KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

رای مجلس به فوریت تغییر قانون ارث به نفع زنان

رای مجلس به فوریت تغییر قانون ارث به نفع زنان


مجلس روز سه‌شنبه به یک فوریت طرحی رأی داد که در صورت تصویب نهایی آن زنان نیز مانند مردان از کل دارایی همسرانشان ارث می‌برند.

در ادامه یک فوریت این طرح که به امضای 97 نفر رسیده است، به رأی گذاشته شد و با 118 رأی موافق 33 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 215 رأی یک فوریت آن به تصویب رسید، در صورت تصویب نهایی این طرح ماده 946-947-948 قانون مدنی اصلاح می‌شود.

بر اساس این اصلاحیه، زوجین از تمام اموال یکدیگر ارث می‌برند لیکن زوجه مستحق دریافت قیمت عرصه عیانی و اراضی است. همچنین در صورت تصویب نهایی این طرح ماده 947 قانون مدنی لغو خواهد شد.

همچنین با اصلاح ماده 948 قانون مدنی هر گاه درمورد ماده 946 ورثه از ادای قیمت عرصه عیانی و اراضی امتناع کند زن می‌تواند حق خود را از عین استیفاء نماید.

در بررسی این طرح، «کریم شافعی» در لزوم دو فوریت این طرح گفت: در حال حاضر زنان ایرانی فقط از اعیان اموال شوهرانشان ارث می‌برند و وقتی شوهرشان فوت می‌کند دستشان از اموال شوهر دور است.

وی افزود: به موجب مواد 946 تا 948 قانون مدنی زنان حق ندارند از عرصه دارایی همسران خود ارث ببرند ولی مردان از کل دارایی همسرانشان ارث می‌برند و این موجب ظلم به زنان شده است.

وی گفت: برخی معتقدند که اگر زن از شورهر فرزند داشته باشد، می‌تواند از قیمت زمین نیز ارث ببرد اما قانون مدنی می‌گوید زن فقط می‌تواند از اموال منقول همسرش ارث ببرد و از عرصه ارثی به او تعلق نمی‌گیرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد