KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

واکنش لاریجانی به اظهارات احمدی نژاد درباره قدرت مجلس



علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در سخنانی گفت که اگر آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، "بر قوه مقننه تکیه می‌کرد و می‌گفت که مجلس در رأس امور است برای این بود که دیکتاتوری در ایران تکرار نشود."

آقای لاریجانی که این سخنان را در مراسمی در اصفهان می زد افزود که قوای سه گانه در ایران مستقل هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد ، رییس ‌جمهوری ایران، درباره اینکه "مجلس در رأس امور نیست" و اینکه آیت الله خمینی این اظهارات را در شرایط خاص زمانی گفته که کشور پارلمانی بوده است تاکید کرد: "این یک حرف واقعی نیست وقتی کشوری پارلمانی باشد رییس‌جمهور باید از درون پارلمان بیرون بیاید."

او افزود اینکه آیت الله خمینی گفته مجلس در راس امور است "برای این است که مردم وکلایی را انتخاب می‌کنند که نگاه‌بانی کنند مبادا دولت از مسیر درست منحرف شود و به حقوق مردم تجاوز شود."

آقای لاریجانی تاکید کرد که "اتفاقا در آن موقع اختیار رییس‌جمهوری بیشتر از الان بود؛ اما امام به درستی مجلس را در راس امور خواندند چرا که مجلس نگاه‌بانی می‌کند."

اظهارات آقای لاریجانی یک روز پس از آن بیان می شود که آقای احمدی نژاد در سخنانی گفت که آیت الله روح الله خمینی وقتی مجلس را در رأس امور دانسته بود که نظام حکومتی در ایران پارلمانی بود، در حالیکه اکنون قوه مجریه، قوه اصلی است.

آقای احمدی نژاد در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه ایران که بخشی از آن روز شنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) منتشر شد، در مورد قوای سه گانه در ایران گفت: "بعضی ها یک جمله حضرت امام متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده را برجسته می کنند، آن زمان رئیس جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می شده است. آن موقع مجلس بالاترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند".

محمود احمدی نژاد

او گفت که رئیس جمهوری بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود و علاوه بر رئیس قوه مجریه، رئیس دولت هم هست.

آقای احمدی نژاد افزود: "رئیس جمهوری مجری قانون اساسی هم هست، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و امور استخدامی کشور شخص رئیس جمهور است. یعنی سایر قوا هم اگر بخواهند کار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند، مسئولش رئیس جمهور است؛ اما معنای این حرف، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نیست."

واکنشها

ساعاتی پس از انتشار این سخنان آقای احمدی نژاد در روزنامه ایران، پایگاه اطلاع رسانی علی اکبر هاشمی رفسنجانی بخشی از مصاحبه او در سال 1363 را درباره اهمیت مجلس منتشر کرد.

در این مصاحبه که تحت عنوان "درس تاریخی رهبری و مجلس برای رئیس جمهور در راس امور!" منتشر شده است، آقای هاشمی می گوید: "اگر این مجلس این خاصیت و این مردم را نداشت، نمی‌توانست یک فتنه‌ای مثل بنی‌صدر را از میان بردارد. تفاوت یک جمع و یک فرد این است. ... [اینجا] یک مجموعه هستند و آنجا یک نفر است و لذا در قانون اساسی پیش‌بینی شده که این جمع بتواند درباره کفایت او و صلاحیت او حرف بزنند."

آقای هاشمی که در آن زمان ریاست مجلس را بر عهده داشته در این مصاحبه می افزاید: "اینجا روزانه قانون می‌گذاریم که سرنوشت مردم را و روابط مردم را تعیین می‌کند. اینجا ما مجریان کشور را انتخاب می‌کنیم، وزراء و بعد آن معاونین که از آنجا منبعث می‌شود و بعد مدیرکل‌ها و بعد فرماندارها و بعد همه مدیران کشور. ببینید سرنخ کل اجرائیات کشور اینجا است."

سایت الف، متعلق به احمد توکلی، نماینده اصولگرای منتقد دولت در مجلس ایران نیز در اقدامی که به نظر می رسد پاسخی به سخنان آقای احمدی نژاد باشد، بخش هایی از اظهارنظرهای آیت الله علی خامنه ای، رهبر فعلی ایران را در تأیید اینکه "مجلس در رأس امور است" منتشر کرد.

در یکی از این نمونه ها، آیت الله خامنه ای در پیامی به مناسبت آغاز به کار مجلس هفتم در خردادماه ۱۳۸۳ پس از برشمردن نکاتی که از نظر او باید مورد توجه مجلس قرار گیرد نوشته است: "چنین مجلسی بی شک عصاره فضائل و بطور طبیعی در رأس امور خواهد بود".

نمونه دیگر به سال ۱۳۷۴ مربوط است که رهبر ایران خطاب به اعضای هیأت نظارت بر انتخابات گفته بود: "همان‏طور که امام فرمودند، مجلس در رأس امور است، این انتخابات هم انتخاباتى است براى چنین مجلسى؛ لذا هرکس به هرنحوى در این انتخابات دخالت دارد، باید به آن اهمیت بدهد".

دولت آقای احمدی نژاد در سال های اخیر در موارد متعدد اختلافاتی با مجلس شورای اسلامی داشته است که این اختلافات در ماه های اخیر به اوج رسیده بود.

ترکیب اعضای کابینه در دولت دهم، تأخیر در ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۸۹ و پیش نویس برنامه پنج ساله توسعه توسط دولت، نحوه تصویب قانون بودجه توسط مجلس، نحوه اجرای قوانین مصوب مجلس توسط دولت، جزئیات قانون هدفمندسازی یارانه ها و مناقشات سیاسی مربوط به اطرافیان آقای احمدی نژاد از جمله موارد اختلاف میان دو قوه بوده است.

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران تا کنون بارها سه قوه را به همکاری و همدلی با هم و پرهیز از علنی کردن اختلافات فرا خوانده و گفته است که این اختلاف ها نباید به موضوع اصلی کشور تبدیل شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
حامد ؛ نرم افزار دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 13:44

من که نمی فهمم آقای احمدی نژاد چرا باید چنین جملات بحث بر انگیز را در شرایطی که کشور نباز به آرامش دارد بیان کند . این را در راستای بی تدبیری ایشان میبینم .
آقای رئیس جمهور باید بداند که تنها با وحدت میتوان کشور را با این همه دشمن جلو برد .
یکی از اشکالات بزرگ آقای احمدی نژاد این است که کلمات و جملات را پخته نمی کند . شما رئیس جمهور کشور هستید . اگر کلمه ای را جا به جا به کاربرید اقتصاد کشور را جا به جا کرده اید . وحدت کشور را جا به جا کرده اید .
آقای عزیز هزینه صحبت های شما بسیار بالاست

پویا صفری دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 14:00

متأسفانه کسی که از قانون هیچ ندانسته و حرف‌هایی از سر بی‌تدبیری و تنها برای پیش بردن مسائل کوتاه مدت و آنی می‌گوید٬ توقعی بیش از این هم نیست که بدیهی‌ترین اصل قانون اساسی در حوزه‌ی وظایف و ارجحیت قوا را اینچنین زیر سؤال برده و بر هم ریزد...
به امید اندک تدبیری بیش...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد