KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

ولایت فقیه

در اختلافات سیاسی، ولایت فقیه داریم. من یک آیه را امروز می‌خواهم برای شما بخوانم. سوره‌ی مائده آیه‌ی 44. اگر کسی پای تلویزیون قرآن دستش است بردارد نگاه کند. سوره‌ی مائده جز ششم است. سوره‌ی مائده آیه‌ی 44. این ولایت فقیه مربوط به مسلمان‌ها نیست. قبل از اسلام که می‌دانید حضرت عیسی بوده است. 500 سال قبل از اسلام عیسی بوده است. قبل از عیسی هم موسی بوده است. این مسئله ولایت فقیه در دین موسی هم بوده است. من آیه را می‌نویسم ریشه‌ی ولایت فقیه را در ادیان قبل شاید این برای شما نو باشد. عنایت کنید...

بسم الله الرحمن الرحیم. «إِنَّا» می‌توانید «إِنَّا» را معنی کنید؟ معنی کنید. به درستی که ما، «أَنْزَلْنَا» نازل کردیم. «التَّوْراةَ»ما کتاب تورات را نازل کردیم. «فیها» در تورات، «هُدىً» هدایت است. «وَ نُورٌ»، «یَحْکُم» حکم می‌کند. «بهَا»به همین تورات،  «النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا» تا اینجا را که خودتان فهمیدید. ما تورات را فرستادیم. در تورات هدایت است. در تورات نور است. حکومت می‌کند. یا قضاوت می‌کند، به همین تورات. چه کسی حکومت می‌کند؟ طبق قانون تورات چه کسی حکومت می‌کند؟«النَّبِیُّونَ» انبیا، انبیا چه کسانی هستند؟ انبیا که تسلیم خدا هستند. برای چه کسی حکومت می‌کنند؟ برای یهودی‌ها. «لِلَّذینَ هادُوا» خوب دیگر چه کسی حکومت می‌کند؟ تا اینجا برای ولایت فقیه نیست. برای انبیا، «النَّبِیُّونَ» یعنی انبیا. بعد می‌گوید: «وَ الرَّبَّانِیُّونَ» ربانیون یعنی علمای ربانّی، «وَ الْأَحْبارُ» دانشمندان. ببینید. ولایت فقیه یعنی چه؟ یعنی عالم دینی طبق کتاب آسمانی حکومت کند. این هم کتاب آسمانی است.تورات، می‌گوید: ما کتاب آسمانی تورات را فرستادیم. در این کتاب آسمانی تورات نور و هدایت است. طبق همین کتاب آسمانی انبیای مسلمان حکومت می‌کند. یعنی انبیایی که تسلیم خدا هستند. حکومتشان برای یهودی‌ها است. دیگر چه کسی حکومت می‌کند؟ غیر از اینکه نبیّون حکومت می‌کند. ربانیّون و احبار یعنی دانشمندان هم طبق همین تورات حکومت می‌کنند. پس این یعنی چه؟ یعنی حکومت، یعنی حکومت علما طبق کتاب آسمانی. این ولایت فقیه است. ولایت فقیه یعنی عالم ربّانی طبق کتاب آسمانی حکومت کند. «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ» محبت کنید هر کلمه‌ای را من انگشت گذاشتم شما معنی کنید. به درستی که ما نازل کردیم، تورات را. در این تورات هدایت است و در این تورات نور است. طبق این «بها» یعنی طبق همین،طبق همین تورات «یَحْکُمُ بِهَا» حکومت می‌کند. چه کسی حکومت می‌کند؟ انبیا. دیگر چه کسانی حکومت می‌کنند؟ «الرَّبَّانِیُّونَ»، دیگر چه کسی؟ «الْأَحْبارُ». یعنی طبق تورات انبیاء و علما حکومت می‌کنند. حکومت عالم طبق کتاب آسمانی. این ولایت فقیه در ادیان قبل است. پس فکر نکنید ولایت فقیه یک چیزی است که فقط امام خمینی آورده است. برای اختلافات سیاسی ولایت فقیه داریم. حرف آخر را او بزند.  

 درسهایی از قران - حجة الاسلام قرائتی

نظرات 9 + ارسال نظر
Soal یکشنبه 1 آذر 1388 ساعت 16:23

سلام
من فقط یه سوال داشتم. آیا به جز در ایران در طول تاریخ ولایت فقیه در جایی دیگر هم وجود داشته است یا نه؟

سلام
اتفاقا یکی از افتخارات ما اینه که برای اولین بار بعد از حکومت حضرت علی علیه السلام، یک حکومت اسلامی در یک نقطه دنیا تشکیل شده و این مساله ما رو در حفظ این نظام بیشتر ترغیب میکنه! البته فاصله این حکومت تا حکومت امیرالمومنین قابل سنجش نیست ولی به هر حال از نظر مشروعیت در طول همون حکومته و تفاوتی نداره. از نظر محتوایی هم در حد وسع خودش خوبه و میتونه خیلی بهتر هم بشه! انشاءالله...
ممنون

javab یکشنبه 1 آذر 1388 ساعت 16:36

با سلام ، در جواب این دوست عزیزمون باید بگم صرف اینکه حکومتی در جایی دیگر تکرارا شده یا نه نمی تونه ملاکه مشروعیت یا عدم مشروعیت یه حکومت باشه .

ممنون

کاظم یکشنبه 1 آذر 1388 ساعت 19:54

یعنی عالم دینی طبق کتاب آسمانی حکومت کند.
تا اینجاش قبول ولی نه اینکه به اسم دین خودش را تحمیل کنه

طرفدار نظر کاظم یکشنبه 1 آذر 1388 ساعت 23:55

ببین من کل قرآن روبا معنی و تفسیرش خوندم بالا غیرتا از قرآن مایه نذار عملشون رو درست کنن به قرآن نچسبونن .به قول جناب استاد محمدرضا حکیمی حکومتی که در آن طبق فرمان حضرت علی (ع ) به مالک اشتر(ما توقع رفتار حضرات معصومین رو ازآقایان نداریم که نشدنی است.)عمل نشود حکومت اسلامی نیست بلکه حکومت حاکم اسلامی است.
یه توصیه خواهرانه هم به شما میکنم بیخود سنگ کسی رو به سینه نزن و کاری کن که اون دنیا بتونی از عمل خودت دفاع کنی.

منم یه توصیه برادارانه به شما میکنم. شما هم سعی کنید بیجهت سنگ بعضی دیگر رو به سینه نزنید!

محمد دوشنبه 2 آذر 1388 ساعت 04:18

من خودم قرآن را قبول ذارم!لطفا کاری نکن که به خاطر تو یا اون ولایت فقیه به کل دین و قرآن ات فحش بدن!ممنون میشم!

از طرز حرف زدنت کاملا پیداست که کل قران رو قبول داری شاید!

تفسیر المیزان دوشنبه 2 آذر 1388 ساعت 08:47

برای چی نظر من را پاک کردی؟
تفسیر علامه طباطبایی را میگم؟؟
شدیدا منتظر پاسخ شما هستم

پاسخ: دفعه آخرتون باشه که تو نظرات پست من کسی رو لعنت میکنید! اگه دوباره اینکار رو بکنید، احتمالا باز هم نظرتون پاک خواهد شد!

تفسیر المیزان دوشنبه 2 آذر 1388 ساعت 21:54

از اون حرفا بود که اصلا بهت نمیاد!!
مثل اینکه متحول شدی؟؟
تا دیروز که هر چی می خواستی به مخالفان میگفتی و محاربه با ولی فقیه را محاربه با خدا میدانستی
حالا لعنت کردن کسی (انهم از طرف خدا ) روح لطیف شما را ازرده است و ذهن شما را پریشان کرده؟
دوست عزیز بگو تفسیر درست ایه ولایت فقیه شما رو خراب میکنه و دست خیلی ها رو میشه بخاطر این پاکش کردی چرا ما رو میپیچونی!
ای روزگار!!!
البته فکر میکنم این نظرم هم پاک شود

عجب! من فکر کرده بودم که علامه طباطبائی رو لعنت کرده بودید. چون گفته بودید ترجمه با تفسیر خیلی فرق میکنه و من فکر کردم ایشون رو متهم کردید که تفسیر به رای انجام دادند. ما چجوری فکر میکنیم شما چجوری! در ضمن تشریف ببرید تفسیر نور رو هم مطالعه کنید.
ضمنا به قول حضرت امام در کتاب ولایت فقیهشون، تصور ولایت فقیه باعث تصدیقش میشه. یعنی اینقدر بدیهیه. مثل مرجع تقلید. یه بحث عقلیه. این آیه برای تایید مطلب بود نه اثبات آن عزیز! وگرنه ولایت فقیه رو اگه خواستی بگو برات فقط تو چند خط با زبان خیلی ساده و همه فهم و کاملا منطقی اثبات کنم.

طرفدار نظر کاظم سه‌شنبه 3 آذر 1388 ساعت 16:09

من سنگ کسی رو سینه نزدم بلکه از آبروی اسلام عزیز دفاع کردم چون چنین حکومتی با این بیچارگی مردم و مدیریت غلط شایستگی یدک کشیدن نام اسلام را ندارد .
امام صادق (ع):مایه ی زینت ما باشید و باعث خواری ما نباشید(نقل به مضمون)
شما بگویید کجای این حکومت اسلامی است؟

شما بگید کجاش اسلامی نیست؟! :) البته انتظار نداشته باشید 100% اسلامی باشه. هیچکس هم چنین ادعایی نمیکنه. ولی 10% هم اسلامی باشه باز از هیچی بهتره!

بالایی پنج‌شنبه 5 آذر 1388 ساعت 07:06

باید طبق نامه ی حضرت علی به مالک اشتر (که معصوم نیست )باشه وگرنه اسلامی نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد