KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

به به به به ، خیلی هم خوب

اگر بخواهید لیستی از موفقترین بازیگران و کارگردانان طنز ایران در دو دهه

اخیر تهیه کنید ، بدون شک نام مهران مدیری در صدر این لیست ها قرار

خواهد گرفت. بازیگر و کارگردان موفقی  که تنها نام وی می تواند باعث

فروش یک فیلم سینمایی با جذب مخاطب برای یک سریال باشد.

مدیری بسیار کم صحبت بوده و خیلی کم با مطبوعات گفتگو می کند.

در حاشیه ساخت سریال تازه وی که « قهوه تلخ » یا « قهوه قجری »

نام دارد ، خبرگزاری آنا گفتگوی کوتاهی با وی انجام داد که بد ندیدیم

شما نیز آن را بخوانید.


                                     










گفتگو با مهران مدیری به بهانه سریال جدیدش قهره تلخ »


آنا- چطور شد که وارد دنیای طنز و هنر سینما شدید؟


من دو تا کار تئاتر داشتم که یکی از آنها پانسیون بود در سال 66 اجرا شد؛ شخصاً به کار جدی علاقمند بودم اما در سال 72 علی عمرانی طی یک اتفاق پیشنهاد همکاری را به من داد و با داریوش کارگردان و مرحوم خسروی یک مجموعه طنز را شروع کردیم و تا به امروز این راه ادامه دارد. از مجموعه خوش ساخت و پر مخاطب و اولین کار « ساعت خوش » برایمان دوستدارانتان بگوئید؟ ما در دورانی ساعت خوش را ساختیم که جای این نوع کار بسیار خالی بود یک بخش از موفقیتها در این سریال به خلاقیت فردی و همکاری خوب گروهیمان بر می گشت و بخش دیگر آن به خاطر خلاء این نوع کارهای شاد بود « ساعت خوش » بلافاصله درست شد و مورد توجه مردم قرار گرفت و بعد هم که می دانید، موضوع ممنوع الفعالیت بودن پیش آمد.

چه مسائلی باعث شد تا آن اتفاق ناخوشایند برای شما رخ دهد؟


در آن سالها فضای کار مثل الان باز نبود از آنجایی که ساعت خوش خیلی طرفدار پیدا کرد و مسائل جامعه را در قالب طنز زیر سؤال برد سیاستگذاران ترجیح دادند، جلوی این کار را بگیرند تا جو و فضایی که به وجود آمده بود از بین برود، من طی آن سه سال و نیم کارهای بزرگی همچون « ضیافت » و « سلطان » را از دست دادم.

خوب حال این سؤال پیش می آید که برای هنرمند خوش ذوق و فعالی مثل شما دوران بیکاری کسالت آور نبود و چگونه خود را مشغول می کردید؟


چرا خیلی کسل کننده و خسته کننده بود ولی چه می شد کرد فقط باید صبر می کردی تا دوباره همه چیز رو به راه شد و به سر جای اولش برگردد؛ بیشتر اوقاتم به طراحی و فرم جدید یک برنامه طنز فکر می کردم این اتفاق در سال 77 افتاد و سعی کردم فاصله با بیننده را کم کنم و حتی از رو به رو صحبت کنم؛ این بزرگترین ویژگی برنامه بود بعد از سال 77 با « ببخشید شما » آمدیم که برنامه جالبی بود و به مسائل مشاغل می پرداختیم من سعی کردم برخورد صریحی با برخی آدمها در این برنامه داشته باشیم و به نظرم این برنامه هم به دلیل همین برخورد واقعی و صمیمی برای مردم دوست داشتنی بود من معتقدم و بر این باور هستم که کسی که حقیقت را می گوید همیشه خوشبخت است، رگ گوییهای ما در این برنامه باعث شیرین شدنش بود که در بطنش تلخ بود. و اما چه شد که درد سر والدین را پذیرفتند و بازی کردند؟ سؤال خوبی کردید متشکرم! من این کار را بیشتر به خاطر علاقه ام به کار جدی انجام دادم از مسؤولیت خسته شده بودم و دوست داشتم در یک کار جدی بازیگر باشم بعد از انجام بازی بگویم خداحافظ و بروم اما اشتباه می کردم چون این مجموعه بسیار سنگینی بود.


خیلی شما را طرفدار حقوق زنان می دانند و می گویند مدیری آدم فمینیستی است تا چه حد خودتان قبول دارید این عقیده و نظر را؟


نمی دانم؛ اما من همیشه سعی کرده ام حضور خانمها و عملکردشان و همچنین نوع شخصیت پردازیشان در سریالهایم را متفاوت جلوه دهم معمولاً در کارهای من خانمها در آشپزخانه یا در حال بافتن بافتنی دیده نمی شوند و اصولاً خانمهای سریالهای من بیشتر شخصیت مثبت دارند و آقایان در قطب منفی قرار می گیرند.


گفته می شود مهران مدیری در زندگی شخصی خود محور است؟


بله البته سعی می کنم منعطف و با انعطاف هم باشم؛ تصمیمی که می گیرم معمولاً درست است البته خود محوری من در زندگی است و نه در کارم و هنگام فیلمسازی من بیشتر در برنامه هایم کار گروهی می کنم.

جایی گفته بودید به شاملو و لورکا علاقه مندید؟


بله شما درست حدس زدید شاملو و لورکا از شاعران مورد علاقه من هستند همچنین با مارکز، تولستوی و تورگنیف هم از نویسندگان مورد علاقه ام هستند. وچه فیلمهایی را بیشتر دوست دارید؟ هملت را چهل دفعه دیده ام و ممکن است هشتاد دفعه دیگر هم ببینم، باراباس و پاپیون هم از جمله فیلمهای مورد علاقه ام هستند واز بین بازیگران نمی شود بین دنیرو و دپار دیو یکی را انتخاب کرد، با بازیگران مورد علاقه ام یک لیست بیست نفره درجه یک را شامل می شود: آنتونی کویین مریل استریپ اما همفری بوگارت و کلارک گبیل را دوست ندارم.

از قهوه تلخ که این روزها در حال ساختنش هستید بگوئید؟


قهوه تلخ در نود قسمت چهل دقیقه ای پخش خواهد شد این سریال از یک مضنون تاریخی برخوردار است و داستانهای آن در یک کاخ می گذرد که ساخت لوکیشن کمی کار ما را عقب و به تعویق انداخت داستان این سریال با بازی سیامک انصاری آغاز می شودکه ابتدای داستان در دنیای امروز می گذرد یک فنجان قهوه تلخ می خورد و با خوردن آن به تاریخ سفرمی کنند او در طول زمان به مورخی تبدیل می شودکه در مرور خاطرات تاریخی خود هربار دچار مسائلی می شود که این مسائل داستانهایی را رقم می زند در این مجموعه بازیگرانی همچون سیامک انصاری، علی لک پوریان، آرام جعفری، سحر زکریا، نادر سلیمانی ، الیکا عبدالرازقی، سحر جعفری جوزانی، هادی کاظمی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی فلامک جنیدی و سعید پیردوست ایفای نقش میکنند.

راز و سر موفقیت شما در سریالهای 90 قسمتی که هر شب پخش می شود چیست؟


کار هرشبی بازیگر خودش را می خواهد یعنی اگر بهترین بازیگران ایرانی را هم هر شبی دور هم جمه کنید نمی توانید مطمئن باشیدکه کار بیننده داشته باشد کار هر شبی خصوصیات خودش را دارد یک سری بچه های با استعداد و پر انرژی و پر شر و شور میخواهد که بداهه گو هم باشند به کارگردان اعتماد داشته باشند انعطاف پذیر و اهل شوخی باشند فکر می کنم ، گروهی که ما الان داریم در حد خودشان شناخته شده هستند من بازتاب کارهایی که هر شب کرده ایم را از کوچه و خیابان روابط عمومی سازمان بچه های گروه فامیل و از اصطلاحاتی که بین مردم رایج می شود توجه می شوم.

چرا اکثر اوقات یا بهتر است بگویم همیشه خودتان هم در سریالهایتان بازی می کنید؟


من بارها شده تصمیم گرفتم مثلاً در فلان سریال خودم بازی نکنم اما بعضی اوقات اصرار مدیران شبکه بود که بازی من برای مردم مهم است و باید باشیم و بعضی اوقات هم نویسندگان قبول نکرده اند .





پست هایی که در گذشته راجعه به مهران مدیری نوشتم در همکلاسی :








متشکرم و شاداب باشید.



شاید یک دوره آموزش فیلمسازی هم در آینده ، اگر عمری باقی بود در همکلاسی

نوشتم.از آغاز فیلمنامه نویسی تا نورپردازی و ... البته شاید.



نظرات 4 + ارسال نظر
هوداد مسلمی نژاد - کام 88 پنج‌شنبه 26 فروردین 1389 ساعت 15:05 http://googooli-baba.tk

سریال قهوه‌ی تلخ قبل از عید از 17 اسفند قرار بود پخش بشه که متاسفانه توقیف شد

این مصاحبه و این گفتمان مربوط به ۲۶ اسفند هست
٬ فکر می کنم
تا فیلمی مراحل ساختش به
پایان نرسیده
باشه نباید توقیفش
کنن.
باید کمی تحقیق کنم دوست عزیزم.

می تونی این دو متن رو هم مطالعه کنی درباره حقوق مادی اثر توضیح داده شده :

http://toooska.blogfa.com/post-1867.aspx
http://toooska.blogfa.com/post-1868.aspx

یک سری متون هست که باید تنظیم و ویرایش کنم و بنویسم.
باز هم گفتگو خواهیم کرد.

در مورد آقای پناهی هم نمی دونم ُ متاسفم.
رفع توقیف میشه و پخش میشه ایشالا فیلمشون ...
هنرمند باید صبور باشه مثل مهران.
جمیز کامرون آواتار دو رو هم ساخت ، شاهزاده ایرانی رو آمریکاییها ساختن.

هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

ممنون از نظرت.

حمیده احمدی پنج‌شنبه 26 فروردین 1389 ساعت 20:51

ممنون خیلی برام جالب بود

محمدحسین باقری پنج‌شنبه 26 فروردین 1389 ساعت 22:42

فکر نمیکنم در صدر بهترین بازیگران باشه

محمدحسین باقری پنج‌شنبه 26 فروردین 1389 ساعت 22:50

قهوه تلخ هم فکر نمیکنم توقیف شده باشه

از لحاظ مالی به توافق نرسیدن با شبکه سه و احتمالا سی دی اش رو میدن بیرون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد