KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مراسم ازدواج با 630 هزار تومان

     گفت‌وگو با رضا فرقدانی مدیر شرکت «رهگشای ازدواج آسان جوانان»  

  

 

http://www.rahgoshayeasan.ir/

برگزاری عروسی با 630 هزار تومان رویایی است که شاید بسیاری از جوانان شب‌ها خواب آن را می‌دیدند. با این اوضاع گرانی که هر جا زنگ می‌زنی برای برگزاری مراسم عروسی قیمتی پایین‌تر از 4-5 میلیون نمی‌شنوی، پیدا شدن موسسه‌ای که کلیه مراسم عروسی را تنها با 630 هزار تومان برگزار می‌کند بسیار عجیب و کمی غیرواقعی به نظر می‌رسد. برای آشنایی بیشتر با شرکت «رهگشای ازدواج آسان جوانان» به سراغ مدیر این شرکت، آقای رضا فرقدانی رفتیم و گفت ‌و گوی زیر در زمینه فعالیت‌ها و نحوه اجرای مراسم توسط این شرکت است.

آقای فرقدانی اصول کار شما چگونه است؟
ما از ابتدای کارمان دو هدف خیرخواهانه را در نظر داشتیم، یکی ازدواج جوانان و دیگری فعال کردن مشاغلی که تقریبا حالت رکود پیدا کرده بودند. برای مثال ما به سراغ آرایشگاه‌های مختلف سطح شهر رفتیم. و با آرایشگاه‌هایی که در طول ماه یک یا دو عروس داشتند صحبت کردیم و از آنها خواستیم به جای اینکه  برای آرایش عروس بین حدود 200 تا 350 هزار تومان دستمزد بگیرند در ماه 30 عروس داشته باشند که از آنها تنها 30 هزار تومان هزینه آرایش بگیرند. فرض کنید آرایشگاهی در ماه حدود 900 هزار تومان از آرایش عروس درآمد داشته باشد، طبق قرارداد این آرایشگاه با شرکت، ما هر روز یک عروس به آن آرایشگاه معرفی می‌کنیم  اما با دستمزد 30 هزار تومان. در این صورت این آرایشگاه در ماه به جای دو عروس، 30 عروس دارد که از لحاظ مالی همان مقدار درآمد دارد و حتی بیشتر. بعلاوه اینکه تبلیغات خیلی خوبی هم برای آرایشگاهش در محل خواهد بود.
در خصوص آرایشگری شاید این‌طور باشد اما در مورد مسئله شام عروسی قضیه بسیار متفاوت است در شرایطی که برنج با حداقل کیلویی 2300 تومان در بازار عرضه می‌شود شما چگونه ادعا می‌کنید که هزینه هر فرد با چهار نوع میوه و دو نوع شیرینی و 5 نوع غذا، یک نوع دسر و سالاد و نوشابه، تنها 4300 تومان هزینه دارد و کل عروسی تنها با مبلغ 300 هزار تومان برگزار می‌شود؟البته این 300 هزار تومان بدون هزینه شام است که شامل هزینه انجام ثبت ازدواج محضری با اجرای خطبه عقد در دفترخانه رسمی، تالار پذیرایی مجهز به اتاق عقد (در مناطق مختلف شهر)، کارت دعوت مراسم جشن، آرایش عروس، لباس عروس، اتومبیل عروس با گل‌آرایی، فیلم‌برداری توسط خانم و آقا و پذیرایی به صرف میوه و شیرینی برای 100 نفر می‌باشد. اگر هزینه شام این تعداد افراد را هم اضافه کنیم می‌شود 630 هزار تومان.  به گفته شما اگر برنج را کیلویی 2300 تومان در نظر بگیریم سهم  پول برنج هر میهمان 430 تومان می‌شود بنابر این عملا می‌بینید که به سادگی این قضیه اتفاق می‌افتد و حتی تالار و برگزارکننده مراسم طرف قرارداد با ما سود هم می‌برد.
پس سود شرکت چه می‌شود؟
ما سودی نمی‌بریم.
یعنی این‌جا یک مرکز خیریه است؟
نمی‌توانم بگویم خیریه چون ما پولی از فرد خیری دریافت نمی‌کنیم، ما فقط یک پل ارتباطی هستیم. به نظر من ما دو نوع خیر داریم کسانی که پول دارند و نقدا کاری را برای مردم انجام می‌دهند و انسان‌هایی که پولی ندارند اما وقت و انرژی‌شان را صرف کار مورد علاقه‌شان می‌کنند. کلیه کسانی هم که در این‌جا کار می‌کنند حتی خود من حقوقی دریافت نمی‌کنیم اما برای گذراندن امور دفتر مثل پول آب و برق و… یک فرد خیر به ما کمک می‌کند که نمی‌توانم اسمش را عنوان کنم اما ما حتی هزار تومان هم از مردم برای خودمان سود نمی‌گیریم.
آیا ازدواج کرده‌اید؟
بله. من سال 82 ازدواج کردم.
چقدر هزینه کردید؟
تقریبا 3 میلیون تومان هزینه کردم و حالا که مقایسه می‌کنم می‌بینم کیفیت کار شرکت ما خیلی بهتر از کیفیت عروسی خود من بود و اصلا همین هزینه زیاد باعث شده تا من به فکر راه‌اندازی چنین شرکتی بیافتم.
شما که می‌گویید شغل دیگری ندارید و از اینجا هم کسب درآمد نمی‌کنید، پس هزینه‌های زندگی‌تان را از کجا می‌آورید؟
من خیلی اتفاقی و به صورت قسطی زمینی را خریدم و خدا خواست و کمی رونق گرفت و در حال حاضر هم هزینه‌های زندگی‌ام را از اجاره گرفتن می‌گذرانم. احساس می‌کنم از زمانی که این شرکت را راه اندازی کردم خدا به زندگی‌ام برکت داده است.
فکر می‌کنید این شرایط چقدر می‌تواند ادامه پیدا کند؟
نمی‌دانم. اما آرزوی تک‌تک ما این است که افرادی پیدا شوند و ابراز علاقمندی و همکاری کنند. چه در تهران و چه در شهرستان‌ها و ما بتوانیم طریقه عملکردمان را برایشان توضیح دهیم و آن‌قدر این شرکت‌ها گسترش پیدا کنند تا دیگر نیازی به ما نباشد.
راه‌اندازی چنین مرکزی چقدر سرمایه می‌خواهد؟
تنها یک مکان می‌خواهد. البته مکان نباید اجاره‌ای باشد چون این کار واقعا سوددهی ندارد و ممکن است به خاطر فشارهای مالی و عدم سوددهی شرکت افراد دلسرد شوند. باید حتما قید کنم که این شرکت برای هیچ‌کسی سوددهی ندارد و هدف تنها هدفی خیرخواهانه و مردمی است. ما برای رواج فرهنگ ازدواج و رها کردن جوان‌ها از سخت‌گیری‌هایی که در حال حاضر خانواده‌ها اعمال می‌کنند این شرکت را تاسیس کردیم تا جوان‌هایی که قصد ازدواج دارند در ابتدای زندگی زیر بار وام‌ها و قرض‌های آن چنانی نروند.
تا به حال از مرکز یا مکانی درخواست همکاری داشته‌اید؟بله. از رشت با ما تماس گرفته‌اند و خواهان اعطای نمایندگی شدند و ما هم در حال انجام مذاکرات هستیم تا راهکارهای لازم را به آن‌ها بیاموزیم. در کنار نمایندگی بسیاری از افراد جامعه که با مراسم عروسی به نوعی در تماسند مثل آرایشگران، کرایه اتومبیل، تالارها و… با ما تماس گرفتند و بسیار تمایل به همکاری داشتند.
تا به حال شده که عروس و دامادها از برگزاری مراسمشان ناراضی بوده باشند؟
خیر. ما اصلا ناراضی نداشته‌ایم. چون ما مراکز مختلف را به مراجعه‌کنندگانمان معرفی می‌کنیم و آن‌ها خودشان مستقیم به آن مرکز ارتباط برقرار می‌کنند و با توجه به نمونه‌ کارهای انجام شده، انتخاب می‌کنند. بنابراین دیگر نارضایتی باقی نمی‌ماند.
تا به حال چند دختر و پسر از این طریق ازدواج کرده‌اند؟
خیلی بیشتر از تاریخ تولدم.
و شما چند سال دارید؟
32 سال دارم. متولد سال 1355 هستم.
آیا شما اسناد ازدواج افراد را چک می‌کنید تا مشکلی پیش نیاید؟
زیرا اگر فرد طلاق گرفته باشد که طلاق‌نامه دارد و مشکلی نیست، اگر هم همسر داشته باشد باید حتما در دادگاه همسرش برای رضایت حضور داشته باشد که البته تا به حال هم چنین مواردی نداشته‌ایم.
بیشتر چه قشری از افراد به شما مراجعه می‌کنند؟
بیشتر قشر متوسط و ضعیف جامعه. اما بیشتر مراجعه‌کنندگانمان را قشر متوسط جامعه تشکیل می‌دهند. این طور نیست که تنها افراد با توانایی مالی کم به ما رجوع کنند بلکه ما مواردی داشتیم که فرد توان برگزاری عروسی تا چندین میلیون را هم داشته اما ترجیح داده است که اول زندگی سرمایه‌‌اش را حفظ کند یا به کار بزند و از آن استفاده سودمندی داشته باشد.
اگر ممکن است نرخ خدمات شرکت رهگشای آسان را برایمان بگویید؟ورودی تالار به صورت رایگان، خنچه عقد 30 هزار تومان، آرایش عروس 30 هزار تومان، لباس عروس 30 هزار تومان، ماشین عروس به مدت 6 ساعت 18 هزار تومان، گل‌آرایی ماشین عروس 15 هزار تومان، میوه و شیرینی و شام هر نفر 4300 تومان، کارت دعوت 12 هزار تومان، فیلم‌برداری 30 هزار تومان و محضر 35 هزار تومان. البته  افراد هر خدمتی را که نخواستند می‌توانند  حذف کنند و به این ترتیب هزینه آن نیز کسر می‌شود. این خدمات برای 100نفر در نظر گرفته شده است. 

 

http://www.fareghotahsilan.com/wp/?p=897

نظرات 1 + ارسال نظر
سرکاری سه‌شنبه 16 شهریور 1389 ساعت 22:52

برو آمو نون چی ماست چی. همش حرف حرف حرف. متاسفم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد