KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اگر نمی دانید از پژوهشگران کتابهای آسمانی بپرسید...

... اگر نمی دانید از پژوهشگران کتابهای آسمانی بپرسید تا دریابید که پیامبران مبعوث نشده اند که نظام هستی را دگرگون ساخته و اختیار را از انسانها سلب نمایند.  


قرآن کریم)سوره نحل)آیه ۴۳

نظرات 3 + ارسال نظر
حمید توکلی چهارشنبه 16 تیر 1389 ساعت 21:24

با توجه به آنکه می گویند ولایت فقیه در ادامه ی مسیر حرکت انبیاء بوده و حکومت اسلامی در راستای حکومت پیامبران است از آیه ی مذکور می توان اینطور برداشت نمود که هر حرکتی از سوی حکومت اسلامی در صورت عدم به رسمیت شمردن اختیار مردمُ فاقد مشروعیت دینی است.

بهمن پاکروان چهارشنبه 16 تیر 1389 ساعت 22:25 http://bahmanpakravan.ir

حمید جان اینکه ترجمه آیه 43 سوره نحل نیست!!!
آیه 43 سوره مبارکه نحل:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلاَّ رِجَالًا نُّوحِی إِلَیْهِمْ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ ﴿۴۳﴾
ترجمه: و پیش از تو، جز مردانی که به آنها وحی می کردیم، نفرستادیم. اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید.

به امید بهروزی

بهمن عزیز
دوست خوبم!

=================================
مترجم: سید محمدرضا صفوی
ناشر: نشر معارف
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
=================================

شاید تفاوت در ترجمه از آن جهت بوده که این ترجمه "ترجمه قرآن بر اساس المیزان" است.

البته بنده قسمت اول آیه یعنی "و پیش از تو، جز مردانی که به آنها وحی می کردیم، نفرستادیم" را تایپ نکردم!
اما در ادامه ی ترجمهُ تفاوت آشکاری است که تصور میکنم ترجمه ای که ارائه داده ای با جملات عربی تطابق بیشتری دارد.

دلیل تفاوت ترجمه ها را نمی دانم اما به طور کلی اینکه پیامبران برای پند و اندرز آمده اند و نه هدایت اجباریُ مساله ای است که در سایر آیات قرآن نیز آمده و محدود به این آیه نیست.

ممنونم از دقت نظرت
پیروز و پایدار باشی!

بهمن پاکروان چهارشنبه 16 تیر 1389 ساعت 23:37 http://bahmanpakravan.ir

ممنون از پاسخگویی سریعت حمید جان
حال متوجه شدم که منظورتان تفسیر این آیه بوده است نه ترجمه!
گزیده تفسیر المیزان ذیل این آیه شریفه:
" اصولاً مشرکان قریش گمان می کردند که بشر صلاحیت رسیدن به مقام نبوت را ندارد و نبوت و رسالت، از شئون فرشتگان است. خداوند در آیات متعددی به این شبهه پاسخ داده و از جمله در همین آیه می فرماید که نه تنها پیامبر اسلام، بلکه تمام پیامبران، مردمانی از جنس بشر و انسان بودند که فقط به ایشان وحی می شد و موظف بودند از طریق عادی و معمولی مردم را به دین الهی دعوت کنند و مردم با اختیار خود می توانستند به دعوت آنها پاسخ مثبت یا منفی گویند. سپس برای اثبات این مطلب می فرماید: «برای فهمیدن این حقیقت، به آگاهان مراجعه کنید و از ایشان بپرسید» یعنی شما ای کافران، اگر این مطلب را از پیامبر اسلام (ص) قبول نمی کنید، از علمای اهل کتاب، به ویژه یهودیان که با پیامبر دشمن و با شما دوست هستند، بپرسید که پیامبران آنان چگونه بودند. بی شک آنها نیز سخن قرآن را به شما خواهند گفت. البته جمله «اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید» ما را به یک اصل مهم عقلانی نیز راهنمایی می کند؛ اینکه هر کسی که در هر مطلبی ناآگاه است، برای آگاهی از آن مطلب باید به متخصص و خبره آن مراجعه کند. به همین جهت، در روایات بسیاری، اهل ذکر به اهل بیت (ع) تفسیر شده اند؛ زیرا دو مرجعی که - به نص صریح پیامبر در حدیث ثقلین- می توانند مردم را از ناآگاهی و گمراهی در دینشان نجات بخشند، قرآن کریم و اهل بیت پیامبر (ص) هستند. پس باید برای فهم دین به ایشان مراجعه کرد."
---------------------------------------------------------
اما با اینکه اینکه پیامبران برای پند و اندرز آمده اند و نه هدایت اجباری کاملاً موافقم!
برای مشاهده متن کامل تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه 43 سوره مبارکه نحل به این آدرس مراجعه کنید:
http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/j12/alm12028.htm
(تفسیر این آیه شریفه از پایین لینک است.)

با آرزوی توفیق تو دوست عزیز

ممنونم از تفسیری که ارائه داده ای!

در ابتدا تصورم آن بود که آنچه از روی کتاب مذکور می نویسم صرفا ترجمه استُ اما ظاهرا تفسیر را اندکی با ترجمه آمیخته اند که معانی را قابل فهم تر نماید!

پیروز و پایدار باشی بهمن جان!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد