KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

KNToosi.in - همکلاســــی

وبلاگ گروهی دانشجویان ِ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چـرا مـــــــیـــــــــرحـســــیـــــــــن مــــــوســــــوی؟

حضور دوباره نخست وزیر دوران پرافتخار دفاع مقدس در عرصه انتخابات ریاست جمهوری،نقطه عطف مهمی درعرصه تحولات سیاسی کشور است.

بعد از گذشت دو دهه از پایان دوران نخست وزیری مهندس موسوی بسیاری از کارشناسان و نخبگان در حوزه‌های مختلف و همچنین اقشار گوناگون مردم ضرورت حضور مدیریت تحول در شرایط امروز کشور را احساس می‌کنند. در این شرایط پاسخ به این پرسش مهم ضروریست:

 چرا میرحسین موسوی بهترین گزینه در شرایط فعلی کشور است؟


* فرشید ابراهیمیان - منتقد و نویسنده تئاتر

موسوی اولین مدیر و معمار جامعه‌ انقلابی است. مهندس موسوی یک هنرمند معمار است، بنابراین به تعبیر خودمان از نزدیک دستی بر آتش دارد یعنی مثل هر هنرمند دیگری با مسائل فرهنگی هنری جامعه ما، ارزش‌ها و پتانسیل‌ها و امکانات آن به خوبی آشناست. از طرف دیگر ایشان با اقشار جوان دانشجوی هنر نیز سر و کار دارند و از خواست‌ها، نیازها، آرزوها، کنش و واکنش‌ها و به طور کلی افق دید آنها نسبت به فرهنگ و هنر مطلع هستند و این اطلاع و آگاهی سبب شده است که در اداره امور فرهنگستان هنر که شاخه آکادمیک و نظری هنر با پشتوانه دانشگاهی است،‌ به سمتی حرکت کنند که بازگو کننده همه این ویژگی‌ها باشد.برنامه‌هایی که در طول سال در فرهنگستان هنر در بخش‌ها و عرصه‌های مختلف به اجرا در می آید، در حقیقت مبتنی بر شناخت و سبقه‌ هنرمندانه ایشان است. اصالت راه و روش موسوی در مدیریت از طریق حضور پر تعداد قشر جوان دانشجو و مشارکت آنها در سمینارهایی که از طرف فرهنگستان برگزار می شود و نیز نشست های مختلف، هویدا است. اسلوب مهندس موسوی در حقیقت پلی میان فرهنگ غنی گذشته و دستاوردهای مدرن و معاصر است که برای اولین بار در جامعه ما حادث شده است. این شناخت از فرهنگ با توجه به اینکه مهندس موسوی معمار هستند و معماری ارتباط تنگاتنگ با اقتصاد دارد، بستری را فراهم می کند که هر انسانی شناخت دقیقی از کم و کیف وضعیت اقتصادی مردم پیدا کند و این در شیوه اداره معیشت مردم تاثیر گذار است. اگر جامعه را یک بنا تصور کنیم، طبقه اول با توجه به میزان مساحت و ارتباط نزدیک تری که با صحن حیاط (اجتماع و اقشار مردم) دارد، چیدمانی متفاوت می‌خواهد و این مساله به مدیریت اقتصادی و مهندسی اجتماعی برمی‌گردد که مهندس موسوی به خوبی از عهده‌ی آن بر می‌آیند. بنای اجتماعی مانند یک ساختمان از زیر بنا و رو بنا برخوردار است. اقتصاد، سیاست و صنعت زیر بنای جامعه است و فرهنگ، هنر، ادب، شعر و موسیقی رو بناست و مهندس موسوی از هر دو ساحت بهره دارند.


* دکتر حسن بلخاری - استاد دانشگاه

چهار سال در فرهنگستان هنر با مهندس موسوی همکاری می کردم. من به شخص موسوی اعتقاد دارم. ایشان در سخت ترین شرایط انقلاب ایستادند و مورد حمایت مستقیم امام(ره) بودند که این حمایت امام برای من معیار است. در آن دوره و حتی بعد از آن دوره؛ به عنوان فردی فکور و با چشمی باز تمام تحولات کشور را رصد می کردند. از سوی دیگر کسی است که کشور را در آن 8 سال اداره کرد و ارتباط بسیار خوبی هم با رهبری داشتند و هم در عرصه هنر و در فرهنگستان هنر تحولی ایجاد کردند. آینده مشخص می کند که در این 10 سال فرهنگستان در دوره مدیریت مهندس موسوی در عرصه عملی و نظری تحول جدیدی را ایجاد کرده است. به عنوان انسان دانشگاهی که در پی صدای کسی هستیم که با سلامت نفس، سعه صدر و بزرگ منشی فضا را برای نوآوران ایجاد کند در فرهنگستان به لطف خدا با شرایطی روبرو شدم که دقیقا این مسایل را در خود داشت و از خدا شاکرم که این مسیر را در مقابل من قرار داد و من همه را از خلوص نفس و صداقت و تدبیر مهندس موسوی می دانم. به عنوان کسی که 4 سال است از نزدیک با ایشان کار می کنم نه تنها از اعتقادم به ایشان کاسته نشد، بلکه این اعتقاد افزایش یافت و حضورم در ستاد ایشان به معنای حمایت کامل و مطلق از موسوی است.

* کاظم چلیپا - هنرمند نقاش

نظم و تخصص ، دو ویژگی مهم میرحسین موسوی است.به عنوان یک معلم، آنچه از تفکر و نگاه مهندس میرحسین موسوی برای من اهمیت زیاد دارد، توجه او به نظم و تخصص است و مطمئن هستم نیروهایی که با ایشان در ارتباط هستند و خواهند بود، همین ویژگی ها را خواهند داشت. من 30 سال سابقه همکاری با مهندس میرحسین موسوی دارم. به تعادل رساندن اجتماع و مسائل تاثیرگذار جامعه یکی دیگر از نکاتی است که مهندس موسوی نسبت به آن دید عمیقی دارد و در سال های جنگ آن را به خوبی نشان داده است. آینده کشور نیاز به متخصصی دارد که به روابط فرهنگی، اقتصادی متعادل و در عین حال، همراه با حفظ حقوق و دستاورد های مردم ایران باور داشته باشد و این چیزی است که در مهندس موسوی می بینم و دوست دارم که بوجود آید. همچنین سابقه فعالیت فرهنگی موسوی تضمین کننده آینده فرهنگی کشور است و کارکرد او را در موسسه صبا و فرهنگستان هنر مثبت و قابل قبول می دانم. ایشان یک متخصص آرشیتکت است و در این هنر نیز در جایگاه خوبی قرار دارد؛ مهندس موسوی هنر را می فهمد و این شناخت یک اصل مهم است.

* لیلی رشیدی - بازیگر 

داشتن یک کشور قدرتمند علاوه بر توجه به فرهنگ نیازمند اقتصاد قوی هم هست. مهندس موسوی هم علاوه بر اینکه اهل فرهنگ هستند با مدیریت اقتصادی‌شان می‌توانند ایران را به یک کشور قدرتمند تبدیل کنند.متاسفانه امروز به وضعیتی رسیده‌ایم که نه سینما داریم نه تئاتر و نه کتاب. امیدوارم که با روی کار آمدن دولت جدید این مشکلات حل شود. من کوچکترین شکی در دفاع از میرحسین ندارم. مطمئنم کسی که آقای خاتمی او را تایید می‌کند و به نفعش کنار می‌رود بهترین گزینه است.

* داریوش فرهنگ - کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون

به میرحسین موسوی سلام و درود می‌فرستم و به او خوش‌آمد می‌گویم. من اهل سیاست بازی نیستم و هرگز نه محافظه‌کار و نه مصلحت‌جو نبوده‌ام. من آقای موسوی را از دوره دانشگاه می‌شناسم. او مردی شریف، با هوش و لایق است. برگ برنده مهندس موسوی تنها نخست وزیری شرایط سخت جنگ نیست. بلکه برگ برنده اصلی او به روز بودن است. چون جامعه ایرانی امروز سخت نیازمند این مشخصه است.برای او سلام و درود می‌فرستم و خوش‌آمد می‌گویم که بعد از سال‌ها مجددا مرد سیاست شد و آرزو می‌کنم که با دست پر آمده‌باشد.

* یوسف‌علی میرشکاک - شاعر و نویسنده

می‌توانم قسم بخورم و گردنم را بگذارم که موسوی یک ریال هم از بیت المال برنداشته‌است.مهندس موسوی منزه ترین دولتمرد ایران است که بعد از امیرکبیر، کشور حضور کسی همچون او را در عرصه سیاسی تجربه نکرده است.من سالیان سال با مهندس کار کرده‌ام و از ایشان شناخت دارم. موسوی اسطوره بی چند و چون سه دهه اخیر است. ایشان تنها اسطوره دولت مردمی و کار آمد در سال های پس از انقلاب است. به همین خاطر من ترجیح می‌دادم که این اسطوره باز محک زده نشود. چون ممکن است با وجود تمام مشکلاتی که دولت‌های پس از نخست‌وزیری ایشان به وجود آورده‌اند نتواند دولتی کار‌آمد و مردمی ایجاد کند. با این وجود من هر گونه حمایتی بتوانم از ایشان انجام خواهد داد.او در عرصه اجرایی تنها کسی است که خودپرست و نفس‌پرست نیست و به جای این که به جاه خود فکر کند به مردم فکر می‌کند. اغلب افراد یا سوداهای مالیخولیایی خودشان را دارند و یا فکر می‌کنند که خودشان و فامیلشان باید همه‌کاره مملکت باشند.

* دکتر صادق زیباکلام - استاد دانشگاه

شایستگی‌های موسوی با توجه به سابقه مدیریتی و اندیشه تشکیلاتی او در مقایسه با دیگر نامزدها به مراتب بالاتر است. عملکرد چهار ساله‌ آقای احمدی نژاد بیانگر فلسفه‌ مدیریتی "من می‌گویم، من تصمیم می‌گیرم و دیگران اجرا می‌کنند" است که با عزل و نصب‌های سهل و سریع مدیران ارشد نظام چون روسای شورای امنیت ملی، بانک مرکزی، سازمان منحل شده‌ مدیریت و برنامه‌ریزی و حتی وزرای برگزیده‌ دولت خود، روحیه‌ نقدناپذیری و عدم اعتقاد به کار جمعی را نشان می‌دهد. در قریب به 4 سال عملکرد دولت نهم حتی در سطح منطقه نیز با افول روابط کشور با جهان عرب مواجه بودیم و تصور نمی‌کنم روابط ایران و مصر در مدت 30 ساله‌ انقلاب اسلامی و حتی در زمان جنگ تا به این حد وخیم شده باشد. ناتوانایی دولت در مشارکت و همکاری با شرکت‌های با تجربه، توانا و سرمایه‌گذار خارجی در حوزه‌ نفت و گاز خلیج فارس موجب شده است کشوری چون قطر که دارای ذخائر مشترک با ایران در این حوزه است، از ما پیشی گرفته و از ذخائر گازی که حق ایران نیز هست به نفع خود بهره برداری کند.به نظر می‌رسد دیدگاه میرحسین موسوی در عرصه‌ بین‌الملل واقع‌بینانه‌تر از آقای احمدی‌نژاد باشد که البته این نه به معنی تأیید موضع غرب بلکه دیدگاهی کارشناسانه و منطقی به مناسبات جهانی است. درست است که ما ملت بزرگ و متمدنی هستیم، اما نباید منکر ضعف‌هایمان باشیم. دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد همراه با پیشرفت و تحول خاصی در حوزه‌ فرهنگ نبوده و یکی دیگر از دلایل ارجحیت موسوی نسبت به احمدی نژاد از دیدگاه من، تفکر منطقی، علمی و غیر تبعیض‌آمیز موسوی به این گونه مسائل است.

*حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران

 مهندس میرحسین موسوی مردی صادق و راستگوست که هویت انقلاب اسلامی در افرادی مثل ایشان تجلی می‌یابد. بدون شک حضور ایشان، صحنه انتخابات را پر شور و شاداب می‌کند. ایشان از یادگاران سخت‌ترین دوران انقلاب هستند، به همین دلیل حضور وی بسیاری از خاطره‌های معنوی آن دوران را زنده خواهد کرد.

 باعث تاسف است که عده‌ای ناعادلانه با تحریک بیگانگان به دنبال تخریب ایشان هستند. ما مخالف نقد منصافه نیستیم که باعث پویایی نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌شود؛ ما مخالف تخریب هستیم که این روزها با نزدیک شدن به موعد انتخابات بر شدت آنها افزوده می‌شود. 

ایشان اصولگرایی خردمند است و از هر اصولگرایی اصلاح‌طلب‌تر است. برای اصلاحات نیاز به اصول داریم؛ به همین دلیل در واقع این اصولگرایانند که می‌توانند اصلاح‌طلب باشند.

لازمه اصولگرایی هم اصلاح‌طلبی است و این ظرایفی است که مهندس میرحسین موسوی خیلی خوب آن را درک کرده است. او خوب اصولگرایانی را که مخالف هر گونه اصلاح هستند را می‌شناسد و در چارچوب قانون قادر به اصلاح ساختارهای بیمار جامعه، سیاست و اقتصاد و فرهنگ است.

موسوی ساده زیست و صادق است. درست است که ایشان سال‌ها دور از بدنه حاکمیت بود اما از دور بر همه چیز اشراف داشت و همچنین از همه کم کاری‌های دوران بعد از دفاع مقدس -که متوجه دولت بوده- کاملا مبراست.

 

 *امیررضا خادم، مدیرمسوول دوهفته نامه «مشق آفتاب»، نماینده سابق مجلس و قهرمان کشتی


میرحسین موسوی کسی است که می تواند در مقابل تهاجمات فرهنگی، ارائه کننده فرهنگ ایرانی-اسلامی به عنوان یک فرهنگ پیشرو و جذاب باشد. بزرگترین مشکل فرهنگی جامعه امروز ایران نبود چارچوب مشخص برای فعالیت های فرهنگی است. خوشبختانه خلا قانونی در حوزه های فرهنگی وجود ندارد و قوانین موجود می تواند پاسخگوی نیازهای هنرمندان باشد اما تفاسیر مختلفی که از قانون وجود دارد باعث اختلاف می شود. فهم متفاوت از قانون در حوزه اجرا و اجرای قوانین نانوشته توسط دولت دلایل ایجاد مشکل در حوزه فرهنگی و هنری است که باعث می شوند فضای فرهنگی کشور «خاکستری» و «مه آلود» شود. باید به صورت شفاف چارچوب رفتاری مردم در حوزه فرهنگ در قالب نظام مردمسالاری دینی بدون درنظر گرفتن تمایلات سیاسی تعریف شود.

متاسفانه بر اساس همان تفاسیر سلیقه ای ، برخی از امور فرهنگی مورد قبول طیف سیاسی خاصی است اما اگر همان کارها را طیف مقابل انجام دهد، با آن برخورد می شود. مشکلات و بایدها و نبایدهای خاصی را برای فضای فرهنگی به وجود آورده اند که خاطر بسیاری از هنرمندان را آزرده است اما پیشنهاد نماینده مجلس هفتم برای برون رفت از وضعیت موجود، اجرای نص صریح قانون اساسی و نه تفسیر آن بر اساس تمایلات و سلایق شخصی است.

یا باید قوانین در جای خودش و صحیح اجرا شود و یا اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجلس اقدام به تصحیح قانون کرد.» آقای موسوی هم در بحرانی ترین دوران اجرایی نظام ریاست دولت را به عهده داشتند و هم سالهای متمادی در حوزه فرهنگ فعالیت کردند بنابراین ایشان ارتباط نزدیک تری با مسائلی که ذکر کردم داشتند و آنها را به خوبی لمس کردند. واقعیات جامعه را به خوبی می شناسد و می تواند قوانین موجود را با نحوه اجرایی کردن آنها تطبیق دهد.

 *داریوش مهرجویی - کارگردان 

قطعا در انتخابات آینده از مهندس میرحسین موسوی حمایت می‌کنم، آقای مهندس موسوی با شناخت مدیریتی که دارند، قطعا بسیاری از مشکلات را رفع می‌کنند.شناخت مدیریتی یکی از مسائل مهمی است که دولت کنونی اصلا توجهی به آن نداشته‌ است. این شناخت علمی؛ در دانشگاه یک رشته تحصیلی به آن اختصاص داده شده است و باید با تحصیل علم و دانش به آن دست پیدا کرد.اغتشاش اقتصادی فعلی در کشور و تغییر دائم مدیریت‌ها نشان دهنده عدم شناخت علمی و کارشناسی است و به عقیده بنده آقای موسوی به این جنبه کار یعنی مدیریت توجه ویژه‌ای دارد. آقای مهندس موسوی به مدیریت و قانون‌مندی بسیار توجه دارد و این نکته مهمی است.

* سهیل محمودی، شاعر

  ادبیات و هنر پس از انقلاب بیش از هر کسی وام‌دار میرحسین موسوی است. ما شاعران نسل انقلاب کسانی بودیم که در سال 58 و 59 برای اولین بار در کنار مهندس موسوی جمع شدیم. کسانی که ادبیات پس از انقلاب را شکل دادند و امروز در این عرصه نامی پیدا کرده‌اند روزگاری تازه جوان‌هایی بودند که ایشان آن‌ها را جهت دهی می‌کرده است. بزرگانی همچون زنده‌یاد سید حسن حسینی، زنده‌یاد قیصر امین‌پور، احمد عزیزی، یوسف‌علی میرشکاک و سید مهدی شجاعی به عنوان پیشتازان ادبیات انقلاب و همچنین خود بنده کار خود را در صفحه صبح پنجشنبه در روزنامه جمهوری اسلامی و زیر نظر مهندس موسوی آغاز کردیم. ایشان اولین کسی بودند که جریان ادبیات و هنر پس از انقلاب را در ایران مدیریت کردند. جریانی که برخاسته از انقلاب و آموزه‌‌های دینی بوده‌است. جمع کثیری از شاعران انقلاب و دفاع مقدس برای حمایت از ایشان آمادگی دارند.

 *دکتر تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

چرا مهندس موسوی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری آتی است؟ مهندس موسوی یکی از شخصیت‌های اصلی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور ایران است. سابقه نخست‌وزیری وی در دهه اول بعد از انقلاب اسلامی و مدیریت به سامان و کم‌حادثه ایشان یکی از اصلی‌ترین دلایل صلاحیت وی برای ریاست جمهوری ایران است. مهندس موسوی در طول دو دهه گذشته هرگز به حاشیه نرفته است. این که عده‌ای از او چهره‌ای هنری که در حاشیه قرار داشته می‌سازند به او و جامعه ایرانی ظلم می‌کنند. مهندس موسوی در جریان تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور حاضر بوده و سعی کرده است تا به طور مستقیم و غیرمستقیم نظرات اصلاحی‌شان را مطرح کنند.
این که مهندس موسوی در بحرانی‌ترین شرایط کشور قصد حضور داشته و در این زمینه با تمام انرژی و توان به صحنه رقابت وارد شده است نشان از هوش و صداقت و دیانت‌ وی دارد. کسی که در شرایط بحرانی مسئولیت اصلی را به دوش می‌کشد نمی‌تواند فرصت‌طلب یا ناآگاه یا بی‌توجه به سرنوشت کشور باشد. فرصت‌طلبان وقتی به صحنه می‌آیند که شرایط آرام است و امکانات و ذخائر و سرمایه‌های بسیار وجود دارد و آنها را منهدم می‌کنند. مهندس موسوی در بدترین شرایط مدیریتی کشور اعلام آمادگی کرده و در این زمینه با تمام توان وارد صحنه شده است. در دوره‌ای وی به عرصه رقابت سیاسی آمده که جامعه از بی‌اعتمادی و تفرق نیروهای اجتماعی رنج می‌برد. یکسونگری حیات جمعی ایرانی را دچار بحران ساخته است. قشری‌گری حیات دین‌گرایی در کشور را دچار بحران و نابسامانی ساخته و هزاران مشکل دیگر. 
با توجه به دلایل و شرایط فوق است که جامعه شناسان ایرانی به دفاع از مهندس موسوی که یک بار دیگر نشان داد که شخصیت فداکار و عامل نجات کشور است رو کرده و از او دفاع می‌کنند. 



*حسام الدین سراج، هنرمند و خواننده

حضور مهندس موسوی کمک بزرگی به ایران خواهد کرد. موسوی سرمایه ارزشمند ملی است. موسوی بیش از همه هنر را می‌فهمد. ایشان خود هنرمند هستند و معنای هنر را به خوبی می‌فهمند. ایشان به خوبی ارتباط هنر را با مسایل سیاسی و اجتماعی می‌دانند. به این دلایل است که برنامه‌های ایشان حتما به سود هنر خواهد بود. هنرمندان به‌طور قطع از ایشان استقبال خواهند کرد. چون مهندس موسوی بیش از هر کاندیدای دیگری رویکرد هنری و فرهنگی دارد. مطمئنم که ایشان بهترین گزینه هستند.

*عبدالجبار کاکایی، شاعر

 

به معمار سال‌های سکوت 
به پشت بام تماشای شما نیامده‌ام، برای شما دست تکان نداده‌ام و منظر نگاه شما را ندیده‌ام اما چون شما با سکوت حرف زده‌ام در این سال‌ها.
آقای مهندس 
می‌دانم شما از جنس خالص جنگید. از جنس جوانی ما با آرمان‌های آبرومند.
حس می‌کنم برادران یوسف شما را در بیست سال چاه سکوت انداختند و اکنون آمده‌اید تا عزیز مصر شوید.
از جنس نسلی هستید که غم‌های جهان را در دل داشت.
نسلی که در نقطه جوش 57 به حرف آمد، زبان گشود، جنگید، و سکوت کرد.
نسلی که تنها شنید و دید و به تلخی خندید و خندید تا امروز که در سینماهای شهر به نام جنگ به آرمان‌هایش می‌خندند. رویاهای بزرگ من دستاویز مضحکه برادران یوسف شده است.
پایان صبوری شما آغاز امیدواری من است.

*محمدرضا تابش، دبیر کل فراکسیون خط امام (ره) مجلس 

 مهندس موسوی از جنبه‌های مختلف از جمله تعهد و تخصص، لیاقت، تجربه کاری و کاردانی می‌تواند به عنوان برترین گزینه برای انتخابات ریاست جمهوری دهم مطرح باشد کما اینکه ذی طلبگی، اعتمادی که حضرت امام (ره) به نخست وزیر دوران جنگ داشتند نیز از ویژگی‌های منحصر به فرد مهندس موسوی است. دلسوزی موسوی برای مردم و سوابق کاری اجرایی و تجربه میرحسین موسوی نیز اقتضا می‌کند که ایشان را به عنوان بهترین گزینه برای انتخابات پیش رو بدانیم.

 

 

* حسین هاشمیان - رییس فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی 

 مملکت در شرایط امروز به تجربیات درخشان میرحسین موسوی نیازمند است.میرحسین موسوی در زمان جنگ تحمیلی به بهترین وجه ممکن مملکت را اداره کرد. وی انسانی وارسته و مورد توجه و علاقه حضرت امام (ره) بوده‌اند.سوابق انقلابی موسوی در دوران گذشته و زمان پس از انقلاب و جنگ تحمیلی کاملا روشن و درخشان است لذا شکی در لایق بودن، وارستگی و متانت اخلاقی وی نیست.

 

* علیرضا محجوب - نماینده مجلس و دبیرکل خانه کارگر:

مملکت ما نیازمند وجود مدیر با سابقه‌ای است که بتواند همه جریانات سیاسی را گرد خود جمع کند.سابقه‌ای که مهندس میرحسین موسوی در دوران جنگ تحمیلی در سخت‌ترین شرایط از خود به جا گذاشته‌ است نشان می‌دهد که کشور ما امروز بیش از هر دوره‌ی دیگری به وجود او به عنوان رییس جمهور احتیاج دارد.شاید خود مهندس موسوی احتیاجی نداشته باشد که رییس جمهور شود، اما کشور امروز به ریاست جمهوری او احتیاج و نیاز دارد. امروز مملکت ما نیازمند وجود مدیر با سابقه‌ای است که بتواند همه جریانات سیاسی را گرد خود جمع کند که مهندس موسوی چنین پتانسیلی را دارد. کما این که سخنان ایشان طی چند ماه اخیر نشان می‌دهد او همچنان جانبدار فقرا و مردم ضعیف کشور است و این خصوصیت با ارزشی محسوب می‌شود.

*مسعود پزشکیان- نماینده مجلس و وزیر بهداشت دولت خاتمی:

مهندس موسوی سابقه‌ی بسیار درخشانی در گذشته داشته‌اند و شخصیتی مورد اعتماد امام راحل بوده‌اند.مردمی و منطقی بودن و البته اصولگرایی از جمله ویژگی‌های مهندس موسوی است و نحوه عملکرد و تعاملات ایشان در گذشته برای همگان روشن است.

البته هم اکنون زمان زیادی گذشته و لذا مهندس موسوی باید هر چه سریعتر مواضع و دیدگاه‌های خود را با مردم در میان بگذارند تا دقیق‌تر بشود قضاوت کرد. ایشان باید شرایط و مشکلات امروز کشور را ملاک قرار داده و بر این اساس دیدگاهها و جهت‌گیری‌های خود را بیان کند؛ هر چند که نخست وزیر دوران جنگ شخصیتی بسیار قابل اعتماد و قابل قبول است.

 *محمدعلی نجفی - کارگردان سریال سربداران:


میرحسین موسوی به دلیل توانایی مقابله با بحران‌های اقتصادی و فرهنگی فعلی، بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است.
در حال حاضر کشور از لحاظ اقتصادی و فرهنگی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد، مهندس موسوی در شرایط بسیار نامناسب و بحرانی دهه‌ 60 و دوره دفاع مقدس به خوبی توانست کشور را از لحاظ اقتصادی اداره کند و از طرفی در تمام این سال‌ها که مسئولیت سیاسی نداشته، سال‌هاست که رییس فرهنگستان هنر است.
مهندس موسوی در این مدت فرصت مطالعه و بررسی شرایط جامعه را داشته و فردی است که تفکر کرده و جامعه را می‌شناسد و در امور اجرایی تجربه فراوان دارد. در مقطع فعلی که جامعه دچار نقص‌های فراوانی در عرصه اقتصاد و فرهنگ است، مهندس موسوی شایسته‌ترین فرد برای ریاست جمهوری است. 

  * دکتر نجفقلی حبیبی - استاد دانشگاه: 


حضور مجدد مهندس موسوی در راس امور اجرایی کشور باعث احیای اعتقاد مردم به یکدیگر و به دولت است.مهندس موسوی به شاخص‌های جمهوریت و اسلامیت نظام پایبند است؛ یعنی توامان هم به تمام ارکان جمهوری و هم به تمام مفاهیم اسلامی پایبند بوده و رفتار اجتماعی سیاسی ایشان گویای این پایبندی عمیق است.
با توجه به این که مهندس موسوی در زمان امام(ره) مدت هشت سال نخست وزیر بود و از حمایت‌های معنوی امام و مردمی که انقلاب را به پیروزی رسانده بودند برخوردار بوده است از اعتبار حقوقی و سیاسی خاصی در اقشار مختلف مردم بهره می‌برد.
عملکرد دولت مهندس موسوی در گذشته باعث شده بود که مردم خود را از دولت و دولت را از خود بدانند و دولت نیز خود را نوکر و خدمتگذار مردم و جزئی از آنها بداند.بنابراین پیوند عمیق و اعتقاد فوق‌العاده‌ای میان مردم و مسئولین به وجود آمد و این اعتماد باعث وجود اعتماد مردم به یکدیگر نیز شد. تصور می‌شود که حضور مجدد مهندس موسوی باعث احیای این اعتمادها شود.
رئیس جمهوری باید از مقبولیت عمومی برخوردار باشد تا به مظهر وحدت ملی تبدیل شود. چرا که وقتی اکثریت قاطع مردم به یک نفر رای می‌دهند یعنی وحدت ملی به وجود آمده است. بنابر این مهندس موسوی شایستگی کافی را برای ریاست جمهوری دارد.

 *حسن الحسینی - معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش:

از نظر وضعیت مطلوب کسی که به روش اصلاحی اصولگرا عمل کند می‌تواند توفیق پیدا کند و موسوی از این جهت کفایت لازم را دارد. 
به نظر می‌رسد گزینه برتر همیشه در ارتباط با متناسب بودن آن گزینه برای شرایط روز و آینده‌ای که به دنبال تحقق آن هستیم، ارزیابیی می‌شود،امروزه در شرایط بحرانی قرار داریم و در یک نگرش واقع‌بینانه و نه افراطی، در حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست جامعه با مشکلاتی روبه‌روست. این مشکلات جدی است اما باید از این مشکلات و چالش‌ها عبور کنیم.
شخصی که با تجربه عبور از بحران‌ها در این شرایط در بین گزینه‌های موجود به میدان آمده، موسوی است. تجربه مدیریتی وی و تیم پاک و سالمی که ایشان همراه خود دارد کمک می‌کند از این شرایط عبور کنیم و انقلاب و کشور از وضعیت نامتعادل خارج شود.
بنده در مجلس سوم راجع به لزوم برنامه‌ای اداره کردن جامعه به میرحسین تذکر دادم که ایشان به صورت خاضعانه این را پذیرفت و با بنده صحبت کرد و گفت که « ما در حال تدوین یک برنامه هستیم اما کشور در شرایطی است که کمتر می‌تواند برنامه‌ای اداره شود با این وصف برنامه‌ای بلند مدت طراحی کرده و به زودی اعلام می‌کنیم». این نمونه مناسبی از اخلاق سیاسی و انتقادپذیری موسوی است.

* قزوینی - سخنگوی مجمع نیروهای خط امام:


توانایی بازگرداندن اعتدال به کشور از امتیازات برجسته مهندس موسوی است؛ متاسفانه در 4-3 سال اخیر در مدیریت اجرایی کشور به شدت از اعتدال فاصله گرفته‌ایم. در حال حاضر به چند شاخص مهم در مدیریت کلان اجرایی کشور نیاز است که اولین آنها اعتدال در رفتارهای سیاسی و مدیریتی محسوب می‌شود.
متاسفانه در سالیان اخیر در مدیریت کلان کشور به شدت از اعتدال فاصله گرفته‌ایم به صورتی که گاهی اوقات مسئولان اجرایی کشور، خود را در قامت یک فعال حزبی می‌بینند و در اجرا و پیگیری امور با یک سری تنگ‌ نظری‌ها و برخوردهای تند سیاسی مسائل را پیگیری می‌کنند و ادبیات اجرایی کشور به شدت از ادبیاتی که طراز اداره‌ کشور است فاصله گرفته است.
نمی‌توان از یک طرف به اسم انقلابی‌گری ادبیات تند و خشن داشت و از طرف دیگر بعضی اصول انقلاب را به دلیل همان ادبیات زیر پا گذاشت. انقلابی‌گری و ادبیات انقلابی مهندس موسوی به دلیل اشرافی که به انقلاب، آرمان‌های انقلاب و زیرساخت‌های فکری انقلاب دارد، هم‌طراز با اصول و آرمان‌های انقلاب برای دستیابی به آنها شکل گرفته است.
اداره کشور به وسیله مدیریت کارآمد نیاز کشور است. در حال حاضر به مدیریتی باتجربه و دارای تیم اجرایی قوی که به مسائل مختلف کشور نیز اشراف داشته باشد تا بتواند با بدنه اجرایی کشور همکاری کند، به شدت احساس نیاز می‌شود.
مدیر اجرایی کشور باید فردی باشد که مورد قبول نخبگان، دانشگاهیان و صاحبنظران باشد و مهندس موسوی این قابلیت را به میزان بسیار بالایی دارد که این خود می‌تواند نقطه قوت برای اداره کشور باشد.

* فاطمه راکعی - فعال سیاسی و امور زنان:


قطعا ورود مهندس موسوی به عرصه اداره کشور خلاءهایی که برخی تفکرات در جامعه ایجاد کرده است را جبران می‌کند.
متاسفانه برخی تفکرات در جامعه نوعی واپس‌گرایی و بازگشت به عقب را دنبال می‌کند و امیدواریم با حضور مهندس موسوی تمام مسائلی که در نتیجه این تفکرات ایجاد شده از میان برداشته شود و جامعه بتواند با معیارها و مقتضیات روز ضمن حفظ اصول و اندیشه‌های دینی امور خود را پیش ببرد.
مسئله دیگری که هرگز از سوی مردم فراموش نمی‌شود و در نظر عموم فارغ از شخصیت مثبت مهندس موسوی باعث ارزشمندتر شدن جایگاه مدیریتی وی بوده، نحوه اداره اقتصادی کشور در دوران جنگ تحمیلی و شرایط اضطراری در کشور است. مدیریت آن شرایط ممکن نبود مگر به دلیل سلامت نفس مهندس موسوی و اعتقاد مبرم ایشان به عدالت همه جانبه و گسترش عدالت اسلامی در همه زمینه‌ها؛ به ویژه در زمینه عدالت اقتصادی .
مسئله دیگری که مهندس موسوی را انسان منحصر به فرد و قابل اعتمادی کرده مربرط به شیوه زندگی اوست. ایشان از معدود کسانی است که شیوه زندگی شخصی و خانوادگی‌اش موید و موکد اندیشه، تفکر و شعارهای سیاسی وی است. به عنوان کسی که این افتخار را داشته‌ام که بیش از 30سال از نزدیک با وی و خانم دکتر رهنورد در زمینه‌های فرهنگی و هنری همکاری کنم، زندگی ایشان برای من همیشه الگو و اسوه بوده است. 
در حوزه مسائل زنان نیز مهندس موسوی خواهان حفظ ارزش‌ها، اصالت‌ها و مدافع دیدگاه حضرت امام(ره) برای به روز کردن مسائل آنان است. 
مهندس موسوی رای بسیار بالایی خواهد آورد و در آن صورت خواهیم توانست به زودی در سطح بین‌المللی و جهانی الگوی واقعی، نه شعاری، از جمهوری اسلامی و اسلام به جهان ارائه دهیم . آنچه که خواسته حضرت امام(ره) بود پس از 30 سال با آمدن ایشان تحقق پیدا می‌کند.

*کامبیز نوروزی - حقوقدان:


حضور مهندس موسوی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری به تنوع فضای سیاسی ایران کمک می‌کند؛ چرا که میرحسین یک جریان جدید است. 
با آمدن مهندس موسوی به عرصه انتخابات یک جریان جدید در جامعه ایران شکل گرفته است؛ جریان سیاسی جدیدی که به تنوع بیشتر فضاهای سیاسی در ایران کمک می‌کند. چرا که دموکراسی هم قاعده و پایه‌‌اش تنوع و تکثر جریان‌های سیاسی مختلف است و این اتفاق در این راستا خوب به نظر می‌رسد که ایشان جریان معینی را نمایندگی می‌کند. 
شرایط فعلی وضعیت مناسبی نیست و بحران نظم مهم‌ترین و مهلک‌ترین مساله کشور است. به عبارتی ما با شتاب زیادی به سمت این بحران می‌رویم. مبانی و قواعد حقوقی و اخلاقی در جامعه متزلزل شده و موارد نقض فراوان است. هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند در یک فرآیند طولانی مدت در بحران نظم بماند.
آمریت نمی‌تواند بحران نظم را حل کند. هژمونی قدرت در ایران به شکلی نیست که بشود از شیوه‌های استبدادی و آمرانه بحران نظم را حل کرد و مسلما فقط می‌شود از روش‌های دموکراتیک برای حل بحران نظم بهره برد. طبیعتا هر برنامه‌ای بخواهد در کشور به مورد اجرا درآید اگر مضمون دموکراتیک نداشته باشد موفقیت‌آمیز نخواهد بود. بنابراین رییس‌جمهوری آینده هر کسی که می‌خواهد باشد اگر با این چارچوب بیاید موفق است والا در لابلا‌ی بحران نظم کشور مزمحل می‌شود.
امیدوارم موسوی در انتخابی که با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری کرده برای پیشبرد اهداف ملی جامعه و توسعه روش‌های دموکراتیک در جهت حل بحران نظم موفق شود.

 *عبدالرسول وصال - روزنامه‌نگار:

 گروه‌ها و جناح‌های سیاسی پیش از این منتظر اعلام حضور آقای مهندس موسوی در انتخابات بودند و حضور ایشان امر غیر مترقبه‌ای نبود. چه در دوم خرداد و چه دوره‌های پس از آن ایشان یکی از گزینه‌های مطرحی بود که ملجا و پناهگاه نیروهای سیاسی محسوب می‌شد اما بنا به هر دلیلی ایشان برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نداشتند.
در دوره اخیر مجموعه شرایط کشور فضایی را فراهم آورده که حضور مهندس موسوی را در انتخابات جدی‌تر کرد، اما ایشان تصمیم گیری را مقداری به تاخیر انداختند.با اعلام حضور ایشان در انتخابات شاهد بودیم آقای خاتمی هم عرصه را بازگذاشتند و میدان رقابت را به مهندس موسوی سپردند و ضمن حمایت علنی و پشتیبانی قوی از حضور ایشان خود را از عرصه انتخاباتی کنار کشیدند.
حضور آقای موسوی در عرصه انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری حضور مبارکی است. در واقع ایشان گام اول را برداشتنند و گام بعد مربوط به گروه‌ها و نیروهای سیاسی است که تا چه حد برای انجام تغییرات در کشور آمادگی دارند و زمینه‌های ائتلاف میان آنها وجود دارد تا با پشتیبانی همه جانبه و قوی از مهندس موسوی وارد عرصه رقابتی تنگاتنگ و سرنوشت ساز شوند.
دو ویژگی منحصر به فرد و مهم در جناب آقای موسوی وجود دارد که می‌تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند و تغییرات جدی و مهم هم در عرصه ایران و جهان به وجود آورد. به دلیل سوابق، قدمت و شناختی که از شخصیت‌ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مهندس موسوی وجود دارد، و به ویژه همراهی ایشان با حضرت امام ( ره ) و اداره کشور در دوران سخت و پر تلاطم جنگ تحمیلی ایشان از چهره‌های برجسته نظام هستند و اینها بهترین سند برای کارآیی و کار آمدی ایشان است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، ایشان امتحانات سختی را پشت سر گذاشتند و از این امتحانات سرافزار بیرون آمده است و می‌تواند به عنوان ذخیره بزرگ انقلاب مورد توجه قرار گیرد.مهندس موسوی برای نسل پیشین کشورمان و علاقمندان به انقلاب، اسطوره است اما از آنجا که به دلایلی ایشان در این سالها سکوتی داشتند، عده‌ای از آن تفسیری مبنی بر دور بودن از عرصه سیاسی می‌کنند در حالی که سیاسیون می‌دانند آقای موسوی همیشه در عرصه سیاسی بوده‌اند و هیچ گاه از این حوزه دور نبوده‌اند، این سکوت ، نه کناره‌گیری، از سیاست در واقع می‌تواند مهندس موسوی را به عنوان پتانسیل و نیروی تازه نفس برای نسل جوان مورد توجه قرار دهد. و ان شاءالله در روزهای آینده که به انتخابات هم نزدیک‌تر می‌شویم جوانان با نقطه نظرات ایشان مواجه و آشنا می‌شوند و مورد توجه قرار خواهد گرفت.
آقای موسوی در عرصه سیاست، مسایل بین‌المللی، اقتصاد، آزادی‌های مدنی و اجتماعی دیدگاه‌های بسیار خوب و کارآمدی دارند که با اتکاء به اسلام ناب محمدی ان شاء الله می‌تواند منشا خدمات خوب و موثری برای نظام باشد.

 

 * منصور کمالی - عضو شورای مرکزی حزب همبستگی:

دیدگاه‌های مهندس موسوی به دیدگاه‌های حضرت امام(ره) نزدیک و مطابق با ارزش‌های نظام است. نداشتن سوء‌سابقه‌ی مالی و خانوادگی از دیگر نقاط قوت مهندس موسوی است. ایشان هیج نقطه‌ی ابهامی در پرونده‌ی خود ندارد و بیست سال دوری از قدرت شاید فرصتی برای امور اقتصادی از جانب ایشان می توانست باشد اما موسوی به سمت آن نرفت.
حضور مهندس موسوی موجب کاهش اختلافات در جریان اصلاحات و نزدیک شدن معتقدان به اصول انقلاب به یکدیگر می‌شود و نیروهایی که پس از دفاع مقدس به گوشه‌ای رانده شدند، مجددا به صحنه باز می‌گردند.
در ابتدای زمان جنگ کشور دارای ساختار مشخصی نبود اما میرحسین توانست علی‌رغم وضعیت بد اقتصادی به بودجه‌ریزی بپردازد و همین امر نشان می دهد که او دارای تجربیات ویژه‌ای است. سال جاری به عنوان اصلاح الگوی مصرف نام گذاری شده است که موسوی می‌تواند با بودجه‌ریزی مناسب این امر را محقق کند.
مهندس موسوی در مدت سکوت بیست ساله به تحلیل آزمون و خطاهایی پرداخت که صورت گرفته بود و راهکارهایی را برای آن مشکلات استخراج کرد؛ بنابراین ایشان در این مدت هم فعال بوده‌اند.
مهندس موسوی همچنین مدیر بحران است. اکنون کشور در وضعیت بحرانی است اما موسوی می‌تواند کشور را از این بحران نجات دهد و نیازی به آزمون و خطا نیست.
شاکله‌ اجرایی مهندس موسوی قوی است و او می‌تواند شکوفایی و تبلور را به جامعه تزریق کند و کشور را به سمت رشد و پویایی هدایت کند.
اصلاح‌طلبان نیز در مقطع فعلی باید به دنبال انتشار دیدگاه‌های موسوی باشند زیرا اکنون نسل جوان تشنه‌ی شنیدن درباره‌ی ایشان هستند و از سویی نیز انتقاداتی نسبت به عملکرد موسوی در زمان جنگ مطرح می‌شود که صحیح نیست و باید نسبت به آنها آگاهی داد. اصلاح‌طلبان باید برای به صحنه کشاندن نسل جوان هم بکوشند.
مهندس موسوی در سال‌های مسوولیت خود از خاتمی به عنوان وزیر ارشاد استفاده کرد که این امر نشان از قرابت فکری این دو می‌دهد. به نظرم آقای خاتمی اکنون می تواند بهتر از هر کسی به تبلیغ موسوی بپردازد تا جوانان هر چه بهتر با روحیات موسوی آشنا شوند.

*ابراهیم شیخ - عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت:


بدیهی است هر کدام از داوطلبان ریاست جمهوری برای اداره کشور دارای نقاط قوت و البته دارای نواحی قابل بهبودی می باشند و برای تعیین مناسب ترین گزینه صاحبان رای و شهروندان باید متناسب با شرایط و ضرورتهای عصری کشور این ویژگیها را مورد بررسی قرار داده و مناسبترین گزینه را انتخاب نمایند. از نگاه اینجانب مهندس موسوی بخاطر برخورداری از قابلیتهای زیر گزینه مناسبی برای اداره کشور در این برهه زمانی می باشد:
توسعه و غنای گفتمانی در فضای جامعه ، تجربه موفق در اداره امور کشور در سخت ترین شرایط ، تسلط به مشکلات ،تنگناهاومحدودیتها از یک سو و فرصتهای نهفته در شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و موقعیت بین المللی کشور،تقویت هم گرایی و اتحاد ملی و جایگزینی دیدگاهها و نگرشهای استراتژیک ، بلند مدت و یکپارچه در تامین منافع ملی کشور بجای رویکردهای کوتاه مدت ،بخشی و ناهمگون.

 * معصومه ابتکار - عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی:

مهندس موسوی شخصیتی ملی است که بسیاری از طیف‌ها و جناح‌های سیاسی می‌توانند حول ایشان ائتلاف کنند.مهندس موسوی تجربه و گذشته روشنی در دوران نخست‌وزیری دارد و مردم خاطره خوشی از آن دوران دارند. وی در سال‌هایی که حضور مستقیم در عرصه سیاسی نداشت کماکان فعالیت‌های فرهنگی مختلفی داشته است.

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند با توجه به تجربیات و شناختی که موسوی دارد گزینه بسیار خوبی در شرایط فعلی برای ریاست جمهوری دهم است. به ویژه این که وی گفتمانی را مطرح کرد که برای بسیاری از اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان گفتمانی قابل قبول است. بنابراین اغلب نیروهای سیاسی به دیدگاه‌ها و نظرات مهندس موسوی امیدوار هستند.

با توجه به انصراف آقای خاتمی از حضور در انتخابات و بیانیه‌ای که صادر شد اکنون بسیار اهمیت دارد که برای آقای موسوی و حضور موفق ایشان در انتخابات کار و تلاش شود و کسانی که به خط و مشی آقای خاتمی اعتقاد دارند می‌توانند بسیاری از دیدگاه‌های وی را در قالب دیدگاه مهندس موسوی دنبال کنند.البته نمی‌توان گفت که الزاما یک کاندیدا تمام برنامه‌های کاندیدای دیگر را دنبال می‌کند و افراد دقیقا مثل هم فکر می‌کنند، اما می‌توان درک کرد که موسوی بیشترین قرابت فکری را در موضوع‌های سیاسی و نگرشی اقتصادی، بحث عدالت و توسعه، موضوع آزادی‌ها و بحث ناکار‌آمدی دولت فعلی، ضرورت طرح این موضوع و تغییر سیاست‌های کلی، با خاتمی دارد.

میرحسین موسوی بهترین فرد برای ایجاد تغییر و تحول در شرایط کنونی و روندهای نگران کننده و مخرب فعلی است. طیف گسترده‌ای از نیروهای دلسوز و علاقه‌مند به انقلاب به خوبی آن را می‌دانند که وی این توانمندی را دارد. آینده‌نگری و نگاه نوگرایانه مهندس موسوی در بسیاری از موضوعات و مباحث فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند برای جوانان در شرایط کنونی جذاب و پاسخگوی بخشی از خواسته‌ها و مطالبات باشد. مهم‌ترین محوری که نسل جوان ما بر آن تاکید دارد و خواسته و مطالبه‌اش است تغییر شرایط کنونی به نفع شرایط بهتر و ارتقاء وضعیت اقتصادی و اشتغال است. تغییر در جهت بهبود شرایط اجتماعی، آزادی‌های مدنی، کرامت انسان‌ها، داشتن دولت عزت‌مند و با سیاست‌های بین‌المللی آبرومندانه و درایت و مصلحت اندیشی که کشور را از تنش‌های پیش رو خارج کند نیز اهمیت بسیار دارند.

با تحولاتی که در عرصه بین‌المللی رخ داده و تغییر گفتمان در عرصه بین‌المللی جوانان ایرانی انتظار دارند ما در داخل کشور نیز تحولاتی داشته باشیم و متناسب با آن، شرایط جدیدی تعریف کنیم. مهندس موسوی با دیدگاه، نظریات و تجربیات خوبی که دارد در این موضوع صاحب گفتمان برتر و مناسب‌تری خواهد بود.


نظرات 2 + ارسال نظر

حضور دوباره نخست وزیر دوران پرافتخار دفاع مقدس در عرصه انتخابات ریاست جمهوری،نقطه عطف مهمی درعرصه تحولات سیاسی کشور است.

هانی یکشنبه 17 خرداد 1388 ساعت 00:42

مرسی!
سبز باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد