KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

جزییات آیین‌نامه جدید شورای صنفی دانشگاهها اعلام شد

جزییات آیین‌نامه جدید شورای صنفی دانشگاهها اعلام شد:
شفاف‌ترشدن تخلفات، ممنوعیت عضویت درشورای مرکزی سایرتشکلها و ارایه دروس مهارتی به اعضا درآیین‌نامه جدید


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: صنفی

قائم مقام معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جزییات آیین‌نامه جدید شوراهای صنفی دانشگاههای کشور از تثبیت دستورالعمل شوراهای صنفی توسط سند بالا دستی، تاکید بر عدم عضویت اعضای شوراهای صنفی درشورای مرکزی سایر تشکلها، تشکیل هیات ناظر مجزای شورا‌های صنفی در دانشگاه و ستاد وزارت علوم، ارایه آموزش به شوراهای صنفی و روشن شدن بحث تخلفات در آیین‌نامه جدید خبر داد.

دکتر خواجه سروی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به جزییات و آخرین وضعیت تصویب آیین‌نامه جدید شوراهای صنفی دانشگاههای کشور، اظهار کرد: آیین‌نامه شورا‌های صنفی پیش از این نیز وجود داشته است ولی دستورالعمل اجرایی آن موقت بود که باید تکلیف آن روشن می‌شد، بنابراین با هدف تقویت دستورالعمل شورا‌های صنفی، آیین‌نامه شورهای صنفی اصلاح شد.

وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته و پیشنهادات وزارت علوم در این آیین‌نامه، افزود: با توجه به اهداف دانشگاه یعنی کادر‌سازی برای آینده کشور و مشارکت دادن دانشجویان در بسامان شدن فعالیت‌ها نیازمند بازنگری و تجدیدنظردر این آیین‌نامه بودیم.

دکتر خواجه سروی با بیان اینکه دستورالعمل تدوین شده شورای صنفی برای تعیین و تصویب ضوابط ناظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، گفت: باید بر اساس این ضوابط دستورالعمل گذشته را تصحیح کنیم که احتمالا این آیین‌نامه تا دو ماه آینده نهایی و ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به برخی از اشکالات دستورالعمل قبلی شورا‌های صنفی، تصریح کرد: دستورالعمل شورا‌های صنفی در گذشته توسط وزیر مربوطه ابلاغ می‌شد و همیشه این نگرانی وجود داشت که با تغییر وزیر و مدیران، دستورالعمل اجرایی مربوطه و تشکل دانشجویی که براساس آن شکل گرفته تضعیف و یا حذف شده و تعاملات نیز حفظ نشود، بر این اساس پیشنهاد ما در آیین‌نامه جدید آن است که دستورالعمل شورا‌های صنفی را با تصویب در سند بالادستی تثبیت کنیم تا نگرانی‌های موجود برطرف شود.

تاکید بر عدم عضویت اعضای شوراهای صنفی در شورای مرکزی سایر تشکلها

وی در خصوص سایر اشکالات، اظهار کرد: همچنین نگرانی‌هایی از جانب دانشجویان، دانشگاه‌ها، ستاد وزارت علوم و حتی بخش‌های مرتبط فرهنگی کشور وجود داشت که طی آن باید شورا‌های صنفی در حوزه امور رفاهی و صنفی فعالیت کنند نه در جایی دیگر، البته در این راستا امور صنفی شامل مباحث مربوط به تجهیزات آموزشی و برنامه‌های کمک آموزشی نیز می‌شود.

وی با بیان این که احتمال سیاسی شدن فعالیت‌ شورا‌های صنفی وجود دارد، اظهار کرد: برای تثبیت فعالیت شورا‌های صنفی و عدم استفاده سیاسی از آن‌ها، ضرورت فعالیت آن‌ها در حوزه رفاهی دانشجویان در سند بالادستی تصریح خواهد شد.

وی با اشاره به ساختار دستورالعمل جدید برای فعالیت‌ شورا‌های صنفی، اظهار کرد: تشکیل هیات نظارت مجزای شورا‌های صنفی در دانشگاهها و ستاد وزارت علوم، مشخص کردن محدوده دقیق فعالیت‌های صنفی و دانشجویی، تاکید بر عدم دخالت شورا‌های صنفی در امور سیاسی و عضویت اعضای شورا‌های صنفی در شورای مرکزی سایر تشکل‌ها برخی از مواردیست که در این آیین‌نامه جدید مدنظر قرار گرفته است.

تشکیل هیات نظارت مجزای شورا‌های صنفی در دانشگاهها

وی با بیان اینکه در دستورالعمل قبلی هیات نظارت بر شورا‌های صنفی همان هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی‌ دانشگاه‌ها بود، گفت: برای اصلاح این مساله و رفع شائبه‌های سیاسی، در آیین‌نامه جدید، هیات مستقل ناظر بر شورا‌های صنفی تعریف شده که کاملا دارای شکل رفاهی است.

وی افزود: براساس این آیین‌نامه، مدیر امور مالی دانشگاه، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، مدیر امور دانشجویی و مدیر امور فرهنگی دانشگاه از اعضای هیات نظارت بر شورا‌های صنفی در دانشگاه هستند. همچنین پیشنهاد شده است که رییس صندوق رفاه دانشجویان، معاون دانشجویی و مدیر امور فرهنگی وزارت علوم و دو عضو دانشجویی اعضای هیات مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه متولی شورا‌های صنفی معاونت دانشجویی وزارت علوم است، گفت: به دلیل وجود کمیته‌های تخصصی بررسی آیین‌نامه‌ها، اصلاح و تدوین آیین‌نامه شورا‌های صنفی مانند سایر آیین‌نامه‌ها در بخش معاونت فرهنگی انجام شده است.

دکتر خواجه سروی با بیان اینکه در گذشته شورا‌های صنفی در مقابل دانشگاه فعالیت می‌کردند، گفت: در این حالت بیشتر وقت شورا‌ها صرف رفع تضاد می‌شد تا رفع مشکلات موجود.

وی با بیان اینکه در تدوین این آیین‌نامه نقطه نظرات دانشگاه‌ها نیز جمع‌آوری شده است، گفت: همچنین برای اخذ نظرات برخی از شورا‌های صنفی از جمله شورای صنفی دانشگاههای صنعتی اصفهان، شیراز و صنعتی شریف آیین‌نامه ارسال شده است، البته هنوز مراحل نهایی این آیین‌نامه طی نشده و همچنان بنا داریم از اعضای شورا‌های صنفی برای ارائه نظرات، دعوت به عمل بیاوریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اعضای دانشجویی شورای مرکزی نظارت بر نشریات دانشجویی با برگزاری انتخابات مشخص و معرفی می‌شوند، اظهار کرد: پس از انتخاب این دو عضو دانشجویی از دانشگاههای مربوطه در خصوص صحت انتخاب این افراد استعلاماتی صورت خواهد گرفت.

شفاف شدن بحث تخلفات در آیین‌نامه جدید

هیات نظارت شورا‌های صنفی در دانشگاه مرجع اولیه رسیدگی به تخلفات

به گفته دکتر خواجه سروی در آیین‌نامه جدید شرایط عضویت و بحث تخلفات به صورت روشن‌تری دنبال شده است.

وی با بیان این که براساس این ‌آیین‌نامه، هیات نظارت شورا‌های صنفی در دانشگاه مرجع اولیه رسیدگی به تخلفات است، گفت: این شورا می‌تواند خود به صورت مستقل حکم صادر کند ولی ممکن است به دلیل نامربوط بودن موارد، رسیدگی به پرونده را به مراجع ذی صلاح ارجاع دهد و پس از آن نیز هیات مرکزی ناظر بر شورا‌های صنفی در ستاد وزارت علوم مرجع رسیدگی به تخلفات خواهد بود و در این مرجع امکان تجدیدنظر در احکام وجود دارد، به عبارت دیگر این هیات مرکزی، شورای حل اختلاف خواهد بود.

ضرورت ارایه آموزش و دروس مهارتی به اعضای شوراهای صنفی

دکتر خواجه سروی افزود: تلاش می‌شود بین هیات‌های ناظر بر شورا‌های صنفی دانشگاه‌ها از نظر نحوه بررسی مسائل و مشکلات و صدور رای یا حکم، وحدت رویه ایجاد شود که در این راستا پیش‌بینی شده است که اعضای شورا‌های صنفی باید مانند سایر تشکل‌ها آموزش ببینند.

به گفته وی براساس آیین‌نامه جدید، تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه آموزشی یکی از وظایف هیات مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی خواهد بود که طی آن اعضای شورا‌های صنفی در حد خود بر قوانین کشوری و مقررات شورا‌های صنفی مسلط می‌شوند.

دکتر خواجه سروی در خاتمه تاکید کرد: ارائه سایر دروس مهارتی به اعضای شورا‌های صنفی از دیگر نقاط روشن آیین‌نامه جدید است تا طی ارائه این آموزش‌ها، اعضای شورای صنفی پس از فارغ التحصیلی نیز به دلیل کسب این مهارت‌ها در جامعه اثرگذار باشند.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-04330

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد