KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

تصور پابرجایی جمهوری اسلامی دردناک است

فرید زکریا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:
تصور پابرجایی جمهوری اسلامی دردناک است، امریکا از سبزها بیشتر حمایت کند

فرید زکریا ویراستار و مقاله نویس مجله نیوزویک و از مهمترین تحلیل‌گران مسائل سیاست خارجی در امریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گزینه‌های امریکا در مورد ایران را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش رجانیوز، وی در پاسخ به این سوال که "نظر شما در مورد گزینه حمله نظامی به ایران چیست؟"، گفت: مشکلات حمله نظامی به ایران همچنان پابرجاست و به نظر می رسد که این حمله یک راه حل معجزه آسا نیست. خطر پذیری گزینه حمله نظامی به ایران بسیار زیاد است و نتایج غیرقابل پیش بینی را در بر خواهد داشت. گزینه حمله نظامی به تاسیسات ایران هم از سوی جامعه جهانی و قوانین بین الملل پذیرفتنی نیست و اکثریت جهانیان نیز از این اقدام حمایت نخواهند کرد؛ تازه اگر هم عملی باشد، تنها می تواند کارکرد تاخیری داشته باشد نه ویرانی کامل و بازدارندگی مطلق.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای خود پیرامون این موضوع با تعداد زیادی از تحلیلگران و متخصصان، افزود: همگی آنها اظهار داشتند امریکا چنین قدرتی را ندارد که بتواند این حمله را به سرانجام برساند و بتواند از پس آن بربیاید، زیرا تکنولوژی های هسته ای را نمی توان به کلی نابود کرد. این تکنولوژی، تاریخی 60 ساله دارد و دانشمندان بسیار فراوانی در ایران وجود دارند که در زمینه هسته ای دارای تخصص هستند.

همچنین، حمله نظامی به ایران باعث خواهد شد که قدرت اصولگرایان در ایران افزایش یابد و به مراتب از قدرت جنبش سبز کاسته شود و این جنبش، بیش از پیش در اذهان عمومی مردم ایران منفور شود.

فرید زکریا تاکید کرد: با حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران آتش در خاورمیانه شعله ور و تنش در کشور افغانستان و عراق افزایش خواهد یافت. امریکا نیز سربازان زیادی در این دو کشور دارد که باعث به خطر افتادن این سربازان خواهد شد و حتی اعراب میانه رو را نیز در موضع دفاع قرار خواهد داد و موجب گرایش کشور های منطقه به سوی رادیکالیزه شدن خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه نظر مقامات امریکایی در مورد حمله نظامی به ایران تا چه اندازه جدی است، گفت: گمان نکنم که دولتمردان به طور جدی گزینه حمله را در دستور خود قرار داده باشند.

مجری سی‌ان‌ان پرسید در کنار گزینه تحریم و زیر نظر قرار دادن ایران آیا کار دیگری می توان کرد، که زکریا پاسخ داد: امریکا باید حمایت خود را از جنبش سبز در ایران بیش از پیش افزایش دهد ولی باید با شیوه جدیدی این کار را انجام داد به گونه ای از هر گونه صدایی که خواهان ایران نرمال است حمایت کند و به عبارت دیگر تفکر ایران آزاد دموکراتیک که بیشتر با بخواهد با جهان خارج رابطه برقرار کند. این صحبت هیچ تناقضی با این مسئله ندارد که گفته شود ما می خواهیم با ایران مذاکره کنیم، یعنی همان کاری که ما با شوروی سابق انجام می دادیم.

وی ادامه داد: به نظر من بهترین استراتژی طولانی مدت امریکا در قبال ایران این است که همزمان با تلاش برای مذاکره، تلاش کنیم که ایرانی متفاوت در آینده داشته باشیم. پیش بینی اینکه چه زمان و کجا تغییر ایجاد خواهد شد، بسیار دشوار است، ولی تصور این امر که از هم اکنون تا 25 سال دیگر همچنان جمهوری اسلامی ایران پابرجا بماند نیز دردناک است.

گفتنی است زکریا مجری برنامه شبانگاهی GPS در شبکه سی‌ان‌ان نیز می باشد. وی همچنین به‌عنوان کارشناس مسائل استرتژیک در شبکه‌های تلویزیونی سراسری سی‌ان‌ان، پی‌بی‌اس و ‌ای‌بی‌سی حضور می‌یابد. زکریا تا پیش از اشتغال در مجله نیوزویک، از ویراستاران مجله "فارین افرز" بود. وی دکترای خود را از "دانشگاه هاروارد" زیر نظر "ساموئل هانتینگتون" دریافت کرد.

منبع : رجا نیوز

نظرات 1 + ارسال نظر
فیلم منتشر نشده! سه‌شنبه 4 اسفند 1388 ساعت 11:46

فیلم منتشر نشده از حمله به کوی دانشگاه!

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/02/100222_l15_uni_footage.shtml


همکلاسی آیا در مقابل این جنایت هم سکوت میکنی؟آیا دانشجوهای این فیلم اسراییلی یا آمریکاییند؟
نگذار عشقت به اسلام چشمت را در مقابل جنایات این نا مسلمانان ببندد!
اگر به جنایت علیه هم صنفت معترضی سکوت نکن.۷ماه از این جنایت گذشته و تنها سکوت و سکوت!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد