KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

خورشید نیز رویش را از ما دریغ می کند...

چند وقت پیشا ماه رویش را از ما دریغ کرد 

 

حالا نوبت خورشید شده.....

اولین خورشیدگرفتگی سال 2010 که مصادف با آخرین خورشیدگرفتگی سال 1388 است، ساعت 9:20 دقیقه فردا صبح جمعه در ایران به صورت جزئی مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کسوف که از نوع خورشیدگرفتگی حلقوی است در مسیر 300 کیلومتری از آفریقای مرکزی، اقیانوس هند و غرب آسیا قابل مشاهده است و در مناطقی مانند اروپای شرقی، آفریقا، آسیا و اندونزی به شکل خورشیدگرفتگی جزئی قابل رویت است. از آنجایی که این پدیده در فاصله زیادی از زمین قرار گرفته محدوده بزرگی از زمین را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیشترین حد خورشیدگرفتگی 25 دی ماه 11 دقیقه و 8 ثانیه به طول می‌انجامد و انتظار نمی‌رود چنین خورشیدگرفتگی طولانی مدتی طی هزار سال آینده دوباره رخ دهد. بر اساس گزارش ناسا، در سال 2010 چهار گرفتگی دیگری را هم شاهد هستیم که دو خورشیدگرفتگی و دو ماه گرفتگی است.

این خورشیدگرفتگی به وقت رسمی ایران فردا، 25 دی ماه بین ساعت 9:20 دقیقه تا 9:30 دقیقه آغاز و تا ساعت 11:30 دقیقه ادامه دارد، بهترین نقطه مشاهده گرفت در شهرهای مرکزی و جنوبی کشور است و هر چه به سمت شهرهای شمالی کشور حرکت کنیم کمترین مقدار کسوف را مشاهده می کنیم.

در تهران، ماه حداکثر هفت درصد از قرص خورشید را می‌پوشاند اما زمان و حداکثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است و تا 26 درصد گرفتگی را در جنوب شرقی کشور شاهد هستیم.
این کسوف دومین گرفتگی پس از خورشیدگرفتگی 31 تیرماه سال جاری است ضمن اینکه در پنج سال گذشته جهان شاهد 11 خورشیدگرفتگی بوده است که به ترتیب 11 مرداد و هفت بهمن 1387، 20 شهریور و 18 بهمن 1386، 9 فروردین، 31 شهریور و 28 بهمن 1385، 19 فروردین و 11 مهر 1384، 31 فروردین و 23 مهر 1383 اتفاق افتاده که از این میان تنها چهار کسوف در ایران قابل رویت بوده است.

محققان و پزشکان به استفاده از فیلتر و عینک‌های مناسب برای رصد این پدیده تاکید کرده‌اند و گفته‌اند: لازم است رصد‌گران قبل از رصد کسوف فیلترهای خود را بررسی کنند تا نسبت به وجود سوراخ و پارگی در سطح آن اطمینان حاصل کنند در غیر این صورت دچار آسیب‌های جدی در ناحیه چشم می‌شود.
پیش از این اتفاقات نجومی و به‌خصوص خورشید و یا ماه‌گرفتگی یکی از موضوعات مهم جذب توریست به ایران بود، اما امسال آماری از این موضوع منتشر نشده است.
نظرات 1 + ارسال نظر
حوریه جعفری - کامپیوتر پنج‌شنبه 24 دی 1388 ساعت 23:06

ممنون از اطلاع رسانیتون!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد