KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

فقط با اپل با آن روبرو می شود

ویژگی هایی که منحصر به فرد است (مروری بر مک بوک پروی 15 اینچ)

علاقمندان درج در ادامه مطلب..

اولین سری لپ تاپ های پاور بوک اپل سری G4 را در سال 2001  به یاد می آورید؟ علی رغم گران بودنش چقدر دلفریب و جذاب با فناوری بسیار بالا بود. اپل همیشه حفظ پرستیژ کرده و بهترین ها را قبل از دیگران به بازار عرضه کرده است. این بار نیز با عرضه مک بوک پروی 15 اینچی غوغا به پا کرده است. لپ تاپ جدید سی پی یوهای اینتل از سری i5 را با خود یدک می کشد. در واقع مک بوک پرو سه مدل 13 و 15 و 17 اینچی دارد که با پردازشگرهای اینتل همراه است. سیستمی که ما درباره آن صحبت می کنیم سی پی یو اش  Intel Core i5-540M بوده که با سرعت 2.53 گیگاهرتز سنگین ترین برنامه های ادیت فیلم و موسیقی و انیمیشن را جواب می دهد. (شما می توانید این لپ تاپ را با سی پی یوی موسوم به i7 هم سفارش دهید که دیگر فرقی با آپولو نخواهد داشت) در این سری که به تازگی وارد بازار شده بهترینهای دیزاین و طراحی اپل را در خود جای داده است. بگذریم که اپل فشن هم شده اما اپل بازان خود می دانند که چه گوهری را در دستان خود دارند. تنها 5 میلیمتر از نازک ترین لپ تاپ اپل (مک بوک ایر) ضخیم تر است و این یعنی دوباره ظرافت و زیبایی است که دوستداران اپل را با چهارگوشه گرد دور سیستم میخکوب می کند. از در چفت کن مغناطیسی اپل خبری نیست اما شاهکار اپل همینجاست که با یک انگشت اسکرین را از بدنه جدا کرده بدون اینکه با دست دیگر بدنه را نگه دارید و فناوری پیشرو یعنی این(کاری که سونی وایو هنوز از انجامش عاجز است).

macbook pro 15

صفحه نمایشگر آن گلاسی یا شیشه ای است (غیر مات)که اندازه آنرا اگر بخواهید دقیق بدانید باید بگوییم 15.3 اینچ است که نواری مشگی بسیار استادانه دور آن خودنمایی کرده و زیبایی آنرا دو چندان می کند. دوربین موسوم به وب کم isight  بالای آن قرار داده شده و در نهایت این نمایشگر خیره کننده رزولوشنی معادل 1440 در 900 را به کاربر هدیه می کند. بین بسیار روشن یا تاریک کامل و 100 درصد، حق انتخاب با کاربر است که کدام نوع تصویر را در کجا استفاده نماید.از معدود فناوریهای متعلق به اپل است که با فشار دگمه ای اسکرین کاملا تاریک شده و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

macbook pro 15-1

سیستم بکلایت یا پشت روشن ال.ای.دی است که چنین ویژگی در اختیار کاربر قرار می دهد که در مصرف برق و باطری تاثیر بسزایی دارد. دیگر ویژگی منحصر بفرد آن سوئیچ شدن کارت گرافیکی در مواقع انجام کارهای سبک و سنگین است طوری که هنگام انجام امور اداری و کارهای سبک، سیستم از گرافیک آن.بورد اینتل استفاده کرده و هنگام انجام کارهای سنگین گرافیکی و بازی کردن با گیم روی کارت Nivdia GeForce GT330M در دو نسخه 256 و 512 مگابایت رم برای گرافیک سوئیچ می شود. هشت چراغ ریز و زیبا نشانگر عمر باطری نیز در جلوی لپ تاپ و پیش دیدگان کاربر قرار داده شده تا بفهمد چقدر از باطری مانده است. در بدترین حالت استفاده از لپ تاپ یعنی دیدن دی.وی.دی و روشنایی 100 درصد به صورت مداوم 6 ساعت باطری اش جواب می دهد که بی نظیر است. اما در حالت معمولی واقعا 8 تا 9 ساعت را جواب می دهد. شارژر آن دو سانت ضخامت داشته و 6 سانت به صورت مربع زیبا خودنمایی می کند.

 mac

 

فناوری Magsafe هم دارد. یعنی مغناطیسی که در سوکت اتصال برق به لپ تاپ نقش محافظ را بازی کرده و در مواقع ولتاژ بالا به آرامی از لپ تاپ جدا می شود بدون اینکه به سیستم یا صاحبش لطمه ای بزند. از جنس لغزنده ای ساخته شده که اگر دستتان سر بخورد نمی توانید آنرا پلاگ نمایید و به لپ تاپ متصل نمایید. نکته جالب در مورد این لپ تاپ داغ نشدنش حتی پس از ساعتها استفاده است. طوری طراحی شده که دمای سطح بیرونی با اتاق هماهنگ است و نمایشگر نیز داغ نمی شود.سایز کیبورد با سایر محصولات اپل در یک ردیف قرار گرفته و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود که با ان از قبل آشنا هستید و به راحتی با کیبورد جزیره ای اش کنار خواهید آمد.(کیبورد جزیره ای هم از ابداعات اپل است که هنگام تایپ کردن و اشتباه از سوی کاربر کلمات در هم تداخل نی کنند) دقیقا همان ساختاری را دارد که کیبورد بی سیم اپل یا آی.مک دارد.

cpu 
macbook pro

 

نور پس زمینه کیبورد یا در اصطلاح Backlight keyboard جزء بهترین های اپل محسوب می شود. فناوری که با کم شدن نور اتاق به طور خودکار نور زیر کیبورد روشن شده و بیشتر می شود تا کاربر بدون روشن کردن چراغ به کار خود ادامه دهد. سنسور کیبورد با نزدیک شدن انگشتان دست حرکت کرده و نور پخش می کند و با دور شدنش نیز نورکمتر می شود که به این ویژگی Illumination می گویند. (6 سال پیش اپل چنین فناوری را وارد لپ تاپ های خود نمود) که هنگام سخنرانی در اتاق تاریک بهترین راه چاره است. بلندگوهای استریو در دو طرف لپ تاپ وجود دارد اما صدایش به مراتب کمتر از دیگر مدلهاست چرا که اپل برایش پالیسی (قواعد منطبق بر مسائل پزشکی حول محور گوش و آسیبهای ناشی از شنیدن با صدای بلند) تعریف کرده و آنرا محدود نموده است.

Trackpad دم دست شماست تا موس را با ویژگی چند کلیکی بچرخانید. طراحی مجدد آن فوق العاده است و به اندازه کافی انقدر بزرگ ساخته شده که هر چهار انگشت کاربر را در خود جای دهد.سوئیچ کردن بین برنامه ها بدون تکان دادن انگشتان روی trackpad بسیار جالب است. اگر با دو انگشت کلیلک کنید دگمه کلیک راست فعال می شود و جالبتر اینکه از جنس شیشه ساخته شده است. تعداد پورتها در لپ تاپ البته محدود ساخته شده است. پورت یو.اس.بی دو و فایر.وایر با سرعت 800 مگابیت بر ثانیه از دیگر پورتهاست اما تعجب بر انگیز اینکه پورت اچ.دی.ام.آی ندارد که این خود ضعف عمده ای محسوب می شود.شبکه وایرلس یا بی سیم آن 8012.11n است و تمام سرویس دهنده های عمده را پوشش می دهد. سوکت اترنت گیگابیت هم دارد. برای اتصال ویدئو پروژکتور پورت مینی در نظر گرفته شده اما بهتر است با خرید آدابتور جدا برای اتصالات ویدیویی به قیمت 21 پوند مشکل آنرا حل کنید.(نکته منفی!)

بلوتوث هم داشته و وزن لپ تاپ 2.4 کیلوگرم است. تا 8 گیگ رم را پشتیبانی می کند که در مدل تست گرفته شده میزان رم 4 گیگ بوده است. اما سیستم عامل آن snow leopard  نسخه 10.6 است و بسته نرم افزاری کامل تصویر و ویدئو و صدا روی آن نصب شده وجود دارد. بهر حال سیستم جدید اپل علی رغم اتصالات آن می توان گفت یکی از بهترینها در پرفورمنس و عملکرد و کارآیی ماشین است و قدرتش را در زمینه های مختلف از جمله سی.پی.یو و ... در جداول زیر می توانید ببینید.

مدل icore7

اما مدل دیگری از مک بوک پروی 15 اینچی با سی.پی.یوی icore7 با سرعت 2.66 گیگاهرتز هم عرضه شده که این مدل از نظر کارآیی واقعا محشر است.

macbook pro

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد