KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ساخت آینه های تلسکوپ ... توسط یکی دیگر از دانشجویان آموزش الکترونیکی

سلام علیکم


این افتخار نیز به افتخارات دانشجویان آموزش الکترونیکی افزوده شد، تبریک عرض می کنم.


پژوهشگران کشور به دنبال ساخت تلسکوپهای هوشمند موفق به طراحی و ساخت آینه های نانوکامپوزیتی شدند که این آینه ها برای اهداف رصد فرا کهکشانی طراحی شده اند و می توانند تغییرات بالای دمایی را تحمل کنند.

سهیل ایوزخانی مدیر بخش پژوهش شرکت توسعه علوم ژئوماتیک ره پویان در گفتگو با خبرنگار مهر، تلسکوپ ها را مهمترین ابزار مشاهده ای در علم ستاره شناسی دانست و گفت: مهمترین جزء در تلسکوپ های اپتیکی، آینه شیء (اولیه) است چرا که اولین برخورد اپتیکی با شیء در این نوع آینه صورت می گیرد. از این رو ویژگی های این آینه همچون دقت سطح، مقاومت دمایی، آهنگ تغییرات حجمی و غیره در کیفیت تصویر نهایی تلسکوپ تاثیر بسزایی دارد.

این محقق به جزئیات این آینه اشاره کرد و گفت: جنس آینه تولید شده در این روش از نوع نانو کامپوزیت بوده که حاوی موادی چون نانو سیلیکا، پلیمرهای اپوکسی و الیاف سلولزی است که پس از طی فرآیند بارنشانی فلز آلومینیوم، قابلیت تبدیل شدن به یک آینه تلسکوپ با دقت سطح بالا را دارد.

ایوزخانی خاطرنشان کرد: استاندارد جهانی دقت سطح آینه های تلسکوپ حداقل 10 یا 15 نانومتر است که تا کنون تکنولوژی دستیابی به این حد از دقت سطح در آینه های اپتیکی در ایران وجود نداشته است. از این رو سیستمی طراحی کردیم که به کمک نانوکامپوزیت های مذکور بتوانیم دقت سطح آینه را به استانداردهای جهانی برسانیم.
 
وی مقاومت بالای این آینه در برابر تغییرات دمایی را از مهمترین ویژگی این آینه نانو کامپوزیتی دانست و یادآور شد: به دلیل استفاده از نانوسیلیکا این آینه ها قادرند تغییرات دمایی مثبت و منفی 70 درجه را با تغییرات حجمی بسیار ناچیز تحمل کنند.

ایوزخانی کاهش وزن را از دیگر ویژگیهای این آینه عنوان کرد و افزود: نوع خاص "اپوکسی" به کاربرده شده باعث کاهش وزن قابل توجه آینه ها شده است. ضمن آنکه توان پذیرش فلزات به عنوان لایه بازتابی آینه در این آینه ها صورت گرفته است.


منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
حمیده احمدی سه‌شنبه 24 فروردین 1389 ساعت 16:47

تبریک می گم

۸->

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد