KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ولایت فقیه

وقتی می گوییم ولایتی را که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد، برای هیچ کس توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه علیهم السلام و رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است.

زیرا اینجا صحبت از مقام نیست، بلکه صحبت از وظیفه است.

ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شان و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد.

به عبارت دیگر ولایت مورد بحث، یعنی حکومت و اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفه ای خطیر است. 

 

امام خمینی (ره)

نظرات 6 + ارسال نظر
شیعه واقعی دوشنبه 23 اسفند 1389 ساعت 21:01

قرآن ولایت مطلقه را فقط به خدا و پیامبر و ۱۲ امام داده:
انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون

اگر مقصودمان از ولایت فقیه در قرآن، آن باشد که قرآن، در آیه اى از آیات، صریحاً به موضوع ولایت فقیه پرداخته و از آن نامى به میان آورده باشد، بى تردید، پاسخ منفى است و تا کنون هیچ اندیشمند نیز چنین ادّعایى نداشته است و نمى تواند داشته باشد که در قرآن آیه یا آیاتى به موضوع ولایت فقیه اختصاص یافته است; چنان که قرآن کریم، صریحاً ولایت امام على(علیه السلام) و دیگر امامان معصوم(علیهم السلام) را عنوان ننموده است و نامى از ایشان در قرآن مشاهده نمى شود. قرآن در مورد بسیارى از احکام و مقرّرات مسلّم مربوط به مسائل عبادى، اقتصادى و سیاسى، با ارائه ى برنامه هاى کلّى، از آنها عبور مى نماید.
امّا اگر مقصود و هدفمان از ولایت فقیه در قرآن، برنامه هاى کلّى و سرفصل هاى اساسىِ قرآن کریم در رابطه با حاکمیّت سیاسى و ولایت و زمام دارى و شرایط والى و امام مسلمانان باشد، البتّه پاسخ مثبت است.

چنانچه رسول اکرم (ص) می فرمایند: هنگامى که فتنه ها همانند پاره هاى شب تیره شما را فرا گرفت، به قرآن روى آورید که قرآن شفیعى است که شفاعتش پذیرفته است و از بدى ها پرده برمى دارد و گفته اش تصدیق مى شود. هر کس قرآن را فرا روى خود قرار دهد، او را به بهشت ره نمون سازد و هر کس آن را به پشت افکند، او را به دوزخ خواهد کشانید، همانا قرآن راه نماست، به بهترین راه، هدایت مى کند.

طبق گفته ى پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) در حدیث پیش گفته، انسان در تاریکى و ظلمانیّت فتنه هاى مختلف که شاخص ترین آنها فتنه هاى سیاسى و مسئله ى قدرت و حاکمیّت است، باید به قرآن مراجعه کند و از او استمداد نماید.


قرآن کافران را از این که بتوانند زمام دارى و رهبرى جامعه ى اسلامى را بر دوش گیرند، ممنوع مى سازد:
(وَلَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلى المَـؤْمِنِـینَ سَبِـیلاً); خداوند هرگز براى کافران، سلطه بر مؤمنان قرار نداده است.
و یا قرآن اطاعت و فرمان بردارى از فاسقان و گناهکاران را ممنوع ساخته و به مسلمانان اجازه ى فرمان بردارى از ایشان را نمى دهد:
(وَلا تُـطِـیعُوا أَمْـرَ المُـسْرِفِـینَ الَّذِینَ یُـفْسِدُونَ فِـی الأَرْضِ وَلا یُـصْلِحُونَ); از فرمان مسرفان پیروى نکنید، کسانى که در زمین فتنه و فساد مى کنند و در اندیشه ى اصلاح نیستند.
بنابراین، ولایت به فاسد و فاسق نمى رسد و والى و حاکم سیاسى مسلمانان باید از خصلت عدالت و اجتناب از گناه برخوردار باشد.


هم چنین در سوره یونس، آیه 35: (أَفَمَنْ یَهْدِی إِلى الحَقِّأَحَقُّ أَنْ یُـتَّـبَعَ أَمَّنْ لا یَـهِدی إِلاّ أَنْ یُـهْدى فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ); آیا کسى که به حق راه نمایى مى کند، سزاوارتر است که از او پیروى شود، یا کسى که خود راه را نمى یابد، مگر آنکه راه نمایى شود؟ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى کنید؟

این آیه ى شریفه در زمینه ى ولایت و حاکمیّت سیاسى مطرح مى شود. در آنجا هم به حکم آن که مردم و شهروندان باید از الزامات سیاسى و حکومت پیروى کنند و دستورات آن را محترم شمرند، قابل جریان است. طبق این آیه، در مقام مقایسه و سنجش دو فردى که از نظر ویژگى هاى لازم براى ولایت و رهبرى، مثل کفایت و مدیریّت، هیچ کاستیى ندارند، اما یکى داراى فقاهت است (این توان را دارد که با مراجعه ى مستقیم به کتاب و سنّت حکم و فرمان الهى را استنباط کند و طبق قانون الهى جامعه را اداره کند) و دومى فاقد آن است (براى فهم حکم خداوند، از مراجعه ى مستقیم به کتاب و سنت ناتوان است و باید سراغ مجتهدان برود و از آنها استمداد بطلبد) کدام یک باید عهده دار ولایت شود؟ و خداوند به رهبرى و امامت کدام یک رضایت دارد؟ آیا جز آن است که تنها فرد اول که مى تواند مسیر هدایت را خودش بشناسد و ارائه دهد، باید عهده دار ولایت گردد و دیگرى حقّ دخالت در این حیطه را ندارد؟ در حقیقت، در این موارد، امر دایرمدار حق وباطل و صواب و فساد است; اگر پیروى از فرد اول باشد، به حکم فطرت، راه صواب و حقّ پیموده شده و اگر دومى امام و پیشوا قرار گیرد، راه باطل و فساد طىّ شده است و مورد عتاب قرآن قرار مى گیرد که (فما لکم کیف تحکمون؟).

«توضیح از مصطفى جعفرپیشه فرد»


برای مطالعه بیشتر: http://www.andisheqom.com/Files/velayat.php

محمدحسین باقری سه‌شنبه 24 اسفند 1389 ساعت 06:18

شیعه واقعی خودت به آیه ای که نوشتی دقت کن :

این است و جز این نیست که ولى شما خداست و رسول خدا و کسانى که ایمان آورده، اقامه نماز مى‏کنند، و در حال رکوع اداء زکات مى‏نمایند. و هر کس که ولایت‏خدا و رسول خدا و مؤمنان را بپذیرد، پس حقا، حزب خدا غلبه کنندگانند.

55و56 مائده

یا حسین سه‌شنبه 24 اسفند 1389 ساعت 07:41

خطبه ای می خونم ، هر کی نطق این خدمتگزارو لبیک گفت ، فضا رو متبرک کنه با نام مبارک فرمانروای عاشورا حسین بن علی سلام الله علیها . بفرمایین.بفرماییین.

جماعت حکم سیدها نخونده لبیک داره ما هنوز مسلمانیم.

حرمت مراجع عالیقدرو حفظ کنید آقا.


بسم الله الرحمن ارحیم
الصلاه و السلام علی سدینا و شرفنا و حرمتنا و نبینا و صاحب قلوبنا ابوالقاسم محمد (ص)

فی الحال مشاهده شده که جناب کروبی و موسوی پشیزی برای ولایت فقیه ارزش قایل نیست
و حتی هوادارانشان رو حتی در شهرهای اردبیل و تبریز واداشته اند با تجاوز و چپاول
و لذا بر این اصل جنگ از ننگ اولی تر و
مرگ از چالهنگ راحت تر
اعلام میکنم علمای اسلام جهاد علیه خصم آمریکایی را نسبت
به توهین های مجدد و مکرر جهادی بی اکراه دانسته و بر ایران و ایرانی و بر رعایای اسلامی
از صغار و کبار واجب است برای حفظ دین و استقلال مملکت جامه به کسوت جهاد فی سبیل الله به تن کنند
و خصم امریکایی را از خانه ی حقه ی خویش برانند ای دینداران ای مسلمانان وای بر شیعیان علی بن ابیطالب سلام الله علیه.
وای بر شیعیان علی بن ابیطالب سلام الله علیه
کجا به غیرات شما می گنجد که به تسلط کفار امریکایی بر ارض و ناموس
و مال و دین و دولت شما رایت کفر افراشته و شهادتین از میان مسلمانان برداشته شود.

کجا به غیرت شما می گنجد؟
زنان مسلمه فراش کفار باشند ؟
و اعیاد مسیحیه متداول گردد؟


حکم ناموس همان حکم جهاد است.

ایرانو با خونمون پاس میداریم

ماییم که پاسدار خون شهداییم.

پاسداران خاک پاک ایران

یا حسین یا حسین.

یا حسین یا حسین.

گوش کنید این صدای غیرت ایرانیه.


صبور چهارشنبه 25 اسفند 1389 ساعت 10:17

دلم میخواهد من آزاد باشم و تو نیز...ولایت فقیه من و تو را دشمن میخواهد.هیچ وقت آزادی مرا تاب نیاورد.خنده های کودکیم را،بازیهای مدرسه ام را،چهارشنبه سوری دیشبم را،موزیکی که گوش میکنم را ،لباسی که میپوشم ،کتابی که میخوانم و حتی فکری که میکنم را!
من تو را و ولیت را آزاد میخواهم اما تفکر ولایت مدار مخالف آزادی است.من میگویم حتی دین مخالف ازادیست..هیچ دینداری ندیدم که ازاد بیندیشد ..تعصب چشم را کور میکند و گوش را کر.
من تو را آزاد میخواهم.ولی تو من را عین خودت میخواهی...چون ولی دوست دارد همه یک شکل که او میخواهد بپوشیم،فکر کنیم و عمل کنیم.میدانم که هیچ ولایتی دوام نمی آورد.میدانم که ولایتش میپاشد مثل همه پاشیده های تاریخ.نشستیم منتظر ظهور ،اما نه ظهور امام زمان ،ظهور آزدی بدست خودمان.

میدانم که هیچ ولایتی جز ولایت حضرت حق دوام نمی اورد٬ میدانم که ولایت غیر خدا می پاشد مثل همه پاشیده های تاریخ. منتظریم٬ منتظر ظهور ازادی به دست ولی خدا٬ ظهور ازادی روح و عروجش به سوی خدا؛ اما نه نشسته٬ بلکه ایستاده ایم٬ تا اخرین قطره خونمان٬ تا اخرین نفسمان٬ حامی نایب ولیمان.

-----------------
کجاست آنکه اندیشه باطل و هواهاى نفسانى را نابود مى سازد؟کجاست آنکه ریسمان دروغ و افتراء را قطع خواهد کرد؟ کجاست آنکه متکبرانِ سرکش را هلاک و نابود مى گرداند؟ کجاست آنکه دوستان را عزیز و دشمنان را ذلیل خواهد کرد؟
کجاست آنکه مردم را بر وحدت کلمه و تقوى مجتمع مى سازد؟ کجاست صاحب روز فتح و برافرازنده پرچم هدایت در عالم؟ کجاست آنکه پریشانیهاى خلق را اصلاح و دلها را خشنود مى سازد؟
کجاست آنکه انتقام خون شهید کربلا را خواهد گرفت؟

شیعه واقعی چهارشنبه 25 اسفند 1389 ساعت 10:47

درسته که من با شما تو یک چیز اختلاف نظر دارم ولی هر کدوم از ما به امام زمان و دین اسلام اعتقاد داریم
لطفا نفیسه خانم حرفهای این فردی که دین را مخالف آزادی خوانده را حذف کنید

آقای/خانم صبور اگر با رژیم مشکل دارید چرا به دین اسلام توهین می کنید؟!

فکر نمی کنم نیاز به حذف باشه٬ کسی رو نمی شه مجبور به نوعی تفکر خاص کرد. فقط اگه می دونیم در اشتباهه باید برای اصلاح تفکرش تلاش کنیم. شما ازادید ولایت فقیه رو قبول نداشته باشید٬ کس دیگه هم ازاده دین رو قبول نداشته باشه

حتما قبول دارید که با انکار دین٬ دین زیر سوال نمی ره
(همونطور که از نظر من با انکار ولایت فقیه٬ ولایت فقیه زیر سوال نمی ره)

شیعه واقعی چهارشنبه 25 اسفند 1389 ساعت 10:51

اما من بر خلاف تو به فکر منتظر ظهور آزادی نیستم چرا که هزاران سال است که بشر ادعا کرده که آزادی را به ارمغان می آورد اما نه تنها آزادی را به ارمغان نیاورد بلکه بدتر دشمنی را به ارمغان آورد
تا کی بشر به این خیال و وهم می خواهد زندگی کند که خودش می تواند جهان را تغییر دهد در صورتیکه بعد از هزاران سال هر روز جهان را بدتر می کند
اما اگر بشر روزی به فقر خود پی ببرد و دست از تکبر بر دارد و حقیقت را بپذیرد که هیچ کس جز انسانی از طرف خدا توانایی اصلاح بشر را ندارد و دست به دعا برای ظهور حضرت امام زمان علیه السلام بردارد آن روز به کثرت دعا خدا پاسخ می دهد و ظهور حضرت مهدی ان شاءالله اتفاق می افتد.
و عجل اللهم فی فرج مولانا صاحب الزمان

و عجل اللهم فی فرج مولانا صاحب الزمان
ممنون از نظرتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد