KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ایران سرزمین تعارض ها ۲

در ادامه متن دوست گرامی جناب آقای حسنی فر لازم دیدم که چند تناقض دیگر موجود در سینما و تلویزیون را (در قالب دو فیلم پسر آدم ... و سریال فاصله ها) ذکر نمایم:



(گزینه 1 مربوط به سریال فاصله ها و گزینه 2 مربوط به فیلم پسر آدم دختر حوا ست)


مکالمات:


1- سعید و پدرش در حالی که پشت به هم هستند یا خیره به دور دست ها در حال صحبت کردن هستند. (انواع این نوع ژست گرفتن در هنگام صحبت کردن را می توان در تک تک دیالوگ های سریال تماشا کرد!)


2- مینا و پدرش بصورت کاملا عادی روبروی هم نشسته و در حال صحبت کردن هستند.


احترام:


1- ریحانه همچنان نامزدش علی را" آقای صبوری" می نامد و این "آقا" گفتن را آنچنان تاکید می زند که مخاطب بجای تایید حالت چندش می گیرد!


2- مینا به فرهود که او را "تو" خطاب کرده ، کلمه "شما" را یادآوری می کند و این یادآوری ها چند جای دیگر فیلم تکرار می شود.


پیام فیلم از زبان آدم خوبه داستان:


1- دوربین کلوز آپ می کند به صورت عموی بهزاد که در حال نصیحت کردن است و مخاطب فقط چهره عمو را می بیند که بصورت سلسه وار و لحنی رسمی و کتابی پیام فیلم را (مثلا به پسر سر به هوا و خطا کار داستان و در اصل به مخاطبنین سریال) تحمیل می کند.


2-پدر مینا از او می خواهد که آپارتمان محل کار را به فرهود واگذار کند و در واقع گذشت کند! و به او یادآوری می کند که گذشت مینا شاید فرهود را شکست ندهد اما دل پدرش را شاد خواهد کرد.


دختر بده قصه:


1- بیتا یک شال بلند به سر دارد که موهایش ذره ای معلوم نیست، مانتویی نسبتا گشاد بر تن دارد ، آستینی دارد (!) و چهره ای بدون آرایش (گریم را فاکتور می گیریم!)


2- سمیرا چهره ای با آرایش نسبتا غلیظ ، موهای رنگ کرده ، مانتویی کوتاه و نسبتا تنگ و که با ناز و عشوه و با مردان رفتار می کند بطوری که مینا هم در قسمتی از فیلم اشاره می کند به رفتار او!




پسر آدم ، دختر حوا آنچنان فیلم فاخری نیست اما از نظر من فیلم مبتذلی هم نیست. مخاطب را با استفاده از طنز موقعیت (بدون کشیده شدن به شوخی های غیر اخلاقی و یا جنسی یا لمپن بازی و....) خندانده ، داستان را پیش برده و  پیامش را منتقل کرده بدون اینکه تماشگر از خوراندن پیام های مداوم فیلم احساس تهوع داشته باشد!


فاصله ها هم سریال فاخری نیست ! مخاطب خودش را جمع کرده ، اما نکته مثبت زیاد دارد که مهم ترین آن این است که بلاخره مسئولین بعد از سال ها قبول کرده اند مشکل هایی را که قبلا انکار می کردند و همین پذیرفتن مشکل (جدا از نوع انتخاب برای حل آن) خود قدم بزرگی است!

نظرات 9 + ارسال نظر
احمد جمعه 8 مرداد 1389 ساعت 00:24

نقد کامل و جالبی نبود . شاید چون شتاب زده عمل کرده بودید...

ممنونم از بیان نظرتون!

بله کمی با سرعت نوشته شد به علت زمان کم. :دی

خوشحال می‌شوم نقاط ضعف متنم را بازگو و نقد کنید.

سپیده شیخ الاسلامی جمعه 8 مرداد 1389 ساعت 01:10

من فیلم پسرآدم دخترحواروندیدم!
بین سینماتاتلویزیون فاصله زیاداست چون تلویزیون مخاطب زیادتری دارد!
به نظرم گزینه 1یه کم به نوع فیلم برداری وکارگردان برمی گردد!
باگزینه 2 موافقم !توی این سریال کلاخانم واقازیاد استفاده می شود
ایرانی هاکلا بلدنیستندپیام اخلاقی بدهند!

سلاااااااام سپیــــــــده!!! (چه خوبه تو قمست پاسخ به نظرات اسمایلی هست!) ()

===============

ببین فیلمش رو ! برای تغییر روحیه بسیار خوبه!

مخاطب تلویزیون بیشتره ، بودجه تولویزیون رو هم همین مخاطب تامین می کنه پس "باید" (حالا نه بهتر از سینما) حداقل لایق صفت "خوب" باشه!!

تو این سریال مداوم پیام ها آنچنان با تاکیید تکرار می شود که به تماشاچی فهم تماشاچی بر می خورد!

درباره الی رو دیدی؟ در مورد مذمت دروغگویی ست!

محمدحسین باقری جمعه 8 مرداد 1389 ساعت 01:40

آقای حسنی فر از عنوان ایران؛ سرزمین تعارض ها! استفاده کرده پس وقتی شما از عنوان ایران سرزمین تناقض ها نباید از 2 استفاده کنید.

" ریحانه همچنان نامزدش علی را" آقای صبوری" می نامد و این "آقا" گفتن را آنچنان تاکید می زند که مخاطب بجای تایید حالت چندش می گیرد! "

هنوز نامزد نشدند پس میتونید حالت چندش پیدا نکنید.

سریال فاصله ها هم فقط به دلیل محتوایی که فیلم داره مخاطب پیدا کرده وگرنه از لحاظ هنری هیچ حرفی برای گفتن نداره در قیاس با اون زیر هشت از لحاظ هنری بالا ولی اعصاب خورد کن

ممنون از تذکر ، عنوان رو عوض کردم. دقت نکرده بودم!

در جایی از سریال دیدم که سعید ریحانه و علی را نامزد خواند. _ صرفا نسبت این دو مهم نیست برایم ، مهم تاکیید کردن های بی حد و حصر بر خوب بودن ها و بد بودن هاست!_

خیلی ندیده ام این سریال را ولی از موضوع و روند آن آگاهم. موضوعی که انتخاب کرده اند اتفاق خوبی است!

برای موسیقی متن فیلم ها ، می گویند موسیقی خوب است که در طول فیلم شنیده نشود! یعنی موسیقی تاثیرش را گذاشته بدون اینکه توجه تماشاچی را متوجه خود کند.

بسیار بسیار ممنون از بیان نظرتون!

حمید توکلی جمعه 8 مرداد 1389 ساعت 10:01

سینما و تلویزیون کشور از بعد جهت دهی های مربوط به مبحث فرهنگی جنسی دچار آشفتگی های فراوانی است، البته این نقد مختص فیلم سازی نیست، همه ی دستگاهها به نوعی دچار این آشفتگی و سردرگمی هستند!

=========================

در مورد فاصله ها اشاره کرده اید که مسئولین مشکل را پذیرفته اند، و آن را مقدمه ای برای حل مشکل دانسته اید، اما تصورم آن است که مسئولین نپذیرفته اند مشکلات را، مشکلات به زور پذیرای ِ مسئولین شده اند!
و البته این نوع پذیرش هم، ظاهرا اثری ندارد، لااقل بنده که تاثیرش را حس نمی کنم!

در مورد نوع پذیرش مثالی میزنم، زمانی پدر و مادرها نمی پذیرفتند واقعیت ِ روابط پیش از ازدواج را، امروز نمی توان گفت که حالا پذیرفته اند، بلکه صحیح تر آن است که بگوییم، مجبور به پذیرش واقعیت ها شده اند و اگر می توانستند، باز هم خودشان را به کری و کوری میزدند...

ممنون از متن خوبتان!
پیروز و پایدار باشید!

بنظرم همین به زور پذیرفتن هم ارزش دارد چرا دیگر صحبت راجع به این موضوعات مانند قبل قبیح نخواهد بود!

بعد دیگر آن است که میبینم در این سریال از روانشناسی اجتماعی کمک گرفته شده است. استفاده از یک کارشناس (حتی اگر فقط از نام وی برای پر کردن تیتراژ استفاده شده باشد) اتفاق خوبی است!

بسیار ممنون از نظر مفیدتان!

حسنی فر جمعه 8 مرداد 1389 ساعت 16:26

از روشنگری شما ممنون. نقد خوبی بود.

ممنون از نظر شما.

موفق باشید!

رنجبر سه‌شنبه 12 مرداد 1389 ساعت 15:07

با عرض سلام ، و خسته نباشید.

خیلی عذر می خوام که مزاحم میشم!
اما یک موضوعاتی بود که باید با توجه به مقالاتی که مطالعه کردم متذکر می شدم ! نه به عنوان کارشناس چون هر چی که در ادامه این نظر ، یا هر چیزه دیگه ای که بخواید اسمش رو بگذارید نه درسته نه غلط ، خداوند بزرگ خودش بین بندگانش قضاوت خواهد کرد !

می دونید که رشته هنر بسیار وسیعه و من هم با توجه به این که از علاقمندان این رشته هستم ، در موردش مطالعات تخصصی هم دارم. کتاب ، مقاله ، مجله ، خبر ، گزارش ووو...

در ثانی میدونید که ما هیچ وقت مطلق نمی تونیم بگیم یه چیزی خوبه یا بد ! کاملاً بد !

من پشت صحنه ای برای این فیلم رو دیدم.
آقای سهیلی زاده می فرمودن که نویسنده ما با یک روانشناس مشورت کرده ، تحقیق کرده ، فیلمنامه رو نوشته ، ...
برای داشتن یک فیلمنامه متمرکز با ساختاری منسجم، باید ایده‌های متکثر و داستان‌های فرعی مورد نظر را در دل داستانی اصلی و هویت‌بخش روایت کرد.
این عمل باعث می‌شود تا تمام ایده‌ها و داستانک‌ها چون لایه‌هایی مختلف در بدنه فیلمنامه عمل کنند و ضمن غنا بخشیدن به داستان اصلی به دلیل وجود یک ایده وحدت‌بخش از اندازه خارج نشوند. حتی در شیوه‌های روایتی متفاوت‌تر که در آنها وحدت موضوع رعایت نمی‌شود و اساسا داستان‌گویی به شیوه مرسوم و کلاسیک مقصود نویسنده نیست، باز هم ایده‌ای اصلی و گفتمانی مسلط برای مولف در اولویت قرار دارد.



تا حالا این همه تعارض رو یک جا توی یک کشور ندیده بودید ؟!

من درباره این سریال زیاد مطلب خوندم ، چه قبل از پخش و چه حین پخش ، نمیشه همین طوری قضاوت کرد ، باید می گذاشتید سریال پخشش تموم می شد بعد نظرتون رو بیان می کردید !


مثلاً آقای باقری چطور به خودش جرعت داده این جا راجع به تلاش این همه دست اندرکار ساخت یک مجموعه بگه کار خوب بوده یا بد ؟

ایشون خودش که توو بطن کار نیست !

ایشون خودش خوشش میاد اگر بازیگر بودن یکی از مردم راجع به بازی ایشون قضاوت می کرد و می گفت کار به دلیل محتواش مخاطب پیدا کرده ؟

این که میگن کار ستاره نداشته ، آیا خانم بهاره افشاری بد بازی کردند در این سریال؟واقعی نبود؟


این همه حس رو بازیگران ما برای مخاطب پیدا کردن می گذارن ؟

ما مواخذه می شویم در برابر دادگاه عدل الهی درست نیست همین جوری یک حرفی رو به زبان بیاریم !

یکم مزمزه کردن هم خوب هست.
این همه مطلب نوشته میشه در این وبلاگ معلوم نیست علمای عزیز ما تایید کردن یا نه ! بعد همین جوری میاد پخش میشه ! این شایعات/
ما در مقام اظهار نظر نیستیم !

دل امام زمان (عج) رو ما نباید بشکنیم !
باید شاد کنیم دل امام زمان (عج) رو .




مثلاً این مقاله رو در یکی از خبرگزاری ها خوندم :

داستان این سریال در خانواده دو برادر و یک خواهر اتفاق می افتد که خانواده برادرها در تضاد کامل با یکدیگر هستند، یکی خانواده ای کاملاً از هم گسسته و دیگر خانواده ای به هم پیوسته و استوار بر مبانی دینی.



خانواده رضا کریمی، خانواده ای کاملاً همبسته است که تمام مسائل و مشکلات اعضای خانواده در آن بررسی و حل می شود، در عوض خانواده محسن کریمی یک خانواده از هم گسسته است که فرزند بی اعتنا به نظرات پدر و بدون مشورت با او درس و دانشگاه را رها کرده، برای خود شغلی پیدا می کند که منجر به آشنایی با یک دختر و دوستی با او می شود.



در این خانواده، رابطه دختر و پسر به صورت مخفیانه صورت می گیرد و حتی در دیالوگهایی که دو کاراکتر سعید و بیتا در رستوران با هم دارند، موضوع بی اهمیت نشان دادن خانواده از زبان بیتا بیان می شود، درحالی که در خانواده رضا، این موضوع برعکس است و دختر خانواده نامه پسری را که از او خواستگاری کرده است در حضور پدر و مادر می خواند و از آنها درباره ازدواج خود نظرخواهی می کند.



اگر خوشبینانه نگاه می کنیم بنظر می رسد این سریال قصد دارد دو نوع متفاوت ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف را نشان دهد که یکی به صورت مخفیانه و به منظور دوستی انجام می شود و دیگری به صورت آشکار و با آگاهی خانواده و در قالب خواستگاری و کارگردان در نهایت قصد دارد اولی را رد و دومی را تأیید کند.

اینکه کدام یک از این دو نوع رابطه درست و کدام غلط، موضوعی است که اگر کارگردان نتواند آن را به خوبی مدیریت کند در نهایت مخاطب را دچار سردرگمی خواهد کرد.

البته نباید فراموش کرد که مخاطبی که در هر قسمت شاهد انحطاط اخلاقی شخصیت ها است و روابط مخفیانه دختر و پسر را در قالب دعوت به رستوران و دیالوگ های احساسی دیده است دیگر نمی تواند در یک قسمت و به صورت سرهم بندی شده نتیجه گیری مورد علاقه نویسنده را تحصیل کند.

امیدواریم کارگردان این سریال این نکته را مدنظر داشته باشد که برای نتیجه گیری درست از یک سریال 50 قسمتی نیاز به صرف وقتِ بیشتر از یکی دوقسمت پایانی است.

البته نکته قابل تحسین در این سریال تلاش های محسن برای برگردان پسر به مسیر درست و کانون خانواده است که متأسفانه امروزه در برخی از خانواده ها به فراموشی سپرده شده است و به محض اینکه فرزند خانواده در مسیر نادرست قرار می گیرد از سوی خانواده طرد شده و یا هیچ تلاشی برای بازگرداندن او نمی شود.


============================

و حالا نظرات مقاله یا خبر :


1-
بدآموزی زیاد داره ولی موضوع خوبه ولی کاش اینقدر کش نمی دادند اینی که ما می بینیم دیگه باید تموم بشه.بازی شاهرخ استخری با اینکه ازش خوشم میومد ولی اصلا خوب نیست خیلی جاها ممیک صورتش و می خواد نشون بده می زنه همه چی رو خراب می کنه ومصنوعی میشه آخه تو جامعه کسی رو دیدین اینقدر ادا اطوار در بیاره بگذریم بازیگرای دیگه عالیند بازیگر نقش علی صبوری خیلی عالیه کجاش نچسبه؟



فقط بازی ها بس و موضوع خسته کننده و تکراریه . پسر دخترا بیشتر دوست دارن جای سعید و بیتا باشند تا علی و ریحانه.



من به عنوان یک معلم که سالها بانسل جوان کار کرده است می گویم نظربسیاری ازدوستان درموردنکات منفی این فیلم درست است سعیدهم نمازمی خواندهم خیلی راحت دروغ می گویدوهمه کارهای منفی دیگرانجام می دهد فیلم ریشه اختلاف درخانواده محسن وعلل تفاهم درخانواده برادرمحسن رانشان نمی دهدوبیننده دروسط ماجراواردمی شودفیلم برای سرگرمی خوب است ولی مگرمادراین دنیابرای سرگرمی آمده ایم کشوراین همه کارشناس تربیتی متعهدداردبایدقبل ازاین که فیلمی ساخته شود بررسی شود وقتی پخش شدوبدآموزی های پنهان وآشکارخودراگذاشت دیراست این مشکلات نه فقط دراین فیلم بلکه دربسیاری ازفیلم های دیگروجودداردبدنیست سری به متون ناب اسلامی بزنیم بعد فیلم بسازیم تابدآموزی اش برمثبت آموزی نچربدالبته می توانیدازادب وصداقت وحجاب ووقارونگاه کوتاه وسالم بازیگران مردوزن سریال کره ای که بهترازمارعایت می نمایندیادبگیریدجمله ای ازآقای حسن جوهرچی دریک سریال که سالها قبل پخش می شد خطاب به بازیگرزن فیلم هنوزیادم است که گفت :چون من وشما هنوزنامحرم هستیم من به شما نگاه نمی کنم



اون کامنتی که درباره ی فیلمهای کره ای بوداونطوری هم نیست آخه شما سانسور شده دیدی؟



آیا استفاده از هنرپیشه های معروف و پرطرفدار برای نقشهای منفی مثل سعید و استفاده از هنرپیشه های نچسب و غیرحرفه ای برای نقش های مثبت مثل علی صبوری و استفاده از موسیقی های عاطفی هنگام برقرای ارتباط سعید و بیتا، در رسیدن این فیلم به هدف مورد نظر که همانا نقد انواع رابطه هاست،تاثیر مورد نظر را دارد یا به نوعی تبلیغ رابطه های منفی است؟



فیلم در کل خوب تونسته مسائل روز جامعه رو باز کنه من که راضیم و از آقای سهیلی زاده تشکر می کنم .
در ضمن اون فردی که گفته سریال یانگوم 6 ماه طول کشیده بدونه اون سریال 1سال طول کشید و 56 قسمت بود بعدشم اصلا این دوتا سزیال چه ربطی به هم دارن که شما مقایسه کردین



ادم غبطه میخوره که سریالهای کره ای که اخیرا از صدا وسیما پخش شد چقدر مودبانه وبا احترام همه چیز رو نشون می ده حتی عشق رو. بعضی مواقع احساس می شه فرهنگ مارو اونا بهتر نشون میدن، مودب بودن احترام به دیگران بخصوص پدر ومادر و... ای کاش کارگردانان ونویسندگان ما وحتی بازیگران ما یک دوره ای اونجا میدیدند. قابل توجه که سریال یانگوم کلا شش ماه طول کشید وجالبتر از همه تواضع بازیگرانشونه. خلاصه کاش همه دست اندکاران یه چیزایی یاد بگیرن



خواهشا دیگه گیر به این فیلم ندید
تا حالا که عالی بود



سلام
این سریال تا الان مسائل رو خوب مطرح کرده اما جمع بندی ونتیجه گیری در روزهای آخر برای کارگردان سخت میشه.
اما الحق که نیاز جامعه به این مسائل امروز نیازه ..فقط مبحث ربا رو توجه کنیم..بر اثر آشنا نبودن به احکام این بلاها سر هر کس احتمال دره بیاد ..
فقط نماز کافی نیست ...



می تونست سریال رو از قسمت دوم شروع کنه وهیچ لطمه ای هم به اصل داستان نمی زد، قسمت اول غیر از عادی کردن بعضی مسائل هیچ فایده دیگه ای نداشت، مثلا این منطقی نیست که پسری که تازه کاره وبخاطر دوست ناباب ونداشتن مادر واختلاف نظر با پدر و.. یک راست با یک دختر بره شمال، یا در پارکینگ وقتی شیشه مشروب را از ماشین پدرش در میاره ساسان به راحتی بهش میگه چیه تا حالا ندیدی؟!!! آیا واقعا جامعه ما اینطوریه یا میخواهیم اینطوریش کنیم من به عنوان یک جوان پایتخت نشین به شدت به قسمت اول سریال وبد اموزیهای ان اعتراض دارم، قسمتهای بعدش شاید واقعیت جامعه باشه ولی قسمت اول ان ضربه بزرگی به فرهنگ ما زد. ای کاش اقای ضرغامی کامنت منو میخوند



فیلمهایی که چند بچه خوشگل رو به نمایش میذاره همه به هم میرسن و با هم ازدواج میکنن.پسر بده به راه راست میاد
وای که آدم ..... میگیره از این همه دروغ
هنوز صد رحمت به فیلمای کره ای
مطمئنم که این نظر نمیذارین



در اینکه سریال از جذابیتهایی برخوردار است و در سطح قابل توجهی مخاطب را به دنبال خود می کشاند. نقطه ضعف این سریال و سریالهای مشابه آن است که بعد ایدئولوژیک آن مستقیم و غلیظ است. به هر روی موضوع خوبی انتخاب شده است



خوش به حال خودم که اینهارانمی بینم



انشا الله جوانهای ما بدانند ایرانی هستد بر حسب مسائل کشور خودمان تصمیم گیری و فعالیت نمایند ما ایرانی و مسلمانیم فراموش نشود



این پسره یا نماز خون باشه یا ............. یا رباخوار یا دروغگو



رفتار افراد و طرز تفکر اکثر شخصیتها در این فیلم یک بعدی و بدون پیش زمینه واقعیست و بنوعی حالت ماشینی دارند و دگم .



اتفاقا روش اعلام مستقیم اثربخشی ندارد باید پیچیدگی ها را نیز به تصویر کشید تا در زندکگی واقعی نیز قابل به کار بستن باشد.
ضمنا یکی از مشکلات فیلم های ایرانی استفاده از چهره های مثبت در نقش های مثبت و استفاده از چرهره های منفی در نقش های منفی است که در صورت نقش بستن در ذهن افراد در زندگی واقعی اثرات زیانباری را در بر خواهد داشت چرا که افراد به تدریج به ظاهر افراد توجه نموده و اعتماد می کنند در حالی که ممکن است باطن و ظاهر افراد با هم همخوانی نداشته باشد.
این بحث در خصوص اسامی نیز است و همیشه اسامی مذهبی و از این دست مثبت و اسامی سیامک و سیاوش و.. منفی است. چرا؟
مگر تا حالا قاچاقچی و خلافکار با اسم مذهبی نداشتیم؟ و همچنین اسمای مانند سیاوش و غیره که آدمای خوبی هستند



سریال خوبیه . اونهایی که ادعا می کنن بیان بهترشو بسازن !



غیر سرگرمی همیشه دو آموزش درکنار همه در اکثر سریال ها وجود دارد -- خوب و بد ، زشت و زیبا -- حق و باطل و....... اما مهم آن است که اثر پذیری کدام یک بیشتر است ؟ ولی متاسفانه آموزش های بد ، زشت ، باطل روی جوانان که دارای احساس ظریفی هستند و برای اولین بار آنرا می بینند اثر گذاری تجربه آنرا که من میتوانم مثلا پکی به سیگار بزنم ولی سیگاری نشوم و یکبار در محلی نامناسب حاضر شوم ولی آلوده نشوم و.... بیشتر از درس آموختن خیر است ؟ چه کس و یا چند نفر جامعه شناس قبل از سرمایه گذاری ساخت سریال آنرا بررسی میکنند و پیامد های آنرا می بینند ؟



موضوع تکراری -موسیقی تکراری - کارگردان تکراری- بازیگر تکراری



این سریال یک سریال با محتوا و خوب است و توانسته ذائقها های مختلف را به سمت خود جذب کند .اتفاقا در صدد نشان دادن خوب وبد است و در این کار خوب عمل کرده و این مسئله را به آسانی منتقل می کند.
نوع خوب وبد بودن ارتباطهای جونان با همدیگر در این سریال،به عقیده من به خوبی به مخاطب منتقل شده. این را از گفته های دوستان و نزدیکانم می گویم.



ما نمیتونیم یه فیلم بسازیم که اینقد ضایع نخواد مفاهیم رو منتقل کنه؟



در فیلم سازی مدرن نتیجه گیری نمیکنن فقط حالتهای مختلف را نشان میدهند و سپس بیننده با فهم و شعور خود را درست را انتخاب میکند.



پند و نصیحتهاش بقدری گل درشته که تاثیرگذاریشو از دست میده!



به نظر من بایددنبال این باشیم که چراسریالهایی مثل پزشک دهکده یاقصه های جزیره باوجودتعدد پخش بازهم بیننده دارد



حداقل تبلیغ نماز هم میکنه



ببخشیدها
اما این فیلمهای کلیشه ای که همیشه توش جوونه منحرف میشه جز ایجاد بدبینی مطلق در خانواده ها هیچ سود دیگه ای نداره !!



من یکی که حاضرم شکنجه بشم ولی همچین سریالی رو نبینم، مزخرفه، صد رحمت به فیلمای سینمایی نازل یا به قول حامد بهداد کشک!!!!!!!


========

داستان این سریال در خانواده دو برادر و یک خواهر اتفاق می افتد که خانواده برادرها در تضاد کامل با یکدیگر هستند، یکی خانواده ای کاملاً از هم گسسته و دیگر خانواده ای به هم پیوسته و استوار بر مبانی دینی.



خانواده رضا کریمی، خانواده ای کاملاً همبسته است که تمام مسائل و مشکلات اعضای خانواده در آن بررسی و حل می شود، در عوض خانواده محسن کریمی یک خانواده از هم گسسته است که فرزند بی اعتنا به نظرات پدر و بدون مشورت با او درس و دانشگاه را رها کرده، برای خود شغلی پیدا می کند که منجر به آشنایی با یک دختر و دوستی با او می شود.



در این خانواده، رابطه دختر و پسر به صورت مخفیانه صورت می گیرد و حتی در دیالوگهایی که دو کاراکتر سعید و بیتا در رستوران با هم دارند، موضوع بی اهمیت نشان دادن خانواده از زبان بیتا بیان می شود، درحالی که در خانواده رضا، این موضوع برعکس است و دختر خانواده نامه پسری را که از او خواستگاری کرده است در حضور پدر و مادر می خواند و از آنها درباره ازدواج خود نظرخواهی می کند.



اگر خوشبینانه نگاه می کنیم بنظر می رسد این سریال قصد دارد دو نوع متفاوت ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف را نشان دهد که یکی به صورت مخفیانه و به منظور دوستی انجام می شود و دیگری به صورت آشکار و با آگاهی خانواده و در قالب خواستگاری و کارگردان در نهایت قصد دارد اولی را رد و دومی را تأیید کند.

اینکه کدام یک از این دو نوع رابطه درست و کدام غلط، موضوعی است که اگر کارگردان نتواند آن را به خوبی مدیریت کند در نهایت مخاطب را دچار سردرگمی خواهد کرد.

البته نباید فراموش کرد که مخاطبی که در هر قسمت شاهد انحطاط اخلاقی شخصیت ها است و روابط مخفیانه دختر و پسر را در قالب دعوت به رستوران و دیالوگ های احساسی دیده است دیگر نمی تواند در یک قسمت و به صورت سرهم بندی شده نتیجه گیری مورد علاقه نویسنده را تحصیل کند.

امیدواریم کارگردان این سریال این نکته را مدنظر داشته باشد که برای نتیجه گیری درست از یک سریال 50 قسمتی نیاز به صرف وقتِ بیشتر از یکی دوقسمت پایانی است.

البته نکته قابل تحسین در این سریال تلاش های محسن برای برگردان پسر به مسیر درست و کانون خانواده است که متأسفانه امروزه در برخی از خانواده ها به فراموشی سپرده شده است و به محض اینکه فرزند خانواده در مسیر نادرست قرار می گیرد از سوی خانواده طرد شده و یا هیچ تلاشی برای بازگرداندن او نمی شود.


بدآموزی زیاد داره ولی موضوع خوبه ولی کاش اینقدر کش نمی دادند اینی که ما می بینیم دیگه باید تموم بشه.بازی شاهرخ استخری با اینکه ازش خوشم میومد ولی اصلا خوب نیست خیلی جاها ممیک صورتش و می خواد نشون بده می زنه همه چی رو خراب می کنه ومصنوعی میشه آخه تو جامعه کسی رو دیدین اینقدر ادا اطوار در بیاره بگذریم بازیگرای دیگه عالیند بازیگر نقش علی صبوری خیلی عالیه کجاش نچسبه؟



فقط بازی ها بس و موضوع خسته کننده و تکراریه . پسر دخترا بیشتر دوست دارن جای سعید و بیتا باشند تا علی و ریحانه.



من به عنوان یک معلم که سالها بانسل جوان کار کرده است می گویم نظربسیاری ازدوستان درموردنکات منفی این فیلم درست است سعیدهم نمازمی خواندهم خیلی راحت دروغ می گویدوهمه کارهای منفی دیگرانجام می دهد فیلم ریشه اختلاف درخانواده محسن وعلل تفاهم درخانواده برادرمحسن رانشان نمی دهدوبیننده دروسط ماجراواردمی شودفیلم برای سرگرمی خوب است ولی مگرمادراین دنیابرای سرگرمی آمده ایم کشوراین همه کارشناس تربیتی متعهدداردبایدقبل ازاین که فیلمی ساخته شود بررسی شود وقتی پخش شدوبدآموزی های پنهان وآشکارخودراگذاشت دیراست این مشکلات نه فقط دراین فیلم بلکه دربسیاری ازفیلم های دیگروجودداردبدنیست سری به متون ناب اسلامی بزنیم بعد فیلم بسازیم تابدآموزی اش برمثبت آموزی نچربدالبته می توانیدازادب وصداقت وحجاب ووقارونگاه کوتاه وسالم بازیگران مردوزن سریال کره ای که بهترازمارعایت می نمایندیادبگیریدجمله ای ازآقای حسن جوهرچی دریک سریال که سالها قبل پخش می شد خطاب به بازیگرزن فیلم هنوزیادم است که گفت :چون من وشما هنوزنامحرم هستیم من به شما نگاه نمی کنم



اون کامنتی که درباره ی فیلمهای کره ای بوداونطوری هم نیست آخه شما سانسور شده دیدی؟



آیا استفاده از هنرپیشه های معروف و پرطرفدار برای نقشهای منفی مثل سعید و استفاده از هنرپیشه های نچسب و غیرحرفه ای برای نقش های مثبت مثل علی صبوری و استفاده از موسیقی های عاطفی هنگام برقرای ارتباط سعید و بیتا، در رسیدن این فیلم به هدف مورد نظر که همانا نقد انواع رابطه هاست،تاثیر مورد نظر را دارد یا به نوعی تبلیغ رابطه های منفی است؟



فیلم در کل خوب تونسته مسائل روز جامعه رو باز کنه من که راضیم و از آقای سهیلی زاده تشکر می کنم .
در ضمن اون فردی که گفته سریال یانگوم 6 ماه طول کشیده بدونه اون سریال 1سال طول کشید و 56 قسمت بود بعدشم اصلا این دوتا سزیال چه ربطی به هم دارن که شما مقایسه کردین



ادم غبطه میخوره که سریالهای کره ای که اخیرا از صدا وسیما پخش شد چقدر مودبانه وبا احترام همه چیز رو نشون می ده حتی عشق رو. بعضی مواقع احساس می شه فرهنگ مارو اونا بهتر نشون میدن، مودب بودن احترام به دیگران بخصوص پدر ومادر و... ای کاش کارگردانان ونویسندگان ما وحتی بازیگران ما یک دوره ای اونجا میدیدند. قابل توجه که سریال یانگوم کلا شش ماه طول کشید وجالبتر از همه تواضع بازیگرانشونه. خلاصه کاش همه دست اندکاران یه چیزایی یاد بگیرن



خواهشا دیگه گیر به این فیلم ندید
تا حالا که عالی بود



سلام
این سریال تا الان مسائل رو خوب مطرح کرده اما جمع بندی ونتیجه گیری در روزهای آخر برای کارگردان سخت میشه.
اما الحق که نیاز جامعه به این مسائل امروز نیازه ..فقط مبحث ربا رو توجه کنیم..بر اثر آشنا نبودن به احکام این بلاها سر هر کس احتمال دره بیاد ..
فقط نماز کافی نیست ...



می تونست سریال رو از قسمت دوم شروع کنه وهیچ لطمه ای هم به اصل داستان نمی زد، قسمت اول غیر از عادی کردن بعضی مسائل هیچ فایده دیگه ای نداشت، مثلا این منطقی نیست که پسری که تازه کاره وبخاطر دوست ناباب ونداشتن مادر واختلاف نظر با پدر و.. یک راست با یک دختر بره شمال، یا در پارکینگ وقتی شیشه مشروب را از ماشین پدرش در میاره ساسان به راحتی بهش میگه چیه تا حالا ندیدی؟!!! آیا واقعا جامعه ما اینطوریه یا میخواهیم اینطوریش کنیم من به عنوان یک جوان پایتخت نشین به شدت به قسمت اول سریال وبد اموزیهای ان اعتراض دارم، قسمتهای بعدش شاید واقعیت جامعه باشه ولی قسمت اول ان ضربه بزرگی به فرهنگ ما زد. ای کاش اقای ضرغامی کامنت منو میخوند



فیلمهایی که چند بچه خوشگل رو به نمایش میذاره همه به هم میرسن و با هم ازدواج میکنن.پسر بده به راه راست میاد
وای که آدم ..... میگیره از این همه دروغ
هنوز صد رحمت به فیلمای کره ای
مطمئنم که این نظر نمیذارین



در اینکه سریال از جذابیتهایی برخوردار است و در سطح قابل توجهی مخاطب را به دنبال خود می کشاند. نقطه ضعف این سریال و سریالهای مشابه آن است که بعد ایدئولوژیک آن مستقیم و غلیظ است. به هر روی موضوع خوبی انتخاب شده است



خوش به حال خودم که اینهارانمی بینم



انشا الله جوانهای ما بدانند ایرانی هستد بر حسب مسائل کشور خودمان تصمیم گیری و فعالیت نمایند ما ایرانی و مسلمانیم فراموش نشود



این پسره یا نماز خون باشه یا ............. یا رباخوار یا دروغگو



رفتار افراد و طرز تفکر اکثر شخصیتها در این فیلم یک بعدی و بدون پیش زمینه واقعیست و بنوعی حالت ماشینی دارند و دگم .



اتفاقا روش اعلام مستقیم اثربخشی ندارد باید پیچیدگی ها را نیز به تصویر کشید تا در زندکگی واقعی نیز قابل به کار بستن باشد.
ضمنا یکی از مشکلات فیلم های ایرانی استفاده از چهره های مثبت در نقش های مثبت و استفاده از چرهره های منفی در نقش های منفی است که در صورت نقش بستن در ذهن افراد در زندگی واقعی اثرات زیانباری را در بر خواهد داشت چرا که افراد به تدریج به ظاهر افراد توجه نموده و اعتماد می کنند در حالی که ممکن است باطن و ظاهر افراد با هم همخوانی نداشته باشد.
این بحث در خصوص اسامی نیز است و همیشه اسامی مذهبی و از این دست مثبت و اسامی سیامک و سیاوش و.. منفی است. چرا؟
مگر تا حالا قاچاقچی و خلافکار با اسم مذهبی نداشتیم؟ و همچنین اسمای مانند سیاوش و غیره که آدمای خوبی هستند



سریال خوبیه . اونهایی که ادعا می کنن بیان بهترشو بسازن !



غیر سرگرمی همیشه دو آموزش درکنار همه در اکثر سریال ها وجود دارد -- خوب و بد ، زشت و زیبا -- حق و باطل و....... اما مهم آن است که اثر پذیری کدام یک بیشتر است ؟ ولی متاسفانه آموزش های بد ، زشت ، باطل روی جوانان که دارای احساس ظریفی هستند و برای اولین بار آنرا می بینند اثر گذاری تجربه آنرا که من میتوانم مثلا پکی به سیگار بزنم ولی سیگاری نشوم و یکبار در محلی نامناسب حاضر شوم ولی آلوده نشوم و.... بیشتر از درس آموختن خیر است ؟ چه کس و یا چند نفر جامعه شناس قبل از سرمایه گذاری ساخت سریال آنرا بررسی میکنند و پیامد های آنرا می بینند ؟



موضوع تکراری -موسیقی تکراری - کارگردان تکراری- بازیگر تکراری



این سریال یک سریال با محتوا و خوب است و توانسته ذائقها های مختلف را به سمت خود جذب کند .اتفاقا در صدد نشان دادن خوب وبد است و در این کار خوب عمل کرده و این مسئله را به آسانی منتقل می کند.
نوع خوب وبد بودن ارتباطهای جونان با همدیگر در این سریال،به عقیده من به خوبی به مخاطب منتقل شده. این را از گفته های دوستان و نزدیکانم می گویم.



ما نمیتونیم یه فیلم بسازیم که اینقد ضایع نخواد مفاهیم رو منتقل کنه؟



در فیلم سازی مدرن نتیجه گیری نمیکنن فقط حالتهای مختلف را نشان میدهند و سپس بیننده با فهم و شعور خود را درست را انتخاب میکند.



پند و نصیحتهاش بقدری گل درشته که تاثیرگذاریشو از دست میده!



به نظر من بایددنبال این باشیم که چراسریالهایی مثل پزشک دهکده یاقصه های جزیره باوجودتعدد پخش بازهم بیننده دارد



حداقل تبلیغ نماز هم میکنه



ببخشیدها
اما این فیلمهای کلیشه ای که همیشه توش جوونه منحرف میشه جز ایجاد بدبینی مطلق در خانواده ها هیچ سود دیگه ای نداره !!



من یکی که حاضرم شکنجه بشم ولی همچین سریالی رو نبینم، مزخرفه، صد رحمت به فیلمای سینمایی نازل یا به قول حامد بهداد کشک!!!!!!!


--------------------------------------------------
خب می بینید که در این سایت ها کلی آدم که ما نمی دونیم یا نمی شناسیمشون به خودشون اجازه میدن که زیر سوال ببرن همه چیز رو ، بدون این که ما بدونیم در چه رشته ای تحصیل می کنن ، چه کارن و غیره و...
درباره فیلم و سریال اصلاً نمیشه به اینترنت اطمینان کرد ، چون بحث شایعات هست و افراد غیرکارشناس و مردم هم که به هر حال نمیگم حق ندارن نظر بدن ، نظر با نقد متفاوته ،‌اما خب کسی که 4 سال 8 سال زحمت می کشه ، تلاش می کنه در رشته سینما درس می خونه ، فلسفه هنر می خونه ، بازیگری می خونه ، فیلمنامه نویسی می خونه ، زندگی می کنه با این رشته ، وقت اش رو عمرش رو و ... میزاره با مردم عادی فرق داره ، مردم فقط میگن دوست داشتن یا نداشتن ، به هر حال منکر این نیستیم که هر چیزی هم بی عیب و نقص نیست ، فاصله ها هم مثل « دلنوازان » عیب و نقص داره ، کارگردان با کارگردان اعتقاداتش و نظراتش و بینش و جهان بینی اش فرق داره ،

ببینید هنر خیلی وسیعه ، خیلی !

در مجله همشهری جوان هم من دیدم تیتر زدن بزرگ توی این شماره271 این هفته شون:

شب های ارشاد !

نتیجه گیری اشون هم این بوده که این سریال آدم های قصه اش واقعی نیستن !

نویسنده مقاله یا خبرنگار یا بقیه دوستان که تلاششون ستودنیست از زوایای مختلف بررسی کردن اگر خونده باشین اون مقاله رو ،
اما خب ما باید چی کار کنیم بعد از دانستن این نکات ؟ هر کسی یک برداشتی می کنه ،
این عزیزان آیا رشته تحصیلی شون مرتبط بوده ؟



درسته کالبد شکافی شده ، اما نظر بقیه کارشناسان و علمای عزیز کشورمون رو هم که من همین جا ازشون تشکر می کنم رو هم باید بدونیم ، صرف جهت گیری به نقل از یه مطلب یا مقاله یا نظر درست نیستش !

همین آقای توکلی که من درود می فرستم بهش ، اصلاٌ تلویزیون تماشا نمی کنه ،

" بعد جهت دهی های مربوط به مبحث فرهنگی جنسی دچار آشفتگی های فراوانی است، "

این جمله یعنی چی ،؟ این جور جملات مصداق بارز تخریب هست !

خب اگر راهکار دارید به سازمان صدا وسیما بفرمایید !

« سریال به کجا چنین شتابان » در حدود 48 قسمت به این مضامین پرداخته ، ان قدری که مهندسی پیام شد در این سریال در هیچکدم از سریالها نشده !

شما دوستدارید چی ببینید توی سریال ها ، پارتی مختلف ، مختللط؟ وظیفه سازمان صدا و سیما و رسانه ملی چیه ؟ بحث مسائل جنسی منظور چی هست ؟ سایت ساج برای همین منظور راه اندازی شده ، ببینید می دونید که تلویزیون با سینما فرق داره ، خط قرمز ها متفاوته ، اما خب سریال های ایرانی ها اغلب همین طور هستن .

"امروز نمی توان گفت که حالا پذیرفته اند، بلکه صحیح تر آن است که بگوییم، مجبور به پذیرش واقعیت ها شده اند و اگر می توانستند، باز هم خودشان را به کری و کوری میزدند..."

این جمله هم ایراد داره ، آخه پدر و مادر بیچاره دیگه چه کاری باید انجام بدن؟ پدر مادر چه گناهی دارن ، که به هر نحوی ما باید آزرده خاطرشون کنیم‌؟
بخشید ببخشید
به کودوم ساز بچه هاشون بیان برقصن؟

اساساً شناخت رشته بسیار بسیار بسیار مهمه !
این ها یه سری بحث های جامعه شناسی و اجتماعی است دوستان !

مهم اینه که با آگاهی انجام بدیم کاری رو نه با حب و بغض ؟

بعضاً شنیدم میگن چرا اون خان در بندرعباس توی گرمای 60 درجه چادر سر می کنه ، بعد بازی گران ما همه مانتویی هستن ؟

خب این بحث ها مرتبط با اسلام شناسی هست !

ما مواخذه می شیم پیش درگاه پروردگار ! برنامه سمت خدا رو بنده هر روز از شبکه 3 تماشا می کنم!مشکل مشکل جمله است ، فیلمنامه است ، دی دیالوگه که حاج آقا هم بهش اشاره کردند!

بنده اصلاً یه جا بخوام اظهار نظر بکنتم تا نرم تحقیق بکنم چیزی نمیگم ، گناه کبیرست ، هیمن جا هم الان با ترس و لزر صحبت کردیم !

در مقام اظهار نظر نیستیم ، هنووز باید یاد بگیریم !

در ثانی یک برنامه ای هست با نام مثلثل یا مثلث امروز ساعت 12 از رادیو جوان شنیدم که می گفتن سیاست های وزارت ارشاد با تلویزیون برای مجوز دادن متفاوت هست !

خب آیا هر چیزی رو ما می شنویم باید باور بکنیم ؟
این شایعات رو ؟


من درسهای از قرآن حاج آقا قرائتی رو می بینم 5 شنبه ها از شبکه 1 ... درباره تمام این مسائل صحبت میشه. آسیب های تلاش فرهنگی !


بنده به نظرم می باشد در سریال « روز رفتن » قبلاً به برخی از این موضوعات پرداخته شده باشد به نوعی دیگر !
با بازی آقای دانیال حکیمی !

در یک جای دیگه ازون مقاله همشهری جوان دیدم که نوشته شده بود :

سریال فاصله ها با این که کلی بیننده را پای تلویزیون نشانده اما پیام های اخلاقی گل درشتش حسابی توی ذوق می زند

شاید بر اساس سیاست تلویزیون مبنی بر این که ببین و برو بخواب . سریال فاصله ها بهترین گزینه ای باشد که شب ها روی آنتن می رود، یک سریال خاله زنکی با پیام های اخلاقی گل درشت که چنان در چشم مخاطب فرو می روند که اصلاً احتیاجی به فکر کردن ندارد.سهیلی زاده که اتفاقاً در « ترانه مادری » و دلنوازان نشان داد رگ خواب مخاطب این ساعت تلویزیون را می شناسد و کارش را بلد است ، در فاصله ها هم کار خودش را کرده . قصه ای عامه پسند با دوز بالای حرف و خاله زنک بازی را ساخته اما به نظر می آید پیام های اخلاقی ای که به طور ناسوری هم به سریال سنجاق شده اند ، اصلا، به خورد آن نرفته اند . سکانس هایی مثل ترویج نماز خواندن . ربا . مال حرام و حلال و ... هیچ کمکی به پیشرفت قصه نمی کنند.

حتی لحن و فضای این سکانس ها هم ناگهان شبیه مستندهای اخلاقی می شود و انگار جلوی چشم مان کتاب دینی مصور قرار گرفته ، چیزی هم که این فضاها را غیرعادی تر و نچسب تر می کند شخصیت پردازی نقش هاست. نقش ها چنان بزرگنمایی شده و یک سویه ارائه شده اند که بعید است کسی فکر کند همچنین آدم هایی وجود خارجی هم دارند. راستش کسی منکر ارائه مفاهیم ارزشی در آثار تلویزیونی نیست ولی نحوه ارائه آن مهم است.سال ها قبل نمونه های موفقی مثل ، « مسافری از هند » « صاحب دلان » و « میوه ممنوعه » در عرصه مفاهیم مذهبی دیدیم که خیلی مورد توجه قرار گرفتند اما این که تلویزیون ما که در زمینه ساخت سریال های دینی و مذهبی گام های خوبی برداشته بود به یکباره این طور گام به عقب برداشته و با سرعت بالایی در حال عقب گرد به دهه 60 است و آثاری از جنس توبه نصوح و استفاده را به وجود آورده و به خورد مخاطب می دهد. واقعاً صاحب دلان و میوه ممنوعه تاثیرگزار نبودند که تلویزیون رو به سریالی مثل فاصله ها آورده ؟


آدم ها باید واقعی باشند در این سریال آدم ها واقعی نیستند !

فاصله ها به شکلی اغراق شده مفاهیم دینی
کتاب دینی نمایشی


دکتر مصطفی رستگاری که دکترای فلسفه دارد و نویسنده سریال های پربیننده و عالی« به دنیا بگویید بایستد ، تله فلیم های ما هنوز زنده ایم ، بلند گریه کن ، شیفت شب کاری ، و فیلم سینمایی چهل سالگی» است ،می گوید آدم های قرآن واقعی اند ، اگر آدم های سریال واقعی تر بودند اوضاع بهتر می شد.او می گوید آدم های قرآن واقعی اند و برای همین داستانشان اثر می گذارد : خدا هم برای درک کردن خیلی از مسائل برای انسان داستان های قرآنی آورده و /.// ...
مشکل سینما دیالوگ است ، اگر اکت داشتیم سینمای ما به سمت سقوط پیش نمی رفت !


----------------------------

بنده تا حالا این همه نظر یکجا ننوشته بودم !



بعد تازه بنده فکر می کنم شما هر چی این جا می نویسید با توجه به برداشت هاتون ازون جا ( همشهری جوان باشه ) ، چون اسم « درباره الی » رو هم آوردید یاد اینجای مقاله افتادم :

قضاوت درباره امر غائب ، محوریت موضوعات مذهبی ، نوع به چالش کشیدن آدم ها در سریال درباره الی رو به یاد دارید که چقدر اثرگذار بود !

رستگاری سخن می گوید : ساختن شخصیت منفی راحت است اما مثبت نه ، وقتی می خواهند آسیب های اجتماعی را به تصویر بکشند پروسه تفکیک شخصیت را دارند.ساختن کاراکتر منفی خیلی راحت است.اما عدم دقت در ساخت کاراکتر منفی باعث تبدیل یک شخصیت شعاری و سفارشی به اعصاب خردکن می شود !


ببنید در این مقاله از فیلم سینمایی « درباره الی » با نام سریال یاد شده ، این هم یکی از اشتباهات خانم امیرپور نویسنده اون مقاله است !

همون مقاله ای که این گونه شروع میشه :

« ربا حکم جنگ با خداست » ، « بیا امشب بریم مسجد آذین بندی کنیم.»


به هر حال بنده بسیار بسیار سپاسگزاری می کنم .ولی حالا چون کسی صداش درنمیاد ، کتابش رو می خونه ، فیلمش رو میسازه ، باید بزنن توی سرش ؟

مثل این هستش که رفتگر باشید و راجع به مهندسی برق نظر بدهید.

سلامت و موفق باشید.

پویا صفری سه‌شنبه 12 مرداد 1389 ساعت 15:36

بسیار جالب بود نقد ریزبینانه و دقت نظر شما
متأسفانه تا زمانی که صدا و سیما در دست نهادهای حکومتی بوده و آزادی عمل نداشته باشند٬ اگر بهترین استعدادها نیز در آن ایفای نقش نمایند شمشیر قدرت اجازه‌ی هر امری را به او نداده و ایتکونه می‌گردد که می‌بینیم و می‌شنویم...
امید به آنکه با آزاد سازی رسانه‌ها رو به سوی آثاری فاخرتر با واقعیت‌های اجتماعی رویم و نه آنچه در ذهن قدرت پیشگان یکه خواه است و بس...

رنجبر سه‌شنبه 12 مرداد 1389 ساعت 15:43

هنر >> نمایش

وظیفه نمایش را انتقال مفاهیم انسانی در تمام سطوح دانسته‌اند. در کشور ما بسیاری از بزرگان نمایش، سالیان درازی است که به این رشته غناء بخشیده‌اند و همیشه درخاطرات خود به منشاء اصلی موفقیت‌شان، که تئاتر باشد، اعتراف دارند رشته نمایش گرایش‌هائی همچون ادبیات نمایشی- بازیگری- گارگردانی- نمایش عروسکی- صحنه‌گردانی را در خود جای داده و دانش‌آموزی می‌تواند در این رشته موفق باشد که درانجام کار گروهی توانا ، به ادبیات فارسی مسلط، حافظه قوی و ذهنی خلاّق و مبتکرداشته باشد.

ضریب دروس درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری و تجسمی، و خلاقیت نمایش 4می‌باشد.

درس های رشته :

ردیف

نام درس
1

آشنایی با ادبیات معاصر ایران
2

آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان
3

آشنایی با صحنه سینما و تلویزیون
4

آشنایی با طراحی و دوخت لباس
5

آشنایی با فضاهای سنتی
6

آشنایی با فیلمنامه نویسی
7

آشنایی با متون فارسی نمایشی 1
8

آشنایی با متون فارسی نمایشی 2
9

آشنایی با هنر در تاریخ
10

اجرای کارگاه نمایش ایرانی 1
11

اجرای کارگاه نمایش ایرانی 2
12

اصول و فنون نمایشنامه نویسی 1
13

اصول و فنون نمایشنامه نویسی 2
14

اصول و مبانی ارتباطات
15

اصول کارگردانی نمایش تلویزیونی
16

اصول کارگردانی نمایش رادیویی
17

امکانات صحنه
18

بازیگری 1
19

بازیگری 2
20

بازیگری رادیو و تلویزیون
21

بازیگری نمایش عروسکی
22

بدن 1
23

بدن 2
24

بررسی نظریه‌های جدید در ادبیات
25

بیان 1
26

بیان 2
27

پایان نامه رساله
28

پایان‌نامه
29

پرسپکتیو در صحنه
30

تاریخ ادبیات نمایشی 1
31

تاریخ ادبیات نمایشی 2
32

تاریخ ادبیات نمایشی 3
33

تاریخ تحولات دکور
34

تاریخ تطبیقی ادبیات ایران و جهان
35

تاریخ فلسفه
36

تاریخ لباس در غرب و ایران
37

تاریخ نماشی عروسکی
38

تاریخ نمایش 1
39

تاریخ نمایش 2
40

تحلیل نمایشنامه 1
41

تحلیل نمایشنامه 2
42

تربیت حس 1
43

تربیت حس 2
44

ترکیب در صحنه
45

تعزیه شناسی
46

جامعه شناسی 1
47

جامعه شناسی 2
48

جنبه‌های نمایشی در فارسی 1
49

حرکت 1
50

حرکت 2
51

داستان نویسی 1
52

داستان نویسی 2
53

دیدن و تحلیل نمایش عروسکی
54

دیدن و تحلیل نمایشنامه 1
55

دیدن و تحلیل نمایشنامه 2
56

روش تحقیق
57

روش تحقیق در هنر
58

روش تحقیق و تدوین پایان نامه
59

زبان تخصصی 1
60

زبان تخصصی 2
61

زبان شناسی عمومی
62

سبکها و شیوه‌های اجرا
63

سبکهای ادبی جهان
64

شخصیت شناسی 1
65

شخصیت شناسی 2
66

شناخت مواد
67

شیوه‌های نمایش در ایران
68

صنایع ادبی
69

صوت
70

طراحی صحنه نمایش عروسکی 1
71

طراحی صحنه نمایش عروسکی 2
72

طراحی و نقاشی 1
73

طراحی و نقاشی 2
74

طراحی و نقاشی 3
75

فرهنگ عامه و تمثیل شناسی
76

فن بیان 1
77

فن بیان 2
78

ماسک و گریم
79

مبانی بازیگری 1
80

مبانی بازیگری 2
81

مبانی دکور و صحنه آرایی 1
82

مبانی دکور و صحنه آرایی 2
83

مبانی نمایش عروسکی 1
84

مبانی نمایش عروسکی 2
85

مبانی نمایشنامه نویسی 1
86

مبانی نمایشنامه نویسی 2
87

مبانی هنرهای تجسمی
88

مبانی کارگردانی 1
89

مبانی کارگردانی 2
90

موسیقی در نمایش
91

موسیقی در نمایش عروسکی
92

نشانه‌های معنا در ادبیات نماشی
93

نقد ادبیات نمایشی
94

نقد ادبیات نمایشی 2
95

نقد در نمایش 1
96

نقد در نمایش 2
97

نقشه کشی
98

نگارش برای رادیو و تلویزیون
99

نمایش ایمایی 1
100

نمایش ایمایی 2
101

نمایش در ایران
102

نمایش معاصر ایران
103

نمایشنامه نویسی
104

نمایشنامه نویسی 2
105

نمایشنامه نویسی رادیو تلویزیونی
106

نمایشنامه نویسی عروسکی 1
107

نمایشنامه نویسی عروسکی 2
108

نور در صحنه
109

کارگاه دکور 1
110

کارگاه دکور و صحنه آرایی 1
111

کارگاه دکور و صحنه آرایی 2
112

کارگاه فیلمنامه نویسی پیشرفته
113

کارگاه نرنگ
114

کارگاه نمایش عروسکی 1
115

کارگاه نمایش عروسکی 2
116

کارگاه نمایش عروسکی 3
117

کارگاه نمایش عروسکی 4
118

کارگاه نمایشنامه نویسی پیشرفته
119

کارگردانی 1
120

کارگردانی 2
121

کارگردانی 3
122

کارگردانی 4
123

کودک و نمایش

بازار کار :

فارغ‌التحصیلان این رشته بعنوان گروهی از هنرمندان جامعه وظیفه انتقال مفاهیم فرهنگی را با بیانی هنری عهده‌دار می‌باشند. این فارغ‌التحصیلان توانایی انجام کلیه امور مربوط به نمایش اعم از نویسندگی، کارگردانی، بازیگری، دکورسازی، صحنه‌‌آرایی،نمایش عروسکی را متناسب با گرایش خود دارا بوده و می‌توانند جذب مراکز هنری وآموزشی شوند.


------------


هنر >> تولید سیما

تولید صدا و سیما یکی از دوره‌های آموزش عالی است که برای تربیت نیروی انسانی موردنیاز برای ساخت برنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده شده است.

این رشته مانند دیگر رشته‌های هنری به ما عناصری را یاد می‌دهد که آن عناصر در ساخت یک برنامه هنری حضور جدّی دارند. نور، صدا، تصویر، خلاقیت، جذب مخاطب، موسیقی و... یک اثر را در ترکیبی کامل و متعادل ماندگار می‌کند و دانشجو در گرایشی که در بین رشته انتخاب می‌کند، فرا‌ می‌گیرد که چگونه یک اثر هنری خلق نماید.

پذیرش دانشجو در این رشته بصورت نیمه متمرکز است و داوطلبانی که در ردیف معرفی شدگان چندبرابر ظرفیت آن رشته قرار می‌گیرند باید در آزمون عملی با تکیه بر خلاقیت‌های نمایشی، تصویری، رسانه‌ای شرکت کنند.

ضریب دروس خلاقیت نمایش 4 ، خلاقیت تصویریو تجسمی 2 و درک عمومی هنر یک است.

درس های رشته:

ردیف

نام درس
1

آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان 1 و 2
2

آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان
3

آشنایی با تصویر متحرک
4

آشنایی با تصویر متحرک (انیمیشن(
5

آشنایی با هنر در تاریخ 1، 2
6

آشنایی با کامپیوتر
7

اخلاق و تربیت اسلامی 1 و 2
8

ارتباط تصویری (گرافیک) تلویزیونی 1، 2، 3، 4 (2 + 2
9

ارتباط تصویری تلویزیونی 1
10

ارتباط تصویری تلویزیونی 2
11

ارتباط تصویری تلویزیونی 3
12

ارتباط تصویری تلویزیونی 4
13

ارتباط جمعی 1 و 2
14

اصول داستان نویسی
15

اصول فیلمسازی در تلویزیون
16

اصول و مبانی ارتباطات
17

انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن از قرنسیزدهم
18

اکوستیک
19

بازیگری 2
20

برنامه سازی تلویزیونی 2
21

برنامه سازی تلویزیونی 3
22

برنامه سازی تلویزیونی 4
23

برنامه‌سازی تلویزیونی 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 2 + 2)
24

برنامه‌سازی خارج از استودیو
25

برنامه‌سازی خبری
26

پروژه
27

پروژه نهایی
28

تاریخ اسلام
29

تحلیل برنامه‌های تلویزیونی 1 و 2
30

تربیت بدنی 2
31

تربیت بدنی 1
32

تصویر متحرک (انیمیشن) تلویزیونی 1، 2، 3، 4 (2 + 2
33

جامعه شناسی
34

جلوه‌های خاص
35

روان شناسی
36

روانشناسی
37

زبان 1 و 2
38

زبان خارجی 1
39

زبان خارجی 2
40

زبان خارجی 2 (نظری و عملی(
41

زیست شناسی
42

سیر تحول تصویر متحرک (انیمیشن(
43

سیر تحولات فیلم و تلویزیون
44

شناخت عوامل نمایش 1 و 2
45

شناخت هنرهای نمایشی 1 و 2
46

صحنه‌پردازی در تلویزیون
47

صدا
48

طراحی 1، 2
49

طراحی پایه 1
50

طراحی پایه 2
51

طراحی تولید
52

طرح رساله نهایی
53

عکاسیپایه 1 و 2
54

عکس و ارتباط تصویری (گرافیک) 1 و 2
55

فارسی 1
56

فارسی 2
57

فرهنگ عامه
58

فیزیک نور
59

فیلمسازی در تلویزیون 1
60

فیلمسازی در تلویزیون 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 2 + 2)
61

فیلمسازی در تلویزیون 3
62

فیلمسازی در تلویزیون 4
63

مبانی برنامه سازی تلویزیونی 1
64

مبانی برنامه سازی تلویزیونی 2
65

مبانی برنامه‌سازی تلویزیونی 1 و 2
66

مبانی تبلیغ
67

مبانی تدوین در تلویزیون
68

مبانی تصویربرداری
69

مبانی تصویربرداری 1
70

مبانی تصویربرداری 2
71

مبانی تصویرنامه نویسی
72

مبانی فنی تلویزیون
73

مبانی هنرهای تجسمی 1
74

مبانی هنرهای تجسمی 2
75

مبانی هنرهای تجسیم 1 و 2
76

مبانی کارگردانی در تلویزیون
77

مبانی کامپیوتر
78

متون اسلامی (آیات و احادیث(
79

معارف اسلامی 2
80

مقدمه ای بر روش تحقیق 2
81

مقدمه ای برروش تحقیق 1
82

مقدمه‌ای بر روش تحقیق 1 و 2
83

موسیقی 1 و 2
84

موسیقی و هنرهای نمایشی
85

هنر اسلامی
86

کارآموزی 1 (یکماه(
87

کارآموزی 1 و 2
88

کارآموزی 2 (یکماه(
89

کارگاه تصویر متحرک 1
90

کارگاه تصویر متحرک 2
91

کارگاه تصویر متحرک 3
92

کارگاه تصویر متحرک 4
بازار کار:

عمده فعالیت فارغ التحصیلان این رشته در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وبخش های مختلف سینمای کشور ، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری میباشد

رنجبر سه‌شنبه 12 مرداد 1389 ساعت 16:20

باز هم میگیم که فیلمنامه نویسی و نوع ادای جملات با توجه به ژانر یا گونه ی یکی فیلم خودش یک هنر ، اشتباهی که جناب آقای باقری داشتن اینه که تدوین سریال زیر 8 به چشمشون زیبا و هنری اومده ، اما به نظر شما محتوا و مضمون و شخصیت پردازی در سینما هنر نیست!

هنر >> سینما

رشته‌ای با جاذبه‌های بسیار و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز.دیگر نگاه به سینما متوقف به یک نور، صدا، حرکت نیست، کات زدن و سکانس بندی فیلم‌ها گرچه عبارت‌های ساده و ماندگار سینما است، اما این رشته علمی علوم بسیاری را ، که برخی از آن علوم آنقدروارد حوزه‌های تخصصی می‌شوند که در نگاه اول ارتباطشان با سینما دور از ذهنمی‌نماید، در بر می گیرد.

سینما صنعتی پولساز و صاحب نام شده. مجموعه 4 گرایش کارگردانی- فیلمنامه‌نویسی- تدوین و فیلمبرداری ارکان اصلی آن هستند.
دارا بودن شمّ هنری،استعداد و علاقه همچنین تجربیات هنری ، علاقه و استعداد ذاتی به تئاتر جزء عوامل تعیین کننده و بی بدیل این رشته هستند.

بیشتر مایلیم که به معرفی افرادی بپردازیم که می‌خواهند این رشته را انتخاب نمایند تا خود رشته. ولی به هرحال اطلاعات عمومی هنر، آشنائی با عکاسی، داشتن قدرت بیان خوب، روحیه اجتماعی قوی،خلاقیب ذهنی بالا همچنین تسلط بر زبان و ادبیات فارسی بخصوص در گرایش فیلم‌نامه‌نویسی از عوامل مهم در انتخاب این رشته است.

ضریب دروس خلاقیت نمایش 4و خلاقیت تصویری و تجسمی 2 است.

درس های رشته:

ردیف

نام درس
1

آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان 1 و 2
2

آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان
3

آشنایی با ادبیات کودکان
4

آشنایی با سبکهای سینمایی
5

آشنایی با شعر در ایران و جهان
6

آشنایی با متون نمایشی (فارسی) 1، 2
7

آشنایی با متون نمایشی 1، 2
8

آشنایی با هنر در تاریخ 1، 2
9

آشنایی با هنرهای تجسمی
10

اصول بازیگری
11

اصول فلیمبرداری
12

اصول فیلمنامه نویسی
13

اصول و مبانی ارتباطات
14

اصول کارگردانی
15

انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن از قرنسیزدهم
16

پرسپکتیو رنگ و نور
17

پروژه نهایی
18

تئوریهای تدوین
19

تاریخ اجتماعی ایران
20

تاریخ اجتماعی جهان
21

تاریخ ادبیات نمایشی 1
22

تاریخ ادبیات نمایشی 2
23

تاریخ ادبیات نمایشی 3
24

تاریخ اسلام
25

تاریخ سینما 1، 2، 3
26

تاریخ فلسفه
27

تحلیل فیلم 1، 2
28

تحلیل فیلمنامه 1، 2
29

تدوین 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)
30

تربیت بدنی 2
31

تربیت بدنی 1
32

ترکیب‌بندی تصویر
33

تصویربرداری
34

تصویرنامه نویسی
35

تمثیل‌شناسی
36

تولید برنامه‌های تلویزیونی 1، 2
37

جامعه شناسی
38

جلوه‌های خاص
39

داستان نویسی 1، 2
40

روانشناسی
41

ریتم در هنرها
42

زبان خارجی 1 (نظری و عملی)
43

زبان خارجی 2 (نظری و عملی)
44

زیست‌شناسی
45

سبکهای ادبی جهان
46

شخصیت شناسی
47

شناخت ابزار فیلمبرداری
48

شناخت تحلیلی تدوین
49

شناخت رنگ
50

شناخت مواد خام
51

شیوه‌های رهبری بازیگر
52

صدا، 1، 2
53

طراحی مقدماتی
54

عکاسی 1، 2، 3، 4، 5
55

فارسی 1
56

فارسی 2
57

فرهنگ عامه 1، 2
58

فیزک نور و عدسی
59

فیلم تاثر
60

فیلمبرداری 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)
61

فیلمبردای در نقاشی متحرک
62

فیلمنامه نویسی 1، 2، 3، 4 (2 + 2 + 3 + 3)
63

قصه در ادیان 1 و 2
64

گریم
65

گزارش نویسی
66

لابراتور فیلم 1، 2
67

مبانی تدوین
68

مبانی هنرهای تجسمی
69

مبانی هنرهای نمایش 1، 2
70

متون اسلامی (آیات و احادیث)
71

مدیریت تولید
72

مستند سازی 1، 2
73

معارف اسلامی 2
74

معماری
75

موسیقی 1 و 2
76

موسیقی فیلم 1
77

نمایشنامه نویسی
78

نورپردازی 1، 2
79

کارگردانی 1، 2، 3، 4 (2 + 2+ 3 + 3)

بازار کار:

فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان گروهی از هنرمندان جامعه در انتقال مفاهیم فرهنگی، هنری و اجتماعی نقش عمده‌ای دارند. این فارغ‌التحصیلان توانائی عهده دارشدن مسئولیتهای موجود در هنر سینما اعم از کارگردانی، فیلم نامه نویسی،فیلمبرداری، تدوین را دارا بوده، می‌توانند جذب مراکز هنری و آموزشی گردند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد