KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مجلس در برابر دولت

مجلس در برابر دولت


امروز:مجلس دیروز، روز پرخبری را پشت سر گذاشت. حمایت باهنر از مصاحبه احمدی‌نژاد درباره گرانی و تورم، واکنش برخی نمایندگان را برانگیخت. در این میان رئیس فراکسیون حزب مجلس از فراخوانی احمدی‌نژاد به مجلس خبر داد.
سرمایه نوشته است: حمایت محمدرضا باهنر از مواضع رئیس‌جمهوری درباره تورم و گرانی در کشور، واکنش برخی نمایندگان را برانگیخت.
نایب رئیس‌ اول مجلس که دیروز در غیاب غلامعلی حداد عادل، ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در نطق پیش از دستور خود به حمایت از مواضع اعلام شده محمود احمدی‌نژاد درباره تورم و گرانی پرداخت و گفت: مجلس آماده است هرگونه لایحه ضدتورمی را که از سوی دولت تنظیم شده تصویب کند. سخنان نایب رئیس اول مجلس موجب شد تا نمایندگان نزدیک به 30 دقیقه در قالب تذکرات آیین‌نامه‌ای از این سخنان باهنر انتقاد کنند.
نمایندگان منتقد، معتقد بودند، باهنر قصد دارد با استفاده از تریبون مجلس جو ناخرسندی جامعه از گرانی و تورم موجود را تلطیف کند.
اگرچه، پیش از این نیز نمایندگان نسبت به لابی‌ها و حمایت‌های پشت پرده باهنر و برخی از اصولگرایان حامی دولت با نفوذ در مجلس در مصاحبه‌ها و حتی نطق‌ها و تذکرات آیین‌نامه‌ای خود در جلسات علنی، انتقاد می‌کردند اما حمایت صریح باهنر از دولت آن هم از طریق تریبون رسمی مجلس، نارضایتی نمایندگان را دو چندان کرد تا جایی که سرانجام پس از چندین هفته، سکوت نسبی حاکم بر فضای مجلس را شکست.
اعتماد ملی نیز نوشت: اسماعیل گرامی‌مقدم نماینده مردم بجنورد و عضو فراکسیون اقلیت در تذکری به سخنان پیش از دستور محمدرضا باهنر گفت: رئیس‌جمهور دوبار مجلس را مورد خطاب قرار داد اما شما به جای دفاع از اقتدار، جایگاه و مصوبات مجلس از رئیس‌جمهور تشکر کردید.
هادی ربانی نماینده شیراز نیز از دیگر درخواست‌کنندگان برای تذکر بود که باهنر به وی اجازه نداد.
نماینده مردم شیراز گفت: گفته‌های شما نسبت به جایگاه و شأن مجلس خدشه ایجاد می‌کند... وظیفه شماست که نسبت به اجرا نشدن بند «و» تبصره 13 دفاع می‌کردید اما این کار را انجام ندادید و پس از این صحبت ربانی، میکروفن وی توسط باهنر قطع شد. محمد خوش‌چهره نماینده مردم تهران نیز در تذکری خطاب به باهنر گفت: اینکه جنابعالی به عنوان مسوول جلسه تلاش دارید فضا را تلطیف کنید تا متعاقبا در سطح جامعه تشنج‌ها کاهش یابد،‌ واجد ارزش است... متاسفانه از دیروز در محافل دانشگاهی مخاطب قرار گرفته‌ایم که آیا مجلس در رأس امور، در خطاهای اقتصادی هم رأس امور است؟
اعتماد در گزارش اصلی خود نوشت: 48 ساعت پس از سخنان احمدی نژاد در باب گرانی و انداختن بخشی از مسوولیت های تورم به دوش مجلس، روز گذشته نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم در یک اقدام هماهنگ مقابل دولت ایستاده و اعلام برائت از دخیل بودن در تورم و گرانی کردند. موج وسیع انتقادهای نمایندگان آن هم در آستانه انتخابات مجلس هشتم در سه جبهه صورت گرفت تا در روزهایی که احمدی نژاد در حال به جا آوردن مناسک حج است، دولتش از یک سو با انتقادهای همسنگران دیروز مواجه شود و از طرف دیگر زمزمه های دوباره طرح سوال از رئیس جمهور در راهروها قوت بگیرد. مجلس هفتم در دو سال گذشته سکوت سوال برانگیزی را نسبت به بسیاری از رفتارهای دولت احمدی نژاد اتخاذ کرده بود تا آنجا که صدای اعتراض برخی از نمایندگان موافق دولت هم برخاست که با محو شدن نقش نظارتی، مجلس هفتم برای اولین بار در تاریخ قانونگذاری کشور از راس امور به پایین کشیده شد. اما نزدیک شدن به آستانه انتخابات مجلس هشتم از یک سو ایجاب کرده که نمایندگان به جلب افکار عمومی بپردازند و از سوی دیگر توپ نامیمون گرانی ها که 48 ساعت قبل احمدی نژاد به زمین بهارستان انداخته بود سبب شد تا حتی اصولگرایان حامی دولت هم طاقت نیاورده و برای آنکه اثبات کنند در تورم و گرانی به اندازه دولتی ها مقصر نبوده اند، کارزاری تمام عیار را علیه دولت نهم طراحی کنند. صحنه مقابله یی که نمایندگان بهارستان را روز گذشته به سه جبهه تقسیم کرد.در یک جبهه نمایندگان در مقام پاسخ به اظهارات رئیس جمهور برآمدند و حتی دفاعیات باهنر از احمدی نژاد را در آغاز جلسه علنی روز گذشته مجلس بهانه قرار دادند تا در صحن علنی تندترین انتقادها را در اعتراض به فرافکنی احمدی نژاد نسبت به مجلس بر زبان بیاورند. در جبهه دوم «طرح سوال از احمدی نژاد» در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. آن هم از سوی اصولگرایانی که به اذعان خودشان چند ماه پیش در پی این مساله بودند که با رایزنی با نمایندگان مانع از جمع شدن امضا برای این طرح شوند، اما دیروز خودشان علم بلند کردند که می خواهیم رئیس دولت نهم را برای پاسخگویی به مجلس فرا بخوانیم. جبهه سوم هم به داستان دنباله دار بنزین اختصاص یافت. 6 نماینده در طول 45 دقیقه هر آنچه در توان شان آمد در پشت تریبون مجلس در نکوهش تصمیم سهمیه بندی مطرح کردند و گفتند شرایطی که ملت در آن گرفتار شده نتیجه اجرای ناقص مصوبه مجلس هفتم بوده است.بدین ترتیب بهارستان روز گذشته صحنه یی را به نظاره نشست که طی دو سال گذشته مصلحت گرایی سیاسی نمایندگان مانع از آن شده بود که مجلس به صورت جدی مقابل دولت بایستد.موج اعتراض ها هم پس از نطق نایب رئیس مجلس در تمجید از احمدی نژاد آغاز شد.
صدای عدالت نیز در گزارشی با عنوان مجلس آماده احضار احمدی‌نژاد، نوشت: علی عسگری، نماینده مشهد با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهوری درباره علل گرانی‌ها و تورم اعلام کرد که فضای مجلس برای فراخوانی رئیس‌جمهوری در جسه غیرعلنی و غیررسمی مهیاست... اینکه رئیس‌جمهوری در سخنان خود برخی از اشتباهات دولت را پذیرفته خوب است اما مجلس نمی‌تواند وظیفه نظارتی خود را فراموش کند و فضای مجلس برای فراخوان و حضور رئیس‌جمهوری جهت توضیح درباره این اشتباهات و رفع ابهامات مهیا است... ما قبلا با طرح سوال از رئیس‌جمهوری که اکبر اعلمی عضو فراکسیون اقلیت مجلس پیگیری می‌کرد، مخالف بودیم چرا که این اقدام سیاسی بود و حتی برای صرف‌نظر کردن تعدادی از نمایندگان مجلس برای پس گرفتن امضاهای خود تلاش کردیم اما اکنون به نظر می‌رسد که فضای مجلس مهیاست تا رئیس‌جمهوری در یک جلسه غیرعلنی غیررسمی پاسخگوی سوالات متعدد نمایندگان در زمینه‌های مختلف باشد.
اعتماد ملی واکنش نمایندگان به فراخوانی احمدی‌نژاد را منعکس کرد و نوشت: طرح موضوع احضار رئیس‌جمهور توسط سخنگوی فراکسیون حزب‌الله با واکنش‌های متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس مواجه شد. برخی از نمایندگان مجلس در انتظار جدی شدن این موضوع هستند و برخی نیز زمینه را برای طرح این موضوع مناسب می‌دانند. از جمله نمایندگانی که فضا را برای طرح این موضع مناسب می‌دانند محمد خوش‌چهره نماینده تهران است که معتقد است ظرفیت بالایی برای طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس وجود دارد.
برخلاف این نظریه، برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس معتقدند که فضای فراخوان رئیس‌جمهور در مجلس فعلی وجود ندارد که از جمله آنها مرتضی تمدن نماینده شهرکرد است.
علی یوسف‌پور عضو جمعیت ایثارگران که معاون پارلمانی وزیر نیرو نیز هست معتقد است با توجه به شناختی که از مجلس دارد فضا برای فراخواندن رئیس‌جمهور به مجلس وجود ندارد.
عماد افروغ نماینده تهران نیز مطالب مطرح شده درباره احضار رئیس‌جمهور را بحثی کارشناسی می‌داند و به ارزیابی سخنان رئیس‌جمهور می‌پردازد. وی در سخنان خود به ضرب‌المثل‌های متعددی متوسل می‌شود و می‌گوید که مجلس هفتم هم چوب را خورده است و هم پیاز را و به تعبیری در برابر دولت کوتاه آمده و تازه از سوی دولت نیز مورد انتقاد واقع شده است. او برای کوتاه آمدن مجلس در برابر دولت به ضرب‌المثل مشهدی با این عنوان که اگر شل بیایی سفت می‌خوری استفاده کرد و گفت: مجلسی که شل آمده، حقش است که سخت بخورد، ولی اگر مجلس، مجلسی بود که جایگاه ساختاری خود را درک می‌کرد، در راس بودن خود را فهم می‌کرد و از زاویه در راس بودن خودش عمل می‌کرد،‌ امروز به هیچ‌وجه،‌ توپ در زمینش نمی‌افتاد. [با انتقاد از هیات رئیسه مجلس] اگر به موقع سوال و تذکر داده می‌شد و وقتی عده‌ای استیضاح می‌کنند، لابی‌های ناموجه دست به کار نمی‌شدند، امروز شاهد این مساله نبودیم؛ بلکه تعامل دوسویه، مثبت و مبتنی بر در راس بودن مجلس را شاهد بودیم... مجلس مقصر است... اگر مجلس شان خود را حفظ می‌کرد شاهد حتی این گرانی‌ها نیز نبودیم... [با اشاره به این بخش از سخنان احمدی‌نژاد با این عنوان که در استخرها نشسته‌اند و اخلال می‌کنند] اگر با در استخرنشستن می‌شود این کارها را کرد شما هم در استخر بنشینید، این همه استخر در اختیار شما است.

   پایان خبر

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد