KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

متن سخنرانی دکتر رحیم پور ازغدی با عنوان زن ٬ رسانه و خانواده ؛

بنابراین پیامبرش که میگه برای اخلاق آمده ام ، بعثت لاتمم مکارم الخلاق

من برای اخلاق آمده ام.

اما همین پیامبر که معلم اخلاق ، و مظهر حیا و ادبه ،توصیه های جنسی می کنه به زنان و مردان مسلمان که مثلاًبدون بوی خوش به رختخواب نریددر رختخواب زن و شوهر بخشی از بدنشون باید برهنه باشه.و چه ... و چه ...و وارد جزییاتی که پیامبر اسلام شده ، اما اینا رسانه ای نیست.اینا جاش توی کجاست ، توو رسانست؟اینا رسانه ای نیست؟!اینا مفاهیم مربوط به حریم خصوصی خانوادست.اینا حریم خصوصی رو تبدیل کردن به حریم عمومی.پیامبر با رعایت شرع و اخلاق و حیا تفاوتحریم خصوصی و عمومی با توجه به این ها وارد مسئله سکس و حتی شهوت و عشق شدن و اینها به رسمیت شناخته شده ، افراط و تفریط







گفت : من با خانومم قهر کردم ،
و روابط زناشوییمونم بنابراین قطعه !
پیامبر فرمودن چنین نکن !
بعد روایت خیلی خوندنیه ، دوستان برن خودشون ببینن در دئائم السلام ج دو
ص 190 و مستدرک الوصائل از منابع شیعه ج 14 ص 150
وارد جزییات پیامبر میشن ، می فرمایند که :
تو اگر با خانمت قهر کردی اگر مومنی وقتی بری دست خانمت رو بگیری
برای تو اینقدر پاداش می نویسن و اینقدر از گناهان تو پاک میشن ...
و این قدر ارتقاء معنوی پیدا می کنی.
وقتی همسرت رو ببوسی این قدر ازگناهانت پاک میشن.
 و همین طور پیامبر ادامه میدن تا آخر ،
در اون روایت میگن تا به غسل و ایناش می رسه ...
یعنی تا این حد ،حتی روابط زناشویی رو پیامبر اسلام به عنوان یک
عمل عبادی، به عنوان یک عمل عبادی و تکامل معنوی تعریف می کنن.
بنابراین در فرهنگ ما عشق و حتی سکس تابو نیست.

اگر در 4 چوب اخلاق و شریعت تعریف بشه بالاترین ارزشه...
اما اتفاقی که داره در رسانه های غربی و غرب زده میفته چیه؟

اتفاقی که داره میفته اینه که عشق به حاشیه میره ، سکس رسانه ای میشه.

عشق حذف میشه ، سکس رسانه ای میشه.
یعنی جای حریم خصوصی و حریم عمومی عوض میشه.

هنر رسانه ی مدرن این شده که اتاق خوابرو تبدیل می کنه به صحنه ی اصلی
فیلم هاش !
این میشه اصل رسانه ، حریم خصوصی و حریم عمومی !

و الی بحث این نیستش که :
آیا عشق و سکس در فرهنگ اسلام ممنوعه ، میوه ممنوعست !
در حالی که یک نیاز انسانیست/
نه !
یک نیاز انسانی ، نه تنها یک نیاز انسانیست ،
بلکه یک پلکان برای ارتقای الهی و معنویست اما جاش کجاست؟

توو رسانه !؟

اگر هنری داره اون رسانه عشق رو رسانه ای کند ، نه سکس رو!
جای حریم خصوصی و عمومی باید معلوم باشه ؛

اینا هدف گرفتن مفهوم خانواده و اخلاقه ؛
عشق زدایی از رسانه شدنی نیست ، مطلوب ما هم نیست.
اما عده ای هستند بضاعت علمی و تکنیکی و هنری رو برای ارائه ی یک
عشق ورزی انسانی در رسانه رو ندارن اینا اکثرن.

اون وقت به اسم اینکه میخوایم رسانه رو تلطیف کنیم
عرصه ی عمومی زنانه بشه تلطیف بشه
خشونت زدایی بشه به جای روح و شخصیت زن
جسم زن و عشوه های زنانه رسانه ای میشه !

شهوت رانی در ملأ عام تقدیس میشه.
و دامن زده بشه ، یه چیزیم یاد گرفتن
که توو عرفان گفتن عشق مجازی پلیست به سوی عشق حقیقی ولی همینم درست نفهمیدن ، اما اون عشق غیر از شهوت و سکسه ، این نمیشه این جوری تئوریزه کرد فحشا رو به نام عرفان.

یه عده هم البته از این طرف مثه که به همه چیز به قصد ریبه نگاه می کنن.
یعنی اگر در رسانه زن آمد یا هر گفتگویی بین زن و مرد
مطرح شد خودشون به قصد ریبه نگاه می کنن ، حرف زدن عادی زن و مرد
رو شهوت رانی تلقی می کنن.
دیگه اگه کسی از هر نوع دیدن زن در رسانه تحریک میشه ای مشکل خود اوست.
باید او یه مقداری خودشو اصلاح کنه ، اینم افراط ازون طرفه.
حرف زدن عادی زن و مرد با هم شهوت رانی نباید تلقی بشد.
حد تعادل رسانه ای حدیست که شریعت اسلام مطرح می کنه ، زن و عشق از رسانه حذف نشن ، اما شخصیت زن تحت الشعاع ِ جسمانیتش ، جنسیتش و صورت و خط و خال و چشم و ابروی او قرار نگیره ، زیبایی های عشق انسانی از عشق ورزی غریزی هنرمندانه جدا بشه ، زن وقتی توو رسانه میاد باید به گونه ای بیاد که مخاطب به زن بودن او توجه نداشته باشه ، به انسان بودن او توجه داشته باشه ، زیبایی های عشق انسانی باید هنرمندانه تصویر بشه.
زیبایی شخصیت و سیرت مقدم بر زیبایی صورت.
این هم دانش میخواد هم صورت ، و رسانه ای های ما متأسفانه نه دانش دارن و نه هنر ، غالباً
در غرب رسانه های هالیوودی دانش و هنرهر دوشو دارن ،
منتها شرف ندارن. شرف ندارن !
ما منتظر ظهور رسانه هایی هستیم که دانش و هنر و شرف هر سه در کنار هم قرار بگیرن.
اون وقت وضعیت خانواده و زن در رسانه وضعیت ایده آلی خواهد بود.
زن حذف نمیشه از رسانه ، زن وارد رسانه میشه به علاوه شرفش !
نه منهای شرفش !

بر خلاف عشق بازاری که سوق دادن جامعه جوان
به سمت عشق بازی تخیلی به جالی آموختن هنر عشق ورزی این کار کار آسون تریه ! از هالیوود تا بالیوود ، سینمای دنیا و رسانه های دنیا رو اینا تسخیر کرده ، منتها در هالیوود اینا تولید می کنن در بالیوود در شرق کپی برداریهای ضعیف می کنن.متأسفانه رسانه های امروز دنیا خلأ هنر و اندیشه رو با سکس پر می کنن.
خلأ هنر و اندیشه با سکس پر میشه برای بخش اعظم مردم به خصوص برای مردان؛
چه کنیم که عشق از رسانه حذف نشه ولی نوع مبتذلش رسانه رو فلج نکنه ، کار بسیار سختیه ، در دورانی که بازار تولید و توزیع این کالاها جهانیست.
و ما تقریباً سهم عمده ای درش نداریم ، صحنه رو برای ما قرق نکردن مجبوریم به رقابت نابرابر ، باید این مسئله رو توجه داشته باشیم.

من این مسأله رو جمع بندی کنم که اولاً‌ عشق غریزی جنسی زمینی حتی اگر در بعضی از ادیان تابو هست ، اما در اسلام تابو نیست.‌

عشق زن و مرد میوه ی ممنوعه نیست.
یک حق مشروع انسانست ، حتی کمک می کنه ، به تعالی معنوی.

پیامبر فرمود ازدواج می کنید ایمان شما کامل تر میشه ، فرمود نماز مرد متأهل از نماز فرد مجرد ، چیه ؟ نمازتر است!

این به خاطر نیازه به جنس مخالفه ، به خاطر به رسیمت شناختن همین نیاز جنسی و عاطفیه ، حالا فقطم جنسی نیست. نیاز به جنس مخالفه.

اینا به رسمیت شناخته شده.
ما نه ضد عشق ، فرهنگ اسلام نه ضد عشقه ، نه ضد شهوت.
منتها باید هر کدام در جای خود تعریف بشن و شرف زن و مرد رو ملاحظه کنن.
عشق انسان به انسان یک امر پست و زشت ینست در فرهنگ اسلام منتهی دو تا تبصره داره ، یک ، این عشق باید خودش
عشق انسان به انسان باید انسانی باشد.
این یک شرط اول ، بایدانسانی باشد ، یعنی اخلاقی باشد.

شرط دوم ، تبصره دوم ، این عشق کل فضای ذهن و قلب انسان مومن رو نباید بگیره ، تبدیل نباید بشه به تنها عشق زندگی و عشق اول و اصلی ، چون انسان مومن چه زن و چه مرد همواره درگیر یک عشق بزرگتری است که اون عشق یک ریشه وجودی و اگزاستانسیال داره و اون عشق به خداونده ، هیچ عشق نباید بر این عشق سبقت بگیره ، نه برای زن و نه برای مرد !

هیچ عشقی نامشروط نیست.

قرآن می فرماید که آیا :

حب همسرانتون و فرزندانتون و اموالتون بیش از حب شماست به خدا؟

عشق اول زن و مرد مسلمان به خداوند است.

عشق دومش عشق به انسان است.
 این عشق انسان به انسان در ذیل عشق انسان به خدا تعریف میشه.
کمک می کنه به عشق انسان ، اینجاست که میگن :
المجاز قنطرة الحقیقه
عشق مجازی ، پلی است به سوی عشق حقیقی .
و ثانیا روشن باشه ،
که هیچ حکیم و عارف اسلامی وقتی
اشاره کرده به عشق مجازی و عشق بین دو انسان مرادش تقدیس شهوت رانی نبوده ،توجیه عرفانی برای سکس نخواستن دست و پا کنن.
مسأله عشق از زمین تا آسمان مسأله مهمیست ولی تحریف نباید بشه.

پس نگاه رسانه ای مال به عشق اینه که عشق زمینی نه نفی می شود و نه مطلق شود. با فحشا و اباهه گری و شهوت گری وافراط گری در امر جنسی مبارزه می کنه اسلام ،انفجار جنسیت رو باید مهار کرد ، رسانه های غربی و غرب زده دچار انفجار جنسیت شدن ، جنسیت منهای انسانیت !

چقدر شبکه های پرموگرافی ، شبکه های پرمو امروز وجود داره در سطح رسانه ها  ، از ماهواره ها تا اینترنت/
؟
چرا بیشترین آمار مراجعه به اینترنت در بسیاری از کشورها
مراجعه به سایت های پرنو و فحشاست ؟
چرا ؟

اسلام با ، هم فحشا ، و اباهه گری ، شهوت مداری ، افراط گری در امر جنسی
انفجار جنسیت ، اینا رو میخواد مهار کنه ، ازون طرف اسلام با سرکوب نیاز جنسی ، با ایجاد عقده های جنسی ، محرومیت جنسی ، به شدت
مخالفت می کنه ، اسلام طرفداره اینه که دختر و پسر به محض پیدایش اولین نیازها به جنس مخالف زمینه برای ازدواجشون باید آماده بشه ، سرکوب جنسی ما نداریم ، عقده ی جنسی در فرهنگ و خانواده و جامعه ی اسلام و مسلمان و
 اسلام ما نداریم و نباید باشه.
عقده  جنسی در اسلام معنا نداره !

اسلام نه فقط دعوت به معاشقه ، و رابطه در 4 چوب اخلاق و عدالت وشرع می کنه ، بلکه پیامبرش که معلم اخلاق و عفته وارد جزییات در آموزش عشقبازی به مرد و زن شده ، کدوم پیامبر ، کدام معلم اخلاق در دنیا
 وارد این عرصه ها شده؟

برای اینکه این اخلاق واقع بینانست ، اخلاق فرضی نیست.

اخلاق مالیخولیایی نیس.
اخلاق عینیست.
می خواد زمین رو به آسمان پیوند بده.

خدایی که انسان رو آفرید ، به نیازهای جنسی
 به نیازهای عاطفی و عشق او هم توجه داشت.

بنابراین پیامبرش که میگه برای اخلاق آمده ام ، بعثت لاتمم مکارم الخلاق
من برای اخلاق آمده ام.
اما همین پیامبر که معلم اخلاق ، و مظهر حیا و ادبه ،
توصیه های جنسی می کنه به زنان و مردان مسلمان که مثلاً
بدون بوی خوش به رختخواب نرید
در رختخواب زن و شوهر بخشی از بدنشون باید برهنه باشه.
و چه ... و چه ...
و وارد جزییاتی که پیامبر اسلام شده ،
اما اینا رسانه ای نیست.
اینا جاش توی کجاست ، توو رسانست؟
اینا رسانه ای نیست؟!
اینا مفاهیم مربوط به حریم خصوصی خانوادست.
اینا حرمی خصوصی رو تبدیل کردن به حریم عمومی.
پیامبر با رعایت شرع و اخلاق و حیا تفاوت
حریم خصوصی و عمومی با توجه به این ها وارد مسئله سکس و حتی شهوت و عشق شدن و اینها به رسمیت شناخته شده ، افراط و تفریط
در امور جسمانی ، مشکلان روانی، اعصاب ، روانی، اخلاق
، اجتماعی ، حتی سیاسی و اقتصادی میاره و الان آورده برای کشورهای اسلامی.
توجه نکردن به حقوق و اخلاق جنسی.
دشمنان اخلاق دارن روابط جنسی نادرست رو آموزش میدن به جوانان و خانواده ها از طریق رسانه آموزش میدن.

اختلاط جنسی ، تحریکهای رسانه ای و فحشا رو دارن رسانه ای می کنن.
ما اینم پروژه ی بعدیه که دربرابرش باید ایستاد.
نگاه به زن ببینید ما دو نوع تعبیر ظاهراً متضاد راجع به زنان داریم در فرهنگ اسلامی.
همی تعبیر حب النساء
« حب النساء»
هم به شکل مثبت هم به شکل منفی در قرآن اومده.

یه حب النسایی داریم که پیامبر فرمودن :

که امام صادق (ع) فرزند رسول خدا فرمودن اهل بیت به نقل از پیامبر
که ایشان فرمودن :
من اخلاق الانبیا حب النساء

فرومدن یکی از ارزشهای ثابت قطعی که همه  پیامبران الهی داشتن حب و
نحبت به زنان بوده است به زن و به خانواده.

پیامبر فرمود :
کل المزداد العبد ایماناً
یکی از معیارهای ایمان رو به شما بگم؟

هر کس هر چه ایمانش بیشتر باشد ، محبتش به زنان بیشتر است.

این روایته پیامبره.
یعنی یک علامت برای اینکه بخواید بفهمی ایمان هست یا نیست :
ببینید محبت به زنان ، محبت به زن هست یا ینست؟

این یک معیار ایمان اسلامیست.

خود پیامبر فرمود از دنیای شما من سه چیز رو برگزیدم :
 زن ، عطر  و نماز .

این زن در کنار چی آمده ، در کنار نماز آمده.

پیامبر زن رو در کناره نماز و در کنار عطر مطرح می کنه.
این توجه به روح زن ، توجه به شخصیت زن
و شخصیت زنانه زنه ، توجه به لطافت زنانه زنه.
توجه به لطافت معنوی زنه ، این یک امر معنویست
اینجا مسأله شهوت نیست.
پیامبر فرمود :
تنها سه چیزی که ارزش توجه داره این سه تاست‌ !

زن و نماز و عطر را از این دنیای شما !


زن رو در کنار
 نماز میگذاره.
این مسأله شهوت و اینا نیستو

البته گفتم شهوت در اسلام امر نامقدسی نیست.
ضروریست.

من یه وقتی در دانمارک  یک بحثی بود اینا به پیامبر اسلام (ص)
کاریکاتور می کشیدن ، توهین می کردن و اینا
یک سیمناری بود ، اون جا من صحبت که کردم
بعد یکیشون گفت ببینید پیامبر اسلام بالاخره یک نقاط ضعفی در زندگیشون هست!
گفتم چیه این نقاط ضعف؟
گفت : ایشان معنویت شون مخدوش شده با ازدواج هاش.
اصلاً ایشون نسبت به زن و خانواده و ازدواج و اینها با نگاه مثبت نگاه کرده به مسأله شهوت و زناشویی و فلان و اینها !

در حالی که ببینید ما می خواست اشاره کنه به مسیح و معنویت مسیحیو اینا.
گفتم که اگر می خواید تعارف بکنید و اینا من صحبتی نکنم اما اگر واقعی می خواید صحبت کنیم نتیجه ی این دو نگاه رو بفهمیم.
اول اینکه تعریف شما از مسیح رو ما قبول نداریم.
انبیا متناقض نیستند . انبیا همه یک سیره دارند.
اما این الگویی که شما به عنوان الگوی معنوی پیاده کردید که ازدواج و زن مظهر شیطانه و ازدواج مانع معنویته و زندگی معنوی زندگی مجردانه است.
این اولاً که واقع بینی نیس.
ثانیاً محصولشو داریم می بینیم.
حالا اون موقه کمتر بود الان که دیگه گندش درومده !
این همه صحبت ده ها هزار مفاسد جنسی بین کشیشای
کاتولیک الان مطرحه ! دیگه ! و
این همه مسائل !

این محصول اون نوع
که شما گفتید عذوبت و تجرد
مقدس و معنویست از توش این درومده که الان صحبت ده ها هزار پرونده
روشدست.
این پاپ ازین کشور به اون کشور میره که خسارت بده به این خونواده هایی که کشیشا رفتار بی ناموسی باهاشون کردن.
خیلی خب این رفتار شماست. و نگاه شماست.
اتفاقاً این اخلاق واقع بینانست که پیامبر اکرم می فرماید ازدواج کنید
من ازدواج می کنم رابطه با زنان رابطه ی مرد و زن یک رابطه ی معنویست و انسانستو منافاتی با معنویت نداره.
محصول پیامبر این میشه. محصول اون تجرد و عذوبت دروغی این میشه!
و مقدس نمایی دروغی!
که دهها هزار کشیش شما مشکل جنسی دارن.
ما ، مسأله جنسیت برای ما تابو نیست !
ما یک نگاه بنابراین داریم یک تعابیر در روایت داریم که حب به زن ، دوست داشتن زن ،احترام به زن ، حب زنان ، شرط ایمانه ، اخلاق همه انبیاست.

و پیامبر محبت زن رو کنار نماز میاره.

در برابرش ما یه حب النساء بدی هم داریم.

او حب النسایی که در برابرایمان به خداوند بیان شده ،
همونی که قرآن کریم بهش اشاره می کنه ،
همونی که پیامبر در یک روایت دیگه فرمود :
اسباب معصیت خداوند شش گونه است ، شش حب است :
شش گونه شهوت است :
حب ریاست یعنی جاه طلبی
حب غذا یعنی شکم بارگی
حب النوع خواب زدگی
حب الراحت راحت طلبی
یکی هم حب النسا که به معنای زن بارگی و شهوت زدگی است اینجا.

« این تفکیک این دو نوع حب النسا اگه نشه در رسانه ها نشه فاجعه به بار میاد ، حب النسا اول باید رسانه ای بشه.
مقوله ی نخست از حب النسا که زن در کنار عطر و نماز
اما این حب النسا دوم که شهوت زدگ
و زن بارگیست رسانه ای شده در دنیا متاسفانه !

پس ما نمی گیم رسانه منهای زن ، نمیگیم منهای عشق !

اما صادق (ع) از پیامبر نقل می کنه که :
با دلربایی به یکدیگر اظهار عشق کنید.
فرمود: زن و شوهر و خانواده ی مسلمان خانواده ایست که با لربایی به یکدیگر اظهار عشق کنند.

این خانواده ی مسلمانه ، امام جعفر صادق (ع) می فرماید :
که خانواده ی مسلمان روی عشق بنا میشه.

که زن و مرد نسبت به هم مدام اظهار عشق کنن.
با عشوه ، با هر نوع تکنیکی که برای جذب همدیگه و نفوذ لازم در قلب هم لازمه.


ما می گیم:
این دوتا باید از هم تفکیک بشن و مغالطه نشه.


______________

ان شاالله فردا بخش دوم رو می خونید.

فقط گفته باشم قبل از خوندن متن که متن کامل این سخنرانی
رو در نت هیچ کجا پیدا نمی کنید ، اگر هم باشه ، ناقصه.
چون من وقت گذاشتم متن سخنرانی رو موقع ایراد تایپ کردم.
خیلی هم زمان گذاشتم.
همین جوریش هم خوندنش شاید کسل کننده باشه.

نیازی هم نیست شما فعلاً اظهار نظر کنید ، چون این متن ادامه دارد.
موفق باشید/


این متنی رو که شما الان خوندی ، دیروز فیلم سخنرانیش
ازشبکه ی اول سیما پخش شده و من هم همون موقع نوشتم.
سرچ کردن توی اینترنت ناقص بود توی سایت خبرگزاری کتاب ایران که اون هم خوب توضیح نداده ، کامل نیس !




  رحیم‌پور ازغدی: عشق زمینی در منابع اسلامی تابو نیست
6 اردیبهشت 1389 ساعت 17:49
دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، نویسنده و سخنران در دومین روز «همایش بین‌المللی زنان مسلمان اندیشمند» با بیان این که امروزه رسانه‌ای بدون اشاره به عشق وجود ندارد، گفت: آن گونه که از منابع اسلامی برداشت می‌شود، اسلام عشق‌ستیز نیست، اما این عشق باید در چارچوب اخلاق‌، عدالت و حقوق متقابل تعریف و در رسانه‌های به نمایش گذاشته شود./
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صبح امروز(چهارشنبه، ششم اردیبهشت ماه) در دومین روز همایش بین‌المللی زنان مسلمان اندیشمند در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، در جمع بانوان اندیشمند جهان اسلام که در ابعاد گوناگونی از جمله تالیف، تدریس و اداره پایگاه‌های اطلاع‌رسانی سوابق درخشانی داشتند، به طرح و نقد مباحثی درباره الگوهایی از زنان که رسانه‌های غرب‌زده به عنوان الگوی هدف ارایه می‌کنند، پرداخت.

وی گفت: در این سخنرانی به برخی پروژه‌های رسانه‌ای غرب که زنان و خانواده مسلمان را هدف گرفته‌اند و به طور جدی تعقیب می‌شوند اشاره می‌کنم. این برنامه‌ها آثاری نظیر بالا رفتن آمار طلاق و افزایش زندگی مجردی را در پی داشتند. غربیان الگوهایی که در رسانه‌ها از زن ارایه می‌کنند، به عنوان الگوی هدف قرار داده‌اند.

نویسنده کتاب «حسین(ع)، عقل سرخ» تصریح کرد: یکی از این پروژه‌ها وارد کردن زنان در دو مسابقه کور است؛ مسابقه زنان با زنان و زنان با مردان. هدف از مسابقه اول اصالت دادن به مسایل جنسی در حریم عمومی است. رقابت زنان با مردان نیز مسابقه خشونت‌ورزی است و جالب اینجاست که در هر دو مسابقه مرد در متن قرار دارد و زن در حاشیه قرار می‌گیرد!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رسانه‌های غرب جنسیت زن را بر انسانیت او غلبه می‌دهند و می‌کوشند زنان را با الگوها و ویژگی‌های ناپسند مردانه نظیر خشونت و وحشی‌گری تطبیق دهند. آنان به جسم زن اصالت می‌دهند و روح او را نادیده می‌انگارند.

نویسنده کتاب «زندگی خوب بود» پروژه دیگری که در رسانه‌های غربی دنبال می‌شود را شبیه‌سازی و یکسان‌سازی زنان با مردان برشمرد و گفت: آنان در پی انطباق زنان با کلیشه مردانند. زنان باید با زبان، لباس، ادبیات و روش مردانه رفتار کنند، همان گونه که پیداست این برنامه رسانه‌ای غرب نیز مرد محور است. در واقع این رقابت، رقابتی برای مردانگی است نه انسانیت، در حالی که اسلام پیروانش را به رقابت در خیر دعوت می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی به الگوبرداری رسانه‌های کشورهای مسلمان از رسانه‌های غربی اشاره کرد و گفت: رسانه‌های اسلامی این مفاهیم را الگوبرداری و بومی کرده‌اند و با کیفیت تکنیکی ضعیف‌تری ارایه می‌کنند. 

وی برنامه‌های رسانه‌ای غرب را که به شرح آنها پرداخته بود، دارای تأثیر معکوس دانست و گفت: این اقدامات تحریف ارزش‌های انسانی و به حاشیه بردن ویژگی‌های اصیل زنان که همانا محبت و رحمت است، در پی دارد. رسانه‌های غربی حق زن بودن و متفاوت بودن زن را از وی سلب می‌کنند. 

این نویسنده و پژوهشگر افزود: برنامه چهارمی که در رسانه‌های غرب دیده می‌شود،‌ ترویج رقابت اقتصادی میان زنان و مردان است. رقابتی که مفهوم عشق، اعتماد و فداکاری را به سوءتفاهم تبدیل می‌کند. در این حالت،‌ رابطه خانواده به رابطه‌ای بازاری تبدیل و عشق و نفقه با دلار جایگزین می‌شوند.

نویسنده کتاب «علی(ع) و شهر بی‌آرمان» ادامه داد: پروژه پنجم رسانه‌های غربی در رابطه با زنان تعریف نادرست از مفهوم فرادستی و فرودستی است. در فرهنگ اسلامی جنس اول و دوم مطرح نیست. تقسیم وظایف در این دین بر حسب ویژگی‌های زنان و مردان قرار دارد و به معنای تقسیم ارزشی نیست. اسلام انعطاف در خانواده را به معنای انفعال و ذلت نمی‌گیرد و همکاری زن و شوهر را حقارت تفسیر نمی‌کند، اما رسانه‌های غربی تکبر و پرخاشگری را جایگزین عزت و استقلال می‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی تقسیم مفاهیم به مدرن و سنتی را یکی از بزرگ‌ترین کلاه‌برداری‌های تاریخ دانست و گفت: مدرن و سنتی تنها برای ابزار و تکنولوژی معنا می‌یابند و نمی‌توان ارزش‌ها و انسانیت را بر اساس دسته‌بندی مدرن و سنتی تقسیم کرد. مبنای انسانیت بشر کهن‌ترین الگوها هستند. در دنیای امروز الگوهای دینی خانواده به عنوان الگوهای سنتی به حاشیه رفته و سبک سکولار به عنوان الگویی مدرن به متن آمده است. زندگی دینی نمی‌تواند سنتی یا مدرن باشد، ‌این زندگی ضوابطی دارد و البته در زمان‌های مختلف شرایط متفاوت اما اهداف یکسانی داراست.

وی پروژه دیگر غرب را در رسانه‌ها،‌ قبح‌زدایی از فحشا برشمرد و گفت: آنان می‌کوشند زندگی منهای حیا را ترویج دهند و عفت را به عقب‌ماندگی تعبیر کنند. تعبیر «خانواده دموکراتیک»، «استبدادی» و دوقطبی کردن نظام خانواده‌ها امری نادرست است. خانواده اسلامی دموکراتیک یا استبدادی نیست. دین نظیر برخی مفاهیم مانند فلسفه، اخلاق و ریاضیات دموکراتیک نیستند، چرا که دموکراسی بر مبنای این مفاهیم است و اگر بخواهیم مفهومی نظیر دین و اخلاق را نیز دموکراتیک کنیم، دوری باطل به وجود خواهد آمد. دموکراتیک بودن شرع و فلسفه و اخلاق معنایی ندارد، بلکه دموکراسی باید مشروع و اخلاقی باشد. باید مراقب باشیم مفاهیم سر و ته نشوند.

وی درباره رسانه‌ای کردن عشق گفت: امروز رسانه بدون اشاره به عشق وجود ندارد، حال باید دریافت که رسانه اسلامی موافق با عشق در رسانه است یا مخالف با آن. 

این نویسنده با تاکید بر این که «عشق زمینی در منابع اسلامی تابو نیست» ادامه داد: نگاه اسلام به مفهوم عشق و نشان‌دادن آن نگاه بسته‌ای نیست، در حالی که رسانه‌های غربی این موضوع را تنها در شهوت‌رانی خلاصه کرده‌اند. وقتی زن در رسانه حضور می‌یابد، باید به انسانیت او توجه شود نه زنانگی او. عملی کردن این موضوع هنر و دانش می‌خواهد که متأسفانه در رسانه‌های اسلامی وجود ندارد. رسانه‌‌های غربی این هنر و دانش را دارند، اما فاقد شرف‌اند




نظرات 6 + ارسال نظر
سینا عظیمی شنبه 25 اردیبهشت 1389 ساعت 11:23

حسین خان ممنون از این پست.فوق العاده بود
می دونستم خودمم میرفتم سخنرانیشونو میدیدم.
صدا و سیما که وضعش نسبتا خوبه ولی سینما رو دیدید؟
خداوکیلی چند وقتیه که میترسم برم فیلمارو خانوادگی نگاه کنم
چون فیلما مخاطبش خاصه و عام نیست خیلی از حریما رو توش میشکونن فقط و فقط م بخاطر بالارفتن آمار گیشه.اگه ببینی هیچکودومشونوم یه جایزه بدرد بخور نمیگیرن.خوب محتوا ندارن دیگخ

سینا عظیمی شنبه 25 اردیبهشت 1389 ساعت 11:25

راستی چرا نصفه شب پست میدی؟نمیگی ملت خوابن؟

امیر A² شنبه 25 اردیبهشت 1389 ساعت 17:30

پست خوبی بود
دستت درد نکنه حسین جان
مشتاقم که قسمت دومش رو هم بخونم
امیدوارم همیشه موفق باشی

رضا شنبه 25 اردیبهشت 1389 ساعت 21:36

دم آقای رنجبر گرم!

بالاخره یه سری مسائل باید شفاف بشه برای ملت. این حرف هارو آدمایی مثل رحیم پور باید بزنن تا اون مرده شور های ادعای حقوق بشر و حقوق زن این تریبونو به نفع خودشون مصادره نکنن.

موفق باشی دوست عزیز

آرش پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1389 ساعت 10:13

سلام عزیز.
واقعا دستت درد نکنه. همین جا کاملا تایید میکنم متن کامل این سخنرانی هیچ جای نت نیست جز اینجا.
ممنون از اینکه وقت گذاشتی و همه اینها رو نوشتی.
۱- خیلی ممنون.
۲-فایل صوتی یا تصویری این قسمت همایش رو شما داری؟ از کجا میتونم بگیرمش؟ بهش نیاز دارم....
۳-به ژاس جبران این زحمتی که کشیدی اگه هروقت مشکل کامژیوتری-موبایلی-... داشتی بهم بگی هرچند که خودت دانشجویی.

بازم ممنون

وحید مدیریت صنعتی پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1389 ساعت 13:42

واقعا دست شما درد نکنه با این کارتون خیلی ثواب میکنید و راه رو به جوان هایی که دوست دارن خوب و زیبا و اسلامی زندگی کنن نشون میدین اجرتون با آقا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد