KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دست چه کسی را بفشاریم؟

برخی از برنامه‌نویسان آزاد، در ابتدای کار خود، تمام پروژه‌هایی که سر راه آنها قرار می‌گیرند، صرف‌نظر از مقدار، مدت و نوع کار قبول می‌کنند. شاید از این کار خود راضی باشند و فکر کنند که با این کار، فهمیده‌تر می‌شوند و جیب‌هایشان کمتر خالی خواهند ماند!ولی وقتی که پروژه جدیدی به شما پیشنهاد می‌شود، عوامل بسیار زیادی باید سنجیده و در نظر گرفته شود که کدام پروژه بهتر از بقیه است. می‌خواهید باور کنید یا خیر، ولی برخی پروژه‌ها هستند که باید به آنها «نه» بگویید!

دست چه کسی را بفشاریم؟
برخی از برنامه‌نویسان آزاد، در ابتدای کار خود، تمام پروژه‌هایی که سر راه آنها قرار می‌گیرند، صرف‌نظر از مقدار، مدت و نوع کار قبول می‌کنند. شاید از این کار خود راضی باشند و فکر کنند که با این کار، فهمیده‌تر می‌شوند و جیب‌هایشان کمتر خالی خواهند ماند!

ولی وقتی که پروژه جدیدی به شما پیشنهاد می‌شود، عوامل بسیار زیادی باید سنجیده و در نظر گرفته شود که کدام پروژه بهتر از بقیه است. می‌خواهید باور کنید یا خیر، ولی برخی پروژه‌ها هستند که باید به آنها «نه» بگویید!


در مراحل اولیه یک پروژه، برخی نشانه‌هایی وجود دارد که مشکلات پروژه را در ابتدای آن روشن می‌کند. البته اگر در ابتدای راه هستید، فهمیدن این نشانه‌ها، شاید برای شما کمی مشکل باشد.



1– جزئیات مبهم از هدف نهایی


یکی از این علائم خطر این است که مشتری، دقیقا نمی‌داند چه‌چیزی باید در پروژه اضافه شود. هر بار در جلسه، یک هدف جدید می‌گوید که باید اضافه شود و یا یک هدف را حذف می‌کند. زمانی‌که به‌سمت محل کار حرکت می‌کند، در راه به چیزی فکر می‌کند و از شما می‌خواهد تا آن را به پروژه اضافه کنید چون فکر می‌کند نباید زمان زیادی ببرد!


2– موارد بسیار جزئی


این مورد، کاملا مخالف مورد قبل است. تجربه ثابت کرده است که اگر در جلسه ارائه، با تمام جزئیاتی که مشتری می‌خواهد، وارد شوید، یک پروسه ناکارآمد، وقت‌گیر و پرهزینه را تجربه خواهید کرد. یک مثال برای این مساله، شرح دقیق طراحی وب‌سایتی است که به‌خوبی محدودیت‌های آن مشخص نشده باشد. این شرح، باید شامل بازبینی‌شود تا بتوانید به مفاهیم اصلی مشتری برسید. البته هیچ‌وقت نباید یک پروژه را فقط به‌این دلیل که توضیحات خیلی جزئی دارد، رد کنید. ولی دلیلی است که بهتر است روی آن فکر کنید.


3– چانه زدن روی قیمت


همه می‌خواهند پروژه از نظر مالی، به‌نفع آن‌ها باشد، ولی اگر مشتری سعی می‌کند که شما را از قیمتی که داده‌اید منصرف کند، بهتر است آنجا را ترک کنید! منعطف بودن روی قیمت‌تان، بسته به نوع پروژه که مربوط به چه‌شخصی است و این‌که این پروژه، شما را به کجا خواهد رساند، فرق می‌کند. این نیز مهم است که روی ارزش سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید، استوار باشید و از مواضع خود عقب‌نشینی نکنید. زمانی‌که می‌خواهید کار کنید، کشیدن این محدوده‌ها سخت است، ولی اگر ارزش خود را پایین بیاورید و به مشتری اجازه دهید تا بهایی کمتر از حق شما و پروژه‌تان، به‌شما پرداخت کند، فقط به‌ خودتان ضرر زده‌اید.


اگر دیدید یکی از مشتریان‌تان از شما می‌خواهد تا با یک‌سوم قیمت پیشنهادتان، برایش پروژه را انجام دهید، بهتر است به او پیشنهاد کنید تا شخص دیگری را برای کار خود پیدا کند.


4– وعده منافع خارج از پروژه


دیر یا زود، یک پروژه با قول و قرارهایی از مزایایی که برای شغل شما خواهد داشت به شما پیشنهاد می‌شود. مزایایی مثل ارتباط‌های بیشتر، مراجعات، رزومه قوی و غیره. زمانی‌که این موارد پیش‌ می‌آید، اغلب، مشتری می‌خواهد از زیر هزینه‌ای که واقعا باید پرداخت کند، شانه خالی کند.

درواقع این مسائل مطرح می‌شود تا شما برای آنها، کارشان را زیر قیمت انجام دهید! زمانی‌که مشتری قرار است پول کامل را پرداخت کند این شرایط، می‌تواند خوب باشد. ولی اگر این شرایط، بعنوان بخشی از پاداش شما باشد، دلیل خوبی خواهید داشت تا این پروژه را قبول نکنید.


5– نپرداختن پیش‌پرداخت


صرف‌نظر از مقداری که یک شخص قبول کرده است تا بپردازد، اگر تمایلی برای پرداخت بخشی از مبلغ پروژه نداشته باشد، باید این احتمال را بدهید که بعد از اتمام پروژه، پول کامل را پرداخت نکند. این مساله یکی از نقاط بحرانی برنامه‌نویسان است و باید به‌عنوان علامت خطر درنظر گرفته شود. پس حداقل نیمی از مبلغ پروژه را جلوتر بگیرید!


6 – ریز مدیریت


مشتری باید خود، یک ریزمدیر باشد تا زمانی که صرف یک پروژه می‌شود کاهش پیدا کند. هزینه بی‌دلیل تماس‌های تلفنی و ایمیلی، بررسی و گفتن حرکت‌های بعدی، می‌تواند یک پروژه کاری خوب را به یک کابوس تبدیل کند! رابطه خوب، همیشه یک ایده عالی است، ولی تعیین حدود و مرزها، می‌تواند زمانی‌که مشتری آنها را نادیده می‌گیرد و از آنها عبور می‌کند، کمک‌حال باشند.


چه کارهایی را باید قبول کنید؟


تمام دلایلی که در بالا ذکر شد، به‌همراه تجربیاتی که داشته‌اید و یا شنیده‌اید، به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه کاری را باید قبول کنید؛ به‌ویژه اگر در ابتدای راه هستید. نشانه‌هایی نیز هستند که نشان می‌دهند یک پروژه قرار است به یک تجربه لذت‌بخش و سودمند تبدیل شوند:


* مشتری، تمام چیزهایی که قرار است در پروژه وجود داشته باشد، به‌همراه هدف نهایی، را به‌روشنی توضیح دهد.


* مشتری، ارزش سرویس‌های شما و قیمت موجه آنها را می‌فهمد و می‌پذیرد.


* مشتری، سر قیمت چانه نمی‌زند و یا به‌دنبال راهی برای کاهش آن نیست.

* حداقل نصف هزینه پروژه را پیش از آغاز و بدون بحث، پرداخت می‌کند.

* زمان پیشنهادی را قبول می‌کند.

* قرارداد امضا شده را برمی‌گرداند و برای ادامه پروژه، بدون بی‌طاقتی، علاقه نشان می‌دهد.

محمدحسین کردونی


منبع

پی نویس :

فکر می کنم با سایت ایران آی سی تی نیوس دات آی آر هم آشنا باشید.
یک سایت هستش پیرامون اخبار دنیای علم و فناوری.

اگه اهل فناوری اطلاعات و ارتباطات هستین
و دلتون می خواد از هر خبر جدیدی در این زمینه
مطلع بشید به جای از این سایت به اون سایت
رفتن و کلی وقت صرف کردن می تونید به
این سایت برید و با تعداد زیادی از اخبار
طبقه بندی شده ، در مورد وب ، موبایل ،
مخابرات ، مولتی مدیا ، بازی و ... روبرو شوید.

این سایت دو بخش صوتی تصویری هم داره.
بخش صوتی شامل رادیو اینترنتی صدای فناوری اطلاعات ایران هست.

می تونید به جای خوندن همه خبرها بخشی از اون ها رو بشنوید.علاوه بر
اون اگر فکر می کنید خبرهای شما جدیدتره می تونید پس از عضویت خبر
جدیدتون رو با نام و مشخصات کامل خودتون درج کنید.



درود بر شما و موفق باشین.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد