KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

نمایندگان برای استیضاح وزرا صف بستند

همزمان با اصرار به فراخوانی احمدی‌نژاد؛ نمایندگان برای استیضاح وزرا صف بستند


اعتماد-احسان مهرابی: کمی تلخی می‌تواند در همه چیز باشد حتی در شوخی اصولگرایان مجلس با احمد‌ی‌نژاد. دیروز نمایندگان حامی دولت در مجلس موضوع سوال از رئیس‌جمهور بر اساس اصل 88 قانون اساسی و احضار او به مجلس و همچنین استیضاح‌های متعددی که در مجلس مطرح است را یک شوخی پنداشتند. در مقابل نیز نمایندگان پیگیر سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح وزرا پاسخ دادند که این سوال و استیضاح حتی اگر هم شوخی باشد باز هم برای احمدی‌نژاد بسیار تلخ خواهد بود.


احمد بزرگیان نماینده اصولگرای مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور را یک شوخی می‌داند اما از سوی دیگر سعید ابوطالب عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل خبر می‌دهد که شاهد جمع‌آوری امضا توسط نمایندگان برای سوال از رئیس‌جمهور بوده است.او به استیضاح‌هایی که در مجلس در حال پیگیری است از جمله استیضاح وزیر کشور، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر ارشاد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلا‌عات اشاره می‌کند و از سوی دیگر با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور می‌گوید: سخنان احمدی‌نژاد نشان داد که اعتراضات نمایندگان در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی وارد بوده است اما پیش از این اشکالا‌ت را تکذیب می‌کردند.وی با بیان اینکه نارضایتی از طرف نمایندگان مجلس وجود دارد، می‌گوید: نمایندگان به شکل دیگری پیگیر مساله هستند. من امروز دیدم که نمایندگان اصولگرا برای سوال از رئیس‌جمهور مطابق اصل 88 قانون اساسی امضا جمع‌آوری می‌کردند چون فکر می‌کنند صحبت‌های احمدی‌نژاد نشان داد که سوءمدیریت را قبول دارد اما آقای احمدی‌نژاد فرافکنی کرد و تمام مشکلا‌ت را به گردن مجلس انداخت در حالی که نمایندگان مستقل مجلس از این بابت تذکر داده بودند. وی به تذکرات نمایندگان درباره مواردی چون بیماری هلندی در اقتصاد، پول پرقدرت، بودجه انبساطی و عدم استراتژی در حوزه فرهنگ اشاره می‌کند و می‌گوید: این نشان می‌دهد که نمایندگان بهوش بودند اما یک لا‌بی قدرتمند در مجلس وجود دارد که اسباب فشار در مجلس است که اینها در هیات‌رئیسه جمع شده‌اند و هیات‌رئیسه فراکسیون اصولگرایان وظیفه نمایندگی را فراموش کرده‌اند اما بسیاری از نمایندگان فراکسیون اقلیت و اکثریت به وظایف خود عمل کرده‌اند. ولی محسن کوهکن عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت نامه سوال از رئیس‌جمهور را قطعا امضا نخواهد کرد.


محسن کوهکن می‌گوید: بازگو کردن یک حق قانونی نمایندگان اشکالی ندارد، اما من فکر می‌کنم هنوز خیلی راه‌ها برای پیگیری امور وجود دارد که این راه‌ها را در گذشته دولت‌ها و مجلس مختلف چک کرده‌اند.وی تعیین کمیسیون‌های مشترک و برگزاری جلسات مختلف را از جمله این راه‌ها می‌داند و می‌گوید: انسان باید به حکم تدبیر از هر ابزاری در زمان خود استفاده کند و حربه‌ای را که باید در آخر به کار ببریم در اول به کار نمی‌بریم.


کوهکن با بیان اینکه البته در زندگی شخصی هم گاهی از این تهدیدها می‌شود، می‌گوید: گاهی تهدید به باریدن می‌کنیم اما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که ابر شدن کفایت می‌کند و نیازی با باریدن نیست.


سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلا‌می درباره استیضاح وزرا نیز با بیان این مطلب که باید این قدر تکرار و تمرین کنیم که این احساس را داشته باشیم که اگر در یک دوره‌ای 10 استیضاح انجام شد و هشت استیضاح رای آورد و دو تا رای نیاورد، این یک چیز غیرطبیعی‌ای نیست، افزود: مهم این است که موارد استیضاح و وزن مصادیقی که در استیضاح می‌آوریم، باید وجدان مردم را قانع کند. اگر وزن مطالب مطرح‌شده در استیضاح به حدی باشد که انجام استیضاح را توجیه کند، باید در مجلس پیگیری شود، اما اگر برای این منظور باشد که یک نماینده می‌خواهد مدیری را در شهرستانی عوض کند آن وقت آن وزیر زیر بار این کار نرود، دنبال استیضاح او باشیم این مساله وجدان مردم را قانع نمی‌کند. ‌


وی تصریح کرد: این کار بستگی به مصادیق و موارد تخلفی دارد که نماینده درخواست‌کننده تشخیص می‌دهد این وزیر تخلفاتش در حدی است که صلا‌ح نیست در آن سمت و مسوولیت باقی بماند. در هر صورت در وهله اول تعداد نمایندگان استیضاح‌کننده مهم است و در وهله دوم صحن علنی که به آن رای بدهند یا خیر. در پایان نیز نتیجه را هر چه شد باید با آرامش و ظرفیت بالا‌ قبول کرد. ‌ عضو هیات‌رئیسه مجلس درباره انتقادهای احمدی‌نژاد به مجلس و سخنان برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه دلیل این انتقادات کوتاهی هیات‌رئیسه مجلس درباره حقوق قانونی مجلس بوده است با بیان اینکه نگاهش به مصاحبه رئیس‌جمهور نگاه خاص خودش است، می‌گوید: متاسفانه در کشور همیشه همه چیز را سیاه می‌بینیم یا سفید که هر دو غلط است.کوهکن با بیان ارزیابی خود از گزارش رئیس‌جمهور در بخش اقتصادی و مشکلا‌ت گرانی می‌گوید: ایشان به نوعی اشکال اولیه را تزریق پول توسط سیستم بانکی اعلا‌م کردند که این به نوعی به دولت باز‌می‌گردد و اینکه رئیس‌جمهور اشکال کار بخشی از دولت را مطرح کنند، یک گام مثبت است و در گذشته چنین چیزی کمتر بوده و یا نبوده است. یکی دیگر از اشکالا‌ت هم که بر دولت‌ها و مجالس وارد می‌شود این است که فکر می‌کنیم حق با ما است و همه اشکالا‌ت به طرف مقابل بازمی‌گردد که این نگاه مبتنی بر انصاف نیست.وی با بیان اینکه ایشان بخشی از گرانی را ناشی از برخی مصوبات دانستند و نام مجلس را بردند، گفت: مطالب ایشان یا درست است و یا اینکه برداشت ایشان است که اگر درست است و ما تصمیمی گرفته‌ایم که باعث افزایش قیمت شده است باید از تصمیم خود دفاع کنیم.وی با اشاره به تصمیم مجلس برای افزایش قیمت محصولا‌ت پتروشیمی می‌گوید: ما باید برای این افزایش استدلا‌‌ل‌های خود را بیان کنیم و اگر کسی بتواند ثابت کند که تاثیری روی افزایش قیمت‌ها داشته است باید بگوییم در مقابل این افزایش به دستاوردهای دیگری رسیده‌ایم.وی با بیان اینکه انتقاد یک دستگاه از دستگاه دیگر به معنای تقابل و تضعیف نیست، می‌گوید: احساس من این نیست که حتما باید گارد بگیریم و بگوییم اگر این گارد را قبلا‌ می‌گرفتیم این اتفاقات نمی‌افتاد.وی با بیان اینکه ما باید تحمل انتقاد را از طرف رئیس‌جمهور بلکه از طرف یک شهروند عادی نیز داشته باشیم، گفت: اگر استدلا‌ل داریم باید استدلا‌ل کنیم و اگر پاسخ هم نداریم بگوییم من بررسی می‌کنم و پاسخ شما را می‌دهم.وی با بیان اینکه من اقتدار مجلس را در این نمی‌بینم که فضایی را درست کنیم که هیچکس جرات انتقاد از مجلس را نداشته باشد، می‌گوید: اقتدار مجلس این است که درباره مصوبات کار کارشناسی شود و اهرم‌های نظارتی مجلس را قوی به کار بگیریم و تحقیق و تفحص‌ها را منطقی و قوی تا آخر پیش برویم آن هم با هدف اصلا‌ح امور.


تقدیم استیضاح وزیر کشور در هفته آینده


‌ داریوش قنبری نماینده مردم ایلا‌م در مجلس از تقدیم استیضاح وزیر کشور در هفته آینده به هیات‌رئیسه مجلس خبرداد. وی با بیان اینکه این استیضاح در 13 بند تنظیم شده و تاکنون 17 نماینده استیضاح وزیر کشور را امضا کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از بندهای این استیضاح انتصاب برخی استانداران ، فرمانداران برخلا‌ف وعده وزیر کشور مبنی بر مشاوره با نمایندگان و اصل شایسته گزینی است. قنبری دیگر محورهای مهم این استیضاح را تبلیغات انتخاباتی برخی فرمانداران و بخشداران به نفع برخی کاندیداها و توزیع بنزین به شیوه رانتی برشمرد و گفت: این نوع ورود به عرضه انتخابات با اصل بی‌طرفی مجری انتخابات تناقض دارد. وی با انتقاد از انتصابات و تغییر و تحولا‌ت مختلف در سطح معاونان وزارت کشور این موضوع را نیز جزو محورهای این استیضاح برشمرد. ‌

   پایان خبر

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد