KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

سینمایی که حیاتش متکی به زیر شلواری است!!

 در طول چند ماه گذشته موج انتقاد نسبت به آثار سینمایی ساخته شده برخی از مبتذل سازان سینمای ایران قوت گرفته است.این در حالی است که برخی از سینماداران و حتی اهالی سینما معتقدند هر چقدر لودگی در فیلمها بیشتر باشد هم زمینه اکران فیلم فراهم است و فیلم در اولین فرصت اکران خواهد شد و هم فیلم به فروش میلیاردی دست پیدا خواهد کرد!
این اظهار نظرها در حالی صورت می گیرند که برخی از سینماگران در کنار انتقادات وارده،معتقدند این ابتذال بدلیل عدم شناخت مبتذل سازان از سینمای کمدی،مولفه های این سینما  و ...صورت گرفته و باعث می شود، تولیدات آنها به سمت لودگی پیش رود و در نهایت  منجر به ساده انگاری در جامعه شود.
"حسین یعقوبی" از مترجمان صاحب نام طنز در کشور می گوید:"چیزی که امروزه در اغلب فیلم‌ها و سریال‌های به ظاهر طنز با آن مواجه هستیم، حتی کمدی هم نیستند بلکه در این آثار؛ لودگی و مسخره‌بازی دستمایه اصلی قرار می‌گیرند.
وی معتقد است؛ عدم شناخت از طنز واقعی و ناب در ایران ناشی از پایین بودن نرخ مطالعه ازسوی اقشار مختلف است چراکه نه مردم درک صحیحی از طنز دارند و نه تولیدکنندگان آثار به مبانی آن مطلع و پایبند هستند"


 

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند زبان طنز یکی از بهترین ابزارها برای انتقال مفاهیم در جامعه می باشد.بنابراین انتظار می رود سینماگران انتقادات نسبت به تولیدات مبتذل را با دقت بررسی کرده و به این نکته توجه داشته باشند که سینمای کمدی هم می تواند فاخر باشد؛ اما میان طنز واقعی با لودگی که دستمایه سودجویی برخی افراد شده تفاوت فراوان است.

پیش زمینه لودگی در سینمای ایران:

نمی توان نقش صدا و سیما و برخی از تولیداتش را در لودگی موجود در سینمای کشور نادیده گرفت.این لودگی ها که شاید از زمان پخش سریال"ساعت خوش"شکل گرفت،پس از چند سال در سریال "زیر آسمان شهر"که از ساخته های تامل برانگیز و بسیار ضعیف تلویزیون بود، به اوج خود رسید تا جایی که بازیگر نقش "خشایار مستوفی"
زیر شلواری "راه راه دار" می پوشید و تا زیر گردن بالا می کشید تا از این طریق مردم را بخنداند!
بعد از پخش این سریال بود که کم کم موج این طریق زیر شلواری پوشیدن در سینمای ایران قوت گرفت و یکی از محوری ترین لودگی های سینما پوشیدن زیر شلواری،در آوردن زیر شلواری و ...بود.

بطور مثال:
-فیلم سینمایی "....عوضی": در این فیلم زمانیکه خبر سقوط سهام شرکت به مدیر عامل داده می شود،مدیر عامل در میان اعضای هیئت مدیره گیج خورده و ناگهان شلوار یکی از اعضای هیئت مدیره را در می آورد!!
-فیلم "شام ...":موقعی که داماد به خواستگاری دختر خانواده می آید.مادر خانواده درب را باز می کند،یک داماد خوش تیپ می بینیم.بعد دوربین به سمت پایین حرکت می کند می بینیم که داماد زیر شلواری پوشیده است!
-فیلم"اگه می تونی ...."داماد قصد دارد از پنجره ماشین فرار کند سرش را بیرون می کند مابقی می خواهند مانعش شوند، او را می گیرند، شلوارش از پایش در می آید!!

زیر شلواری باعث اختلاف تهیه کننده و کارگردان:

اما گاه کار از این فراتر رفته و استفاده از زیر شلواری باعث اختلاف تهیه کننده و کارگردان هم شده است.یکی از کارگردانان معروف سینما تعریف می کرد که در فیلمی که 2 سال پیش ساخته بود و پارسال اکران شد تهیه کننده اش اصرار داشته که باید بازیگر نقش اصلی "زیر شلواری" بپوشد؛اما وی زیر بار نرفته است و این باعث اختلاف هر دو شده است.این اختلاف تا حدی بوده که تا سر حد تعویض کارگردان هم پیش رفته است. بالاخره ختم به خیر می شود اما به گفته کارگردان،تهیه کننده مذکور همچنان گله مند است که اگر زیر شلواری پوشیده بود فروش فیلم 2 برابر می شد!!!

"آفتابه " هم به سینما آمد:-پس از کلیشه شدن "زیر شلواری" ، به نظر می رسد ابزار آلات توالت برای خنداندن وارد سینمای ایران می شود؛به گونه ای که در فیلم "پوپک و مش ماشالله"آفتابه باعث ذوق زدگی "پوپک"با بازی مهناز افشار هم شده است.

-این "آفتابه "در فیلم "نیش و زنبور "باعث فروش رویایی هم شد.در تبلیغات این فیلم "رضا کیانیان"در کنار "رضا عطاران"آفتابه بدست عکس تبلیغاتی گرفته تا فروش فیلم 2 برابر شود!!!

نادر طریقت از کارگردانان سینمای ایران سال گذشته در مصاحبه ای در مورد وضعیت سینمای ایران گفته بود:فیلم‌های دهه 40 سینمای ایران به این فیلم‌های کلیشه‌ای شرف دارند. چرا  که فیلم‌های کمدی امروز سینما بدآموزی بسیاری برای مردم دارند.



جهان-سرویس فرهنگی

نظرات 1 + ارسال نظر
ماندانا پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389 ساعت 11:25

اینی که نوشتی دقیقا همون چیزیه که منو توی این فیلم و سریال های مسخره عصبانی میکرد ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد