت را به گردن مجلس انداخت در حالی که نمایندگان مستقل مجلس از این بابت تذکر داده بودند. وی به تذکرات نمایندگان درباره مواردی چون بیماری هلندی در اقتصاد، پول پرقدرت، بودجه انبساطی و عدم استراتژی در حوزه فرهنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: این نشان می‌دهد که نمایندگان بهوش بودند اما یک لا‌بی قدرتمند در مجلس وجود دارد که اسباب فشار در مجلس است که اینها در هیات‌رئیسه جمع شده‌اند و هیات‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان وظیفه نمایندگی را فراموش کرده‌اند اما بسیاری از نمایندگان فراکسیون اقلیت و اکثریت به وظایف خود عمل کرده‌اند. ولی محسن کوهکن عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت نامه سوال از رئیس‌جمهور را قطعا امضا نخواهد کرد.


محسن کوهکن می‌گوید: بازگو کردن یک حق قانونی نمایندگان اشکالی ندارد، اما من فکر می‌کنم هنوز خیلی راه‌ها برای پیگیری امور وجود دارد که این راه‌ها را در گذشته دولت‌ها و مجلس مختلف چک کرده‌اند.وی تعیین کمیسیون‌های مشترک و برگزاری جلسات مختلف را از جمله این راه‌ها می‌داند و می‌گوید: انسان باید به حکم تدبیر از هر ابزاری در زمان خود استفاده کند و حربه‌ای را که باید در آخر به کار ببریم در اول به کار نمی‌بریم.


کوهکن با بیان اینکه البته در زندگی شخصی هم گاهی از این تهدیدها می‌شود، می‌گوید: گاهی تهدید به باریدن می‌کنیم اما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که ابر شدن کفایت می‌کند و نیازی با باریدن نیست.


سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلا‌می درباره استیضاح وزرا نیز با بیان این مطلب که باید این قدر تکرار و تمرین کنیم که این احساس را داشته باشیم که اگر در یک دوره‌ای 10 استیضاح انجام شد و هشت استیضاح رای آورد و دو تا رای نیاورد، این یک چیز غیرطبیعی‌ای نیست، افزود: مهم این است که موارد استیضاح و وزن مصادیقی که در استیضاح می‌آوریم، باید وجدان مردم را قانع کند. اگر وزن مطالب مطرح‌شده در استیضاح به حدی باشد که انجام استیضاح را توجیه کند، باید در مجلس پیگیری شود، اما اگر برای این منظور باشد که یک نماینده می‌خواهد مدیری را در شهرستانی عوض کند آن وقت آن وزیر زیر بار این کار نرود، دنبال استیضاح او باشیم این مساله وجدان مردم را قانع نمی‌کند. ‌


وی تصریح کرد: این کار بستگی به مصادیق و موارد تخلفی دارد که نماینده درخواست‌کننده تشخیص می‌دهد این وزیر تخلفاتش در حدی است که صلا‌ح نیست در آن سمت و مسوولیت باقی بماند. در هر صورت در وهله اول تعداد نمایندگان استیضاح‌کننده مهم است و در وهله دوم صحن علنی که به آن رای بدهند یا خیر. در پایان نیز نتیجه را هر چه شد باید با آرامش و ظرفیت بالا‌ قبول کرد. ‌ عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره انتقادهای احمدی‌نژاد به مجلس و سخنان برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه دلیل این انتقادات کوتاهی هیات‌رئیسه مجلس درباره حقوق قانونی مجلس بوده است با بیان اینکه نگاهش به مصاحبه رئیس‌جمهور نگاه خاص خودش است، می‌گوید: متاسفانه در کشور همیشه همه چیز را سیاه می‌بینیم یا سفید که هر دو غلط است.کوهکن با بیان ارزیابی خود از گزارش رئیس‌جمهور در بخش اقتصادی و مشکلا‌ت گرانی می‌گوید: ایشان به نوعی اشکال اولیه را تزریق پول توسط سیستم بانکی اعلا‌م کردند که این به نوعی به دولت باز‌می‌گردد و اینکه رئیس‌جمهور اشکال کار بخشی از دولت را مطرح کنند، یک گام مثبت است و در گذشته چنین چیزی کمتر بوده و یا نبوده است. یکی دیگر از اشکالا‌ت هم که بر دولت‌ها و مجالس وارد می‌شود این است که فکر می‌کنیم حق با ما است و همه اشکالا‌ت به طرف مقابل بازمی‌گردد که این نگاه مبتنی بر انصاف نیست.وی با بیان اینکه ایشان بخشی از گرانی را ناشی از برخی مصوبات دانستند و نام مجلس را بردند، گفت: مطالب ایشان یا درست است و یا اینکه برداشت ایشان است که اگر درست است و ما تصمیمی گرفته‌ایم که باعث افزایش قیمت شده است باید از تصمیم خود دفاع کنیم.وی با اشاره به تصمیم مجلس برای افزایش قیمت محصولا‌ت پتروشیمی می‌گوید: ما باید برای این افزایش استدلا‌‌ل‌های خود را بیان کنیم و اگر کسی بتواند ثابت کند که تاثیری روی افزایش قیمت‌ها داشته است باید بگوییم در مقابل این افزایش به دستاوردهای دیگری رسیده‌ایم.وی با بیان اینکه انتقاد یک دستگاه از دستگاه دیگر به معنای تقابل و تضعیف نیست، می‌گوید: احساس من این نیست که حتما باید گارد بگیریم و بگوییم اگر این گارد را قبلا‌ می‌گرفتیم این اتفاقات نمی‌افتاد.وی با بیان اینکه ما باید تحمل انتقاد را از طرف رئیس‌جمهور بلکه از طرف یک شهروند عادی نیز داشته باشیم، گفت: اگر استدلا‌ل داریم باید استدلا‌ل کنیم و اگر پاسخ هم نداریم بگوییم من بررسی می‌کنم و پاسخ شما را می‌دهم.وی با بیان اینکه من اقتدار مجلس را در این نمی‌بینم که فضایی را درست کنیم که هیچکس جرات انتقاد از مجلس را نداشته باشد، می‌گوید: اقتدار مجلس این است که درباره مصوبات کار کارشناسی شود و اهرم‌های نظارتی مجلس را قوی به کار بگیریم و تحقیق و تفحص‌ها را منطقی و قوی تا آخر پیش برویم آن هم با هدف اصلا‌ح امور.


تقدیم استیضاح وزیر کشور در هفته آینده


‌ داریوش قنبری نماینده مردم ایلا‌م در مجلس از تقدیم استیضاح وزیر کشور در هفته آینده به هیات‌رئیسه مجلس خبرداد. وی با بیان اینکه این استیضاح در 13 بند تنظیم شده و تاکنون 17 نماینده استیضاح وزیر کشور را امضا کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از بندهای این استیضاح انتصاب برخی استانداران ، فرمانداران برخلا‌ف وعده وزیر کشور مبنی بر مشاوره با نمایندگان و اصل شایسته گزینی است. قنبری دیگر محورهای مهم این استیضاح را تبلیغات انتخاباتی برخی فرمانداران و بخشداران به نفع برخی کاندیداها و توزیع بنزین به شیوه رانتی برشمرد و گفت: این نوع ورود به عرضه انتخابات با اصل بی‌طرفی مجری انتخابات تناقض دارد. وی با انتقاد از انتصابات و تغییر و تحولا‌ت مختلف در سطح معاونان وزارت کشور این موضوع را نیز جزو محورهای این استیضاح برشمرد. ‌

   پایان خبر

 

جمع‌آوری امضاء برای فراخوانی احمدی‌نژاد به مجلس

جمع‌آوری امضاء برای فراخوانی احمدی‌نژاد به مجلس 


اعتماد ملی نوشته است: دیروز نمایندگان حامی دولت در مجلس موضوع سوال از رئیس‌جمهور براساس اصل 88 قانون اساسی و احضار او به مجلس و همچنین استیضاح‌های متعددی که در مجلس مطرح است را یک شوخی پنداشتند. در مقابل نیز نمایندگان پیگیر سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزرا پاسخ دادند که این سوال و استیضاح حتی اگر هم شوخی باشد باز هم برای احمدی‌نژاد بسیار تلخ خواهد بود. احمد بزرگیان نماینده اصولگرای مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور را یک شوخی می‌داند اما از سوی دیگر سعید ابوطالب عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل خبر می‌دهد که شاهد جمع‌آوری امضا توسط نماینده برای سوال از رئیس‌جمهور بوده است. او به استیضاح‌هایی که در مجلس در حال پیگیری است از جمله استیضاح وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ارشاد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره می‌کند... و می‌گوید: نمایندگان به شکل دیگری پیگیر مساله هستند. من امروز دیدم که نمایندگان اصولگرا برای سوال از رئیس‌جمهور مطابق اصل 88 قانون اساسی امضا جمع‌آوری می‌کردند چون فکر می‌کنند صحبت‌های احمدی‌نژاد نشان داد که سوء‌مدیریت را قبول دارد اما آقای احمدی‌نژاد فرافکنی کرد و تمام مشکلات را به گردن مجلس انداخت در حالی‌که نمایندگان مستقل مجلس از این بابت تذکر داده بودند. وی به تذکرات نمایندگان درباره مواردی چون بیماری هلندی در اقتصاد، پول پرقدرت، بودجه انبساطی و عدم استراتژی در حوزه فرهنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: این نشان می‌دهد که نمایندگان به‌هوش بودند اما یک لابی قدرتمند در مجلس وجود دارد که اسباب فشار در مجلس است که اینها در هیات رئیسه جمع شده‌اند و هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان وظیفه نمایندگی خود را فراموش کرده‌اند. اما بسیاری از نمایندگان فراکسیون اقلیت و اکثریت به وظایف خود عمل کرده‌اند. ولی محسن کوهکن عضو هیات رئیسه مجلس گفت نامه سوال از رئیس‌جمهور را قطعا امضا نخواهد کرد.
در همین حال همبستگی نوشته است: هم‌زمان با سفر احمدی‌نژاد به حج و به‌رغم اینکه رئیس‌جمهوری در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرده بود که تا پایان کار دولت نهم تغییر دیگری در دولت حاصل نخواهد شد، داریوش قنبری نماینده ایلام گفت که به زودی دو تغییر دیگر در کابینه اعمال خواهد شد. او گفت: موضوع معرفی محمد علی‌آبادی به جای محمد رحمتی وزیر راه و ترابری جدی شده و علی‌آبادی به زودی به مجلس معرفی می‌شود. دولت قرار است در اقدامی دیگر محمد رحمتی وزیر راه و ترابری را بازنشسته کند... دانشجو استاندار تهران قرار است به زودی به جای محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شود. پیش از این نیز حرف‌هایی درباره نارضایتی رئیس‌جمهور از عملکرد زاهدی در وزارت علوم گفته شده بود که در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

   پایان خبر

 

یک مقام قضایی:زنان امروزتخم‌مرغ بلدنیستندبپزندحق طلاق می خواهند!

یک مقام قضایی:زنان امروز تخم‌مرغ بلد نیستند بپزند، حق طلاق هم می‌خواهند!


نوروز:سرپرست شورای حل اختلاف خانواده در تهران که در برنامه بحث روز رادیو تهران شرکت بود، گفت: با توجه اینکه زنان هشتاد درصد متقاضیان طلاق را تشکیل می‌دهند، اگر حق طلاق رابه آنها بدهیم، همه مردها مجرد خواهند ماند!

«فریدون امیرآبادی» علت اصلی همه اختلافات خانوادگی را «توقعات نابجای زن» دانست و ده سال اول زندگی را دوران شناخت طرفین از یکدیگر خواند.

وی تاکید کرد: زنان امروز حتی توانایی پختن یک تخم مرغ را هم ندارند و اگر حق طلاق را به آنها بدهیم هیچ مردی روز خوش نخواهد دید.

سرپرست شورای حل اختلاف خانواده در تهران صدور حکم طلاق به خاطر اعتیاد مرد را «یک اصل منسوخ شده» دانست و گفت: در کشور چهار میلیون معتاد داریم در صورتی که بسیاری از اعتیادها به زندگی لطمه نمی‌زند بلکه اعتیاد باید مخل زندگی باشد، بهتر است زنان با این مسئله کنار بیایند تا مردها هم بتوانند با خیال راحت اعتیاد خود را ترک کنند.

   پایان خبر

 

مگذار که عشق به عادت دوست داشتن تبدبل شود.

 

مگذار که عشق به عادت دوست داشتن تبدبل شود

مگذار که عشق به عادت دوست داشتن تبدبل شود.مگذار که حتی آب دادن گل های باغچه به عادت آب دادن گل های باغچه تبدیل شود. عشق عادت به دوست داشتن و سخت دوست داشتن دیگری نیست، پیوسته نو کردن خواستنی است که خود پیوسته خواهان نو شدن است و دگرگون شدن. تازگی ذات عشق است و طراوت بافت عشق,چگونه می شود تازگی و طراوت را از عشق گرفت و عشق همچنان عشق بماند؟

 

صدای پای عید می آید.

*صدای پای عید می آید*

عید قربان, جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین بر همه دوستداران آن حضرت مبارک باد.

 

منا (سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق) فرا مى رسد، عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است. در این روز حج گزار، اسماعیل وجودش را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا کرده قربانى مى کند تا سبکبال شود.

 

صدای پای عید می آید. عید قربان عید پاک ترین عیدها است عید سر سپردگی و بندگی است. عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است. عید قربان عید نزدیک شدن دلهایی است که به قرب الهی رسیده اند. عید قربان عید بر آمدن روزی نو و انسانی نو عید قربان که پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و است.

 

و اکنون در منایی، ابراهیمی، و اسماعیلت را به قربانگاه آورده ای اسماعیل تو کیست؟ چیست؟ مقامت؟ آبرویت؟ موقعیتت، شغلت؟ پولت؟ خانه ات؟ املاکت؟ ... ؟

این را تو خود می دانی، تو خود آن را، او را – هر چه هست و هر که هست – باید به منا آوری و برای قربانی، انتخاب کنی، من فقط می توانم " نشانیها " یش را به تو بدهم:

آنچه تو را، در راه ایمان ضعیف می کند، آنچه تو را در "رفتن"، به "ماندن" می خواند، آنچه تو را، در راه "مسئولیت" به تردید می افکند، آنچه تو را به خود بسته است و نگه داشته است، آنچه دلبستگی اش نمی گذارد تا " پیام" را بشنوی، تا حقیقت را اعتراف کنی، آنچه ترا به "فرار" می خواند آنچه ترا به توجیه و تاویل های مصلحت جویانه می کشاند، و عشق به او، کور و کرت می کند ابراهیمی و "ضعف اسماعیلی" ات، ترا بازیچه ابلیس می سازد. در قله بلند شرفی و سراپا فخر و فضیلت، در زندگی ات تنها یک چیز هست که برای بدست آوردنش، از بلندی فرود می آیی، برای از دست ندادنش، همه دستاوردهای ابراهیم وارت را از دست می دهی، او اسماعیل توست، اسماعیل تو ممکن است یک شخص باشد، یا یک شیء، یا یک حالت، یک وضع، و حتی، یک " نقطه ضعف"!

 

 

 

شب یَلدا یا شب چِله آخرین شب آذرماه، نخستین شب زمستان


شب یلدای ایرانی


شب یَلدا یا شب چِله آخرین شب آذرماه، نخستین شب زمستان و درازترین شب سال است. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام آن را مبارک می دارند و این شب را جشن می‎گیرند.

ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‎شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می‌کردند.

جشن یلدا و عادات مرسوم در آن

در آیین کهن , بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی‌ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند. دربان‌ها و نگهبانان کاخ شاهی و همه‌ی برده‌ها و خدمت‌کاران در سطح شهر آزاد شده و به‌سان دیگران زندگی می‌کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و آحاد مردم همگی یکسان بودند( صحت این امر موکد نیست , شاید تنها افسانه باشد ) . جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‎نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود. متل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان خوانی است در قدیم اجرا می شده است به این صورت که خانواده ها در این شب گرد می آمدند و پیرتر ها برای همه قصه تعریف می کردند . آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند , این میوه ها که اکثرا" کثیر الدانه هستند , نوعی جادوی سرایتی محسوب می شوند که انسان ها با توسل به برکت خیزی و پر دانه بودن آنها , خودشان را نیز مانند آنها برکت خیز می کنند و نیروی باروی را در خویش افزایش می دهند . در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.


 

بطری مهم نیست !


افق را رها کن ، به آسمان بنگر !


پاسخ به سوالاتی که در متن درخششی در افق! طرح شد

یک روز صبح، که همراه با یک دوست در صحرای موجاوه قدم می زدم، چیزی را دیدیم که در افق می درخشید. هر چند قصد داشتیم به یک دره برویم، اما مسیرمان را عوض کردیم تا ببینیم آن درخشش از چیست. تقریبا یک ساعت در زیر آفتابی که مدام گرم تر می شد، راه رفتیم و تنها هنگامی که به آن رسیدیم، فهمیدیم چیست. یک بطری خالی بود. شاید از چند سال پیش در آن جا افتاده بود. غبار صحرایی در درونش متبلور شده بود. از آنجا که صحرا بسیار گرم تر از یک ساعت قبل شده بود، تصمیم گرفتیم دیگر به سمت دره نرویم. به هنگام بازگشت، فکر کردم:

چند بار به خاطر درخشش کاذب راهی دیگر، از پیمودن راه خود باز مانده ایم!؟

 اما باز هم فکر کردم: اگر به سمت آن بطری نمی رفتیم، چه طور می فهمیدیم فقط درخششی کاذب است!!؟

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1295

همه ی ما در زندگی دنبال این بطری ها می رویم ، این بطری ها فقط با انعکاس نور خورشید ما را سرگرم می کنند ، اگر دیدمان را گسترش داده و در عوض نگاه به افق به آسمان ها بنگریم ، نه انعکاس بلکه خود خورشید را میبینیم ، آنگاه این خورشید تابان چنان چشمان ما را خیره خواهد کرد که دیگر از بطری ها فارغ می شویم  ، چشمان خود را از دست داده و به جای حرکت به سمت بطری یا دره به سمت آسمان صعود می کنیم !

 

خاتمی وارد تبریز شد

خاتمی وارد تبریز شد


آقای خاتمی که برای سفری یک روزه عازم تبریز شده است،

در بدو ورود به این شهر در فرودگاه تبریز مورد استقبال جعی

از مردم، وزاری دولت سابق و نمایندگان فعلی و سابق مجلس

 شورای اسلامی قرار گرفت.

در مراسم استقبال از خاتمی، آقایان دکتر کریم عابدی (رییس جبهه

 مشارکت منطقه آذربایجان‌شرقی و رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان

 استان) به همراه کلانتری، عبدالعلی‌زاده و شافعی از وزاری سابق

و اسماعیل جبارزاده نماینده مجلس شورای حضور داشتند. خاتمی

 با حضور در مزار شهدای این شهر و قرائت فاتحه به مقام شامخ

 شهدای این شهر ادای احترام کرد. دیدار با اصلاح‌طلبان و روحانیون

 تبریز از برنامه‌های شب اول حضور خاتمی در این شهر اعلام شده است.



















 

 

 http://norooznews.ir/photo_album/photo_album/4816.php

برگزاری جلسه شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر


برگزاری جلسه شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر


در پی برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان روز یکشنبه ۲۵ آذرماه  در دانشکده های دانشگاه و مشخص شدن اعضای انجمن اسلامی دانشکده ها؛ شورای عمومی انجمن اسلامی که متشکل از تمامی اعضای انجمن های اسلامی دانشکده ها می باشد روز سه شنبه ۲۷ آذر ماه جهت تعیین اعضای شورای مرکزی تشکیل جلسه داد. در ابتدای این جلسه برخی از اعضای شورای عمومی به بیان دیدگاه های خود پیرامون شرایط دانشگاه و فضای سیاسی کشور پرداختند.

 تاکید بر عملی نمودن شعاربازگشت به دانشگاه ؛پرداختن بیش از پیش به موضوع استقلال دانشگاه وآزادی های آکادمیک؛ تاکید ویژه بر تلاش برای حفظ انجمن اسلامی این آخرین سنگر آزادی؛ تقویت ارتباط انجمن اسلامی با بدنه دانشجویی؛توجه بیشر بر مطالبات عینی دانشجویان و پرهیز از تکیه صرف بر مسائل سیاسی؛ توجه ویژه بر امر آموزش و افزایش آگاهی و توان تحلیل درست مسائل نزد فعالین دانشجویی و... از جمله محورهای مورد بحث سخنرانان بود. 

با اعلام آمادگی ۱۰ نفر از اعضای شورای عمومی جهت حضور در شورای مرکزی و صحبت های هر کاندیدا شورای عمومی وارد انتخابات شد و درنهایت ۹ نفر را به عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب نمود. بدین ترتیب رضا تصدیقی؛ هستی خضروی؛مهدی کرانی؛ دیانا خدارحمی؛ مهدی عباس زاده؛ میلاد اسدی؛ علیرضا غلامحسینی؛مجید خمسه؛محمد رخشان به عنوان اعضای جدید شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر برگزیده شدند.

در پایان اعضای شورای عمومی با تقبیح حرکت یکی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشکده برق در اتهام زنی و دروغ پراکنی علیه اعضای شورای مرکزی سابق نسبت به سواستفاده برخی جریانات داخل و خارج دانشگاه از این اقدام هشدار دادند. همچنین شورا بر پیگیری این موضوع جهت روشن شدن آن تاکید کردند. همچنین اعضا بر تشکیل منظم جلسات شورای عمومی در دوره جدید تاکید کردند.   

روز عرفه

 

روز عرفه، روز شناخت است. عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان می گسترد و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی آنان می گشاید.

دل در جوشش ناب عرفه، وضو می گیرد و در صحرای تفتیده عرفات، جاری می شود. آن جا که ایوان هزار نقش خداشناسی است. لب ها ترنم با طراوت دعا به خود گرفته و چشم ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده اند. دل، بیقرار روح عرفات، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شده است. پنجره باران خورده چشم ها از ضریح اجابت، تصویر می دهد و این صحرای عرفات است که با کلمات روحبخش دعای امام حسین (ع) و اشک عاشقان او بر دامن خود اجابت را نقش می کند. اشک و زمزمه ما را نیز بپذیر، ای خدای عرفه.

در این روز حجاج بیت ا... الحرام با وقوف در صحرای عرفات با خدای خویش به مناجات می پردازند و دعای عرفه امام حسین(ع) را قرائت می کنند.

مسلمانان نیز در گوشه گوشه این کره خاکی در این روز همه با هم نجوا کردند:

"خدای من، من به گناهانم اعتراف می کنم، آنها را ببخش، منم که بد کردم، منم که خطا کردم، منم که تصمیم به گناه گرفتم، منم که نادانی کردم."

مسلمانان با شرکت در آیین پرفیض و ملکوتی دعای عرفه، با ریختن اشک عشق، از معبود خود طلب عفو کرده و برای گناهان گذشته خود از ذات اقدس الهی طلب مغفرت کردند.

التماس دعا

 

درخششی در افق!

درخشش!!

 

 

یک روز صبح، که همراه با یک دوست در صحرای موجاوه قدم می زدم، چیزی را دیدیم که در افق می درخشید. هر چند قصد داشتیم به یک دره برویم، اما مسیرمان را عوض کردیم تا ببینیم آن درخشش از چیست. تقریبا یک ساعت در زیر آفتابی که مدام گرم تر می شد، راه رفتیم و تنها هنگامی که به آن رسیدیم، فهمیدیم چیست. یک بطری خالی بود. شاید از چند سال پیش در آن جا افتاده بود. غبار صحرایی در درونش متبلور شده بود. از آنجا که صحرا بسیار گرم تر از یک ساعت قبل شده بود، تصمیم گرفتیم دیگر به سمت دره نرویم. به هنگام بازگشت، فکر کردم:

چند بار به خاطر درخشش کاذب راهی دیگر، از پیمودن راه خود باز مانده ایم!؟

 اما باز هم فکر کردم: اگر به سمت آن بطری نمی رفتیم، چه طور می فهمیدیم فقط درخششی کاذب است!!؟

دادگاه دانشجویان امیرکبیر را تبرئه کرد، نشریات جعلی بود

 دادگاه دانشجویان امیرکبیر را تبرئه کرد، نشریات جعلی بودند 


۳nfr.jpg

خبرنامه امیرکبیر: طبق حکم صادره توسط دادگاه عمومی برای ۳ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی از اتهام انتشار نشریات موهن به طور کامل تبرئه شدند و دادگاه جعلی بودن نشریات را پذیرفت.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، طبق حکمی که امروز به محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع این دانشجویان، ابلاغ شد دادگاه با جعلی دانستن نشریات موهن، دانشجویان در بند را از اتهام انتشار این نشریات تبرئه کرد. دادگاه عمومی تنها به خاطر نشر اکاذیب حکم ۴ ماه حبس تعزیری برای این سه دانشجو صادر کرده است.

 

پیش از این دادگاه انقلاب برای این سه دانشجو احکام حبس طویل المدت صادر کرده بود. دانشجویان پیش از این بارها انتساب اتهام توهین به مقدسات را به خود تکذیب کرده و اعلام کرده بودند نشریات جعلی است. مراجع تقلید نیز طی فتواهایی تکذیب دانشجویان را مسموع دانسته و اصرار انتساب اتهام به ایشان را گناه قلمداد کرده بودند.

 

دادگاه عمومی با صدور ۸ میلیون تومان وثیقه برای هر یک از این دانشجویان مقدمه آزادی آن ها را فراهم نموده است. خانواده این سه دانشجو در حال تهیه وثیقه برای آزاد کردن فرزندان خود پس از گذشت ۹ ماه حبس هستند.

دکتر دادخواه وکیل مدافع این دانشجویان گفت: این سه دانشجو از اتهامات توهین به مقدسات دینی و مذهبی، توهین به حرم اهل بیت مطهر ، توهین به مردم شهرستان قم و شهر قم، توهین به مراجع عظام، توهین به عموم جوانان متشرع و زنان محجبه و توهین به مسوولان برائت حاصل کردند.

وی یادآور شد: بر اساس رأی صادره آنان در رابطه با اتهام نشر اکاذیب علیه نیروهای بسیجی و امنیتی در دانشگاه تهران به ۴ ماه حبس تعزیری با احتساب و کسر ایام بازداشت‌های قبلی محکوم شدند که با توجه به این‌که بیش از ۸ ماه است در زندان به سر می‌برند، اکنون آزاد تلقی می‌شوند.

اخبار تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام می شود.

«آن سوی اتهام»

سه نفر از دانشجویان در بازداشت می مانند بقیه روزهای آینده آزاد

نمایندگان مجلس: سه نفر از دانشجویان در بازداشت می مانند، بقیه طی روزهای آینده آزاد می شوند 


خبرنامه امیرکبیر: خانواده های دانشجویان در بند سه شنبه، ۲۷ آذر ۸۶، در مجلس با محمود محمدی، معاون کمیسیون امنیت ملی، ملاقات کردند.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر محمدی، با اعتراض خانواده ها نسبت به اخبار غیررسمی منتشره مبنی بر بدرفتاری و شکنجه دانشجویان در بند ۲۰۹ زندان اوین روبرو شد. خانواده دانشجویان همچنین نسبت به نگهداری فرزندانشان در سلول های انفرادی، عدم برخورداری از حق داشتن وکیل، عدم آگاهی از اخبار خارج از زندان، عدم اجازه تماس تلفنی با منزل و عدم صدور مجوز ملاقات با خانواده اعتراض کردند.

 

محمدی با پذیرفتن این نکته که «اکثریت قریب به اتفاق بازداشت شدگان دانشجو بوده و جرم خاصی را مرتکب نشده اند» گفت: «از این افراد خطاهای جزئی سر زده که با آن ها برخورد جزئی و متناسبی خواهد شد. که عرض چند روز آینده با وثیقه های جزئی، قرار کفالت و یا تعهد از زندان آزاد خواهند شد».

 

رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین تاکید کرد: «دو یا سه نفر از بازداشت شدگانی که دانشجو نبوده و مرتکب اخلال و آشوبگری گشته اند برای توضیحات بیشتر باید در بازداشت باقی بمانند».

 

فعالین چپ بر این نظرند که وزارت اطلاعات قصد دارد با جدا کردن تعدادی از دانشجویان اخراجی و نسبت دادن تهمت هایی از قبیل «اخلال و آشوبگری»، «ارتباط با گروه های برانداز خارج از کشور» و… جو سنگینی را برای برخورد با ایشان بوجود آورد.

 

این در حالی است که محمدنبی رودکی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز ضمن اعلام جلسه این کمیسیون با برخی از مسوولان وزارت اطلاعات، خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به پرونده دانشجویان بازداشتی شد.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر رودکی در همین ارتباط گفت: «از ۱۳ آذرماه گذشته تاکنون ۳۰ دانشجو دستگیر شده اند. در این مدت ما به جز جلسه یکشنبه هفته گذشته با مسوولان وزارت اطلاعات، جلسه دیگری نیز درباره دانشجویان خواهیم داشت».

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: «درخواست ما این است که هرچه سریع تر به پرونده دانشجویان رسیدگی شود». رودکی با بیان اینکه تاکنون خانواده ۵ تن از دانشجویان برای پیگیری درخواست ملاقات با فرزندانشان به کمیسیون امنیت ملی مراجعه کرده اند، گفت: «توصیه ام به دستگاه امنیتی این است که به همه خانواده ها، امکان ملاقات با فرزندانشان داده شود.»

 

این نماینده مجلس نیز با تکرار ادعای وزارت اطلاعات در خصوص جداسازی دانشجویان از یکدیگر گفت: «دستگیرشدگان چند دسته هستند. بخشی با حمایت اپوزیسیون های خارج از کشور فعالیت می کردند. اما برخی نیز اغفال شده اند. مثلاً بنده در جریان دستگیری یک جوان ۱۷ ساله دبیرستانی به نام حسن مهرزاد هستم. مادر ایشان به ملاقات ما آمد که خانمی محجبه و فرزند شهید بود».

 

در همین رابطه کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده هفته‌های اخیر ابراز داشته است. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

طی هفته‌های اخیر بیش از سی دانشجو در تهران و شهرستان‌ها از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. دانشجویان بازداشت شده در تهران در زندان اوین و در شهرستان‌ها در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. اتهام بازداشت‌شدگان اتهام علیه امنیت ملی اعلام شده است.

 

بازداشت‌ها که از روز یازدهم آذرماه جاری آغاز شد تاکنون تداوم داشته است. وزارت اطلاعات ایران طی اطلاعیه‌ای از دستگیری عده‌‌ای که آنان را اخلال‌گر خوانده خبر داده است. در این اطلاعیه که پس از گذشت شش روز پس از شروع بازداشت‌ها منتشر شد ادعا شده عده‌ای از عوامل اخلالگر که با استفاده از کارت جعلی دانشجویی و به قصد برگزاری تجمع غیرقانونی وارد دانشگاه شده بودند دستگیر شدند.

 

تجمعی که از آن نام برده شده بنابر اعلام دانشجویان برابری‌خواه دانشگاه‌های تهران به مناسبت روز دانشجو در سیزدهم آذر در دانشگاه تهران برگذار شد. تعداد زیادی از دانشجویان حین تجمع و پس از آن دستگیر شدند. نکته حائز اهمیت آنکه برخلاف ادعای دستگاه امنیتی ایران اکثریت قریب به اتفاق دستگیرشدگان دانشجو بوده و تعداد زیادی از آنان خارج از روند برگزاری تجمع و در خارج از دانشگاه بازداشت شده‌اند.

 

در حالی که فضای ابراز عقاید و دامنه آزادی بیان در دانشگاه‌ها روز بروز محدودتر می‌شود، دور جدیدی از فشار و برخورد با فعالین دانشجویی آغاز گشته است. دانشجویان بازداشت شده در رابطه با گرایشات ایدئولوژیک خود بازداشت شده‌اند و از این رو زندانی عقیدتی محسوب می‌شوند. طبق ماده ۱۹ منشور جهانی حقوق بشر هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد؛ این حق دربرگیرندهٔ آزادی ِ داشتن عقیده بدون مداخله، و آزادی درجست و جو، دریافت و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق هر نوع رسانه‌ای بدون در نظر گرفتن مرزها می‌شود. بنابر این اعمال محدودیت برای دانشجویان به دلیل آرا و نظرات آن‌ها کاملاً برخلاف یک رویکرد دموکراتیک و موجب تخریب هر چه بیشتر فضای آزادی گفتار است.

 

بنابر گزارش‌های رسیده از زندان اوین چهار تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های سعید حبیبی، از اعضای کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، مهدی گرایلو، دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بهروز کریمی‌زاده، دانشجوی اسبق دانشگاه تهران، و پیمان پیران از بند ۲۰۹ این زندان به بند ۳۲۵ منتقل شده‌اند. بند ۳۲۵ تحت نظر حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران قرار داشته و بطور مستقل از سازمان زندان‌ها و حتی وزارت اطلاعات عمل می‌کند. با توجه به اشاره چندین باره به عنوان غیردانشجویان دستگاه امنیتی سعی در جداسازی بازداشت‌شدگان به دو دسته دانشجو و غیر آن را داشته و ازین رو وضعیت پیمان پیران، سعید حبیبی و بهروز کریمی‌زاده نگران‌کننده ارزیابی می‌شود. بنابر اخبار موثق این چهار تن در این بند تحت شکنجه‌های جسمی و آزار روحی قرار دارند. اصل ۳۸ قانون اساسی ایران مقرر داشته هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به صراحت شکنجه را منع نموده. از طرف دیگر کلیه بازداشت‌شدگان در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. سلول انفرادی خود از مصادیق بارز شکنجه و نقض صریح حقوق شهروندی متهم است.

 

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر فزاینده خود را نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعلام داشته و نسبت به سکوت گروه‌ها، نهادهای سیاسی، حامیان و داعیان حقوق بشر در مورد آنان هشدار می‌دهد. این کمیته در این زمینه سازمان‌‌ها و نهاد‌های داخلی و خارجی را به اقدام قاطع و مؤثر فرا می‌خواند.

 

رای مجلس به فوریت تغییر قانون ارث به نفع زنان

رای مجلس به فوریت تغییر قانون ارث به نفع زنان


مجلس روز سه‌شنبه به یک فوریت طرحی رأی داد که در صورت تصویب نهایی آن زنان نیز مانند مردان از کل دارایی همسرانشان ارث می‌برند.

در ادامه یک فوریت این طرح که به امضای 97 نفر رسیده است، به رأی گذاشته شد و با 118 رأی موافق 33 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 215 رأی یک فوریت آن به تصویب رسید، در صورت تصویب نهایی این طرح ماده 946-947-948 قانون مدنی اصلاح می‌شود.

بر اساس این اصلاحیه، زوجین از تمام اموال یکدیگر ارث می‌برند لیکن زوجه مستحق دریافت قیمت عرصه عیانی و اراضی است. همچنین در صورت تصویب نهایی این طرح ماده 947 قانون مدنی لغو خواهد شد.

همچنین با اصلاح ماده 948 قانون مدنی هر گاه درمورد ماده 946 ورثه از ادای قیمت عرصه عیانی و اراضی امتناع کند زن می‌تواند حق خود را از عین استیفاء نماید.

در بررسی این طرح، «کریم شافعی» در لزوم دو فوریت این طرح گفت: در حال حاضر زنان ایرانی فقط از اعیان اموال شوهرانشان ارث می‌برند و وقتی شوهرشان فوت می‌کند دستشان از اموال شوهر دور است.

وی افزود: به موجب مواد 946 تا 948 قانون مدنی زنان حق ندارند از عرصه دارایی همسران خود ارث ببرند ولی مردان از کل دارایی همسرانشان ارث می‌برند و این موجب ظلم به زنان شده است.

وی گفت: برخی معتقدند که اگر زن از شورهر فرزند داشته باشد، می‌تواند از قیمت زمین نیز ارث ببرد اما قانون مدنی می‌گوید زن فقط می‌تواند از اموال منقول همسرش ارث ببرد و از عرصه ارثی به او تعلق نمی‌گیرد.

 

پدر علی عزیزی پس از ملاقات با فرزندش:انفرادی بوده ولی شکنجه نشده

پدر علی عزیزی پس از ملاقات با فرزندش: انفرادی بوده، ولی شکنجه نشده است 


خانواده علی عزیزی، دانشجوی امیر کبیر و عضو زندانی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، پس از دو ماه بی خبری، ‏با او در زندان اوین ملاقات کردند. خسرو عزیزی، پدر علی که صبح دوشنبه به همراه مادر و خواهر وی با او ملاقات ‏کرده، از این دیدار با روز سخن گفته است. آقای عزیزی از رنگ پریدگی و پژمردگی فرزندش گفته، اما با این تاکید ‏که: “علی گفت به هیچ وجه توهین و کتک در کار نبوده.”‏

 

تلفن را پدر علی جواب می دهد؛ برعکس وقت های دیگر که مادر، با اولین زنگ گوشی را بر می دارد. او نیست: ‏‏”نخیر، رفته قم. با دخترم.”‏

 

و از صدای پدر که روزهای بی خبری را به سختی گذرانده و شب ها، با قرص آرامبخش، خوابیده، شادی می بارد: ‏‏”می دانید من خیلی ناراحت بودم. هر شب با دارو می خوابیدم. مادرش روحیه بهتری داشت.”‏

 

و از ملاقات می گوید: “یکشنبه شب خود علی زنگ زد و گفت فردا ـ دوشنبه ـ ملاقات دارم. ما هم صبح اول وقت به ‏اوین رفتیم. پذیرش شدیم و بعد علی را آوردند. ملاقات کابینی بود. رنگ پریده بود. بالاخره در انفرادی بوده و آفتاب ‏ندیده. یک کمی هم پژمرده بود؛ بالاخره تنها بوده، ولی گفت حالم خوب است. از او پرسیدیم مشکلی دارد، اذیت شده. ‏بالاخره ضرب و شتم. گفت: نه؛ به هیچ عنوان کتک و توهین در کار نبود. بعد گفت:بازجویی هایم تمام شده؛ احتمالا ‏هفته دیگر آزاد می شوم. بعد گفت: نگران نباشید. هیچ چیزی در پرونده ام ندارم. هیچ اتهامی را باز گو نکرده اند.”‏

 

پیش از این خانم عزیزی به ما گفته بود: “علی حرف های بدی نمی زد. انتقاد می کرد. از وضعیت دانشگاه. از رئیس ‏دانشگاه. از وضعیت کشور. خب مردم زندگی خیلی سختی دارند. اینها هم جوان هستند، ناراحت می شوند. انتقاد بچه ها ‏همین چیزهاست. چیز دیگری نمی گویند.”‏

 

مادر، برای همین مطمئن بود که “هیچ چیزی در پرونده اش نیست. فقط انتقاد کرده.” و می پرسید: “چرا کسی این بچه ‏ها را درک نمی کند؟”‏

 

خانواده عزیزی دیروز به علی فقط کمی “وجه مالی” داده اند: “قبلا لباس داده بودیم. می گفت: اینجا سرد است.” و حالا ‏پدر خوشحال است: “علی حتی با قاضی حداد هم صحبت کرده. از او در مورد پرونده اش پرسیده ولی او هم چیزی ‏نگفته.”‏

 

اما خوشحالی اش چیزی کم دارد: “بقیه، مخصوصا آن سه نفر.[احسان منصوری، احمد قصابان، مجید توکلی]خدا کند ‏تکلیف آنها هم روشن شود. همه اینها مثل بچه های ما هستند. با علی فرقی ندارند.”‏

 

و صحبت وثیقه که می شود، صدایش رنگ تردید می گیرد: “حتما برایش وثیقه تعیین می کنند. انشالله مقدارش جوری ‏باشد که بتوانیم آن را تامین کنیم. چه می دانم والا!”‏

 

مادر علی دیشب به تهران باز گشت. او حالا در راه دادگاه است: “باید با آقای موسوی، قاضی پرونده صحبت کنیم. ‏دیگر باید دستور آزادی علی را بدهند.”‏

 

علی عزیزی را در منزل دستگیر کردند. همه مدارک او را هم بردند، از جمله “لوح های تقدیر” او را که مادر بابت آنها ‏ناراحت است: “نمی دانستم خب. دفعه اول بود. می توانستم بگویم لوح های بچه ام را چرا می برید.”‏

 

به هر حال مامورین اسلحه در دست داشتند و حکم نداشتند؛ ووقتی اسلحه هست و حکم نیست، پرسیدن، آسان نیست.‏

 

‏ مریم کاشانی

روزآنلاین

 

دومین روز پیاپی تجمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا

دومین روز پیاپی تجمع دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در حمایت از دانشجویان در بند 


خبرنامه امیرکبیر: جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در دومین روز پیاپی در تجمعی خواستار آزادی فرشاد دوستی پور دانشجوی در بند این دانشگاه شدند.

 

در این تجمع که در مقابل درب های پلمپ شده انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه در دانشکده علوم پایه برگزار شد، دانشجویان با سر دادن شعارهای «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و «فرشاد دوستی پور آزاد باید گردد» و هم خوانی سرودهای «ای ایران» و «یار دبستانی» خواستار آزادی این دانشجوی دربند و تمامی دانشجویان دربند دیگر شدند.

 

در این مراسم نمایندگان کانون قومیتی ترک های دانشگاه بوعلی سینا ضمن محکوم کردن دستگیری فرشاد دوستی پور و کلیه فعالان سیاسی زندانی با تاکید بر اینکه فرشاد دوستی پور یک فعال حقوق بشر بود با اشاره به بخشی از سخنان فرشاد دوستی پور در دانشگاه تهران در مورد احزابی چون جبهه مشارکت گفت: تلخ ترین خاطره مشترک اقوام ایرانی شعار «ایرا برای همه ایرانیان » این حزب است ، شعاری شکست خورده که در طول ۸ سال دوره دولت اصلاحات هیچ گاه بدان عمل نشد و می بینیم که از بیش از ۲ هزار طرح ملی!!! حتی یک طرح در مناطق قومیتی چون آذربایجان یا کردستان نبوده است.

 

در ادامه مراسم امین نظری، دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان همدان، با بازگویی سخنان فرشاد دوستی پور دروغ پردازی هفته نامه یالثارات (ارگان انصار حزب ا…) را محکوم کرد و خواستار محکومیت گسترده این دروغ پردازی توسط دانشجویان شد.

 

در ادامه سیاوش حاتم، دیگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان همدان و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، خطاب به مسئولان گفت: امروز ترم تحصیلی پایان می یابد اما اطمینان داشته باشید، اگر در ابتدای ترم تحصیلی آینده فرشاد دوستی پور در کنار ما نباشد، دانشگاه بوعلی سینا روی آرامش به خود نخواهد دید.

 

دانشجویان پس از پایان مراسم با امضا طوماری خواستار آزادی هم دانشگاهی دربند خود شدند. قابل ذکر است در پی تجمع روز گذشته دانشگاه بوعلی سینا، گروهی از شرکت کنندگان در تجمع از جمله امین نظری به ستاد خبری اطلاعات استان همدان فراخوانده شدند.

 

۲۷۰۹۲۰۰۷۰۰۶.jpg

 

فشارهای بسیج دانشگاه کرمان برای تعطیلی غیرقانونی انجمن اسلامی

فشارهای بسیج دانشگاه کرمان برای تعطیلی غیرقانونی انجمن اسلامی این دانشگاه 


خبرنامه امیرکبیر: پس از آن که تریبون آزاد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان به مناسبت روز دانشجو با استقبال بی نظیر دانشجویان مواجه شد، فشارهای نهادهای اقتدارگرا جهت ایجاد محدودیت برای این انجمن آغاز شد.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر تریبون آزاد انجمن اسلامی کرمان با اخذ مجوز از هیئت نظارت دانشگاه و در آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد. تصاویر ارسال شده از این مراسم، که پیش از این همراه با گزارش آن در خبرنامه امیرکبیر درج شد، حکایت از استقبال گسترده دانشجویان از این مراسم داشت.

 

پس از برگزاری این برنامه و در حالی که تعداد معدودی از بسیجیان دانشگاه کرمان موفق به بر هم زدن آن نشدند، فشار این نهاد به همراه دیگر نهادهای خارج از دانشگاه بر مدیریت این دانشگاه آغاز شد. در پی این فشارها هفته گذشته ۴ تن از اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه به علت برگزاری این مراسم، که دارای مجوز نیز بوده است، به کمیته انضباطی احضار شدند.

 

همچنین جمعی از بسیجیان شهر کرمان دیروز در این دانشگاه دست به تجمع زدند. این افراد مدعی بودند در تریبون آزاد انجمن اسلامی به «سیدالشهدا، ولایت فقیه و ارزش‌های جامعه اسلامی» توهین شده است. جالب آن که سخنران این مراسم ابوالقاسم علیزاده، نماینده ولی فقیه در سپاه استان کرمان، بود.

 

علیرزاده در سخنان خود اظهار داشت: اکنون اقلیتی پیدا شده‌اند که در حالی که نان و نمک ملت و نظام را می خورند در مقابل مردمی از آزادی حرف می‌زنند که برای اینکه کشورشان رنگ اسلام بگیرد خون دادند. البته گلایه ما از این افراد نیست بلکه از مدیران این محافل است و آن ها باید بدانند که پاسداری از محیط دانشگاه با بی مبالاتی ممکن نیست.

 

در ادامه این تجمع صاحب الزمانی، معاون دانشجویی دانشگاه کرمان، در جمع دانشجویان حضور یافت و به تشریح اقدامات دانشگاه پیرامون اتفاق اخیر پرداخت. وی از تعلیق فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان خبر داد و گفت: ما تاکید داریم که تمامی اقدامات ما و دانشجویان در چارچوب قانون باشد.

 

در حالی که مشخص نیست اعتراض بسیجیان به کدام بخش از سخنان سخنرانان در مراسم تریبون آزاد انجمن اسلامی دانشگاه کرمان است، همان طور که از نام این برنامه بر می آید، این مراسم «تریبون آزاد» بوده و طبعا انجمن اسلامی از قبل اطلاعی از صحبت های سخنرانان نداشته و اعتراض بسیجیان بیشتر به بهانه جویی جهت تعطیلی فعالیت های انجمن اسلامی است.

 

به این تشکل دانشجویی به طور غیررسمی اطلاع داده شده که فعالیت های انجمن تعلیق شده است، اما مسئولین دانشگاه کرمان تاکنون روال قانونی را جهت صدور حکم برای انجمن اسلامی این دانشگاه طی نکرده اند. طبق قانون تخلفات تشکل های دانشجویی ابتدا در هیئت نظارت رسیدگی می شود و سپس با ارجاع مسئله به هیئت منصفه دانشگاه به نمایندگان تشکل اجازه دفاع داده خواهد شد.

 

پس از دفاع نمایندگان تشکل دانشجویی در هیئت منصفه دانشگاه، دفاعیات تشکل بررسی و نسبت به صدور برائت یا تخلف آن تشکل اقدام می شود. رای صادره قابل تجدیدنظرخواهی خواهد بود. اما مسئولین دانشگاه باهنر کرمان بدون طی کردن این مراحل به صورت شفاهی تعلیق فعالیت های این انجمن را به اطلاع مسئولین آن رسانده اند.

 

  انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در همین خصوص بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

بیانیه شماره یک انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنرکرمان پیرامون موج جوسازی های پیاده نظام متحجر علیه این تشکل

 

سه سال پس از یک دست شدن حاکمیت و ظهور اقتدار گرایی این بار اصحاب خشونت و تحجر عزم خویش را برای یک دست کردن فضای دانشگاه و محدود کردن این تنها سنگر آزادی جزم کرده اند و در این راه از همه ابزارها استفاده کرده اند تا بلکه پروژه ای را که در دانشگاه امیر کبیر، علامه و … و به فرمان اربابان خویش به پیش برده اند، در این دانشگاه نیز به ثمر بنشانند.

 

چه حتی در این راه از ملعبه قرار دادن دین نیز ابائی ندارند. کیست که نداند این جماعت نه دغدغه دین دارند و نه عدالت، که اگر داشتند آن زمان که در وزارت آموزش و پرورش دولت نهم، شان مقدس خاتم الانبیا با خروس مقایسه شد فریاد وااسلاما سر می دادند و سیاه می پوشیدند. و به تعبیر قرآن چه کسی سیاه روزتر از آن است که دین خود را به دنیای دیگران بفروشد. این خود دلیل بر نهادینه شدن استفاده ابزاری به صورت انحصاری از دین برای آقایان است.

 

اینان را به سیدالشهدا واگذار می کنیم که فرمود «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید». گویا نمی دانند که هدف امام حسین از آن قیام علیه باطل نه خوش خدمتی بود و نه تشنگی قدرت، که اصلاح جامعه دینی و امر به معروف و نهی از منکر بود. به راستی اگر امروز حسین زنده بود با این جماعت چه می کرد؟ اینان که چنین مشتاقانه دعوت به مناظره می کنند، چطور کمر به ویران کردن این تنها بستر راستین نقد و مناظره بسته اند؟

 

و اما تریبون آزاد… که البته در پس سال ها کج اندیشی عده ای امروز یا باید نامش را تغییر داد و یا به بایگانی تاریخ سپرد. آیا تحمل چند دقیقه صحبت یک دانشجو آن قدر برای آقایان سخت و سنگین شده است که این چنین بی مهابا حقیقت را به مسلخ می برند و خوشحال از محکمه بیرون می آورند؟

 

قصد نداریم در این برهه آن چه را که بر ما گذشت بگوییم، که صد البته این روزها گوش ها تنها برای عده ای خاص شنوا بود هر چند ناحق. آقایان در این مدت هر چه خواستند نوشتند و گفتند و تهدید کردند، اما ما سکوت پیشه کردیم تا لااقل جامعه دانشگاهی اینان را به خوبی بشناسند.

 

از امروز دیگر سکوت نمی کنیم و تنها با ابزار قانون و حمایت بدنه دانشجویی آگاه و نه نهادهای خارج از دانشگاه، طی طریق خواهیم کرد. از امروز از دانشگاه به عنوان تنها سنگر آزادی به هر قیمتی دفاع خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت اقلیت متحجر و گوش به فرمان، مغول وار دانشگاه را عرصه تاخت و تاز خویش قرار دهند.

 

ضرب و شتم علی سماواتیان، از فعالین دانشجویی دانشگاه عباسپور

ضرب و شتم علی سماواتیان، از فعالین دانشجویی دانشگاه عباسپور، توسط حراست این دانشگاه 


در جریان برگزاری همایش دانش آموختگان دانشگاه صنعت آب وبرق در حالی که به دستور مسئول حراست دانشگاه درهای ورودی دانشگاه بسته شده و دانشجویان به دلیلی نامعلوم حق ورود به دانشگاه را نداشتند، پرسنل حراست یکی از فعالین دانشجویی و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه به نام علی سمواتیان که قصد ورود به دانشگاه داشت را پس از ممانعت از ورود و فحاشی، مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند.

 

شایان ذکر است که در گذشته نه چندان دور نیز یکی از پرسنل حراست این دانشجو را بی دین خوانده و نیز انجمن اسلامی این دانشگاه را انجمن وهابی ها نامیده بود. این در حالی است که با وجود اعتراضات شدید دانشجویی، هیچ گونه عذر خواهی از طرف حراست دانشگاه انجام نشد.

 

احضار ۳ دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد به کمیته انضباطی

احضار ۳ دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد به کمیته انضباطی 


۳ دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد به کمیته انضباطی احضار شده اند.

 

امیرحسین نوربخش دبیر انجمن دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه به دلیل انتشار بیانیه این انجمن به مناسبت ۱۶ آذر، عادل تاعنی  دبیر سیاسی این انجمن به دلیل برهم زدن نظم دانشگاه و توهین به رییس جمهور و محمد میزبان فعال دانشجویی چپ این دانشگاه به دلیل شرکت در تجمع ۱۶ اذر به کمیته انضباطی فراخوانده شده اند.

 

مصادیق مقابله دولت احمدی‌نژاد با جبهه‌مشارکت

در پاسخ به الهام اعلام شد:
مصادیق مقابله دولت احمدی‌نژاد با جبهه‌مشارکت


معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت، دلیل اصلی اقبال نه‌چندان گسترده مردمی به احزاب را تبلیغات ضدحزبی و محدودیت‌ها و مشکلاتی دانست که دولت نهم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به احزاب و اعضای آنها وارد می‌سازد.

«آذر منصوری» روز سه‌شنبه در واکنش به سخنان «غلامحسین الهام» سخنگوی دولت درباره اقبال نداشتن مردم به احزاب به علت عملکرد آنها، به خبرگزاری آفتاب گفت: «مقصر اصلی دراین رابطه به جای احزاب دولت‌هایی هستند که با تبلیغات منفی گسترده علیه احزاب و اعمال فشارهای گوناگون به این تشکل‌ها و اعضای آنها مردم را از عضویت در احزاب منصرف می‌کنند».

وی در این خصوص توضیح داد: «مردمی که قصد دارند تا به عضویت احزاب دربیایند با انواع و اقسام تبعات ناشی از این امر که بارزترین آنها بروز مشکلات گسترده در زمینه اشتغال و محروم شدن از بسیاری حقوق اجتماعی است، روبرو می‌شوند که مسئولیت این مسائل مستقیما با دولت است».

معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت با بیان اینکه «از بدو روی کار آمدن دولت نهم، نمونه‌های بروز مشکل برای اعضای احزاب منتقد دولت،‌ افزایش فوق‌العاده‌ای داشته‌است»، اظهار داشت: «اگر حکومت‌ها پذیرفته‌اند که احزاب نقش به سزایی در اداره کشور دارند، قاعدتا نباید شاهد تبلیغات منفی دولتی علیه آنها باشیم اما متاسفانه این مسئله در دو سال اخیر به کرات مشاهده شده‌است».

منصوری افزود: «تبلیغات منفی دولت علیه احزاب تا جایی بوده که بارها توسط مسئولان ارشد دولتی اعلام شده که مساجد باید جایگزین احزاب شوند».

وی برخی از محدودیت‌های دولتی علیه احزاب منتقد و اصلاح‌طلب را «صادرنکردن مجوز روزنامه، ایجاد ممانعت از برگزاری مراسم عمومی مانند کنگره‌ احزاب، بروز مشکل برای اشتغال و احضارها و بازخواست‌های مکرر از اعضای احزاب و قطع نمودن یارانه احزاب»، دانست و اضافه کرد: «نمونه بارز این مسائل ممانعت دولت نهم از صدور مجوز برای روزنامه ارگان جبهه مشارکت و بازداشت آقای قابل عضو شورای مرکزی ما بوده‌است».

معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت درعین‌حال تصریح کرد: «البته احزاب غیرهمسو و منتقد دولت دغدغه و نگرانی درباره برنامه‌های خود ندارند و حمایت نیز می‌شوند اما این احزاب اصلاح‌طلب و منتقد هستند که باید با انواع و اقسام محدودیت‌ها در فعالیت‌های طبیعی و قانونی خود مواجه باشند».

منصوری با بیان اینکه «هیچکدام از دستگاه‌های دولتی حداقلی از همکاری با جبهه مشارکت برای برپایی کنگره سال جاری آن را انجام ندادند»،‌ تاکید کرد: «دولت نهم و مسئولان آن بدانند که دلیل عدم اقبال مردم به احزاب مشکلاتی و محدودیاتی است که خود دولت باعث آن است نه احزاب».

طاهرنژاد:ائتلاف حداکثری اصلاح‌طلبان را قطعا شاهد خواهیم بود

طاهرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا:
ـ سهم‌خواهی از تهدی‌های پیش روی اصلاح‌طلبان است
ـ ائتلاف حداکثری اصلاح‌طلبان را قطعا شاهد خواهیم بود


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی " مدارا، قناعت، شجاعت، ایثار، صبر و متانت را از عناصر کلیدی که می‌تواند به اصلاح‌طلبان جهت برون‌رفت از تهدیدهای پیش روی آن‌ها کمک کند" برشمرد.

یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان "در سه جریان ستاد ائتلاف، حزب اعتماد ملی و ستادمردمی اصلاحات" خاطرنشان کرد: فعالیت‌های همه‌ این جریانات در یک راستاست؛ لذا عملا می‌توان گفت که ائتلاف شکل گرفته، کما این‌که با جریان جنبش مردمی اصلاحات، مذاکره از کانال‌های مختلف تعقیب می‌شود و لذا به نظر می‌رسد در نهایت می‌توان به یک جمع‌بندی مثبتی درخصوص ائتلاف در جریان اصلاحات رسید.

وی "سهم‌خواهی، فزون‌خواهی و عدم توجه به شرایط خاص کشور" را از جمله تهدیدهای پیش روی اصلاح‌طلبان عنوان کرد و گفت: موارد مذکور اگر وجود داشته باشد، قطعا به اصلاح‌طلبان ضربه می‌زند، اما عدم ائتلاف یا اجماع در یک جبهه و جریان سیاسی همیشه به معنای عدم تفاهم بر سر موضوعات خاص نیست و گاهی هم برخی از جریانات به صورت سازمان‌یافته و متحد در جهت عدم شکل‌گیری یک ائتلاف یکپارچه تلاش می‌کنند که طبیعتا با آن‌ها نمی‌شود به تفاهم رسید.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ضمن ابراز ناخشنودی از پراکندگی‌هایی که به گفته‌ وی " بر اثر زیاده‌خواهی، فزون‌طلبی و سهم‌خواهی بعضا بروز می‌کند" ادامه داد: البته این‌گونه مشکلات ممکن است بر اثر مذاکره و تعامل حل و فصل شود.

طاهرنژاد خاطرنشان کرد: آن بخشی از جریان اصلاح‌طلبی که احساس عدم حضور در عرصه‌های مختلف و به حساب نیامدن را می‌کند و جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده، می‌تواند با مذاکره با سایر اصلاح‌طلبان به نتیجه برسد.

وی با اشاره به تلاش برخی افراد و جریانات و شاخه‌های رسانه‌یی آن‌ها برای بزرگ کردن اختلاف نظرهایی که بعضا بین برخی احزاب گفت: غیرطبیعی و دور از انتظار نیست که جریان رقیب بخواهد از درزهایی که بعضا باز می‌شود کمال بهره‌برداری را بکند اما تصور ما این است که شکاف‌های موجود هم در حدی نیست که قابل ترمیم نباشد.

این فعال سیاسی با بیان این‌که " هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم مجموعه شرایط حاکم بر فضای کشور و عرصه‌ انتخابات، جریانات مختلف درون جناح اصلاح‌طلب را به یکدیگر نزدیک می‌کند" افزود: شاید گلایه‌ها و انتقادات از عملکرد گروه‌ها نسبت به یکدیگر در جبهه‌ اصلاحات که دارای اختلاف نظر هستند خود زمینه‌سازی یک تفاهم اصولی شود.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اعتقاد به این‌که " برای برون‌رفت از اختلاف و پراکندگی، عنصر مدارا، قناعت، شجاعت، ایثار، صبر و متانت از عناصر کلیدی است" در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا افزود: گاهی می‌توان بسیاری از اختلافات را به تفاهم تبدیل کرد. لذا اگر دوستان اصلاح‌طلب تا حدودی به عناصر پیش‌گفته توجه کنند، زمینه‌های اختلاف به حداقل می‌رسد. هرچند که ممکن است ائتلاف صد در صدی ایجاد نشود اما ائتلاف حداکثری را قطعا شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-16431

ابراز رضایت جبهه اصولگرایان از نتیجه رایزنی با لاریجانی و رضایی

 ابراز رضایت جبهه متحد اصولگرایان از نتیجه رایزنی با لاریجانی و رضایی


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

یک عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان گفت: بحث‌های خوبی میان این جبهه با لاریجانی و رضایی انجام شده است.

اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) افزود: در حال کامل کردن بحث‌های خوبی هستیم که میان ما وجود دارد، آن‌ها(رضایی و لاریجانی) هم بر همکاری با جبهه اصولگرایان تاکید دارند.

وی گفت: ما در نقطه مقابل یکدیگر نیستیم و این کاملا روشن است. با هم کار می‌کنیم تا مشخص شود وظیفه همه ما چیست.

این عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان همچنین درباره بررسی مصادیق این جبهه در استان تهران گفت: در حال بررسی هستیم تا ان‌شاالله به نتیجه برسیم. در کار سیاسی نمی‌شود زمان مطرح کرد، چون در این راستا برخی آمادگی حضور ندارند و باید با افرادی صحبت و تفاهم کرد و این طول می‌کشد و نمی‌توان در این‌باره زمان مشخص و معینی را تعیین کرد.

بادامچیان هم چنین درباره اعلام فهرست نهایی جبهه نیز گفت: الان نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم؛ چراکه ممکن است حتی وقتی بحث‌ها و گفت‌وگوها میان خودمان به اتمام رسید و به فهرست مشخصی رسیدیم تغییراتی ایجاد شود.

وی هم چنین درباره زمان همایش بعدی جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: هنوز در این‌باره تصمیمی نگرفته‌ایم.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-16797

بادامچیان:هیچ نشانه‌ای از عدم تفاهم بین اصولگرایان ندیده‌ایم

بادامچیان در گفت‌وگو با ایسنا:
ـ هیچ نشانه‌ای از عدم تفاهم بین اصولگرایان ندیده‌ایم
ـ متحجر می‌بیند که کسی افکارش را نمی‌خواهد ولی باز به آن‌ اصرار می‌کند


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: تفاهم میان اصولگرایان به خوبی به چشم می‌خورد و این‌که سطح تفاهم اکنون بیشتر از گذشته است، دلیل نفی قبل نیست؛ چراکه در گذشته هم این تفاهمات وجود داشته و در حال حاضر بیشتر شده است.

اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) افزود: تا به حال هیچ نشانه‌ای از عدم تفاهم در بین اصولگرایان ندیده‌ایم؛ بنابراین نیازی نیست تا به امری که در مجموعه‌مان وجود ندارد، اشاره کنیم.

وی تصریح کرد: عدالتخواهی جزو مبانی و وظایف مسلمین به ویژه در مذهب تشیع است؛ چراکه یکی از اصول پنجگانه دین ما عدل است که باید بر اساس تحقیق و پژوهش و با باور علمی و منطقی و عقلایی به این مساله اعتقاد پیدا کنیم.

وی هم‌چنین تاکید کرد: دولت فعلی نیز همان بحث عدالت در اسلام را مطرح می‌کند، اما همان‌طور که حضرت علی(ع) می‌فرماید که عدل در توصیف بسیار گسترده است و در عمل مشکلات فراوانی دارد اجرای کامل عدالت کاری دشوار است البته در این راستا تمام کسانی که به اصول معتقد هستند در تلاشند که این عدالت، شکل‌ اجرایی خود را پیدا کند.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: همه می‌دانیم زیاد‌ه‌خواهی‌ها، نفسانیات و افکار، دیدگا‌ه‌ها و برداشت‌های گوناگونی نسبت به عدالت، وجود دارد که موجب می‌شود تا عدالت علی‌گونه کمتر بتواند در جامعه پیاده شود، ولی در عین حال چنین موضوعی باید یک خواست عمومی شود؛ چراکه به هر اندازه که عدالت اجرا شود به نفع جامعه، مردم، نظام و کل عالم هستی است.

وی درباره تقویت آزاداندیشی و مبارزه با تحجر و تصلب از سوی اصولگرایان اظهار کرد: چنین بحث‌هایی هم در قانون اساسی، هم در مبانی اسلام از دیدگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری کاملا مشخص است و از آن‌جایی که اصولگرایان متعهد به خط امام و رهبری هستند پس قطعا چنین تعهدی را احساس می‌کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: این‌که یک مجموعه، خود را عقل محض بداند، امر صحیحی نیست؛ چراکه انسان‌ها دچار نواقص هستند و هیچ وقت نمی‌توان گفت که ما یک مجموعه‌ بی‌نقص داریم و من فکر می‌کنم که همه اصولگرایان به دور از تحجر و بعضی از افکار چپی و لیبرالی به این عدالت اعتقاد دارند و امیدواریم در عمل هم همه بتوانند تا هر اندازه که می‌توانند به وظایف خود در این راستا عمل کنند.

بادامچیان درباره تعریف اصولگرایان از آزاداندیشی و حد و مرزهایی که در این راستا برای این جریان مورد توجه است، گفت: آزادی محدودیت‌بردار نیست و کسانی که فکر می‌کنند که آزادی، محدودیت‌بردار است، در مقابله با بی‌ضابطگی گام برداشته‌اند؛ چراکه بدون ضابطه و قانون بودن اصولا آزادی نیست، بی‌بند و باری است. بدیهی است کسانی هم هستند که می‌خواهند بر اساس سلایق خود در فعالیت‌ها، افکار و گفتار دیگران محدودیت ایجاد کنند ولی این امر به آزادی مربوط نیست.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اگر کسی کتابی می‌نویسد که در آن فساد و فحشا را ترویج می‌دهد یا اگر کسی سخنانی را مطرح می‌کند که خلاف مصلحت ملت و نظام استقلال‌طلب است و در خط آمریکا سیر می‌کند، این سوءاستفاده از آزادی است و سوءاستفاده از آزادی ، آزادی نیست.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان این‌که " برخی شعار آزادی سر می‌دهند ولی با نگاهی به عملکرد گذشته‌شان می‌توان دریافت که عمل‌شان با شعاری که سر می‌دهند مطابق نیست" اظهار کرد: چنانچه دولت اصلاحات شعار آزادی مخالف را سر می‌داد ولی به محض این‌که سر کار آمدند، چندهزار مدیر را به جرم این‌که به گفته خودشان پیام دوم خرداد را نفهمیده بودند از کار برکنار کردند، چنین امری مقابل آزادی عقیده افراد است.

وی همچنین با اشاره به " تجمع تعداد محدودی از دانشجویان در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو" گفت: این دانشجویان در دانشگاه تهران تریبون آزاد گذاشتند و در نهایت آزادی حرف زدند و هرچه می‌خواستند، گفتند و جالب است که باز مدعی بودند که در ایران آزادی نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین درباره تعریف اصولگرایان از تحجر، تصلب و ضرورت مبارزه با این دو مقوله گفت: کسی متحجر است که مانند سنگ است، هرچه برایش استدلال و منطق می‌آورند، نمی‌توانند او را از افکار گذشته‌اش نجات دهند. شخص متحجر کسی است که می‌بیند که کسی افکار او را نمی‌خواهد ولی باز به آن‌ اصرار می‌کند.

بادامچیان با تاکید بر این‌که " این نوع تحجر هم در سیاست و هم در فرهنگ و اعتقادات برخی وجود دارد" اظهار کرد: قضاوت در مورد چنین امری باید از سوی آزاداندیشان و کسانی که دارای افکار و اندیشه‌های روشن هستند، صورت بگیرد.

وی افزود: تصلب نیز اجازه نمی‌دهد که یک شخص به افکاری غیر از افکاری که در ذهن دارد، وارد شود. با این وجود باید قضاوت کرد که چه کسانی دچار تصلب و چه کسانی دچار تحجر هستند. مثلا به نظر من روشنفکر غرب زده ایرانی از متعصب‌ترین، متحجرترین و متصلب‌ترین عناصر کشور بوده‌اند و از ملکم خان تا عناصر وابسته به غرب در حال حاضر، به افکار غربی خود تصلب دارند و در این انقلاب اسلامی نیز به دنبال لیبرال سوسیال دموکرات و سخنانی از این دست هستند.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی همچنین درباره استفاده از سرمایه‌های انسانی و کوشش جهت تحقق سیاست‌های اصل 44 و عملکرد اصولگرایان در این راستا گفت: امیدواریم که این تفکر در مجلس هشتم گسترده‌تر شده و زمینه این کار به گونه‌ای فراهم شود تا از تمام نیروها در جهت تحقق اهداف نظام استفاده شود.

بادامچیان همچنین درباره گسترش فرهنگ نقد و پرسشگری موثر بر اعمال دولتمردان و حمایت از دولت چگونگی در کنار یکدیگر قرار گرفتن این دو مقوله گفت: این دو مقوله لازمه‌ هم هستند. امروز برخی حتی در مصالح نظام نیز به خاطر تعصبات حزبی و گروهی‌شان نکات مثبت دولت نهم را زیر سوال می‌برند و امروز بدترین تهاجم‌ها، سیاه نمایی، توهین و اهانت نسبت به دولت مطرح می‌شود و این در حالی است که اصولگرایان در طول مدتی که خاتمی رییس‌جمهور بود این طور حرف نزدند.

بادامچیان اظهار کرد: نگاه مجموعه‌ دوستان ما، نگاه حذفی نیست، بلکه نگاه استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌هاست. منتهی به شرطی که طرف مقابل ما هم این آمادگی را داشته باشد تا در راستای مسوولیتی که به عهده گرفته است، ظرفیت نظام را مورد توجه قرار دهد و آن مسوولیت را ابزار مقاصد جناحی و سیاسی‌اش نکند.

وی افزود: نباید این طور باشد که وقتی عده‌ای به مسوولیتی می‌رسند به جای این‌که مدیریت منتخب مردم و سیاست‌های‌شان را مورد توجه قرار دهند، از مسوولیت‌شان بهره‌برداری غلط جناحی در جهت مخالفت داشته باشند؛ چراکه در این صورت ظرفیت هدفمند به وجود نخواهد آمد.

بادامچیان درباره وجود چنین ظرفیتی در جناح اصلاح‌طلب گفت: در برخی از آن‌ها هست، ولی در برخی نیست. ما به طور طبیعی سعی می‌کنیم از همه در تمام مسایل کلان استفاده شود.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره عملکرد مجلس هفتم نیز گفت: همواره مجالس ما باید در حال تکامل باشند؛ چراکه افزایش اقتدار نظام، موقعیت و ظرفیت‌سازی ما همواره در حال تکامل است. نظامی که امروز به دانش هسته‌یی صلح‌آمیز دست یافته و موقعیت ممتازی در جهان پیدا کرده است، مجلسی را می‌طلبد که نسبت به قبل از به دست آوردن این دانش، دارای تکامل بیشتری باشد.

وی با تاکید بر این‌که " باید مجلس، متناسب با مقتضیات شکل بگیرد" گفت: مجلس هشتم باید مجلسی باشد که بتواند چهره‌های فرهیخته‌ نظام را در تحقق اقتدار افزون و استقلال گسترده‌تر نظام جمهوری اسلامی یاری کند و مشکلات و معضلات را نیز به سرعت ممکن حل نماید.

بادامچیان همچنین درباره مجلس هفتم گفت: مجلس هفتم را نمی‌شود با مجلس ششم که اکثریت اصلاح‌طلبان درآن بودند، مقایسه کرد؛ چراکه مجلس ششم مجلس درگیری، برخورد، تشنج، تحصن و استعفا بود و هر روز در آن جنجال تازه‌ای در خصوص بحث‌های سیاسی، جناحی و اختلافات این‌چنینی شکل می‌گرفت. در حالی که مجلس هفتم، مجلس بسیار آرام، با متانت و همراه با انجام وظیفه و خدمات بسیار ارزشمندی بود که متاسفانه دوستان ما در مجلس هفتم کمتر کار تبلیغی در این راستا انجام دادند. وی گفت: مجلس هفتم به نظر من یک نقطه‌ سفید درخشان در تاریخ مجالس ماست اما مجلس هشتم باید قوی‌تر و بهتر از این عمل کند و یک تحول عمیق‌ را پدید بیاورد.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-16342

 

مجلس در برابر دولت

مجلس در برابر دولت


امروز:مجلس دیروز، روز پرخبری را پشت سر گذاشت. حمایت باهنر از مصاحبه احمدی‌نژاد درباره گرانی و تورم، واکنش برخی نمایندگان را برانگیخت. در این میان رئیس فراکسیون حزب مجلس از فراخوانی احمدی‌نژاد به مجلس خبر داد.
سرمایه نوشته است: حمایت محمدرضا باهنر از مواضع رئیس‌جمهوری درباره تورم و گرانی در کشور، واکنش برخی نمایندگان را برانگیخت.
نایب رئیس‌ اول مجلس که دیروز در غیاب غلامعلی حداد عادل، ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در نطق پیش از دستور خود به حمایت از مواضع اعلام شده محمود احمدی‌نژاد درباره تورم و گرانی پرداخت و گفت: مجلس آماده است هرگونه لایحه ضدتورمی را که از سوی دولت تنظیم شده تصویب کند. سخنان نایب رئیس اول مجلس موجب شد تا نمایندگان نزدیک به 30 دقیقه در قالب تذکرات آیین‌نامه‌ای از این سخنان باهنر انتقاد کنند.
نمایندگان منتقد، معتقد بودند، باهنر قصد دارد با استفاده از تریبون مجلس جو ناخرسندی جامعه از گرانی و تورم موجود را تلطیف کند.
اگرچه، پیش از این نیز نمایندگان نسبت به لابی‌ها و حمایت‌های پشت پرده باهنر و برخی از اصولگرایان حامی دولت با نفوذ در مجلس در مصاحبه‌ها و حتی نطق‌ها و تذکرات آیین‌نامه‌ای خود در جلسات علنی، انتقاد می‌کردند اما حمایت صریح باهنر از دولت آن هم از طریق تریبون رسمی مجلس، نارضایتی نمایندگان را دو چندان کرد تا جایی که سرانجام پس از چندین هفته، سکوت نسبی حاکم بر فضای مجلس را شکست.
اعتماد ملی نیز نوشت: اسماعیل گرامی‌مقدم نماینده مردم بجنورد و عضو فراکسیون اقلیت در تذکری به سخنان پیش از دستور محمدرضا باهنر گفت: رئیس‌جمهور دوبار مجلس را مورد خطاب قرار داد اما شما به جای دفاع از اقتدار، جایگاه و مصوبات مجلس از رئیس‌جمهور تشکر کردید.
هادی ربانی نماینده شیراز نیز از دیگر درخواست‌کنندگان برای تذکر بود که باهنر به وی اجازه نداد.
نماینده مردم شیراز گفت: گفته‌های شما نسبت به جایگاه و شأن مجلس خدشه ایجاد می‌کند... وظیفه شماست که نسبت به اجرا نشدن بند «و» تبصره 13 دفاع می‌کردید اما این کار را انجام ندادید و پس از این صحبت ربانی، میکروفن وی توسط باهنر قطع شد. محمد خوش‌چهره نماینده مردم تهران نیز در تذکری خطاب به باهنر گفت: اینکه جنابعالی به عنوان مسوول جلسه تلاش دارید فضا را تلطیف کنید تا متعاقبا در سطح جامعه تشنج‌ها کاهش یابد،‌ واجد ارزش است... متاسفانه از دیروز در محافل دانشگاهی مخاطب قرار گرفته‌ایم که آیا مجلس در رأس امور، در خطاهای اقتصادی هم رأس امور است؟
اعتماد در گزارش اصلی خود نوشت: 48 ساعت پس از سخنان احمدی نژاد در باب گرانی و انداختن بخشی از مسوولیت های تورم به دوش مجلس، روز گذشته نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم در یک اقدام هماهنگ مقابل دولت ایستاده و اعلام برائت از دخیل بودن در تورم و گرانی کردند. موج وسیع انتقادهای نمایندگان آن هم در آستانه انتخابات مجلس هشتم در سه جبهه صورت گرفت تا در روزهایی که احمدی نژاد در حال به جا آوردن مناسک حج است، دولتش از یک سو با انتقادهای همسنگران دیروز مواجه شود و از طرف دیگر زمزمه های دوباره طرح سوال از رئیس جمهور در راهروها قوت بگیرد. مجلس هفتم در دو سال گذشته سکوت سوال برانگیزی را نسبت به بسیاری از رفتارهای دولت احمدی نژاد اتخاذ کرده بود تا آنجا که صدای اعتراض برخی از نمایندگان موافق دولت هم برخاست که با محو شدن نقش نظارتی، مجلس هفتم برای اولین بار در تاریخ قانونگذاری کشور از راس امور به پایین کشیده شد. اما نزدیک شدن به آستانه انتخابات مجلس هشتم از یک سو ایجاب کرده که نمایندگان به جلب افکار عمومی بپردازند و از سوی دیگر توپ نامیمون گرانی ها که 48 ساعت قبل احمدی نژاد به زمین بهارستان انداخته بود سبب شد تا حتی اصولگرایان حامی دولت هم طاقت نیاورده و برای آنکه اثبات کنند در تورم و گرانی به اندازه دولتی ها مقصر نبوده اند، کارزاری تمام عیار را علیه دولت نهم طراحی کنند. صحنه مقابله یی که نمایندگان بهارستان را روز گذشته به سه جبهه تقسیم کرد.در یک جبهه نمایندگان در مقام پاسخ به اظهارات رئیس جمهور برآمدند و حتی دفاعیات باهنر از احمدی نژاد را در آغاز جلسه علنی روز گذشته مجلس بهانه قرار دادند تا در صحن علنی تندترین انتقادها را در اعتراض به فرافکنی احمدی نژاد نسبت به مجلس بر زبان بیاورند. در جبهه دوم «طرح سوال از احمدی نژاد» در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. آن هم از سوی اصولگرایانی که به اذعان خودشان چند ماه پیش در پی این مساله بودند که با رایزنی با نمایندگان مانع از جمع شدن امضا برای این طرح شوند، اما دیروز خودشان علم بلند کردند که می خواهیم رئیس دولت نهم را برای پاسخگویی به مجلس فرا بخوانیم. جبهه سوم هم به داستان دنباله دار بنزین اختصاص یافت. 6 نماینده در طول 45 دقیقه هر آنچه در توان شان آمد در پشت تریبون مجلس در نکوهش تصمیم سهمیه بندی مطرح کردند و گفتند شرایطی که ملت در آن گرفتار شده نتیجه اجرای ناقص مصوبه مجلس هفتم بوده است.بدین ترتیب بهارستان روز گذشته صحنه یی را به نظاره نشست که طی دو سال گذشته مصلحت گرایی سیاسی نمایندگان مانع از آن شده بود که مجلس به صورت جدی مقابل دولت بایستد.موج اعتراض ها هم پس از نطق نایب رئیس مجلس در تمجید از احمدی نژاد آغاز شد.
صدای عدالت نیز در گزارشی با عنوان مجلس آماده احضار احمدی‌نژاد، نوشت: علی عسگری، نماینده مشهد با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری درباره علل گرانی‌ها و تورم اعلام کرد که فضای مجلس برای فراخوانی رئیس‌جمهوری در جسه غیرعلنی و غیررسمی مهیاست... اینکه رئیس‌جمهوری در سخنان خود برخی از اشتباهات دولت را پذیرفته خوب است اما مجلس نمی‌تواند وظیفه نظارتی خود را فراموش کند و فضای مجلس برای فراخوان و حضور رئیس‌جمهوری جهت توضیح درباره این اشتباهات و رفع ابهامات مهیا است... ما قبلا با طرح سوال از رئیس‌جمهوری که اکبر اعلمی عضو فراکسیون اقلیت مجلس پیگیری می‌کرد، مخالف بودیم چرا که این اقدام سیاسی بود و حتی برای صرف‌نظر کردن تعدادی از نمایندگان مجلس برای پس گرفتن امضاهای خود تلاش کردیم اما اکنون به نظر می‌رسد که فضای مجلس مهیاست تا رئیس‌جمهوری در یک جلسه غیرعلنی غیررسمی پاسخگوی سوالات متعدد نمایندگان در زمینه‌های مختلف باشد.
اعتماد ملی واکنش نمایندگان به فراخوانی احمدی‌نژاد را منعکس کرد و نوشت: طرح موضوع احضار رئیس‌جمهور توسط سخنگوی فراکسیون حزب‌الله با واکنش‌های متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس مواجه شد. برخی از نمایندگان مجلس در انتظار جدی شدن این موضوع هستند و برخی نیز زمینه را برای طرح این موضوع مناسب می‌دانند. از جمله نمایندگانی که فضا را برای طرح این موضع مناسب می‌دانند محمد خوش‌چهره نماینده تهران است که معتقد است ظرفیت بالایی برای طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس وجود دارد.
برخلاف این نظریه، برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس معتقدند که فضای فراخوان رئیس‌جمهور در مجلس فعلی وجود ندارد که از جمله آنها مرتضی تمدن نماینده شهرکرد است.
علی یوسف‌پور عضو جمعیت ایثارگران که معاون پارلمانی وزیر نیرو نیز هست معتقد است با توجه به شناختی که از مجلس دارد فضا برای فراخواندن رئیس‌جمهور به مجلس وجود ندارد.
عماد افروغ نماینده تهران نیز مطالب مطرح شده درباره احضار رئیس‌جمهور را بحثی کارشناسی می‌داند و به ارزیابی سخنان رئیس‌جمهور می‌پردازد. وی در سخنان خود به ضرب‌المثل‌های متعددی متوسل می‌شود و می‌گوید که مجلس هفتم هم چوب را خورده است و هم پیاز را و به تعبیری در برابر دولت کوتاه آمده و تازه از سوی دولت نیز مورد انتقاد واقع شده است. او برای کوتاه آمدن مجلس در برابر دولت به ضرب‌المثل مشهدی با این عنوان که اگر شل بیایی سفت می‌خوری استفاده کرد و گفت: مجلسی که شل آمده، حقش است که سخت بخورد، ولی اگر مجلس، مجلسی بود که جایگاه ساختاری خود را درک می‌کرد، در راس بودن خود را فهم می‌کرد و از زاویه در راس بودن خودش عمل می‌کرد،‌ امروز به هیچ‌وجه،‌ توپ در زمینش نمی‌افتاد. [با انتقاد از هیات رئیسه مجلس] اگر به موقع سوال و تذکر داده می‌شد و وقتی عده‌ای استیضاح می‌کنند، لابی‌های ناموجه دست به کار نمی‌شدند، امروز شاهد این مساله نبودیم؛ بلکه تعامل دوسویه، مثبت و مبتنی بر در راس بودن مجلس را شاهد بودیم... مجلس مقصر است... اگر مجلس شان خود را حفظ می‌کرد شاهد حتی این گرانی‌ها نیز نبودیم... [با اشاره به این بخش از سخنان احمدی‌نژاد با این عنوان که در استخرها نشسته‌اند و اخلال می‌کنند] اگر با در استخرنشستن می‌شود این کارها را کرد شما هم در استخر بنشینید، این همه استخر در اختیار شما است.

   پایان خبر

 

دیوار شیشه‌یی برای باورهایمان نسازیم

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

یه روز یه دانشمند یه آزمایش جالب انجام داد... اون یه اکواریم شیشه‌یی ساخت و اونو با یه دیوار شیشه‌ای دو قسمت کرد.

"خانه مدیران جوان" به نشانی http://managersclub.persianblog.ir  در ادامه آمده است: تو یه قسمت یه ماهی بزرگ‌تر انداخت و در قسمت دیگه یه ماهی کوچیک‌تر که غذای مورد علاقه ماهی بزرگه بود.

ماهی کوچیکه تنها غذای ماهی بزرگه بود و دانشمند به اون غذای دیگه‌ای نمی داد... او برای خوردن ماهی کوچیکه بارها و بارها به طرفش حمله می‌کرد، اما هر بار به یه دیوار نامرئی می‌خورد. همون دیوار شیشه‌ای که اونو از غذای مورد علاقش جدا می کرد.

بالا خره بعد از مدتی از حمله به ماهی کوچیک منصرف شد. او باور کرده بود که رفتن به اون طرف اکواریوم و خوردن ماهی کوچیکه کار غیر ممکنه.

دانشمند شیشه ی وسط رو برداشت و راه ماهی بزرگه رو باز کرد. اما ماهی بزرگه هرگز به سمت ماهی کوچیکه حمله نکرد. اون هرگز قدم به سمت دیگر اکواریوم نگذاشت .

می دانید چرا؟ اون دیوار شیشه‌ای دیگه وجود نداشت، اما ماهی بزرگه تو ذهنش یه دیوار شیشه‌ای ساخته بود. یه دیوار که شکستنش از شکستن هر دیوار واقعی سخت تر بود اون دیوار باور خودش بود. باورش به محدودیت. باورش به وجود دیوار. باورش به ناتوانی.

ما هم اگه خوب تو اعتقادات خودمون جستجو کنیم، کلی دیوار شیشه ای پیدا می کنیم که نتیجه ی مشاهدات و تجربیاتمونه و خیلی هاشون هم اون بیرون نیستن و فقط تو ذهن خود ما وجود دارند.