KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مهندسی صنایع چیست؟!!

مهندسی صنایع!

 

 

ماهیت:

مهندسی صنایع بیشتر با مدیریت واحدهای تولیدی سرو کار دارد و با یک نگرش سازمان یافته مسائل و مشکلات کارخانه را تحلیل کرده و به گونه‌ای عمل می‌کند که با حداقل ورودی مواد حداکثر خروجی مواد را داشته باشد. چون طراحان یک واحد صنعتی از مهندس مکانیک گرفته تا برق و سایر رشته‌ها عموما وقتی مشغول طراحی می‌شوند از مسائل اقتصادی، افزایش بهره‌وری و سایر مسائل غافل می‌مانند اما یک مهندس صنایع هنگام برنامه‌ریزی برای اداره کارخانه‌ای که دارای کارگران زیاد و ماشین‌آلات بسیار است برای مثال به این مساله توجه می‌کند که چگونه می‌توان بیکاری ماشین‌آلات را به حداقل رساند و از نیروی انسانی نیز بهترین استفاده را کرد و در ضمن محصول کارخانه فوق کمترین ضایعات را داشته و نگهداری و تعمیرات ماشین‌آلات نیز به بهترین نحو انجام بگیرد. این رشته در دوره کارشناسی دارای چهار گرایش تولید صنعتی، تحلیل سیستمها، تکنولوژی صنعتی و ایمنی صنعتی است.

گرایش تولید صنعتی فن به‌کارگیری مهارتهای تکنیکی- اقتصادی و استفاده مؤثر و نظام یافته‌ از نیروی انسانی، زمان، ماشین‌آلات، ساختمان و مواد به منظور تولید کالا با کیفیت مطلوب می‌باشد. در واقع این گرایش تربیت مدیران تولید واحدهای صنعتی است. 

گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها تا حدودی جنبه نرم‌افزاری دارد و بیشتر به ارائه‌ی راهکار سیستماتیک می‌پردازد. در واقع هدف این گرایش تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روشهای جدید و سیستماتیک و مدل‌های ریاضی مسائل واحدهای صنعتی بزرگ را تجزیه و تحلیل نموده و بیشترین رهنمودها را در استفاده از منابع موجود در عملکرد اجزاء تشکیل سیستم را ارائه بدهند.

گرایش تکنولوژی صنعتی نسبت به گرایشهای تولید صنعتی و تحلیل سیستمها فنی‌تر بوده و به مهندسی مکانیک نزدیک‌تر می‌باشد. هدف این گرایش تربیت تکنولوژیست‌های کارخانه است.

گرایش ایمنی صنعتی به مسائل مشکل ساز در صنعت از لحاظ ایمنی می‌پردازد که از جمله این مسائل می‌توان به کوره‌ها یا آلودگی هوا اشاره نمود.

 

توانایی‌های لازم:
این رشته ارتباط نزدیکی با مدیریت دارد و دانشجوی آن باید توانایی‌های مدیریتی داشته و قدرت تحلیل و درک بالایی داشته باشد. دانشجویان رشته مهندسی صنایع باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی باشند. بخصوص در درس ریاضیات جدید که آمار و احتمالات این درس تا حدی به مهندسی صنایع مربوط می‌شود. همچنین یک دانشجوی مهندسی صنایع باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.

 

موقعیت شغلی در ایران:
این رشته در چند سال اخیر جایگاه خود را یافته است و اکثر مسؤولان و متخصصان نیز به این موضوع واقف شده‌اند که جامعه نیاز بسیاری به تخصص فارغ‌التحصیلان این رشته دارد. چرا که رشته مهندسی صنایع افراد را برای مدیریت پرورش می‌دهد و بهترین و نزدیکترین رشته به کارهای مدیریتی و برنامه‌ریزی و اداره امور است و اگر قرار باشد برای مدیریت بخش تولید یک واحد صنعتی بین مهندس مکانیک، برق و صنایع که دارای شرایط مساوی هستند، یک نفر را انتخاب کرد، مهندس صنایع اولویت اول را دارد. بنابراین این رشته از نظر بازار کار مشکلی ندارد!!

 منبع: مجله راهنمای انتخاب رشته علوی 

فناوری اطلاعات:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1320

 

کامپیوتر:

http://kntu.blogsky.com/?PostID=1321

 

نظرات 1 + ارسال نظر
دوست, مهندسی صنایع, تبریز(سراسری) شنبه 11 اسفند 1386 ساعت 15:36

سلام
ممنون از وبلاگتون یه خورده استفاده کردم
ولی خیلی خلوته!!!

خلوت؟!!؟؟!!!؟؟؟!!!!
خلووووووووووووووووووووت؟!!!
شوخی می کنی؟!!؟ D:

ممنون که نظر دادی دوست عزیز!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد