KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

گم شدی آوازه خوان پیر ما !

 

گـم شـدی آوازه خـوان پـیر ما
گم شدی آخر به زیر دست و پا

               

کـرد بیـگانـه تــو را ابـزار خویش
خود شدی تا نور حق دیوار خویش
        
ربنایت چون خودت از یاد رفت
خیل شاگردان، هلا! استاد رفت
         
رفته‌ای از پیش ماها دور حیف
در سـر پیری شدی مغرور حیف

مطرب عهد شبابم بوده‌ای
مـزه نـان و کـبابـم بوده‌ای

خوب می‌خواندی صدایت خوب بود
بـعـد تــاج اصفهـان مـطـلوب بود

می‏زدی چه چه برای شیخ و شاب
بـا نـوای تــار و تــنــبــور و رباب

هست سـاز اینک ولی آواز نیست
یک در گوشی به سویت باز نیست

تا نپـیـوندی عزیزم بر زوال
کاشکی بودی مرید اعتدال

مـکـر آمـریـکا تـو را مـنفور کرد
زرق و برق غرب چشمت کور کرد

چونکه پیراهـن دو تـا شد بد شدی
مثل آن مطرب که بد می‌زد شدی


ســایــه ات فرموده بود آوازه‌خوان
کـه مــریـد پـیـردل بـاش و بـمـان

لیک ‌ای مطرب دریغا که غرور
کرد از مردم تو را صد سال دور

وقت پیری ناز کردی با همه
نـاز را آغــاز کــردی با همه

ناز کم کن سوی ملت باز گرد
کـم بـگو ازیأس ای اسـتاد زرد


ســروده   امــیــرعــاملــی

در مقدمه این شعر آمده است :

در پاسخ به منافقانی که می‌خواهند با صدای سوخته‌ شجریان مردم ایران را تحقیر ‌کنند؛ مردمی که سرافراز و عاشقند مردمی که از جنس شقایقند





دانلود ربنای استاد شجریان


نظرات 13 + ارسال نظر
محمد رودسرابی شنبه 6 شهریور 1389 ساعت 13:25

تاریخ قضاوت خواهد کرد

خواهد چرا ؟

عباس احمدی شنبه 6 شهریور 1389 ساعت 14:31

خوب غافل گیر کردی ممنون
التماس دعا

غافلگیر؟

سید حسین هاشمی شنبه 6 شهریور 1389 ساعت 19:29

درود بر خسرو آواز ایران که همواره با مردم بود و برای مردم خواند
و نبود از کاسه لیسانی که هر وقت جیبش را خالی ببیند مشتی شعار برای خوش آمد این و آن بخواند و دست قدرت ببوسد.

بی شک برگی از تاریخ انقاب با نام او جاوید مانده

و سالهای بعد،وقتی افکار اهریمنی ترک کنند صحنه ی قدرتنمایی های انحصار طلبانه را ، سفره ی افطار مردم باز به گرمای صدایش گرم خواهد شد.
رمضان بدون ربنای استاد، یک چیز کم دارد.

دمش گرم و سرش خوش باد

بستگی داره مردم چی باشه ( درصد ناچیزی از مردم چه ارزشی داره ؟ )

فکر میکنم شجریان معروفه که هروقت جیبش خالی میشه طرفدار انقلاب اسلامی ایران میشه

انقاب چیه دیگه ؟

امین شنبه 6 شهریور 1389 ساعت 19:40


ناز کم کن سوی ملت باز گرد
کـم بـگو ازیأس ای اسـتاد زرد
زیبا بود...

بله . . .

حوریه جعفری - کامپیوتر شنبه 6 شهریور 1389 ساعت 22:44

بنظرم هنرمندان سرمایه یک کشورند! سرمایه ای گرنقدر که به این راحتی ها قابل جبران و جایگزینی نیست! مرگ یک هنرمند دردناک ترین اتفاق است برای فرهنگ یک ملت.

نباید هنرمندان را از دست داد! نباید اجازه داد چیزی بجز مرگ آنها را بگیرد از ما! نباید!!

هنرمندا خودشون ارزششون رو از بین میبرن

کسی که این پست رو زده از علاقه منداشون بوده . . .


ورود ایشون به سیاست سوء استفاده از علاقه مردم بود

حامد ؛ نرم افزار یکشنبه 7 شهریور 1389 ساعت 00:25

آقای شجریان خود را خراب کرد
من خیلی برای ایشان متاسف شدم

امیدوارم ایشان متوجه باشند که چه افرادی از ایشان حمایت میکنند . منافقان در جنگ خیلی خیانت کردند و با دادن اطلاعات به دشمن بسیاری از جوانان کشور را به آغوش حق تعالی فرستادند .

در مورد جمله ای که یکی از دوستان فرمودند :
"بی شک برگی از تاریخ انقاب با نام او جاوید مانده"
فکر نمیکنم این پیشبینی درست باشه .

و مورد دیگری هم فرمودند :
"و نبود از کاسه لیسانی که هر وقت جیبش را خالی ببیند مشتی شعار برای خوش آمد این و آن بخواند و دست قدرت ببوسد."
به نظرم عنوان "کاسه لیسی" مناسب افرادی است شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران دادند . این یک کاسه لیسی تمام عیار برای اسراییل بود.

راستش . . .

الیار عاصمی زاده یکشنبه 7 شهریور 1389 ساعت 02:20

استاد شجریان ( خسرو آواز ایران ) با اشعار امثال امیر عاملی خسرو آواز ایران نشده که با اشعار خود شیربنی امثال ایشان بزرگی خود را از دست بدهد ...
شجریان همان شخصی است که در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس شد. جایزه ای که هر پنج سال به هنرمندی که برای شناساندن فرهنگ و هنر کشورش می‌کوشد اهدا می‌شود ، شجریان با هنرش فرهنگ اصیل ایرای را به جهان معرفی کرده حال چون به خاطر حمایت از مردمی که از سوی رئیس جمهور دولت نهم خس خاشاک نامیده شدند از صدا و سیمای دولتی خواست که ترانه های اجرایی که به خاطر مردمی ترین انقلاب قرن در سال 57 ، 58 اجرا کرده پخش نشود از خاطر مردم ایران زمین پاک می شود این امری است محال ....!
فرمودید از دوستداران استاد بودید زمانی با آشنایی اندکی که از شما دارم بهتر است به همان موسیقی پاپ که برای دانلود در همکلاسی قرار می دهید بپردازید ، شما هنوز فرق ردیف های موسیقی را نمی انید در باب فراموشی خسرو آواز ایران زمین قلم ها می زنید !!!!
شجریان در دل و جان مردو بوده و خواهد بود ....
نه تنها شجریان بلکه همه کسانی که شجریان به خاطرشان نگذاشت صدایش از رساه دولتی پخش شود از تاریخ افتخار ایران پاک نخواهند شد !!!!

همون توی دل مردو هست . .

شما که هنوز نوشتن زبان فارسی رو بلد نیستید ، بهتره در مورد من صحبت نکنید . موضوع این پست من نبودم !

رفتار محترمانه میدونید یعنی چی ؟

حسین رنجبر یکشنبه 7 شهریور 1389 ساعت 03:03

« هنر برتر از گوهر آمد پدید ».

سلام.(نماز روزه هاتون قبول باشه ان شاالله )

بحثی پیرامون هنر دینی ( دکتر پرویز فارسیجانی )رو با هم مرور می کنیم:

۱ـ

کانت بر این نظر است که « حرفه عبارت از
هر کوشش و مشغله ای است که به خودی
خود ٬ ناخوشایند بوده ولی یک نتیجه مفید
داشته باشد و هنر عبارت از یک نوع بازی و
یک فعالیت است که به خودی خود ٬ مطبوع و
خوشایند بوده و هدف دیگری ندارد.

۲-

تعریف هنر به نوع نگاه انسان به هستی و
در قالبی زیبا بستگی تام دارد. تعریف هنر ٬
هدف آن و انواع رفتارها و مصداق های هنری
به همین مقوله وابسته است. به این دلیل
است که نسبیت در تعریف هنر و قلمرو آن
مطرح می شود


رای نمونه ٬ شهید مطهری در مورد شعر ٬ ماهیت هنر را این می داند که نظمی یا حتی نثری اگر با قوه خیال سرو کار داشته باشد ٬ شعر است. البته خیال انگیز بودن در اثر هنری تجلی زیبایی است که در شعر به صورت تخیل پدیدار می شود...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اگر هنر برترین ارزش شناخته شود ٬ به ناچار
ارزش های اخلاقی جامعه باید در خدمت هنر
باشند و در این صورت ٬ دیگر ارزش ها متآثر
از هنر شود چنانچه برعکس باشد و هنر
در خدمت ارزشها و باورهای اخلاقی قرار
گیرد ٬ ما با هنر ارزشی روبرو خواهیم بود.

هنری می تواند دینی باشد که بین طبیعت و
فطرت هماهنگی برقرار کند؛ یعنی طبیعت
را به سمت فطرت ببرد ٬ بدن را مأموم روح کند
و نه بر عکس که روح و فطرت را مأموم و تن
را امام کند

شهید
آوینی
می نویسد : از آنجا که « ماده کار هنری » ـ حرکت ٬ طرح ٬ رنگ ٬ حجم ٬ کلمه و صدا ـ از ساختار معین وجود بشر در رابطه خاصی که با طبیعت دارد ٬ ریشه گرفته ٬ بنابراین در تمدن های گوناگون و در
میان همه اقوام ٬ ماده هنر مشترک است.

+

هنر اسلامی ٬ رمزی است از یک باور اعتقادی
و شهود عرفانی و عوالم محسوس. در کل ٬
نشانه ای است از عوالم روحانی و معنوی و
چون هنر ٬ ٬ تصویر محسوس عوالم روحانی
است ٬ در هنر همواره صورت محسوس ٬ نماد
صورت و معنایی است.

۳ـ

با منحصر کردن تعریف و وصف ایمان
به هر یک از ابعاد رفتاری ٬ ذهنی ٬قلبی ٬
چالش کلامی بر سر تعریف ایمان به پایان
نخواهد رسید. اگر ایمان و حقیقت آن در
نگاه بعضی در تصدیق قلبی ٬در نگاه عده
دیگر تصدیق رفتاری است

۴ـ


آیات فراوانی در قرآن وجود دارد
که بر اهمیت پرورش عقل تاکید کرده و
انسان ها را برلی رسیدن به قرب
الهی و طی کردن مسیر تکامل ٬
به استفاده از قوه عقلانی
تشویق می کنند.

۵ـ

تمام کسانی که در تحکیم پایه های
انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی فعال
بوده اند ٬ از پیروان حکومت متعالیه سیاسی
ملاصدرا بوده اند؛
از سید جمال گرفته تا
علامه طباطبایی ٬ شهید مطهری و خود حضرت امام (ره)

۶ـ

یکی از مواردی که کلیه فرق خوارج در آن
اتفاق نظر داشتند ٬ وجوب خروج علیه امام
جائر و تیغ کشیدن بر پادشاه ستمکار بود
اغلب خوارج به « تقیه » معتقد نبودند و در
هر زمان و شرایطی ٬ امر به معروف و نهی از منکر را بر خود فرض می دانستند.


۷ـ

اختلاف درباره ایمان ٬ به زمان خوارج برمی گردد چرا که آنان ادعا می کردند میان اسلام و کفر هیچ فاصله ای نیست و هر کس اظهار اسلام کند ٬ ولی به آنچه اسلام آورده عمل نکند کافر است ٬ البته خوارج در آغاز با انگیزه سیاسی به این بحث دامن زدند

۸ـ

امام خمینی (ره) بین علم و ایمان تمایز
قائل است.فلذا می گوید « مراد از علم
ایمان نیست و هر اهل علمی اهل ایمان
نمی شود؛ اگر ایمان عبارت از همین علم
برهانی بود ٬ باید کسانی که این علم را
دارند از تصرف شیطان دور باشند

۹ـ

تعریفی که مرجئه از ایمان ارائه می دادند و
ایمان و اسلام را یکسان قلمدا می کردند ٬
می توانست سبب روی آوردن اهل ذمه به
آئین مسلمانی باشد.اصولاْ اسلام مرجئی
بسیار سهل و آسان و فارغ از مشقت و به
قولی ٬ مذهب سواد اعظم بود

۱۰ـ

معتزله معتقد بودند که مرتکب کبیره فاسق
است یعنی نه کافر است نه مومن ٬ مرتبتی
میان این دو مرتبه دار است و اصل ابن عطا ٬
از شاگردان حسن بصری ٬ با طرح نظریه
« منزله بین منزلتین » در مورد مرتکب
گناه کبیره ٬ بانی فرقه ای به نام معتزله شد

۱۱ـ

علامه طباطبایی در ضمن تفسیر سوره فتح
در تبیین مرداش از ایمان این گونه بیان
می کند : ایمان به هر چیز عبارت است از علم
به آن ٬ به اظافه التزام به آن طوری که آثار
اعمالش در علمش ظاهر شود و علم و التزام
اموری است که شدت و ضعف می پذیرد

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مگین افسرهای سازمان سیا گاهی از عراق میان به ایران. میگنا منم نگن اونا میگن ٬ بزار بگن

نمی دونم بمب گزاری های اخیر به اونا ربط داره یا نه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قصه اون قاضی که میخ واس حکم ناحق بده ٬ یکی براخود شیرینی
مرکب گذاشت کنار دستش ٬ شنیدی ؟
اونم تو حکم ناحق قاضی شریک بود.
بی این که نیت بدی داشته باشه.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مایه خرسندی است که می بینم هرچند گاه که یک هنرمند رحلت می نماید ٬ جنازه گلباران شده آن مرحوم یا مرحومه را با شکوه و جلال هر چه تمام تر تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک می سپارند و این حداقل قدردانی از مقام پرتلاش جامعه ی هنرمندان است خواه خواننده باشند و یا نوازنده و یا بازیگر و یا آهگساز و یا نقاش...

درباره هنر ٬ ریشه لغت هنر ٬ انواع آن ٬ ابعاد آن
و رسالت های آن و ... دهها کتاب و مقاله نوشته اند
و از آثار ارسطو و افلاطون و حکمای چین و هند
گرفته تا کتب فلاسفه عصر جدید ایتالیا ٬ فرانسه
و روس ٬ بویژه نگرش بسیار جالب حکما و عرفای
اسلام درباره هنر ٬ باز هم جا دارد که درباره آن
کتابها نوشته شودو کتابهای هنر چیست تولستوی
و هنر عشق ورزیدن ٬ و هنر زندگی و هنر بوسیدن و ..دوباره چاپ و مطالعه گردد ٬ چرا که هم از دیدگاه
روان شناسی اجتماعی ( هنر در خدمت تبلیغات ) و چه از نظرگاه جامعه شناسی تحلیلی و جامعه شناسی سیاسی و ... بسیار قابل بحث است ٬ بویژه ( رقص) و رقاصی که در هند باستان خدای رقص ( = شیوا ) مقام بالایی داشت و کتابهای متعددی در معنی
حرکات رقص نوشته اند اما در جامعه ما نگرش های نامناسبی هم هست منجمله : خوش رقصی که از آن برداشت های ناجور می شود در حالی که به دست آوردن قلق آقای رییس کار هر کسی نیست ٬ واقعاْ هنر دشواری است که با ادا و اطوار متعدد ٬ طرف را نرم کنند و مقصود خویش را بر‌آورده سازند.

این هنر از دست هر کسی برنمی آید یعنی هر
کسی نمی تواند خوش رقصی کند ٬ همه ما کم و بیش
در این وادی سرگردان کننده وارد شدیم لکن عده
معدودی موفق شدند که به کعبه مقصود برسند و
در بسیاری از مواقع نتیجه معکوس هم داشت پس
نباید ( خوش رقصی )را مردود دانست.

مثلاْ برای دریافت وامهای میلیاردی فوت و
فن های خاصی دارد که من و تو بلد نیستیم و یا
رد کردن داروهای تقلبی و لوازم آرایش مشابه از
گمرک کار هر کسی نیست و یا در دانشگاه مسافت بیست ساله را ظرف پنج سال طی کردن و درجه دکتری گرفتن و بلافاصله استادیار و سپس دانشیار و آنگاه رییس دانشگاه شدن یک معجزه هست ما که پنجاه سال در دانشگاه هستیم از چنین توفیقاتی
بی نصیب می باشیم.(الحمدلله).

پس یک هنرمند ماهر می تواند آنچنان دل
رییس خودکامه را بدست آورد که وی را مقرب
درگاه خود سازد.

در هر صورت خوشا به حال هنرمندان که هم در
این حیات جایگاه رفیع دارند و هم در ممات قطعه ای
در بهشت زهرا دراند اما اگر از ما استادان بپرسند ٬
حتی یک متر چاله هم در کویر لوت نداریم و نه نامی
از ما برند و نه کسی در کفن و دفم ما شرکت می کند
و آن قدر ناملایمات د ر سر راه ما قرار دارد که اگر به گوشه هایی از آنها اشاره کنیم هیچ طالب و طلبه ای هوس استادی در سر نپروراند.

جالب است بدانیم به عنوان مثال یک جگرکی
حق تجزیه تحلیل مسائل اجتماعی و سیالسی را دارد ولی یک استاد دانشگاه معمولاْ فاقد چنین حقی است.

اغلب نه امنیت آموزشی دارد و نه امنیت شغلی.
احتمالاْ در سر کلاسش چند ضبط صوت و عکاس
کار می کند و در بیرون از کلاس ها دوربین کنترلی هم نصب شده است تا چنانچه (ص) را (س) تلفظ کرد فوراْ مواخذه و احضار شود.

شنیدم در یکی از دانشگاهها حضور و غیاب
استادان با انگشت نگاری انجام می شود یعنی استاد
در همان دم درب دانشگاه در اتاق نگهبانی انگشت
روی صفحه مانیتور می گذارد و به هنگاهم خروج
از دانشگاه هم بایستی انگشت بگذارد. حال باید
پرسید اگر استاد ٬ ساعت ۱۰ شب تا ۲ بامداد مشغول مطالعه و تحقیق و نگارش مقاله است ٬ چگونه حضور خود را اعلام کند؟؟

و یا در دانشگاهی دیگر ٬ استادی پیر را سالها با
مرتبه دانشیاری به کلاسهای موظفی ۱۶ ساعت
در هفته به جای ۸ ساعت در هفته می گمارند و این
ظلم آشکار هیچگونه بازخواستی ندارد. ( آری چنین است برادر خوشا بحال هنرمندان )

دکتر اسماعیل واعظ جوادی ـ آمل

یا علی.
بعضی وقتها آدم برای رسیدن به هدفش باید پا روو خیلی چیزها بگذاره.

کامنت شما شایسته یک پست جدید بود . . .

ممنون

الیار عاصمی زاده یکشنبه 7 شهریور 1389 ساعت 03:12

همون توی دل مردو هست . . اشتباه تایپی بوده !!!!
تصحیح می کنم : شجریان در دل وجان مردم جای دارد!

من بی احترامی به شما نکردم پیشنهاد دوستانه ای بود که برای اهداف سیاسی دیگران در باب موسیقی سنتی که آشنایی چندانی ندارید وارد بحث نشوید !!!

موفق باشید ....

خیلی ممنون آقای مطلع ! استفاده کردیم . . .

هروقت تونستید خیلی دوست دارم تعریفتون رو از مردم بدونم.

یه چند وقت دیگه جامعه دزدها میگن مردم دوست دارند دزدی کنند . . .

مردم حرفهاشون رو 22 خرداد ، 9 دی ، 22 بهمن زدند.

روزانه یکشنبه 7 شهریور 1389 ساعت 13:20

فکر می کنم اقای عاصمی زاده احترام رو خوب بلدند چون در نهایت احترام گفتن بهتره هرکس تو زمینه ی تخصصی خودش اظهار فضل کنه.احترام رو اونی بلد نیست که یه اشتباه تایپی رو مسخره می کنه.
گفته بودید درصد ناچیزی از مردم چه ارزشی داره؟خنده می اید مرا.کاش مسئولان کشور نترسن و به این «درصد ناچیز» مجوز راهپیمایی بدن که ماها معنی ناچیز رو از دیدگاه شما بفهمیم.
شماها دوست دارین فکر کنین مخالفاتون گول دشمن رو خوردن؛خود شما گول کیو خوردین؟؟

ح _ شیمی یکشنبه 7 شهریور 1389 ساعت 14:36

ما همه برگ درختانیم در گلزار عمر / بیخبر از سیلی طوفان و خشم بادها / آهوان شادوشنگولیم سرگرم چرا / غافل از چنگال گرگ و حیله ی صیادها

م.ا یکشنبه 7 شهریور 1389 ساعت 18:44

واقعا خنده دار بود.

شما برید تو خیایبان جمهوری و لاله زار ببینید چقدر فروش اوازهای اقای شجریان زیاد شده..
محبوب تر از قبل به خصوص در بین جوانان.
در ضمن منافق و مجاهد از ایشون حمایت نکرده و اصلا ربطی نداره..مردم از استاد حمایت کرده اند و همه از ضعف و دردمندی این شعرها(شر و ورها) رو .............

حرف های شما هم برای خنده دار بود . . .

عباس احمدی دوشنبه 8 شهریور 1389 ساعت 13:56

جواب نویسنده ای با نام روزانه
در این کاریکاتور آمده وبه ایشون به قول شاعر باید گفت چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
http://blog.kntoosi.net/1389/05/09/post-16397/
در مورد کاسه لیسی برای اسرائیل جنایتکار این مطلب هم خواندنیه
http://blog.kntoosi.net/1389/03/12/post-15860/
اصطلاح غافلگیر را بدین جهت نوشتم که بییتی که در عنوان زده بودید برای من معین نبود کدوم طرف یه
ولی با دقت به این که شما فرد ولایی هستید نوع انتخاب مطلبتون کاملا برای یه عده اقلیت درد اور بود
متشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد