KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه همشهری

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه همشهری 

گزیده اخبار 

اشتغالزایی روی مدار صفر درجه

خودکفایی محصولات کشاورزی؛ شاید وقتی دیگر

سردرگمی چای را پایانی نیست

میوه باز هم گران شد

....

***********

راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام حمل‌ونقل 


حمل و نقل- علی ابراهیمی:
تسریع در اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی وعده‌ای است که با برکناری محمد رحمتی از وزارت راه و ترابری و روی‌کار‌آمدن حمید بهبهانی بارها توسط مسئولان این بخش مطرح شد.

برخلاف رویه معمول در دوره صدارت رحمتی بر وزارت راه و ترابری که همواره از کمبود اعتبارات به‌عنوان مهم‌ترین مانع اجرای طرح‌های این بخش یاد می‌شد، بهبهانی از همان آغاز روی‌کار‌آمدن وعده توسعه حمل‌ونقل ریلی را مطرح و از اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های در دست اجرا یا آغاز پروژه‌های بزرگ دیگر در حالی خبر می‌داد که هیچ تغییر و تحول چشمگیری در افزایش اعتبارات بخش راه و ترابری یا جذب سرمایه‌‌گذاری داخلی یا خارجی در این بخش صورت نگرفته بود اما وزیر راه‌و‌ترابری همچنان وعده‌های خود را تکرار می‌کرد.

با وجود این وعده‌ها پس از گذشت چند ماه هیچ تحول چشمگیری در روند اجرای پروژه‌های معطل مانده راه و ترابری حاصل نشد و طرح‌هایی مانند آزاد راه تهران- شمال که از آن به‌عنوان پاشنه آشیل بخش راه و ترابری یاد می‌شود همچنان معطل مانده و در نهایت نیز با تغییر پیمانکار چینی طرف قرارداد در این پروژه، تنها بر میزان هزینه‌های میلیاردی این پروژه افزوده شد تا این‌بار بهبهانی وعده‌ تازه‌ای برای زمان بهره‌برداری از این پروژه اعلام کند؛ موعدی که با توجه به رویه معمول در اجرای این پروژه بزرگ ملی باز هم محقق نخواهد شد.

با نزدیک شدن به موسم انتخابات دهم، تلاش برای تحقق وعده‌های مطرح شده از سوی وزیر راه و ترابری نیز شتاب بیشتری به‌خود گرفت؛ وعده‌هایی که اکنون باید با بهره‌برداری از برخی پروژه‌های نیمه‌تمام گذشته از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شد.

با این رویه بود که افتتاح چند پروژه نیمه‌تمام در بخش حمل‌ونقل‌جاده‌ای و ریلی با رویکرد جدید «افتتاح چند‌مرحله‌ای‌»مورد توجه قرار گرفت و با این رویکرد بود که چندی پیش باند شمالی آزاد‌راه تهران- پردیس با گذشت بیش از 7 سال از آغاز عملیات اجرایی طی مراسمی با حضور وزیر راه و ترابری و برخی دیگر از مسئولان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این مراسم حمید بهبهانی با بیان اینکه برای راه‌اندازی این آزاد‌راه از اجرای چند مرحله‌ای استفاده شده است، گفت: اکنون باند شمالی آزاد‌راه تهران - پردیس افتتاح شده و به‌زودی باند دوم این آزاد راه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید. پیشرفت فیزیکی باند دوم آزاد‌راه تهران - پردیس 75 تا 80 درصد است و این مسیر تا شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

آزاد‌راه غیرایمن

اما با گذشت 2 روز از برگزاری مراسم افتتاحیه، خبرگزاری مهر از مسدود شدن آزاد‌راه تهران- پردیس به‌دلیل غیرایمن‌بودن آن خبر داد. رئیس پلیس راه استان تهران اعلام کرد: آزاد‌راه تهران- پردیس که چند روز گذشته توسط وزیر راه افتتاح شده بود در حال حاضر مسدود است و تردد از این اتوبان صورت نمی‌گیرد.

به گفته سرهنگ شریفی، اداره راه استان تهران پس از افتتاح این محور به‌علت غیرایمن بودن آزاد راه مجبور به مسدود کردن آن شد و در حال حاضر این آزاد‌راه توسط وزارت راه مسدود شده است. قبل از افتتاح این آزاد‌راه کارشناسان پلیس راه اعلام کرده بودند که این آزاد راه به‌علت نداشتن علائم کافی، غیرایمن است؛ گرچه مسئولان راه و ترابری مطابق روال معمول با رد این‌گونه ادعاها خبر از ایمن بودن و تردد عادی در این بزرگراه دادند.

حرکت نمادین قطار شیراز- اصفهان 

از سوی دیگر چندی پیش در یک اقدام نمایشی بهره‌برداری از خط آهن شیراز- اصفهان با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و انتقال 630نفر از مردم، از شهر جدید صدرا به تهران آغاز شد. این کار در حالی صورت گرفت که برخی مسئولان و کارشناسان از آماده نبودن زیر‌ ساخت‌ها و استاندارد‌سازی‌‌نشدن قطعه آخر این پروژه و بهره‌برداری 2‌سال قبل از موعد آن تنها به‌دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات خبر دادند. برخی کارشناسان با تاکید بر آماده نبودن این پروژه برای بهره‌برداری، عنوان کردند که در راه‌اندازی قطعه آخر این پروژه، از ریل‌های دست‌دوم و غیراستاندارد استفاده شده است. همچنین سامانه‌های رایانه‌ای و الکترونیک، نصب علائم ارتباطی، تکمیل ایستگاه‌ها و ارتقای ایمنی در این خط‌آهن هنوز صورت نگرفته و پروژه مذکور به‌صورت موقت و نمایشی راه‌اندازی شده است. 

قابلیت بهره‌برداری ندارد

با برگزاری مراسم افتتاحیه، نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی، راه‌آهن شیراز- اصفهان را غیرقابل بهره‌برداری دانسته و اعلام کرد: به‌دلیل عدم‌استاندارد‌سازی در قطعه آخر راه‌آهن شیراز- اصفهان این طرح بزرگ ملی قابلیت بهره‌برداری ندارد. جلیل سازگارنژاد با اشاره به افتتاح این طرح در فضای انتخاباتی کنونی به ایلنا گفت: در قطعه آخر این طرح از ریل‌های استوک و غیراستاندارد برای افتتاح آن قبل از انتخابات و به‌صورت موقت استفاده شده است و نباید طرح‌های بزرگ ملی را قربانی فضای تبلیغی و انتخاباتی کرد. وی با بیان اینکه طرح بزرگ راه‌آهن شیراز- اصفهان در دولت خاتمی و از حدود 10سال پیش آغاز شده است، تصریح کرد: قسمت اعظم این طرح در دوره خاتمی ساخته‌شده و مراحل پایانی آن در دولت احمدی‌نژاد در حال ساخت است.

ایمن و مطمئن 

مباحث مطرح شده در زمینه بهره‌برداری پیش از موعد این پروژه نیز با واکنش مسئولان دولتی مواجه شد به‌نحوی که معاون امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به مباحث مطرح در زمینه ایمن نبودن راه آهن شیراز- اصفهان، این راه آهن را کاملا ایمن و مطمئن دانسته و به ایرنا گفت: با توجه به ‏اینکه نظارت دائم و مستقیم توسط حوزه معاونت استانداری در این پروژه ‏صورت گرفته، اطمینان می‌دهیم که در تمام پروژه نکات ایمنی توسط مشاوران ‏طرح، آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و مدیریت فنی وزارت راه و ترابری صورت ‏گرفته و این طرح هیچ‌گونه مشکلی ندارد.‏ صمد رجا، در مورد علت بهره‌برداری از پروژه مذکور در روزهای نزدیک به انتخابات گفت: به‌دلیل اینکه اعزام ‏زائران حرم امام راحل در این ایام صورت می‌گرفت تاکید شد که باید تا این ‏تاریخ امکان استفاده قطار مسافربری از این مسیر تا حدود 10‌کیلومتری محل ‏ایستگاه میسر باشد که این امر صورت گرفت. 

گرچه، وی به‌طور ضمنی به آماده نبودن برخی زیر‌ساخت‌های پروژه مذکور اشاره کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد که وزارت راه و ترابری تا پایان شهریور ماه ‏بتواند محل ایستگاه و ارتباط ایستگاه را با محل ایستگاه موقت در شهر صدرا به ‏اتمام برساند و در 4‌ماه آینده شاهد تکمیل این پروژه و استفاده مردم از محل ‏ایستگاه قطار بین شهری در محل شهرک گلستان باشیم.‏

معاون امور عمرانی استانداری فارس در توجیه استفاده از پروژه مذکور با وجود مهیا نبودن زیر‌ ساخت‌های لازم، اعلام کرد: در بسیاری از طرح‌های کشور برای ‏استفاده سریع‌تر و بهتر از پروژه‌ها سعی می‌شود که بخش‌هایی از آن پروژه مقدم ‏شود. وقتی زمانی برای پایان یک پروژه در نظر گرفته می‌شود موجب به ‏حرکت درآمدن تمام دستگاه‌های اجرایی برای به نتیجه رساندن آن می‌‌شود و این به ‏هیچ وجه کار منفی‌ای نیست.

وی افزود: اطمینان می‌دهم که در کل طول این مسیر به هیچ وجه ‏این کار صورت نگرفته و کار کاملا واقعی است، ‏امکان تردد قطار تا صدرا به شکل کاملا ایمن وجود دارد اما شایسته مردم شهر ‏شیراز این است که این ایستگاه هم تا چند ماه آینده به پایان رسیده و مردم از یک فضای ‏فوق العاده زیبا و مطلوب برای تردد به شهرهای دیگر استفاده کنند.‏

تا پایان سال بلیت فروخته نمی‌شود

با وجود افتتاح زود هنگام مسیر ریلی شیراز – اصفهان و تاکید برخی مسئولان بر آماده بودن این پروژه، سامانه اطلاع رسانی 139 شرکت قطارهای مسافری رجاء در پاسخ به درخواست مسافران برای خرید بلیت مسافرت با قطار در مسیر مذکور اعلام می‌کند که به‌دلیل تکمیل نشدن ایستگاه‌ شیراز استفاده از این محور مقدور نبوده و تا پایان سال، مسافری از این محور جابه‌جا نخواهد شد. همچنین گرچه در نظر بود تا این راه آهن به‌صورت نمادین با سرعت 80 کیلومتر در ساعت افتتاح شود اما به گفته برخی دست‌اندرکاران به‌دلیل آماده نبودن این محور در مواردی مانند انجام نشدن تراورس و بالاست ریزی کامل، اکنون سرعت قطار در این مسیر از شیراز تا اقلید 30 کیلومتر بوده و تنها از اقلید به بعد قطار با سرعت 80 کیلومتر در ساعت امکان تردد دارد.

راه‌آهن شیراز - اصفهان به طول 506 کیلومتر از ایستگاه دیزیچه در اصفهان آغاز می‌شود و با عبور از شهرهای شهرضا، آباده، اقلید، سعادت شهر و مرودشت به شیراز می‌رسد. اما بنا بر اظهارنظرهای متعدد، هنوز این ایستگاه‌ها آماده بهره‌‌برداری نبوده و چنین وضعیتی شائبه بهره‌برداری سیاسی از پروژه مذکور را تقویت می‌کند. با این وجود مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور با بیان اینکه ساخت خط‌آهن شیراز- اصفهان از سال‌1375 مطرح و از سال‌1384 به‌طور جدی آغاز شد، گفت: با تخصیص مناسب اعتبارات و سرعت اجرای آن در ماه‌های اخیر، این طرح 2‌سال زودتر از برنامه آماده بهره‌برداری شد.

رسول بی‌پروا، گفت: استقرار سامانه‌های رایانه‌ای و الکترونیک و نصب علائم ارتباطی، تکمیل ایستگاه‌ها و ارتقای ایمنی و اقدامات جانبی، همزمان با بهره‌برداری از طرح انجام خواهد شد چون معطل نماندن سرمایه‌گذاری‌ها از سیاست‌های دولت است.

سایر خبرها :

اشتغالزایی روی مدار صفر درجه

خودکفایی محصولات کشاورزی؛ شاید وقتی دیگر

سردرگمی چای را پایانی نیست

میوه باز هم گران شد

....

منبع : روزنامه همشهری

http://www.hamshahrionline.ir

نظرات 16 + ارسال نظر
ع سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:03

گرفتن میانگین از نموداری که اکید صعودی هست کار ابلحانه ای است.بله درسته اگه اول و اخر نمودار تورم را بگیریم که 10% و 23% هست میشه تقریبا16% ولی این گزارش برای مردم عوامل فریبی بیش نیست.
خاتتمی تورم 17% رو کرد 10% که میانگینش می شه با 13.5% پس در نتیجه نرخ تورم تنها 2.5% صعود داشته این خیلی خنده دارهههههههههههههه
دوستان سعی کنید نمودار آمار رو نقطه به نقطه بررسی کنند که به نتیجه معقول برسیم.

درود خدا بر انسان فهمیده ای همچون مهرداد باقری

دوست عزیز جناب ع لطفا از کامنت تکراری در پستهای متعدد خود داری کنید . چون این کار ارزش مطلبی که می فرمایید رو پایین میاره.

درود فراوان
پاینده باشید

h.sh-Lawyer سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:20

خوب اینا که همش نقده/ برنامه خودشون چی هست؟ میخوان 4 سال بعدی چیکار کنن؟ اصلا حرفاشون رو هوا و غیر منطقیه فقط خوب بلدن نقد کنن اونم یک جانبه ! اما برنامشون چیه؟ چرا توجیه نمیکنن؟ فقط میخوان حرف بزنن؟ حرف زدن آسونه
واقعا تو مملکت ما همه حرف خودشونو میزنن- چرا آخه تعصب -چرا حزب بازی -؟ منطق نداریم این کار درستیه؟

دوست عزیز
http://www.kntoosi.com/1388/03/19/post-9976/
در این پست که با نام
نسخه اینترنتی ویرایش نخست برنامه های دولت امید

نقد به تنهایی کار درستی نیست

لطفا برنامه ها رو مطالعه بفرمایید و سپس تصمیم گیری کنید
با تشکر

h.sh -lawyer سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:23

توجیح برنامه ها و کاراشونو که میخوان انجام بدن لطفا شرح بدید با یه منطق درست نه رو هوا-چه جوری میخوان درستش کنن

پاسخ تون رو همزمان در کامنت قبلی دادم
امیدوارم مفید فایده باشه
موفق باشید

م سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:26

واقعا اینهمه دروغ شرم آور است. آقای احمدی نژاد اعطای پست و مقام به نزدیکان خود را تکذیب کرد. حال شما به موارد زیر توجه کنید:
1- مسعود زریبافان/دبیر هیات دولت،عضو شورای شهر و رئیس مجمع باشگاه استقلال/باجناق احمدی نژاد
2- علیرضا علی احمدی/وزیر آموزش و پرورش و رییس دانشگاه پیام نور/باجناق احمدی نژاد
3- اسماعیل احمدی مقدم/ فرمانده نیروی انتظامی/باجناق احمدی نژاد
4- داوود مددی/رییس سازمان تامین اجتماعی/باجناق احمدی نژاد
5- داوود احمدی نژاد/بازرس نهاد ریاست جمهوری/برادر احمدی نژاد
6-پروین احمدی نژاد/عضو شورای شهر و معاون امور زنان ریاست جمهوری/خواهر احمدی نژاد
7- علی اکبر محرابیان/وزیر صنایع و معادن/خواهرزادۀ احمدی نژاد
8-حسین شبیری/رییس صندوق مهر امام رضا/شوهر خواهر احمدی نژاد
9- اسفندیار رحیم مشایی/رییس سازمان میراث فرهنگی/پدر عروش احمدی نژاد
10- علیرضا مددی/مدیر کل تربیت بدنی تهران ومدیرعامل سازمان تامین اجتماعی/برادر زادۀ باجناق احمدی نژاد
11- حسین صمصامی/سرپرست سابق وزارت اقتصاد/خواهرزادۀ معاون اول رییس جمهور
12- سید محسن نبوی/هیات مدیرۀ شرکت سرمایه گذاریهای خارجی/داماد باجناق احمدی نژاد
13- ناظمی اردکانی/وزیر سابق تعاون/شوهر عمۀ داماد زریبافان
14-داوود دانش جعفری/وزیر سابق اقتصاد/پسر عمۀ داماد زریبافان
15- مجتبی هاشمی ثمره/مشاور عالی رییس جمهور/خواهر زادۀ مهندس باهنر
16- مهدی هاشمی ثمره/مدیر کل وزرارتی وزارت نیرو/خواهر زادۀ مهندس باهنر
17- خانم قند فروش/مشاور امور خانوادۀ وزارت کشور/زن برادر هاشمی ثمره
18- عبدالحمید هاشمی ثمره/معاون وزیر صنایع/خواهر زادۀ مهندس باهنر
19- موسی پور/معاون پارلمانی وزیر کشور/داماد خواهر مهندس باهنر
20- علی خیر اندیش/پیمانکار نفت در انتقال گاز ایران به چین/شوهر خواهر هاشمی ثمره
21- طاهرۀ نظری مهر/مدیر کل حقوق بشر وزارت خارجه/همسر وزیر امور خارجه
آقا دوران دروغ و ریا گذشته است. الان عهد بوق نیست که مردم را اینقدر احمق و نفهم فرض می کنید.

h.sh -lawyer سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:26

توجیح /واقعا توجیح میخوام؟ توجیه نمیخوام لطفا منطقی بگید واقعا خسته شدیم از یکجانبه بودن

لطفا کمی آروم باشید و به پاسخی که دادم توجه کنید

h.sh -lawyer سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:30

ببینید دیشب مغر اقتصادیه کشور نتونست جوابه آقایه احمدی نژاد رو بده/؟ من برنامه هاشو خوندم اما با چی؟ با کدوم منابع ؟ با کدوم پول؟ خوب شما اصلا رئیس جمهور ارائه بدین با منطق خودتون

فکر می کنم توضیح کامل در بروشور موجود هست

سلیمه IT سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:30

اگه شما روزنامه ایران و ... رو قبول ندارین چطور انتظار دارید که ما هم اینا رو قبول داشته باشیم و فکر نکنیم که دروغه؟؟؟؟؟
آخه میدونی؟ همه چیز واسه ما بده و واسه شما خوب!
بنابراین همه عکسا و نمودار و حرفا و خبرگذاریا و... شما درست و راست و منطقی و ... هستن و همه اونایی که ما ارائه میکنیم، دروغ و تهمت و ساختگی و جعلی! (آخه این حرف با منطق جور در میاد؟)

به نظرم اگر مایل به درک حقیقت هستید خود به تنهایی به دنبال اون باشید . و تحقیق کنید .منابع عظیمی هست که همه اونها رو قبول دارند مثل بانک مرکزی .
در مورد خبر اتوبان پردیس هم می تونید تشریف ببرید اونجا اگر تهران هستید و یه پرس و جویی بفرمایید
فکر می کنم ارزش داشته باشه

>>
در ضمن سوالی هم در مورد نرخ تورم از شما و سایر دوستان کردم که آماده هستم پاسخی روشن بشنوم .
<

سیدحسین هاشمی سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:34

اشتغالزایی روی مدار صفر درجه

م سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:37

لازم نیست روزنامه قبول داشته باشی.فقط سر را از برف بیارید بیرون.همین!
درآمد نفتی آقای هاشمی رفسنجانی در هشت سال ریاست جمهوری: 127 میلیارد دلار و میزان تورم اعلام شده %17.4 (در زمان تحویل ریاست جمهوری) درآمد نفتی آقای سید محمد خاتمی در هشت سال ریاست جمهوری: 172 میلیارد دلار و میزان تورم اعلام شده % 10.4 ( در زمان تحویل ریاست جمهوری)
در آمد نفتی آقای محمود احمدی نژاد در فقط چهار سال ریاست جمهوری: 280 میلیارد دلار و میزان تورم اعلام شده % 25.4

ش سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:43

خوب حالا این 280 میلیارد دلار چی شد؟

. سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 14:55

آیا می دانید که لایحه چند همسری را دولت احمدی نژاد به مجلس تقدیم کرده بود تا بصورت قانون درآید ؟ ( سایت مجلس)

آیا می دانید که ساخت پالایشگاه های نفت در دولت احمدی نژاد ، سالانه 5/1 درصد پیشرفت داشته و با این حساب 67 سال طول می کشد تا ساخته شوند ؟( روزنامه سرمایه 14/02/88 )


آیا می دانید که مهندس میر حسین موسوی در زمان جنگ از محل صرفه جویی برنج یارانه ای ، پالایشگاه آبادان را در در طی 98 روز به بهره برداری رساند ؟( سایت کلمه )

م سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 15:12

هیچی رفت تو جیب دور و بریای احمدی نزاد که اسمشون اون بالا اومده

tarsa سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 16:37

دست شما درد نکند آقای باقری که انقدر متین و آرام پاسخ می دهید. پاسخ های شما کامل و واضح و عاقلانه است ، البته هرچند که هرکسی که تو این 3 سال چند بار قیمت گوشت و میوه و ... را پرسیده باشه خودش به راست و دروغ پی می بره و اگه گول نخوره حرصی که تو این مدت خورده رو یادش نمی ره.... حق نگهدارتون

متشکرم
لطف دارید

امیر رباط سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 16:53

دوستانی که میگویند روزنامه همشهری رو قبول ندارند واقعا معلومه طبل تو خالی اند
این همین روزنامه همشهری هست که مدت مدیدی آقای احمدی نؤاد مدیر مسئولش بود

کم کم دارم به یک نتیجه می رسم
واقعا دوستان نمی تونند حقایقو درک کنن
ساعت ها هم بحث با چنین کسانی واقعا بی فایده هست

ف سه‌شنبه 19 خرداد 1388 ساعت 22:03

هزینه های تبلیغات احمدی نژاد
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=51278

دانشجو چهارشنبه 16 دی 1388 ساعت 22:08

ظاهرا آقا یا خانوم(م)در اداره ثبت احوال کارمیکنن!!!!!!!!
تااونجایی که من میدنم احمدی نژاد فلک زده یه باجناق بیشترنداره!
بقیه رو هم که از تو هوانوشتین دیگه!نه؟
ماشاءالله فامیلای احمدی نژاد زاد و ولد خوبی داشتن!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد