KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مشکل بنی صدر با امام راحل، در اصل ولایت فقیه بود

مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه بازخوانی پرونده 14اسفند که در دانشگاه تهران برگزار شد ،گفت: پس از اعلام موجودیت حزب جمهوری اسلامی ایران مردم با این تصور که تابعیت از نظام در همراهی با این حزب است گروه گروه برای ثبت نام در آن اقدام می کردند.

 

وی گفت: روزنامه جمهوری اسلامی هم به صاحب امتیازی آیت الله خامنه ای به عنوان ارگان حزب معرفی شد.در مقابل بنی صدر هم روزنامه انقلاب اسلامی را تاسیس کرد. 

نبوی به جریان اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرد گفت: همزمان با انتخابات، شیخ علی تهرانی شبهه غیر ایرانی بودن کاندیدای حزب جمهوری اسلامی یعنی جلال الدین فارسی را مطرح کرد.به این ترتیب علیرغم موقعیت اجتماعی خوب، حزب نتوانست کاندیدای توانمندی را معرفی کند.جامعه مدرسین حسن حبیبی را به عنوان نماینده خود اعلام کرد حزب هم وی را پذیرفت ولی حبیبی موفق نشد. 

وی گفت: چون مواضع بنی صدر با مواضع نهضت آزادی متفاوت بود توانست با سخنرانی های متعدد در تهران و شهرستان ها پایگاه مردمی پیدا کند. آن هم به دلیل آنکه خود را از طرفداران آتشین امام راحل معرفی کرده بود و توانسته بود در مناظره ها با مارسیسم ها و چپ ها چهره‌ای انقلابی موجهی به دست آورد. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بنی صدر در مجلس خبرگان قانون اساسی هم رای آورد .در انجا وی با اصل ولایت فقیه مخالفت کرد، لذا عده ای او را شناختند ، اما مردم این شناخت را پیدا نکردند، وی پس از دیدار با امام راحل کاندیداتوری خود را اعلام کرد و  این طور به نظر رسید که نظر امام راحل را هم به دست آورده، با این ترفند ها توانست رای قاطع انتخابات را کسب کند. 

نبوی ادامه داد: اما با پیروزی وی، دفاتر تبلیغاتی او در استانها به دفاتر حزبی بدل شدند و برای کسب اکثیریت آرا در انتخابات مجلس دور خیز کردند.پیش از آن عده ای زیادی از روحانیان مبارز تهران، با تحلیل غلط از بنی صدر حمایت می کردند و اما با انتخاب شدن و آشکار شدن مواضعه اش این عده متوجه اشتباه خود شدند . 

مدیر مسئول روزنامه رسالت افزود: در شب انتخابات مجلس، روحانیان مبارزتهران، انجمن اسلامی معلمان، حزب جمهوری اسلامی وسازمان مجاهدان انقلاب اسلامی ائتلاف بزرگی را تشکیل دادند و به این ترتیب مجلس به طرفداران بنی صدر نرسید. 

نبوی با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات مجلس گفت: در جریان، گرفتن رای اعتماد، کابینه بنی صدر با مجلس مشکل پیدا کرد بنابراین تمام تلاش خود را برای تخریب حزب جمهوری اسلامی به کار می برد و این در روزنامه او هم آشکار بود. 

مدیر مسئول روزنامه رسالت گفت: در روز 14اسفند عده ای زیادی از طرفداران بنی صدر که بیشتر جوانان 14تا 18 سال بودندبا در دست گرفتن عکس شریعتمداری و جمعی از زندانیان  مارکسیست آماده ایجاد تشنج بودند . 

وی افزود : در این میان یکی از حاضران عکس امام را پاره کرد که این حرکت او با استقبال طرفداران بنی صدر قرار گرفت. همان بنی صدری که بعد از انقلاب خود را به امام منتصب کرده بود با تمجید از مدیریت مصدق رهبری وی را در مقابل رهبری امام راحل قرار داد، و وی را به عنوان مدل برتر ایرانی معرفی کرد.بنی صدر قبلا گفته بود این عبایی را که برای ولایت فقیه دوختی به تن همه جز من گشاد است. 

نبوی گفت: جریان بنی صدر هر چند شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه نداشت اما عملا مشکلشان با حزب جمهوری و امام راحل همین نکته بود. 

پس از شهادت شهیدبهشتی در اوج مظلومیت، بیصرت فوق العاده ای برای مردم پدید آمد نقطه عطفی برای تثبیت خط سیاسی امام راحل بود .

 
منبع: برنا
 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد