KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

اداره امور مملکت با توصیه عمه و خاله!!

تصویر نامه بسیار جالب امیر کبیر به ناصرالدین شاه که در آن به شاه توصیه!! کرده است که اداره امور مملکت با توصیه عمه و خاله نمی شود!!




متن نامه:

«قربانت شوم
الساعه که در ایوان منزل با همشیره همایونی(1) به شکستن لبه‌ی نان مشغولم خبر رسید که شاهزاده موثق‌الدوله حاکم قم را که به جرم رشاء و ارتشاء معزول کرده بودم به توصیه عمه خود ابقاء فرموده و سخن هزل بر زبان رانده‌اید. فرستادم او را تحت‌الحفظ به تهران بیاورند تا اعلیحضرت بدانند که اداره‌ی امور مملکت با توصیه عمه و خاله نمی‌شود. زیاده جسارت است. تقی»


-------

پی نوشته ها: 

1) خواهر ناصرالدین شاه و همسر امیر کبیر

**اگه با این جور نکات تاریخی!! حال می کنید بگین تا بیشتر بذارم!!

نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 17:02

حال میکنیم

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 18:54

ولی فکر کنم با توصیه دایی و عمو بشود !

حوریه جعفری - کامپیوتر پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 20:35

امیر کبیر یک نخبه بود در آن زمان ، قدرش را ندانستند و به توصیه همین عمه - خاله‌ها بود که کشته شد!! !

بله همین طوره، یک نخبه و یکی از خواص حقیقی ایشان بوده اند؛ میرزاابوالقاسم قائم‌مقام ثانی ـ که امیرکبیر نزد او به شغل کتابت مشغول بود ـ در باره او اینچنین پیش‌بینی کرده بود:
«حقیقتاً من به کربلایی قربان (پدر امیر کبیر و یک آشپز ساده!) حسد بردم و از پسرش می‌ترسم ... این پسر خیلی ترقیات دارد و قوانین بزرگ به روزگار می‌گذراند.»
و پیشگویی میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام، درست از آب درآمد و اقدامات و اصلاحات بسیاری در زمینه‌های مختلف فرهنگی،‌اقتصادی‌، اجتماعی، سیاسی و نظامی،‌توسط امیرکبیر صورت گرفت که برخی از آنها، به شرح زیر است:
ـ اصلاح شیوه مالیاتی
ـ تشویق تولید‌کنندگان داخلی و ملی
ـ دعوت استادکاران خارجی به ایران
ـ کاهش حقوق شاهزادگان و شاه و تأسیس دو سد در ایران با استفاده از درآمد این کاهش.
ـ ایجاد پادگان‌های مستحکم مرزی
ـ تشویق استادان ایرانی به تولید سلاح
ـ بنا نهادن مدرسه دارالفنون
ـ انتشار اولین روزنامه رسمی به نام وقایع اتفاقیه
ـ وارد کردن اولین ماشین چاپ به ایران
- منع رشوه
- تأسیس کارخانه‌های مختلفی چون بلورسازی، چلواربافی، ماهوت بافی، اسلحه سازی، توپ ریزی
ـ‌ و ....
همین اقدامات مدبرانه و ممانعت از دزدی‌ها بودکه او را محسود دشمنانش قرار داد تا با دسیسه‌های مختلف نسبت به قتل او در حمام فین اقدام گردد و صدارت به میرزا‌آقاخان نوری برسد.
این خدمات در یک مدت کوتاه به قدری است که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس هفتم تأکید می کنند که خیال نکنید دوره 4ساله نمایندگی، زمان کوتاهی برای خدمت به مردم است؛ همین امیرکبیر تمامی این اصلاحات اساسی در کشور را در زمانی حدود 3سال صدراعظمی اش انجام داده است!!
تأکید می کنم؛ حدود 3 سال !! یعنی دقیقاً 3 سال و 2 ماه !!

شایان شهسواری پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 21:51 http://88ia.com

حال می کنییییییییییییییییییییییییییم
حتما بذار
مرسی

سید حسین هاشمی جمعه 30 بهمن 1388 ساعت 01:11

تاریخ ایران مملو از بزرگ مردانیست که با خونشان این وطن را سر پا نگه داشتند

ترین مرد سیاست
اولین شخصی که شعار نه شرقی و نه غربی رو به عمل رسوند ایشون بود

میانه روی از خصوصیات مهم او بود
(و البته با مصلحت اندیشی تفاوت دارد)

«امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار»
و این نباید تعبیر به گستاخی و سرکشی و ماجراجویی تعبیر شود.

در جایی که نیاز بود امتیاز هم داد برای بدست آوردن امتیاز بزرگ تر

کاش یک مو از تن ایشون به تن صاحب منصبان ما می بود


در وصف ویژگیهای این بزرگ بسیار می توان پرداخت
چندین متن می تونم در موردش تهیه کنم
در موقع مقتضی انشالله

ممنون از شما
برای انتشار چندین متن که آماده کردم نیاز به بهانه داشتم
شاید شما با متنهاتون این بهانه رو فراهم کنید

سید جان خیلی کار خوبی می کنی اگه مطالبتو منتشر کنی!!
من هم الان دارم رو مصدق کار می کنم!! :دی

فکر می کنم یه 6-5 تا مطلب خوب بتونم تا روز 29 اسفند (سالگرد ملی شدن صنعت نفت) آماده کنم !!

نوع و روش نگارش مطالب شما میتونه در این زمینه برای من هم کمک کننده باشه.
یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد