KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

کدام سیاره آن قدر دا‎غ است که سرب در آن ذوب میشود؟

نزدیکترین ستاره به زمین

نزدیکترین ستاره به زمین غیر از خورشید از صورت فلکی جنوبی ٬ قنطورس یا آلفا نام دارد ٬ که 7/4 سال نوری از زمین فاصله دارد . بد نیست بدانیم که یک سال نوری برابر است با ده هزار میلیارد کیلومتر!! برای اینکه تجسمی از این فاصله در ذهن خود داشته باشید ، یک نقشه نجومی را در نظر بگیرید ، که در آن فاصله زمین و خورشید از یکدیگر یک سانتیمتر است در این صورت ستاره آلفا در دو هزار و پانصد متری کره زمین خواهد بود ! و اگر ما بتوانیم به ساکنان ستاره آلفا در صورتی که سکنه ای داشته باشد ، پیامی بفرستیم ، و این پیام با سرعت نور همچون پیامهای رادیویی حرکت کند ، آنها پیام ما را بعد از چهار سال و هشت ماه خواهند شنید . یعنی اگه با تلفن با هم صحبت کنیم ، سلام ما هشت سال و هشت ماه طول خواهد کشید که به آنها برسد.

عروسی در فضا

مقدمات برگزاری یکی از عجیب ترین عروسی ها در تاریخ در حال تکمیل استد قرار است یک فضانورد روسی که هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی به دور زمین می گردد، با خانمی در ایالت تگزاس آمریکا به طور غیابی ازدواج کند! این زوج به نام های "یوری مالنچینکو" و "یکاترینا دمیتریوا" که یک آمریکایی روسی تبار است، تاریخ عروسی خود را پیش از آنکه ماموریت یوری در فضا تمدید شود ، تعیین کرده بودند. ماموریت وی در پی انفجار فضاپیمای آمریکایی کلمبیا تمدید شد.

حلقه ازدواج و کت و شلوار دامادی در فضا از طریق یک فضاپیما که ماه پیش برای سوخت رسانی به ایستگاه فضایی رفته بود، به دست داماد رسید. قرار است همکار آمریکایی یوری به نام "ادوارد لو"، ساقدوش وی باشد و مراسم در همانجا برگزار شد. فضانوردان می توانند روزانه یک بار با خانواده خود ارتباط تصویری برقرار کنند و یوری قرار است از این ارتباط برای دیدن همسر آینده خود در تگزاس استفاده کند. بدینوسیله آنها خواهند توانست یکدیگر را ببینند و همه امیدوارند که بتوانند صدای " بله" گفتن یکدیگر را هم بشوند. البته دیگر از بوسیدن عروس پس از مراسم عقد - که در کشورهای غربی یک سنت است- خبری نخواهد بود.

ستاره نوترونی و پل سار

تولد یک ستاره نوترونی پس از انفجارستاره هایی رخ می دهد که جرمشان 4 الی 8 برابر جرم خورشید ماست.این انفجار را سوپر نوا گویند که نتیجه افزایش حجم بیش از اندازه ستارگان بدنبال فعل وانغعا لات هسته ای وگرمای شدید درون انها است. هنگامی که یک ستاره بزرگ منفجر می شودانچه از ان باقی می مانددرناحیه مرکزی تحت گرانش بسیار قوی در هم فشرده شده وشامل ترکیبی از اکترونهاوپروتوتونها با مقدارفراوانی نوترون است به همین دلیل به ان ستاره نوترونی گفته می شود.میدان گرانش یک ستاره نوترونی300000برابر میدان گرانش زمین است در مقایسه با خورشید.قطر یک ستاره نوترونی 10 کیلومتر وجرمش 4/1 جرم خورشید است پل سارها  ستاره های نوترونی هستند که مواد تشکیل دهنده انها بطور دورانی در  چرخش هستندوقتی اززمین پل سارها رصد شوند پرتوهای مخروطی شکلشان دیده می شود که نشان می دهد این ستاره از صفر تا 180 در چرخش است (تصویر بالای متنطبق پیش بینی انیشتین تشعشعات گرانشی که در فضا  موجوار در حرکتند عامل کیهانی مهمی است که مانع چرخش خیلی سریع و ناهمگون پل سار می شود

خط وط میدان گرانش بسیار قوی یک ستاره نوترونی که بادوره  چرخش یک میلیون ثانیه است درچرخش (spin)است

 مریخ سیاره سرخ

فضاپیمای اکتشافی مریخ
قبل از نیمه شب دوم ژوئن ۲۰۰۳ یک موشک سایوزکه حامل فضاپیمای مارس اکسپرس بود از پایگاه فضایی بایکونر قزاقستان به فضا پرتاب شد بر روی این فضا پیمای ایک کاوشگر به نام بیگل۲نصب شده است هدف از این برنامه فضایی جمع اوری اطلا عاتی ازخاک این سیاره مرموز توسط بیگل۲ می باشد .
سفر به مریخ به مدت شش هفته به طول انجام خواهد گرفت. مهندسان هوا فضای
این پروژه امیدوارند که فضا پیما بتواند در ۲۶ دسامبر در مدار مریخ قرارگیرد

 مقایسه مریخ وماه
فاصله زمین تا خورشید ۹۳میلیون مایل و فاصله مریخ تا خورشید۱۴۲میلیون مایل
طول یک روز زمینی ۲۳ساعت و ۵۶دقیقه و طول یک روز مریخی ۲۴ساعت و ۳۷دقیقه
(هر مایل ۶۰۹/۱کیلومتر است)
یک سال زمین ۳۶۵ روز ویک سال مریخ ۶۸۷ روز
مواد تشکیل دهنده اتمسفر زمین اکسیژن نیتروژن هیدروژن بخار اب ودی اکسید کربن
و.مواد تشکیل دهنده اتمسفر مریخ بیشتر دی اکسید کربن ومقداری بخار اب است که
تنها ۱۳٪ ان را اکسیژن تشکیل می دهد.
جاذبه مریخ ثلت جاذبه زمین است در حدود ۳/۳ متر بر مجذور ثانیه
دمای روز مریخ ۲۷ درجه و دمای شب در ان ۱۳۷- درجه سانتیگراد است
زمین فقط یک قمر (ماه) دارد و مریخ دوقمر زیبا به نامهای فوبوس و دموس دارد .مریخ
همواره برای بشر جذاب بوده ودر رابطه با ان تحقیقات زیادی صورت گرفته در همین راستا
اژانس فضایی اروپا اسا در برنامه فضایی خود بنام ارورا در نظر دارد فرود انسان
را بر این ستاره مرموز بین سالهای ۲۰۲۵-۲۰۱۵ میلا دی محقق گرداندو بسیار امیدوارند که
کاوشگر مریخشان (بیگل ۲ )به کمک بازوهای مکانیکی خود بتواند از خاک مریخ نمونه برداری
کند فرق اصلی این کاوشگر اروپایی با کاوشگرهای امریکایی روورها این است که دارای چرخ
برای گردش روی مریخ نمی باشد .در شکل زیر بیگل ۲ را می بینید

 

این اقا پروفسور کولین پیلینگر است که در کنار مدلش از بیگل ۲ ایستاده

چشم هم چشمی ناسا با اسا:
اژانس فضایی ناسا نیز توانست مانند اژانس فضایی اروپا کاوشگر مریخ خود راتوسط موشک دلتای ۲ برای ماموریت به مریخ بفرست این پرتاب در روز سه شنبه دهم ژوئن از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا صورت گرفت .این موشک حامل کاوشگری است که از نسل روورهای کاوشگر قبلی مریخ است ولی به مراتب کاملتر از ان بطوریکه در هر روز مریخی ۴۰ متر را طی خواهد نمود نام این کاوشگر را دختری کوچک به نام سوفی کوللیز انتخاب کرده است.که در عکس زیر کنار مدل کاوشگر ایستاده.
هدف از این برنامه فضایی جمع اوری اطلا عات دقیقتر راجع به مریخ است دانشمندان ناسا میخواهند تا مدتی دیگر کاوشگر دوقلوی اسپریت یعنی اپو روچینی را نیز به مریخ اعزام کنند البته ناسا در سال ۱۹۷۶و۱۹۹۷ دو مامورریت را ترتیب داده بود که طی ان روورهای کاوشگر مریخ نتوانسته بودند اطلا عات زیادی را در مورد مریخ در اختیار محققان قرار دهند

 

این تصویر که جدیدا توسط سفینه  اکتشافی مریخ اسا فرستاده شده نشان دهنده وجود مقدار فراوانی اب بر روی سیاره مریخ است

 

هرتز اسپرانگ

 

هرتز پرونگ یک اخترشناس دانمارکی بود که در باره درخشندگی و روشنایی ستاره ها مطالعه کرد و دریافت که ستاره ها را میتوان در خانواده ای دسته بندی کرد که از گرم ترین و پرنورترین آنها تا ستاره های سرد و کم نود را شامل میشود. این خانواده را رشته یا دنباله اصلی مینامندکه خورشید در میان آن قرار میگیرد. یک اختر شناس آمریکایی به نام هنری راسل نیز تحقیقات مشابهی انجام داد. به همین دلیل ، نمودار انواع ستاره ها را "نمودار هرتز پرونگ-راسل " مینامند


صلیب جنوبی

صورت فلکی صلیب جنوبی را می توان به آسانی در آسمان نیمکره ی جنوبی پیدا کرد. این صورت فلکی به سمت قطب جنوب آسمان است که درست بالای قطب جنوب زمین واقع شده است و در ضمن نشاندهنده ی صورت فلکی قنطوروس می باشد که جهت آن به سوی روشن ترین ستاره ی این صور فلکی یعنی آلفا-قنطوروس است.آلفا قنطوروس دومین ستاره ی نزدیک به ما است.


ستارگان متحرک

به غیر از خورشید ماه و ستارگان دوردست چند جسم دیگر نیز در آسمان که به کمکی به شما نمی کنند ولی توجه شما را به خود جلب می نمایند. اینها پنج جسم روشن ستاره مانند هستندکه به نظر می رسد در آسمان سرگردان هستند و گاهی اوقات به صورت های عجیبی در آسمان دیده می شوند. این ((ستارگان)) سرگردان در واقع سیارات دیگری از منظومه شمسی می باشند.


مریخ سرگردان

به نظر می رسد مریخ از سایر سیارات سرگردان تر باشد. علت این امر آن است که سرعت چرخش مریخ به دور خورشید کمتر از سرعت زمین است و مدارش نیز بزرگتر از مدار زمین می باشد. در نتیجه زمانی که زمین به مریخ رسیده و از آن جلو می افتد به نظر می رسد مریخ به عقب برگشته است.


شکل های گوناگون سیارات

از آنجایی که سیارات داخلی عطارد و زهره بین زمین و خورشید واقع اند. ممکن است تغییرات در شکل ظاهری آنها را ببینید. درست همانگونه که ماه را به شکلهای مختلف می بینیم.


هشدار

هرگز وقتی خورشید در آسمان است با استفاده از دوربین یا تلسکوپ آنها را جست و جو نکنید. زیرا یک نگاه تصادفی به خورشید می تواند باعث کوری شود.


مشاهده ی اقمار

با یک تلسکوپ کوچک می توان جزئیات زیادتری را از مشتری که بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی است مشاهده کرد. احتمالا یک صفحه و چند نقطه ی نورانی را خواهید دید که در طول چند شب می آیند و می روند و به دور سیاره ی مشتری می گردند. اینها بعضی از قمرهای مشتری هستند. همه ی سیارات منظومه شمسی به جز عطارد (ناهید) دارای قمرهایی هستند که به دورشان می چرخند.


منظومه شمسی

منظومه شمسی دارای نه (9) سیاره ی اصلی است که به دور خورشید می چرخند. در ضمن مجموعه ای از اجرام آسمانی سنگی کوچکی نیز وجود دارند که ((کمربند سیارات خرد)) نامیده می شوند و بین مدار مریخ و مشتری قرار دارند. با چشم غیر مسلح فقط پنج سیاره را می توان دید که عبارتند از: عطارد _ زهره _ مریخ _ مشتری و زحل. بقیه ی سیارات آنقدر کوچک یا دورند که بدون تلسکوپ دیده نمی شوند.


دنباله های آتش

دنباله ی برخی از ستارگان دنباله دار را می توان در شب دید. ستاره ی دنباله دار هیل باپ در سال 1997 میلادی از کنار زمین عبور کرد. جریانی که درست در عقب هسته ی ستاره ی وجود دارد. دنباله ی رنگی متمایل به آبی دارد که از جنس گاز است. دنباله ی روشن تری که به طرف راست کشیده شده است ذرات گرد و غباریست که هنگام نزدیک شدن به خورشید از آن پرتاب می شود.


نکته های جالب خواندنی

1_ همه ی اجسامی که با جوٌ زمین برخورد می کنند کاملا نمی سوزند.

2_ شهاب سنگهای بزرگ هر 000/10 سال یکبار با سطح زمین برخورد میکنند.

3_ وقتی جسمی با زمین برخورد می کند شهاب سنگ نامیده می شود.

4_ اجسام بزرگتر با نیروی بسیار زیادی با زمین برخورد کرده و گودالهایی را در روی آن به وجود می آورند. یکی از گودالها به اسم آریزونای آمریکاست.      

  


ستارگان چشمک زن

اگر شب هنگام که هوا تاریک و صاف است به آسمان نگاه کنید ستارگان را می بینید در یک شب کاملا صاف می بینید هزاران ستاره را ببینید . اگر آنها را با دقت کافی بررسی کنید متوجه می شوید که حتی دو ستاره شبیه به هم به نظر نمی رسند. ستارگان از نظر روشنی چشمک زدن و حتی رنگ با یکدیگر تفاوت دارند.

رنگ دما

رنگ ستارگان بسته به درجه حرارت سطح آنها متفاوت است. به عنوان مثال دمای یک ستاره ی سرخ کمتر یک ستاره ی نارنجی است. که دمای آن هم کمتر از دمای یک ستاره ی زرد است.

علت سوسوزدن ستارگان

نوریک ستاره کم و بیش از موانع متعددی در فضا عبور کرده و به زمین می رسد گرچه قبل از رسیدن به زمین نور آن باید از جو نیز بگذرد نور ستاره هنگام عبور از هوا می تواند توسط جریانها و ذرات هوا شکسته شود. این امر باعث می شود که از دید یک ناظر زمینی ستاره به نظر چشمک یا سوسو بزند.

از کوچک به بزرگ

اندازه ی ستارگان متفاوت است. خورشید ستاره ی ما ستاره ی بزرگی نیست! و گا ستاره ای به رنگ سفید آبی است که چندین برابر خورشید می باشد. دبران که یک ستاره ی نارنجی رنگ است حدودا 20 برابر خورشید است.(بتل گوس) یک ستاره ی سرخ و عظیم است 600 برابر خورشید می باشد (بتل گوس) همان (آلفای جبار) یا (یدالجوزای الیمنی) است.

هفت خواهران

در زمستان به سمت شمالی آسمان نگاه کنید. گروه کوچکی از ستارگان را می بینید که کنار هم گرد آمده اند و جزئ گروهی از ستارگان به نام صورت فلکی (ثور) هستند این مجموعه ی ستارگان را خوشه ی روین با هفت خواهران می نامند. اگر جه با چشم غیر مسلح فقط شش تای آنها را می توان دید. این ها گروهی از ستارگان هستند که با هــــم تشکیل یک خوشه را داده اند. نورانی ترین ستاره های این خوشه یک ستاره آبی رنگ درخشان است . علت رنگ آبی آنها بخاطر این است که بسیار سریع می سوزند ( چپ) و ستارگان تند سوز عمر زیادی ندارند. این نشان میدهد که ستاره های آبی رنگ در زمان نه چندان دوری متولد شده اند.

نامگذاری ستارگان

مردم همیشه داستان هایی درباره ستارگان ساخته و پرداخته اند و آنها را به گروههایی مرتبط کرده و نام شخصیتهایی را بر روی آنها گذاشته اند شما می توانید از این گروهها برای تقسیم بندی آسمان و پیداکردن مسیرتان از ستاره ای به ستاره ی دیگر استفاده کنید.

دیدار با ستارگان

تقسیم بندی ستارگان بر اساس گروههایی به نام صورت فلکی است. برای نشان دادن این صورتهای فلکی به طور واضح آسمان را به چند بخش ستاه ای تقسیم کرده ایم. این تقسیم بندی ها نشان دهنده صور فلکی اصلی است که شامل بروج دوازده گانه و شکارچی (جبار) با کمربند سه ستاره گرزجنگی و سپرش می باشد.

ستارگان راهنما

هنگام شب برای پیدا کردن مسیر در آسمان نیازی به به نقشه ی بسیار دقیق ستارگان ندارید.

ستارگان خودشان به عنوان راهنما عمل می کنند.

شکارچی در حال تیراندازی

برای پیدا کردن ستاره ی شعرای یمانی می توان از صورت فلکی شکارچی (جبار) استفاده کرد. سه ستاره ی کمربند جبار به سوی صورت فلکی ثور (گاونر) هدایت می کند. با استفاده از

ستاره ی پای شکارچی (رجل الجبار) و ستاره ی نیانی کمربندش می توانید ستاره ی کاستور (راس پیکرپیشین) را در صورت فلکی جوزا (دوپیکر) پیدا کنید.

راهنمایان شمالی

بخشی از صورت فلکی دب اکبر را هفت ستاره تشکیل می دهند. این هفت ستاره را (بگردان بزرگ) یا (گاو آهن) می نامند. دو ستاره ای که در لبه سمت راست قرار دارند ما را به سمت ستاره ی قطبی و  صورت فلکی قطبی اسد (شیر) راهنمایی می کنند.دب اکبر هم چنین هدایت کننده ی ما به سوی صورتهای فلکی سیاهگوش وسماوک رامح (نگهبان شمالی) می باشد.

   فضا از کجا شروع میشود؟

 

فضا از بالای جو شروع میشود.هر چه بالاتر رویم هوا رقیقتر میشود.در ارتفاع تقریبا 160 کیلومتری هوا به قدری رقیق میشود که در واقع چیزی از آن باقی نمیماند.فضا از این نقطه آغاز میشود.

آیا زمین مرکز جهان است؟

جهان مجموعه ای از تمامی سیارات ، اقمار، ستارگان و کهکشانهاست. جهان در تمام جهات گسترده شده است.ممکن است ما نتوانیم قسمتهایی از جهان را با تلسکوپ ببینیم.بنابراین نمیتوانیم بگوییم که آیا زمین در مرکز جهان است یا نه.

مدار چیست؟

مدار مسیری است دایره ای و یا بیضی شکل که اجرامی در فضا ان را طی میکنند.سیارات روی مدار محور دایره ای شکل خورشید میگردند و اقمار حول مداری به دور سیارات گردش میکنند.برای قرار گرفتن یک فضاپیما در مدار زمین،فضاپیما باید به آن سوی جو پرواز کند.فضاپیما باید سرعت خود را لااقل به28 هزار کیلومتر در ساعت برساند، یعنی تقریبا معادل 8 کیلومتر در ثانیه.اگر فضاپیما نتواند به این سرعت برسد، به زمین سقوط خواهد کرد.

کدام سیاره آن قدر داغ است که سرب در آن ذوب میشود؟

گرمترین سیاره، نزدیکترین سیاره به خورشید،یعنی تیر یا عطارد نیست بلکه ناهید،دومین سیاره منظومه شمسی است.سطح این سیاره بسیار داغ است، زیرا برعکس تیر، ناهید دارای جو است.جو همانند شیشه های گلخانه به گرم کردن سطح سیاره کمک میکند.دمای این سیاره در حدود 500 درجه سانتیگراد است که برای ذوب کردن بسیاری از فلزات مانند قلع، سرب و روی کافی است.

سیارات داخلی و خارجی کجا قرار دارند؟

سیارات داخلی چهار سیاره ای هستند که نزدیک خورشیدند،یعنی تیر،ناهید،زمین و مریخ.پنج سیاره ی دیگر یعنی مشتری، کیوان، اورانوس، نپتون و پلوتون از خورشید بسیار دورند و به همین دلیل سیارات خارجی نامیده میشوند.

کدام سیارات حلقه هایی به دور خوذ دارند؟

سه سیاره ی مشتری، اورانوس و کیوان حلقه هایی به دور خود دارند.حلقه ها کمربندهای باریکی از سنگهای بزرگند که حول محوری به دور سیاره میگردند.حلقه ی کیوان، این سیاره را به زیباترین سیاره ی آسمان تبدیل کرده است.ستاره شناسان عقیده دارند که نپتون نیز دارای حلقه هایی است.

کدام سیاره آن قدر کند حرکت میکند که طول روز آن برابر دو سال زمینی است؟

عطارد به قدری به خورشید نزدیک است که خورشید چرخش آن را کند کرده است.این سیاره به قدری کند

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
َََعارفه خوشبخت مروی, صنایع.KNTU دوشنبه 30 مهر 1386 ساعت 12:58

سلام. من عضو جدید این وبلاگ هستم. چون فکر می کنم نقطه نظرات و علاقه مندیهای مشترکی داریم
مایلم با شما بیشتر اشنا شوم.
شایدبتونیم همکاری خوبی داشته باشیم.
منتظرم.:))

روح اله عنایتی, IT, یکشنبه 18 آذر 1386 ساعت 01:14

سلام بهمن جان
اگه مطالب را تیکه تیکه مینوشتی بهتر بود
چون بعضی ها حوصلشو ندارن
منتظر مطالب بعدی تو هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد