KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

پیشنهاد قانونی سخت اما مفید برای همکلاسی...

پیشنهاد یک قانون سخت!

قانون سختی است اما تغییرات عمده ای را ایجاد کرده و به میزان سختی ای که دارد، مفید هم هست!


پیشنهاد این است که انتشار متن های کپی، پیستی، در همکلاسی ممنوع شود!

متن های کپی شده، متن های بدی نیستند، نمی توان گفت که متن های نامفیدی هستند اما بهتر است آنها را منتشر نکرده و در همکلاسی تولید محتوا را جایگزین کپی ِ محتوا کنیم!


به متن های زیر دقت کنید، منظور بنده قانونی است که فقط انتشار متن اول را ممنوع کند:


1 - این متن، حاوی یک خبر کپی شده از ایرنا هست: هیات کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد


2 - این متن، یک متن کپی شده نیست، نظر یک همکلاسی است: درباره ی الی


3 - در این متن، از کاریکاتوری منتشر شده در یک روزنامه کپی شده است، اما در کنارش نوشتاری هرچند کوتاه و ساده، از یک همکلاسی هم هست: کاریکاتور  عجیب روزنامه همشهری


4 - در این متن هم از یک حدیث کپی شده، اما در کنارش نظر یک همکلاسی هم هست: کرامت انسانی


5 - در این متن یک شعر کپی شده است، اما در کنارش یک اثر هنری که توسط یک همکلاسی طراحی شده نیز هست: ایران


همه ی این متن ها منتشر شوند، به جز متن اول که صرفا یک خبر کپی شده از یک سایت دیگر است، به بیان خیلی ساده، در متن یک حرف جدید باشد، یا یک تصویر جدید، یا ... خلاصه چیزی که توسط همکلاسی ها تهیه یا تولید شده باشد، نه آنکه فقط کپی شده باشد!


استثناء: این قانون در مورد موضوعات ستاره دار(اخبار دانشگاه و موضوعات درسی) اجرا نشود!


اثرات احتمالی قانون، در ماه اول اجرا:

میزان به روزآوری همکلاسی کاهش می یابد!

میزان بازدید کاهش می یابد!

میزان ورودی از گوگل کاهش می یابد!

سرعت ذخیره صفحات همکلاسی توسط گوگل کاهش می یابد!


اثرات احتمالی سه ماه پس از اجرا:

رنک همکلاسی از 3 به 4 ارتقاء پیدا می کند!

انعکاس نظرات، واقعی تر می شود!

تعداد سایت هایی که به همکلاسی لینک می دهند، افزایش می یابد!

نظرات 63 + ارسال نظر
رام دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 14:55

مثلا یه شعر از مولانا! ازش 100 جور میشه برداشت کرد و من در ادامه ی شعر برداشتی که ازش دارم رو بنویسم فکر نکنم زیاد جالب باشه! و جای تحلیل نداره(زیاد)
ولی طرح خوبه (ولی نه در کل زمینه های ادبی )

اشعار مولانا در سایت های مخصوص مولانا منتشر شده، و بارها به صورت کتاب چاپ شده، وقتی میخواد در همکلاسی مجددا منتشر بشه، بهتره همراه با یک تحلیل جدید باشه، نه اینکه صرفا یک یادآوری باشه!

100 جور میشه برداشت کرد، و هر کسی همون 1 جور خودش رو باید بنویسه!

رام دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 14:58

اوووه الان منظور پستت رو فهمیدم(که در چه راستایی بود )
شرمنده دخالت کردم

دخالت تو برام ارزشمنده!

3pehr دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:03

موافقم

چرا موافق؟

3pehr دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:04

ولی بهتره در جلسه بررسی بشه..

کدوم جلسه؟
اینجا هم یک جلسه هست، یک جلسخ اینترنتی!
و داریم بررسیش میکنیم! D:

محمدحسین باقری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:05

مخالف !

ینی مخالفم که به طور کامل اینگونه متن ها اجازه انتشار نداشته باشند.

چرا مخالف؟

حوریه جعفری - کامپیوتر دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:16

تولید محتوا فکر خوبی است! اما به نظرم درست نیست که بصورت یک قانون درآید. کپی پیست نکردن نویسنده را محدودتر میکند. همه در همه ی زمینه ها مهارت ندارند. ممکن است من بخواهم کاریکاتوری یا شعری را منتشر کنم. اما بنده نه هنرمندم و نه شاعر. و یا ممکن است خبر جالب و یا مهمی دیده باشم. اما بخاطر این قانون نمیتوانم منتشر کنم آنها را!!
فکر کنم بهتر است بجای قانونی کردن این قضیه آن را بصورت یک طرح تشویقی درآوریم. مثلا متن کپی پیست نشده تا چند روز در صفحه اصلی بماند!

کپی پیست نکردن، ابدا نویسنده رو محدود نمیکنه، کپی پیست کننده رو محدود میکنه! همین!

اون کاریکاتور یا شعر در سایت مخصوص خودش منتشر شده، علاقه مندان به اون کاریکاتوریست هم همیشه به سایتش سر میزنن، لااقل اگر شما میخواید اون کاریکاتوریست رو به یه بهانه ای معرفی کنید، چند خطی هم به قلم خودتون در مورد کاریکاتوریست بنویسید، تا متن صد در صد کپی پیستی نباشد!

آن خبر مهم در صد خبرگزاری منتشر می شود، چرا باید دوباره منتشر شود؟ فقط زمانی دلیلی برای باز انتشار آن خبر هست که شما بخواهید خبر را به همراه نظرتان منتشر کنید!
تا نهایتا اگر کسی منبع خبر را بازدید کرد و بعد به همکلاسی هم آمد، آن خبر را عینا مشاهده نکند و تفاوت را احساس نماید، این تفاوت هاست که برای مخاطب ارزش دارد!

بنابر پیشنهادی که مطرح شد، حتی کپی پیست کننده هم صد در صد محدود نیست، می تواند کپی کند و در کنارش چند خط هم بنویسند، تا تفاوتی باشد بین همکلاسی و سایت منبع!

پیشنهادی که دادید از لحاظ فنی قابل اجرا نیست!

کیارش مظفری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:21

من نمیگم که هیچ وقت چیزی را کپی نکردم! ولی
خودم اگه اسرار کردم یکی از پیشگامانش بوده و همواره تو پست هایم مشخص بودهــ

من هم متن های کپی پیستی زیادی دارم!

کیارش مظفری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:24

خبر های مهم ؛ آهنگ ها جدید و .. همه جایگاه خود را دارند و در شان یک وبلاگ داشنجویی نسیت دانلود پارتی از لاست !!!!

البته در مورد اینکه چه چیز در شان وبلاگ دانشجویی هست و چه چیز نیست، هرکس نظر متفاوتی دارد، طبعا قانون نباید طوری باشد که شان را تعیین کند!

این قانون هم مغایرتی با متن های خبری و دانلود آهنگ ندارد، مثلا اگر کسی خواست فیلم درباره ی الی را برای دانلود در همکلاسی بگذارد، طبق این قانون می بایست نظرش را هم در مورد فیلم بگوید، مشابه همان نظری که روزبه کریمی در مورد این فیلم داده است!

(البته فکر نمیکنم انتشار درباره ی الی از لحاظ قانونی بی اشکال باشد، فقط مثال بود)

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:25

حمید جان این موضوعیه که خیلی با دقت باید باهاش مواجه شد.. قانون متقنی را نمی‌شه براش در نظر گرفت..! به نظر من بهترین کار اینه که رو همین پست شما یه الحاقیه اضافه کنی و از دوستانی که موافقن و حاضرن از امروز اینطور عمل کنن، حمایت بخوای و دوستانی هم که موافق هستن بیان و همینجا اعلام کنن و از همین امروز پست‌هاشون را به این طرح نزدیک کنن، برای بقیه هم باید سعی کنیم که تشویق کنیم و متن‌های دوستان اینقدر ایجاد انگیزه کنه که همه بیان به این سمت. اما موارد زیادی هست که نمی‌شه اینکار رو به صورت قانون در آورد.. مثلاً من تو بلاگ شخصی‌م هیچ وقت چیزی کپی پیست نمی‌کنم و خب البته در گوگل ریدرم، نزدیک 70 تا بلاگ نامبر وان هست که نوشته‌هاشون را پی‌گیری می‌کنم.. از پی‌گیری پست‌های این دوستان از سالها قبل می‌تونم به این نتیجه برسم که در خیلی از موارد نویسنده‌های دیگه در مورد یه موضوع خاص اینقدر زیبا نوشتن که عمراً من می‌تونستم اون مفهوم را اینقدر زیبا بیان کنم.. خب بعضی وقتا آدم خیلی مناسب می‌بینه که بقیه دوستانش را مثلاً از طریق همکلاسی با اون مفهومی که توسط فلان نوشته به عمق جانش رسوخ کرده و بهش چسبیده آگاه کنه.. نکته دیگه اینه که این مهارت بسته به اینکه چقدر در این سیستم آموزشی ضعیف یه نفر خودش به فکر یوده و خودش را آموزش داده، متغییره.. و نمی‌شه انتظار یکسان داشت.. خب بعضی از جاها هنوز زمان لازمه، تقلید لازمه و...... و در ضمن نباید این روند یه سری از معصومیت‌ها را نشانه بره.. نباید خیلی رفرنس‌ها به دلایل نامناسبی که ما ایجاد کردیم، حذف بشه.. نباید فرق گذاشته بشه بین کپی کردن فیلم کپی‌رایت دار با.... و...
نکته دیگه، اینه که مثلاً مود نوشتن ممکنه یهو یه مدتی بره.. لااقل من وقتی از درون خالی باشم نمی‌نویسم! خب نباید یه سری از پیوندها بخاطر محدودیت ایجاد شده شکسته بشه..
یه نکته دیگه اخباری که خب یهو در یه زمان یا برهه‌ای اتفاقاً خیلی لازمه که از جایی نقل بشه!
و خیلی خیلی از چیزای دیگه.. فک کنم بخوام بنویسم حالا حالا باید بنویسم..
بهرحال پیشنهاد اول به نظرم شدنی‌تره! و نباید آداب و ترتیب خاصی برای اینجا جست! باید یه گروهی پیشقدم بشن و قوی کار کنن و انگیزه ایجاد کنن و بقیه را هم حاصل عملکرد دیگران تشویق کنه..
هیچ چیزی را ممنوع نکنیم، نامحسوس تغییرات صورت بگیره، بهتره..

هادی جان!
قصد اینه که کپی پیست نکردن، به صورت یک صفت در بیاد برای همکلاسی، با تشویق کردن و توافق کردن و .... میشه برای یه مدت یه کارایی کرد، اما این کارها همیشگی نیست، در حالی که ما به همیشگی بودن چنین قانونی نیاز داریم!

- اون وبلاگ های نامبر وانی که میگی، اگه قرار بود اهل کپی پیست کردن باشن، نامبر وان نمیشدن، یا باید نامبر وان بشیم تا ازمون کپی کنن، یا باید همیشه و تا آخرش همکلاسی رو محلی برای کپی و پیست در نظر بگیریم!

رد نمیکنم که محدودیت هایی برامون به وجود میاد اما مزایایی که داره، بیشتر از عوارضشه!

اگه قانون اضافه بشه، خیلی ها باید خودشون رو آموزش بدن تا با قانون جدید تطبیق پیدا کنن، خیلی ها هم همونطور که گفتی گاهی از مد نوشتن درمیان، این از مد در اومدن، نه تنها بد نیست، بلکه لازم هم هست، باعث تنوع میشه...
خیلی خوبه که هر موقع خواستیم بنویسم و هر موقع نخواستیم ننویسیم ولی در عین حال همیشه متن هایی برای خواندن وجود داشته باشه... این از مزایای کار گروهیه!

این قانون مشکلی برای انتشار خبر ایجاد نمیکنه، ممکنه خبر رو خود فرد تهیه کرده باشه که طبعا مشکلی نیست، ممکنه هم خبر رو تو یه خبرگزاری دیده باشه، خوب اگه نظرش اینه که مهم هست، می تونه چند خط هم در مورد این خبر مهم بنویسه و بعد لینک خبر رو در خبرگزاری بده!
این چند خطی که میگم خیلی سادست، یعنی برای همکلاسی های ما سادست چون بارها دیدم توی قسمت نظرات یک متن کپی شده، نظرات پرباری میدن که ارزشش از خود ِ متن بیشتره...
خوب چه اشکالی داره یکی از این نظرات به متن اضافه بشه!؟

هادی جان!
یکی از دلایلی که خیی ها از خودشون متن نمی نویسن اینه که میبینن دیگران دارن مرتب کپی پیست میکنن، خوب در چنین محیطی انسان خود به خود به سمت کپی پیست کشیده میشه و احساس میکنه متن نوشتن وقت گیره...

کیارش مظفری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:25

اگه کسی به شدت دنبال موضعی خاص ؛ سایت های خاص اون وجود داره .. اینجوری هم کلاسی از یک وبلاگ داشنجویی کاملا خارج میشه و جز یک سایت اطلاع رسانی در میاد


چیزی که همین الان شده
BBC فارسی هم در اسمش را چند وقت پیش آورد و جای تاسف داره برای ما!!

نباید محیط همکلاسی طوری باشه که نویسنده هاش نسبت به نوشتن بی میل بشن و مرتب فقط سایت های خوب رو بگردن و ازش کپی کنن...
اینجوری میشیم گلچینی از سایت های مختلف، گلچینی از حرف های مختلف در حالی که حرف جدیدی ارائه نشده!

وبلاگی که حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشه، خیلی نمی تونه دوام بیاره!

هانیه کرمی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:27

موافق
خیلی خوبه

چرا موافق؟

حمید نصیری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:27

من هم موافق نیستم که به صورت یک قانون درآید

ما ایرانیا تبصره که خوب بلدیم کافیه عین متنو کپی کنیم بد یه نطر یا هر چیز دیگه بهش اضافه کنیم اینجوری ار حالت کپی در میاد .

من فک نمیکنم خوب باشه

البته نظر دیگه

این حالتی که گفتی از حالت فعلی یه قدم جلوتره!

متن کپی+یک نظر > متن کپی

یه قدم هم یه قدمه، نباید یکدفعه چند قدم برداشت!

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:27

خب الان که در حال نوشتن کامنت بالا بودم، ظاهراً دوستان دیگر هم، هم‌نظر با من بودن.. خانم جعفری خیلی واضح و خوب و خلاصه گفتن..

تا اونجایی که یادم میاد از میان متن های بسیاری که منتشر کردم چندتا مناسبت که شخصا اطلاعات زیادی نداشتم کپی شده بودند، البته مقداریش رو هم خودم نوشته بودم
....
پست های درسی فراوان هم از صفر تا صد توسط خودم اماده شده بودند
در این قانون اجازه داده شده که متن های تولید نشده هم منتشر بشه، به نظرم انتشارشون محدود بشه بهتره
چون:
مثل متن هایی که آقای یزدانی میذاره، با دروس استادها و امتحانات هیچ تطبیقی ندارند گاها و درسی هم بیشتر تولید داخل باشه بهتره ...
:-?
..........
با اینکه در چرک نویس هام از چند ماه پیش پیشنهادی مخالف این متن داشتم اما کاملا با این متن موافقم
......
همکلاسی وقتی موفق تر خواهد بود، که همیشه و همیشه حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد، نه حرف های کپی شده که معلوم نیست پشت بعضی هاشون چه فکری خوابیده
........
ممنون از پیگیری هات برای پیشرفت همکلاسی

چرکنویستو خوونده بودم، احتمالا تمام پیشنهادهایی که چرک میکنی رو خوندم! D:

"همکلاسی وقتی موفق تر خواهد بود، که همیشه و همیشه حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد"

س-ت دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:44

جناب توکلی به نظر من این کارو نکنید درسته متن ها بعضیلشون کپی هستند ولی واقعا جدی میگم باعث شده که دیگه من نه روزنامه بخونم نه چیزی یعنی خیلی خوبه چه اشکالی داره چیز قشنگ و خوب رو ادم اینجا هم کپی کنه اطلاع رسانی کنه به نظر من سبک همکلاسی عالیه حالا چه متناش کپی باشه چه چیز دیگه ولی باعث شده یه مرجع کامل اطلاعاتی باشه در همه ی زمینه ها.و وقتی ادم متن های همکلاسیو می خونه کل اخبار روزنامه ها و همه چیو می فهمه.

مرجع اطلاعاتی، باید مطالبش از خودش باشه، نه کپی پیست!

دوست گرامی، یک گروه بزرگ دور هم جمع شدن، با کلی زحمت دارن همکلاسی رو اداره میکنن، این همه کاری رو که این گروه میکنن، اگه قراره صرفا کپی پیست باشه، با کاری که یک برنامه نویس به تنهایی انجام میده، تفاوت چندانی نخواهد داشت:
http://www.news07.com

شما میتونید به سایت هفت خبر و سایت های مشابه رجوع کنید!

مخاطب دنبال چیزی میگرده که جای دیگه نتونه پیداش کنه، برای همینه که قسمت نظرات همکلاسی همیشه پربازدیده، چون نظرات همکلاسی ها بیشتر میره اونجا...

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:46

یک خبر رو تمام خبرگزاری ها منتشر می کنند ، با ادبیات متفاوت... یعنی ایسنا و ایرنا و .. از روی هم که کپی نمی کنند! دوستانی که می گویند خبر رسانی جز کپی پیست کردن نمیشه ، به نظر من حرف عجیبی می زنند!

حمید نصیری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:49

بله آقا یا خانم س-ت درست مگن

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:50

در مورد صحبت حسین نصرآبادی:
"همکلاسی وقتی موفق تر خواهد بود، که همیشه و همیشه حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد"..
----------------------
بله ولی به شرطی که داشته باشد! نمی‌شود بشینی و بگویی می‌خواهم راجع به فلان چیز مطلب بنویسم که! باید تو ذهن شما درگیری بوجود بیاد، باید کلمات خودشون بریزن بیرون..
بهرحال مثل خیلی چیزها که باید تمرین کرد، این هم از آن مهارت‌هایی‌ست که باید با تمرین بدست آورد و با وضع قانون از فردا همه بلاگر نمی‌شن..! آموزش افراد اول از همه باید برای خودشان مهم باشد.. اینجا باید با روش منطقی یک سازمان یادگیرنده بنا کرد..

هادی جان!
حتما بارها دیده ای که دوستانی در قسمت نظرات، متن هایی زیبا می نگارند، حرف بنده فقط همین است که این متن های زیبا را از نظرات به خود ِ متن ها منتقل کنیم، یعنی استعداد این کار در وجود همکلاسی ها هست، فقط جایگاه ارائه ی نظرشان اگر عوض شود، وضع همکلاسی بهتر می شود!

البته قبول دارم که تمرین هم باید باشد!

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:52

با فرزان بالکانی موافقم و اینجا اعلام می‌کنم منظور گفته من لااقل این نبوده :)

:)

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:58

با این حساب دانلود موسیقی و فیلم هم خلاف کپی رایت هست و باید جلوش گرفته شه ، کسانی که میگن پست دانلود فلان فیلم بیشترین بازدید رو داره باید متوجه باشند که ورودی همه از گوگل بوده و این یعنی شناختن همکلاسی با فیلم و موزیک و ...
به نظر من انتشار فاکتورهای شامل کپی رایت باید متوقف شه...

به نظر من انتشار فاکتورهای شامل کپی رایت باید متوقف شه...

این کار رو نه برای همکلاسی، بلکه برای کمک به فرهنگ و هنر باید انجام داد، برای احترام به خالق آثار...

تو خواننده می شوی، همه هم اثر تو را از اینترنت دانلود می کنند، و هیچ هزینه ای هم نمی پردازند، تو معروف می شوی و همه منتظر آلبوم بعدی تو می مانند غافل از آنکه تو برای تهیه آلبوم دوم به اندازه ی کافی پول نداری!

تو برای پول نخواندی اما برای ادامه دادن به پول هم نیاز داری، یک خواننده که از دولت حقوق نمیگیرد...

حمید نصیری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 15:58

آقای فرزان بالکانی کاملا" درست میگن ولی فک نمیکنم اجبار کردن این کار درست باشه

س-ت دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:02

اقای بالکانی مگه شما پلیس تشریف دارید که متوقف کنید به نظر من همکلاسی باید ازادیشو مثل قبل داشته باشه شما اون متن هایی که دوست ندارید نخونید مثل بقیه.از اقای توکلی هم درخواست می کنم تیشه به ریشه ی همکلاسی نزنند .

3pehr دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:07

رطب خورده منع رطب چون کند
مصداق صحبت های فرزان عزیز است که نماینده انحصاری شب نامه ی روزنامه اعتماد ملی در همکلاسی هستند
البته من میگم کپی پیست کار غلطی نیست
اگر چهره همکلاسی رو بد میکنه بنظر بعض یاز دوستان بهتره راهکار ها و پیشنهادتی در این رابطه بدهند نه ایجاد محدودیت و منونعیت که باعث تخصصی شدن همکلاسی میشود و نویسندگان آن کمتر و کمتر خواهد شد

کپی پیست کار غلطی نیست!
اما برای بهبود میشه کنارش گذاشت!
تخصصی شدن زمانی اتفاق میافته که روی موضوع واحدی تمرکز کنیم، مثلا فقط متن هایی در موضوع اینترنت منتشر کنیم، که در قانون پیشنهادی چنین چیزی در نظر گرفته نشده!

در صورت اجرایی شدن قانون، نویسندگان کم نخواهند شد، اما به روزآوری کم خواهد شد، این کم شدن بازدید را در کوتاه مدت کاهش می دهند اما به ضرر همکلاسی نیست!

3pehr دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:08

با اعمال قانون کپی رایت موافقم

منم موافقم، اما الان زوده، زمانی میشه مطرحش کرد که قانون پیشنهادی فعلی کاملا جا افتاده باشه!

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:16

همونطور که گفتم با اعمال قانون کپی رایت در هر زمینه‌ای موافقم..
قبل ار این پست شاید بهتر بود در مورد قانون کپی‌رایت نظرسنجی می‌کردی.. اینطوری یه کارایی که درست نیست محدود می‌شد و در ضمن خیلی‌ها هم هنوز در نوشته‌هاشون عادت به رفرنس دادن نکردن متأسفانه..

رعایت قانون کپی رایت از قانون پیشنهادی فعلی سخت تره!
قانون الزامی بودن ذکر منبع هم قبلا به نظرخواهی گذاشته شده و به قوانین افزوده شده اما اجراش به نویسنده برمیگرده!
چون مجری قانون نمیتونه به راحتی بفهمه که نویسنده ی متن، همونیه که منتشرش کرده یا نه...!

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:22

البته قطعاً مشکلاتی پیش می‌یاد.. مثلاً کسی دیگه نمی‌تونه نرم‌افزار غیررایگان و فیری شیر بذاره.. یا سریال و فیلم و.. اما اولن یه دنیا نرم‌افزار رایگان رو نت هست که بهتره دوستان به معرفی و آموزش آنها شیفت پیدا کنن.. قطعاً تو مملکت ما با هزاران مشکلی که وجود داره، کسی خودش را از امکان استفاده از ویندوز و فتوشاپ و مجموعه آفیس و.. و حتی سریال‌های فرار از زندان و لاست و 24 و فرندز و .. محروم نمی‌کنه!!! اما من صد در صد موافقم که لااقل این اتفاق در این وب صورت نگیره و قانونی باشه که دانلود چیزهای کپی‌رایت دار منع بشه..

درسته، باید از یه جا شروع کرد!
امیدوارم این اتفاق به صورت جدی تر در همکلاسی بیافته!

س-ت دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:24

ببینید به نظر من بی قانونی خوبه چرا قانون رو اجرا کنیم و همکلاسیو محروم کنیم وقتی همه چیز بی قانونه؟

مثلا چی؟

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:26

اگه قرار باشه همه به هم گیر بدیم که ساده ترین کار لغو عضویت هست برای آرامش داشتن... اما ما داریم در مورد بهبود فضا صحبت می کنیم ، بنده شب نامه کپی کردم با منبع ، قانونی برای منعش وجود نداشت ، اما دلیل نمیشه استقبال نکنم از این قانون... فکر می کنم دو راه وجود داره ، یا اسم "همکلاسی" عوض بشه همراه عنوان "وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی" و یا این قوانین تصویب شه ، فکر کنم کمی فرهنگ و درک لازمه برای این موضوع و نه پلیس بودن...

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:28

جالب بود...

"ببینید به نظر من بی قانونی خوبه چرا قانون رو اجرا کنیم و همکلاسیو محروم کنیم وقتی همه چیز بی قانونه؟ "

پس تا هفته آینده من شما رو به قتل می رسونم.

س-ت دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:29

کجای این فضا بده؟به کدوم قانون می خوای قانون اجرا کنی تو همکلاسی اقای بالکانی؟قانونو معنی کن

ارش دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:33

حال گیری نکن دیگه حمید جون!
میدم همکلاسی رو هک کنن هاااااااااا!!!

D:

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:35

به عنوان جمعی 200 نفره از قشر دانشجو کشور و احتمالا آینده ساز و به عنوان قشر آگاه جامعه که مدیران همکلاسی رو تشکیل دادند ، این بلاگ باید الگو و منشا فرهنگ سازی باشه... اگه قراره اینجا هم جنگل باشه ، من برای خودم یا شما متاسفم که هم قبیله هستیم.

س-ت دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:39

حرفاتون قشنگه ولی فقط حرفه خودتونم می دونید.اینده ساز؟خودتون خندتون نمی گیره؟

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:44

من اگر از حرف خودم خندم بگیره چطور برای تاییدش بحث کنم؟ فرهنگ سازی خنده داره؟ شما از کی با قاشق چنگال غذا می خورید؟

س-ت دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:46

بحث رو به بیراهه نکشید .قرار بود قانون رو معنی کنید تا به جواب خودتون برسید.موفق باشید

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:50

چنین قراری نداشتیم خانوم س-ت

محمدحسین باقری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 16:53

اولا اصلا سریال لاست توی کشور ما قانون کپی رایت نداره که بخواد رعایت بشه

بهتره اول از چیزی اطلاع نداریم صحبت نکنیم.

بعضی از ایرانی ها که خودشون رو روشنفکر میدونند ولی بهره هوشی پایینی دارند عادت دارند که چیز که خیلی در رنک بالایی باشه رو بکوبن

وقتی صحبت از این میشه که یک پست که بیشترین بازدید رو توی همکلاسی داشته
باید متوقف میشده واقعا برام تمسخر آمیزه.

من قصد داشتم مانند سریال لاست سریال فرار از زندان رو هم قرار بدم به صورت دوبله شده که وقتی متوجه شدم کپی رایت داره فعلا دیگه قرارش ندادم


اما یک طرح وجود داره اون هم اینه که میشه بخش هایی خاص ایجاد کرد که مثلا دانلود ها اونجا باشه

یا مثلا اخبار مهم خبرگزاری ها اونجا باشه

البته طوری که یک نفر برای اولین بار میاد داخل همکلاسی متوجه اون بخش بشه

به جای اینکه پستی با بازدید بیش از 33000 تایی رو باهاش مخالفت کنیم بهتره پستهایی که میان مثلا جزوه ای رو قرار میدن و شما پس از زطی کردن هفت خان رستم و عبور از چندین سایت به جزوه دست پیدا میکنید و تازه متوجه میشید اصلا این مال درس شما نیست و نویسنده اشتباهی زده رو جلوشونو بگیریم.

اینهاست که شان همکلاسی رو پایین میاره

نه پستی که اینهمه بازدید داشته و کلی وبلاگ بهش لینک میکردن توی وبلاگ های مختلف بهترین جا برای دانلود سریال لاست رو اینجا میدونستند

نباید طوری صحبت کنیم که بهمون بگن اصلا از مرحله پرته

کاش همکلاسی یک فروم داشت تا بحث در مورد هرچیزی توی اونجا شکل میگرفت و این طوری بحث های این گ.نه رو صفحه اصلی نمیومد.

ممنون که رعایت میکنی کپی رایت رو!
اخبار مهم خبرگزاری ها توی خود ِ خبرگزاری هاست، همکلاسی که نمی تونه و نمی خواد محتوات تمام سایت ها رو جمع آوری کنه، باید خودش تولید محتوا کنه تا هویت پیدا کنه!

خبر خبرگزاری هم خوبه، به شرطی که در کنارش نظر یا تحلیل یک همکلاسی هم موجود باشه! تا مخاطب تفاوت خبرگزاری و همکلاسی رو احساس کنه!

ظاهرا مخاطب بخش هایی از نظر، بنده نیستم!

رام دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:01

قبول

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:07

کپی رایت کشوری هست؟ یعنی بعضی جاها دارند و بعضی جاها ندارند؟و ما هم از انتشار آنهایی که در کشور نیست دریغ نمی کنیم چون می گوییم : خب همه که دارن پخش می کنن منم یکی از اون همه!

فکر می کنم شما بسیاری از آهنگهای خواننده های داخلی رو هم منتشر کردید جناب باقری ، و واقعا بهتره اول از چیزی اطلاع نداریم صحبت نکنیم.

اگه عکسهای +18 و امثالهم توی همکلاسی قرار بگیرد، بازدید سر به فلک میکشد ، اما آیا این درست هست؟ صرفا بازدید مهم هست یا محتوا؟

ان موقع که شما داشتید برای کنکور می خواندید ما کم همکلاسی رو به چالش نکشیدیم و با کلی حاشیه این بلاگ به عنوان نماد دانشجویی شروع به فعالیت کرد و الان با زحمات بی دریغ شما این اتفاق در مورد همکلاسی افتاده :
" کلی وبلاگ بهش لینک میکردن توی وبلاگ های مختلف بهترین جا برای دانلود سریال لاست رو اینجا میدونستند"

در ضمن چنین بحث هایی باید در صفحه اصلی باشد چون قانون همکلاسی و موتور آن رو تشکیل میدهد...

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:10

حمید یه پیشنهاد خیلی خوب به نظرم رسید.. خب بیایم یه زیردامنه مثله جزوات ایجاد کنیم به نام لینکدونی (مثلاً).. اگه اطلاع داشته باشی یه عالمه سایت ایرانی و خارجی وجود داره که کارشون فقط گذاشتن لینکهای خوبه.. این موضوع اینقد برای کابرای بلاگها مهمه که این خصوصیت به صورت پیش فرض کنار هر بلاگ قرار داده شده و چون من بلاگهام تو بلاگ اسکای بودن، خوب از این امکان بلاگ اسکای که تا حدودی هم پیشرفته‌تر از سرویس‌های بلاگ دیگه هستش، مطلعم..
با زیردامنه مثل جزوات و ثبت یه بلاگ با همین قالب و یه کوچولو دستکاری تو قالب بلاگ راحت می‌تونیم یه صفحه لینک داشته باشیم که همه‌ی بچه‌ها لینک‌های به‌نظر جالب‌شون رو به تفکیک روز اونجا بذارن و قول می‌دم یکی از پر بازدید‌ترین قسمت‌های همکلاسی هم بشه و کمک می‌کنه که ما در صفحه‌ی اصلی فقط متن دست نوشته‌ی خود بچه‌ها را داشته باشیم..

پیشنهاد خوبیه، باید روش کار بشه و معایب و مزایای احتمالیش بیشتر مورد بررسی قرار بگیره!

من هم با نظر آقای فرزان بالکانی موافق هستم
رعایت قانون کپی رایت :
اگر شما حداقل یکی دو مورد چیزی داشتید که براش زحمت کشیده باشید و بخاطر رعایت نکردن قانون کپی رایت و مالکیت ضرر کرده باشید متوجه خواهید شد که چقدر رعایت قانون کپی رایت مهم بوده و نشان دهنده رشد فردی و شخصی و عمومی است
در مرود الگو بودن هم موافق هستم:
چراکه ( این حرف رو چندین جا به شکل های مختلف گفتم و میگم) ما بعنوان تعدادی از دانشجویان کشور باید در دنیای سایبر و حقیقی نمونه بوده تا درسی برای آینده گان خود باشیم
......
همکلاسی برای رشد به همه ی خوبی ها نیاز داره، چه در جاهای دیگه باشن چه نباشن

مهرداد باقری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:20

قانون تا حدی جالبیه . ولی باید بیشتر روش فکر بشه .
اینکه فرهنگسازی بشه که خود بچه ها رو بیارن به همچین کاری بهتره تا بصورت اجباری .
به نظرم لغو کامل نباشه ولی بسیار محدود تر بشه دادن همچین پستهایی و با شرایط خاص .
به هر حال روی جزئیاتش باید کار بشه.
مثلا اینکه آهنگ فیلم یا هر چیز دیگه شان همکلاسی نیست باید خیلی روش بحث بشه . که فکرم نمیکنم نتیجه داشته باشه.با ین حال خودم مخالف موزیک و فیلم در همکلاسی هستم.
یک سری موضوعات هم هست که اگه این فانون بخواد اعمال بشه کلا از بین می ره .
در آخرم بگم که این قانون تا حد زیادی از جنبه اطلاع رسانی همکلاسی کم می کنه . بعضی وقتا یه پست کپی شده از جای دیگه خودش موضوع بحث میشه و چندین پست تحلیلی به دنبالش هست .که این فکر نمیکنم بد باشه

لغو کامل نیست، همونطور که توضیح دادم با نوشتن چند خط در کنار متن کپی شده، می تونیم متن رو از حالت صرفا کپی دربیاریم و تفاوتی هرچند اندک رو ایجاد کنیم!

در مورد شان، بنده نظری ندارم، قوانین هم نباید در مورد شان محدوده ای رو تعین کنه، شان رو خود دانشجوها باید تشخیص بدن!

موضوع اخبار سیاسی راکد میشه، سایر موضوعات دچار مشکل نمیشن!

عوارضشو قبول دارم، اما باید در مجموع مفید بودن یا نبودنش رو مشخص کرد!

3pehr دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:28

نه حمید جان اینجا نمیشه باید حضوری و از همه افراد دعوت بشه
شاید افرادی هفته ای یکبار همکلاسی رو ببینند شایدم دوروز یکبار این پست بزودی از روی صفحه اصلی محو میشه و قابلیت انجام بحث و بررسی رو نداره . . .
با نظر مهرداد جان دقیقا صحبت بنده می فرمایند که نباید اجباری باشه باید همه مدیر ان خودشون به ان راه ها سوق پیدا کنند . . .

سپهر جان!
تا الان که همه ی بحث ها رو از همین طریق انجام دادیم!
ما سالن سمینار نداریم که از همه ی افراد دعوت کنیم، از طرفی چطور میشه فرضا سی نفر رو جمع کرد و همزمان هم بحث کرد، من فکر میکنم در دنیای واقعی اگه تعداد بحث کننده ها از پنج نفر تجاوز کنه، بحث به دعوا و خونریزی ختم میشه! D:
البته همه ی افراد از سی نفر هم تجاوز کرده و به بیش از 100 نفر میرسن که ....

این خاصیت دنیای اینترنت هست که هم همه رو می تونه بدون صرف وقت و هزینه ای دور هم جمع کنه، و هم بدون خون ریزی بحث ها رو تموم کنه!

باید جفتش با هم صورت بگیره، یعنی اگه اکثریت مایل بودن این قانون تصویب بشه و با قانونی شدنش، ماندگار بمونه این روش!

سیدحسین هاشمی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:31

این حرکت می تونه خوب و موثر باشه اما هزینه هاش هم کم نیست یعنی خیلی بیشتر از اون سه خطی که آخر متنت نوشتی

همین الان با اینکه همچین قانونی نیست میبینیم متنهایی منتشر می شه که نویسنده اثری از منبع نبرده

در صورت که بصورت قانون در بیاد احتمالا بیشتر شاهد خواهیم بود

این حرف که می گی مثلا در مورد مولانا سایتهای تخصصی بهش پرداختن یا در مورد فلان موضوع یا کاریکاتور خوانندگان علاقه مند دنبال می کنن و ... اصلا چیز جالبی نیست

برق تولید محتوی چشما رو گرفته دیگه دارید تمام شاخ و برگهای خلاقیت رو می زنید

اگر می خواید این رویه ای که ایجاد شده در همکلاسی رو کنترل کنیم باید پله پله پیش بریم

همه با این موضوع موافقن که مثلا منتشر کردن خبرهایی که از فلان منبع خبری داخلی منتشر شده چندان جالب نیست

من می خوام وقتی یه خبر رو مثلا از تابناک می خونم ببینم نظر دوستم چیه در موردش تحلیل چهار تا دانشجوی دیگه رو مستقیم و بدون ویرایش ببینم
نظرات سایتهای خبری که مشخصه چه نظراتی رو تایید می کنند

غالبا اگر موضوعی جالب نباشه ، طبعا نظر دهنده هم نداره

اغلب نویسنده ها با دیدن استقبال خواننده از متن می تونن بفهمن که خواننده چی می خواد


در مورد سریال لاست و کلا دانلودهای از این دست، با نظر آقای باقری تقریبا موافقم
دلیلی بر عدم انتشار نیست
می شه یه قسمت رو به این مسایل اختصاص بدیم


اینکه طنز نوشته های یک نفر خیلی برام جذابه همینطور که برای دوستان دیگر هم جدابه
مثلا بگیم علاقه مندان به طنز نوشته های فلان نویسنده می تونن به وبلاگ شخصیش رجوع کنن
اما منبع مورد لطف مخابرات قرار گرفته تو این اوضاعی که از هر سه سایت دو سایت رو بستند، فکر نمی کنم حرف شما با منطق جور در بیاد

مثلا متنهایی که آقای بالکانی می گذاشت خیلی برام جذاب بود و دنبال می کردم

شعار مخفی همکلاسی اینه به نظر من:
« به جای اینکه زمان خود را صرف گشت و گذار در ده سایت مختلف بکنید، زمانی را که برای دیدن این وبلاگ می کنید ، ده برابر کنید »

-------------------------------------------
پیشنهاد من:
«می تونیم قدم اول رو مثلا در منتشر نکردن عین خبر های رسانه های دیگه بگذاریم»

نه اینکه سطح زیادی از متنهایی که منتشر می شه رو مشمول این قانون کنیم

فعلا فقط خبر ، نه تحلیل

می تونیم قدم اول رو مثلا در منتشر نکردن عین خبر های رسانه های دیگه بگذاریم...

حرف بنده هم همین بود، یک خط به متن کپی شده هم اضافه بشه، تفاوت ایجاد میکنه، خطی که مثلا توی پاسخ به نظرات گفته میشه رو بیاریم توی خود متن! همین!

فعلا دارم به پیشنهاد هادی فکر میکنم، اگه بتونیم با کمک بلاگ اسکای اجراییش کنیم، میشه هم مخالفان این پیشنهاد رو راضی کرد و هم موافقاشو، درواقع میشه جایگزینی برای خبرهای کپی شده پیدا کرد!
نظر هادی رو به مدیران بلاگ اسکای منتقل میکنم، تا ببینیم چی میشه!

فرزان بالکانی دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:37

همکلاسی شبیه به چیزی مثل بالاترین و یا دنباله شده ، اگر محبوب هست چنین شرایطی ، مساله ای نیست! اسم و عنوان باید تغییر کند... چون روال کار متفاوت می شود. اما به نظر من مشکل اصلی ما کپی رایت هست و اینکه برخی دلشون نمیاد که منبع بگویند و صاحب خبری رو ترجیح می دهند...

درسته!

هادی بدری‌زاده دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 17:41

با یه قسمت از حرف‌های حسین هاشمی موافقم.. این‌که هر کی می‌خواد و علاقه‌منده بره و متن‌های فلان سایت یا وبلاگ را بخونه درست نیست.. مثلاً آخرین پست من یه شعره که به نظرم مربوطه به حال و هوای این روزها و نویسنده‌اش با تکیه و نکات جالبی به شکل مؤثر و خوبی احساسش رو بیان کرده.. هرچند تاکنون یه نظر بیشتر روی این پست نرفته اما به نظرم من شعر قشنگی بود و اگه من این رو اینجا نمی‌ذاشتم فک نمی‌کنم حتی همان یک نفر دوستی هم که نظر داده می‌تونست و موفق می‌شد که در نت به این پست برسه و بخونه و احیاناً ازش لذت ببره..
من فکر می‌کنم فکر کردن راجع به پیشنهادم راجع به صفحه لینک‌های روزانه، که هر کس لینک مطبوعش را به همراه توضیح کوتاه یک سطری، به تفکیک روز بگذارد کمک بسیار شایانی باشه به تغییر شرایط موجود..!

عوارض پیشنهادم رو قبول دارم!

به پیشنهادت فکر کردم و دارم فکر میکنم!

رویا IT دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 18:01

به نظر من یه متن اگه خیلی هم مهم باشه میشه شخص بگه که فلان آدرس یه مطلب مهم یا مفید دیدم، بیاید بریم بخونیمش!

واسه خلاق تر شدن نویسنده های همکلاسی، این قانون رو مفید می بینم! هرچی باشه نویسنده ایم نه دستگاه فتوکپی! البته من تا حالا پست های فتوکپی زیاد داشتم ها! ولی جای پیشرفت دارم!

جای پیشرفت داریم!

محمدحسین باقری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 19:20

آقا حمید در مورد اخبار مهم خبرگزاری ها مثالی بود که گفتم منظورم اینه که بخش هایی باشه که این کپی پیست ها داخل اونجا باشه ولی توی صفحه اصلی نباشه


در مورد قانون شدن هم مخالفم چون که

همین چند وقت پیش شپهر سارجانی عزیز یک پستی گذاشتند که استاد میخواست شاگرد رو بزنه و همه موبایل ها رو در آوردند که فیلم بگیرند با اعمال این قانون این بخش پست حذف میشه و خیلی چیزهای دیگه


شما در مرحله اول صرفا این کار رو باید به صورت تشویقی انجام بدید

یا مثلا هرکسی همچین کارایی کرد امتیاز بگیره ( البته این جور کارا خیلی بچه بازیه )

با اعمال این قانون ستون های همکلاسی از بین میره و تعداد بازدید به زیر 1000 تا میرسه و نویسنده ها کم و کم تر میشه و دیگه با برداشتن قانون هم همکلاسی نجات پیدا نمیکنه.

میشه با پیشنهاد هادی جان یکیش کرد، فعلا که قابل اجرا نیست ولی مساله رو دنبال میکنم!

بازم عرض میکنم که عوارض پیشنهادم رو قبول دارم، ولی در مجموع فکر میکنم مفید باشه!

هر کسی پیش بینی ای داره، هر پیش بینی ای هم میتونه درست باشه!

حوریه جعفری - کامپیوتر دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 19:25

می شود کپی پیست کردن را محدودتر کرد. مثلا میتوان گفت برای متن های بخصوصی (مثل متن های خبری) حتما نویسنده تحلیلی برایش منتشر کند.
اما به نظرم نمیشود کلا کپی پیست کردن را لغو شود!
ببینید گاهی ممکن است من به یک نقدی برخورد کنم ، آن را بخوانم و بدانم که نظر من هم در رابطه با موضوع مورد نقد دقیقا مانند نویسنده است. اما من قبلا در مورد این موضوع فکر نکرده بودم! و یا اطلاعاتم در حدی نبوده است که بخواهم متنی مشابه منتشر کنم.

در کل میخواهم بگویم من در همه ی زمینه ها نه استعداد دارم و نه اطلاعات اما می خواهم عقیده ام در همه ی زمینه ها برای دیگران مشخص باشد!
کپی پیست به من این اجازه را میدهد که نظرم را بیان کنم با استفاده از مهارت دیگران.

با این که باید تولید محتوا کرد موافقم اما نه از طریق اعمال چنین قانونی!

عدم کپی پیست هم به شما این اجازه را می دهد که به رشد قدرت بیان خویش، بیشتر بپردازید!

مهرداد باقری دوشنبه 29 تیر 1388 ساعت 19:27

حمید توکلی : لغو کامل نیست، همونطور که توضیح دادم با نوشتن چند خط در کنار متن کپی شده، می تونیم متن رو از حالت صرفا کپی دربیاریم و تفاوتی هرچند اندک رو ایجاد کنیم!

در مورد شان، بنده نظری ندارم، قوانین هم نباید در مورد شان محدوده ای رو تعین کنه، شان رو خود دانشجوها باید تشخیص بدن!

موضوع اخبار سیاسی راکد میشه، سایر موضوعات دچار مشکل نمیشن!

عوارضشو قبول دارم، اما باید در مجموع مفید بودن یا نبودنش رو مشخص کرد!
--------------
با این موافقم
این امر مستلزم بررسی دقیق متن هاست .
یه پیشنهاد هم دارم که یه گروه نظارت تشکیل بدیم واسه بررسی .
ولی باز هم می گم در مورد یه سری مطالب مثل اشعار یا قسمتی از یک متن به عنوان نکات پند آموز میشه به صورت بازتری نگاه کرد.
ولی باید از انتشار یه سری پست ها که همکلاسی رو به یه مرجع دانلود تبدیل میکنه باید جلوگیری بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد