KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

طولانی‌ترین تصنیف تاریخ موسیقی


طولانی‌ترین تصنیف تاریخ موسیقی


 

طولانی‌ترین تصنیف تاریخ موسیقی ایران را همایون شجریان با آهنگسازی محمدرضا درویشی روی بازسازی کاری از عبدالقادر مراغی خوانده که قرار است اواخر امسال به بازار موسیقی عرضه شود.

به‌گزارش همشهری‌آنلاین محمدرضا درویشی، در دومین نشست پیش‌همایش عبدالقادر مراغی، موسیقی‌دان نامدار قرن نهم هجری که در ساختمان فرهنگستان هنر در خیابان ولی‌عصر برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: « این تصنیف که ۲۱ دقیقه زمان دارد، حاصل دو سال تلاش شبانه‌روزی گروه عبدالقادر مراغی است که قرار است به‌همراه ۲۳ تصنیف دیگر در مجموعه‌ای با یک کتاب و سه سی‌دی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(!) به بازار موسیقی عرضه شود. »

وی گفت: « به‌دلیل آنکه ۱۷ دقیقه از این تصنیف در مدح امام هشتم شیعیان سروده شده است، هیچ‌گاه از سوی نوازندگان و خوانندگان ترکیه اجرا نشده و برای نخستین بار است که بعد از پنج قرن این تصنیف اجرا و خوانده شده است. »

این تصنیف که بخش‌هایی از آن در همین نشست پخش شد در سه‌گاه نوشته شده و عمده‌ی آن در بخش‌های اوج صدای خواننده قرار دارد و همایون شجریان توانسته با تمرینات طاقت‌سوزی که روی این کار انجام داده، به خوبی از پس کار برآید.

 

در این نشست که با حضور برخی از اعضای گروه عبدالقادر مراغی برگزار شد، همایون شجریان ـ که از سوی درویشی برجسته‌ترین خواننده‌ی معاصر بعد از پدرش لقب گرفت ـ حضور داشت و گفت که وقتی کار را ابتدا شنید برایش بسیار عجیب و شگفت‌انگیز جلوه کرد؛ چرا که در برخی از لحظات تصنیف نقاط اوج و فرودهای آن با معیارهای آوازخوانی موسیقی سنتی همخوانی نداشت؛ ‌به این معنا که خواننده درست در زمانی‌که باید فرود بیاید با یک اوج دیگر روبه‌رو می‌شود که این تجربه به این می‌مانست که دونده‌ای که صد متر را با بالاترین سرعت دویده، وقتی به خط پایان رسید، تازه به او بگویند که صد متر دیگر را هم باید در جهت عکس بدود.

وی همچنین از کم آمدن نفس خواننده در برخی از نقاط خبر داد و گفت کار عبدالقادر به گونه‌ای بود که در بخش‌های بم تصانیف، خواننده با کمبود نفس روبه‌رو می‌شود و برای غلبه بر این مشکل نیازمند تمرینات طاقت‌سوزی است که من سعی کردم از پس کار برآیم.

 

محمدرضا درویشی درباره‌ی چگونگی کار روی این تصانیف گفت که دو سالی است، هر هفته دو جلسه‌ی ۴ ساعته با گروه تمرین می‌کند و شکل‌گیری این گروه ۹ نفره به گونه‌ای‌ست که نه کسی می‌تواند به گروه اضافه شود و نه از آن کم شود ؛ چرا که پیوستن هر فرد به گروه، نیازمند ۶ ماه تمرین مقدماتی فشرده برای آشنایی با سبک کار مراغی و نواختن این قطعات است.

درویشی گفت که چند سالی، تمامی وقت و انرژی خود را گذاشته تا از آرشیوهای شخصی و نیز کتابخانه‌های موسیقی ترکیه و یونان بتواند این تصانیف را به‌دست آورد که از میان سی تصنیفی که یک محقق ترک نشانی آنها را در کتاب خود داده، توانسته به ۲۴ تصنیف دست پیدا کند و بقیه‌ی تصانیف را نتوانسته به‌دست آورد.

 

در گروه عبدالقادر مراغی نگار بوبان (عود)، ساناز نخجوانی (قانون)، آرش شهریار (چهارتار)، علی صمدپور (رباب)، سیروس جمالی (رباب)، سیامک جهانگیری (نی)،احسان ذبیحی فر (کمانچه آلتو)، سامر حبیبی (کمانچه آلتو) و بهزاد میرزایی (دایره) می‌نوازند و به گفته‌ی درویشی در شکل‌گیری و ساخت این مجموعه تصانیف تمامی اعضای این گروه که از آهنگسازان و نوازندگان شناخته‌شده‌ی کشور به شمار می‌روند سهمی جدی و تأثیرگذار داشته‌اند.

 

درویشی گفته است که پس از انتشار آلبوم و سی‌دی عبدالقادر مراغی، گروه یادشده کنسرت صحنه‌ای کار را در ایران و سایر کشورها اجرا خواهد کرد.

پیش از سخنان درویشی، داریوش طلایی درباره‌ی « علم و عمل موسیقی: دیدگاه‌ها و کاربردها » سخن گفت و ضمن ارائه‌ی تاریخچه‌ای از نظریه‌پردازی در موسیقی ایران، از فارابی تا ابن‌سینا و ارموی و مراغی، به فضای عملی کارهای آنها نیز پرداخت.

 

پس از درویشی نیز فرهاد فخرالدینی که چند سال قبل یکی از تصانیف عبدالقادر مراغی را در سریال امام علی (ع) با صدای صدیق تعریف انتشار عمومی داده بود، به شکل تئوریک و با استفاده از عدد و رقم و نت گفت که سی سال است روی این پروژه کار کرده تا توانسته به چنین لحن و بیان عملی در کار دست یابد.

پس از سخنان فخرالدینی و درویشی، چند تن از حاضران سؤالاتی را با این دو موسیقی‌دان نامی در میان گذاشتند.

منبع : همشهری آنلاین

نظرات 5 + ارسال نظر
دانشگاه رجایی, , جمعه 30 آذر 1386 ساعت 21:38

هر سال شب یلدا رو با دوستانمون جشن می گرفتیم
اما امسال اونا تو اوین طولانیترین شبای سالو می گذرونند
به امید آزادی همه نیکان
www.asrnews.blogfa.com

امیدوارم دانشجوهای الکترونیکی با کمک هم ، خودشونو برای اجرای - یار دبستانی من - آماده کنن !

علی طهرانی, it, شنبه 1 دی 1386 ساعت 00:05

من که از موسیقی متنفر هستم سرم درد میگیره موسیقی گوش بدم حالا رپ یه چیزی

مجید, , شنبه 1 دی 1386 ساعت 07:02

مجید, , شنبه 1 دی 1386 ساعت 07:12

موسیقی سنتی ایران تاریخی بسیار عمیق دارد و متاسفانه تحت تاثیر موسیقی پاپ مدتها تخطئه شده بود و استاد شجریان که فکر نمی کنم دیگر در تاریخ کشورمان مثل او کسی پیدا شود توانست نظم خاصی به موسیقی ما بدهد ولی هنوز از او کوچکترین قدردانی نشده است.بدنبال او همایون بنظر میرسد راه پدر را دنبال نماید،امیدوارم اینچنین باشد.مطالعه تاریخ موسیقی ایران را به تمام موسیقی دوستان توصیه مینمایم. با تشکر از خانم حمیدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد