KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

کدام توهین؟

دوستان عزیز در مورد متن طنز (هشت معجزه-نوشته ابراهیم نبوی طنز پرداز نامی ایران)اظهار لطف فراوان نموده و خواستار حذف فوری آن بودند.مدیریت محترم سایت نیز در راستای اجرای قوانین همکلاسی و با استناد به بند ۴ قوانین همکلاسی اقدام به حذف متن یاد شده نمودند.  

۴ ) توهین به دولت ها، ملت ها و اشخاص ممنوع است اما نقد و بررسی دولت ها، ملت ها و اشخاص مجاز است. 

 

اگر چه می توان به بند فوق این ایراد اساسی را وارد کرد که مصادیق این توهین و اهانت چگونه و توسط چه کسانی تعیین می شود اما در اینجا نمی خواهم به آن بپردازم. در مجال کوتاه فقط به  چند نکته کوتاه اشاره می کنم: 

۱- همه می دانیم استفاده از برخی کلمات ؛مفاهیم و نمادها در یک متن طنز به دلیل خاصیت ذاتی یک طنز انتقادی جذاب به هیچ وجه نه از سوی خواننده و نه از سوی نویسنده نباید تعبیر به توهین و اهانت شود چه آنکه یک طنز پرداز ورای این کلمات و مفاهیم ظاهری به دنبال مطرح کردن نارسایی هایی  پیرامون موضوع مورد نظرش می باشد.مثلا اگر می گوید (فلانی نیاز به گوش ندارد چون  افرادی که با او حرف می زنند، همان چیزهایی را می گویند که خودش گفته است، به همین دلیل اصلا نیازی به شنیدن آنچه گفته است، ندارد) اشاره به انتقاد ناپذیری و شنیده نشدن صدای مردم از طرف آن شخص دارد نه چیز دیگری.و قس علی هذا... 

به نظر می رسد آنهایی با خواندن یک متن طنز اولین چیزی که برداشت می کنند توهین و اهانت است! بهتر است اساسا متن طنز نخوانند!مثال دیگر در این رابطه کاریکاتور است.به طور مثالآیا کاریکاتوریستی که  گوش سوژه خود را برای طرح نکته ای خاص بزرگ بکشد به دنبال این است که بگوید سوژه دارای گوش بزرگی است و لابد بیننده را از این طریق به وجد آورد یا در ورای این ظاهر هجو آلود که مشخصه کاریکاتور است دنبال چیز دیگری است؟

 

۲- دوستان ارزشی ما که به سرعت تذکر حذف فوری دادند وارد آوردن اتهامات مختلف اخلاقی سیاسی و اقتصادی قبل از اثبات در دادگاه صاح(یا حتی غیر صالح!)را توهین و اهانت نمی دانند و انتقادات صریح و شفاف از مسئولین را مصداق بارز توهین می دانند! اگر واقعا اعتقاد دارید و داریم که رهبری معصومیت از خطا و مصونیت از نقد را دارد که خب دیگر چه نیازی به این همه دستگاه ای عریض و طویل و سایت و روزنامه و چه و چه!ایشان امر فرمایند و همه ما هم مطیع و فرمانبردار به همان سبکی که ایشان می پسندند زندگی کنیم.احتمالا درجه معصومیت علی(ع) از آقایان کمتر بوده که فرمودند:(در نهان و آشکار مرا نقد کنید) و گرنه چه نیازی به نقد اعمال عری از خطا و اشکال!!!  

 

۳- تمدن بشری از وقتی شکل گرفت که انسانها به این نکته پی بردند که به جای حذف و سانسور و سرکوب اشخاص و عقاید هر چند باطل باید  بحث کرد؛استدلال آورد و جواب های منطقی برای حرف های حتی غیر منطقی آورد.همیشه باید بدانیم حذف یک اندیشه حتی آخرین راه هم نیست.... 

 

موفق باشید- مجید خمسه

 

نظرات 9 + ارسال نظر
حامد هوافضا چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 14:08

حکومت اسلامی نه جمهوری اسلامی!
راجع به توهین ما باید یاد بگیریم حالا حالا ها!
پستم رو بخونین!

مبارز چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 15:38

مردم ایران هیچ وقت جنبه طنز رو نداشتن چون هیچ وقت معنی طنز و انواع طنز رو ندونستن کما اینکه اخراجی ها2 آقای ده نمکی برخی از طنز های تلوزیونی به جز بعضی از طنز های مهران مدیری که همیشه پر از انتقادهای تند بوده یه طنز خوب و جذاب از نظر بعضی از مردم ما محسوب می شه.

فاطیما چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 16:00

به نظر منم کار اشتباهی بود که اون پست حذف شد
چه طور درباره اقای موسوی طنز که چه عرض کنم،هزار توهین و اهانت میشه کسی صداش در نمیاد

۱۱۸۱۱ چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 16:00

میشه یه توهین مثال بزنین تا معنی اش رو بفهمیم

هادی بدری‌زاده چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 17:01

آقای خمسه من اون پست رو خوندم، به نظرم فقط طنز بود و مشکل خاصی نداشت.. اما از آنجا که ارزش‌گذاری مفاهیم، بسته به فضاهای گوناگون اجتماعی، و میزان تمرین دموکراسی در آن‌ها، متفاوت است؛ در جامعه‌ای عقب‌مانده از این قافله، که در کلاس‌های پیش‌نیاز بحث هم حتی نام‌نویسی نکرده، می‌بینیم که این نوع انتقادها، که در نظر بزرگان به مثابه‌ی داروی نجات و فرصت تلقی می‌شود نیز به مزاق بعضی خوش نمی‌آید.. بهرحال ما تا استاندارد‌های اولیه هم، مسیر طولانی‌ در پیش داریم..!
موافق با حذف شدنش نبودم.. اما نظری هم روی آن پست ندارم، چون به نظرم دوستان خوش‌فکر و متبحری مثل شما با روش‌های دیگر و در چارچوب‌های دیگر، به‌صورت هوشمندانه‌ای می‌توانند حرف‌شون را بسیار مؤثرتر با تمام قامت در گوش جامعه‌ی مخاطب‌شان فریاد بزنند.. و آب زلال و روان بالاخره راه خودش را در میان سنگلاخ‌ها خواهد جست..
با حرفا‌تون در این پست موافقم.. به امید بالا رفتن سطح دریافت همگی‌مان از مسائل مبتلابه‌ و همچنین بالا رفتن آستانه تحمل متعصبان..

ارش چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 17:07

دیگه ازادیه بیانه دیگه!

..... چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 17:18

در کنار وقایع تلخ بعد از انتخابات ، یک اتفاق شاید بشه گفت مفید روی داد و اون این بود که تقدس بعضی از افکار که کاملا اشتباه بود ریخت، البته درسته عده ای که خودشوونو به خواب زدن افکارشون ثابت موند اما اوونایی که خواب بودن بیدار شدن

sbs چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 17:18


آزادی بیان از نون شب واجب تره.
راستی فایل اعلامیه حقوق بشر را ندارید؟

حمید توکلی چهارشنبه 31 تیر 1388 ساعت 18:45

سلام دوست گرامی!

در ابتدا تشکر میکنم از نقدی که به صورت کامل و شایسته بیان داشته ای، فرقی نمی کند چه کسی مجری قوانین باشد، هرکس که باشد اگر احساس کند سایرین نسبت به حقوق خود بی تفاوتند، بی انصاف اگر نباشد، بی انصاف خواهد شد، ممنون که از حقوق خودت نمیگذری!

1 - آن قسمتی از متن مذکور را که در بند یک به آن اشاره کرده ای، هرچند نقد تندی بود اما توهین آمیز نبود، البته از نظر برخی دوستان آن قسمت توهین بود اما از نظر برخی دیگر نبود، برداشت ها متفاوت است و به همین جهت نمی توان به برداشت ها تکیه کرد!

2 - مسلما آیت الله خامنه ای نیز نیازمند نقد و بررسی است و حق مردم نقد مسئولین کشور است...

3 - حذف متن صورت گرفته اما نمی توان گفت هر حذفی نوعی حذف اندیشه است، چون اندیشه ی جاری در آن متن در سایر متن های همکلاسی موجود است، فقط به خاطر توهین ها حذف شد، حذف اینگونه متن ها بیشتر از آن جهت است که مرزی بین نقد و توهین مشخص گردد!

دوست عزیزم!
سوالی که در ابتدا پرسیده ای: "مصادیق این توهین و اهانت چگونه و توسط چه کسانی تعیین می شود"
سوالی است که لازم است پاسخ بگیرد، در مورد آن متنی منتشر خواهم کرد و توضیخ خواهم داد که علت حذف متن مذکور چه بوده و متن توهین آمیز در همکلاسی به چه نحوی مشخص می شود!

ممنونم از تو دوست عزیز!
موفق باشی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد