KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اخبار سیاسی: اتهام علیه روسای جمهوری دوره اصلاحات و سازندگی

اتهام علیه روسای جمهوری دوره اصلاحات و سازندگی ادامه دارد؛انتقاد عضو ارشد موتلفه از خاتمی و هاشمی


اعتماد: «حمیدرضا ترقی» عضو حزب موتلفه اسلامی دولت های کارگزاران و اصلاحات را متهم به تلاش برای دخالت در انتخابات کرد.

این نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در قالب بازگویی خاطراتش از دوران نمایندگی در پارلمان با انتقاد شدید از عملکرد دولت های هاشمی و خاتمی نقش مجلس پنجم را کنترل و برخورد با سیاست های نادرست دولتمردان ششم و هفتم عنوان کرد.ترقی که هم اکنون مسوولیت امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی را برعهده دارد، در گفت وگوی مفصلی با ایسنا هاشمی را متهم به حزب سازی با حمایت از وزرا و معاونان خود برای تاسیس حزب کارگزاران به منظور راهیابی به مجلس پنجم کرد و همچنین طرح ها و پیشنهاداتی که از سوی دولت خاتمی و طرفداران وی ارائه می شد را در مسیر سکولاریزه کردن کشور و همسو با مخالفان ارزیابی کرد.

دولت حزب ساز

ترقی در این مصاحبه ابتدا به سال آخر دولت هاشمی در دوران مجلس پنجم پرداخت و گفت؛«پیش از انتخابات مجلس پنجم، بعضی از وزرا و تعدادی از معاونین در دولت آقای هاشمی مبادرت به تشکیل حزب کارگزاران کردند و تلاش داشتند در انتخابات ایفای نقش کرده و تعدادی از نمایندگان همفکر کارگزاران را وارد مجلس کنند. در آن مقطع زمانی مقام معظم رهبری اصل حضور وزرا در این حزب را مغایر با قانون دانستند و با آن مخالفت کردند. کارگزاران مجبور شدند با ترکیب معاونین به کار خود ادامه دهند. به هرحال کارگزاران، با ترکیبی از جبهه پیروان خط امام(ره) و مجموعه مجمع روحانیون مبارز در آن زمان شکل گرفت و توانست جمعیتی حدود 90-80 نفر را در مجموعه یی سامان دهد. در آن مقطع تقریباً جو اصلی در اختیار جناح اصولگرا بود که برنامه خود را در مجلس دنبال می کرد. در مقایسه با دوره قبل شاید تنها دوره یی در مجلس بود که به لحاظ تشکیلاتی مجموعه نمایندگان جناح اصولگرا از سازماندهی مرتبی برخوردار شدند. لذا دوره پنجم اولین بار است که مجلس با فراکسیون قوی و تشکیلاتی وارد عمل در حوزه قوه مقننه می شود.»

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد؛«انتقادات موتلفه به این تشکل در آن مقطع بیشتر در این مورد بود که دولت طبق قانون نباید در انتخابات دخالت کند. دولت برای اینکه بتواند خودش را در قدرت حفظ کند، نباید حزب سازی کند. این شیوه تشکیل حزب منجر به بدبین شدن مردم نسبت به تحزب در کشور می شود و عاملی برای رویگردانی مردم از حزب خواهد بود.»

وی با بیان اینکه درست نیست احزاب با قدرت ها بیایند و با قدرت ها بروند، افزود؛« آقای هاشمی هم ابتدا از آنها حمایت کرد، اما از آنجا که وزرا دست به تشکیل چنین حزبی زده بودند و رهبری آن را مغایر با قانون دانستند ایشان کنار کشید. مخالفت ما بیشتر به این دلیل بود که انتخابات دولتی نشود و دولت بابی را برای دخالت کردن در انتخابات باز نکند، چرا که این کار در واقع سیئه یی می شد و دولت بعدی را نمی شد از آن برحذر داشت.»

ترقی در ادامه روی کارآمدن حزب کارگزاران در عرصه سیاسی را تحلیل کرد و گفت؛ «شیوه هایی که در این نوع اقتصاد، عناصر حزب کارگزاران دنبال کردند موجب شد در جامعه فرهنگ مصرف جدیدی بر خلاف فرهنگ قناعت و صرفه جویی که در دوران جنگ داشتیم، حاکم شود و جامعه به سمت مصرف گرایی پیش رود. ارزش ها کاملاً تغییر کند. این حزب با ایجاد روزنامه همشهری فعالیت تبلیغاتی وسیعی را برای تغییر نظام ارزشی دنبال کرد، به گونه یی که یک باره جامعه یی که اوقات فراغت و تفریحش را به سوریه یا عمره مفرده می رفت، سلیقه اش تغییر کرد. بازار تبلیغ برای رفتن به کیش و دوبی کاملاً در روزنامه ها رونق پیدا کرد و تبلیغ اشرافی گری و زندگی مرفه جای صرفه جویی ها و قناعت های قبلی را گرفت.»

لوایح تورم زای هاشمی

ترقی که نمایندگی مردم مشهد را در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی برعهده داشت همچنین تصریح کرد؛ «به تدریج مشی اقتصادی کارگزاران به تئوری سیاسی تبدیل شد و از طریق اقتصاد و کار اقتصادی وارد حوزه سیاست شد. اولین اختلاف در حوزه اقتصاد بود، اما به مرور کارگزارانی ها چون با جریان اصولگرا و مذهبی و انقلابی وجه اشتراکی نداشتند و تنها میدان فعالیت خود را در جریان چپ در کشور می دیدند، به سمت ائتلاف با چپ پیش رفتند و امروز هم این وضعیت را دارند.»

وی در ادامه با یادآوری اینکه در پایان دولت آقای هاشمی مسائل مهمی در کشور رخ داد، گفت؛ «در بعد اقتصادی در آن مقطع زمانی لایحه فقرزدایی دولت آقای هاشمی که تقریباً بسیار مهم بود، مطرح شد و مجلس هم آن را به علت تورم زا بودن و آثاری که در گسترش فقر و فاصله طبقاتی داشت، تصویب نکرد.»

پول برای استیضاح

وی در بخش دیگری خاطراتش از مجلس پنجم در دوران اصلاحات را مرور کرد و با بیان اینکه در جریان استیضاح های وزرا رقابت ها خود را نشان می داد و مرزبندی ها سخت می شد، اظهار داشت؛«اقلیت مجلس شورای اسلامی در آن دوره بسیار فعال بود و برای اینکه بتواند اقلیت را اقلیت موثری قرار دهد سرمایه گذاری زیادی می کرد. لذا آنها در استیضاح آقای مهاجرانی با 3 یا 4 رایی که شب رفته بودند و تعدادی از نماینده ها را دیده بودند و امکانات و پول هایی را برای حوزه انتخابیه شان خرج کرده بودند، توانستند مانع موفقیت ما شوند.»

ترقی در ادامه خاطرنشان کرد؛ «استیضاح آقای نوری مخالفین بیشتری داشت. حتی تعدادی از نمایندگان فراکسیون اقلیت نیز با این قضیه موافق بودند. فاصله آرای آقای نوری با مهاجرانی بالای 20 تا اختلاف داشت. این نشان می داد که به خاطر اختلاف عزل و نصب استانداران و فرمانداران با نماینده ها، ما در استیضاح آقای نوری طرفداران بیشتری داشتیم. این اختلاف میان اقلیت هم وجود داشت.»

لوایحی برای سکولاریزه کردن کشور

وی اضافه کرد؛ «فضا در مجلس از نظر کار کردن سخت بود؛ همه هم تحمل نداشتند. اما عده یی بودیم که تکلیف مان در مسائل روشن بود. در خط مقدم برخورد بودیم. من جزء نمایندگانی بودم که مرتب در نطق های قبل از دستور موضع گیری های شفاف و تندی را نسبت به دولت آقای هاشمی و خاتمی داشتم. تقریباً کار میان افراد تقسیم بندی شده بود که کدام در خط مقدم عمل کنند و کدام در پشتیبانی عمل کنند و چه کسانی برای مهار شرایطی که در کشور پدید آمده بود، برنامه ریزی کنند. این دوران را تقریباً به شکلی برنامه ریزی کردیم و پشت سر گذاشتیم که حتی دولت آقای خاتمی نتوانست بگوید مجلس دارد برای من کارشکنی می کند و نمی گذارد من کار کنم،» ترقی همچنین خاطرنشان کرد؛ «به رغم این، طرح ها و پیشنهاداتی که از طرف طرفداران دولت و خود دولتمردان به مجلس داده می شد، همه در مسیر اهداف سکولاریزه کردن کشور بود و جهتی داشت که میدان را کاملاً برای مخالفین نظام هموار می کرد، اما مجلس در این شرایط باید با دقت و مهارت جوری با این طرح ها برخورد می کرد که خیلی فضا، فضای درگیری و جنگی نشود. به هر حال فضایی که در کشور در نفی ارزش ها و کم رنگ شدن آنها پدید آمده بود، برای انقلاب خطر زیادی داشت.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه یادآور شد که «در آن مقطع زمانی به طور مرتب با جلساتی که داشتیم این شرایط را مهار کردیم و در همان جلسات زیرساخت های جریان اصولگرایی را در کشور برای 8 سال بعد رقم زدیم.»

فائزه هاشمی تعلل کرد

ترقی همچنین به ماجرای کوی دانشگاه نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ریاست کمیته تحقیق و تفحص مجلس از حادثه کوی دانشگاه با فائزه هاشمی بود، اظهار داشت؛ « کمیته مذاکرات زیادی با همه افراد دست اندرکار داشت. در جلساتی با آنها صحبت کردیم. تحقیقات به جایی رسید که نشان می داد عواملی از دولت در تشدید این قضایا نقش داشته اند. حتی بسیاری از اسناد توزیع بی سیم ها و موبایل ها توسط وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و مجموعه یی که با تحکیم ارتباط داشتند را مشخص کرد. تحقیقات نشان داد آنها دانشجویان مرتبط با تحکیم را برای این کار تجهیز کرده اند. در این کمیته نقش تعدادی از دانشجویان اصلی و محوری در این قضیه و پشتیبانی یی که از طریق بعضی از عناصر در وزارت علوم و کشور می شدند تا اندازه یی روشن شد.

در مجموع این مسائل به جایی رسید که از وزیر کشور آن زمان خواسته شد در جلسه غیرعلنی و محرمانه مجلس توضیحاتی ارائه دهد. حتی نقش یکی از افراد مطرح وزارت کشور در بسترسازی برای حمله بعضی از مردم به وزارت کشور و شکستن در وزارت کشور و تحریکاتی که ایشان در آنجا انجام داد نیز روشن شد. اما اینها منجر به نهایی شدن گزارش و ارائه آن به مجلس نشد و مجلس پنجم به اتمام رسید. خانم فائزه هاشمی هم سعی می کرد در پیگیری مقداری تعلل کند و قضیه را خیلی جدی نگیرد. نهایتاً گزارش همان طور ابتر ماند و به نتیجه نرسید.»

وی همچنین یادآور شد؛«مجلس ششم که دست آقایان افتاد همه اسناد و مدارک دست آقای میردامادی بود که دیگر ما نفهمیدیم پیگیری قضایا چه شد.»

دولت اصلاحات دخالت کرد

ترقی در پایان با خاطرنشان کردن این مساله که شرایطی که پس از انتخابات ریاست جمهوری پدید آمد کاملاً طبیعی بود، اظهار داشت؛« نگرانی که از دولت آقای هاشمی در مورد دخالت دولت در انتخابات داشتیم در دولت آقای خاتمی خیلی بیشتر شد. نقش وزارت کشور در انتخابات مجلس ششم بسیار روشن و شفاف بود. مشخص بود که دولت تلاش وسیعی کرده بود که نیروهای اصولگرا و طرفدار روحانیت در انتخابات رای نیاورند.»

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام
وبلاگ مفیدی دارید
شاد باشید

با درود و تشکر از حسن نظرتان٬ امید به آنکه همین گونه قادر به ادامه ی راه باشیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد