KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

سید محمد خاتمی:رایزنی‌هایی در سطوح بالا شده و می‌شود

سید محمد خاتمی:
ـ به موفقیت جبهه اصلاحات بیندیشیم
ـ رایزنی‌هایی در سطوح بالا شده و می‌شود
ـ انتخابات صحیح‌تر است یا تصمیم‌گیری عده محدودی ولو با حسن نیت؟


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: سیاسی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی گفت: در انتخابات پیش‌رو باید به موفقیت جبهه اصلاحات بیندیشیم این‌که کدام حزب چه سهمی دارد مهم نیست. زیرا اگر جبهه اصلاحات پیروز شود همه احزاب آن پیروز هستند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) رییس‌جمهور سابق کشورمان طی سخانی در جمع اصلاح‌طلبان آذربایجان شرقی اظهار کردد: آرمان بزرگ ملت ایران به عنون پیشتاز حرکت به سوی جامعه مدنی و مردم‌سالاری در دنیای اسلام و شرق همواره این بوده است که از سلطه دیرپای استبداد که در دوره اخیر به استعمار هم متکی بوده است رهایی یابد و برسرنوشت خود حاکم شود؛ برای تحقق این امر فداکاری‌های زیادی کرده و نهضت‌های مختلفی همراه با هزینه‌های فراوان داشته و حرکت این ملت در جریان انقلاب اسلامی به اوج خود رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از طلایی‌ترین اصول قانون اساسی که مورد تایید امام(ره) و مردم قرار گرفت، مساله حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش بود و انتخابات که محور کار در آن رای و رضایت و حضور مردم است، جایگاه بروز و ظهور این خواست ملی و حق الهی است.

وی تصریح کرد: همه باید بکوشند در انتخابات شرکت کنند. انتخابات نیز باید واقعی، سالم و آزاد باشد. زیرا ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه حق دارند و باید حضور داشته باشند.

رییس بنیاد باران افزود: همه اصلاح‌طلبان دارای تفکر مشترکی هستند؛ گرچه هنوز همه ابعاد آن مشخص نیست و باید برای آن تعریف دقیق‌تری ارایه داد؛ اصلاح‌طلبان درکنار همدیگر هستند و دارای آرمان‌ها و خواست مشترک و احساس مسولیت می‌کنند اگر نتوان ازامکاناتی که قانون و انقلاب در اختیار ملت قرارداده است، استفاده کرد، نمی‌توان آن خواست‌ها را عملی کرد.

خاتمی گفت: ما نگران سرنوشت کشور هستیم. ایران می‌تواند جایگاه بسیار برتر و وضعیت مناسب‌تری از همه لحاظ داشته باشد و معتقدم که در این زمینه راهکارهای مناسبی وجود دارد. تجربه گذشته وجود دارد؛ این‌که چگونه می‌توان تهدیدها را رفع و از فرصت‌ها استفاده کرد. آن‌چه مهم است، این‌که همه باید در عرصه حضور داشته باشند تا بتوانند با در اختیار گرفتن امکانات قانونی راهکارهای منطقی تحقق خواست‌ها را طی کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد باران، خاتمی گفت: به اصل انقلاب افتخار می‌کنیم، زیرا انقلاب اسلامی از موضع دین مردم‌سالاری و جمهوری اسلامی را مطرح کرد و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود را پذیرفت. قانون اساسی سازگار با ارزش‌ها و معیارهای دینی است و حد نصاب‌های یک جامعه دموکراتیک در آن لحاظ شده؛ گرچه همه آن‌ها عملی نشده است.

رییس‌جمهور سابق کشورمان اظهار کرد: انتخابات باید آزاد، سالم ، عادلانه و رقابتی باشد و همه تلاش این است که اینچنین باشد. البته باید حق آزادی و مشارکت نهادینه شود. بسیاری از حرف‌هایی که اخیرا زده می‌شود نگرانی ما را زیاد می‌کند. اصل برائت یک اصل اسلامی است و نشانه اعتماد به ملت است. همان چیزی که امام خمینی(ره) داشت و پیروزی نصیب ملت کرد.

رییس جمهور سابق کشورمان گفت: نباید کسانی احساس کنند در محدوده خاص خود بیشتر و بهتر از مردم می‌توانند مصالح را تشخیص دهند. یکی از اصول انقلاب و مردم‌سالاری اعتماد به مردم است. آیا انتخابات صحیح‌تر است یا تصمیم‌گیری عده محدودی ولو با حسن نیت؟

خاتمی تصریح کرد: یکی از اشتباهات مجلس ششم عدم تشخیص اولویت‌ها بود، شاید اگر این حساسیت‌ها نبود لااقل دو لایحه راجع به انتخابات و اختیارات ریاست جمهوری به سرانجام خوبی می‌رسید.

وی افزود: اصلاحات یک امر تدریجی است و باید آرام،آرام جلو رفت. در زمینه انتخابات رایزنی‌هایی در سطوح بالا شده و می‌شود که امیدوارم نگرانی‌های ملت رفع شود.

رییس بنیاد باران گفت: اگر جامعه با رغبت در عرصه حاضر شود و حضور چشمگیر داشته باشد، با همه موانع نتیجه مورد نظر محدود کنندگان حاصل نخواهد شد و با این حضور علی‌رغم مشکلات می‌توان به نتایج نسبی مطلوب جامع رسید.

خاتمی گفت: حتما باید چهره‌های شناخته شده، آگاه و مسوول و روشن و با تجربه و وزین در انتخابات شرکت کنند. اگر به وفاق برسیم و نزدیکی بیشتر پیدا کنیم می‌توانیم به نتایج خوب برسیم . باید به موفقیت جبهه اصلاحات بیندیشیم. این‌که کدام حزب چه سهمی دارد مهمی نیست. باید به مصالح ملت، انقلاب و جمهوری اسلامی اندیشید و این رشد و شعور را نشان دهیم که می‌توانیم جبهه‌ای کار کنیم چون اگر جبهه اصلاحات پیروز شود، همه احزاب آن پیروز هستند.

رییس بنیاد باران گفت: دموکراسی باید متکی بر رای مردم باشد. رضایت مردم شرط اصلی یک حکومت مطلوب است که با رضایت مردم در قدرت برآمده از ملت و مسوولیت قدرت در برابر مردم، جابجایی قدرت بدون توسل به زور توسط مردم تحقق می‌یابد.

خاتمی در پایان گفت: هرکس پذیرفته است در چارچوب قانون اساسی فعالیت کند و جرمی مرتکب نشده باشد باید با اطمینان بتواند نامزد شود وکسی نباید او را از حق خود محروم کند.

انتهای پیام

کد خبر: 8609-17811
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد