KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

فرهنگ سازی غیرممکن نیست...

یادمه زمانی نه چندان دور، مد شده بود که سی دی ِ فیلم های سینمایی رو قبل از اکران در سینما و در حین اکران و یا بعد از اتمام اکران بدون مجوز پخش میکردن تو بازار، خیلی از دستفروشها هم رو آورده بودن به اینکار! 

اما بعد از فرهنگ سازی خوبی که با کمک صدا و سیما، مراجع محترم تقلید و با حمایت شرکت های توزیع کننده ی فیلم، پلیس، و هنرمندان عزیز کشورمون صورت گرفت، در کمتر از چند ماه فضا متحول شد و سی دی های شکیل و مرتب که محصول شرکت های توزیع کننده بود جای سی دی های نامرتب، بی کیفیت و بی مجوز رو گرفت، فروشنده ها هم از دستفروش به مراکز پخش محصولات فرهنگی و سوپرمارکت ها ارتقاء پیدا کردن!

از طرفی فیلم هایی که از همان ابتدا برای توزیع در شبکه ی خانگی ساخته شده بودن هم بیشتر و بیشتر شد!

این فرهنگ سازی ِ هماهنگ و برنامه ریزی شده ای بود که عملا اتفاق افتاده و بسیار قابل تقدیره!


چند وقت پیش یک سی دی ِ حاوی چند نرم افزار رو بررسی میکردم، بعد از قرار دادنش، Autoplay فعال میشد و تبلیغات شرکت توزیع کنندش میومد!

شرکته با افتخار زده بود "نخستین و بزرگترین شرکت نرم افزاری ایران"

خوب از این تبلیغ ها که زیاده و بهش عادت داریم، ماشالا تو همه چیز، همه هم نخستین هستن هم بزرگترین، هم تنهاترین و هم .... 

یه بار نشد یکی بگه میون این همه مدعی ِ نخستین، من یکی دومی ام؛ بگذریم...

وقتی از این تبلیغات عبور میکرد، چهار تا نرم افزار مثل Adobe Player، Firefox و Nero رو نمایی میشد، یعنی شرکتی که با افتخار میگفت من بزرگترینم، کار بزرگش این بود که چند تا نرم افزار غیرایرانی رو تو یه سی دی کپی کنه!

حقیقت تلخیه و تلخیش میمونه تا روزی که مشابه فرهنگ سازی و حرکتی که برای صنعت سینما صورت گرفت، برای صنعت نرم افزار هم به شکل قوی تر صورت بگیره، تا زمانی که شرکت های نرم افزاری ایران نتونن از فروش محصولات ملی درآمد کسب کنن، تا زمانی که همه جا پره از کپی ِ نرم افزارهای مختلف، وضع نرم افزار ایران هم به همین شکل باقیه...

نرم افزار تو کشورهایی پیشرفت کرده که مردمش با خرید سی دی اوریجینال، حامی ِ صنعتشون بودن....


ممنونم از متن خوب محمدرضا کمالی فرد

نظرات 5 + ارسال نظر
محمد رودسرابی یکشنبه 4 مهر 1389 ساعت 22:49

ممنونم حمید جان
من هم امیدوارم

رویا خدابخش دوشنبه 5 مهر 1389 ساعت 02:06

"نرم افزار تو کشورهایی پیشرفت کرده که مردمش با خرید سی دی اوریجینال، حامی ِ صنعتشون بودن..."

این رو ما جوانان نسل حاضر اگه یاد بگیریم، ایران رو در آینده ای نه چندان دور به پیشرفت قابل توجه یی می رسونیم!

3pehr چهارشنبه 7 مهر 1389 ساعت 01:24

میدونی چیه حمید جان توی ایران جا نیوفتاده که نرم افزارم مثله یه کالا باید خریداری بشه نه کپی وقتی سایت وطن دانلود یا سافت گذر (نمیخواستم نام ببرم ولی مجبور شدم) از وزارت ارشاد مجوز میگرند که این همه نرم افزار رو روی اینترنت بارگذاری کنن چه توقعی از مردم داری ما یه فامیلی داریم این چند سال پیشا رفت اروپا باهاش که حرف میزدم میگفت اینا خیلی خرن گفتم چرا گفت یکی از رفیقام وقتی داشتیم از جلوی یه مغازه سی فروشی رد میشدیم به من گفت او نرم افزار رو میبینی برای ادیت فیلم من خیلی دوست دارم فیلبرداری رو و ازین نرمافزار هم trial استفاده کردم و ازت خوشم اومده میخوام برم بخرمش میای بریم گفتم دیوانه ای میخوای 100 یورو پول بی زبونو بدی واسه این خب خره بیا بریم دانلود کنیم سرعت اینترنت که اینجا زیاده اصلا من یه کرک خوبشو دارم و... تا این حرفو شنید دوستم گفت تو دزدی ؟! گفتم یعنی چی خب بیا بگیر دیگه ..آقا ما یه رب داشتیم با این یارو چونه میزدیم که این دزدی نیست ولی اصلا گوشش بدهکار نبود ... الان این فامیل ما یسره به من میگه دزد چرا نسخه اصلی نرمافزارو نمیخری و بهم گفت که اونجا جریمه این کار تقریبم با دزدی مسلحانه یکیه..!
بنظر من حمید جان آسه آسه ما هنوز وضعیت حمل و نقل ترافیکمون خیلی خرابه هنوز همه خلاف میکنن کی اهمیت میده که فلان نرم افزار اصله یا کپی...
من تابحال پست های زیادی درباره کپی رایت زدم و خوشحال میشم در اینباره بیشتر صحبت کنیم ..

3pehr چهارشنبه 7 مهر 1389 ساعت 01:27

شرمنده خیلی غلط غولوط داره..

حوریه جعفری - کامپیوتر جمعه 9 مهر 1389 ساعت 11:31

درسته ،موافقم!

فرهنگ سازی اونقدر ها هم سخت نیس. کمی تلاش و همت میخواد!

برای انجام دادن و انجام ندادن خیلی از کارها هم نیازی به حرکت صرف مسئولین همیشه عقب مانده از جامعه ما نیست. خودمون هم میتونیم خیلی چیزا را ترویج کنیم . مثل همین ذکر کردن منابع در همکلاسی!

ممنون از متن خوبتون!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد