KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

20 سال است در مورد مرگ مطالعه می‌کنم

یک بازیگر سینمای ایران:

20 سال است در مورد مرگ مطالعه می‌کنم

محمدرضا فروتن بازیگر سینمای ایران در گفتگویی با بیان این مطلب که «گیشه برایم معیار انتخاب نیست»، گفت: من فیلم‌هایی را بازی کرده‌ام که دوست داشته‌ام، نخواستم زورآزمایی کنم یا خودم را به دیگران تحمیل کنم.

او که این روزها فیلم دموکراسی در روز روشن را بر پرده سینماها دارد، در گفتگو با مهر افزود: بعضی بازیگران ادعا می‌کنند نقش‌های متفاوتی بازی می‌کنند، اما نتیجه کارشان این‌طور است که با گریم‌های مختلف خود را در نقش‌هایی تکرار می‌کنند. برای من ارتباط برقرار کردن با هر نقش و پروژه در انتخابم بسیار مهم است.


فروتن در پاسخ به این پرسش که در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اید نقش‌های متفاوت و متنوعی بازی کنید و به نظر می‌رسد انتخاب «دموکراسی تو روز روشن» هم به همین دلیل بوده؟ گفت: سعی نکرده‌ام، این مسیر پیش آمده و من استقبال کرده‌ام. به نظر می‌رسد بعد از این سال‌ها کارگردان‌ها بیشتر از گذشته به من اعتماد می‌کنند. شاید زمانی فکر می‌کردند من فقط مناسب بازی در بعضی نقش‌ها هستم، اما بعد از بازی در چند نقش تصورهای قبلی تغییر کرده است.

فروتن درخصوص انگیزه خود از حضور در فیلم «دموکراسی تو روز روشن» گفت: دنیای پس از مرگ همیشه برایم جذاب بوده، مرگ یکی از دغدغه‌های همیشگی من است. کتاب‌های مختلفی در این زمینه خوانده‌ام و 20 سال است جدی و پیگیر درباره مسائل ماورایی و دنیای پس از مرگ مطالعه کرده‌ام. وقتی فیلمنامه را خواندم برایم جذاب بود، درگیر بازی در یک مجموعه بودم و نمی‌توانستم زمان زیادی برای بازی در پروژه دیگری بگذارم اما در این فیلم بازی کردم.


وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص این که دنیایی که فیلم از برزخ و عالم پس از مرگ تصویر می‌کند چقدر با آنچه شما در ذهن دارید همخوان است؟ گفت: حال و احوال من نسبت به دنیای پس از مرگ جدی‌تر و عمیق‌تر است، در هر لحظه به دنیای پس از مرگ فکر می‌کنم و باور دارم که جهان معنا وجود دارد و این دنیا فرصتی برای کامل شدن و تجربه کردن آن عالم است.


این بازیگر که در سال‌های گذشته در فیلم‌های زیادی به عنوان نقش اول حضور داشته در پاسخ به این سوال که چقدر به فروش فیلم‌هایتان فکر می‌کنید؟ وی اظهار کرد: هیچ‌وقت به فروش فکر نکرده‌ام، به تاثیری که می‌توانم بر مخاطب بگذارم فکر می‌کنم، فیلم پرفروش و کم‌فروش در کارنامه‌ام داشته‌ام. انتخاب اشتباه هم داشته‌ام. من در فیلم‌های علیرضا داوودنژاد به خاطر «نیاز» و «مصائب شیرین» بازی کردم اما «هشت پا» و «ملاقات با طوطی» فیلم‌های خوبی از کار در نیامدند.


فروتن که سابقه‌ای 15 ساله در سینمای ایران دارد، در پاسخ به این سوال که از آینده چه تصویری دارید؟ تاکید کرد:‌من هنوز عاشق سینما هستم، از مسیری که آمده‌ام راضی‌ام. سعی کرده‌ام با عشق کار کنم و از این به بعد هم در این مسیر حرکت می‌کنم



----------------------





تجربه «دوزخ» در این دنیا


جام جم آنلاین: دموکراسی تو روز روشن ، فیلم پر بازیگری است. پوسترها و تبلیغات فیلم نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از بازیگران سینمای ایران در این فیلم که ساخته دوم کارگردان جوان آن علی عطشانی است، ایفای نقش کرده‌اند.


تهیه‌کننده فیلم هم محمدعلی زم است که در مقطعی طولانی در سال‌های دهه 60 و 70 مدیریت حوزه هنری را برعهده داشته است. این ترکیب در فیلمی سینمایی که این روزها بر پرده سینماهای تهران و شهرستان‌هاست، داستانی را روایت می‌کند که می‌توان از آن، مفاهیم مختلفی را دریافت کرد.

فیلم ، داستان زندگی یک رزمنده دوران جنگ است که بر اثر حادثه‌ای به کما می‌رود.

این مقطع از زندگی او بهانه‌ای می‌شود تا به عالم برزخ برود و به حساب اعمال و رفتار خود رسیدگی کند. در همین مسیر، فرمانده به گذشته می‌رود تا برخی رفتارهایش را اصلاح کند.

فیلم قصه دینی و معنوی خود را با لحنی طنز روایت می‌کند. حمید فرخ‌نژاد، شخصیت اصلی فیلم و همان فرمانده دوران دفاع مقدس است که با چهره و حرکاتی جدی در موقعیت‌های طنز قرار می‌گیرد.

نیکی کریمی کارگردانی است که فیلم‌هایش توقیف شده و حالا به او فرصتی داده می‌شود تا با ساخت فیلمی مستند درخصوص زندگی این رزمنده، مشکلات کاری‌اش را حل کند.

چند بازیگر دیگر فیلم همچون: محمدرضا فروتن، مهران رجبی، ارژنگ امیرفضلی و فخرالدین صدیق‌شریف نیز شخصیت‌ها و چهره‌هایی هستند که فرخ‌نژاد در سفر خود به عالم برزخ با آنها روبه‌رو می‌شود و در موقعیت‌هایی گوناگون قرار می‌گیرد؛ موقعیت‌هایی که با وجود طنز بودن، به مخاطب یادآوری می‌کند او نیز دیر یا زود در جایگاه و موقعیت شخصیت اصلی این داستان قرار خواهد گرفت و باید پاسخگوی اعمال و رفتاری باشد که در زمان انجام آنها، احتمالا با سهل‌انگاری برخورد کرده است.

دموکراسی تو روز روشن، حال و هوای تازه و جذابی دارد که در میان فیلم‌های روی پرده نمی‌توان مانند آن را پیدا کرد. این می‌تواند مهم‌ترین انگیزه برای تماشای فیلم باشد.


رضا استادی
گروه فرهنگ و هنر


-----------------------------


چند مطلب مرتبط :


  • که می‌گوید مرگ اندیشی بد است


نظرات 1 + ارسال نظر
صنایع دوشنبه 27 اردیبهشت 1389 ساعت 00:44

خوب بود ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد