KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اولین بازی کاملا ایرانی با همکاری مهندسین ایرانی

شاید ساختن یک بازی کامپیوتری توسط گروه دوستانه ای در یک اتاق کوچک مسئله قابل توجهی نباشد. اما دانشجویای مهندسی، برنامه نویسان و انیماتورهای تخیلی ایرانی که بازی «گرشاسپ هیولا کش» را ساخته اند، نه تنها توجه سازندگان خارجی را به خود جلب کرده اند، بلکه ثابت کردند که جوانان ایرانی میتوانند موقعیتهای زیادی را در مقابل تحریمهای خارجی، مشکلات داخلی و تظاهرات علیه دولت خود برای خود درست کنند. دفتر تهران با مدیریت آرش جعفری و مدیرعاملی امیرحسین فصیحی یک دفتر خارق العاده نیست، ولی یک دفتر معمولی ایرانی هم نیست.


امیرحسین فصیحی


در ورودی محل انتظار یک ماکت سایز اصلی از آکومن، که یک موجود شیطانی با شاخهای سفید است، برای مهمانان است. دیوارهای بخش کوچک هنری به رنگ زرد روشن است که بر روی آن شیاطین و قهرمانان اسطوره ای با شمشیرهای خود در حال مبارزه هستند. جوانان کتانی پوش با بلوز های کلاه دار در حال گوش دادن به موزیکی راک و شادی هستند.

یاسر ژیان میگوید: «آنقدر کنار هستیم که باید با هم دوست باشیم. حس خیلی خوبی داره که یه کاری رو فقط خودمون انجام بدیم. ما مقابل همه».


این بازی توسط یک تیم 20 نفره ساخته شده و انتظار میرود که در خارج از ایران، همزمان با سال نوی ایران پخش شود. بازی های زیادی در ایران تولید شده، ولی «گرشاسپ هیولا کش» اولین بازی است که میتواند در سطح بین المللی رقابت کند.


این بازی action-adventure در دنیای قدیم پرشیا (که نام قدیم ایران است) اتفاق میفتد که دنیا توسط هیولاهائی به نام «دیو» اشغال شده است. تمام کارکترهای بازی بر اساس اسطوره های ایرانی ساخته شده اند. بازیگر باید راه خود را در مراحل یا «دنیاهای» مختلف با شکست دادن رقیبان خود و حل کردن معماهای مختلف باز کنند.


انگیزه گرشاسپ، که به تازگی در کنفرانس بازی های کامپیوتری در امارات متحده، آلمان و فرانسه جایزه هائی برده است، سالهای پیش در ایران پیدا شد. در جلسه های مختلف اعضای یک گروه راک، و استراحتهای دانشگاه، اعضای یک تیم بسکتبال رویای ساخت یک بازی کامپیوتری را داشتند.


جعفری، که سابقا مهندس الکترونیک بوده، در این باره میگوید: «من و سهیل اشراقی در یک گروه موسیقی بودیم. به بازی علاقه داشتیم ولی نمیدونستم که سهیل میتونه انیمیشن بسازه.» یکی از کارتن های اشراقی در سال 2000 برنده جایزه ای از سازمان ملل شد.


وقتی که جعفری در دانشگاه شریف مشغول تحصیل بود با فصیحی، یک دوست قدیمی، آشنا شد که در آن زمان مشغول تحصیل در رشته عمران بود. هر دو از پس یک امتحان کشوری که سالانه 200 هزار نفر شرکت کننده دارد وارد دانشگاه شده بودند. 800 نفر اول وارد دانشگاه شریف میشوند. جعفری رتبه 97 و فصیحی رتبه 180 داشت.


فصیحی، که به تازگی پدر شده، موفق به دریافت بورسیه از دانشگاه UCLA برای ادامه تحصیل شد. او بعد از اخذ مدرک، به تهران بازگشت. در آن زمان فشارهای بین المللی بخاطر برنامه هسته ای ایران تاثیری بدی بر روی بازار کار داشت. جعفری و فصیحی یک شرکت طراحی وب تاسیس کردند.


فصیحی میگوید: «وقتی که به اندازه کافی پول در آوردیم، تصمیم به ساخت بازی کردیم.»


برای ایرانی هائی که در تورم دو رقمی، بیکاری و تغییرات سیاسی دائم زندگی می کنند، مشاغلی که سود سریع ندارند معمولا بازنده حساب میشوند. قانون کپی رایت وجود ندارد، فیلمها، موسیقیها و بازیهای کامپیوتری به راحتی کپی و پخش میشوند و به فروش میرسند.


جعفری در حال خنده گفت: «مردم فکر میکردند ما دیوانه شدیم». فصیحی یاد آورد که «پدر مادرهایمان میگفتند چرا مثل بقیه مهندسها خانه نمی سازید؟»


جعفری و فصیحی، طراحان بازی تازه کار ایرانی را از سایتهای انگلیسی پیدا کردند. فصیحی میگوید: «استعدادهای زیادی در تهران هست، ولی هیچکس تجربه نداشت». اشراقی کارکترها را طراحی کرد و بقیه برای یاد گرفتن بیشتر به سراغ اینترنت رفتند.


جعفری میگوید:«گوگل دانشگاه ما بود»


این گروه با مشکلات افزایش تحریم ها علیه ایران هم باید دست و پنجه نرم می کرد. خرید جواز استفاده از برنامه های غربی غیر ممکن بود. آنها باید روی برنامه های رایگان حساب می کردند.


جعفری: «ما به طراحان و انیماتورهای حرفه ای تبدیل شدیم. یک صنعت جدید را با سعی و تلاش و کوشش دوباره بوجود آوردیم»


در نهایت گروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به گروه هزینه اولیه رو برای تبلیغ این بازی در اروپا داد. یک شرکت آلمانی قصد فروش این بازی را دارد.


فصیحی: «تنها راهی که همه چیز خراب شود این است که خودمان خراب کنیم. حالا ما اختیار آینده خود را در دست داریم»


اما شرایط سخت ایران را نمی توان کاملا نادیده گرفت. بازی برای پخش آماده است ولی فصیحی و جعفری آنرا به وقت دیگری موکول کرده اند.


جعفری: «بازی برای شادی ساخته شده. الان موقعیت مناسب برای تبلیغ بازی نیست»



سایتهای مرتبط با گرشاسب :

http://garshasp.ir/blog

http://garshasp.ir

http://garshasp.com http://www.facebook.com/group.php?gid=75858729141


شرکت فن افزار :

www.fanafzar.com


دیگر منابع :

http://www.ircg.ir

http://cgart.ir/events/gamedeveloping/index.htm


مطلب به زبان اصلی:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/03/20/AR2010032002730.html

نظرات 6 + ارسال نظر
مهرداد فرهادی - نرم افزار ۸۸ شنبه 11 اردیبهشت 1389 ساعت 19:19

گرشاسپ تو GameSpot امتیاز 8.9 رو کسب کرده

بازی قشنگیه اگه بتونید trailer هاش رو دانلود کنید. توی سایت، قسمت دانلود هست.

داستان بازی هم یک افسانه ایرانیه.

محمد رضا کمالی فرد شنبه 11 اردیبهشت 1389 ساعت 19:25

آفرین

واقعا باید بهشون گفت خسته نباشید. مراحل کار رو تا حدی دیدم، بی نهایت زحمت کشیدن.

™ ⑤Д¥ДƝ}{$⑤ شنبه 11 اردیبهشت 1389 ساعت 19:43

نفر 21 ام منم! منتها به دلایلی از گروه جدا شدم!! اسمایلی غرور کاذب!!

اگه خواستین میتونین به عنوان تستر دوباره برگردین

http://garshasp.ir/NeedTester

هوداد مسلمی نژاد - کام 88 شنبه 11 اردیبهشت 1389 ساعت 21:13

من شنیدم این بازی شباهت زیادی به god of war دارد. ولی باز تریلری که من از بازی دیدم موتور گرافیکی خوبی داره باز پیشرفت تا به این حد هم خسته نباشید داره. + اینکه داستان هم ایرانی پس حتما باید بازی کرد.

داستان در شمال ایران اتفاق می افته.

این یه trailer هست، بازی کامل تر و پر هیجان تره.

برای اطلاعات کامل تر میتونید در فیس بوک مربوط به گرشاسب که آدرسش رو دادم عضو بشید.

علیرضا قهرمانی شنبه 11 اردیبهشت 1389 ساعت 23:22

برای گرافیست ها و برنامه نویس های ایرانی شروع خوبیه . امیدوارم رشته ی game programming که در دانشگاههای معتبر دنیا در مقطع کارشناسی ارشد تدریس میشه در ایران هم به تصویب برسه

ممنون

بله، مخصوصا با کمبود امکانات و عدم دسترسی به یک سری نرم افزارها و غیره.

انشالا یه روزی تدریس میشه، فقط امیدوارم زیاد دیر نشه :دی

خواهش

سید حسین هاشمی یکشنبه 12 اردیبهشت 1389 ساعت 07:00

تریلرهاش رو دانلود کردم
از نظر بکار بردن نشانهای ایرانی جذاب بود
امیدوارم موفق باشند
و فکری به حال کپی رایتش بکنند...

به این سبک بازی های شلوغ علاقه ندارم
ولی گرشاسپ رو حتما باید بازی کرد

ممنون از شما

بله، این کپی رایت برای نرم افزار های ایرانی لازمه تا یه پشتیبان باشه برای طراح ها.

بازی خوبیه، امتحانش کنید.

من خودم زیاد اهلش نیستم، اما این یکی وطنیه :دی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد