KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

آشنایی با نرم‌افزار مدیریت محتوا در وب


هیچ می‌دانستید که بسیاری از وب‌سایت‌ها، از طریق محل اتصال شما
 به اینترنت، محتوای خود را تغییر می‌دهند؟ به‌عنوان مثال، وقتی از
طریق گوگل جستجو می‌کنید، نتایج جستجوی شما با فردی که در آلمان
 همان عبارت را جستجو می‌کند تفاوت دارد. این موضوع از طریق آدرس آی‌پی
شما انجام می‌شود. اگر می‌خواهید عبوری کاملا امن داشته باشید و از این
موضوع فرار کنید، گوگل کروم قابلیت جدیدی دارد که با غیرفعال‌سازی آن،
می‌توانید همه‌چیز را به‌صورت پیش‌فرض ببینید.
عبور امن از وب‌سایت‌ها

 به‌منوی Options و سپس Settings بروید. تب Under The Hood را انتخاب کنید و Privacy و سپس Content Settings را کلیک کنید. حالا به تب آخر بروید و گزینه سوم، یعنی …Do not allow any را انتخاب کنید.

از این به ‌بعد اگر وب‌سایتی بخواهد مشخصات جغرافیایی شما را پیدا کند، ناموفق می‌ماند. همین اتفاق را می‌توان برای فایرفاکس هم انجام داد:

در مسیر آدرس، عبارت about:config را وارد کنید، سپس روی دکمه I’ll be careful کلیک کنید. عبارت
geo.enabled را در بخش فیلتر تایپ کنید تا در جدول نشان داده شود. حالا روی True کلیک راست کنید و گزینه Toggle را بزنید. حالا کافی است فایرفاکس را از نو راه‌اندازی کنید. همه چیز تمام اس






مدیریت گذرواژه‌ها را به ‌فایرفاکس بسپارید
مدیریت کلمه‌های عبوری که در وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌کنید، همواره امر دشواری است. بسیاری ترجیح می‌دهند یک رمز عبور را برای تمامی وب‌سایت‌ها استفاده کنند و همین باعث می‌شود در صورتی که یکی از رمزهای عبورشان از دست رفت، هکر باهوش با کمک آزمون و خطا، رمز ایمیل و باقی وب‌سایت‌های فرد را به‌سادگی به‌دست بیاورد.

اما اگر برای وب‌سایت‌های مختلف، کلمه‌های رمز مختلف بگذارید، در این صورت به‌ یاد داشتن آن‌ها کاری بسیار دشوار است. از این رو فایرفاکس ابزاری برای همین کار دارد.

برای مدیریت گذرواژه‌ها در فایرفاکس، به منوی Tools-»Options بروید، در تب Security پنجره‌ای با عنوان گذرواژه‌ها مشاهده می‌کنید.

با کلیک روی گزینه اول، به فایرفاکس اجازه می‌دهید تمام کلمه‌های رمز عبور شما را به‌خاطر داشته باشد. گزینه دوم، گزینه مهم‌تری است. برای این‌که کار از این به بعد با سایت‌های مختلف ساده باشد، از طرفی امنیت شما نیز حفظ شود، فایرفاکس یک Master Password در نظر گرفته که با وارد‌کردن آن، می‌توان سیستم ذخیره گذرواژه را فعال کرد. گذرواژه اصلی را وارد کنید و تنظیمات را ذخیره کنید.

از این به ‌بعد، اگر گذرواژه اصلی را هنگام ورود به فایرفاکس وارد کنید، در تمامی وب‌سایت‌ها شناسه و گذرواژه‌تان به‌طور پیش‌فرض ذخیره شده است، اما اگر گذرواژه اصلی را فراموش کنید، یا شخص دیگری به ‌جز شما پای سیستم بنشیند، در هیچ کدام از وب‌سایت‌هایی که شما لاگین کرده‌اید، واردنمی کند.


از ویندوز جا نمانید!
همه دوستان شما به سمت ویندوز 7 رفته‌اند اما شما نگران این هستید که اگر قرار باشد به ویندوز جدید کوچ کنم فایل‌ها و تنظیمات سیستم من چه می‌شود؟ برای ویندوز جدید هم باید تنظیمات جدید را اعمال کنم؟ خوب چون این کار یا اصلا غیرقابل انجام یا زمان‌بر است، خیلی‌ها از به‌روز کردن ویندوز خود به ویندوز 7 دوری می‌کنند.

این هفته قصد داریم ترفندی را به شما معرفی کنیم تا به سادگی تنظیمات و فایل‌هایتان را با چند کلیک ساده به ویندوز جدید انتقال دهید. برای این‌ کار ما از برنامه Windows Easy Transfer که از ویندوز ویستا به بعد اضافه شده استفاده می‌کنیم، مراحل کار به‌صورت زیر است:

در بخش جستجو منوی Start عبارت Transfer your file را تایپ کنید و از فهرست مشخص شده برنامه Windows Easy Transfer را انتخاب نمایید.

1- سپس گزینه

An external hard disk or USB flash Drive را انتخاب نمایید.

2- در صفحه بعد گزینه This is my new Computer را انتخاب کنید.

3- در صفحه بعد No را کلیک کنید.

4- در صفحه بعدی I need to install it now را انتخاب کنید.

5- درصفحه بعدی بسته به نوع حافظه‌ای که قرار است استفاده کنید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید.

سپس منتظر بمانید تا برنامه Easy Transfer روی حافظه مربوطه کپی شود.

حال برنامه Easy Transfer را روی کامپیوتر مقصد نصب کنید، بعد از نصب، از شما حافظه‌ای که برای کپی کردن اطلاعات نیاز دارید را می‌پرسد که با انتخاب گزینه An external hard disk or USB flash Drive به مرحله بعد می‌روید.

در این مرحله اطلاعاتی که قرار است در سیستم مبدا کپی شود را انتخاب کنید.

صبر ‌کنید که اطلاعات کپی شود بعد از اتمام کپی، حافظه را به سیستم مبدا برده و در آنجا باز برنامه Easy Transfer را اجرا ‌کنید.

حالا گزینه‌ها را مانند بالا انتخاب کرده، با این تفاوت که در مرحله 3 به‌جای No گزینه Yes را انتخاب می‌کنید.

منتظر می‌مانید که اطلاعات مربوطه در سیستم مقصد کپی شود، بعد از اتمام کار شما ویندوزی جدید با تنظیمات ویندوز قبلی را در اختیار خواهید داشت.


نرم‌افزار نظارت والدین به نگارش 2 رسید
نسخه جدید نرم‌افزار «نظارت والدین بر مصرف اینترنت» با اعمال برخی تغییرات در نصب و اجرا، به ‌صورت نسخه رایگان در وبگاه دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با آدرس www.scict.ir قابل دریافت است.

به‌ گزارش واحد ارتباطات شورای عالی اطلاع‌رسانی، در نسخه جدید این نرم‌افزار که در ابتدا با نام «فیلترینگ خانگی» شهرت یافت، سرعت اجرا افزایش پیدا کرده که به‌ تبع حافظه مصرفی به‌ منظور اجرا در رایانه‌های ضعیف‌تر کاهش یافته است.

واسط کاربری کامل نرم‌افزار و نصب آن بدون نیاز به اعمال تغییرات در سیستم‌عامل نرم‌افزار انجام می‌شود، همچنین در نسخه جدید، نرم‌افزار سازگاری بیشتری با ویروس‌یاب‌ها پیدا کرده است.

از دیگر تغییرات اعمال شده نیز می‌توان به محافظت از غیرفعال کردن، از نصب درآوردن و تغییر تنظیمات نرم‌افزار به ‌صورت غیرمجاز توسط کودکان اشاره کرد. از سویی دیگر پایگاه‌های موجود در این نرم‌افزار که در حوزه‌های مختلف دسته‌بندی شده است، در نسخه جدید به ‌روز شده و اشکالات کوچک زبان فارسی این نرم‌افزار نیز همچون فونت آن رفع شده است.

دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی با هدف رهنمود خانواده‌ها و ‌فرهنگ‌سازی استفاده از اینترنت، این نرم‌افزار را با همکاری بخش خصوصی تهیه کرده و در اختیار عموم گذاشته است. گفتنی است تاکنون 220 هزار دانلود از نسخه اول این نرم‌افزار توسط کاربران انجام شده است. اجزای این برنامه از دید والدین، تعریف فرزندان، امکان انتخاب محدوده سنی برای فرزندان، کنترل تصاویر با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تعیین زمان استفاده، امکان تغییر پیغام‌ها توسط والدین، ارائه گزارش، امکان اعمال تنظیمات دلخواه و تغییر رمز عبور اصلی است.



ماجرای تمام نشدنی پشتیبانی اپل از فلش
خط و نشان جابز
میان اپل و ادوبی جنگ لفظی شدیدی در گرفته است. استیو جابز در نامه سرگشاده‌ای که در وب‌سایت اپل منتشر کرده است، شش مورد از مشکلات فلش را فهرست کرده است و از آنها به‌عنوان دلایل عدم استفاده اپل از فلش نام برده است. او در این نامه به بسته بودن منبع فلش اشاره کرده و سپس مالکیت 100درصدی فلش توسط ادوبی را به‌عنوان نقطه ضعف بزرگ فلش ادوبی شمرده است: «کنترل فلش در دستان ادوبی است و گسترش آن نیز به‌همین ترتیب، بنابراین نمی‌توان به چنین سیستمی اعتماد کرد. اپل به‌جای استفاده از فلش از استانداردهای باز دیگر وب از جمله CSS، HTML5 و جاواسکریپت پشتیبانی خواهد کرد.»

وی همچنین از کامل بودن وب به‌عنوان یکی دیگر از ایرادهای فلش یاد کرد و با ذکر انتقاد ادوبی به دستگاه‌های آیپاد، ‌آیفون و آیپد از این‌که آنها از وب کامل بهره‌مند نیستند، اشاره کرد که شبکه‌های بزرگ ویدئو در وب از ویدئوی

H.264 پشتیبانی می‌کنند و این ویدئو به‌سادگی در آیفون، آیپاد و آیپد قابل اجرا است.

جابز بازدهی، امنیت و قابلیت اطمینان فلش ادوبی را زیر سوال برد و اعلام کرد که در سال 2009، طبق آمار به‌دست آمده، فلش بیشترین حفره‌های امنیتی در وب‌سایت‌ها را شامل بوده است:

« به‌ما اثبات شده است که یکی از مشکلات از کار افتادن مک، فلش ادوبی است که سال‌ها با این شرکت در تلاش بودیم تا این مشکل را حل کنیم، اما آنها چنین چیزی را کتمان می‌کردند. ما نمی‌خواهیم بازدهی و امنیت آیفون،‌ آیپاد و آیپد ما با افزودن فلش زیر سوال برود.»

وی همچنین اجرای فلش را در دستگاه‌های موبایل با مشکل دانست و اعلام کرد: «ما سالیان سال است از ادوبی خواستیم در یکی از دستگاه‌های موبایل که خودشان اعتقاد دارند، یک بازدهی مناسب کاربر از فلش نشان دهند، ولی تاکنون چنین چیزی را به‌چشم ندیدیم.»

جابز بخش چهارم ایرادهای فلش را مصرف بیش از اندازه باتری دانست و اعلام کرد که با پیاده‌سازی سخت‌افزاری دکودر

H.264 در بسیاری از تراشه‌های موبایل، میزان بازدهی ویدئوهای H.264 نسبت به ویدئوهای فلش بسیار بالاتر است.

رئیس شرکت اپل از عدم طراحی اولیه فلش برای پشتیبانی از دستگاه‌های لمسی به‌عنوان پنجمین ایراد فلش نام برد و اشاره کرد که بسیاری از قابلیت‌های فلش برای دنیای کامپیوتر طراحی شده است و قابلیت‌هایی چون عبور ماوس از روی یک عنصر یا منوهای Pop-up را متعلق به‌دنیای گذشته کامپیوتر دانست. وی حتی این مشکلات را به‌عنوان مشکل بزرگ ندانسته و مشکل بزرگ فلش را چند سیستم عامل بودن آن برشمرد. وی اشاره کرد که ادوبی نمی‌خواهد توسعه‌دهندگان فلش، نرم‌افزاری برای آیفون، آیپد و آیپاد بسازند، بلکه به‌دنبال این است که نرم‌افزار فلش آن در همه سیستم‌ها اجرا شود. با وجود این‌که از عمر

Mac OS X ده سال می‌گذرد، اما ادوبی دو هفته پیش با عرضه CS5 توانست به‌طور کامل از این سیستم عامل پشتیبانی کند.

استیو جابز در پایان نامه خود به این موضوع اشاره داشت که فلش در دوران کامپیوترهای شخصی متولد شده است و ماوس و کیبورد از الزامات آن است. فلش برای ادوبی تجارت موفقی بوده است و آنها به‌همین دلیل می‌خواهند حضور آن را در بقیه سکوها و سیستم‌های عامل ببینند.

اما متاسفانه دنیای موبایل، دنیای باتری و صفحه‌های لمسی و استانداردهای باز وب است، درست جایی که فلش در تمامی این نقاط ضعف دارد. در حالی که استانداردهای وب جدید، از جمله

HTML5 در دنیای جدید موبایل خلق شده‌اند و همخوانی بهتری با این دستگاه‌ها دارند. ادوبی بهتر است به‌فکر گسترش فناوری خود و قبول استانداردهای جدید باشد تا اپل را به‌خاطر پشت سر گذاشتن گذشته محکوم کند.

ناراین، مدیرعامل ادوبی از این نامه استیو جابز ابراز شگفتی کرد و این نامه وی را باعث شرمندگی دانست. او در مورد میزان مصرف باتری فلش در محصولات موبایل گفته‌های جابز را نادرست دانست. او همچنین گفت اگر فلش در مک خراب می‌شود، پس حتما ایراد از کد سیستم عامل مک است، نه نرم‌افزار آنها.

مایکروسافت نیز از طرف دیگر اعلام کرد که در اینترنت اکسپلورر نگارش بعدی، تنها از ویدئوی

H.264 پشتیبانی خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید جنگ اپل و ادوبی، که حالا مایکروسافت هم به آنها اضافه شده است، به‌کجا می انجامد.


چند نکته ساده برای طراحان وب
بهتر کار کنید
طراحان وب، به‌صورت فردی یا گروهی کار می‌کنند و معمولا به آنها Freelancer خطاب می‌شود. بسیاری از این طراحان، فقط در یک زمینه یعنی طراحی وب تخصص دارند و مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زمان و مدیریت فعالیت‌های خود را به‌دشواری انجام می‌دهند که این مساله روی نتیجه کار، یعنی محصول تولیدی آنها تاثیر می‌گذارد. از این‌رو بهتر است به توصیه‌های زیر به‌دقت عمل شود.

ایمیل‌تان را خاموش کنید

ایمیل یک ابزار مفید است، ولی می‌تواند به‌راحتی روز کاری‌تان را خراب کند. اگر از آن‌دسته افراد هستید که به‌محض شنیدن صدای «بینگ» ایمیل، از جای خود می‌پرید تا ببینید چه ایمیلی برای شما آمده است، باید از خودتان بپرسید شما بنده کار هستید یا کار بنده شما؟!

واقعیت این است که بسیاری از ایمیل‌ها ضروری نیستند و معمولا نیازی نیست که به آنها فورا پاسخ دهید یا اصلا بدانید محتوای ایمیل چه‌چیزی است؟ پس ایمیل خود را خاموش کنید تا بتوانید درست و حسابی به کارتان برسید. بهتر است ابتدای روز، یک ساعت از وقت خود را صرف مرتب کردن ایمیل‌های جدید خود کنید. بعد از آن ایمیل را خاموش کنید تا وقت استراحت که دوباره به آنها رسیدگی می‌کنید. ایمیل‌های کم‌اهمیت‌تر هم بهتر است در آخر روز منتظر جواب باشند.

اولویت‌دهی

چه‌ مقدار از روز خود را صرف نوشتن فهرست کارهایی که باید انجام دهید، می‌کنید؟ بسیاری از افراد بیش از وقت خود، کار برای انجام دادن دارند. به‌همین خاطر تصمیم این‌که بعد از این کار، چه‌کاری باید انجام دهند برایشان بسیار دشوار می‌شود و بیشتر زمان خود را صرف ناراحتی از این مساله می‌کنند که چرا وقت خود را صرف این‌کار کردند و آن ‌یکی را انجام ندادند! این، مساله‌ای است که بیشتر ما با آن برخورد می‌کنیم. باید با آن کنار بیاییم و همه کارها را انجام دهیم. اگر همواره فکر کنید که چه‌ کارهای دیگری می‌توانستید انجام دهید، هیچ‌کاری را تمام نمی‌کنید. اول روز (البته بعد از چک کردن ایمیل‌ها!)، به این فکر کنید که چه‌کارهایی اهمیت بیشتری دارند و آن‌ها را به‌ ترتیب اهمیت یا برحسب علاقه‌ای که برای انجام آن‌ها دارید، مرتب کنید.

فقط انجام دهید

اگر روی کاری که باید انجام شود، مصر هستید، دیگر نیازی نیست به بقیه کارها فکر کنید. چون هر مقدار زمان یا انرژی‌ای که صرف بقیه کارها می‌کنید، وقت و انرژی‌ای است که هدر داده‌اید. اولویت‌دهی به کارها: چند نفس عمیق، کمی دل و جرات و یک قلم نیاز دارد! بعد از تکمیل فهرست کارهایی که باید انجام دهید، دومی را فراموش کنید، تمرکز خود را روی اولین کار بگذارید و فقط آن‌را انجام دهید. نگران کار بعدی نباشید و یک ابرمدیر برای خود باشید. مثل رهبر یک تیم که تمام فشارها را با جمله «فقط روی این تمرکز کن و بقیه رو به من واگذار کن»، از اعضای تیم می‌گیرد. برای خود رهبر تیم باشید، به‌ خود بگویید «فقط به اولین کار فکر کن و بقیه را فراموش کن» و کار خود را بکنید.

استراحت کنید

خیال نکنید که می‌توانید تمام وقت، کار کنید. اگر ساعت‌های زیادی کار می‌کنید و به ‌اندازه کافی نمی‌خوابید، استراحت نمی‌کنید، کار خود را کم نمی‌کنید، به مغز خود استراحت نمی‌دهید یا هر چیز دیگر، کم‌کم از سرعت کار کردن خود کم می‌کنید. مغز و بدن شما نمی‌توانند مدت زیادی با حداکثر توان کار کنند. اگر همین‌طور ادامه دهید، خطر شکستن خود را به ‌جان خریده‌اید! سعی کنید زمان خستگی خود را بفهمید و کارهای ساده‌تر انجام دهید. بهتر از آن، یک چرت 10دقیقه‌ای، می‌تواند معجزه کند. بهتر است به‌اندازه کافی به‌ خود اعتماد کنید که اگر بیشتر بیدار بمانید، کارهای بیشتری می‌توانید انجام دهید و کمی استراحت کنید.

با بقیه درمیان بگذارید

اگر چند پروژه در دست دارید که با هم انجام می‌شوند و افراد زیادی به شما وابسته هستند، ممکن است فشار زیادی تحمل کنید. راه ساده دیگری که می‌تواند جلوی استرس را بگیرد این است که با کسانی که منتظر جوابی از طرف شما هستند، صادقانه صحبت کنید. بدترین کار هم این است که سر خود را در برف فرو ببرید تا بقیه عصبانی شوند. همیشه راستگویی بهترین کار است. اجازه دهید مشتریان‌تان بدانند کار می‌کنید و سرتان شلوغ است ولی کار آنها برای‌تان اهمیت دارد. یک ایمیل کوتاه بفرستید و مساله را با آنها درمیان بگذارید. مطمئن باشید اعتماد بیشتری به شما می‌کنند و دیگر روی شما فشار نمی‌آورند که از کار خود صرف‌نظر کنید و کار آن‌ها را انجام دهید.

محیط کاری

بدیهی است که اگر در محیط دلخواه کار می‌کنید، بیشتر و بهتر کارهایتان را انجام می‌دهید. اگر در محیطی کار می‌کنید که چیزهای زیادی برای پرت کردن حواس‌تان از کار دارد، سعی کنید کاری کنید که به آن‌ها توجه نکنید. مثلا با یک هدفون قوی به موزیک مورد علاقه‌تان گوش کنید تا صداهای اضافی را نشنوید! همیشه وضعیت راحتی و نشستن ‌تا پشت میز کامپیوتر، وقتی کار می‌کنید را بررسی کنید. اگر هنگام کار کردن راحت نیستید، برای رضای خدا به توصیه‌های مشاور ارگونومیک عمل کنید! ممکن است این‌کار برای شما هزینه زیادی داشته باشد، ولی بهتر از این است که بعد از مدت کوتاهی به‌خاطر کمردرد کار خود را رها کنید.

کامپیوتر

مطمئنا بیشتر زمانی که کار می‌کنید با کامپیوتر است، ولی کامپیوتر باید منتظر شما باشد، نه شما منتظر کامپیوتر! اگر بالا آمدن کامپیوتر 5دقیقه زمان می‌برد وقت آن است که سیستم‌عامل آن‌را دوباره نصب کنید یا به‌دنبال یک سیستم جدید بروید. سیستمی که با آن کار می‌کنید را به‌ بهترین و تمیزترین حالتی که می‌توانید نگه‌دارید. همچنین اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، هر چند هفته یک‌بار، هارددیسک خود را یک‌پارچه کنید، آنتی‌ویروس خود را به‌روز و اجرا کنید، یک بهینه‌ساز حافظه اجرا کنید و سرویس‌های غیرضروری را ببندید.

بدن خود را مدیریت کنید

سیستم بدن انسان، یک ماشین پیچیده، با پروسه‌های مدیریتی پیچیده است. اگر می‌خواهید بازده بیشتری از آن بگیرید باید حد آن سیستم را بدانید و در همان محدوده کار کنید. از اتلاف انرژی خودداری کنید و بیش از حد به‌ فعالیت‌های بدنی نپردازید.

منبع:

smashingmagazine.com

محمد حسین کردونی







لینوکس جایگزین ویندوز می‌شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف از آماده‌سازی سند ملی استفاده از سیستم‌عامل لینوکس فارسی خبر داد و گفت: «مراحل نهایی تصویب این سند در هیات دولت در حال طی شدن است تا استفاده از سیستم‌عامل ملی یک قانون راهبردی شود.»

حمیدرضا ربیعی در گفتگو با مهر با اشاره به بومی‌سازی سیستم عامل پایه و نرم‌افزارهای متن‌باز (اپن‌سورس) در کشور گفت: «بومی‌سازی سیستم‌عامل لینوکس فارسی سال‌ها است که انجام شده، اما نهادینه کردن و جایگزین کردن آن با سیستم‌عامل‌هایی چون ویندوز نیازمند تصویب سند ملی از سوی دولت است.»

وی ادامه داد: «هم اکنون تصویب سند ملی توسعه‌ای نرم‌افزارهای آزاد‌/‌متن‌باز مراحل نهایی خود را طی می‌کند که با تصویب آن استفاده از سیستم‌عامل ملی به‌عنوان یک قانون راهبردی نهادینه می‌شود.» مشاور طرح سیستم عامل ملی با اشاره به حمایت‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران و همکاری بخش خصوصی و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف از این طرح گفت: «نسخه‌های مختلف لینوکس فارسی از نظر فنی آماده توزیع است و در برخی شرکت‌های بزرگ نیز جایگزین سیستم عامل ویندوز شده است، اما با تصویب این سند وظایف تمامی دستگاه‌ها و نهادها در کشور برای استفاده از آن به صورت اجرایی مشخص می‌شود.»

ربیعی با اشاره به تشکیل ستاد نرم‌افزارهای آزاد‌/‌متن‌باز در دفتر همکاری‌های فناوری اطلاعات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «سیاست‌های در نظر گرفته شده در طرح سیستم عامل ملی شامل سیاست‌های مهاجرتی، توسعه‌ای و اجباری است و دارای سندهای پشتیبانی در این زمینه نیز است.»

به‌گزارش مهر، فراهم کردن بستر تولید یک سیستم عامل ایرانی با پشتیبانی داخلی به‌همراه نرم‌افزارهای آزاد‌/‌متن‌باز کاربردی، رفع مشکلات پایه‌‌ای و اساسی مرتبط با زبان فارسی در بخش‌های مختلف سیستم عامل و سایر نرم‌‌افزارهای آزاد‌/‌متن‌باز پر کاربرد و افزایش سطح آگاهی افراد و ترویج استفاده از نرم‌‌افزارهای آزاد‌/‌متن‌باز از جمله اهداف طرح یاد شده است. حدود پنج سال پیش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق مصوبه هیات وزیران مکلف شد برای توسعه منابع و سهولت دسترسی به نرم‌افزار و سخت‌افزار ویژه تجارت الکترونیکی برای ذی‌نفعان عمومی و متخصصان، آموزش افراد و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات اقداماتی از جمله پشتیبانی از کاربرد برنامه‌های متن باز در سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ خصوصی را انجام دهد و در همین راستا پشتیبانی از حقوق مالکیت معنوی مورد نیاز، حمایت از ایجاد و توسعه صنعت مهندسی نرم‌‌افزار مبتنی بر راه‌‌حل‌های متن باز را اجرایی کند .


آشنایی با نرم‌افزار مدیریت محتوا در وب
برپایی وب‌سایت، به‌آسانی نوشیدن یک لیوان آب!
CMS چیست؟


وب، ذاتا ابزاری برای اشتراک اطلاعات است. به‌منظور فراهم آوردن زمینه‌ای جهت نمایش اطلاعات (یا همان محتوا) در طیف وسیعی از سیستم‌ها، متخصصان، زبان HTML را توصیه کردند. این زبان نحوه نمایش اطلاعات را به سیستم‌ها دیکته می‌کند.

از دید سیستم، بسیار مهم بود که این روش کمکی باشد برای جدا کردن اطلاعات از قالب‌بندی انحصاری از دیدگاه افرادی که می‌خواستند اطلاعاتی را به‌نمایش بگذارند. این مورد حرکت بزرگی نبود، آنها باز هم نیاز داشتند HTML را یاد بگیرند، تا بتوانند اطلاعات خود را منتشر کنند. نرم‌افزار مدیریت محتوا یا CMS 1 می‌تواند ایجاد و انتشار اطلاعات را برای هماهنگی تیم‌هایی متشکل از نویسندگان و ویراستارها، برای کنترل و استفاده مجدد از اطلاعات ساده‌تر کند.

نرم‌افزار مدیریت محتوا، برنامه‌ای است که به‌طور کامل از ایجاد، مدیریت و به‌روزرسانی یک وب‌سایت پشتیبانی می‌کند و تمام ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت یک سایت را دارد.

CMS چرخه زندگی یک صفحه وب، از ایجاد تا انقراض آن را در بر می‌گیرد. CMS همچنین دارای قابلیت مدیریت ساختار سایت، شیوه نمایش صفحات و ارتباط آنها با منوهاست. به‌عبارت ساده‌تر CMS نرم‌افزاری است برای تولید وب‌سایتی حرفه‌ای.

محتوا

محتوا در اصل هر واحد از اطلاعاتی است که به‌صورت دیجیتال عرضه ‌شود و می‌تواند متن، عکس، فیلم، گرافیک، صوت، سند یا هر چیز مشابه دیگری باشد. به‌عبارت دیگر هر چیزی است که به‌صورت الکترونیکی قابل مدیریت باشد.

مدیریت محتوا

مدیریت محتوا در واقع مدیریت موثر محتویاتی است که در بالا توضیح داده شد که در واقع با تکیه بر قوانین، پردازش‌ها و یا روندها و پروسه‌های کاری صورت بگیرد و در نهایت انباره الکترونیکی محتویات کاملا مدیریت شده به‌نظر برسد.

سامانه مدیریت محتوا

سامانه یا سیستم به‌تنهایی می‌تواند به‌عنوان ابزار یا مجموعه‌ای از ابزارها تعریف شود که به‌صورت موثر و کارآمد بر مبنای مدیریت اجزا، تولید خروجی مورد نظر را تسهیل می‌کند.

با ترکیب سه مورد بالا می‌توانیم بگوییم سامانه مدیریت محتوا ابزاری است که قابلیت ایجاد‌، ویرایش، مدیریت و در نهایت ارسال و انتشار محتویات را در ساختارهای مختلف (مانند متن، عکس، فیلم، گرافیک، صوت، سند و...) برای گروه‌های مختلف متخصص و غیرمتخصص فراهم می‌کند.

سامانه مدیریت محتوا عموما از دو عنصر تشکیل می‌شود: نرم‌افزار مدیریت محتوا (CMA 2) و نرم‌افزار تحویل محتوا (CDA 3).

نرم‌افزار مدیریت محتویات به سامانه یا نویسنده‌ای که Html نمی‌داند، این اجازه را می‌دهد تا محتویات را بدون داشتن تخصص در طراحی سایت، ایجاد، اصلاح یا حذف کند. نرم‌افزار تحویل محتوا نیز این داده‌ها را ترجمه و تبدیل می‌کند و از آنها برای به‌روزرسانی سایت استفاده می‌کند.

مزایای استفاده از CMS

امروزه با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، نیاز به نرم‌افزارهای مدیریت محتوای سایت مورد توجه بسیار قرار گرفته و انواع مختلفی از چنین سیستم‌هایی با قابلیت‌ها و امکانات متنوع و گوناگون در اختیار کاربران قرار گرفته است. برخی از مزایای کلیدی استفاده از CMS به‌شرح زیر است:

1- مدیریت محتوا به‌صورت غیرمتمرکز:

بسیاری از شرکت‏ها از خدمات یک مشاور/پیمانکار برای به‌روزرسانی محتوای وب سایت خود بهره می‏گیرند. اغلب تغییرات مورد نظر از طریق پست الکترونیک یا فکس ارسال شده و یک طراح وب وظیفه ایجاد و تغییر صفحات سایت را بر عهده دارد. استفاده از یک سیستم کنترل محتوای غیرمتمرکز نقش مهمی در رفع این مشکل دارد.

2- عدم نیاز به تسلط بر HTML:

نمی‏توان از تمام افرادی که مسوول به‌روزرسانی یک سایت هستند‏، انتظار آشنایی کامل با کدهای HTML را داشت. با بهره‏گیری از CMS، ویرایشگران کوچکترین نیازی به دانستن مفاهیم HTML نخواهند داشت.


3- تنظیم سطوح دسترسی و تعیین نقش کاربران:

با تعیین میزان دسترسی کاربران و محدوده مجاز عملکرد هر یک از آنها، هر کاربر تنها مجاز به ارسال یا تغییر مطالب در محدوده دسترسی خود خواهد بود، همچنین می‏توان امکان مشاهده برخی از مطالب موجود در سایت را در انحصار کاربران خاصی قرار داد.

4- طراحی هماهنگ و نمای همیشگی:


صفحه‏بندی‏های همسان و رنگ‏بندی اختصاصی وب سایت، به‌نوعی معرف هر شرکت یا موسسه‏ بوده و بخشی از هویت آن محسوب می‏شود. CMS با حفظ دقیق ترکیب مورد نظر، از تغییر‏های ناخواسته یا اعمال سلایق شخصی در بخش‏های مختلف که موجب ناهمگونی وب‏سایت می‏شود، جلوگیری می‏کند.

5- تفکیک اطلاعات متن، صفحه‏بندی و منوها:


این اطلاعات در کدهای HTML به‌وضوح از یکدیگر تفکیک نمی‏شوند، در حالی‌که با استفاده از CMS احتمال تغییر ناخواسته سایر بخش‏ها به‌هنگام ویرایش یا ارسال متن جدید از میان برداشته می‏شود.

6

- به روز بودن اطلاعات: اگر کاربر پس از چند مراجعه به یک وب سایت تغییری در مطالب عرضه شده در آن مشاهده نکند، به‌مرور فاصله بین دو مراجعه وی افزایش پیدا می‏کند. یکی از مهم‏ترین ویژگی‏ها سایت‏های موفق و پرمخاطب به‌روز بودن مطالب آنها و پویایی همیشگی است. سهولت و سرعت به‌روزرسانی سایت با بهره‏گیری از CMS از نقش فراوانی در بالابردن ارزش اطلاعاتی سایت و افزایش مخاطبین آن برخوردار است.

7- قابلیت‏های پیشرفته وب:

با استفاده از CMS قابلیت‏هایی همچون ایجاد نظرسنجی، جستجو در محتوای سایت و... به‌آسانی در دسترس خواهند بود.

8- استفاده‏های گوناگون از تصاویر و متن:

ارزش تصاویر و متن‏های آماده شده برای سایت بیش از آن است که تنها یک بار از آنها استفاده شود. در CMS امکان استفاده از یک تصویر یا متن در صفحات گوناگون و به مناسبت‏های مختلف وجود دارد.


پی‌نوشت

1. Content Management System

2. Content Management Application

3. Content Delivery Application

ملیحه شجری


نظرات 1 + ارسال نظر
احمد چهارشنبه 22 اردیبهشت 1389 ساعت 00:21

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد