KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

سال لجبازی چرخ گردون(به جامعه هنری تسلیت میگم)

فرامرز پایور، پدر سنتور ایران درگذشت

استاد «فرامرز پایور»، موسیقی‌دان و نوازنده‌ برجسته سنتور در سن 77 سالگی دارفانی را وداع گفت. این آهنگساز که از دوازده سال پیش بر اثر سکته‌ مغزی در خانه بستری شده بود، صبح امروز درگذشت. فرامرز پایور در 21 بهمن سال 1311 در تهران به دنیا آمد و در سن 17 سالگی، آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین از محضر استادانی چون عبداله دوامی و نورعلی برومند بهره برد. فرامرز پایور از سال 1333، فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال 1337 تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او سپس هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، «امانوئل ملیک اصلانیان» آموخت. در سال 1341 برای ادامه تحصیلات کلاسیک خود، از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد.


فرامرز پایور را به جرات می‌توان از پرکارترین و موثرترین موسیقی‌دانان ایران به شمار آورد. وی در کنار آثار و کتاب‌هایی که در زمینه موسیقی به رشته تحریر درآورده نخستین موسیقی‌دانی بود که یک سیستم مفصل و جامع آموزشی برای هنرجوی سنتور از مبتدی تا پیشرفته تدوین کرد و آثار متعددی شامل قطعاتی برای سنتور منتشر کرده است که این دو به گرایش بسیار جوانان به سنتور در بین علاقه‌مندان به موسیقی منجر شد به طوری که امروز به جرات می‌توان هر نوازنده سنتور را به نوعی متاثر از ایشان دانست.
 
وی همچنین در زمانی که موسیقی گروهی ایرانی درکنار تکنوازی‌ها به ارکسترهایی با محوریت سازهای غربی به ویژه ویولن خلاصه شده بود، گروهی‌ متشکل از سازهای ایرانی تشکیل داد که در آن از سازهای محلی همچون قیچک نیز استفاده کرد و در فعالیت‌هایش با هنرمندان و استادان بزرگی چون «ابوالحسن صبا»، «حسین تهرانی»، «جلیل شهناز»، «علی‌اصغر بهاری»، «محمدرضا شجریان»، «عبدالوهاب شهیدی»، «هوشنگ ظریف»، «محمد موسوی»، «حسن ناهید»، «محمد اسماعیلی» و... همکاری داشت.

- براساس اعلام خانواده زنده‌یاد فرامرز پایور، مراسم تشییع پیکر آن استاد ارزنده صبح روز شنبه ساعت 9 از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا انجام خواهد شد.


ماهنامه‌ «فرهنگ و آهنگ»

نظرات 4 + ارسال نظر
سپیده چهارشنبه 18 آذر 1388 ساعت 16:51

تسلیت !

ک چهارشنبه 18 آذر 1388 ساعت 19:32

امسال همه دارن میرن

مهدی اصغری چهارشنبه 18 آذر 1388 ساعت 21:42

فوت این استاد مسلم سنتور نوازی و موسیقی سنتی را به همه هنرمندان و هنر دوستدان تسلیت عرض می کنم.

الیار عاصمی زاده چهارشنبه 18 آذر 1388 ساعت 23:26

تسلیت میگم !!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد