KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اخبار اقتصادی: تحلیل اکونومیست از سفر پوتین به ایران

تحلیل اکونومیست از سفر پوتین به ایران؛آخرین تانگو در تهران


 

 

هفته نامه اکونومیست چاپ بریتانیا در مطلبی راجع به سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به تهران و روابط ایران و روسیه با انتخاب عنوان «سیاست خارجی روسیه؛ آخرین تانگو در تهران» نوشت که ولادیمیر پوتین مردی فاضل است و در دیدار با صدراعظم آلمان در شهر ویسبادن در روز 15 اکتبر خاطرنشان کرد که این شهر همان جایی است که داستایوفسکی، نویسنده قرن نوزدهم روسی، در آن رولت بازی کرد و باخت. اکونومیست می افزاید که در همان حال، پوتین در سفر روز بعد به تهران فضل و دانش خود از ادبیات قرن نوزدهم را پنهان داشت و تصمیم گرفت به این موضوع اشاره نکند که در دوره قاجار الکساندر گریبایدوف، شاعر و دیپلمات روسی، کشته شد.

به نوشته اکونومیست در ظاهر امر، پوتین برخورد خوبی با محمود احمدی نژاد داشت و حتی رئیس جمهور ایران را دعوت کرد از روسیه دیدن کند. محمود احمدی نژاد هم در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی تاکید ورزید که روسیه و ایران متحدان طبیعی هستند. اکونومیست می افزاید؛ این رفیق بازی ها به ظاهر نمونه دیگری از گرایش ضد غربی در سیاست خارجی روسیه است به خصوص اینکه دیدار ولادیمیر پوتین از ایران پس از برخورد سرد او با وزیران خارجه و دفاع امریکا در مسکو صورت گرفت که در جریان آن، رئیس جمهور روسیه آنان را بیش از نیم ساعت در انتظار نگاه داشت و بعد هم برنامه امریکا برای استقرار شبکه دفاع ضدموشکی را به باد انتقاد گرفت.

به نوشته اکونومیست سیاست خارجی روسیه قطعاً مددکار امریکا نبوده، اما انتظار هم نمی رفت که چنین باشد زیرا روسیه با اکراه به قطعنامه های سازمان ملل برای وضع تنبیه های تجاری علیه ایران رای داده و تاکنون هم از حمایت از صدور قطعنامه سوم خودداری ورزیده است.

این هفته نامه می نویسد؛ مهمتر از این موارد، تصمیم روسیه به فروش موشک های ضدهوایی به ایران بوده است.

با این حال روسیه از اتمی شدن ایران نگران است زیرا ایران به مراتب به مسکو نزدیک تر است تا به واشنگتن و حضور یک قدرت اتمی در جنوب این کشور آخرین چیزی است که روسیه به آن علاقه دارد. اکونومیست می افزاید؛ با این همه، روسیه مایل نیست ایران را از خود برنجاند زیرا ایران تاکنون از مداخله در درگیری نظامی روسیه در چچن خودداری ورزیده و همچنین در کشورهای منطقه قفقاز و آسیای میانه دخالتی نکرده است و روسیه مایل است همین وضعیت ادامه یابد و همزمان منافع تجاری این کشور در ایران نیز حفظ شود.

اکونومیست می افزاید؛ به همین دلیل هم پوتین، با وجود رفتار دوستانه خود در تهران، مراقب بود که با احتیاط گام بردارد و این نکته را مورد تاکید قرار داد که سفر او به تهران پنج سال قبل برای شرکت در اجلاس پنج جانبه خزر برنامه ریزی شده بود. وی تاریخ مشخصی را برای تحویل سوخت هسته یی به نیروگاه بوشهر تعیین نکرد. این هفته نامه اظهار می دارد؛ سیاست خارجی مستقل پوتین بدون مخاطره نیست و ممکن است باعث دوری اروپاییان از روسیه شود و نتیجه می گیرد که پوتین تنها می تواند امیدوار باشد که خوش اقبال تر از نویسنده قمارباز روسی قرن نوزدهم در آلمان باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد