KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

برجسته‌ترین اختراع علمی در قرن گذشته

1- کپسول آپولو 10
2- موتور هوایی 

3- تلگراف برقی 

4- ‌فورد مدل تی
5- رایانهPilot ACE 

6- موتور موشک وی‌2 

7- پنی‌سیلین
8- مارپیچ دوتایی دی‌ان‌ای(DNA) ‌ 

9- دستگاه اشعه ایکس 

10- راکت استفنسون  

توضیح در ادامه مطلب...

 با مراجعه به پایگاه اینترنتی موزه علوم لندن، برجسته‌ترین اختراع یا اکتشاف قرن گذشته را انتخاب کنید.

به گزارش نیوساینتیست، موزه علوم لندن از کارشناسانش خواسته ده قطعه تا از شاخص‌ترین اشیای تاریخ را مشخص کنند.می‌توانید این اشیا را در این گالری تماشا کنید و با مراجعه به وب‌سایت این موزه، مهم‌ترین قطعه را انتخاب کنید.

کپسول آپولو 10

چهل سال، پیش سه مرد سوار بر این کپسول توانستند در اطراف ماه بگردند. این کپسول در واقع تمرینی شد برای ساخت آپولو 11 که دو ماه بعد، در مرداد 1347 روی ماه فرود آمد. ماموریت آپولو نه تنها به گسترش مرزهای فناوری کمک کرد، که نسبت به جایی که در این دنیای پهناور و ناشناخته داریم، به ما دید جدیدی داد.

موتور هوایی

موتور هوایی در سال 1712 / 1091 توسط توماس نیوکامن اختراع شد. بعد در سال 1791 / 1170،‌ فرانسیس تامپسون از روی طرح وی،‌ مدلی را در یک معدن ذغال واقع در دربی‌شایر انگلستان ساخت. این موتور، قدیمی‌ترین موتور از نوعی است که نیوکامن طراحی کرده و نسبتا کامل و دست‌نخورده باقی مانده است.
موتور هوایی با رفع بحران انرژی در زمان خودش، گامی به پیش در آغاز انقلاب صنعتی بود. این موتور با پمپ آب از اعماق معادن، ‌دست‌یابی به ذخایر ذغال‌سنگی را که تا پیش از آن ناممکن بود، ممکن ساخت. با این که این موتور به دلیل نقشش در آغاز عصر صنعتی که ما هنوز در آن به سر می‌بریم،‌ مورد توجه است، اما همچنین سرآغازی برای وابستگی واقعی ما به سوخت‌های فسیلی بود.

تلگراف برقی

در سال 1837 / 1216، چارلز ویتستون و ویلیام کوک موفق شدند اولین دستگاه تلگراف برقی را به دنیا عرضه کنند. دستگاه آن‌ها اولین استفاده عملی از نیروی برق برای ارتباط از راه دور بود و به برقراری اولین شبکه اجتماعی عمومی در دنیا منجر شد. این شبکه‌ها از آن زمان دائما از لحاظ قدرت و ظرفیت و اهمیت رشد داشته‌اند.

‌فورد مدل تی

از بین پیشگامان ایده‌های مربوط به تولید انبوه، شرکت فورد موتور توانست به بازار جدید بزرگی در صنعت موتور دست یابد. از آن زمان، فوردیسم به استعاره‌ای آشنا در تولیدات با کمیت بالا تبدیل شد؛ فلسفه‌ای که امروزه استاندارد عملی در تجارت محسوب می‌شود.

رایانهPilot ACE

رایانهPilot ACE یکی از اولین رایانه‌های الکتریکی با هدف عمومی بود که اولین برنامه‌اش را در تاریخ ده می 1950 / اردیبهشت 1328 اجرا کرد. در آن زمان،‌ این رایانه سریع‌ترین رایانه دنیا بود. طراحی این رایانه،‌ نسخه کوچک‌تری از طرحی از یکی از پیشگامان رایانه به نام الن تورینگ بود.
این وسیله به این دلیل برای این مجموعه انتخاب شده که در نسل اول رایانه‌هایی جای دارد که امروزه اطراف ما را پر کرده‌اند.

موتور موشک وی‌2

با این که موشک وی‌2 در جنگ جهانی دوم توسط طرف‌های شکست‌خورده استفاده می‌شد، ‌اما برای دهه‌های بعدی،‌ دنیا را شکل داد. این موتور در سال 1942 / 1321 اختراع شد. سازنده آن،‌ ورنر فون‌برون،‌ بعد از جنگ به آمریکا رفت و در آن جا روی برنامه مسیر حرکت موشک‌های قاره‌پیما کار کرد. وی سپس به ناسا رفت و موشک ساترن5 را ابداع کرد، ابزار عظیم‌الجثه‌ای که آپولو 11 را به ماه رساند.

پنی‌سیلین

هاگ‌هایی که از پنجره‌های خانه‌های مرکزی شهر لندن وارد می‌شدند، الکساندر فلمینگ را بر آن داشت که اولین آنتی‌بیوتیک را در سال 1928 / 1307 کشف کند.کارهایی که در این زمینه در انگلستان و آمریکا صورت گرفت،‌ پنی‌سیلین را تا اواسط دهه 1940 / 1320 به بیماران رساند. تحولی که در این مورد در نظر گرفته شده، ‌این است که پنی‌سیلین سرآغاز موجی از داروهای جدید بود که در مقایسه با زمان قبل از آن، خطر عفونت‌های باکتریایی را بسیار کاهش داد.

مارپیچ دوتایی دی‌ان‌ای(DNA) ‌

این نمونه،‌ بازسازی اولین مدل مولکولی دی.ان.ای است که شامل برخی از قطعات اصلی است که در مدل ساخته‌شده توسط کریک و واتسون در سال 1953 / 1332 استفاده شده بود. مدل آن‌ها بالاخره فهم دو مسئله را امکان‌پذیر کرد: این‌که ژن‌های موجودات چطور منتقل می‌شوند و این‌که فعالیت سلول‌ها چه طور مدیریت می‌شود.
این ساختار که امروزه بسیار شناخته شده است، هنوز هم مرکز بسیاری از پژوهش‌های علمی است و با ترتیب‌گذاری ژنوم که دایم ارزان‌تر می‌شود،‌ بیشتر و بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

دستگاه اشعه ایکس

کشف تابش ایکس توسط پزشک آلمانی،‌ ویلهلم رونتگن در سال 1895 / 1274، گامی در جهت ارایه ابزارهای تشخیصی بهتر برای پزشکان بود. این مجموعه تابش ایکس تنها چند ماه بعد از کشف رونتگن، توسط راسل رینولدز ساخته شده است. این نمونه،‌ یکی از قدیمی‌ترین‌ها در دنیاست و اولین نگاه را به درون بدن انسان‌ بدون استفاده از چاقوی جراحی نشان می‌دهد.

راکت استفنسون

این لوکوموتیو در سال 1829 / 1207 توانست آزمایش‌های رینهیل منچستر را با دست‌یابی به سرعتی رکوردشکن ببرد و دنیا را به سمتی ببرد که به جای استفاده از موتورهای ثابتی که با طناب می‌کشیدند، ‌از قدرت متغیر استفاده کند.
اصول اولیه‌ای که در طراحی این وسیله استفاده شد، تا 50 سال استاندارد وسایل حمل افراد و اشیا بود. البته تاریخ در این زمینه ادعاهای دیگری را نیز مطرح کرده، مثلا لوکوموتیو دیگری به نام لاکی هم می‌توانسته این راکت را در آزمایش‌ها شکست دهد، ‌اما این ادعا زیاد فابل اعتماد نیست
نظرات 6 + ارسال نظر
علی آی تی دوشنبه 15 تیر 1388 ساعت 11:07

مرسی ...مطلب جالبی بود...نصفه نیمه هم نخوندمشا!!!

آره خیلی جالب بود!
اما راستش کمی به ذهن سپردنش سخت باشه و بعصیاش اصن برای ما قابل فهم نباشه (چون خارج از حوزه تخصص ما و اطلاعات عمومی هستن)

رویا IT دوشنبه 15 تیر 1388 ساعت 11:34

اختراع دوربین فیلمبرداری چرا ننوشته؟!

حوریه جعفری - کامپیوتر دوشنبه 15 تیر 1388 ساعت 13:47

به نظرم پنی سیلین رو باید اول مینوشتن!

آخه یکی که میکروب ها تو بدنش اتراق کردن چجوری میتونه بقیه چیزا رو اختراع کنه؟!!

حمید توکلی دوشنبه 15 تیر 1388 ساعت 17:21

ازاین مطالب خوشمان میاید!

محمدحسین باقری سه‌شنبه 16 تیر 1388 ساعت 02:50

ممنون !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد