KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ارتباط آیه «کهیعص» با واقعه کربلا

ارتباط آیه «کهیعص» با واقعه کربلا براساس روایتی از امام زمان (عج)

 

امام حسین علیه السلام از نگاه امام مهدی (عج)

 

سعد بن عبدالله قمی گوید: به امام عصر – اوراحنا له الفداه – عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! تاویل آیه «کهیعص » چیست؟ فرمود: «هذه الحروف من انباء الغیب، اطلع الله علیها عبده زکریا، ثم قصها علی محمد صلی الله علیه و آله و ذلک ان زکریا سال ربه ان یعلمه اسماء الخمسة فاهبط علیه جبرئیل فعلمه ایاها….

این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطلع کرده و بعد از آن داستان آن را به حضرت محمد صلی الله علیه و آله باز گفته است».

داستان از این قرار است که: زکریا از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طیبه » را به وی بیاموزد. خداوند، جبرئیل را بر او فرو فرستاد و آن اسماء را به او تعلیم داد.

زکریا چون نام های محمد، علی، فاطمه، و حسن ( علیهم السلام) را یاد می کرد، اندوهش بر طرف می شد و گرفتاریش از بین می رفت. و چون حسین علیه السلام را یاد می کرد، بغض و غصه، گلویش را می گرفت و می گریست و مبهوت می شد.

روزی گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می کنم، آرامش می یابم و اندوهم بر طرف می شود; اما وقتی حسین را یاد می کنم، اشکم جاری می شود و ناله ام بلند می شود؟  

 

خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود: «کهیعص ». پس «کاف » اشاره به نام کربلاست، و «هاء» هلاک عترت طاهره است، و «یاء» نام یزید ظالم بر حسین علیه السلام و «عین » عطش و تشنگی ایشان است در آن صحرا و «صاد» نشان صبر او است. 

 

زکریا چون این مطلب را شنید، نالان و غمین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد، و به کسی اجازه نداد که نزد او بیاید. و گریه و ناله سر داد و چنین نوحه گفت:

بارالها! از مصیبتی که برای فرزند بهترین خلایق خود، تقدیر کرده ای دردمندم.

خدایا! آیا این مصیبت را بر آستانه او نازل می کنی؟ آیا جامه این مصیبت را بر تن علی و فاطمه می پوشانی!؟ آیا این فاجعه را بر ساحت آنان فرود می آوری؟

بعد از آن گفت: بارالها! فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصی من قرار ده; آنگاه مرا دردمند او گردان; همچنان که حبیبت محمد را دردمند فرزندش گرداندی.

خداوند، یحیی را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت. و دوره حمل یحیی شش ماه بود و مدت حمل امام حسین علیه السلام نیز شش ماه بود و برای آن نیز قضیه ای طولانی است.  

  

 


 

منبع :  

کتاب تاریخ چهارده معصوم(فصل ششم/خبر دادن به شهادت حضرت امام حسین(ع))

علامه مجلسی

نظرات 5 + ارسال نظر
بهمن پاکروان شنبه 15 آبان 1389 ساعت 23:27 http://BahmanPakravan.ir

درود خداوند بر آنان که راهش را یافته و سپس ایستادگی و مقاومت می کنند.
ممنون

محمدحسین باقری یکشنبه 16 آبان 1389 ساعت 00:01

ممنون بابت مطلب خوبتون

علی صنیعی یکشنبه 16 آبان 1389 ساعت 11:17

خیلی زیبا بود
امیدوارم داستان یحیی را ادامه بدید

مهسا احمدی یکشنبه 16 آبان 1389 ساعت 11:42

مرسی از متن مفیدت

sama.kzm/it/88 یکشنبه 16 آبان 1389 ساعت 11:44

ممنون مفید بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد