KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

فشارهای بسیج دانشگاه کرمان برای تعطیلی غیرقانونی انجمن اسلامی

فشارهای بسیج دانشگاه کرمان برای تعطیلی غیرقانونی انجمن اسلامی این دانشگاه 


خبرنامه امیرکبیر: پس از آن که تریبون آزاد انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان به مناسبت روز دانشجو با استقبال بی نظیر دانشجویان مواجه شد، فشارهای نهادهای اقتدارگرا جهت ایجاد محدودیت برای این انجمن آغاز شد.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر تریبون آزاد انجمن اسلامی کرمان با اخذ مجوز از هیئت نظارت دانشگاه و در آمفی تئاتر این دانشگاه برگزار شد. تصاویر ارسال شده از این مراسم، که پیش از این همراه با گزارش آن در خبرنامه امیرکبیر درج شد، حکایت از استقبال گسترده دانشجویان از این مراسم داشت.

 

پس از برگزاری این برنامه و در حالی که تعداد معدودی از بسیجیان دانشگاه کرمان موفق به بر هم زدن آن نشدند، فشار این نهاد به همراه دیگر نهادهای خارج از دانشگاه بر مدیریت این دانشگاه آغاز شد. در پی این فشارها هفته گذشته ۴ تن از اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه به علت برگزاری این مراسم، که دارای مجوز نیز بوده است، به کمیته انضباطی احضار شدند.

 

همچنین جمعی از بسیجیان شهر کرمان دیروز در این دانشگاه دست به تجمع زدند. این افراد مدعی بودند در تریبون آزاد انجمن اسلامی به «سیدالشهدا، ولایت فقیه و ارزش‌های جامعه اسلامی» توهین شده است. جالب آن که سخنران این مراسم ابوالقاسم علیزاده، نماینده ولی فقیه در سپاه استان کرمان، بود.

 

علیرزاده در سخنان خود اظهار داشت: اکنون اقلیتی پیدا شده‌اند که در حالی که نان و نمک ملت و نظام را می خورند در مقابل مردمی از آزادی حرف می‌زنند که برای اینکه کشورشان رنگ اسلام بگیرد خون دادند. البته گلایه ما از این افراد نیست بلکه از مدیران این محافل است و آن ها باید بدانند که پاسداری از محیط دانشگاه با بی مبالاتی ممکن نیست.

 

در ادامه این تجمع صاحب الزمانی، معاون دانشجویی دانشگاه کرمان، در جمع دانشجویان حضور یافت و به تشریح اقدامات دانشگاه پیرامون اتفاق اخیر پرداخت. وی از تعلیق فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان خبر داد و گفت: ما تاکید داریم که تمامی اقدامات ما و دانشجویان در چارچوب قانون باشد.

 

در حالی که مشخص نیست اعتراض بسیجیان به کدام بخش از سخنان سخنرانان در مراسم تریبون آزاد انجمن اسلامی دانشگاه کرمان است، همان طور که از نام این برنامه بر می آید، این مراسم «تریبون آزاد» بوده و طبعا انجمن اسلامی از قبل اطلاعی از صحبت های سخنرانان نداشته و اعتراض بسیجیان بیشتر به بهانه جویی جهت تعطیلی فعالیت های انجمن اسلامی است.

 

به این تشکل دانشجویی به طور غیررسمی اطلاع داده شده که فعالیت های انجمن تعلیق شده است، اما مسئولین دانشگاه کرمان تاکنون روال قانونی را جهت صدور حکم برای انجمن اسلامی این دانشگاه طی نکرده اند. طبق قانون تخلفات تشکل های دانشجویی ابتدا در هیئت نظارت رسیدگی می شود و سپس با ارجاع مسئله به هیئت منصفه دانشگاه به نمایندگان تشکل اجازه دفاع داده خواهد شد.

 

پس از دفاع نمایندگان تشکل دانشجویی در هیئت منصفه دانشگاه، دفاعیات تشکل بررسی و نسبت به صدور برائت یا تخلف آن تشکل اقدام می شود. رای صادره قابل تجدیدنظرخواهی خواهد بود. اما مسئولین دانشگاه باهنر کرمان بدون طی کردن این مراحل به صورت شفاهی تعلیق فعالیت های این انجمن را به اطلاع مسئولین آن رسانده اند.

 

  انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در همین خصوص بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

بیانیه شماره یک انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنرکرمان پیرامون موج جوسازی های پیاده نظام متحجر علیه این تشکل

 

سه سال پس از یک دست شدن حاکمیت و ظهور اقتدار گرایی این بار اصحاب خشونت و تحجر عزم خویش را برای یک دست کردن فضای دانشگاه و محدود کردن این تنها سنگر آزادی جزم کرده اند و در این راه از همه ابزارها استفاده کرده اند تا بلکه پروژه ای را که در دانشگاه امیر کبیر، علامه و … و به فرمان اربابان خویش به پیش برده اند، در این دانشگاه نیز به ثمر بنشانند.

 

چه حتی در این راه از ملعبه قرار دادن دین نیز ابائی ندارند. کیست که نداند این جماعت نه دغدغه دین دارند و نه عدالت، که اگر داشتند آن زمان که در وزارت آموزش و پرورش دولت نهم، شان مقدس خاتم الانبیا با خروس مقایسه شد فریاد وااسلاما سر می دادند و سیاه می پوشیدند. و به تعبیر قرآن چه کسی سیاه روزتر از آن است که دین خود را به دنیای دیگران بفروشد. این خود دلیل بر نهادینه شدن استفاده ابزاری به صورت انحصاری از دین برای آقایان است.

 

اینان را به سیدالشهدا واگذار می کنیم که فرمود «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید». گویا نمی دانند که هدف امام حسین از آن قیام علیه باطل نه خوش خدمتی بود و نه تشنگی قدرت، که اصلاح جامعه دینی و امر به معروف و نهی از منکر بود. به راستی اگر امروز حسین زنده بود با این جماعت چه می کرد؟ اینان که چنین مشتاقانه دعوت به مناظره می کنند، چطور کمر به ویران کردن این تنها بستر راستین نقد و مناظره بسته اند؟

 

و اما تریبون آزاد… که البته در پس سال ها کج اندیشی عده ای امروز یا باید نامش را تغییر داد و یا به بایگانی تاریخ سپرد. آیا تحمل چند دقیقه صحبت یک دانشجو آن قدر برای آقایان سخت و سنگین شده است که این چنین بی مهابا حقیقت را به مسلخ می برند و خوشحال از محکمه بیرون می آورند؟

 

قصد نداریم در این برهه آن چه را که بر ما گذشت بگوییم، که صد البته این روزها گوش ها تنها برای عده ای خاص شنوا بود هر چند ناحق. آقایان در این مدت هر چه خواستند نوشتند و گفتند و تهدید کردند، اما ما سکوت پیشه کردیم تا لااقل جامعه دانشگاهی اینان را به خوبی بشناسند.

 

از امروز دیگر سکوت نمی کنیم و تنها با ابزار قانون و حمایت بدنه دانشجویی آگاه و نه نهادهای خارج از دانشگاه، طی طریق خواهیم کرد. از امروز از دانشگاه به عنوان تنها سنگر آزادی به هر قیمتی دفاع خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت اقلیت متحجر و گوش به فرمان، مغول وار دانشگاه را عرصه تاخت و تاز خویش قرار دهند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد