KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اخبار اقتصادی: توجیهات عجیب وزیر جهادکشاورزی در مورد بحران شکر!

توجیهات عجیب وزیر جهادکشاورزی در مورد بحران شکر!


نوروز: در حالیکه واردات حدود سه میلیون تن شکر طی دو سال گذشته، صنایع شکر و نیز کشاورزان چغندرقندکار را با مشکلات گسترده مواجه کرده که اعتراضات اخیر کارگران صنایع نیشکر هفت‌تپه تازه یکی از آنها بوده، وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه‌ای به توجیه وضع موجود پرداخته و رقبای سیاسی را متهم ساخته است.

«محمدرضا اسکندری» در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شد: برخی از افراد سیاسی وارد داستان کارخانه نیشکر هفت‌تپه شده‌اند تا از آن بهره‌برداری کنند. این افراد خود در دولتهای قبل مدیر بوده و بی‌مدیریتی آنان در دولتهای قبل موجب شد تا امروز این کارخانه با مشکل مواجه شود.

وزیر جهاد کشاورزی بااشاره به اینکه «مشکل کارخانه هفت تپه هیچ ارتباطی با بحث شکر و واردات آن ندارد»، خاطر نشان کرد: در این کارخانه امروز حتی یک کیلوگرم شکر موجود نیست و مشکل آن در ارتباط با فرسوده بودن تجهیزات آن است.

وی با بیان اینکه‌ «کارخانه هفت تپه در دولت قبل به خاطر زیانده بودن کسی در مزایده آن حاضر نشد»، تصریح کرد: کسانی که خودشان عامل قضایای کارخانه مزبور بودند امروز مدعی شده‌اند که چرا این وضع پیش آمده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بدهی ‪ ۹۰‬میلیارد تومانی این کارخانه راه حل خروج از بن بست را «نوسازی تجهیزات» ذکر کرد و افزود: دولت تصمیم دارد تا با تامین تسهیلات لازم و نوسازی تجهیزات کارخانه نیشکر هفت‌تپه آن را تا سال ‪ ۱۳۸۹‬به سودهی برساند.

اظهارات مزروعی در این زمینه
گفتنی است پیش از این، «علی مزروعی» عضو کمیسیون برنامه جبهه‌مشارکت درباره بحران به وجود آمده در صنایع نیشکر هفت‌تپه خوزستان گفته بود: زمان روی کار آمدن دولت نهم، وزیر کشاورزی یکی از سیاست‌های اصلی‌اش را خودکفایی در تولیدات کشاورزی اعلام کرده و گفته بود پس از دو سال به خودکفایی در شکر می‌رسیم اما پس از دو سال صنایع تولید شکر با بحران ورشکستگی مواجه شده‌اند.

وی دراین‌باره به خبرنگار نوروز گفت: برای من عجیب است که چگونه در عین حال که وزارت کشاورزی به این سیاست معتقد بوده این اتفاق افتاده و از دو سال گذشته با کاهش تعرفه واردات شکر خام، موجبات واردات بسیار زیادتر از نیاز داخلی فراهم شده به گونه‌ای که طبق آمار گمرک ایران، نزدیک سه میلیون تن واردات انجام شده در حالی که نیاز مصرف داخلی کشور به واردات شکر حداکثر 600 هزار تن در سال است.

عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت گفت: بر این اساس در این دو سال به اندازه مصرف 5 سال واردات شکر صورت گرفته است بنابراین طبیعی است وقتی چنین اتفاقی می‌افتد کارخانه‌های تولید شکر و چغندرکاران با بحران مواجه شوند و این چیز غیرقابل پیش‌بینی نبوده و جای تعجب دارد که مسئولان دولتی نسبت به چنین وضعیتی حساس نبوده و سیاست‌گذاری نکرده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر نزدیک به 30 درصد از چغندرکاران از کاشت این محصول منصرف شده‌اند و چون اتحادیه‌ای ندارند فقط کشت را رها کرده‌اند و نتوانسته‌اند اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

مزروعی افزود: از سوی دیگر کارخانه‌های تولید شکر و استحصال از نیشکر چون نتوانسته‌اند شکر تولیدی را به بازار عرضه کنند با بحران روبرو شده‌اند، این بحران به ویژه در کارخانه نیشکر هفت تپه خوزستان خود را نشان داده و کارخانه نیشکر هفت تپه به دلیل این که کارگران این کارخانه حقوق دو، سه ماه خود را دریافت نکرده‌اند در حال اعتصاب هستند.

وی تاکید کرد: کاهش تعرفه واردات شکر باعث شده که در حال حاضر با یک بحران کارگری در کارخانه‌های تولید شکر مواجه هستیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: به دلیل کاهش تعرفه‌های کالاهای کشاورزی تراز بازرگانی ایران در دو سال گذشته به شدت منفی شده و نشانه بسیار منفی نسبت به شعار خودکفایی دولت نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه «روند اقتصادی در کشور را منفی ارزیابی می‌کنم»، اظهار داشت: بر این باورم که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم مسایل و مشکلات اقتصادی بیشتری بروز خواهد کرد که بحران نیشکر هفت تپه یکی از نمونه‌های آن است.

مزروعی در پایان خاطرنشان کرد: نکته جالب در سناریوی شکر این است که با وجود یک چنین واردات زیادی که انجام شده قیمت شکر افزایش یافته و این جای سوال دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد