KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

پاسخ به سوالات شورای نظارت بر سرویس دهنده

از آنجاییکه بنده نیز یکی از کاندیدهای شورای نظارت بر سرویس دهنده هستم خود را موظف دانستم که به سوالاتی که جناب آقای توکلی لطف کرده و مطرح نموده اند پاسخگو باشم: 


1 - اصول همکلاسی را خوب می شناسید و حساسیت شما برای اجرای دقیق آنها باعث شد که برای شورای نظارت اعلام آمادگی کنید اما چرا برای سرویس دهنده شدن کاندیدا نشدید؟


به علت عدم توانایی فنی و سابقه ی مدیریتی. همچنین طرح های خاصی(در حال حاضر) در ذهن ندارم برای پیشبرد همکلاسی!

اما این محیط آزاد برایم مهم است و برای ثبات آن نهایت تلاش خود را خواهم کرد.


2 - در اولین متنی که در تعریف شورای نظارت منتشر شد، پیش از شروع تعریف شورای نظارت، دو مرحله ی نظارت یادآوری گردید، مرحله ی اول، نظارت سرویس دهنده بر خود بود و مرحله ی دوم نظارت کلیه مدیران بر سرویس دهنده، در مرحله ی آخر که مرحله ایست که مدیران از پاسخگویی سرویس دهنده ناامید شده و سرویس دهنده بی توجه به اصول، همکلاسی را از مسیر طبیعی خارج کرده است، تازه شورای نظارت احساس می کند که باید تشکیل جلسه دهد، تا چه میزان قبول دارید که وظیفه ی شما در قالب شورا باید در مرحله ی آخر نظارت صورت بگیرد؟


سرویس دهنده باید بداند که نظارت اصلی از سوی تمام مدیران همکلاسی صورت میگیرد. شورای نظارت فقط قدرت بیشتری دارد. یعنی در صورتی که تذکرات مدیران افاقه نکرد شورا دست بکار میشود.

پس اینطور نیست که فقط در مرحله ی آخر اقدام کنم! قبل از اینکه عضو شوری باشم یک مدیرم و نسبت به همکلاسی مسئول!!


3- شورای نظارت، یک شورای غیرفعال است، قدرت و مسئولیت خاصی هم ندارد، اعضایش هم مثل سایر مدیران همکلاسی!   فقط در جایی شورای نظارت فعال شده، و قدرتش به جایی میرسید که توانایی عزل سرویس دهنده را خواهد داشت که سرویس دهنده از رعایت اصول همکلاسی فاصله گرفته و با هیچ تذکری هم از سوی مدیران، اصلاح نشود!

اما اگر سرویس دهنده کاملا اصولی برخورد کرد و همه چیز هم طبیعی بود، به عنوان یکی از مدیران در نظارت های مرحله ی دوم(نظارت کلیه مدیران بر سرویس دهنده) مشارکت خواهید کرد؟ چرا؟


مسلما شرکت خواهم کرد!  من در وهله ی اول یک مدیرم (یک شهروند)! اصلا مسئولیت (به صورت اجرائی) من زمانی شروع خواهد شد که سرویس دهنده خطا کند !!

مسئولیتم زمانی بالفعل میشود که اشتباهی از طرف سرویس دهنده صورت پذیرد در غیر این صورت من تنها یکی از 230 مدیر همکلاسی خواهم بود.



4 - سرویس دهنده پس از نظرخواهی از مدیران تصمیم میگیرد که قالب موقتی طراحی کند، فرض کنید موضوعات زیر برای طراحی قالب در نظر گرفته شده است:

روز جهانی ایدز، نیمه شعبان، 22 بهمن، عید نوروز، داریوش کبیر، روز مهندسی، روز دانشجو، مایکل جکسون

اگر بخواهید به عنوان یکی از نویسندگان همکلاسی نظر شخصی خویش را در مورد طراحی قالب های مذکور بدهید، با طراحی کدام یک موافق و با طراحی کدام مخالف خواهید بود، دانه به دانه با ذکر دلیل بگویید!


قالب با اینکه موقتی است ولی برایش زحمت کشیده شده پس باید برای مدت بیشتری ماندگار باشد. پس مثلا روز جهانی ایدز و یا روز مهندس و ... مناسب نیست چون فقط "یک روز" است!عید نوروز یا 22 بهمن(البته اگر دهه ی فجر در نظر باشد) از این لحاظ مناسبتر است.


در ضمن موضوع باید هم مرتبط به دانشجویان باشد و هم مقبولیت داشته باشد بین تمامی دانشجویان! مثلا مایکل جکسون موضوع مناسبی نخواهد بود چون بین همه مقبولیت ندارد و مهم تر آنکه اصلا نه ربطی به دانشجو بودن دارد نه ایرانی بودن و نه مسلمان بودن!! پس کلا موضوع پرتی است برای فکرکردن به طراحی آن! روز مهندسی مناسب نیست زیرا همه ی دانشجویان خواجه نصیر مهندس نیستند و  نمی شوند (دوستان محصل در رشته ی علوم پایه فراموش نشوند!!)

خوب است بخاطر پیشگیری از ایدز اطلاع رسانی و تبلیغ شود اما نه با اختصاص یک قالب آن هم در وبلاگ دانشجویان یک دانشگاه فنی - مهندسی!!

روز دانشجو -عید نوروز- نیمه شعبان - داریوش کبیر و 22 بهمن از این حیث مناسبترند!


گرچه فکر میکنم که مناسبت های ملی ( همچون عید نوروز) بر مناسبت های صرفا مذهبی (همچون نیمه شعبان) ارجحیت دارند زیرا ممکن است دانشجوی غیر مسلمان هم داشته باشیم اما باز هم نظر جمع (رای اکثریت) اولویت دارد.


از گزینه های مطرح شده عید نوروز را مناسب میبینم و در نهایت روز دانشجو (البته اگر حداقل هفته ی دانشجو در نظر داشته باشیم!)



5 - قرار است در شورای نظارت منصف و بی طرف باشید، آیا فکر میکنید خارج از جایگاه عضویت در شورای نظارت، زمانی که به عنوان یکی از نویسندگان متن منتشر میکنید، باز هم لازم است که بی طرف باشید؟ مثلا فرض کنید که قلبا طرفدار فلان سیاستمدار هستید، آیا فکر میکنید باید برای بی طرف بودن، نظر واقعی خودتان را مخفی کنید یا خیر؟


نظر خود را مخفی نخواهم کرد!

حق ، حق است!! این حق ممکن است گاهی طرف موافق من باشد و گاهی مخالف. وفتی میتوانم ادعای انصاف کنم که به دنبال حق باشم نه موافقم!!

قرار است منصف باشیم. آدم منصف هم عقیده و علایقی دارد. اگر قرار بود عقایدش در انصافش موثر باشند لقب منصف برازنده اش نخواهد بود!

در مورد حق ابراز عقیده (البته برای سرویس دهنده) پیش از این متنی منتشر کرده بودم:

آیا سرویس دهنده ی همکلاسی حق ابراز عقیده ندارد؟



6 - دانشجویی از همکلاسی لغو عضویت می شود، به یکی از دوستانش می گوید که در همکلاسی از طرف او متنی منتشر کرده و توضیح دهد که لغو عضویت به نا حق صورت گرفته است(مرحله نظارت مدیران)، اما از این کار نیز نتیجه ای نمیگیرد، سپس به سمت شما آمده و خواستار قضاوت میگردد، کار شما رسیدگی به این مسائل نیست، اما اگر فرضا هر کدام از طرفین بدون ارائه ی مدرک حرفی را زدند که با هم تناقض داشت، حرف کدام یک را باور خواهید کرد؟ دانشجوی شاکی یا سرویس دهنده؟


دانشجوی شاکی اولویت دارد برای رسیدگی زیرا به اصطلاح دستش کوتاه شده از همه چیز. اما ...

اما دانشجوی شاکی باید به خاطر نقض قوانین لغوعضویت شده باشد و این نقض قانون را حتما عده ای از مدیران دیده اند!

در نهایت حرف کسی را باور میکنم که راست میگوید و نه کسی که صرفا سرویس دهنده است یا صرفا شاکی...



7 - سرویس دهنده در مورد حذف منوی آخرین یادداشت های نظرخواهی میکند، اکثرا می گویند حذف کن و فقط شما می گویید حذف نکن، با توجه به اینکه شما منتخب یک جمع هستید، فکر میکنید نظر شما باید با نظر دیگران تفاوت کرده و بیشتر به آن بها داده شود یا خیر؟ چرا؟


خیر!! اولا جمع مرا انتخاب نکرده اند برای اینکه نظرم فرای دیگران باشد. ثانیا ، این که در اجرای طرحی به نظر بنده بیشتر از سایرین بها داده شود خود نافص یکی از اصول همکلاسی ( همکلاسی یک وبلاگ گروهی است) است. اگر قرار است اصول را زیر پا بگذاریم اصلا چرا چنین شورایی تشکیل داده ایم؟!!



8 - سوالاتی که پرسیدم سخت بود یا خیر؟


سخت نبود اما مهم بود!


9 - اگر لازم بود سوالی بپرسم که نپرسیدم، خودتان بپرسید و پاسخ دهید!


مطلب دیگری به ذهنم نمیرسد.

متشکرم!

من هم ممنونم!


نظرات 13 + ارسال نظر
محمدحسین باقری دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 15:51

در مورد سوال 5 :


اگه شما نظرتون رو بیان کنید و نظر شما منجر به تشنج بیشتر توی همکلاسی بشه باز هم نظرتون رو بیان میکنید ؟

یا به جای نظر دادن سعی بر آروم کردن جو میکنید ؟


یعنی ترجیح میدید جو رو آروم کنید یا حرف حق بزنید ؟

با محافظه کاری کاملا مخالفم!!
در این رابطه به تفصیل صحبت کرده ایم. باید یاد بگیریم روش صحیح بیان عقیده و بحث کردن را.
دیگر باید کنار گذاشته شود روش ریش سفیدی و کدخدا منشانه!!سال هاست زندگیمان بر این اساس بنا شده که حتما باید کسی که قدرت بیشتری دارد ( ریش سفید ، کدخدا ، پدر ، مسئول بالاتر ....) مصلحت اندیشی کند. همه را با هم آشتی دهد. جو را آرام کند. اگر چنین فردی نباشد بینمان یکدیگر را میدریم!! تا کی باید منتظر فرشته ی نجات باشیم!؟؟

تمام تلاشم را خواهم کرد که حرف ناحق نزنم!!

ممنون از نظرتان.

جویا یزدانی دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 16:09 http://toooska.blogfa.com

با سلام...پاسخ های شما رو خوندم...ولی آقای توکلی راحت میاد میگه این شورا غیرفعال باشه...به نظرم برگزاری انتخابات و این همه هیاهو دلیلی نداره...یا چنین انتخاباتی برگزار نشه یا انتصاباتی بشه که باب میل کسی که سرویس دهنده میشه باشه و چیزی نگه...موفق باشین

سلام!
این شوری بالفعل نخواهد شد مگر این که سرویس دهنده مکررا نقض قانون کند!
اگر باب میل سرویس دهنده باشد پس چه نظارتی صورت میگیرد؟؟!!!
مسلما سرویس دهنده کسی را انتخاب نخواهد کرد که مداوم منتقدش باشد!

ممنون از نظرتان.
شما هم موفق باشید.

حمید نصیری دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 16:23

ممنون که پاسخ دادید

موفق باشید

ممنون که نظر دادید.

شما هم موفق باشید!

حمید توکلی دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 16:23

ممنون که به سوالات پاسخ دادید!
موفق باشید!
------------------------------------------
جویا جان!
سلام بر تو!
این شورا تعریف و کاربرد خاص خود را دارد، از همان ابتدا هم کارش تنها در مواقع بحرانی تعریف شده است که امیدواریم هیچگاه پیش نیاید!

اگر کسی فکر میکند این شورا ارزش برگزاری انتخابات را ندارد، می تواند فقط به سرویس دهنده ی مطلوب رای داده و در انتخابات شورای نظارت
شرکت نکند!

این شورا هرگز ایجاد نخواهد شد که خود را در تصمیم گیری های همکلاسی بالاتر از سایر مدیران برساند!

اعضای این شورا حتی اگر بیش از سرویس دهنده رای بیاورند، باز هم در تصمیم گیری ها همان نقشی را خواهند داشت که سایر مدیران دارند، مگر آنکه سرویس دهنده در اجرای اصول همکلاسی کوتاهی کند، اما اگر سرویس دهنده در طول یکسال فعالیت خویش از اصول همکلاسی فاصله نگرفته و مدیریتی عادی یا عالی داشت، شورای نظارت دلیلی برای تشکیل جلسه و اظهار وجود نخواهد داشت!

موفق و موید باشی!

خواهش میکنم!
من هم ممنونم از توجه شما.

----------------------------------------

(این شورا هرگز ایجاد نخواهد شد که خود را در تصمیم گیری های همکلاسی بالاتر از سایر مدیران برساند!)

محمدحسین باقری دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 16:40

توی اسلام چیزی قرار داره به عنوان تقیه !

اینکه سعی کنید حرف ناحق نزنید فرق داره با حرف حق زدن.



اگه شما بتونید جو رو آروم کنید پس آروم نمیکنید دیگه درسته ؟

بله در اسلام جهاد هم داریم!
اصلا بحث تقیه و جهاد و ..... نیست!
بنده اگر عضو شورای نظارت هم بشوم باز هم یک مدیر عادی خواهم بود. (رجوع کنید به مسئولیت شورای نظارت بر سرویس دهنده)

منظورتون از "جو را آرام کردن" چیست؟!!
اگر منظورتان دقیقا کاری است که رسانه ها در حال حاضر می کنند ، یعنی پوشاندن حقیقت و سرکوب حقیقت خواه برای داشتن آرامش کذایی ، خیر هرگز این کار را نخواهم کرد.

علیرضا قهرمانی دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 17:13

ممنون از اینکه جواب سوالات رو دادین.

در ضمن بنده هم مثل شما با محافظه کاری مخالفم .من صراحت گفتار رو به تظاهر ترجیح میدم.
بهترین دوست من کسی هستش که با رعایت احترام و دوستانه به بیان نقایص من بپردازه
اصولا سکوت همیشه نمیتونه معنی دوستی و توافق داشته باشه و بعضی اوقات نگفتن خطاها و معایب بزرگترین خیانت به دوستانی که اشتباهی رو مرتکب شدن به حساب میاد

همانقدر که با محافظه کاری و تظاهر مخالفم با سرکوب هم مخالفت دارم.
باید فضا برای ابراز عقاید همه مهیا باشد.

(بهترین دوست من کسی هستش که با رعایت احترام و دوستانه به بیان نقایص من بپردازه)
احترام به طرف مقابل اصل مهمی است در روابط. اگر توقع احترام دارم باید احترام بگذارم و اگر احترام ندیدم نباید مقابل به مثل کنم.

محمدحسین باقری دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 17:33

من اصلا قصد این رو ندارم که بگم سلیقه من چیه

فقط میخواستم اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کار شما پیدا کنم.

البته حمیدتوکلی هم مسلما میدونه وظایف شورا رو که اون سوال رو مطرح کرده

فکر نمیکنم جالب باشه اصلا بحث سیاسی رو وارد جریان همکلاسی کنیم.

سلیقه ی جناب عالی و بقیه ی همکلاسی ها مهم است! سلیقه تان را پنهان نکنید.

ممنونم از ریزبینیتون.

(همکلاسی، وبلاگی آزاد و میزبان گرایش های مختلف اجتماعی، مذهبی و سیاسی است، به این معنی که متعلق به گروه خاصی نبوده و همه ی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، با هر گرایش اجتماعی، فرهنگی و "سیاسی "ای که دارند فارغ از آنکه در کدام رشته، مشغول به تحصیل هستند، می توانند در آن آزادانه به" بیان دیدگاههای خویش" بپردازند.)

صابره دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 18:30

ممنون از جوابهایی که دادی.محافظه کاری با نظرخود رو گفتن خیلی فرق داره.

ممنونم صابره جان!

http://kntoosi.com/1388/04/17/post-10764/

نباید زمینه ساز ایجاد این تصور شویم که افراد یک جامعه برای صلح و دوستی باید یا افکار و عقاید خویش را فراموش کنند و یا آن را مخفی نمایند، ما باید بتوانیم با علم به اینکه اندیشه هایشمان متفاوت یا متضاد است، در صلح باقی بمانیم.

شقایق جابرانصاری دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 19:21

ممنون عزیزم.!!

ممنون عزیزم. D:

فاطمه رنگرز جدی دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 20:22

راضیم ازت
موفق باشی دوست عزیزم.

ممنون!! P:
تو هم موفق باشی فاطمه جان!

محمدحسین باقری دوشنبه 5 مرداد 1388 ساعت 21:39

نه منظروم به این نبود که توی همکلاسی بحث سیاسی نباشه

منظروم به این بود که شاید بهتر باشه توی این قضیه انتخابات خودمون بحث سیاسی رو وارد نکنیم

البته همون طور که خودتون فرمودید همه آزادند هر اظهار نظری داشته باشن و هر کسی آزاده حتی انتخابات خودمون رو وارد سیاست کنه

ممنون از توضیحتون. متوجه منظورتون نشده بودم.
و ممنون به خاطر اظهار نظر و دقتتون!
موفق باشید.

رویا IT سه‌شنبه 6 مرداد 1388 ساعت 01:30

ایول جواب های قشنگی بود!!

موفق باشی حوریه جون!! !

تو هم موفق باشی رویا جونم!

علی منتجبی سه‌شنبه 6 مرداد 1388 ساعت 14:08

خوب بود
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد