اوایل شهریور ماه بود که خبری در برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر خروج مهدی هاشمی رفسنجانی از کشور منتشر شد.
این خبر از آنجا مورد توجه قرار گرفت که همزمان بود با اعترافات بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در چهارمین دادگاه کودتای مخملی.
از سویی دیگر مقصد مهدی هاشمی یعنی کشور انگلستان که نقش غیر قابل انکاری در آشوب‌های اخیر داشته نیز در اهمیت سفر ناگهانی فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بی تاثیر نبود.

 


به دنبال همین حساسیت ها و واکنش برخی سیاسیون بود که دانشگاه آزاد اسلامی ساعاتی بعد، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سفر مهدی هاشمی به انگلستان، "ماموریتی کاری و برای بازدید از شعب دانشگاه آزاد" بوده و او به زودی به کشور بازخواهد گشت.
این اطلاعیه دانشگاه آزاد اگرچه توانست برای مدت کوتاهی مهدی هاشمی را از کانون توجهات رسانه ها و فعالان سیاسی خارج کند، اما طولانی شدن سفر فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عدم بازگشت او به کشور، بار دیگر توجه‌ها را به وی معطوف کرد و موجب شد که برخی فعالان سیاسی خواستار رسیدگی به اتهامات مطرح شده درباره او شوند.

 


هشدار دادستان
در همین میان بود که دادستان تهران پس از گذشت نزدیک به سه ماه از خروج مهدی هاشمی از کشور، خواستار پایان دادن وی به سفر خود و بازگشت فوری به کشور شد.
آقای عباس جعفری دولت‌آبادی در بخشی از این مصاحبه گفت که مهدی هاشمی رفسنجانی هر چه زودتر به ایران بازگردد تا اگر معتقد است اتهامی به او وارد نیست، از خود دفاع کند.
هر چند دادستان کل کشور هم سخنانی مشابه درباره لزوم بازگشت مهدی هاشمی مطرح کرد اما چندی بعد وزیر اطلاعات از دستگاه‌قضایی به خاطر اهمال در پرونده مهدی هاشمی انتقاد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین مصلحی در یکی از جلسات کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که دستگیری مهدی هاشمی به دستگاه امنیتی کشور کمک خواهد کرد.
صحبت‌های دادستان تهران و وزیر اطلاعات در کنار بسیاری از انتقاداتی که از سوی شخصیت‌های مختلف سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تاخیر مهدی هاشمی در بازگشت به وطن مطرح شده بود، باعث شد تا سرانجام آقای اکبر هاشمی رفسنجانی اطلاعات تازه‌ای را در این‌خصوص در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

 


دفاع پدر از پسر
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از گذشت بیش از 100 روز از خروج فرزندش، در سخنانی تامل برانگیز گفت که وی قرار نیست به این زودی‌ها به کشور برگردد.
آقای هاشمی رفسنجانی که به خراسان سفر کرده بود با ذکر این مطلب در جمع دانشجویان این استان همچنین گفت: "مهدی دائما می‌خواهد بیاید ولی من به او می‌گویم نیاید و کارهایش را انجام بدهد، جالب اینکه هیچ دادگاهی تا امروز به وی احضاریه نداده و مهدی نیز هر وقت که لازم باشد می‌آید. الان هم رفته است دکترا ثبت نام کرده است و قرار است رساله‌اش را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور بگذراند."
وی همچنین گفت بود: "ما 6 دانشگاه در خارج داریم که الان مهدی رفته به لندن و بیروت برای سرکشی درحالی که بقیه دانشگاه‌ها را هم هنوز سرکشی نکرده است."
این اظهارات هاشمی رفسنجانی نه تنها ابهامات را در این راستا برطرف نکرد بلکه سیاسیون را به این تحلیل رساند که دخالت مهدی هاشمی در اغتشاشات اخیر قطعی است.
اما در روزهای اخیر، خبرگزاری فارس در حالی که بیش از پنج ماه از خروج مهدی هاشمی می‌گذرد، در صدد آن برآمد تا اطلاعات تازه‌ای در خصوص این "ماموریت کاری" کسب کند و برای همین به سراغ آقای کریم زارع عضو هیئت امنا و معاون پارلمانی دانشگاه آزاد رفت که پس از عبدالله جاسبی فرد شماره 2 این دانشگاه به شمار می‌رود.

 


نمی دانم ماموریت مهدی هاشمی چیست
آقای زارع در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع ماموریت مهدی هاشمی گفته است که هنوز موضوع مأموریت وی برایش مشخص نشده است!
وی همچنین گفته است: "من گفته‌ام که موضوع مأموریت آقای هاشمی را به من بگویند ولی هنوز به من چیزی نگفته‌اند!"
به دنبال اظهارات اخیر معاون پارلمانی دانشگاه آزاد، امروز نامه‌ای با سربرگ دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد و با امضای مهدی هاشمی به دفتر برخی رسانه‌ها ارسال شد که در آن آمده بود: "همچنان که کراراً اعلام شده است یک بار دیگر اعلام می کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده ام و از حدود پنج ماه اقامت در خارج از کشور ، حدوداً یک ماه آن را در لندن به سر برده ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده ام."

 

 

دکتری یک ماهه
ادعای تازه مهدی هاشمی در حالی مطرح می شود که موضوع ادامه تحصیل وی در مقطع دکتری تاکنون از سوی او اعلام نشده است.
حتی در اولین اطلاعیه دانشگاه آزاد هم که در خصوص خروج مهدی هاشمی از کشور منتشر شد، هیچ اشاره‌ای به تحصیل وی در مقطع دکتری نشده بود.
از سوی دیگر مهدی هاشمی در این اطلاعیه به گفته خودش جز یک ماهی که در مرکز انگلیس سکونت داشته، مابقی این مدت حدود 6 ماهه را در سایر کشورها در "تردد" و "سرکشی" و "ماموریت" بوده است.

به این حال، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی ادعا کرده که در حال پشت سر گذاشتن دوره دکتری در انگلستان است که به گفته خودش در طول پنج ماه گذشته، "کمتر از یک ماه" در این کشور بوده است. البته آنچنان که مهدی هاشمی گفته شاید بتوان همزمان با گردش به کشورهای مختلف دوره دکتری را هم در لندن اخذ کرد!

 

 

گفتنی است که رئیسی، معاون اول قوه قضائیه، اخیرا درباره رسیدگی به اتهامات افراد منسوب به خواص گفت: "اراده دستگاه قضایی بر این است که به هیچ عنوان رسیدگی به اتهامات کسانی که منتسب به خواص هستند را کنار نخواهد گذاشت و پرونده فرزندان هاشمی نیز به دادسرای تهران ارجاع شده و در موعد مقرر در جریان قرار خواهد گرفت."