KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اخبار اقتصادی: نفت از 90 دلار عبور کرد

نفت از 90 دلار عبور کرد


اعتماد:قیمت نفت بی وقفه و بدون توجه به دیدگان مبهوت کارشناسان و تحلیلگران به پیش می رود و رکوردهای جدیدی را ثبت می کند. رکورد 90 دلار و دو سنت آخرین رکورد بهای نفت در بازارهای جهانی است که برای نفت خام سبک شیرین امریکا- وست تگزاس اینترمدییت- برای تحویل در ماه نوامبر در بازار مبادلات نفتی نیویورک (نایمکس) رقم خورد تا علاوه بر ثبت بالاترین رقم قیمت نفت از آغاز فعالیت بازار در 1983 پیش بینی تحلیلگران خیلی زود به واقعیت بپیوندد. اگرچه آنها نفت 90 دلاری را تنها رویا می دانستند و افزایش بهای نفت در این سطح را تنها مختص نمودار پیش بینی ها تصور می کردند اما نفت 90 دلاری به واقعیت پیوست تا حالا همان تحلیلگران خوش بین نفت 100 یا حتی 125 دلاری را برای آینده نه چندان دور پیش بینی کنند.

جرارد برگ کارشناس ارشد انرژی بین الملل درباره نفت 90 دلاری می گوید؛ هیچ دلیلی برای افزایش قیمت نفت در این سطح وجود ندارد. براساس اصول بنیادی بازار در دوره یی قرار داریم که باید با کاهش تقاضا مواجه باشیم.

8 ماه تمام عوامل غیربنیادین دست به دست هم دادند تا بهای نفت به سطح 90 دلار برسد. افزایش تنش ها بین دولت ترکیه و شورشیان شمال عراق دلیل غیربنیادین افزایش بهای نفت است. کوین نوریش تحلیلگر موسسه بارکلایس کپیتال معتقد است؛ افزایش بهای نفت خام در هفته جاری به دلیل افزایش نگرانی ها از مسائل ژئوپولتیک مربوط به عراق و ترکیه و کاهش ارزش دلار که موجب شده کالاهایی همچون نفت که به دلار معامله می شوند، برای معامله گران دارای ارز قوی تر، ارزان تر تمام شود و در نتیجه تقاضای نفت افزایش یابد، رخ داده است.

او می افزاید؛ به نظر می آید رسیدن به نفت 100 دلار در هر بشکه خیلی طول نخواهد کشید اما چه زمانی، مشخص نیست.

تحلیلگران نیز اعلام کردند معامله گران تنش های موجود در مرز عراق و ترکیه را به شدت زیر نظر دارند. معامله گران همچنین از کاهش عرضه انرژی به ویژه پیش از فرا رسیدن فصل زمستان در نیمکره شمالی در شرایطی که تقاضا برای سوخت گرمایشی افزایش می یابد، ابراز نگرانی کردند.

این براساس بهای نفت خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه نوامبر در پایان دادوستدهای روز پنجشنبه (26 مهر) با دو دلار و هفت سنت افزایش به رکورد بشکه یی 89 دلار و 47 سنت رسید.

اوپک هم رکورد زد

«نوسانات قیمت نفت کاملاً عجیب و حیرت آور است و کسی نمی تواند آینده تحولات بازار انرژی را پیش بینی کند.» این جمله را وزیر انرژی اندونزی در حالی که بهای نفت اوپک به 81 دلار و 9 سنت رسیده عنوان کرد. او می گوید؛ افزایش قیمت نفت طی روزهای اخیر به علت گسترش تنش های سیاسی بین المللی بوده است و نیاز به برگزاری نشست فوق العاده وزرای اوپک است.

او به شدت متعجب است، اما دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش جدید خود عنوان کرد؛ سبد نفتی اوپک- متشکل از 12 نوع نفت خام - در آخرین روز مورد بررسی به 81 دلار و 9 سنت رسید که افزایش 27 سنتی را تجربه کرده است.

این در حالی است که پس از آنکه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در آخرین نشست خود برای بررسی سیاست های تولیدی در ماه های آینده در وین تصمیم گرفتند میزان تولید را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهند، انتظار می رفت که قیمت سبد نفتی اوپک در روند نزولی قرار گیرد، ولی این اتفاق برعکس آنچه تحلیلگران انتظار داشتند به جریان افتاد و رکوردهایی جدید برای سبد نفتی اوپک به ثبت رسید، ولی در روزهای گذشته قیمت ها با نوسانات زیادی مواجه شده بود تا اینکه در چند روز اخیر روند ثبت رکورد بی سابقه جدید برای سبد نفتی اوپک از سر گرفته شده است.

نشستی در کار نیست

در حالی که بهای نفت همچنان از پله های صعود بالا می رود و یک بار دیگر نگاه ها به سمت اوپک خیره مانده واشنگتن ضمن ابراز نگرانی از افزایش بیش از حد قیمت نفت، خواستار افزایش تولید اوپک شده است. اما اعضای اوپک دلیلی بر افزایش تولید نفت نمی بینند. یک مقام نفتی ایران در این زمینه می گوید؛ قیمت بالای نفت نتیجه تنش های ژئوپولتیک و سیاسی است و ارتباطی با کمبود عرضه نفت ندارد.او می افزاید؛ بازگرداندن آرامش به شرایط بین المللی به کاهش قیمت ها کمک خواهد کرد.

این مقام نفتی تاکید می کند؛ نیازی به افزایش مجدد تولید نفت این سازمان برای کاهش قیمت ها وجود ندارد.

به گزارش رویترز، در حالی که انتظار می رود وزیران نفت اوپک در جریان نشست سران این سازمان که در عربستان برگزار خواهد شد، دیداری غیررسمی با یکدیگر داشته باشند این مقام ایرانی تصریح می کند؛ بسیار زود است که پیش بینی کنیم این برنامه به دیداری رسمی تغییر خواهد کرد یا نه. با نگاه به بازار نفت به نظر نمی رسد نیاز به نفت خام بیشتر وجود داشته باشد. ما از اول نوامبر 500 هزار بشکه نفت علاوه بر ظرفیت موجود به بازار عرضه خواهیم کرد و باید تاثیر این کار بر بازار را بررسی کنیم.

شرکت نفت امارات نیز اعلام کرد؛ افزایش قیمت نفت از کنترل تولیدکنندگان خارج شده است.

بزرگ ترین شرکت نفتی دولتی امارات عنوان می کند تولیدکنندگان از تاثیرگذاری بر عواملی که باعث رسیدن قیمت ها به این سطح شده برخوردار نیستند.

سلطان الحمیری مدیر بخش بازار و پالایش شرکت نفتی ابوظبی تصریح می کند؛ دلیل اصلی افزایش اخیر قیمت نفت کمبود ظرفیت پالایشی و تنش های ژئوپولتیک است.

وزیر انرژی نیجریه نیز می گوید؛ کاهش ارزش دلار و دلالی و سفته بازی مهمترین علل افزایش بی سابقه قیمت نفت به شمار می رود.

خبرگزاری رویترز به نقل از اودین آجرموگوبیا می افزاید؛ احتمال دخالت اوپک در بازار نفت وجود دارد. به نظر من سفته بازی و دلالی تاثیر زیادی در افزایش قیمت نفت داشته است و تقاضای جدیدی در بازار نفت به وجود نیامده است. افزایش تولید اوپک در کوتاه مدت تاثیر چندانی بر کاهش قیمت ها نخواهد داشت.

و این در حالی است که نگاه ها به سمت اجلاس سران اوپک که 17 نوامبر در ریاض برگزار می شود همچنان امیدوارانه است اگرچه کارشناسان بین المللی انرژی معتقدند نشست سران اوپک در شهر ریاض تاثیری بر کاهش قیمت جهانی نفت نخواهد داشت اما افزایش سقف تولید عربستان که از ابتدای ماه آینده از 7/8 به 9 میلیون بشکه به رغم مخالفت ایران و ونزوئلا صورت می پذیرد می تواند باز هم مصرف کنندگان را امیدوار سازد، همان گونه که سیاست سکوت آنها در اجلاس ماه سپتامبر بی پاسخ نماند.شرایط بازار جهانی نفت بسیار پیچیده است. نگرانی های ژئوپولتیک می تواند قیمت ها را حتی از رکوردهای بی سابقه کنونی نیز بالاتر ببرد. اگر چه نفت 90 دلاری یا 100 دلاری برای تولیدکنندگان می تواند شادی آور باشد، البته در کوتاه مدت اما در بلندمدت کشتی آمال 100 دلاری این کشورها به راحتی نمی تواند در ساحل آرامش لنگر بیندازد. نگرانی از کاهش تقاضا، جایگزینی انرژی های نو به جای نفت و نیاز به سرمایه گذاری عظیم برای توسعه میادین نفتی می تواند آرزوهای آنها را بر باد دهد تا اقتصاد نفتی آنها به راحتی سقوط کند که شیرین نخواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد