KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

مصاحبه با تنها زن مهندس پرواز در جهان !

کسی که امروز در جایگاه تنها مهندس پرواز زن در جهان، نبض زندگی صدها مسافر را در میان دستانش می‌گیرد و آنها را به سلامت به مقصد می‌رساند درباره خودش این چنین می‌گوید… 
علاقه، کار خودش را کرد. آن هم در یک صبح زمستانی وقتی برای نخستین بار درون “کاک پیت” (کابین خلبان) به عنوان مهندس پرواز نشست. در جایگاه نخستین زنی که در ایران لقب مهندس پرواز را از آن خود کرده است.
پرواز با هواپیما، نقطه شروع، لحظه ای فراموش نشدنی و به ثمر نشستن یک آرزو! پرواز با هواپیما شوقی به شیرینی رویاهای بچگی، به دلچسبی به هوا فرستادن بادبادکهای رنگی و به همراه آن پریدن و پر کشیدن تا اوج آسمان است. امری که ” فهیمه احمدی” بالاخره آن را تجربه کرد. او 27 سال بیشتر ندارد. او در زمینه های هوانوردی، رشته مهندسی پرواز و دوره های زمینی خلبانی و دیسپچری آموزشهای لازم را دیده است و دارای تجربه پرواز با چتر (پاراگلایدر) و گلایدراست. کسی که امروز در جایگاه تنها مهندس پرواز زن در جهان، نبض زندگی صدها مسافر را در میان دستانش می‌گیرد و آنها را به سلامت به مقصد می‌رساند درباره خودش این چنین می‌گوید: ” ذاتا اهل هیجان هستم و پرواز را از کودکی دوست داشتم؛ شاید هم یک جورایی عاشقش بودم! بادبادکهای رنگی درست می‌کردم و به هوا می فرستادم. انگار درست کردن بادبادک، بهانه ای بود تا لذت پرواز را از نزدیک لمس کنم…”
از مهندسی پرواز بگو؟
- فهیمه احمدی: آشنایی با کلیه سیستمهای موتور یک هواپیما، سوخت، الکترونیک و بقیه قسمتهای فنی از جمله وظایف یک مهندس پرواز است. علاوه بر اینها یک مهندس پرواز بهتر است به مسائل ناوبری هواپیما نیز آگاهی داشته باشد.
* چه مهارت هایی لازمه یک مهندس پرواز خوب بودن است؟
- تسلط بر مهارتهای ویژه لازمه هر کاری است. فردی که می‌خواهد وارد این حرفه شود باید از سلامتی کامل جسمی و روحی برخوردار باشد. او در مراحل مختلف مورد آزمایشهای متعدد پزشکی قرار می گیرد.
* پرواز با هواپیما سخت است؟
- نه! هیچ کاری سخت نیست این ما هستیم که آن را سخت می کنیم.
* بالاخره لحظات سخت هم دارد؟!
- قرار گرفتن در وضعیتهای اضطراری در هواپیما می‌تواند یکی از آن شرایط سخت باشد!
* آن وقت وظیفه شما چیست؟
- باید در آن شرایط کاملا هوشیار و مسلط باشم.
* حس نخستین پرواز؟
- خیلی هیجان زده بودم. آنقدر که نفهمیدم چه موقع رفتم و چه موقع برگشتم؟!

 اولین تجربه پرواز از کدام خط هوایی آغاز شد؟

- تهران – مشهد.
* از زیباییهای منحصر به فردی  که در اوج آسمان می‌بینی برایمان بگو؟
-همیشه در آخرین لحظه های فرود به شهر مشهد، گردش دور حرم یکی از زیباترین تصویرهایی است که می‌بینم. علاوه بر این رشته کوههای زاگرس در غرب، عبور از دریا، قله دماوند، طلوع و غروب خورشید و خیلی چیزهای بی نظیر دیگر، مناظری هستند که در هیچ حالت دیگری نمی‌توانیم مشابه آن را ببینیم.
* از آموزشهای هوانوردی برای بانوان در ایران بگو؟ وضعیت چطور است؟
- موسسات، آموزشگاهها و مدارس هوانوردی زیادی در ایران فعالیت می کنند که به لحاظ سطح آموزشی از درجه بالایی برخوردارند. البته نا گفته نماند که هزینه آموزشها خیلی بالاست.
* سطح آموزشها در مقایسه با کشورهای دیگر چگونه است؟
- خوب است و من خوشحالم که در کشور خودم و زیر نظر اساتید فرهیخته ایرانی آموزشهای لازم را دیده ام.
* در حال حاضر هم آموزش می بینی؟
-بله؛ آموزشها همچنان ادامه دارد.لازمه پیشرفت در این حرفه به روز رسانی آموزشهاست.
* اهل ورزش هم هستی؟
-دو و میدانی و سنگ نوردی را به شکل حرفه ای دنبال می‌کنم.
* از پرواز چه آموختی؟
- نظم و برنامه ریزی، هدیه پرواز به من بود.
* از چه زمانی دوست داری نپری؟!
- از هیچ وقت!
* حرف آخر؟
- مثل پروانه ای که از پیله بیرون می‌آید، آماده پرواز شو؛ تو پرواز می کنی تا هر اوجی که بخواهی!
نظرات 4 + ارسال نظر
فرشید پنج‌شنبه 22 بهمن 1388 ساعت 20:07

راستی! هواپیماهای امروزی دنیا دیگه جایگاهی بنام "مهندس پرواز" داخل کاک پیت ندارن، نمونش که تو ایران هم هست مثل ایرباس 310 و ایرباس 600-300

Ok ؟

حسین رنجبر پنج‌شنبه 22 بهمن 1388 ساعت 20:10

زندگی آهنگ گوش نواز مهربانی است.

زندگی یعنی بالا رفتن از نردبان احساسات.

زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ...

زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود...

زندگی سوت قطاریست که در خواب پلی می پیچد.

انقلاب باعث شکوفایی بانوان شد.داداش من هم

چند وقت پیش توی رشته های تکمیل ظرفیت رشته

مراقبت پرواز پذیرفته شد.

بسیار سپاسگزارم از شما؛

مهرداد فرهادی - نرم افزار ۸۸ پنج‌شنبه 22 بهمن 1388 ساعت 22:39

عجب مردیه!!

حمیده احمدی جمعه 23 بهمن 1388 ساعت 11:59

موفق باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد