KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

بزرگداشت پرویز مشکاتیان برگزار شد



 محمدرضا درویشی در مراسم بزرگداشت پرویز مشکاتیان از مسئولان فرهنگی و هنری کشور به دلیل ادا نکردن دینشان نسبت به هنر این مرز و بوم انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم بزرگداشت پرویز مشکاتیان همزمان با نخستین سالگرد درگذشت این هنرمند فقید با حضور هنرمندان سرشناسی چون محمدرضا شجریان، سیمین بهبهانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، شهرام ناظری، محمدرضا درویشی در تالار وحدت برگزار شد. این مراسم از سوی خانه موسیقی، بنیاد رودکی و موسسه فرهنگی و هنری دل آواز ترتیب داده شده بود.

در ابتدای این مراسم عباس سجادی مدیرعامل موسسه نغمه، غزلی سروده محمدرضا شفیعی کدکنی را در فراق پرویز مشکاتیان برای حاضران خواند و گفت: «پرویز مشکاتیان یکی ازتاثیرگذارترین هنرمندان ایرانی است که آثار ماندگاری از خود به جا گذاشته است.»

سکوت​های معنادار پرویز مشکاتیانمحمد سریر با اشاره به صدای ساز پرویز مشکاتیان که از عمق وجود او شنیده می​شد، گفت: «مشکاتیان در زندگی و موسیقی​اش سکوت معناداری داشت و سکوت او این روزها در موسیقی معنادار است. هر چند که حضور فیزیکی او در میان ما نیست اما صدای ساز او شنیده می​شود.»

مدیرعامل خانه موسیقی ایران حضور پروز مشکاتیان را در تمام عرصه​های موسیقی کلاسیک ایران استادانه عنوان کرد و او را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین موسیقیدان​ها خواند که جان تازه​ای در موسیقی سنتی دمید.

این آهنگساز با اشاره به خمودگی که در موسیقی سنتی ایران در دهه​های گذشته بوجود آمده بود، گفت: «حضور هنرمندانی چون پرویز مشکاتیان که نقش بسزایی در جذب جوان​ها در موسیقی سنتی ایران داشتند موجب شد شور و حال جدیدی درموسیقی سنتی به وجود آید.»

به گفته او در بیشتر آزمون​های موسیقی که در خانه موسیقی برگزار می​شود، جوان​ها بیشتر گرایش به اجرای قطعات پرویز مشکاتیان دارند.

مدیر عامل خانه موسیقی که درمراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت مشکاتیان خبر از برگزاری دو جایزه قطعات ضربی و سنتور نوازی به شیوه مشکاتیان داده بود از برگزاری این دو جایزه در آینده نزدیک خبر داد.

محمدرضا درویشی آهنگساز نیز از دوستی 36 ساله خود با پرویز مشکاتیان گفت.

آهنگساز «سمفونی کلیدر» از پرویز مشکاتیان به عنوان یکی از موسیقیدان​های ایرانی یاد کرد که موسیقی را هم به صورت آکادمیک و هم شیوه مکتبی آن فرا گرفته بود.

او گفت: «پرویز مشکاتیان آموختن موسیقی را از شش سالگی و نزد پدر آغاز کرد و در سال 1353 با ورود به دانشکده هنرهای زیبا و آشنایی با داریوش صفت فصل جدیدی در زندگی هنری او آغاز شد و خیلی زود  از ترم دوم برای همکاری به مرکز اشاعه موسیقی دعوت شد.»

به گفته درویشی در آن دوره تنها دانشجویان ترم​های آخر به مرکز اشاعه موسیقی دعوت می​شدند. دعوتی که موجب شد مشکاتیان در کنار تحصیلات آکادمیک ارتباط نزدیکی نیز با هنرمندان نسل​های گذشته پیدا کند و از تجربه​های آنها بهره‌مند شود.

این آهنگساز با اشاره به برخی معایب آموزش​های مکتبی در حوزه موسیقی گفت: «آموزش موسیقی مکتبی و دانشگاهی تکمیل‌کننده هم هستند و پرویز مشکاتیان خیلی زود توانست این مشکل را برطرف کند.»

او ادامه داد: «او ردیف موسیقی را نمی​شناخت، اما خیلی زود آموختن ردیف را فرا گرفت. او برخلاف بسیاری از موسیقیدان​ها که خود را وقف ردیف‌نوازی می​کنند خیلی زود از این مرحله عبور کرد و دست به ابداع زد.»

درویشی تشکیل گروه عارف زیر نظر هوشنگ ابتهاج و گروه چاووش، اجرای برنامه در جشن هنر شیراز، همکاری با صداو سیما، همکاری با محمدرضا شجریان و اجرا و ساخت قطعات ماندگار را از مهمترین دوران زندگی پرویز مشکاتیان دانست.

انتقاد ازمسئولان فرهنگی کشوربه گفته محمدرضا درویشی هنرمندان ایرانی همواره دین خود را نسبت به فرهنگ و هنر کشور ادا کرده​اند، اما هرگز مسئولان فرهنگی نتوانستند کار ارزشمندی برای هنر این مرز و بوم انجام بدهند.

درویشی در این مراسم از حضور و همراهی مردم در یک سال گذشته قدردانی کرد و آیین مشکاتیان به همراه همایون شجریان و سیامک آقایی به اجرای موسیقی پرداختند که با استقبال حاضران روبرو شد.

دونوازی توسط بهداد بابایی و شروین مهاجری و سه‌نوازی توسط  رامین صفایی، جمشید صفرزاده و کامران یعقوبی از دیگر برنامه‌های بزرگداشت پرویز مشکاتیان بود.

نصب تندیس مشکاتیان در مقبره اوبه گفته شهردارنیشابور، کار ساخت تندیس پرویز مشکاتیان با سنگ مرمر توسط قدم یاری به پایان رسیده و تندیس او در مراسمی که هفته آینده در نیشابور برگزار می​شود، در مقبره​اش نصب خواهد شد.

پرویز مشکانیان 30 شهریور سال 1388 درگذشت و در زادگاهش در نیشابور به خاک سپرده شد.









نظرات 2 + ارسال نظر
حامد ؛ نرم افزار دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 14:05

من عاشق سنتور این مرد و آقای اردوان کامکار هستم
حیف شد این مرد بزرگ
الان هم عزیزانی هستند که فوق العاده سنتور کار میکنند مثل آقای کامکار که یک آهنگ ساز سنتور به تمام معناست
ایشان که رفتند زنده ها در یابید

محمد رشیدی - فناوری بی اطلاعات دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 15:27 http://www.ksna.ir

زنده باد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد